penty yksin kotona

Nimetön

Minkähänlaisia suosituksia on siitä milloin koiranpennun voi jättää yksin kotiin ilman minkäänlaista valvontaa ja kuinka pitkäksi aikaa?

Om koiranpentu ainakin söi useampaan kertaan päivän aikana ja tiheästi tarvitsi päästä pissalle ulos.

Suuhun pentu laittoi tietenkin kaiken mitä löysi ja sai olla todella tarkkaavainen koko ajan vaikka asunto olikin siivottu kaikesta vaarallisesta lattiatasolla.

Olen kuullut että jopa viikon jälkeen pentu on jätetty koko työpäiväksi selviämään yksin kotona (n.8h) ja kuulostaa aika hurjalle omiin korviin.

Mitä mieltä te muut olette tästä? Onko mielekästä hankkia koiraa lainkaan jos sen kanssa ehtii viettää aikaa vain viikonloppuisin ja arkena pari tuntia illalla?

36

25255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      pahoittelen kirjoitusvirhettä jonka näin samalla hetkellä kun lähetin viestin... :D

      • voi jättää

        jos kyseissä oli lapsi niin senhän voi jo jättää viikonvanhana.näin nykyajan äidit.


    • Riva

      kasvattaneena sanon,että vähintään 4 viikkoa pitäs olla pennun kanssa niin ,että yksinolo ei ole 3 tuntia pitempi.Nykyisten kahden kohdalla ekan kanssa olin 5 kk ja toisen 6 vk. Eikä kumpikaan tee tuhoje eikä kuse ja paskanna pitkin kämpää.Eli jos haluaa kasvattaa koirasta kotia kunnioittavan otuksen, niin sen kanssa pitää olla.

      • ja kaikilla

        koiraa ottavilla onkin mahdollisuus olla poissa töistä tollai kuukaus tai pari... Mä olin pennun kanssa viikon kotosalla (sattui olemaan loma viikko) ja siitä asti se on ollut vanhemman koiran kanssa päivät kotosalla. Ja aivan yhteiskunta kelpoinen ja sisäsiisti tapaus siitä on tullut...


      • ....

        meillä pentu tuli perjantaina..ja kun olemme molemmat työssä käyviä ihmisiä, ei kuukausien lomaa ollut mahdollista pitää. Joten sain vapaaksi pitkän viikonlopun ja töihin palasimme tiistaina.
        Meillä rajattiin pennulle oleskelutila keittiöön ja ihan hyvin se on siellä pärjäillyt yksikseen.


      • ----

        Meille kun koira tuli,niin seuraavana päivänä jätettiin se vähäks aikaa yksin n. puoleks tunniks aluksi. Ja pidennettiin aina vähän sen yksinoloa.

        Juhannuksena toi koira meille tuli ja siinä oli vähän pitempi viikonloppu olla koiran kanssa ja totuttaa yksinoloon.Maanantaina vielä oli vapaapäivä olla koiran kanssa,mutta tiistaina oli sit paluu töihin ja hyvin oli kotona pärjänny sen 6 tuntia mitä olin töissä. Pissoja ja kakkoja tietenkin oli,mutta ei mitään ollut hajottanu.

        Vaikka meillä koira jäi noinkin pian kauaks aikaa yksin,niin hyvä koira siitä on tullut. Ei ole ollut vielä tähän asti mitään ongelmia sen kanssa.

        Eli kyllä meijän koirasta kasvoi ihan yhteiskuntakelpoinen,vaikka koira jäi lähes heti meille tultuaan yksin.


      • Riva
        ---- kirjoitti:

        Meille kun koira tuli,niin seuraavana päivänä jätettiin se vähäks aikaa yksin n. puoleks tunniks aluksi. Ja pidennettiin aina vähän sen yksinoloa.

        Juhannuksena toi koira meille tuli ja siinä oli vähän pitempi viikonloppu olla koiran kanssa ja totuttaa yksinoloon.Maanantaina vielä oli vapaapäivä olla koiran kanssa,mutta tiistaina oli sit paluu töihin ja hyvin oli kotona pärjänny sen 6 tuntia mitä olin töissä. Pissoja ja kakkoja tietenkin oli,mutta ei mitään ollut hajottanu.

        Vaikka meillä koira jäi noinkin pian kauaks aikaa yksin,niin hyvä koira siitä on tullut. Ei ole ollut vielä tähän asti mitään ongelmia sen kanssa.

        Eli kyllä meijän koirasta kasvoi ihan yhteiskuntakelpoinen,vaikka koira jäi lähes heti meille tultuaan yksin.

        eli paras ohje on,että pentu jätetään heti yksin 6 tuntia. No,meillä koira on muutakin varten kun yksin oloa varten. Jokainen taplaa tyylilään.Minun ohje on aina ,että ole pennun kanssa mahdollisimman kauan,koska pentu aika on koiran elämässä kaikkein tärkein aika ja minä en ainakaan anna sen mennä hukkaan siihen,että pentu on päivät yksin.


      • ---
        Riva kirjoitti:

        eli paras ohje on,että pentu jätetään heti yksin 6 tuntia. No,meillä koira on muutakin varten kun yksin oloa varten. Jokainen taplaa tyylilään.Minun ohje on aina ,että ole pennun kanssa mahdollisimman kauan,koska pentu aika on koiran elämässä kaikkein tärkein aika ja minä en ainakaan anna sen mennä hukkaan siihen,että pentu on päivät yksin.

        Eiei..En todellakaan tarkoittanut niin,että on hyvä jättää pentu yksin heti 6 tunniksi. Meillä se oli vain pakon edessä. Tarkoituksenani oli vain tuoda esille,että kyllä koirasta voi tulla omistajaansa kunnioittava vaikka ei kuukauden ajan tottuaisi sitä pienilllä ajoilla yksinoloon.

        Ja meillä ei koiraa otettu sen takia,että se saisi olla yksin päivät kotona, niin kuin tuossa vihjasit. Ja kaikki aika mikä minulla on niin olen koiran kanssa. Enkä itse nauti siitä, että joudun jättämään sen yksin.

        Ja ohje tuo minun edellinen viestini ei ollut, mutta toin vain ilmi miten meillä tämä homma meni, mutta en näköjään osannut tuoda sitä ilmi ilman väärinkäsityksiä!

        Noh..minunha ei tarvitse puolustella sitä miten olen koirani kanssa toiminut, koska tiedän että olen tehnyt kaikkeni koiran eteen ja sillä on hyvä olla!


      • Rhanna
        --- kirjoitti:

        Eiei..En todellakaan tarkoittanut niin,että on hyvä jättää pentu yksin heti 6 tunniksi. Meillä se oli vain pakon edessä. Tarkoituksenani oli vain tuoda esille,että kyllä koirasta voi tulla omistajaansa kunnioittava vaikka ei kuukauden ajan tottuaisi sitä pienilllä ajoilla yksinoloon.

        Ja meillä ei koiraa otettu sen takia,että se saisi olla yksin päivät kotona, niin kuin tuossa vihjasit. Ja kaikki aika mikä minulla on niin olen koiran kanssa. Enkä itse nauti siitä, että joudun jättämään sen yksin.

        Ja ohje tuo minun edellinen viestini ei ollut, mutta toin vain ilmi miten meillä tämä homma meni, mutta en näköjään osannut tuoda sitä ilmi ilman väärinkäsityksiä!

        Noh..minunha ei tarvitse puolustella sitä miten olen koirani kanssa toiminut, koska tiedän että olen tehnyt kaikkeni koiran eteen ja sillä on hyvä olla!

        Itse olin pennun saapuessa kotona 10 päivää, jotka pystyin töistä lomaa ottamaan. Enempään ei olisi ollut mahdollisuus. Koira joutuu työpäivinä olemaan yksin n.7 tuntia ja hyvin se pärjää yksin. Iloisena ottaa emäntänsä vastaan kun tulen kotiin ja odottaa innokkaasti ulospääsyä. Tietää että kun tulen kotiin, mennään ulos. Alkuun tietysti sai siivota pissejä ja kakkoja huushollista, mutta nyt 4kk:n iässä alkaa jo olla niin sisäsiisti että viimeisen kahden viikon aikana olen saanut siivota vain yhdet kakat pois kotiin tultuani. Ei kaikilla ole mahdollisuutta ottaa töistä lomaa usemmaksi kuukaudeksi ja silti pennusta tulee kunnon koira. Itsekään en nauti siitä että pentu joutuu jäämään yksin kotiin, mutta pakko mikä pakko. Omat henkilökohtaiset menot olen toistaiseksi vähentänyt minimiin jotta voin sitten kaiken vapaa-ajan touhuta pennun kanssa.


      • kolome koirroo

        ja ensimmäinen jäi heti pentuna yksin kotiin...ja ei ole koskaan mitään tuhonnu.tämä koira nytten 10v.
        toisen koiran kanssa vietin kotona noin 3kk. ennen kuin jätin sen yksin ja aluksi vain vähäksi aikaa ja pikku hiljaa pidensin...no se tuhosi kaikesta huolimatta aivan kaiken noin 1,5v. ikään saakka.
        Nytten on taas jaloissa junnu ja tämäkin heti pennusta saakka(viikonlopun olin vain kotona) yksinään(toisten koirien kans, tosin eri huoneessa kuin muut) 3-8h ja hienosti osaa olla.

        Eli se on näköjään aivan sama miten sen pennun yksinolon kanssa tekee =)
        Mutta tuttava piirissä pääsääntöisesti juuri ne koirat jotka pennusta saakka ovat yksin päivänsä viettäneet ovat yksinolon nopeimmin ja näteimmin oppineet, en tiedä sitten.

        toisaalta kun se pentu oppii sen tietyn rutiinin heti ja oppii et yksin oleminen on osa päivää eikä mitään sen kummempaa niin se osaa nätisti jäädä kotiin oottamaan et kun se isäntä/emäntä taas tulee niin sit jatketaan leikkejä...ja pieni pentuhan nukkuu suurimman osan ajasta.


      • koiruus.
        Riva kirjoitti:

        eli paras ohje on,että pentu jätetään heti yksin 6 tuntia. No,meillä koira on muutakin varten kun yksin oloa varten. Jokainen taplaa tyylilään.Minun ohje on aina ,että ole pennun kanssa mahdollisimman kauan,koska pentu aika on koiran elämässä kaikkein tärkein aika ja minä en ainakaan anna sen mennä hukkaan siihen,että pentu on päivät yksin.

        kannataa olla koirasi kanssa koko päivä, ja varoa ettei vaan mamin pikku mussukka pääse silmien ulottumattomiin.


    • lepakkoleino

      Meillä tuo pentu on välillä yksin kotona max 3 tuntia. Sattuu oleen semmonen työ että voi olla hauva mukana siellä. Mutta sitten kun käy esim kampaajalla kaupassa niin pentu joutuu oleen yksin. Joka päivä kumminkin pentu on vähintään 15 minuuttia yksin kun haen tenavan hoidosta. Eikä se mitään tuhoja oo tehny, tainnut vaan aina nukkua kun on yksin ollut =)

    • onnellinen omistaja

      Meille pikkuinen tuli lauantaina ja maanantaina oli töiden takia 4 tuntia yksin. Tiistaina yksin oloa oli 3 tuntia. Saatiin työvurot järkättyä onneksi niin, ettei pennun tarvinnut olla pidempään yksin, vaikka tuo 4 tuntiakin kauhistutti. Mitään traumoja ei ole tullut pennulle. Seuraavat päivät menikin sitten miehen sairaslomaillessa pennun kanssa. Tämä aihe herättää varmasti yhtä paljon keskustelua kuin koiran "oikea" ruokinta, joten neuvoja minäkin olen saanut monta erilaista.
      Pääasia kuitenkin on, että kohtuus kaikessa ja varsinkin kun on kyseessä pentu eikä aikuinen koira.
      Mukavia hetkiä karvalastenne kanssa ja piristävää talvenalkua!

    • onneli

      Siis jos pitää pitkän loman heti pennun tultua voi pienelle tulla aika shokkina kun jää n. 8 tunniksi yksin...kaikkein paras on mielestäni että pentu tottuu heti arkeen ja siihen että omistaja on päivät poissa...ihan liioiteltua ottaa jotain vapaata...koirat on niin sopeutuvia ihmisen elämän rytmiin!!

    • no joo

      Mun mielestä, jos koiralle ei ole aikaa kuin vkl:n ja illalla hiukan niin silloin kannattaa todella miettiä onko koira itselle paras vaihtoehto. Kyllä koira tarvitsee paljon aikaa ja virikkeitä. Se ei riitä, että sille annetaan ruoka ja käytetään ulkona. Muutoin koirasta tulee passiivinen, ja epäsosiaalinen. Varsinkin pentuaika on erittäin tärkeä vaihe pennun elämässä. Siitä se saa lähtökohdet tulevaille vuosille, ja jos pentu jätettään heti itsekseen moneksi tunniksi päivässä ja käytetään vaan ulkona jne. Niin se ei tiedä hyvää tulevaisuudelle. Meillä ainakin pennun kanssa touhutaan monta tuntia per päivä. Lenkkeillään, leikitään, harj. tottista jne. Kaikkea toimintaa maan ja taivaan väliltä. Yksin oloa on harjoiteltu jo toisesta päivästä saakka. Ja tähän asti kaikki on mennyt hyvin. Pentu nyt 7 kk:a ja on oppinut sisäsiistiksi jo 3 kk vanhana. Mitään tuhoja ei ole kotona tehnyt, tosin mitään irtonaista tai rikottavaa sille ei olla jätetty. Ainoastaan luita yms. mitä se saa järsiä yksin ollessaan. Koiran hankkimista kannattaa todella pohtia tarkkaan, ja miettiä pystyykö tarjoamaan koiralle kaiken sen mitä se tarvitsee. Jos ei niin sitten kannattaa siirtää koiran hankintaan niin pitkäksi aikaa kun siihen löytyy edellytykset. En halua tällä puheella masentaa, ja viedä intoa hommata pentua, mutta viisi koiraa kasvattaneena tietää mitä koira vaatii. Tsemppiä tulevaisuuteen!

      • pennun kanssa

        Joo,Haloo kyllä koira pärjää eihän se siitä ole kiinni etteikö pärjäisi!!!!!!
        olen samaa mieltä todellakin.Kyllä pentu oppii olemaan yksin pikku hiljaakin kokemusta on.
        No,meitä on joka lähtöön!!!!!!!!!


      • ei ole

        mahdollisuutta pennun taloon tullessa ottaa kuukausi kaupalla töistä vapaata,tarkoittaa se automaattisesti,että pennulle ei ole koskaan aikaa??? Jos ihminen tekee 8h töitä ja nukkuun 8h niin aika paljon siinä vielä on aikaa pennun kanssa touhuta,eiköstä?
        Sulla on ihme matematiikka.


      • ikuisuuskysymyksiä
        ei ole kirjoitti:

        mahdollisuutta pennun taloon tullessa ottaa kuukausi kaupalla töistä vapaata,tarkoittaa se automaattisesti,että pennulle ei ole koskaan aikaa??? Jos ihminen tekee 8h töitä ja nukkuun 8h niin aika paljon siinä vielä on aikaa pennun kanssa touhuta,eiköstä?
        Sulla on ihme matematiikka.

        ...koiran pitämisen edellytyksiin lisätään vielä omakotitalo ja hehtaarin kokoinen aidattu vaihtelevamaastoinen piha-alue, on tämä yhtälö aika mahdoton, ainakin minulle.
        Itselläni 5 kk vanha pentu, jonka kanssa vietin ensimmäiset 2vkoa kotona, kun onnistuin kesälomaani siirtämään. Tänä aikani totuteltiin toisiimme, "talon tapoihin" ja yksinoloonkin, ja arki (työssäkäyvän arki)kun koitti ei ollut mitään ongelmia. Tyytyväisenä tuo nytkin tuossa lattialla "katollaan" kuorsaa... :)

        Mielestäni sekä koira että omistaja ovat onnellisempia kun eletään omistajan eikä koiran ehdoilla. Se on sitten eri asia sopiiko koiran omistaminen ylipäätään...


      • Nimetön

        Nyt osa keskustelijoista tuntuu puhuvan AIKUISISTA koirista kun kyse on pennuista. Aikuinen koira tietenkin pärjää yksin kotona vähän pidemmänkin ajan, osaa pidättää pissaa ja ei leiki yhtä paljon, kotiympäristö on koiralle tuttu jne. Pieni pentu on aivan eri asia. Ei koiralaumassakaan pentuja 8 viikon iässä jätetä tuntikausiksi oman onnensa nojaan. En usko että sellainen voisi millään tavalla olla hyväksi pennun tulevaa elämää ajatellen.

        Ja mielestäni on ihan selvää että vapaata täytyy pystyä järjestämään vähintään ensimmäisiksi viikoiksi jos aikaa tosissaan hoitaa koiranpentua. Ihan kuin ihmisvauvatkin, tarvii koiranpennut siinä iässä paljon huolenpitoa ja jo puhtaasti valvontaakin kun eivät ymmärrä mitkä asiat voivat olla vaarallisia.

        Johan pentukoiraa ruokitaankin 4 tunnin välein (ihan alkuajat) eli miten ihmeessä pennun voisi edes jättää yksin 8 tunniksi?


      • koiruuksia
        Nimetön kirjoitti:

        Nyt osa keskustelijoista tuntuu puhuvan AIKUISISTA koirista kun kyse on pennuista. Aikuinen koira tietenkin pärjää yksin kotona vähän pidemmänkin ajan, osaa pidättää pissaa ja ei leiki yhtä paljon, kotiympäristö on koiralle tuttu jne. Pieni pentu on aivan eri asia. Ei koiralaumassakaan pentuja 8 viikon iässä jätetä tuntikausiksi oman onnensa nojaan. En usko että sellainen voisi millään tavalla olla hyväksi pennun tulevaa elämää ajatellen.

        Ja mielestäni on ihan selvää että vapaata täytyy pystyä järjestämään vähintään ensimmäisiksi viikoiksi jos aikaa tosissaan hoitaa koiranpentua. Ihan kuin ihmisvauvatkin, tarvii koiranpennut siinä iässä paljon huolenpitoa ja jo puhtaasti valvontaakin kun eivät ymmärrä mitkä asiat voivat olla vaarallisia.

        Johan pentukoiraa ruokitaankin 4 tunnin välein (ihan alkuajat) eli miten ihmeessä pennun voisi edes jättää yksin 8 tunniksi?

        ..meillä kyllä 7 vkosta ruokittu 4 tunnin välein. Neljä kertaa päivässä, mutta senkin sai kasvattajan ohjeiden mukaisesti muuttaa 3 krtaan 8-9 vkosena.
        Kodista on syytä tehdä pennulle turvallinen. Minkään valtakunnan valvonta ei estä onnettomuutta tapahtumasta, jos sellainen vaara on kotona olemassa.

        Ketjun aloittaja on varmaakin ottamassa itselleen koiraa lemmikiksi, ei suinkaan teettämässä pentuja.


    • koira ...

      Ei ne koirat ymmärrä sitä,että oletko 5 minuuttia poissa vai viisi tuntia!Kyllä ne yksin selviävät.

      • Riva

        moni koira joutuukin olemaan 10 tuntia yksin,kun työpäivä on 8 tuntia ja huonosti jos on niin matkat päälle 2 tuntia. Eli 7 vk pentu on 10 tuntia yksin. Ja jos vielä on häkkipentu,niin kun nykyään taitaa olla muotina,niin varsin on lystiä pennulla.


      • YMMÄRTÄÄ

        MUTTA YMMÄRRÄTKÖ ITSE ???


      • en hyväksy
        Riva kirjoitti:

        moni koira joutuukin olemaan 10 tuntia yksin,kun työpäivä on 8 tuntia ja huonosti jos on niin matkat päälle 2 tuntia. Eli 7 vk pentu on 10 tuntia yksin. Ja jos vielä on häkkipentu,niin kun nykyään taitaa olla muotina,niin varsin on lystiä pennulla.

        missään muodossa! se on laissakin kielletty.


    • koira-ihminen

      "Onko mielekästä hankkia koiraa lainkaan jos sen kanssa ehtii viettää aikaa vain viikonloppuisin ja arkena pari tuntia illalla?"

      Jos elämäntilanteesi todella on noin kiireinen, että et ehdi kuin pari tuntia päivässä viettää aikaa koirasi kanssa ja muuten vain viikonloppuisin, niin harkitse koiran hankkimista vielä uudelleen.

      Kaikista kamalin tilanne nimittäin olisi se, että ensin hankit koiran - ja sitten jonkun ajan kuluttua annat sen pois "kun aikaa ei riitä".
      Koiralle kodin vaihtaminen on aina kamala juttu, vaikka se sitten tottuisikin uuteen perheeseen.

      Kissa on ehkä enemmän itsenäisempi eikä tarvitse niin paljon aikaa, kun itsekseenkin touhuaa. Mutta pitäähän sitä kissaakin rapsutella!

    • Anlin

      Pennun kanssa täytyy ensiksi harjoitella yksin oloa.Tosiaan kannattaa muutama päivä pyhittää pennun kanssa olemiselle,mutta kyllä se kannattaa totuttaa alusta asti siihen että joutuu välillä olemaan yksin.
      Meille on myös tammikuun lopussa tulossa pentu ja opiskelemme.Olemme ajatelleet ratkaista asian näin että jos sattuu että joudumme pentuaikoina olemaan enemmän kun kolme tuntia poissa kotoa,hommaamme koiralle hoitajan tai hoitopaikan,luultavammin mummolasta.Ja mietit että voiko hankkia koiraa jos ei ole aikaa kuin vkl ja arki iltaisin.Kyllä voi, jos vain jaksat ja haluat viettää aikaa koiran kanssa.
      Ja ihmiset hyvät,meille ainakin koira tulee perheenjäseneksi(niinkuin varmaan monelle muullekkin),ei sitä hylätä,tai unohdeta vaan se saa paikan rakastavasta perheestä vaikka joutuisikin välillä olemaan yksin.

    • Cornelius helsinki

      Ei todellakaan kannata hankkia. Koiran kanssa pitää viettää aikaa ja antaa rakkautta.. Koirahan ei tiedä että olet töissä tekemässä rahaa. Eihän lapsestasikaan tule muuta kuin tunnevammainen jos et ikinä sen lapsuudessa olisi kotona.

      tietenkin voit korvata itsesi toisella koiralla mutta pentuna et saisi jättää yksin koska koiranpentu tarvitsee jatkuvaa huolenpitoa ja 4 kertaa päivässä tuoreen ruuan.

      Kaksi koiraa kun on kotona niin silloin koirilla on tekemistä, mutta ajattele koiraa joka vain istuu ulko-oven edessä odottaen sinua.... kestääkö sydämesi sen.

      itse en pystyisi siihen koska ajattelen vain eläinteni parasta ja sitten vasta itseäni. Vaikkakin koirallani on kaverina kani joka elää vapaana niin silti koira vaatii paljon huomiota ja eritoten rakkautta ja liikuntaa.

      Mieti näin että miten käyttäydyt ihmistä kohtaan kehen olet juuriasi myöten rakastunut. Juuri sellai sinun tulee kohdella koiranpentuasikin koska olethan rakastunut siihenkin juuriasi myöten.

    • patskula

      Meille tulee koiranpentu keväällä. Pentu on ensimmäinen meidän perheessä, vaikka olemmekin jo viisikymppisiä. Ollaan ajateltu niin, että pentua ei jätetä yksin kesän aikana muuten, kuin opetusmielessä lyhyeksi aikaa (esim kauppareissu).
      Minulla on sellainen käsitys, että koiran pentu leimautuu laumaansa (ihmiset) juuri tuona aikana, kun se on otettu emostaan erilleen. Jos se on pitkiä aikoja yksin silloin pentuna (alle 6 kk) se ei ehkä kiinny niin voimakkaati ihmisiin ja toimii sitten omapäisemmin välittämättä ihmisten tahdosta.
      Me otamme koiran elämäämme täyspäiväisesti ja tarkoitus on, että sen kanssa jaetaan niin ilon, kuin surun hetket. Meidän koira ei tule ulvomaan häkissään yöt ulkona vaan sen paikka sisällä. Se otetaan mukaan kun lähdetään marjaan tai kalaan tai kylään, kesämökistä puhumattakaan. Kauppaan ei voi koiraa viedä, joten sen on totuttava odottamaan autossa tai kaupan ulkopuolella.

    • vielä minäkin

      mielipiteeni. Pentu olisi parasta hankkia sellaiseen ajankohtaan, kun loma alkaa ja käyttää loma asioiden opetteluun. Kuukauden loma on ihan hyvä aika, milellään kuitenkin pitempi. Tuona aikana pentu tulisi valmentaa yksinoloon pikkuhiljaa. Aluksi olla poissa ehkä minuutti ja lisätä aikaa pikkuhiljaa. Noin kolmikuinen pentu on kyllä vielä kovin pieni, mutta jos sitä on totutettu kuukauden ajan yksinoloon(ei heti 8h kerralla!), se tottuu siihen ja tietää, että perhe tulee kotiin, eikä hylkää sitä. Herkkuakin herkumpi luu on hyvää ajanvietettä. Ruokintakerratkin ovat jo tippuneet kolmeen, eikä tuota suurempia ongelmia.
      Jos koira minkä ikäisenä hyvänsä joutuu olemaan yksin kotona kymmenen tuntia, niin mielestäni ei koiraa voi hankkia. Juu, koira ei tunne ajan kulua, mutta liika yksinolo turhauttaa ja tekee masentuneeksi, se pitäisi jokaisen järkevän ihmisen tajuta. Kokeile vaikka itse!! Päivästä toiseen kymmenen tuntia yksin tekemättä mitään. Ja kaiken lisäksi koira on laumaeläin ja sen suurin kärsimys on yksinolo, siksi sitä käytetään myös rangaistusmuotona.

    • HANKKIKO !!!

      Koiraa, joka sisätiloissa joutuisi olemaan kahdeksankin tuntia yksin. Eläinrääkkäystä sanon minä.!!!

      • ei koiraa

        koira on alunperin villieläin ei sitä ole tarkoitettu elämään neljän seinän sisällä kaiken aikaa. mitä ihminen tekee koiralla? opaskoirat on asia erikseen. varsinkin kerrostaloon ne eivät sovi ollenkaan, naapurit saa kunnella sitä yksin jätettyä ulisevaa koiraa.


      • koira olisi

        kahdeksan tuntia päivässä ulkona, Se olisi eläinrääkkäystä!! Varsinkin talvella... Koirat ovat nääs erilaisia rotujalostuksen takia. en tosin väitä, että koiran olisi elettävä aina sisällä, äklää käsittäkö väärin. Kunhan teki mieli nakata jotain noin räikeään yleistykseen.


      • Anonyymi

        Oikeastaan jotkut koirat ovat tarha koiria ja niitä ei kuulukkaan pitää sisällä.


    • ja sen yksin jättämisestä

      Meille on tulossa koiranpentu parin viikon päästä, jolloin lomaa töistä juuri sen takia, että voimme totuttaa pentua talon tavoille ja kahteen muuhun aikuiseen koiraan. Ihmetystä herätti kasvattajien asenne, jotka suosittelivat ottamaan pennun heti, jotta se tottuu yksinoloon. Ajattelimme asiaa kuitenkin käytännön kannalta niin, että olemme sisäsiisteyttä opettamassa sekä antamassa ruokaa vähintään sen suosituksen eli neljä kertaa päivässä. Normaalipäivärytmiin pennun pitää kuitenkin tietenkin tottua, ja varmaankin paras tapa siihen olisi pitenevät ajat, jotka ollaan poissa.

      Kyllä meilläkin pentu tulee perheenjäseneksi, mutta valitettava totuushan on että töissäkin on käytävä, lasten koulussa jne. Jotenkin vaan tuntui säälittävältä ajatus pienestä marsun kokoisesta pennusta yksin jopa sen 10 tuntia heti uuteen kotiin tulon jälkeen, joten vaikka olisi tehnyt mieli ottaa heti pikkuinen matkaan, päädyimme tähän ratkaisuun.

      • koirani

        heinäkuun lopussa kun kesätyöt loppuivat. kuukausi saatiin olla kotosalla, yksinoloakin harjoiteltiin kuitenkin (oltiin yksin kauppaureisun, kaupunkireissun, baarireisun ajan jne). syksyllä opiskelut jatkui ja yksinolo ajat pitenivät 4-6 h päivässä. hyvin pentun pärjäsi, riehuttiin aamuisin sen verran että nukahti ennen lähtöäni.
        Nyt pentu 6kk ja olen töissä. pentu on kotona yksin 8 h päivässä. aamulla leikitään rauhallisesti (olen huomannut että pentu nukahtaa näin nopeammin), radio jätetään päälle samoin yksi lamppu. ja onneksi pennulla on pääsy ikkunan ääreen (ikkuna lattian tasalla) josta katsellaan kovasti ulos. jätän myös pennulle tekemistä eli esim. piilota ruokaa wc-paperiruulliin.
        koira tottuu kyllä hyvin yksinoloon. äitini jäi kesällä vuorotteluvapaalle ja hänen 10 v chihuahua
        ei meinannut millään tottua siihen että äiti oli kotona. ei ollut näes sitä hiiskumatonta päiväunirauhaa =)


    • hankinta

      Parempi idea hankkia koira just sillon kun teillä on alkamas töissäloma, silloin teillä paremmin aikaa olla pennun kans edes hetken aikaa, tai sit vois hankkia heti jos joku on usein kotona. esim. Lapset.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe