Minkälaiset leikkaukset vaativat nukutuksen entä mihin leikkauksiin riittää puudutus?
Jos sormesta leikataan nivelsiderepeämä, niin uskallanko haaveilla puudutuksesta? Entä onkohan aina selkäydinpuudutus vai onko olemassa muunlaisia puudutuksia?
Nukutus vai puudutus?
8
4215
Vastaukset
- Härski
Minulla leikaattiin kasvain sormesta. Käsi verestä tyhjäksi (eli side olkaan.) ja paikallispuudutus. Olin täysin hereillä koko ajan.
- jännä homma
Meikäläinen ei kovin nukutusta himoitse: kahdesti on nukutettu, ekalla kerralla oli kaavinta ja operaatio oli siis lyhyt. Heräämössä jo ja osastolla vielä meikä oksensi yhden päivän. Toisella kerralla oli sitten kunnon leikkaus ja sen jälkeen meikä oksensi kaksi päivää vaikka nukutuksen yhteydessä oli jo annettu pahoinvointia estävää lääkettä. Ja samassa huoneessa oli toinen joka jo leikkauspäivän illalla söi velliä hyvällä ruokahalulla. Sitten operoitiin multa jalkaa selkäydinpuudutuksella kun papereissa oli että tulee nukutuksesta huonovointiseksi. Ja annas olla, sen illan meikäläinen taas oksenteli. Ja viereisessä punkassa toinen selittää että miten ihana se selkäydinpuudutus on kun siitä ei tule paha olo! Ja hoitsu vaan selittää että kyllä sinä olet nyt sellainen erikoistapaus että kaikki nämä aineet aiheuttaa sinulle huonovointisuutta, voi voi. Että sellainen erikoistapaus täällä.
- se vellin syöjä
Minäkin olen useasti ollut kyseisissä leikkauksissa, kaavinnassa, keskenmenossa.
en ole koskaan alkanut voimaan pahoin nukutuksessa enkä puudutuksessa - toinen erikoistapaus
En minäkään nukutuksesta haaveile! Ei ole väliä, nukutetaanko vai puudutetaan, aina oksennus lentää. Pari kipulääkettä olen havainnut sopimattomaksi ja niitä aina pyydänkin sairaalaan joutuessani välttämään.
Mutta kieltämättä rassaa hermoja olla pää kaarimaljassa, kun vieruspedillä joku jo lusikoi velliä! Eikä paljoa lohduta , kun hoitaja ihmettelee vieressä, että on harvinaista tämmönen pahoinvointi.
- 841
Yleensä käsikirurgian toimenpiteissä saatetaan käyttää plexus-puudutusta, eli paikallispuudutusta. siinä puudutetaan vain käden hermot ja näin ollen käsi puutuu. tosi iisiä, ja kotiutuminen nopeutuu. Tosin puudutuksen saanti riippuu ihan anestesialääkäreiden henkilöresursseista, eli onko riittävästi aikaa tehdä se puudutus.
- Emilia_Erikoinen
Nivelsiderepeämä kuulostaisi ennemminkin nukutusleikkaukselta, mutta en ole asiasta aivan varma. Itseltäni ei ole otettu puudutuksessa kuin 2 luomea ja 2 hammasta. Muuten olen ollut nukutettuna useita kertoja. Koskaan en muista, että olisin ollut millään lailla kipeä operaatioiden jälkeen. Tsemppiä sinulle. Ja mukavaa joulun odotusta.
- Ssshhhh
Ensinnäkin plexus-puudutus ei ole mikään paikallispuudutus...
Se on laaja-alainen puudutus missä puutuu koko leikattava raaja. Ja sellainen puudutus käsikirurgisiin toimenpiteisiin yleensä laitetaan. Näissä toimenpiteissä tarvitaan verityhjiö, joten puudutuksen on oltava laaja. Ei nukuteta jos ei ole ihan pakko.... - Käytössä on
Ssshhhh kirjoitti:
Ensinnäkin plexus-puudutus ei ole mikään paikallispuudutus...
Se on laaja-alainen puudutus missä puutuu koko leikattava raaja. Ja sellainen puudutus käsikirurgisiin toimenpiteisiin yleensä laitetaan. Näissä toimenpiteissä tarvitaan verityhjiö, joten puudutuksen on oltava laaja. Ei nukuteta jos ei ole ihan pakko....Käden pienissä leikkauksissa (jollainen sormen nivelsiteen leikkauskin on) käytetyin anestesia on ns. laskimopuudutus, ei pleksuspuudutus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1761704
- 921588
- 691543
- 80924
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6915- 68861
- 59835
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes160773