Kaipaisin neuvoja vanhojen peiliovien kunnostukseen. Vanhempani palkkasivat asiantuntijan kunnostamaan ovensa hintaan 700 euroa per ovi. Työn laatu ei ekojen ovien osalta ole kuitenkaan kovin kummoista. Mietin tässä, että tuohon hintaan voin vaikka nuolla ne vanhat maalit pois. Totta puhuen, mitä vinkkejä antaisitte kunnostustyöhön?
peiliovien kunnostus
6
8610
Vastaukset
- remontti65
ei poisteta kaikkia maaleja huvin vuoksi.
Eli mikäli vanhat maalit ovat valtaosin kiinni, ovet hiotaan ja pestään sekä huuhdellaan. Irtonainen maali kaavitaan pois joko kylmänä tai lämmittämällä kuumailmapuhaltimella tai kosanilla, jota en suosittele ensikertalaiselle ilman valvontaa sisätiloissa.
Kuumailmapuhaltimen kanssakin pitää olla varovainen ja kuumia maalinjämiä ei jätetä yksikseen edes kahvitauon ajaksi. Molemmissa tapauksissa on kyseessä ns. tulityö, joka edellyttää vielä kunakin päivänä kahden tunnin jälkivartiointia tulityön päätyttyä asianmukaisin sammuttimin varustautuneena. Yksi konsti on myös maalinpoistoaineiden käyttö, joita en ole juuri koskaan itse käyttänyt kuin vanhoina hyvinä aikoina, jolloin maalausremontin jälkeen lukon kielet ja muut puhdistettiin ennen luovutusta, ne oli niitä aikoja....
En nyt ota mitään kantaa vanhempiesi oviremontin hintaan kohdetta näkemättä, enkä muutenkaan.
Peiliovet ovat tietysti hitaampia käsitellä kuin laakaovet, mutta varsinkin peiliovissa pohjatyöt vievät lähes aina enemmmän aikaa kuin itse maalaukset.
Mikäli aiot kaapia irtonaisia maaleja polttamalla, harjoittelijalta se sujuu helpommin vaakasuorassa pukeilla, itse en ole koskaan kyseisestä tavasta pitänyt.
Itse olen saanut oppia polttokaavintaan vuoden 1986 kesällä presidentinlinnassa, lämmin kiitos maalarimestari V. M:lle opista.
Selviät ovisouvista mikäli olet sinnikäs, etkä pidä turhaa kiirettä.
Ystävällisin terveisin
Arto Lahtinen 040-416 7028 - ostappas sitten uudet?
Hinta on paljon, mutta tunteja vanhan kunnostuksessa kuluu lähes yhtä paljon kuin uuden valmistamiseen. Täytyyhän sitä kohtuullinen tuntiliksa päätoimisesta työstä saada, mutta jos laatu on huono niin asiasta pitää tekijän kanssa neuvotella. Laatu vaihtelee vanhan kunnostuksesa paljon, mutta vanhaa kunnostettua ei saa verrata uuteen.
- napparalle
Linkistä
http://www.nba.fi/tiedostot/d3729398.pdf
löytyy museoviraston yksityiskohtaiset ohjeet.
Tee yksi ovi kokeeksi itse - jos vielä valitset huonokuntoisimman, saat jonkun kuvan siitä, miten kohtuullinen tai kohtuuton tuo hinta on. Saahan siitä sentään kotitalousvähennyksen? - veloitus..
Hintaan en oikein osaa ottaa kantaa, mutta tuolla hintaa vois kuvitella saavansa ykköslaatua..
Tai no, jos tuota hieman miettisi... 700 € / ovi, jos siihen laskis tarvikkeille 50,- , niin työt maksais siis 650,- alveineen ilmeisesti..? Alvit pois, niin todellinen työn hinta olis luokkaa 530,-.. Jos "asiantuntijan" (=yritys) tuntiveloitus olis vaikka 40,-/h (alv 0%) niin 530,- : 40,- olis tunneiksi muutettuna reilut 13 tuntia / ovi.
Eli jos yhteen oveen tosiaankin käytetään lähes 2 työpäivää, niin hintaa ei voine pitää kohtuuttpmana.. Jos vain muutama tunti, niin laske itse..
Onko noi muuten jotain niin vanhoja ja erikoisia väliovia, että tosiaan kannattaa kunnostaa...? Massiivipuisia peiliväliovia taitais saada 700,- eurolla noin 4 kappaletta ja jotain taitais jäädä vielä uusiin karmeihinkin- Rentier
Kunnostin juuri 4 kpl hyvässä kunnossa olleita n.100v vanhoja sisäovia sillä tuloksella että remonttiin varattu aika loppui ja joudun teettämään loput 8.
Ajattelin itse aluksi että "helppo homma". Maalit pois ja uudet tilalle...no niinhän se menee, mutta 10-12 tuntia / ovi on ihan realistinen arvio; ja sekin ilman rakenteellisia korjauksia tai muutoksia. Tee sitä sitten päivätyön ohella, olohuoneessa?!, kun "verstasta" ei ole.
Maali lähtee tosiaan pois polttamalla tai Nitromorsilla. Kummassakin on omat puolensa, kätensä saa poltettua kummallakin tavalla. Riittävä Nitromors ja kaapiminen on ihan kelpo keino, mutta aika kallis. Muutamaan kertaan kun vetäsee kaapimella "kulmat suoraksi" niin kitatessa ei naurata enää ollenkaan.
Pohjatyön vaativuutta ei oikeastaan usko muuten kuin tekemällä yhden oven kokeeksi. Pohjamaalaa ovi ja valaise se halogeenilla yläviistosta (katosta) siten että jokaikinen kuoppa/kuhmu/pölyhiukkanen näkyy. Tässävaiheessa tajuaa että se 10 tunnin hiominen ei ollutkaan riittävää. Pohjamaalaus sallii päällekittauksen, joten eikun toimeen.
Ovista tulee hyviä kun niitä on aikaa tehdä. Virheitä voi korjata kittaamaalla, mutta varsinkin peiliovissa kaapimella tehtyjä kuoppia ei tahdo saada näkymättömiin. Etenkin jos ne sijaitsevat jossain kulmakohdassa.
..niin, ja ei kannata kokeilla kaapia puunsyyhyn kohtisuorasti. Säleet lentää ja taas saa ostaa lisää kittiä.
Liioittelen edellä hieman, sillä olen tehnyt puutöitä paljon. En olisi silti uskonut peiliovien kunnostamiseen vaadittavaa työmäräää ennenkuin itse kokeilin. (kokeilukappalekin pysyy saranoilla ilman tukea) Huoneiston valaistus ei anna virheille minkäänlaista armoa, sillä se varjostaa ja korostaa jokaikisen kuopan ja kyhmyn varsinkin jos pinta maalataan esim. puolihimmeällä maalarin valkolakalla.
- Timpermanni.man
asiantuntija, ja vielä sellainen joka tekee käsillään jotakin, aika outo otus tänäpäivänä. Kyllä pitää olla arvokaat, ja erikoiset ovet, että niiden krapaamisesta kannattaa maksaa reippasti uusien hinta, vailla asennettunakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1764987Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,184366Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993097Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2512933Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432872- 522501
- 271919
- 221737
- 341733
- 651699