Mies mukaan sektioon?

Hattarainen

Kyselisin teiltä, joille on tehty sektio, onko miehenne ollut mukana sektiossa? Saako mies ylipäätään tulla mukaan sektioon? Olisi aika kamalaa, jos isä ei saisi olla läsnä lapsensa syntymässä ja asia on ruvennut vaivaamaan minua... Raskaus on vasta suunnitelmissa, mutta lantioni on hyvin kapea ja luulen, ettei lapsi mahdu läpi siitä.

16

4076

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      suunniteltuun sektioon isä pääsee mukaan. Hätä sektioon ei luonnollisesti pääse, kun ei ole aikaa isälle vaatteita ja pukuhuoneita esitellä.

      • ...

        kai siitä että joudutaanko sinut nukuttamaan


    • ja mies mukana

      meillä näin ainakin. eikä tehty nukutuksessa sektiota.

      • kolmen äiti

        Itse en tiennyt siitä, ja ei ollut miehelle mikään mukava kokemus olla mukana hätäsektiossa. Joutui olemaan huoneen nurkassa tuolilla, ja näki muunmuassa lapsen syntyvän ilman elonmerkkejä. Jossakin vaiheessa oli häädetty ovesta ulos, kun oli valjennut lääkäreille lapsen tila. Siellä oli sitten odotellut yksin ja hädissään voimatta mitään tehdä. Itse mies sanoi, että olisi mieluummin jäänyt ilman tuota kokemusta. Lääkärit myöhemmin sanoivatkin, että yleensä ei isät pääse mukaan hätäsektioon, mutta jostakin syystä oli nyt päädytty tähän ratkaisuun meidän kohdallamme. Tästä synnytyksestä ei isällä siis ole hyviä muistoja.

        Minut nukutettiin molemmissa hätäsektioissa, vaikka epiduraalikin oli laitettu, ja se olisi myös ollut vaihtoehto nukutukselle. Suunniteltu sektio tehtiin spinaalissa.

        Suunniteltu sektio oli kyllä meille molemmille ihan mukava kokemus, ensimmäisen kerran saimme terveen lapsen heti nähdä, ja oikeasti kokea syntymän ihmeen. Vieläkin melkein itku pääsee, kun muistan tuon hetken. Isäkin tykkäsi siitä, kun pääsi lasta punnitsemaan, puhdistamaan ja pukemaan heti. Sen jälkeen, kun olin siirtynyt heräämöön, tuotiin myös lapsi ja isä sinne. Lapsi imemään ja isä pääsi ihan seuraksi, kun sattui olemaan muuten heräämössä rauhallista.


      • sop

        nyt termit kiireellinen- ja hätäsektio. Enpä ole koskan kuullut että todelliseen hätäsektioon olisi mies päässyt mukaan. Itsellänikin hänet poistettiin salista kun kiireellisessä sektiossa minut jouduttiin nukuttamaan puudutusten tehottomuuden vuoksi.Hätäsektio niin nopeaa touhua että tuskin ehditään miestä hyysäämään,lapsihan pitää olla kriteereiden mukaan 10 minuutissa ulkona alusta laskien.


      • kolmen äiti
        sop kirjoitti:

        nyt termit kiireellinen- ja hätäsektio. Enpä ole koskan kuullut että todelliseen hätäsektioon olisi mies päässyt mukaan. Itsellänikin hänet poistettiin salista kun kiireellisessä sektiossa minut jouduttiin nukuttamaan puudutusten tehottomuuden vuoksi.Hätäsektio niin nopeaa touhua että tuskin ehditään miestä hyysäämään,lapsihan pitää olla kriteereiden mukaan 10 minuutissa ulkona alusta laskien.

        Kyseessä oli todellakin hätäsektio, vaikka mies oli mukana. Ja nukutuksessa tehty.


    • muumimammax4

      Mulle tehty sektio 4 kertaa ja ensimmäinen oli hätäsektio ja kaikissa on isä ollut mukana. Mikäli nukutetaan silloin isä ei saliin pääse. Ennen sektion tekemistä lantio kuvataan ja tuloksen perusteella sektiosta päätetään.

    • ei pääse

      Sektioita on kolmenlaisia. Suunniteltu sektio, kiireellinen sektio ja hätäsektio. Kahteen ensimmäiseen isä pääsee mukaan, hätäsektioon ei pääse. Hätäsektio tehdään kymmenen minuutin sisällä sektiopäätöksestä, ja äiti kyllä nukutetaan. Tämä sen takia koska nukutus on nopeampi kuin puudutukset.

      • kummaa,

        mulle on kyllä ihan sairaalan papereiden mukaan tehty hätäsectio, ja spinaalipuudutuksessa.
        Mahtoikohan se olla syynä, että oli yö ja leikkaavaa lääkäriä jouduttiin odottamaan sen verran, että spinaalin ehti laittaa???
        Isäkin olisi saanut olla mukana koko ajan, mutta poistui salista, kun alettiin leikkaamaan.


      • Ei niin hätäinen
        kummaa, kirjoitti:

        mulle on kyllä ihan sairaalan papereiden mukaan tehty hätäsectio, ja spinaalipuudutuksessa.
        Mahtoikohan se olla syynä, että oli yö ja leikkaavaa lääkäriä jouduttiin odottamaan sen verran, että spinaalin ehti laittaa???
        Isäkin olisi saanut olla mukana koko ajan, mutta poistui salista, kun alettiin leikkaamaan.

        Hätäsektioksi tuo tuollainen. Meinaten vaan, että joudutaan leikkaajaa odottelemaan. Ei pitäisi synnyttää sellaisessa paikassa.


      • oli...
        Ei niin hätäinen kirjoitti:

        Hätäsektioksi tuo tuollainen. Meinaten vaan, että joudutaan leikkaajaa odottelemaan. Ei pitäisi synnyttää sellaisessa paikassa.

        tyks


    • jolloin kyseessä on joko suunniteltu tai kiireellinen sektio.

      Jos kyseessä on hätäsektio, joka tehdään narkoosissa, niin silloin isä odottaa leikkaussalin ulkopuolella.

      Olen kokenut molemmat ja tämä hätäsektio ja sitä edeltäneet tapahtumat olivat hoitovirhe. Siitä aiheutui tyttärellemme pysyvä vaikeavammaisuus.

    • Mimmina

      Mitäköhän vastauksista voidaan päätellä?
      Mielestäni se, että on hyvin tapauskohtaista pääseekö isä mukaan, ja millaisessa puudutuksessa tai nukutuksessa sectio tehdään.
      Riipuu varmaan monesta asiasta, paikasta, henkilökunnasta, vuorokaudenajasta, äidin tilasta, jne... jne...
      Tuskin tällä palstalla on kukaan tarpeeksi perillä kustakin tapauksesta, että voi olla niin asiantuntija, että voi sanoa mitään ehdotonta totuutta yhtään mistään.

    • ekakertanp

      Itse joudun luultavasti sektioon...viikkoja nyt 29. ja ensi viikolla selviää tehdäänkö sektio vai ei..vähän jännittää!! Me olemme miettineet mieheni kanssa juuri sitä, että pääse hän mukaan leikkaussaliin... Jos lääkäri toteaa, että sektio on tehtävä, niin onko tämä sitten se suunniteltu sektio..johon isä pääsee mukaan?? ja pääseekö muita esim. lapsen mummo tai äidille tärkeä henkilö?

      • kät.

        Suunniteltuun ja useimmiten kiirreelliseenkin sektioon toki pääsee mukaan, hätäsektioon ei. Ja ei, ei sinne sen isän lisäksi ketään muuta ns. tukihenkilöä saa mukaansa.


    • näin voi käydä

      Kyllä tuollainen tilanne voi syntyä, mutta on aika poikkeuksellista. Etupäivystävää lääkärikuntaa pitäisi olla synnytyksiä hoitavassa yksikössä aina paikalla riittävästi, mutta on toki aina mahdollista, että syntyy tilanne, jossa paikalla oleva henkilökunta ei yllättäen riitäkään ja paikalle kutsutaan ns. takapäivystäjä. Ja se takapäivystäjä on esim. voinut olla 10 min (alle 30min) kuluessa paikalla. Ei ole mahdollista jokaiselle synnyttäjälle omaa hätäsektiotiimiä pitää vuoteen vieressä varalla :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe