eli,auto on kk:n vanha,ja nyt kävin sen pesemässä ensimmäistä kertaa.
pesun tein itsealvelu pesulassa,pesulan pehmeällä harjalla.auto on mustametallin värinen.
järkytykseksi huomasin kun aloin huuhdella autoa, että koko auto on täysin naarmuuntunut,sekä konepellissä,oli selvä valkoinen naarmu.
miten on mahdollista,että näin kävi?
kattaako mikään takuu/vakuutus maalipintaa?
pitäisihän auton kestää normaali käsipesu.
maalipinta piloilla!
25
10319
Vastaukset
- käsinpesijä
Veikkaan että kyllä se maalipinta normaalia pesua kestääkin, mutta pesit siis pesulan harjalla?.. Harja ei ole koskaan yhtä hellävarainen kuin sieni, ja niissä jää yleensä harjaksiin suorastaan hiekkaa auton pinnalta.
Viimeiakoina autotehtailla on alettu käyttämään niin notkeaa lakkaa, että se levittyy kuin vesi.. tämä ei anna vaikuta kovin kestävältä eikä se sitä myöskään ole.
Voithan sinä tuosta asiasta tehdä valituksen joko pesulalle tai auton myyjälle.. mutta tuskimpa se mitään tulosta tuottaa. Kuinka todistat missä ne naarmut on syntynyt ja miten.. ja kyllähän ne on voineet olla siellä paskan alla piilossa, tulivat vain pesun myötä esiin.
vertauskuvana tähän vielä, että nykyautoissa ei tosiaan ole maalipintaa tehty kestämään.. 05 vuoden corolla jolla oli ajettu 8tkm niin nokkapelliltä lohkeillut useasta kohtaa lakkapinta rikki nähtävästi kiveniskeymän aiheuttamana. Eipä ollu 10 vuotta sitten näin herkästi kiinni lakka maalin päällä.- gujilo
on sieni, joka sitä hiekkaa kerää. Harjasta sen saa helposti huuhdottua pois, mutta ei sienestä.
- fffffffffffffffffffffffffff
Niin onko vakuutuksia omistajan tyhmyyden varalle? Ei auta muu kuin myllyttää auto sitten kun naarmuja on paljon.
- viisastenkivi
kaikenkattavaa viisautta, joka auttaa meitä kaikkia...
- muillekin
viisastenkivi kirjoitti:
kaikenkattavaa viisautta, joka auttaa meitä kaikkia...
mitä myllytys auttaa kun pohjamaali paistaa .
- on sanonut...
muillekin kirjoitti:
mitä myllytys auttaa kun pohjamaali paistaa .
...että pohjamaali paistaa?
- Mutta ei hätää
Täysin väärät pesuvälineet ja etenkään mustaa autoa ei pestä noin. Sienet ja harjat voit unohtaa kokonaan. Hommaa hyvälaatuinen lampaanvillainen pesukinnas, hyvälaatuista pesuainetta ja pidä pesuvälineet puhtaana huuhtomalla säännöllisesti pesun aikana ja käytä runsaasti pesuvettä.
Tuota ei korvaa mikään takuu. Naarmut saa poistettua helposti myllyttämällä. Vie jollekin tunnetusti hyvälle fiksarille paikkakunnallasi niin homma hoituu. - täällä
Tuttu juttu ja tosi harmillinen, tiedän ihan varmasti miltä sinusta tuntuu. Itsellänikin on reilut puoli vuotta vanha musta auto ja ensimmäiset hiusnaarmut ilmestyivät parin ensimmäisen pesukerran jälkeen. Olen pessyt autoa joko pehmoharjapesussa (harjattomalla ei vain lika lähde) tai sienellä. Musta väri on kyllä todella hankala siinä suhteessa, pienetkin hiusnaarmut näkyvät jos valoa vasten katsoo läheltä. Olen jo siinä mielessä luovuttanut että yritän oman mielenrauhani takia olla miettimättä asiaa sen enempää. Noita pieniä hiusnaarmuja ei onneksi näe jos on vähänkin kauempana autosta tai jos on pilvinen päivä. Lisäksi huomasin kesällä auton parissa puuhaillessani, että vaha häivyttää osan niistä, mustaa värivahaa en ole kokeillut vaan ihan normaaleja vahoja.
Ehkä tämä vain on sellainen asia ettei sille voi yhtään mitään, mustassa autossa näkyy kaikki naarmut, joita väistämättä tulee. Pestynä ja kiiltävänä musta on toki komea väri, siitä ei pääse mihinkään.- mustan värin
Musta väri on arkikäytössä helvetillinen väri jos autoilija on skitsofrenisen pikkutarkka autonsa kunnosta, kuten itse olen. Minulla on ollut 3 kpl mustia autoja (yksi perusmusta ja 2 met.mustaa) eikä enää uusia tule. Noita tuli ostettua vaihtelun vuoksi kun halusi nähdä ns. kiiltojäljen vahauksen ja pesun jälkeen, vaaleissa sävyissä samaa kiiltofiilistä ei koe.
Jo sormen jälki tekee mustaan maaliin jälkiä. Parkkipaikalla esim. takinliepeellä hipaisu kuraiseen kylkeen tai naisen käsilaukun kulman hipaisu tekee karsean hankausjäljen. Itikat palavat helteessä keulaan kiinni ellet pese niitä samaman päivänä pois. Kivenhakkaumat paistavat kauas jos pohjamaali on vaalea. Pesu kuin pesu jätttää hiusnaarmuja ja jos hiekkainen pesuletku osuu vahingossa maaliin niin ai helvetti sentään. Vahauskin jättää helposti pyörrejälkeä jos keskittyminen herpaantuu ja alkaa käyttää vahanpoistossa liikaa voimaa.
Kyllähän jatkuva vahaaminen peittää naarmuisuutta jkv, mutta esim. kesällä pöly ja pelkkä pieni sadekuuro saavat mustan auton aivan karsean näköiseksi, siis se ei ole puhtaannäköinen kuin puoli tuntia. Itselle riitti. Eri asia olisi jos olisi omakotitalo, missä hyvin tuuletettu autotalli ja vielä lisäksi lämmin pesutalli, voisi läträtä vaikka joka päivä. Silti syntyvät naarmut ja jäljet hermostuttaisivat ainakin minua joten silloinkin valitsisin vaaleasävyisen metallivärin.
Nyt metallinhopea auto, ja ah niin helppo pitää. - mutta...
mustan värin kirjoitti:
Musta väri on arkikäytössä helvetillinen väri jos autoilija on skitsofrenisen pikkutarkka autonsa kunnosta, kuten itse olen. Minulla on ollut 3 kpl mustia autoja (yksi perusmusta ja 2 met.mustaa) eikä enää uusia tule. Noita tuli ostettua vaihtelun vuoksi kun halusi nähdä ns. kiiltojäljen vahauksen ja pesun jälkeen, vaaleissa sävyissä samaa kiiltofiilistä ei koe.
Jo sormen jälki tekee mustaan maaliin jälkiä. Parkkipaikalla esim. takinliepeellä hipaisu kuraiseen kylkeen tai naisen käsilaukun kulman hipaisu tekee karsean hankausjäljen. Itikat palavat helteessä keulaan kiinni ellet pese niitä samaman päivänä pois. Kivenhakkaumat paistavat kauas jos pohjamaali on vaalea. Pesu kuin pesu jätttää hiusnaarmuja ja jos hiekkainen pesuletku osuu vahingossa maaliin niin ai helvetti sentään. Vahauskin jättää helposti pyörrejälkeä jos keskittyminen herpaantuu ja alkaa käyttää vahanpoistossa liikaa voimaa.
Kyllähän jatkuva vahaaminen peittää naarmuisuutta jkv, mutta esim. kesällä pöly ja pelkkä pieni sadekuuro saavat mustan auton aivan karsean näköiseksi, siis se ei ole puhtaannäköinen kuin puoli tuntia. Itselle riitti. Eri asia olisi jos olisi omakotitalo, missä hyvin tuuletettu autotalli ja vielä lisäksi lämmin pesutalli, voisi läträtä vaikka joka päivä. Silti syntyvät naarmut ja jäljet hermostuttaisivat ainakin minua joten silloinkin valitsisin vaaleasävyisen metallivärin.
Nyt metallinhopea auto, ja ah niin helppo pitää....kyllä musta vaan on hieno. Olen itsekin todella tarkka autostani. Kyllä kai kun omasta pussista laittaa liki 60k€ kiinni peltilaatikkoon.
Naarmut saa varsin helposti pois kun viitsii vähän ottaa asioista selvää. Parilla sadalla eurolla saa kunnollisen epäkeskokoneen millä pesujäljet on helppo myllytellä pois. Tämän kun tekee kerran vuoteen niin auto pysyy kuin uutena koko ajan. Kone pitää tosiaan olla epäkesko aloittelijalle. Pyörivällä laikalla olevalla koneella saa aikaan vain vahinkoa jos ei tiedä tarkkaan mitä tekee.
Tietysti pesuvälineet pitää olla kunnolliset. Harjat ja sienet voi unohtaa suosiolla. - vielä...
mutta... kirjoitti:
...kyllä musta vaan on hieno. Olen itsekin todella tarkka autostani. Kyllä kai kun omasta pussista laittaa liki 60k€ kiinni peltilaatikkoon.
Naarmut saa varsin helposti pois kun viitsii vähän ottaa asioista selvää. Parilla sadalla eurolla saa kunnollisen epäkeskokoneen millä pesujäljet on helppo myllytellä pois. Tämän kun tekee kerran vuoteen niin auto pysyy kuin uutena koko ajan. Kone pitää tosiaan olla epäkesko aloittelijalle. Pyörivällä laikalla olevalla koneella saa aikaan vain vahinkoa jos ei tiedä tarkkaan mitä tekee.
Tietysti pesuvälineet pitää olla kunnolliset. Harjat ja sienet voi unohtaa suosiolla....niin ja pitäähän auto tietysti olla aina kunnolla vahattu laatuvahalla. Autoglymit ja muut korrekit on syytä unohtaa suosiolla. Kyllähän niilläkin hiukan paremman kiillon saa kuin ilman vahaa mutta lika niistä ei irtoa ja vaha kestää todella vähän aikaa. Kannattaa ostaa kerralla laatutavaraa. Vaikka ostohetkellä hintaa onkin muutama euro enemmän niin käytössä ovat kuitenkin huomattavasti halvempia.
- ...laatuvaha...
vielä... kirjoitti:
...niin ja pitäähän auto tietysti olla aina kunnolla vahattu laatuvahalla. Autoglymit ja muut korrekit on syytä unohtaa suosiolla. Kyllähän niilläkin hiukan paremman kiillon saa kuin ilman vahaa mutta lika niistä ei irtoa ja vaha kestää todella vähän aikaa. Kannattaa ostaa kerralla laatutavaraa. Vaikka ostohetkellä hintaa onkin muutama euro enemmän niin käytössä ovat kuitenkin huomattavasti halvempia.
..jos ei kerran Glymin kaksivaiheinen käsittely ole kestävä ja likaa hylkivä? Yllättävän hyvin on ainakin minulla auton pinnassa tuo puna-kulta kestänyt.
- kestä nuo...
...laatuvaha... kirjoitti:
..jos ei kerran Glymin kaksivaiheinen käsittely ole kestävä ja likaa hylkivä? Yllättävän hyvin on ainakin minulla auton pinnassa tuo puna-kulta kestänyt.
...glymit. Saattaa kestää kolme kuukautta jos ei käytä liuotinta. Kiilto on mitä on ja likaa hylkii huonosti. Tai voihan se jonkun mielestä olla hyvää jos ei paremmasta tiedä. Meguiarsilla on hyviä vahoja ja jos auto on vähänkään tumman sävyinen, vihreä tai punainen on Zaino tietysti ylitse muiden. Zaino on kyllä kestoltaan ja juuri likaa hylkiviltä ominaisuuksiltaan aivan omaa luokkaansa. Parempaa kiiltoa saa myös hakea. Kaiken lisäksi siinä on kunnolliset ohjeet mukana mitkä pätevät kaikkeen vahaukseen merkistä riippumatta. Astianpesuaineella peseminen ei kylläkään ole kovin suositeltavaa mutta Zaino-käsittelyn yhteydessä toimii. Prestan best vax on myös yllättävän hyvä. Valitettavan usein näkee että pari vuotta vanhaan tai vanhempaan autoon tehdään vahaus niin että pestään liuottimella ja sitten vedetään heti Autoglymit pintaan. Ei hyvää päivää...
En ymmärrä mikä vimma suomalaisilla muutenkaan on käyttää tuota Autoglymin puna-kulta yhdistelmää? Se on ihan paskaa, kallista ja suuritöistäkin vielä. Se kun on joskus 10 vuotta sitten voittanut huumorilehti TM:n vertailun niin sitä ostetaan silmät ummessa. - vahoja?
kestä nuo... kirjoitti:
...glymit. Saattaa kestää kolme kuukautta jos ei käytä liuotinta. Kiilto on mitä on ja likaa hylkii huonosti. Tai voihan se jonkun mielestä olla hyvää jos ei paremmasta tiedä. Meguiarsilla on hyviä vahoja ja jos auto on vähänkään tumman sävyinen, vihreä tai punainen on Zaino tietysti ylitse muiden. Zaino on kyllä kestoltaan ja juuri likaa hylkiviltä ominaisuuksiltaan aivan omaa luokkaansa. Parempaa kiiltoa saa myös hakea. Kaiken lisäksi siinä on kunnolliset ohjeet mukana mitkä pätevät kaikkeen vahaukseen merkistä riippumatta. Astianpesuaineella peseminen ei kylläkään ole kovin suositeltavaa mutta Zaino-käsittelyn yhteydessä toimii. Prestan best vax on myös yllättävän hyvä. Valitettavan usein näkee että pari vuotta vanhaan tai vanhempaan autoon tehdään vahaus niin että pestään liuottimella ja sitten vedetään heti Autoglymit pintaan. Ei hyvää päivää...
En ymmärrä mikä vimma suomalaisilla muutenkaan on käyttää tuota Autoglymin puna-kulta yhdistelmää? Se on ihan paskaa, kallista ja suuritöistäkin vielä. Se kun on joskus 10 vuotta sitten voittanut huumorilehti TM:n vertailun niin sitä ostetaan silmät ummessa.Taitaa tuo Zaino olla aika hyvin hypetetty tuote jo täällä pohjolassakin. Hyvä että toiset ostavat ja maksavat sumeilematta suuria summia (=paljon enemmän kun AG) monesta purnukasta joita pääsee sitten kotona sekottelemaan. Hyvä jos se tuo jollekin mielihyvää kun hieroo auton pintaan kerroksia kerrosten päälle, mutta varmasti toimii myös muut vahat samalla tavalla jos lyödään pintaan saman verran kamaa ja vahaillaan joka pesun jälkeen...
Pohjatyöt ovat kaiken a ja o, oikeilla aineilla tehtynä. Astianpesuaineet on tosiaan tarkoitettu sinne keittiöön, ei auton pinnalle. Esim. fairy rikkoo veden pintajännityksen ja avaa reitin maalin huokosiin.
AG:n punainen sekä kultainen ovat erittäin helppotöisiä vahoja jos niitä käytetään ohjeiden mukaan. Onhan ne toki arvokkaampia hankkia kuin esim. Korrekin tuotteet, mutta eivät läheskään samassa hintaluokassa Zainojen kanssa, joissa on tuota hypelisää... AG kestää pinnassa pelkkien pesujen voimalla 3-6kk, joka on _mielestäni_ riittävä aika koska auto tulisi vahata 2-4 kertaa vuodessa.
Onkohan tuota Zainoa muuten testattu Suomen olosuhteissa minkään tunnetun automaailman julkaisun toimesta? - summiako
vahoja? kirjoitti:
Taitaa tuo Zaino olla aika hyvin hypetetty tuote jo täällä pohjolassakin. Hyvä että toiset ostavat ja maksavat sumeilematta suuria summia (=paljon enemmän kun AG) monesta purnukasta joita pääsee sitten kotona sekottelemaan. Hyvä jos se tuo jollekin mielihyvää kun hieroo auton pintaan kerroksia kerrosten päälle, mutta varmasti toimii myös muut vahat samalla tavalla jos lyödään pintaan saman verran kamaa ja vahaillaan joka pesun jälkeen...
Pohjatyöt ovat kaiken a ja o, oikeilla aineilla tehtynä. Astianpesuaineet on tosiaan tarkoitettu sinne keittiöön, ei auton pinnalle. Esim. fairy rikkoo veden pintajännityksen ja avaa reitin maalin huokosiin.
AG:n punainen sekä kultainen ovat erittäin helppotöisiä vahoja jos niitä käytetään ohjeiden mukaan. Onhan ne toki arvokkaampia hankkia kuin esim. Korrekin tuotteet, mutta eivät läheskään samassa hintaluokassa Zainojen kanssa, joissa on tuota hypelisää... AG kestää pinnassa pelkkien pesujen voimalla 3-6kk, joka on _mielestäni_ riittävä aika koska auto tulisi vahata 2-4 kertaa vuodessa.
Onkohan tuota Zainoa muuten testattu Suomen olosuhteissa minkään tunnetun automaailman julkaisun toimesta?Voitko hiukan perustella tuota suuria summia? Vahauksessa tarvittavat Z1 ja Z2 maksavat yhteensä nelisen kymppiä. Purkit ovat hiukan isompia kuin AG, vahaa kuluu vähemmän ja kestää vähintään tuplasti pidempään auton pinnassa. Ihan varmasti on halvempaa kuin AG. Kyllä se purkki punaista ja kultaa maksaa varmasti yli kaksi kymppiä. Lisäksi jälki on Zainolla parempaa.
Ei Zainoa laiteta kerroksia kerroksien päälle sen enempää kuin Auto Glymiäkään. Kannattaisi ottaa asioista vähän selvää ennen kuin hirveän kovaan ääneen alkaa arvostelemaan.
Zainoa hypetetään aika monessa maassa. Jopa oikeissa autoilumaissa missä keskitytään myös auton hoitoon. Tähän on syynsä.
Samaa mieltä tuosta astianpesuaineesta. Ei sitä Zainoa käytettäessäkään tarvitse kuin ensimmäisellä kerralla joten sen kyllä maalipinta kestää. Lisäksi kun pinta käydään heti läpi clay barilla ja vahataan niin tuskin tuosta mitään vaaraa on. Itse en ainakaan ole huomannut mitään ongelmia. Päinvastoin.
AG ei todellakaan kestä pinnassa 6kk. Olen käyttänyt kyseistä ainetta kahdessa edellisessä autossani ja kesto on maksimissaan 3kk. Riippuu tietysti kuinka usein autoaan pesee. Pesu kerran viikossa ja Autoglymistä ei ole mitään jäljellä kolmen kuukauden jälkeen. Zaino taas kestää helposti puoli vuotta. Etenkin jos pesee Zainon omalla pesuaineella ja käyttää quick detaileria. Tämä ei kylläkään ole välttämätöntä. Autoglym lähtee liuottimella pois ensimmäisessä pesussa. Siis jos käyttää jotain sellaista liuotinta millä myös lika irtoaa. Esim. wurth pineline. Zaino taas kestää tämän hyvin.
Ei Zainoa Suomessa ole testattu mutta maailmalla kyllä. Hyvin on pärjännyt. Jenkeissä ja Kanadassa on paljon kovempia olosuhteita kuin Suomessa. Suolaa on enemmän ja kelit muutenkin kovemmat kuin suomen pikkupakkaset, sohjot ja lumipyryt.
Suosittelen kokeilemaan ennen kuin tuomitset. Itse olen testannut useimpia Suomessa myytäviä vahoja ja tällä hetkellä käytän Zainoa. Seuraavaksi ostan Meguiarsin NXT:tä pelkästään siitä syystä etten ehdi käytää kaikkea Zainoa ennen kuin purkit menee vanhaksi. Vaha on niin riittoisaa. Myös Meguiars hakkaa AG:n 6-0. - paketilla
summiako kirjoitti:
Voitko hiukan perustella tuota suuria summia? Vahauksessa tarvittavat Z1 ja Z2 maksavat yhteensä nelisen kymppiä. Purkit ovat hiukan isompia kuin AG, vahaa kuluu vähemmän ja kestää vähintään tuplasti pidempään auton pinnassa. Ihan varmasti on halvempaa kuin AG. Kyllä se purkki punaista ja kultaa maksaa varmasti yli kaksi kymppiä. Lisäksi jälki on Zainolla parempaa.
Ei Zainoa laiteta kerroksia kerroksien päälle sen enempää kuin Auto Glymiäkään. Kannattaisi ottaa asioista vähän selvää ennen kuin hirveän kovaan ääneen alkaa arvostelemaan.
Zainoa hypetetään aika monessa maassa. Jopa oikeissa autoilumaissa missä keskitytään myös auton hoitoon. Tähän on syynsä.
Samaa mieltä tuosta astianpesuaineesta. Ei sitä Zainoa käytettäessäkään tarvitse kuin ensimmäisellä kerralla joten sen kyllä maalipinta kestää. Lisäksi kun pinta käydään heti läpi clay barilla ja vahataan niin tuskin tuosta mitään vaaraa on. Itse en ainakaan ole huomannut mitään ongelmia. Päinvastoin.
AG ei todellakaan kestä pinnassa 6kk. Olen käyttänyt kyseistä ainetta kahdessa edellisessä autossani ja kesto on maksimissaan 3kk. Riippuu tietysti kuinka usein autoaan pesee. Pesu kerran viikossa ja Autoglymistä ei ole mitään jäljellä kolmen kuukauden jälkeen. Zaino taas kestää helposti puoli vuotta. Etenkin jos pesee Zainon omalla pesuaineella ja käyttää quick detaileria. Tämä ei kylläkään ole välttämätöntä. Autoglym lähtee liuottimella pois ensimmäisessä pesussa. Siis jos käyttää jotain sellaista liuotinta millä myös lika irtoaa. Esim. wurth pineline. Zaino taas kestää tämän hyvin.
Ei Zainoa Suomessa ole testattu mutta maailmalla kyllä. Hyvin on pärjännyt. Jenkeissä ja Kanadassa on paljon kovempia olosuhteita kuin Suomessa. Suolaa on enemmän ja kelit muutenkin kovemmat kuin suomen pikkupakkaset, sohjot ja lumipyryt.
Suosittelen kokeilemaan ennen kuin tuomitset. Itse olen testannut useimpia Suomessa myytäviä vahoja ja tällä hetkellä käytän Zainoa. Seuraavaksi ostan Meguiarsin NXT:tä pelkästään siitä syystä etten ehdi käytää kaikkea Zainoa ennen kuin purkit menee vanhaksi. Vaha on niin riittoisaa. Myös Meguiars hakkaa AG:n 6-0.http://www.carwaxzaino.fi/?sivu=faq
Tuolla kerrotaan mainitsemastani sekoittelusta ja useista kerroksista Z2/Z3 ja Z6:sta väliin ZFX kiihdytintä jne... Kannattaisi itse ensin ottaa asioista selvää ennenkun alkaa syyttelemään. Maksakoon ken tahtoo noista vahoista tähtitieteellisiä summia (aloituspaketti kyseisessä kaupassa 130 EUR, on aika paljon enemmän kuin esimerkiksi AG:n vastaavat tuotteet).
Tuosta AG:n kestosta olen kyllä kanssasi erimieltä. AG:n omalla shampoolla pesu kerta viikkoon on yleensä riittävä, ainoastaan auton helmoihin tarvitsee silloin tällöin tiukempaa pesuainetta, kuten esim. pineline tehopesu, joka oikein laimennettuna vie piet, suolat ja nastapölyt muttei vahaa.
Itse pyrin vahaamaan auton neljän-viiden kuukauden välein, ja tämän välin on AG myös pinnassa pysynyt. Jos autolla myös ajetaan, kuluu vahapinta ulkoisista tekijöistä johtuen ainakin auton keulasta jopa ennen tuota aikarajaa.
Pohjois-Amerikasta löytyy tosiaan niin hellettä kuin kovia pakkasiakin, mutta samoin siellä on markkinoilla Zainon kaltaisia tuotteita pilvin pimein.
Tässä yksi löytämäni testi, jossa tosin ei ole AG:tä, mutta löytyy Zaino ja Meguiars NXT:
http://forums.roadfly.com/forums/detailing/5256389-1.html
Ja tässä yksi testi jossa ei ole Zainoa, mutta mm. AG, Meguiars, Zymöl ja Mothers:
http://www.snoy.fi/images/autoexpress.pdf
Kuulemma joku kotimainen julkaisu Spinneri on reilu vuosi sitten testannut sekä Zainon että AG:n vahoja, mutta en ole testiä nähnyt eikä ainakaan kukaan Zainoilija ole paljoa kyseistä testiä mainostanut...
Yhtä kaikki, vahoja on monia ja varmasti eroja löytyy, mutta uskoisin että niin maalipinnalla, esikäsittelyllä on vaikutus tulokseen. Itselläni esim. monissa kotimaisissa testeissä voiton käärinyt Korrek kestovaha ei kestänyt läheskään yhtä hyvin kuin AG.
Mielelläni kokeilen myös uusia tuotteita, mutta en halua viettää auton vahauksen parissa viikonloppua ja sijoittaa vahoihin satoja euroja. Eipäs ole Zainokauppias keksinyt laittaa myyntiin testipakkausta, jossa olisi kaikki aineet testikäsittelyyn "edullisesti" (tässä yhteydessä - on hintaa...
paketilla kirjoitti:
http://www.carwaxzaino.fi/?sivu=faq
Tuolla kerrotaan mainitsemastani sekoittelusta ja useista kerroksista Z2/Z3 ja Z6:sta väliin ZFX kiihdytintä jne... Kannattaisi itse ensin ottaa asioista selvää ennenkun alkaa syyttelemään. Maksakoon ken tahtoo noista vahoista tähtitieteellisiä summia (aloituspaketti kyseisessä kaupassa 130 EUR, on aika paljon enemmän kuin esimerkiksi AG:n vastaavat tuotteet).
Tuosta AG:n kestosta olen kyllä kanssasi erimieltä. AG:n omalla shampoolla pesu kerta viikkoon on yleensä riittävä, ainoastaan auton helmoihin tarvitsee silloin tällöin tiukempaa pesuainetta, kuten esim. pineline tehopesu, joka oikein laimennettuna vie piet, suolat ja nastapölyt muttei vahaa.
Itse pyrin vahaamaan auton neljän-viiden kuukauden välein, ja tämän välin on AG myös pinnassa pysynyt. Jos autolla myös ajetaan, kuluu vahapinta ulkoisista tekijöistä johtuen ainakin auton keulasta jopa ennen tuota aikarajaa.
Pohjois-Amerikasta löytyy tosiaan niin hellettä kuin kovia pakkasiakin, mutta samoin siellä on markkinoilla Zainon kaltaisia tuotteita pilvin pimein.
Tässä yksi löytämäni testi, jossa tosin ei ole AG:tä, mutta löytyy Zaino ja Meguiars NXT:
http://forums.roadfly.com/forums/detailing/5256389-1.html
Ja tässä yksi testi jossa ei ole Zainoa, mutta mm. AG, Meguiars, Zymöl ja Mothers:
http://www.snoy.fi/images/autoexpress.pdf
Kuulemma joku kotimainen julkaisu Spinneri on reilu vuosi sitten testannut sekä Zainon että AG:n vahoja, mutta en ole testiä nähnyt eikä ainakaan kukaan Zainoilija ole paljoa kyseistä testiä mainostanut...
Yhtä kaikki, vahoja on monia ja varmasti eroja löytyy, mutta uskoisin että niin maalipinnalla, esikäsittelyllä on vaikutus tulokseen. Itselläni esim. monissa kotimaisissa testeissä voiton käärinyt Korrek kestovaha ei kestänyt läheskään yhtä hyvin kuin AG.
Mielelläni kokeilen myös uusia tuotteita, mutta en halua viettää auton vahauksen parissa viikonloppua ja sijoittaa vahoihin satoja euroja. Eipäs ole Zainokauppias keksinyt laittaa myyntiin testipakkausta, jossa olisi kaikki aineet testikäsittelyyn "edullisesti" (tässä yhteydessä...mutta ei siinä ole mitään sellaista mitä ei tarvittaisi myös Autoglymin kanssa. Suurin osa tuosta hinnasta on pohjatöihin tarvittavia aineita tai ZFX:ää mikä ei ole välttämätön. Pohjat pitää tehdä Autoglymillä tasan samalla tavalla jos aikoo saada jäljestä edes jollain tavalla kunnollisen ja kestävän. Tietysti jos ei ole ikinä nähnyt hyvin vahattua autoa ei voi myöskään tietää mitä odottaa.
Kun lasketaan pelkät vahat kuten Autoglyminkin kohdalla niin ainut mitä tarvitsee on Z1 ja Z2 tai Z3 maalityypin mukaan.
Z6 ei ole välttämätön. Ilman pärjää varsin hyvin. Kyllä autoglyminkin päälle voi halutessaan laittaa quick detaileria mutta ei se pakollista ole.
Vahaa ei tarvitse laittaa useita kerroksia mutta näin kiilto tietysti paranee tiettyyn rajaan asti aivan kuten millä tahansa muulla vahalla.
AG:n oma shampoo on todella säälittävä esitys. Ei minkäänlaista vaahtoa eikä sillä paska irtoa. Kokeilepa kerran huviksesi vaikka Meguiarsin Gold Classia. Maksaa saman verran.
Kannattaisi ottaa asioista selvää. Sitäpaitsi vahaa sä vain Autoglymillä ja ihan niin huonoille pohjille kuin haluat. Sun autohan se on. Edelleen kuitenkin Zainon ohjeissa ei ole mitään sellaista työvaihetta mitä ei tarvittaisi kaikilla muillakin vahoilla, myös AG:llä.
Teepä testi: Pese ja kuivaa autosi kunnolla. Niin hyvin kuin ikinä pystyt ja vaikka millä tar removerilla. Laita käsi muovipussin sisään. Kuljeta sitten kättä hitaasti autosi maalipinnalla ja tunnustele sormenpäillä. Tuntuuko karheutta? Aivan, sellaiselle pinnalle ei missään tapauksessa vahaa ennen clay bar käsittelyä. Muuten tulee naarmuja ja sekä kiilto että kestävyys on huonoja.
Kiitos muuten vahatestilinkeistä. Noita en ollut ennen nähnytkään. Zaino pärjäsi juuri niin kuin arvelinkin. Harmi että olivat ottaneet Zymolilta täysin väärän tuotteen testiin. Eihän tuo ole edes oikea vaha vaan pre wax kliineri. Sellainen n. 50 egen purkki Zymolin Carbonia ja kyllä kiiltää mutta homma on kova. Sillä tulee vähän erilainen kiilto kuin Zainolla. Ei niin peili mutta syvempi. - lisäys
on hintaa... kirjoitti:
...mutta ei siinä ole mitään sellaista mitä ei tarvittaisi myös Autoglymin kanssa. Suurin osa tuosta hinnasta on pohjatöihin tarvittavia aineita tai ZFX:ää mikä ei ole välttämätön. Pohjat pitää tehdä Autoglymillä tasan samalla tavalla jos aikoo saada jäljestä edes jollain tavalla kunnollisen ja kestävän. Tietysti jos ei ole ikinä nähnyt hyvin vahattua autoa ei voi myöskään tietää mitä odottaa.
Kun lasketaan pelkät vahat kuten Autoglyminkin kohdalla niin ainut mitä tarvitsee on Z1 ja Z2 tai Z3 maalityypin mukaan.
Z6 ei ole välttämätön. Ilman pärjää varsin hyvin. Kyllä autoglyminkin päälle voi halutessaan laittaa quick detaileria mutta ei se pakollista ole.
Vahaa ei tarvitse laittaa useita kerroksia mutta näin kiilto tietysti paranee tiettyyn rajaan asti aivan kuten millä tahansa muulla vahalla.
AG:n oma shampoo on todella säälittävä esitys. Ei minkäänlaista vaahtoa eikä sillä paska irtoa. Kokeilepa kerran huviksesi vaikka Meguiarsin Gold Classia. Maksaa saman verran.
Kannattaisi ottaa asioista selvää. Sitäpaitsi vahaa sä vain Autoglymillä ja ihan niin huonoille pohjille kuin haluat. Sun autohan se on. Edelleen kuitenkin Zainon ohjeissa ei ole mitään sellaista työvaihetta mitä ei tarvittaisi kaikilla muillakin vahoilla, myös AG:llä.
Teepä testi: Pese ja kuivaa autosi kunnolla. Niin hyvin kuin ikinä pystyt ja vaikka millä tar removerilla. Laita käsi muovipussin sisään. Kuljeta sitten kättä hitaasti autosi maalipinnalla ja tunnustele sormenpäillä. Tuntuuko karheutta? Aivan, sellaiselle pinnalle ei missään tapauksessa vahaa ennen clay bar käsittelyä. Muuten tulee naarmuja ja sekä kiilto että kestävyys on huonoja.
Kiitos muuten vahatestilinkeistä. Noita en ollut ennen nähnytkään. Zaino pärjäsi juuri niin kuin arvelinkin. Harmi että olivat ottaneet Zymolilta täysin väärän tuotteen testiin. Eihän tuo ole edes oikea vaha vaan pre wax kliineri. Sellainen n. 50 egen purkki Zymolin Carbonia ja kyllä kiiltää mutta homma on kova. Sillä tulee vähän erilainen kiilto kuin Zainolla. Ei niin peili mutta syvempi.Yksi hyvä puoli Zainon tuotteissa vielä on. Ne eivät sisällä silikonia kuten Autoglym.
Zainon clay bar ei muuten ole paras mahdollinen. Tuolla hinnalla saa kylläkin ihan reilun kokoisen palan. - kirjoitettu
mustan värin kirjoitti:
Musta väri on arkikäytössä helvetillinen väri jos autoilija on skitsofrenisen pikkutarkka autonsa kunnosta, kuten itse olen. Minulla on ollut 3 kpl mustia autoja (yksi perusmusta ja 2 met.mustaa) eikä enää uusia tule. Noita tuli ostettua vaihtelun vuoksi kun halusi nähdä ns. kiiltojäljen vahauksen ja pesun jälkeen, vaaleissa sävyissä samaa kiiltofiilistä ei koe.
Jo sormen jälki tekee mustaan maaliin jälkiä. Parkkipaikalla esim. takinliepeellä hipaisu kuraiseen kylkeen tai naisen käsilaukun kulman hipaisu tekee karsean hankausjäljen. Itikat palavat helteessä keulaan kiinni ellet pese niitä samaman päivänä pois. Kivenhakkaumat paistavat kauas jos pohjamaali on vaalea. Pesu kuin pesu jätttää hiusnaarmuja ja jos hiekkainen pesuletku osuu vahingossa maaliin niin ai helvetti sentään. Vahauskin jättää helposti pyörrejälkeä jos keskittyminen herpaantuu ja alkaa käyttää vahanpoistossa liikaa voimaa.
Kyllähän jatkuva vahaaminen peittää naarmuisuutta jkv, mutta esim. kesällä pöly ja pelkkä pieni sadekuuro saavat mustan auton aivan karsean näköiseksi, siis se ei ole puhtaannäköinen kuin puoli tuntia. Itselle riitti. Eri asia olisi jos olisi omakotitalo, missä hyvin tuuletettu autotalli ja vielä lisäksi lämmin pesutalli, voisi läträtä vaikka joka päivä. Silti syntyvät naarmut ja jäljet hermostuttaisivat ainakin minua joten silloinkin valitsisin vaaleasävyisen metallivärin.
Nyt metallinhopea auto, ja ah niin helppo pitää.Puhut täyttä asiaa. Itikat, sormenjäljet jne, kaikki näkyvät mustassa autossa. Hyvin sanottu tuo lause, skitsofreenisen pikkutarkka auton kunnosta, se pätee kyllä minuun. Juuri sen takia musta väri on hankala vaikka se onkin kyllä tosi hieno pestynä ja kiiltävänä, kuten edellisessä viestissäni sanoin. Arvasin kyllä, että musta väri voi viedä hermot kun olin uutta autoa hankkimassa mutta halusin silti jonkun muun hienon värin kuin hopean, jonka värinen meidän toinen auto on. En siis halunnut että on kaksi samanväristä. Kyllä sen huomaa, että tuo hopea on paljon huolettomampi hoidon kannalta. Toisaalta, jokainen auto on ruma jos se on likainen.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, olen päätynyt siihen että yritän olla miettimättä asiaa enkä jää jokaista pientä naarmua ihmettelemään ja pesen autoni usein, kerran-pari viikossa talvella pehmoharjapesussa ja kesällä vaikka joka toinen päivä itse käsin jos/kun on lomalla aikaa. Näin auto on yleensä aina kohtuullisen puhdas (lukuunottamatta tietenkin kurakelit talvella) ja näin tulee hyvä mieli kun katsoo puhdasta, kiiltävää autoa. :) - sitten...
kirjoitettu kirjoitti:
Puhut täyttä asiaa. Itikat, sormenjäljet jne, kaikki näkyvät mustassa autossa. Hyvin sanottu tuo lause, skitsofreenisen pikkutarkka auton kunnosta, se pätee kyllä minuun. Juuri sen takia musta väri on hankala vaikka se onkin kyllä tosi hieno pestynä ja kiiltävänä, kuten edellisessä viestissäni sanoin. Arvasin kyllä, että musta väri voi viedä hermot kun olin uutta autoa hankkimassa mutta halusin silti jonkun muun hienon värin kuin hopean, jonka värinen meidän toinen auto on. En siis halunnut että on kaksi samanväristä. Kyllä sen huomaa, että tuo hopea on paljon huolettomampi hoidon kannalta. Toisaalta, jokainen auto on ruma jos se on likainen.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, olen päätynyt siihen että yritän olla miettimättä asiaa enkä jää jokaista pientä naarmua ihmettelemään ja pesen autoni usein, kerran-pari viikossa talvella pehmoharjapesussa ja kesällä vaikka joka toinen päivä itse käsin jos/kun on lomalla aikaa. Näin auto on yleensä aina kohtuullisen puhdas (lukuunottamatta tietenkin kurakelit talvella) ja näin tulee hyvä mieli kun katsoo puhdasta, kiiltävää autoa. :)...hommaat vielä hyvälaatuisen epäkeskokoneen, erilaisia hyviä vaahtomuovilaikkoja ja oikeat aineet niin saat koko homman uudelle tasolle. Täältä selviää tekniikat: www.autopia.org
- itse?
on hintaa... kirjoitti:
...mutta ei siinä ole mitään sellaista mitä ei tarvittaisi myös Autoglymin kanssa. Suurin osa tuosta hinnasta on pohjatöihin tarvittavia aineita tai ZFX:ää mikä ei ole välttämätön. Pohjat pitää tehdä Autoglymillä tasan samalla tavalla jos aikoo saada jäljestä edes jollain tavalla kunnollisen ja kestävän. Tietysti jos ei ole ikinä nähnyt hyvin vahattua autoa ei voi myöskään tietää mitä odottaa.
Kun lasketaan pelkät vahat kuten Autoglyminkin kohdalla niin ainut mitä tarvitsee on Z1 ja Z2 tai Z3 maalityypin mukaan.
Z6 ei ole välttämätön. Ilman pärjää varsin hyvin. Kyllä autoglyminkin päälle voi halutessaan laittaa quick detaileria mutta ei se pakollista ole.
Vahaa ei tarvitse laittaa useita kerroksia mutta näin kiilto tietysti paranee tiettyyn rajaan asti aivan kuten millä tahansa muulla vahalla.
AG:n oma shampoo on todella säälittävä esitys. Ei minkäänlaista vaahtoa eikä sillä paska irtoa. Kokeilepa kerran huviksesi vaikka Meguiarsin Gold Classia. Maksaa saman verran.
Kannattaisi ottaa asioista selvää. Sitäpaitsi vahaa sä vain Autoglymillä ja ihan niin huonoille pohjille kuin haluat. Sun autohan se on. Edelleen kuitenkin Zainon ohjeissa ei ole mitään sellaista työvaihetta mitä ei tarvittaisi kaikilla muillakin vahoilla, myös AG:llä.
Teepä testi: Pese ja kuivaa autosi kunnolla. Niin hyvin kuin ikinä pystyt ja vaikka millä tar removerilla. Laita käsi muovipussin sisään. Kuljeta sitten kättä hitaasti autosi maalipinnalla ja tunnustele sormenpäillä. Tuntuuko karheutta? Aivan, sellaiselle pinnalle ei missään tapauksessa vahaa ennen clay bar käsittelyä. Muuten tulee naarmuja ja sekä kiilto että kestävyys on huonoja.
Kiitos muuten vahatestilinkeistä. Noita en ollut ennen nähnytkään. Zaino pärjäsi juuri niin kuin arvelinkin. Harmi että olivat ottaneet Zymolilta täysin väärän tuotteen testiin. Eihän tuo ole edes oikea vaha vaan pre wax kliineri. Sellainen n. 50 egen purkki Zymolin Carbonia ja kyllä kiiltää mutta homma on kova. Sillä tulee vähän erilainen kiilto kuin Zainolla. Ei niin peili mutta syvempi.Oleppa hyvä. Koitappa kaivaa puolestasi se spinnerin testi jostain esiin, kiinnostaisi tietää kuinka siinä kävi kun mukana oli myös AG.
Eikä siinä mitään muovipussia tarvita että tuntee onko maalipinta puhdas vai likainen. Kyllä normaalin tuntoaistin omaava ihminen tuntee sen ihan sormenpäillä. Ja johan nyt idioottikin tietää että pinnan pitää olla puhdas jos halutaan ehostusta ruveta tekemään. Vai laitatko kenties joka aamu vain lisää deodoranttia vanhan päälle ennen töihin menoa?
Ihan tiedoksesi, pinnan puhtaus voidaan saavuttaa muillakin kuin Zaino-uskovaisten tuotteilla.
Työvaiheet ovat yksinkertaiset oli tuotteet mitkä tahansa: puhdistus, pohjustus, pinnoitus.
Riippuen käsiteltävästä kohteesta, puhdistus ja pohjustusvaiheet voivat vaatia enemmän huomiota ja aikaa verrattuna pinnoitukseen.
Ja jos vahaustyöstä tykkäät, kokeileppa joskus Simonizin perinteistä kiinteää kamaa, tulee erittäin kiiltävä pinta niinkuin carnaubavahoilla yleensäkin, liuotinpesun kestossa ei vaan ole hurraamista.
En tiedä missä pikipellossa ajelet, mutta kyllä omasta kärrystäni AG:n shampoo pesee kaiken muun paitsi pien pois. Jos tuo Meguiars Gold Class tehoaa myös pikeen kokeilen sitä ilman muuta.
Ja lopuksi tiedoksesi, hinta-laatusuhde on minulle tärkein kriteeri vahavalinnassa. Niin kauan kun oleellista eroa ei ole muussa kuin hinnassa, pysyn hyväksi havaitsemissani tuotteissa. Jos joku on erehtynyt maksamaan itsensä kipeäksi aineista joita ei ehdi edes käyttämään ennen kuin ne menevät vanhaksi, turha siitä on täällä keskustelupalstalla kiukutella ja haukkua sillä verokkeella muita tuotteita paskaksi. - en...
itse? kirjoitti:
Oleppa hyvä. Koitappa kaivaa puolestasi se spinnerin testi jostain esiin, kiinnostaisi tietää kuinka siinä kävi kun mukana oli myös AG.
Eikä siinä mitään muovipussia tarvita että tuntee onko maalipinta puhdas vai likainen. Kyllä normaalin tuntoaistin omaava ihminen tuntee sen ihan sormenpäillä. Ja johan nyt idioottikin tietää että pinnan pitää olla puhdas jos halutaan ehostusta ruveta tekemään. Vai laitatko kenties joka aamu vain lisää deodoranttia vanhan päälle ennen töihin menoa?
Ihan tiedoksesi, pinnan puhtaus voidaan saavuttaa muillakin kuin Zaino-uskovaisten tuotteilla.
Työvaiheet ovat yksinkertaiset oli tuotteet mitkä tahansa: puhdistus, pohjustus, pinnoitus.
Riippuen käsiteltävästä kohteesta, puhdistus ja pohjustusvaiheet voivat vaatia enemmän huomiota ja aikaa verrattuna pinnoitukseen.
Ja jos vahaustyöstä tykkäät, kokeileppa joskus Simonizin perinteistä kiinteää kamaa, tulee erittäin kiiltävä pinta niinkuin carnaubavahoilla yleensäkin, liuotinpesun kestossa ei vaan ole hurraamista.
En tiedä missä pikipellossa ajelet, mutta kyllä omasta kärrystäni AG:n shampoo pesee kaiken muun paitsi pien pois. Jos tuo Meguiars Gold Class tehoaa myös pikeen kokeilen sitä ilman muuta.
Ja lopuksi tiedoksesi, hinta-laatusuhde on minulle tärkein kriteeri vahavalinnassa. Niin kauan kun oleellista eroa ei ole muussa kuin hinnassa, pysyn hyväksi havaitsemissani tuotteissa. Jos joku on erehtynyt maksamaan itsensä kipeäksi aineista joita ei ehdi edes käyttämään ennen kuin ne menevät vanhaksi, turha siitä on täällä keskustelupalstalla kiukutella ja haukkua sillä verokkeella muita tuotteita paskaksi....todellakaan ole. En edes osta Zainojani, kuten en juuri mitään muutakaan näillä hinnoilla, Suomesta. Täytyypä kaivella tuo Spinneri esiin.
Kannattaa silti kokeilla tuota muovipussitestiä. Saatat yllättyä.
Ihan varmasti pinnan puhtaus voidaan saavuttaa muilla kuin Zaino tuotteilla. Itseasiassa Zainolla ei edes ole mitään pinnan puhdistukseen tarkoitettuja tuotteita clay baria ja shampoota lukuunottamatta. En itsekään edes käytä nykyään Zainon clay bareja. Sonus on tehnyt uuden hyvän clay barin.
Työvaiheet menee juuri noin. Olen täysin samaa mieltä. Se mikä on puhdas pinta vaihtelee valitettavan paljon ja turhan usein vaha vedetään lian päälle ihan tiedostamatta.
Simoniz on kyllä hyväkiiltoista mutta kestää Autoglymejäkin huonommin. Kiilto ei ole niin peilikirkas kuin Zaino mutta "syvempi". Tässä mennäänkin sitten jo vahvasti makuasioiden puolelle mistä kukakin sattuu tykkäämään. Zymolilla on kyllä paljon parempia, ja todella kestäviä, tuotteita kun tuo Simoniz. Simonizin carnaubapitoisuus on kuitenkin suht' alhainen.
AG:n shampoossa on se huono puoli ettei se ole tarpeeksi liukasta. Tästä johtuen pinta naarmuuntuu turhan helposti. Parempiin aineisiin on sisällytetty erillinen liukastekomponentti. Tämä edesauttaa pienten likahiukkasten liukumista pinnalla naarmuttamatta sitä. Mikäli joku on pessyt autonsa AG:llä ja vieläpä sienellä ja väittää ettei ole tullut naarmuja niin sopii ajaa se auto tänne niin voin näyttää kuinka ne naarmut näkyy. Sitä en uskalla luvata kuinka piki irtosi Megulla. En muista koska viimeaikoina olen pessyt Zainon Z7:lla kun sitä sattui tarjolla olemaan. En muuten usko oikein itsekään että sanon tämän ääneen mutta yksi hyvä pesuaine on Bilteman autoshampoo. Siis se missä ei ole vahaa. Kunhan laittaa huomattavasti reilumman määrän kuin mitä ohjeessa sanotaan. Lisäksi se on lähes ilmaista. Yksi hyvä pesuaine on myös Mothersin California Gold.
Niin, hinta-laatusuhteesta jos puhutaan niin itse en tiedä Zainoa parempaa. Autoglym on huonompikiiltoista ja käytössä kalliimpaa. Pitää paikkansa että Suomen Zainon kaupassa hinta näyttää kovalta. Todellisuudessa se ei sitä ole. Huonoa markkinointia mielestäni. Olisi kohtuullisen helppoa saada lisää volyymiä myyntiin vähän järkeä käyttämällä. Kaikki eivät viitsi selvitellä asioita yhtä perinpohjaisesti kuin minä. Prestan Best Wax sijoittuu AG:n ja Zainon välimaastoon. Zymol on erinomaista mutta kallista. Noh, jokainen tekee omat valintansa mutta kokeilematta ei kannata tuomita ja itse puhun vain niistä vahoista mitä olen oikeasti kokeillut.
Se että vahapurkit meni vanhaksi oli ihan rehellisesti sanottuna omaa hölmöyttä mutta se on pitkä juttu. Tosin siinäkin ajassa autoglymiä olisi kulunut vähintään samalla rahalla.
Autoglym on ihan o.k. jos ei aio pitää autoa pitkään itsellään ja jaksaa vahailla parin kuukauden välein. Todella harva suomalainen yleensä edes huomaa että maalipinta on väärin hoidettu etenkin jos kyseessä on uudehko auto. Minä huomaan ja itse en sellaista ostaisi jos vieressä seisoo vastaava mistä on pidetty huolta oikeaoppisesti. Tosin ei ne uudetkaan autot virheettömiä ole huolintaliikkeen jäljiltä. Omassanikin piti tehdä perusteellinen läpikäynti ennen kuin auto oli virheetön. Sitä ei todellakaan tehty liikkeessä vaan ihan itse. Noista ns. "ammattilaisista" kun ei ole aina hirveän hyvää sanottavaa. - on...
en... kirjoitti:
...todellakaan ole. En edes osta Zainojani, kuten en juuri mitään muutakaan näillä hinnoilla, Suomesta. Täytyypä kaivella tuo Spinneri esiin.
Kannattaa silti kokeilla tuota muovipussitestiä. Saatat yllättyä.
Ihan varmasti pinnan puhtaus voidaan saavuttaa muilla kuin Zaino tuotteilla. Itseasiassa Zainolla ei edes ole mitään pinnan puhdistukseen tarkoitettuja tuotteita clay baria ja shampoota lukuunottamatta. En itsekään edes käytä nykyään Zainon clay bareja. Sonus on tehnyt uuden hyvän clay barin.
Työvaiheet menee juuri noin. Olen täysin samaa mieltä. Se mikä on puhdas pinta vaihtelee valitettavan paljon ja turhan usein vaha vedetään lian päälle ihan tiedostamatta.
Simoniz on kyllä hyväkiiltoista mutta kestää Autoglymejäkin huonommin. Kiilto ei ole niin peilikirkas kuin Zaino mutta "syvempi". Tässä mennäänkin sitten jo vahvasti makuasioiden puolelle mistä kukakin sattuu tykkäämään. Zymolilla on kyllä paljon parempia, ja todella kestäviä, tuotteita kun tuo Simoniz. Simonizin carnaubapitoisuus on kuitenkin suht' alhainen.
AG:n shampoossa on se huono puoli ettei se ole tarpeeksi liukasta. Tästä johtuen pinta naarmuuntuu turhan helposti. Parempiin aineisiin on sisällytetty erillinen liukastekomponentti. Tämä edesauttaa pienten likahiukkasten liukumista pinnalla naarmuttamatta sitä. Mikäli joku on pessyt autonsa AG:llä ja vieläpä sienellä ja väittää ettei ole tullut naarmuja niin sopii ajaa se auto tänne niin voin näyttää kuinka ne naarmut näkyy. Sitä en uskalla luvata kuinka piki irtosi Megulla. En muista koska viimeaikoina olen pessyt Zainon Z7:lla kun sitä sattui tarjolla olemaan. En muuten usko oikein itsekään että sanon tämän ääneen mutta yksi hyvä pesuaine on Bilteman autoshampoo. Siis se missä ei ole vahaa. Kunhan laittaa huomattavasti reilumman määrän kuin mitä ohjeessa sanotaan. Lisäksi se on lähes ilmaista. Yksi hyvä pesuaine on myös Mothersin California Gold.
Niin, hinta-laatusuhteesta jos puhutaan niin itse en tiedä Zainoa parempaa. Autoglym on huonompikiiltoista ja käytössä kalliimpaa. Pitää paikkansa että Suomen Zainon kaupassa hinta näyttää kovalta. Todellisuudessa se ei sitä ole. Huonoa markkinointia mielestäni. Olisi kohtuullisen helppoa saada lisää volyymiä myyntiin vähän järkeä käyttämällä. Kaikki eivät viitsi selvitellä asioita yhtä perinpohjaisesti kuin minä. Prestan Best Wax sijoittuu AG:n ja Zainon välimaastoon. Zymol on erinomaista mutta kallista. Noh, jokainen tekee omat valintansa mutta kokeilematta ei kannata tuomita ja itse puhun vain niistä vahoista mitä olen oikeasti kokeillut.
Se että vahapurkit meni vanhaksi oli ihan rehellisesti sanottuna omaa hölmöyttä mutta se on pitkä juttu. Tosin siinäkin ajassa autoglymiä olisi kulunut vähintään samalla rahalla.
Autoglym on ihan o.k. jos ei aio pitää autoa pitkään itsellään ja jaksaa vahailla parin kuukauden välein. Todella harva suomalainen yleensä edes huomaa että maalipinta on väärin hoidettu etenkin jos kyseessä on uudehko auto. Minä huomaan ja itse en sellaista ostaisi jos vieressä seisoo vastaava mistä on pidetty huolta oikeaoppisesti. Tosin ei ne uudetkaan autot virheettömiä ole huolintaliikkeen jäljiltä. Omassanikin piti tehdä perusteellinen läpikäynti ennen kuin auto oli virheetön. Sitä ei todellakaan tehty liikkeessä vaan ihan itse. Noista ns. "ammattilaisista" kun ei ole aina hirveän hyvää sanottavaa...taas tekstiä.
Vahan annostelu ei ole merkistä riippuvainen asia. Ei sitä autoglymiä kuulu hölvätä sen enempää kuin muitakaan vahoja, ohut, juuri erottuva kerros riittää. Muu on turhaa vahan tuhlausta. Pullollisella punaista vahaa ainakin 5-7 autoa, kultaisella vielä enemmän, oman kokemuksen perusteella. Jos väität että AG tulee käytössä kalliimmaksi kuin hypekamat, on annostelijassa vikaa. Oikealla annostelulla ja kuivumisajalla AG:n kesto on 4-6kk.
Ei kai puhtaan pinnan käsitteestä tarvitse käydä vääntämään, pinta on puhdas silloin kun siinä ei ole likapartikkeleita.
Jos (ja kun) pinnalla on pestessä likahiukkasia, niin kyllä ne siinä sienellä/harjalla/puuvillarätillä maalipintaa vasten painettaessa naarmuttaa, oli se pesuaine mitä kalifornian kultaa tai hypekamaa hyvänsä.
Eikä naarmuntumiseen tarvita edes pesua, kyllä se auto naarmuntuu ihan normaalissa ajossa (siis jos sillä ajetaan eikä vain käytetä näytillä) vaikka pitäisikin reilut turvavälit edessä ajaviin, ainakin näissä Suomen olosuhteissa. Samalla se vahapinta kuluu oli siinä pinnassa minkähintainen ihmeaine hyvänsä. Eri tilanne on esimerkiksi kaliforniassa, missä ei teitä suolata, eikä käytännössä ole juuri laisinkaan hiekkateitä eikä näin ollen lentäviä kiviä jotka naarmuttaisivat liikenteessä olevia autoja.
Zaino on ihan ok jos ei aio ajaa autollaan yleisessä liikenteessä vaan vaipalla kiillottelee ja lisäilee vahakerroksia tallissa viikonloput läpeensä ja käyttää muutaman kerran vuodessa näytillä. - asiantuntija
on... kirjoitti:
..taas tekstiä.
Vahan annostelu ei ole merkistä riippuvainen asia. Ei sitä autoglymiä kuulu hölvätä sen enempää kuin muitakaan vahoja, ohut, juuri erottuva kerros riittää. Muu on turhaa vahan tuhlausta. Pullollisella punaista vahaa ainakin 5-7 autoa, kultaisella vielä enemmän, oman kokemuksen perusteella. Jos väität että AG tulee käytössä kalliimmaksi kuin hypekamat, on annostelijassa vikaa. Oikealla annostelulla ja kuivumisajalla AG:n kesto on 4-6kk.
Ei kai puhtaan pinnan käsitteestä tarvitse käydä vääntämään, pinta on puhdas silloin kun siinä ei ole likapartikkeleita.
Jos (ja kun) pinnalla on pestessä likahiukkasia, niin kyllä ne siinä sienellä/harjalla/puuvillarätillä maalipintaa vasten painettaessa naarmuttaa, oli se pesuaine mitä kalifornian kultaa tai hypekamaa hyvänsä.
Eikä naarmuntumiseen tarvita edes pesua, kyllä se auto naarmuntuu ihan normaalissa ajossa (siis jos sillä ajetaan eikä vain käytetä näytillä) vaikka pitäisikin reilut turvavälit edessä ajaviin, ainakin näissä Suomen olosuhteissa. Samalla se vahapinta kuluu oli siinä pinnassa minkähintainen ihmeaine hyvänsä. Eri tilanne on esimerkiksi kaliforniassa, missä ei teitä suolata, eikä käytännössä ole juuri laisinkaan hiekkateitä eikä näin ollen lentäviä kiviä jotka naarmuttaisivat liikenteessä olevia autoja.
Zaino on ihan ok jos ei aio ajaa autollaan yleisessä liikenteessä vaan vaipalla kiillottelee ja lisäilee vahakerroksia tallissa viikonloput läpeensä ja käyttää muutaman kerran vuodessa näytillä.Vahan annostelu on todellakin merkistä kiinni. olen samaa mieltä, Autoglymiä käytetään myös säästeliäästi. Etenkin sitä kultaista.
Mitkä hypekamat? Zaino on ihan tavallinen vaha (tai siis "sealant") siinä missä Autoglymikin. Parempilaatuinen kylläkin. Zaino tulee käytössä halvemmaksi siitä syystä että se kestää tuplasti pidempään kuin Autoglym ja yhdellä pullolla vahaa autoja tuplamäärän Autoglymiin verrattuna. Kuinka monta autoa olet vahannut Zainolla kun heität noin asiantuntevia kommentteja? Etkö yhtään? Siinä tapauksessa oletkin todellinen asiantuntija. Itse olen käyttänyt molempia vahoja ja Zaino tulee varmasti halvemmaksi. Lisäksi jälki on huomattavasti parempi. Harmi ettei tänne saa postattua kuvia. Voisin laittaa kuvan missä saman auton vierekkäiset pinnat on vahattu AG:llä ja Zainolla. Eron näkee jopa valokuvasta ja livenä ero on huomattavasti suurempi.
Niin, autoa ei todellakaan pestä sienellä/harjalla/puuvillarätillä jos haluaa välttää naarmut. Eikä missään tapauksessa kuivata säämiskällä. Näinhän lähes kaikki suomalaiset tekevät ja jälki on sitten sen näköistä. Se vasta kallista pesemistä on kun tahallaan pilataan auton maalipinta kun ei viitsitä ottaa asioista selvää eikä tiedetä paremmasta.
Mihin perustat väitteesi että auto naarmuuntuu ajossa? Kiveniskemiä ja vastaavia toki tulee mutta pelkässä ajossa ei varmasti naarmuunnu vaikka todella herkkiä nuo nykyiset vesivärit onkin. Kiviä lentää Kaliforniassakin, et ole tainnut autoilla kyseisessä paikassa? Pelkkä suola ei myöskään pintaa naarmuta. Sen poistaminen kylläkin jos ei tiedä mitä tekee.
Zaino on erinomainen etenkin Suomen suolatuilla teillä. Kesto ja lianhylkimisominaisuudet ovat täysin omaa luokkaansa. Mitenkäs se vahamerkki nyt yht'äkkiä vaikuttaa siihen auton käyttöön? Kannattaa ennemminkin vetää sitä Autoglymiä pintaa jos vaan tallissa säilyttää se nimittäin ei kestä käyttöä toisin kuin Zaino. - potaskaa
asiantuntija kirjoitti:
Vahan annostelu on todellakin merkistä kiinni. olen samaa mieltä, Autoglymiä käytetään myös säästeliäästi. Etenkin sitä kultaista.
Mitkä hypekamat? Zaino on ihan tavallinen vaha (tai siis "sealant") siinä missä Autoglymikin. Parempilaatuinen kylläkin. Zaino tulee käytössä halvemmaksi siitä syystä että se kestää tuplasti pidempään kuin Autoglym ja yhdellä pullolla vahaa autoja tuplamäärän Autoglymiin verrattuna. Kuinka monta autoa olet vahannut Zainolla kun heität noin asiantuntevia kommentteja? Etkö yhtään? Siinä tapauksessa oletkin todellinen asiantuntija. Itse olen käyttänyt molempia vahoja ja Zaino tulee varmasti halvemmaksi. Lisäksi jälki on huomattavasti parempi. Harmi ettei tänne saa postattua kuvia. Voisin laittaa kuvan missä saman auton vierekkäiset pinnat on vahattu AG:llä ja Zainolla. Eron näkee jopa valokuvasta ja livenä ero on huomattavasti suurempi.
Niin, autoa ei todellakaan pestä sienellä/harjalla/puuvillarätillä jos haluaa välttää naarmut. Eikä missään tapauksessa kuivata säämiskällä. Näinhän lähes kaikki suomalaiset tekevät ja jälki on sitten sen näköistä. Se vasta kallista pesemistä on kun tahallaan pilataan auton maalipinta kun ei viitsitä ottaa asioista selvää eikä tiedetä paremmasta.
Mihin perustat väitteesi että auto naarmuuntuu ajossa? Kiveniskemiä ja vastaavia toki tulee mutta pelkässä ajossa ei varmasti naarmuunnu vaikka todella herkkiä nuo nykyiset vesivärit onkin. Kiviä lentää Kaliforniassakin, et ole tainnut autoilla kyseisessä paikassa? Pelkkä suola ei myöskään pintaa naarmuta. Sen poistaminen kylläkin jos ei tiedä mitä tekee.
Zaino on erinomainen etenkin Suomen suolatuilla teillä. Kesto ja lianhylkimisominaisuudet ovat täysin omaa luokkaansa. Mitenkäs se vahamerkki nyt yht'äkkiä vaikuttaa siihen auton käyttöön? Kannattaa ennemminkin vetää sitä Autoglymiä pintaa jos vaan tallissa säilyttää se nimittäin ei kestä käyttöä toisin kuin Zaino.Jos vedät AG:n ja Zainon puhtaaseen pintaan (yhtä monta kerrosta kuivumisohjeen mukaan), ei siinä kiillossa eikä etenkään kestossa voi kovin suurta eroa olla.
Kun noinkin ekspertti olet, luulisi sinunkin tietävän että kuvia voi laittaa esille hostauspalveluihin, kuten esimerkiksi http://photobucket.com/ tai http://imageshack.us/ ja sitten laittaa linkin vaikkapa tähän keskustelufoorumiin. Kuvat eivät kuitenkaan kerro tuosta kestosta mitään.
Kovasti jaksat tolkuttaa myös että Zaino tulee halvemmaksi. Laita toki enemmän perusteluja kuin "mutu", linkit tänne mistä sitä saa niin halvalla että pitkässä juoksussa tulee AG:tä edullisemmaksi, etenkin kun sitä pitää ohjeen mukaan vetää se kolme kerrosta ( pohjustusvaha) ja kiihdyttimet sun muut kiillon lisääjäsprayt per vahauskerta sekä pesujen yhteydessä sprayta lisää.
Ja kerrohan toki millä itse peset ja kuivaat autosi, jos luonnonmateriaalitkin yhtäkkiä naarmuttaa (ja mitäköhän kaveri tässä videossa käyttää edullisen auton pesussa: http://www.youtube.com/watch?v=5XHxVT3w4I0 ). Perustelut myös kehiin. Itse en ole havainnut moista ilmiötä (pyörrejälkiä) vaikka tarkasti olen vahauksen yhteydessä maalipintaa tutkinutkin.
Naarmuja syntyy kun nastahiukkasia, kiviä ja hiekkaa edellä osuu maalipintaan yli 100km/h nopeudella. Ei siinä paljon vahat pidättele. Edelleen oletuksena se että autolla oikeasti ajetaan päivittäin muuallakin kuin kaupungin keskustassa.
Olen tainnut autoilla myös kaliforniassa, eikä tosiaan kiviä lennä samaan tahtiin kuin kotosuomessa.
Perustelehan myös vihdoin väitteesi että Zaino kestää kauemmin kuin AG; Esitä (linkki?) puolueettoman tahon julkaisema vertailu jossa molemmat aineet on testattu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271984
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001740Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy611414Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?801397Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M311038Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47946Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51943Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44892- 73876
- 109873