Hiekan puhdistus

sos

En löydä mistään rautalangasta väännettyä ohjetta akvaarion hiekan puhdistukseen. Joka paikassa vain puhutaan lappoamisesta, mutta mitä se on? Ostin akvaarion muutama viikko sitten ja laitoin siihen bilteman toiseksi hienoimman puhallushiekan pohjalle. Olen vaihtanut vettä sellaisella vehkeellä, jossa on semmoinen pötykkä ja letku ja kun pötykkää hölskyttää vedessä, vesi alkaa valua sankkoon, missä letku on. Onko tämä nyt se lappo, kun ei myyjän kanssa ollut nimestä puhetta?? Saako tällaisella laitteella hiekkaa puhdistettua? Hiekka varmaan kannattaisi jotenkin käydä läpi, kun sen sisään on alkanut ilmestyä sellainen musta rantu.. Kiitos, jos joku osaa auttaa:)

6

2211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RRR

Se on just se lappo,mutta helpompikin konsti löytyy kuin "hölskyttäminen" että vesi lähtee tuleen...

Elikkä joko imemällä tai sitten peukalo letkun päähän ja täyttää lappo vedellä ja sitten upottaa veden alle ja irroittaa peukalo letkun päästä...
      Sillä lähinnä putsataan hiekan päältä ylimääräinen moska ja pa**a...Mutta voihan sillä hieman painella hiekkaakin mutta silloin kannattaa pitää letkun päässä sormea ettei imaise hiekkaa ämpäriin ;OD

• sos

Ihmettelen vähän tuota useissa ohjeissa annettavaan hiekan puhdistuksen vähäisyyttä. Jotkut jopa kirjoittavat että puhdistavat hiekan puolen vuoden välein! Minulla menee heti mustaksi tuo hiekka. Mitä se musta muuten hiekassa on?

• RRR
        sos kirjoitti:

Ihmettelen vähän tuota useissa ohjeissa annettavaan hiekan puhdistuksen vähäisyyttä. Jotkut jopa kirjoittavat että puhdistavat hiekan puolen vuoden välein! Minulla menee heti mustaksi tuo hiekka. Mitä se musta muuten hiekassa on?

siinä on katsoss semmoinen juttu että bakteerit elävät hiekassa ja kiinteillä pinnoilla niin siksi sitä ei kannata ihan totaalisesti pestä tai putsata...

se mitä sulla on voisi olla jotain levää???
        Kuvaileppa hieman tarkemmin..

kyllä mullakin on hiekan ja lasin välissä sellaista tummaa tai vihertävää mutta aina veden vaihdon yhteydessä hieman pöyhin niitä kohtia ja imaisen lapolla pois

• sos
        RRR kirjoitti:

siinä on katsoss semmoinen juttu että bakteerit elävät hiekassa ja kiinteillä pinnoilla niin siksi sitä ei kannata ihan totaalisesti pestä tai putsata...

se mitä sulla on voisi olla jotain levää???
        Kuvaileppa hieman tarkemmin..

kyllä mullakin on hiekan ja lasin välissä sellaista tummaa tai vihertävää mutta aina veden vaihdon yhteydessä hieman pöyhin niitä kohtia ja imaisen lapolla pois

ilmeisesti pölymäistä, kun se häviää helposti pöyhiessä. Sitä tulee hiekan sisään pitkittäissuunnassa kulkeva rantu joka näkyy etulasin läpi. En ole huomannut sitä muilla pinnoilla, vihreää levää minulle ei vielä kauheasti ole kertynyt.

Hiekan puhdistuksesta vielä. Minulle neuvottiin, että pitää käydä säännöllisesti lapolla läpi hiekka sillä tavalla, että ottaa hiekkaa lappoon ja nostaa sitä, jolloin hiekka valuu takaisin pohjalle. Yritin, mutta huonoin tuloksin: jos otin hiekkaa lappoon, se kyllä meni melkein suorinta tietä sitten myös sankkoon. Jos säännöllisesti näin puhdistelis, sais laittaa kohta kokonaan uudet hiekat.. Riittääkö siis, että putsailen vain pinnalta?

• RRR
        sos kirjoitti:

ilmeisesti pölymäistä, kun se häviää helposti pöyhiessä. Sitä tulee hiekan sisään pitkittäissuunnassa kulkeva rantu joka näkyy etulasin läpi. En ole huomannut sitä muilla pinnoilla, vihreää levää minulle ei vielä kauheasti ole kertynyt.

Hiekan puhdistuksesta vielä. Minulle neuvottiin, että pitää käydä säännöllisesti lapolla läpi hiekka sillä tavalla, että ottaa hiekkaa lappoon ja nostaa sitä, jolloin hiekka valuu takaisin pohjalle. Yritin, mutta huonoin tuloksin: jos otin hiekkaa lappoon, se kyllä meni melkein suorinta tietä sitten myös sankkoon. Jos säännöllisesti näin puhdistelis, sais laittaa kohta kokonaan uudet hiekat.. Riittääkö siis, että putsailen vain pinnalta?

Samanlaista mulla on enkä pidä sitä mitenkään ongelmana ja taitaapa olla monella muullakin?????

Jep.. sillain sitä putsaillaan mutta en itsekkään ihan kauhean useasti sitä lappoile..joskus aina vähän ;OD..
        Ennemmin otan pinnalta isoimmat jätökset,kasvit yms....roskat...
        Mielestäni se riittää..kierteiset jyllää kumminkin hiekkapohjaa...

Mutta kyllä se lappoominenkin kannattaa harjoitella että joskus pöyhis hiekkaa

Teet sillain että suljet peukalolla sen pään joka on ämpärissä ja painelet silloin lapon toista päätä hiekkaan ja ylös jne...pitäis toimia ja näin ei ainakaan karkaa sankoon.....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      82
      3450
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      62
      1754
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe