Miksi täytyy tahallaan

olla muille kiusaksi..

Ajelin eilen Oulusta Helsinkiin ja sain taas todistaa typeryyttä. Kysyn nyt arvon autoilijat, mikä on egossa tai jossain muussa niin pahasti vialla, että ne pitkät täytyy räpsäyttää päälle sopivasti 5-10 metriä ENNEN kohtaamistilannetta.

Mikä saa ihmisen tekemään tällaista - onko mahdollista, että kyseessä on puhdas perversio ja tyydytyksen saamisen halu: Hah,hah...taas sain tehtyä kiusaa..

48

3348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensio123

      liikennekulttuuri on muuttunut itserakkaaksi.ei väistetä vaikka on pysäköidyt autot omalla puolella yms.oma perse on tärkein!

      • Naulan kantaan

        Minä,minä,minä,minä,minä,tällaisia me suomalaiset olemme.Ile Jokinen radio novassa,sanoi hyvin tällaisista ihmisistä."tällainen ihminen meneen aamuisin peilin eteen ja toteaa että päiväni on pilalla.Ja kun minulla on,päivä pilalla ei se muillakaan saa parempi olla".


      • ole vaan
        Naulan kantaan kirjoitti:

        Minä,minä,minä,minä,minä,tällaisia me suomalaiset olemme.Ile Jokinen radio novassa,sanoi hyvin tällaisista ihmisistä."tällainen ihminen meneen aamuisin peilin eteen ja toteaa että päiväni on pilalla.Ja kun minulla on,päivä pilalla ei se muillakaan saa parempi olla".

        totuus on niinkuin mainoksessa sanotaan; mikä meihin fiksuihin ihmisiin menee liikenteessä.

        Muualla me olemme kohteliaita toisillemme, tervehdimme, avaamme oven toiselle, annamme toisen mennä edellemme.

        Mutta kun menemme autoon ja lähdemme liikenteeseen niin kaikki on toisin, muut ovat vastustajia jotka yrittävät haitata sinun kulkuasi. Alkaa liikenneraivo. Mitättömimmistäkin ihmisistä tulee jotain. Ei ole väliä onko allasi tuhannen euron auto tai sadantuhannen.

        Samanlainen tunne on sotilaalla tai metsästäjällä kun se puristaa asetta poskeansa vasten ja tähtää kohdetta.

        Mainoskampanjat yrittävät herättää meitä miettimään tätä asiaa ja että se olisi mielessä kun istumme sinne tähtäi.. siis ratin taakse.


    • T_A_N_E

      Ne täytyy laittaa päälle silloin,että näkisi ohi vastaantulijan ja häikäisyä ei tapahdu jos katsot sinne mihinkä pitääkin eli eteenpäin.

      • 70 000 km/vuosi

        En voi sanoa, T A N E, kuin että ohhoh. Kaikenlaista hölmöä saa näiltä palstoilta lukea mutta tuo nyt on ihan idioottimaista.

        Väität, että näkyvyyden varmistamiseksi on pitkät lyötävä päälle ennen kohtaamistilannetta.

        Ilmeisesti kuitenkin provoilet aamukrapuloissasi - ota pari kaljaa ja piekse vaikka eukko niin saat muuta mietittävää..


      • olet väärässä
        70 000 km/vuosi kirjoitti:

        En voi sanoa, T A N E, kuin että ohhoh. Kaikenlaista hölmöä saa näiltä palstoilta lukea mutta tuo nyt on ihan idioottimaista.

        Väität, että näkyvyyden varmistamiseksi on pitkät lyötävä päälle ennen kohtaamistilannetta.

        Ilmeisesti kuitenkin provoilet aamukrapuloissasi - ota pari kaljaa ja piekse vaikka eukko niin saat muuta mietittävää..

        Tässä on vain oppi mennyt perille. Näin on vuosikausia opetettu autokouluissa, ja muun muassa itkosen enska toitotti tätä vuosia töllössä, että kohtaamistilanteessa vaihdetaan takaisin pitkille hiukan ennenkuin ollaan kohdalla. Ja tämä on aivan oikein, jos se hiukan ennen on todellakin hiukan. Jos ja kun vastaantulijan katse on sinne minne kuuluukin eli eteenpäin, omalle kaistalle ja vieläpä sen oikeaan laitaan, eikä vastaantulevan valoihin tuijotusta, normaali maantienopeudessa puoli sekuntia / 10 metriä ennen kohtaamista tehty valojen vaihto ei ehdi häikäistä. Ja se antaa sen puoli sekuntia aikaa lisää havaita mahdollinen este, jalankulkija ilman heijastinta ym. omalla kaistalla, seurauksella että voipi olla ihmishenki säästetty. Toimii oikein hyvin, ja varsinkin jos molemmat älyävät menetellä juuri näin.
        Mutta kuten sanottu, se hiukan ennen ei tarkoita 50 metriä tai kahta sekuntia ennen kohtaamista. Samoin jos on itsepintainen tapa tuiottaa niitä vastaantulijan valoja kohti hamaan tappiin niin kauan kuin ovat kohdalla, niin vopihan sitä häikäistyäkin, vaikka toinen ei edes vaihtaisi pitkille....


      • T_A_N_E
        70 000 km/vuosi kirjoitti:

        En voi sanoa, T A N E, kuin että ohhoh. Kaikenlaista hölmöä saa näiltä palstoilta lukea mutta tuo nyt on ihan idioottimaista.

        Väität, että näkyvyyden varmistamiseksi on pitkät lyötävä päälle ennen kohtaamistilannetta.

        Ilmeisesti kuitenkin provoilet aamukrapuloissasi - ota pari kaljaa ja piekse vaikka eukko niin saat muuta mietittävää..

        Joskus seurata sitä omaa kaistaa vaikka ojanreunaa niin ei häikäise valot.Onhan se selvä että ne valot pimeässä häikäisee jos niitä rupeaa katsomaan.


      • T_A_N_E
        70 000 km/vuosi kirjoitti:

        En voi sanoa, T A N E, kuin että ohhoh. Kaikenlaista hölmöä saa näiltä palstoilta lukea mutta tuo nyt on ihan idioottimaista.

        Väität, että näkyvyyden varmistamiseksi on pitkät lyötävä päälle ennen kohtaamistilannetta.

        Ilmeisesti kuitenkin provoilet aamukrapuloissasi - ota pari kaljaa ja piekse vaikka eukko niin saat muuta mietittävää..

        auttavan 70000km:n ajaminenkaan toisia, tosin jos menee lentämällä niin siinähän ei tartte valoja vaihtaa.Eipä tietenkään tarvii vaihtaa valoja ollenkaan jos ajaa lyhkäsillä valoilla aina,mutta jos haluaa nähdä jotain on hyvä käyttää kaukovaloja ja varsinkin kohdatessa näkyvyys kohtaavan auton taaksekkin olisi hyvä säilyttää ettei tule turhia ruumiita.


      • Rukkikuski

        Tämä keskustelunaihe tuntuu nousevan esille säännöillisesti kaikilla foorumeilla, joilla puhutaan autoista tai liikenteestä. Samojen aiheiden kierto ei ole mitenkään yllättävää, vaihtuvathan keskustelijatkin. Mutta aina löytyy myös joku valot pari autonmittaa ennen kohtaamista vaihtava, joka neuvoo katsomaan muualle kuin vastaantulijan keulaan. Näin tekemällä kuulemma välttyy häikäisyltä.

        Itse kuulun heihin, joita liian aikaisin vaihtaminen häiritsee. En toki sokaistu, mutta aikaisin vaihtavia on siksi vähän että kyllä se häiritsee ajamista kun näkökentässä syttyy kirkas valo satasen vauhdissa. Haluaisinkin kysyä edellämainituilta henkilöiltä, että pidättekö minua ihan täytenä idioottina? Kuvitteletteko tosiaan että oman kaistan seuraamisen sijaan kyttäisin vain ja ainoastaan vastaantulijan valoja? Ilmeisesti kuvittelette, koska muutenhan aikaisin vaihtamisesta ei voi olla mitään haittaa, eihän? Häikäisyä ei tapahdu jos katsoo sinne mihin pitääkin, eli eteen? Mistä se vastaantulija sitten tulee, jos ei edestä?

        Tämä siis koskee ainoastaan niitä, jotka vaihtavat pitkille selvästi ennen kohtaamista. Itse vaihdan ollessani vastaantulijan kanssa rinnakkain.


      • 70 000 km/vuosi kirjoitti:

        En voi sanoa, T A N E, kuin että ohhoh. Kaikenlaista hölmöä saa näiltä palstoilta lukea mutta tuo nyt on ihan idioottimaista.

        Väität, että näkyvyyden varmistamiseksi on pitkät lyötävä päälle ennen kohtaamistilannetta.

        Ilmeisesti kuitenkin provoilet aamukrapuloissasi - ota pari kaljaa ja piekse vaikka eukko niin saat muuta mietittävää..

        Painotan tässä yhteydessä tuolta kohtaa neljä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000020716166#22000000020716166


    • nykyisin

      autokouluissa, pimeänajon kurssilla..

      • opetetaan.

        Varmaan sitten saman logiikan mukaan neuvotaan miten saa parhaiten kurakelillä roiskutettua ravat jalankulkijoiden päälle.

        Varmasti sopiva ennakko on hyvä - eli juuri kohtaamishetkellä, kun autojen nokat kohtaavat. Käytännössä se tarkoittaa hienoista ennakoimista. Taas täysin eri asia on räväyttää pitkät päälle selvästi ennen kohtaamistilannetta.

        On turha lässyttää paskaa siitä, että "katso sinne minne kuuluukin eli eteenpäin".


      • minustakin tuntui
        opetetaan. kirjoitti:

        Varmaan sitten saman logiikan mukaan neuvotaan miten saa parhaiten kurakelillä roiskutettua ravat jalankulkijoiden päälle.

        Varmasti sopiva ennakko on hyvä - eli juuri kohtaamishetkellä, kun autojen nokat kohtaavat. Käytännössä se tarkoittaa hienoista ennakoimista. Taas täysin eri asia on räväyttää pitkät päälle selvästi ennen kohtaamistilannetta.

        On turha lässyttää paskaa siitä, että "katso sinne minne kuuluukin eli eteenpäin".

        On tuossa kaksi nuorempaa sukupolven edustajaa käynyt autokoulun 5 vuoden sisällä. Todellakin kun ajelimme tienpäällä pimeänaikaan ja itse vaihdoin kaukovalot kun auto oli kokdalla, sanoi jälkikasvu että myöhässä on sinunkin valonvaihto.

        Ne valot pitää vaihtaa noin 10m ennen kohtaamista, Autojen nopeus ja valojen kytkeytyminen vievät tietyn ajan..

        mutta jos valot on suttyneet jo 10 metriä ennen kohtaamista silloin valonvaihto on tapahtunut 25-35 metriä ennen kohtaamista, eli liian aikaisin.


      • opetettu niin
        minustakin tuntui kirjoitti:

        On tuossa kaksi nuorempaa sukupolven edustajaa käynyt autokoulun 5 vuoden sisällä. Todellakin kun ajelimme tienpäällä pimeänaikaan ja itse vaihdoin kaukovalot kun auto oli kokdalla, sanoi jälkikasvu että myöhässä on sinunkin valonvaihto.

        Ne valot pitää vaihtaa noin 10m ennen kohtaamista, Autojen nopeus ja valojen kytkeytyminen vievät tietyn ajan..

        mutta jos valot on suttyneet jo 10 metriä ennen kohtaamista silloin valonvaihto on tapahtunut 25-35 metriä ennen kohtaamista, eli liian aikaisin.

        Itsellä ollut kortti jo yli 30 vuotta ja jo silloin painotettiin sitä että valot täytyy vaihtaa ennen kohtaamista.

        Jos näin ei tee niin ajat hetken aikaa sokkona ennenkuin silmä kerkiää mukaan. Ehdit silloin jopa nähdä sen hirven tai pysäköidyn auton siinä kaistallasi. Onpa sitten small-talkin aihetta Pietarin tai Belsepuupin kanssa...

        Eikä ne vastaantulijan valot muutenkaan häikäise jos niitä ei tuijota.


      • opetetaan. kirjoitti:

        Varmaan sitten saman logiikan mukaan neuvotaan miten saa parhaiten kurakelillä roiskutettua ravat jalankulkijoiden päälle.

        Varmasti sopiva ennakko on hyvä - eli juuri kohtaamishetkellä, kun autojen nokat kohtaavat. Käytännössä se tarkoittaa hienoista ennakoimista. Taas täysin eri asia on räväyttää pitkät päälle selvästi ennen kohtaamistilannetta.

        On turha lässyttää paskaa siitä, että "katso sinne minne kuuluukin eli eteenpäin".

        opetetaan vaihtamaan pitkille kun autojen keulan välillä on noin viisi metriä, Käytännössä se tarkoittaa suurinpiirtein hetkeä ennen kun vastaantulijan auton keula peittyy oman auton A-pilarin taakse.


      • sitroen.
        jannetin82 kirjoitti:

        opetetaan vaihtamaan pitkille kun autojen keulan välillä on noin viisi metriä, Käytännössä se tarkoittaa suurinpiirtein hetkeä ennen kun vastaantulijan auton keula peittyy oman auton A-pilarin taakse.

        auton A-pilari?

        Olen ajanut yli 40 v henkilöautolla ja sitä ennen korjannut niitä muutamia vuosia käytyäni 6 vuotta alan kouluja. KOSKAAN ei ole tullut vastaan mitään A eikä muitakaan kirjainpilareita ainakaan autoissa.

        Kertokaapa, mikä se sellainen pilari on, ja vielä AUTOSSA kiinni oleva, ei esimerkiksi kourma-auton lavalla kuljetettava.
        Mistä nämä pilarit tunnistaa? Onko niissä joku lappu tai leima ja missä automerkeissä ja -malleissa niitä on? Käyn sitten ihan itse omin silmin autokaupassa varmistamassa väitteen paikkansapitävyyden jos saan uskottavalta kuulostavaa tietoa.

        Jään odottamaan lisävalaistusta.


      • hyvä 
        sitroen. kirjoitti:

        auton A-pilari?

        Olen ajanut yli 40 v henkilöautolla ja sitä ennen korjannut niitä muutamia vuosia käytyäni 6 vuotta alan kouluja. KOSKAAN ei ole tullut vastaan mitään A eikä muitakaan kirjainpilareita ainakaan autoissa.

        Kertokaapa, mikä se sellainen pilari on, ja vielä AUTOSSA kiinni oleva, ei esimerkiksi kourma-auton lavalla kuljetettava.
        Mistä nämä pilarit tunnistaa? Onko niissä joku lappu tai leima ja missä automerkeissä ja -malleissa niitä on? Käyn sitten ihan itse omin silmin autokaupassa varmistamassa väitteen paikkansapitävyyden jos saan uskottavalta kuulostavaa tietoa.

        Jään odottamaan lisävalaistusta.

        http://www.autowiki.fi/index.php/A-pilari


        ja lisää aiheesta:
        http://www.google.com/search?q=a-pilari&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:en-US&ie=utf8&oe=utf8


      • aina..

        Kun Suomen autokanta alkoi todella kasvaa 60-luvulla, telkkarissa pyöri pitkään Liikenneturvan tekemä opetuspätkä juuri tästä asiasta. Siinä on asia erittäin hyvin esitetty. Perusteluna on koko ajan riittävän valoisuuden pitäminen tiellä molemmilla ja häikäistymisen minimoiminen.

        Pitkiltä vaihdetaan lyhyille kun pitkät valot ovat yhdessä reilusti valaisseet kohtaavien autojen väliin jäävän tien. Ei ennen.

        Takaisin pitkille vaihdetaan juuri ennen autojen kohtaamista. Näin saadaan valoa mahdollisimman paljon siihen tärkeään tilanteeseen, missä vastaantulijan takana oleva tie pitäisi nähdä nopeasti ja hyvin. Liian aikaisin vaihtaen häikäiset vastaantulijan, liian myöhään vaihtaen näet itse huonosti.

        Liian aikaisen vaihtamisen voit itse havaita. Jos ehdit nähdä valon heijastuksen vastaantulijan rekisterilaatasta, vaihdoit liian aikaisin. Harjoittele lisää siinä tapauksessa.

        Nykyisin kun pääteiden vilkkaimmat osuudet on jo valaistu, pitkillä valoilla ajaminen alkaa olla todella taitolaji. Ei kannata aina muutenkaan hermoontua kun joku ei osaa. Yritä ymmärtää, että kaikki eivät vain ole niin taitavia kuin sinä...


      • kun kortin sain

        Autot lähestyvät toisiaan yleensä 40 - 50 metriä sekunnissa, joten kovin paljon ennen kohtaamista ei kärsi vaihtaa, mutta kuitenkin mahdollisimman aikaisin.


      • reippaanlaisesti
        kun kortin sain kirjoitti:

        Autot lähestyvät toisiaan yleensä 40 - 50 metriä sekunnissa, joten kovin paljon ennen kohtaamista ei kärsi vaihtaa, mutta kuitenkin mahdollisimman aikaisin.

        Hups huijakkaa, jos kohtaamisnopeus on tuollaisia lukemia, niin aika haipakkaa yleensä ajellaan. Nuo kun meinaa 144 - 180 km/h nopeuksia. Jos kuitenkin sanottais vaikka 30 m/s, niin olis siellä aavistuksen yli satasen nopeudessa...


      • keppi
        reippaanlaisesti kirjoitti:

        Hups huijakkaa, jos kohtaamisnopeus on tuollaisia lukemia, niin aika haipakkaa yleensä ajellaan. Nuo kun meinaa 144 - 180 km/h nopeuksia. Jos kuitenkin sanottais vaikka 30 m/s, niin olis siellä aavistuksen yli satasen nopeudessa...

        Hups huijakka mitä pässejä tässäkin keskustelussa...

        Entä jos niitä toisiaan lähestyviä autoja oiskin kaks?(niinkun useimmiten on) Eikö silloin voida sanoa että kohtaamisnopeus on 160 - 200 km/h?

        Muutenkin tämä keskustelu on täysin järjetön, kuten tuli jo ilmi.


      • lukenut
        keppi kirjoitti:

        Hups huijakka mitä pässejä tässäkin keskustelussa...

        Entä jos niitä toisiaan lähestyviä autoja oiskin kaks?(niinkun useimmiten on) Eikö silloin voida sanoa että kohtaamisnopeus on 160 - 200 km/h?

        Muutenkin tämä keskustelu on täysin järjetön, kuten tuli jo ilmi.

        Njoo, tosiaan nyt kun asiaa tarkemmin ajattelee, niin eihän tuossa alunperin kyllä sanottukaan ajonopeudesta tms. vaan että ajoneuvot lähestyvät toisiaan 40-50 m/s, eli jos ajatteleekin niin, että tuolloin molemmat liikuvat 20-25 m/s, niin silloin ollaan ihan todellisissa maantienopeuksissa 72 - 108 km/h. Pitäisi varmaan ruveta lukemaan tarkemmin ja ajatuksella...Pahoittelen epätarkkaa lukemistani, tulee niin helposti näissä liikenneasioissa mielletyä vaan suoraan ajonopeudeksi asioita. Poistun takavasemmalle pohdiskelemaan vaikka kommunismin vaikutusta syvämeren kalojen sukupuolielämään, jos siinä aiheessa luullun ymmärtämiseni olisi enemmän kohdallaan.


      • T_A_N_E
        opetetaan. kirjoitti:

        Varmaan sitten saman logiikan mukaan neuvotaan miten saa parhaiten kurakelillä roiskutettua ravat jalankulkijoiden päälle.

        Varmasti sopiva ennakko on hyvä - eli juuri kohtaamishetkellä, kun autojen nokat kohtaavat. Käytännössä se tarkoittaa hienoista ennakoimista. Taas täysin eri asia on räväyttää pitkät päälle selvästi ennen kohtaamistilannetta.

        On turha lässyttää paskaa siitä, että "katso sinne minne kuuluukin eli eteenpäin".

        uudelleen autokouluun tai optikolle jos on näkemisongelmia.


      • sinivilkku
        opetetaan. kirjoitti:

        Varmaan sitten saman logiikan mukaan neuvotaan miten saa parhaiten kurakelillä roiskutettua ravat jalankulkijoiden päälle.

        Varmasti sopiva ennakko on hyvä - eli juuri kohtaamishetkellä, kun autojen nokat kohtaavat. Käytännössä se tarkoittaa hienoista ennakoimista. Taas täysin eri asia on räväyttää pitkät päälle selvästi ennen kohtaamistilannetta.

        On turha lässyttää paskaa siitä, että "katso sinne minne kuuluukin eli eteenpäin".

        On muuten opetettu ainakin vuodesta 1968 lähtien.
        Pitkät pitää kytkeä vähän ENNEN autojen kohtaamista. Siellä autokoulussa opetettiin myös, ettei pidä tuijotella vastaantulevien valoja.

        Jos vaihtaa vasta ohituksen jälkeen, tai siinä juuri kohdatessa, jää näkemättä osa tiestä ja se on vaarallista.


      • ei 30 metriä
        sinivilkku kirjoitti:

        On muuten opetettu ainakin vuodesta 1968 lähtien.
        Pitkät pitää kytkeä vähän ENNEN autojen kohtaamista. Siellä autokoulussa opetettiin myös, ettei pidä tuijotella vastaantulevien valoja.

        Jos vaihtaa vasta ohituksen jälkeen, tai siinä juuri kohdatessa, jää näkemättä osa tiestä ja se on vaarallista.

        ennen s.....na.


      • niin siis
        ei 30 metriä kirjoitti:

        ennen s.....na.

        ennemmin vähän myöhemmin kuin vähän ennemmin


      • S_i-S
        sitroen. kirjoitti:

        auton A-pilari?

        Olen ajanut yli 40 v henkilöautolla ja sitä ennen korjannut niitä muutamia vuosia käytyäni 6 vuotta alan kouluja. KOSKAAN ei ole tullut vastaan mitään A eikä muitakaan kirjainpilareita ainakaan autoissa.

        Kertokaapa, mikä se sellainen pilari on, ja vielä AUTOSSA kiinni oleva, ei esimerkiksi kourma-auton lavalla kuljetettava.
        Mistä nämä pilarit tunnistaa? Onko niissä joku lappu tai leima ja missä automerkeissä ja -malleissa niitä on? Käyn sitten ihan itse omin silmin autokaupassa varmistamassa väitteen paikkansapitävyyden jos saan uskottavalta kuulostavaa tietoa.

        Jään odottamaan lisävalaistusta.

        Vitsi Sitikka-pappa taas esittelee omaa taitamattomuutta. Sinä olet sitten joka paikassa mielipiteinesi vaikket edes asioista mitään tiedä. Mieti ensin ja puhu sitten vasta. Ei mikään ihme että ajat Sitikkaa. Ja piilotit profiilisikin... se olikin hyvä veto noilla puheilla.

        Itsellä oli oman auton kanssa A-pilari mutkalla aura-auton kanssa ja ainakin koriverstaat ja vakuuutusyhtiöt puhuivat A-pilarista.


    • ovat oppineet

      Suomen kansassakin osa oppii sen, mitä koulussa opetetaan. Näin on vuosia autokouluissa, pimeällä ajon kursseilla ym. opetettu. Ja jopa itse legenda Itkosen Enska sitä teeveessä vuosia saarnasi, vaihda takaisin pitkille hiukan ennen kuin keulat ovat kohdakkain. Mutta jos on nukkunut autokoulunkin penkillä, niin eipähän tuota viisautta ole tietysti kuullut...

      • vaihtaa enne kohtaamista.

        Toinen juttu mitä monet ei tajua ja viluttelee niitä pirun valojaan sillä moottoritiellä ei tarvitse vaihtaa valoja muuten kuin omalla puolella ajavan häikäisyn estämiseksi.Ei vastaan tulevien takia sillä ne ei häikäse jos oikein säädetyt.


      • moottoritiellä?
        vaihtaa enne kohtaamista. kirjoitti:

        Toinen juttu mitä monet ei tajua ja viluttelee niitä pirun valojaan sillä moottoritiellä ei tarvitse vaihtaa valoja muuten kuin omalla puolella ajavan häikäisyn estämiseksi.Ei vastaan tulevien takia sillä ne ei häikäse jos oikein säädetyt.

        Mistä ihmeestä tuollainen käsitys tulee, että moottoritiellä ei tarvitsisi vaihtaa pitkiltä valoilta pois? Tottakai pitää jos ne osoittavat vastaantulijaa kohti niin läheltä että se häikäisee.

        Oikealle kaartaessasi valosi ovat suoraan vastakkaisen ajosuunnan autoja kohti. Jos valokeilassasi on auto, sen kuski häikäistyy. Vaihda!

        Jos moottoritien keskikaistalla on maavalli tai muuta sellaista, silloin vain voit ajaa koko ajan pitkillä. Mikäli edessäsi ei ole muita valokeilan matkalla.


      • nysväri=sinä
        moottoritiellä? kirjoitti:

        Mistä ihmeestä tuollainen käsitys tulee, että moottoritiellä ei tarvitsisi vaihtaa pitkiltä valoilta pois? Tottakai pitää jos ne osoittavat vastaantulijaa kohti niin läheltä että se häikäisee.

        Oikealle kaartaessasi valosi ovat suoraan vastakkaisen ajosuunnan autoja kohti. Jos valokeilassasi on auto, sen kuski häikäistyy. Vaihda!

        Jos moottoritien keskikaistalla on maavalli tai muuta sellaista, silloin vain voit ajaa koko ajan pitkillä. Mikäli edessäsi ei ole muita valokeilan matkalla.

        Laki suo minulle oikeuden ajaa motarilla pitkät päällä myös vastaantulija kohdattaessa joten käytän sitä oikeutta. Aivan kuten nysvärit ajaa satasen rajoituksella 75 lasissa. LAKI SEN SALLII.


      • Håkan
        nysväri=sinä kirjoitti:

        Laki suo minulle oikeuden ajaa motarilla pitkät päällä myös vastaantulija kohdattaessa joten käytän sitä oikeutta. Aivan kuten nysvärit ajaa satasen rajoituksella 75 lasissa. LAKI SEN SALLII.

        Ja laki salli että mine tulla sinä perse. Ja mine tulla.


      • hetero.....
        Håkan kirjoitti:

        Ja laki salli että mine tulla sinä perse. Ja mine tulla.

        jos te alka tule lähele mun baakke ni mä päästä oikke lujasti paukahtava pieraus.


      • Densa
        nysväri=sinä kirjoitti:

        Laki suo minulle oikeuden ajaa motarilla pitkät päällä myös vastaantulija kohdattaessa joten käytän sitä oikeutta. Aivan kuten nysvärit ajaa satasen rajoituksella 75 lasissa. LAKI SEN SALLII.

        uudelleen.
        38 §
        Valojen virheellisen käytön kielto
        Ajoneuvon valoja ei saa käyttää niin, että muiden ajoneuvojen kuljettajat voivat häikäistyä.


      • moottoritiellä
        nysväri=sinä kirjoitti:

        Laki suo minulle oikeuden ajaa motarilla pitkät päällä myös vastaantulija kohdattaessa joten käytän sitä oikeutta. Aivan kuten nysvärit ajaa satasen rajoituksella 75 lasissa. LAKI SEN SALLII.

        Minä minä minä...

        Voisitko kertoa mikä laki suo sinulle oikeuden? Löysin vain yhden lainkohdan, tieliikennelaki 36§: Kaukovalojen käyttäminen on kielletty (1).. (2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä. (3)..

        Jos todella on olemassa jokin tätä täydentävä laki, kerro se pian meille tietämättömille!


      • ffffffffffffffffffffff

        Kun opettavat häikäisemään toisia! Mitä se haittaa, jos sekuntin ajan ei näe paljoa? Sama kohta on kuintenkin hetkeä aiemmin valaistu vastaantulijan valojen toimesta, ja vielä aiemmin molempien pitkien valojen toimesta. Ellet uskalla, hidasta vaikka kolmeenkymppiin, mutta älä räjäytä vastaantulijan tärykalvoja!


      • ffffffffffffffffffffffffff
        ffffffffffffffffffffff kirjoitti:

        Kun opettavat häikäisemään toisia! Mitä se haittaa, jos sekuntin ajan ei näe paljoa? Sama kohta on kuintenkin hetkeä aiemmin valaistu vastaantulijan valojen toimesta, ja vielä aiemmin molempien pitkien valojen toimesta. Ellet uskalla, hidasta vaikka kolmeenkymppiin, mutta älä räjäytä vastaantulijan tärykalvoja!

        ......ennakointi on ok jos ajatellaan että valot menevät päälle sopivasti sivuuttaessa. Mutta kun moni ajattelee, että valojen pitää olla päällä se 10m ennen kohtausta...

        Valojen pällemenohetkihän ratkaisee, ja sen kuuluu tapahtua vasta auton keulojen kohdattua.


      • nukkumaan
        ffffffffffffffffffffff kirjoitti:

        Kun opettavat häikäisemään toisia! Mitä se haittaa, jos sekuntin ajan ei näe paljoa? Sama kohta on kuintenkin hetkeä aiemmin valaistu vastaantulijan valojen toimesta, ja vielä aiemmin molempien pitkien valojen toimesta. Ellet uskalla, hidasta vaikka kolmeenkymppiin, mutta älä räjäytä vastaantulijan tärykalvoja!

        No kun esim. se hirvi ei ollut siinä hetkeä aiemmin, ja se sekunti voipi olla juuri se tarpeellinen hengissä pysymisen kannalta. Mutta täytyy myöntää, että kyllä sen pitää jo aika pirusti häikäistä, että tärykalvoissa tuntuu..


      • T_A_N_E
        ffffffffffffffffffffff kirjoitti:

        Kun opettavat häikäisemään toisia! Mitä se haittaa, jos sekuntin ajan ei näe paljoa? Sama kohta on kuintenkin hetkeä aiemmin valaistu vastaantulijan valojen toimesta, ja vielä aiemmin molempien pitkien valojen toimesta. Ellet uskalla, hidasta vaikka kolmeenkymppiin, mutta älä räjäytä vastaantulijan tärykalvoja!

        Vastaantulijan valot näytä oman puolen pienarta esimerkiksi ja ethän sinä muutenkaan näe mitään jos olet kilometrin katsonut vastaantulijan valoja.


    • Automiäs
    • Ratti-Keisari

      Siksi ne kuljettajat jotka kokevat alemmuudentunnetta,tekevät kiusaa lähimmäisilleen lain sitä suojatessa. Kysehän ei ole kuin sekunnista jolloin ei kerkii tapahtumaan juuta eikö jaata. Paitsi sokaisemaan vastaantulijan joka,ei sitten näekään kahteen sekunttiin mitään.

      Mutta harvemmin ne sokaisee vastaantulijaa joilla on lisävalot. Sokaisiat ovat enemmälti niitä,joilla ei ole kun alkuperäiset valot.

      • pitkä aika

        Siinä sekunnissa ehtii esim. nelijalkainen 500 kg lihamöykky kuusikon kätköistä tiellesi. Ja se sekunti saattaa antaa mahdollisuuden olla poimimatta sitä tuulilasin kautta syliisi. Alemmudentunteet ja kiusanteot on sitten 99.9 % osalta pelkkää höpöhöpöä, ehkä 0.1% on niitä häiriintyneitä, jotka tekevät asioita kiusallaan.


      • mieltä

        Ratti-Keisarin kanssa.
        Ja se hirvi tulee siltä metsästä silloin kun sitä huvittaa.Etenkin sen valojen silmille räpsyttelyn seurauksena ,kun et näe vähään aikaan mitään, niin voit törmätä siihenkin hirveen minkä olisit muuten nähnyt ja ehtinyt väistää.
        Myös se valojen räpsyttelija on suuremmassa vaarassa törmätä johonkin kuin AUTOILIJAT kun se miettii vaan sekunteja ja metrejä ja valokatkaisijaansa eikä keskity tielle näkemiseen.
        Itse meinasin törmätä hirveen keskellä päivää, ja jos se olisi tullut puoli sekuntia aikaisemmin tielle niin en varmaan kirjoittelisi tässä.
        Eikä se kysynyt että "sorry,oliko sulla pitkät vai lyhyet valot päällä"


      • mieltä
        mieltä kirjoitti:

        Ratti-Keisarin kanssa.
        Ja se hirvi tulee siltä metsästä silloin kun sitä huvittaa.Etenkin sen valojen silmille räpsyttelyn seurauksena ,kun et näe vähään aikaan mitään, niin voit törmätä siihenkin hirveen minkä olisit muuten nähnyt ja ehtinyt väistää.
        Myös se valojen räpsyttelija on suuremmassa vaarassa törmätä johonkin kuin AUTOILIJAT kun se miettii vaan sekunteja ja metrejä ja valokatkaisijaansa eikä keskity tielle näkemiseen.
        Itse meinasin törmätä hirveen keskellä päivää, ja jos se olisi tullut puoli sekuntia aikaisemmin tielle niin en varmaan kirjoittelisi tässä.
        Eikä se kysynyt että "sorry,oliko sulla pitkät vai lyhyet valot päällä"

        siitä ettei sekunnissa ehdi tapahtua.
        Sille vaan ei sitten mitään voi. Et ehdi enää edes valojasi räpsäyttää.


      • pskaa
        mieltä kirjoitti:

        Ratti-Keisarin kanssa.
        Ja se hirvi tulee siltä metsästä silloin kun sitä huvittaa.Etenkin sen valojen silmille räpsyttelyn seurauksena ,kun et näe vähään aikaan mitään, niin voit törmätä siihenkin hirveen minkä olisit muuten nähnyt ja ehtinyt väistää.
        Myös se valojen räpsyttelija on suuremmassa vaarassa törmätä johonkin kuin AUTOILIJAT kun se miettii vaan sekunteja ja metrejä ja valokatkaisijaansa eikä keskity tielle näkemiseen.
        Itse meinasin törmätä hirveen keskellä päivää, ja jos se olisi tullut puoli sekuntia aikaisemmin tielle niin en varmaan kirjoittelisi tässä.
        Eikä se kysynyt että "sorry,oliko sulla pitkät vai lyhyet valot päällä"

        Hekohekohonkhonk...vai pitää sitä oikein erikseen miettiä sekunteja ja metrejä ja valokatkaisijaa....Voi helvetti mitä paskanjauhantaa. Sitä ei tarvitse miettiä tippaakaan enempää kuin vaikkapa sen, joka vaihtaa sata metriä kohtaamisen jälkeen. Kaikenlaisia satuseppoja sitä täällä on selittelemässä.
        Muutenkin enemmän tulee vastaan niitä, joilla on ne lähivalot suunnattu toinen näyttämään taivaaseen ja toinen helvettiin, tai sitten peräpuolella painoa niin, että ne lähivalot häikäisee, kuin niitä joitten liian aikainen valojen vaihto häikäisisi.


    • Leppis

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1906
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      238
      1552
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1030
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      925
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      83
      857
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      815
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      741
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      714
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe