Seisonta vakuutus

mina vain

Miten minä saan moposkootteriin seisonta vakuutuksen ja mitä pitää tehdä.

Paljonko se on halvempi kuin tavallinen vakuutus.

33

5194

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myymällä

mopon, tai poistamalla rekisteristä. Mopolle ei saa seisontavakuutusta.

• Moposkootterin liikennevakuutusta ei saa seisontavakuutuksen piiriin, esim talviseisontaan.
      Ainoa vakuutus minkä saat seisontaan on kasko joka on vapaa valintainen vakuutus.
      Selaamalla viimesyksyisiä keskusteluja huomaat että samanhintaiseksi tulee jos poistat rekisteristä talvikuukausiksi ja keväänkorvalla rekisteröit uudestaan sillä katsastus ja rekisteröinti maksaa suunnileen samanverran kuin rekisteristäpoisto toisi hyötyä säästyneinä vakuutusmaksun palautuksina...
      Toki osa tee niin että poistaa talveksi... onko siinä järkeä se on ihan toteuttajan itse päätettävä...
      Keväällä katsastuksen yhteydessä tulee miettiä vastaako moposkootteri direktiivejä, onko vakio jne

• minä vain

Eli minä ensaa moposkootteria seisonta vakuutukseen kun mulla on vain pakollinen liikenne vakuutus.

Miten sitten muutama mun kaveri on saanut moponsa seisontavakuutukseen.

• sherlock
        minä vain kirjoitti:

Eli minä ensaa moposkootteria seisonta vakuutukseen kun mulla on vain pakollinen liikenne vakuutus.

niillä on luultavasti kasko, jonka saa seisontaan, mut ei siinäkään montaa euroa säästä. mulla joskus laskettiin moposkootterin kanssa, et paljonkos säästöä tulis jos pistää talveks seisontaan, ni oli luokkaa ~7e/vuosi.

• minä vain kirjoitti:

kuten jo aiemmassa sanoin ei saa jos pelkkä liikennevakuutus
        PS. kaverit puhuu usein muunneltua totuutta...

• minä vain
        PappaSkootteri kirjoitti:

kuten jo aiemmassa sanoin ei saa jos pelkkä liikennevakuutus
        PS. kaverit puhuu usein muunneltua totuutta...

OK, kiitos kuitenkin.

• Kiki  
        sherlock kirjoitti:

niillä on luultavasti kasko, jonka saa seisontaan, mut ei siinäkään montaa euroa säästä. mulla joskus laskettiin moposkootterin kanssa, et paljonkos säästöä tulis jos pistää talveks seisontaan, ni oli luokkaa ~7e/vuosi.

Jos sun mopo kaatuu vaikkapa kaupan pihalla, tai se kaadetaan, ja siitä hajoaa esim, peili, vilkku ja jalkatappi, niin poliisi voi viedä SUN MOPOSTA kilvet, koska se ei täytä mopon vaatimuksia, ja on muka turha selittää ettei sitä olisi ajettu, koska jos hallussa on tieliikennekelvoton ajoneuvo, voi poliisi viedä kilvet.

Nyt on taas talviengas-aika, kai ilmiannoit naapurin, kun sen auto oli vain kolmella pyörällä kerrostalon pihalla, koska ei autolla saa ajaa kolmella pyörällä

• sherlock
        Kiki   kirjoitti:

Jos sun mopo kaatuu vaikkapa kaupan pihalla, tai se kaadetaan, ja siitä hajoaa esim, peili, vilkku ja jalkatappi, niin poliisi voi viedä SUN MOPOSTA kilvet, koska se ei täytä mopon vaatimuksia, ja on muka turha selittää ettei sitä olisi ajettu, koska jos hallussa on tieliikennekelvoton ajoneuvo, voi poliisi viedä kilvet.

Nyt on taas talviengas-aika, kai ilmiannoit naapurin, kun sen auto oli vain kolmella pyörällä kerrostalon pihalla, koska ei autolla saa ajaa kolmella pyörällä

kuten jo aiemminkin kirjoitin, ei ne poliisit ihan typeriä ole. on niillä sentään alaansa koulutus ja käyttää järkeään toisin kuin eräät...

sitä paitsi, oikean puolen peili tai vilkut ei ole mopossa pakollisia. jollei vilkkuja löydy, tulee näyttää käsimerkkejä. vasemman puolen peili pitää olla. jalkatapit pitää myös olla, mut harvoinpa ne poikki menee paikaltaan kaatuessa kun sentään aika vahvaa tekoa on.

varo vaan, soitin just swat-ryhmän talliis ja ne tulee hakemaan sut seuraavalla kerralla ku vaihdat polttimoa leikkuupuimuriis. :o

ja ai niin, en omista mopoa. ja jos vielä pilkkua nussitaan lisää, tieliikennekelvoton mopo täyttää kyllä mopon kriteerit, että se voidaan mopoksi luokitella, mut ei sillä tiellä saa ajaa esim. ilman valoja tai jarruja.

• fghjfre

Pappaskootteri oli TAAS vähän värässä, siis jos kilvet palauttaa itse, omasta tahodstaan, ei tartte rekisteröidä uudelleen.

Eli palautus maksaa 10.50€ ja kun haet ne takaisin, maksaa taas itseleen rekiströinti 10.50€

Eli ihan muutaman kuuakuden tähden ei kannata tehä tota...

• mutta lisäys vielä että joutuu rekisteröinti katsastuksen maksamaan, sen kerroin myös :)

eli kannattaako?
        toisten mielestä kannattaa mutta toisten mielestä ei

• ftgyhuji

mutta lisäys vielä että joutuu rekisteröinti katsastuksen maksamaan, sen kerroin myös :)

eli kannattaako?

Miksi mopon pitäisi olla vakiokuntoinen, kun käydään paperien ja rahan kanssa hakemassa kilvet konttorilta?

Eli ei tule uutta katsastusta, jos on ite vienyt kilvet, joten mopo saa olla missä tahansa kunnossa...

• vääräs
        ftgyhuji kirjoitti:

Miksi mopon pitäisi olla vakiokuntoinen, kun käydään paperien ja rahan kanssa hakemassa kilvet konttorilta?

Eli ei tule uutta katsastusta, jos on ite vienyt kilvet, joten mopo saa olla missä tahansa kunnossa...

mopo pitää rekisteröinti katsastaa vaikka kilvet on vaan päivän pois! ja rekisteröinti katsastus maksaa muistaakseni 38-40€

• drftgyhu
        vääräs kirjoitti:

mopo pitää rekisteröinti katsastaa vaikka kilvet on vaan päivän pois! ja rekisteröinti katsastus maksaa muistaakseni 38-40€

Itse kun ostin viimevuonna Hero winnerin, josta kilvet oli palautettu, kun mopo oli seissyt vuoden.

No myyjä antoi rekkariotteen mulle, kävin katsastusasemalla, maksoin 10,50€ ja sain uuden rekisteriotteen, luovarit ja ne vanaht kilvet.

Sinulla on siis ilmeisesti eri säännöt, sulla on varmaan niin että kun ostat uuden mopon, niin sun pitää kanssa katsastaa se että saat kilpiin.

Eli kyllä se niin on, että jos on paperit kunnossa, ja it viety kilvet, ei tule kastastusta...

• ....
        drftgyhu kirjoitti:

Itse kun ostin viimevuonna Hero winnerin, josta kilvet oli palautettu, kun mopo oli seissyt vuoden.

No myyjä antoi rekkariotteen mulle, kävin katsastusasemalla, maksoin 10,50€ ja sain uuden rekisteriotteen, luovarit ja ne vanaht kilvet.

Sinulla on siis ilmeisesti eri säännöt, sulla on varmaan niin että kun ostat uuden mopon, niin sun pitää kanssa katsastaa se että saat kilpiin.

Eli kyllä se niin on, että jos on paperit kunnossa, ja it viety kilvet, ei tule kastastusta...

Niin, tämä on jälleen nitiä ihmeellisyyksiä, joita Turussa tuntuu tapahtuvan sangen runsaasti. Vai olisikohan kyseessä ihan perinteinen paskapuhe?

Kuten täällä on kymmeniä kertoja todettu: tämä turkulainen ystävämme ei tiedä mistään mitään ja keksii jutut itse. Ei kannata kovin vakavasti niihin suhtautua.

• .... kirjoitti:

Niin, tämä on jälleen nitiä ihmeellisyyksiä, joita Turussa tuntuu tapahtuvan sangen runsaasti. Vai olisikohan kyseessä ihan perinteinen paskapuhe?

Kuten täällä on kymmeniä kertoja todettu: tämä turkulainen ystävämme ei tiedä mistään mitään ja keksii jutut itse. Ei kannata kovin vakavasti niihin suhtautua.

asiallinen kommentti!
        muutkin voisivat miettiä samoin kun lukevat viestejä eli ajatella mikä kertomuksissa/väitteissä on totta ja mikä "bullshittiä"...

• drftgyhu

asiallinen kommentti!
        muutkin voisivat miettiä samoin kun lukevat viestejä eli ajatella mikä kertomuksissa/väitteissä on totta ja mikä "bullshittiä"...

Että moni ei tajua eroa kilpien palautuksela, ja uudelleenkatsastusmääräyksellä?

Onko tuossa sitten kenties joku merkki/malli/vuosimalli-raja jolloin ne saa palauttaa ilman uudelleenkatstusmääräystä, onko se tosiaan niin että Hero winner 00, ja Yamaha Neo's 98:lla toi onnistu, ei millään uudella?

Ainiin valvoja, sun kuuluisi poistaa tommonen haukkuva vastausviesti, ei vastata siihen...

• ...tajuavan
        drftgyhu kirjoitti:

Että moni ei tajua eroa kilpien palautuksela, ja uudelleenkatsastusmääräyksellä?

Onko tuossa sitten kenties joku merkki/malli/vuosimalli-raja jolloin ne saa palauttaa ilman uudelleenkatstusmääräystä, onko se tosiaan niin että Hero winner 00, ja Yamaha Neo's 98:lla toi onnistu, ei millään uudella?

Ainiin valvoja, sun kuuluisi poistaa tommonen haukkuva vastausviesti, ei vastata siihen...

Ei niillä ole mitään eroa kilpien takaisin saamisessa. Katsastettava se mopo on joka tapauksessa.

Ja ihan itse olet saanut aikaiseksi tuon tilanteesi. Olet jauhanut täyttä paskaa täällä vuosikaudet.

• cfvgbhnj
        ...tajuavan kirjoitti:

Ei niillä ole mitään eroa kilpien takaisin saamisessa. Katsastettava se mopo on joka tapauksessa.

Ja ihan itse olet saanut aikaiseksi tuon tilanteesi. Olet jauhanut täyttä paskaa täällä vuosikaudet.

Poikaystäväni osti kesällä Fuden, no se tuli rekalla kotipihaan asti.

Sitten se koottiin, ja pantiin ajokuntoon, sitten Herzistä paku vuokralle ja mopo katsastuskonttorille, hylätty, ei kilpiä, fude kulkee 55km/h.

So sitten ei jaksettu odotella, vaan mopo taas pakettiaton takalaatikkoon, ja 200km Kone glanssille.

Kaks viikkoa siitä, tulee puhelu että mopo on kunnossa, taas paku vuokralle, ja hakemaan mopo, ja katsastukseen.

Eli tuli auton laioineen fuden kilpiin saanti maksamaan sen 120€

Ainiin, teilläpäin varmaan pitää mopo katsastaa kanssa joka vuosi niikuin autot, ja silloin kuin omistaja vaihtuu ;) On se kumma että eripuolella suome on noin erilaiset lait.

• cfvgbhnj kirjoitti:

Poikaystäväni osti kesällä Fuden, no se tuli rekalla kotipihaan asti.

Sitten se koottiin, ja pantiin ajokuntoon, sitten Herzistä paku vuokralle ja mopo katsastuskonttorille, hylätty, ei kilpiä, fude kulkee 55km/h.

So sitten ei jaksettu odotella, vaan mopo taas pakettiaton takalaatikkoon, ja 200km Kone glanssille.

Kaks viikkoa siitä, tulee puhelu että mopo on kunnossa, taas paku vuokralle, ja hakemaan mopo, ja katsastukseen.

Eli tuli auton laioineen fuden kilpiin saanti maksamaan sen 120€

Ainiin, teilläpäin varmaan pitää mopo katsastaa kanssa joka vuosi niikuin autot, ja silloin kuin omistaja vaihtuu ;) On se kumma että eripuolella suome on noin erilaiset lait.

Taisi olla kyseessä käytetty ja rekisteristä poistettu moposkootteri sillä uudet rekisteröimättömät toimitetaan aina tyyppihyväksyntäpäätöksen kanssa jolloin ei sinne konttorille tarvitse viedä muuta kuin paperit yms ja saat kilvet mukana jos kaikki tarvittavat paperit mukana

• ftgyh

Taisi olla kyseessä käytetty ja rekisteristä poistettu moposkootteri sillä uudet rekisteröimättömät toimitetaan aina tyyppihyväksyntäpäätöksen kanssa jolloin ei sinne konttorille tarvitse viedä muuta kuin paperit yms ja saat kilvet mukana jos kaikki tarvittavat paperit mukana

Esim. sun mielestä AINA kun mopo ei ole kilvissä, pitää tehä katsastus, vaikka tyyppihyöksyntä olisi voimassa.

Koitas piruuttaas käydä palauttaas mooni kilvet, ja maksa se 10.50 ja kato mitä ne sanoo kun haet niitä takaisin, ne pyttää henkkarit, ja 10.50€ ;)

• Sivusta seuraava
        ftgyh kirjoitti:

Esim. sun mielestä AINA kun mopo ei ole kilvissä, pitää tehä katsastus, vaikka tyyppihyöksyntä olisi voimassa.

Koitas piruuttaas käydä palauttaas mooni kilvet, ja maksa se 10.50 ja kato mitä ne sanoo kun haet niitä takaisin, ne pyttää henkkarit, ja 10.50€ ;)

Typpihyväksyntäpäätös on voimassa ainoastaan ensirekisteröinnissä.
        Tietty päätös on voimassa myös silloin kun rekisteröit sen toisen kerran ja siksi se pitää rekisteröinti katsastaa.

• ......
        Sivusta seuraava kirjoitti:

Typpihyväksyntäpäätös on voimassa ainoastaan ensirekisteröinnissä.
        Tietty päätös on voimassa myös silloin kun rekisteröit sen toisen kerran ja siksi se pitää rekisteröinti katsastaa.

Turussa asiat ovat aivan toisin. Kikihän on muistaakseni rekisteröinyt leikkuupuimurinkin mopoautoksi ihan tuosta vaan. Sekin maksoi muistaakseni 10,50€.

• kaikkea ei uskota

Onneksi lukijat osaavat itsekkin kysyä rekisteriviranomaisilta :)

• varmasti totuus
        ...... kirjoitti:

Turussa asiat ovat aivan toisin. Kikihän on muistaakseni rekisteröinyt leikkuupuimurinkin mopoautoksi ihan tuosta vaan. Sekin maksoi muistaakseni 10,50€.

ostin kesällä skootterin ja se oli poistettu 2 päivää ennen ostoani rekisteristä! Ja jouduin skootterin rekisteröinti katsastamaan!! ja poistetut kirvet lähtevät aina sulattamoon ja samoja kilpiä ei saa!!

• Kiki  
        varmasti totuus kirjoitti:

ostin kesällä skootterin ja se oli poistettu 2 päivää ennen ostoani rekisteristä! Ja jouduin skootterin rekisteröinti katsastamaan!! ja poistetut kirvet lähtevät aina sulattamoon ja samoja kilpiä ei saa!!

Tottakai nimimerkki "varmasti totuus" joka on KIRJOITTANUT YHEN VIESTIN SUOMI24:ÄÄN tietää totuuden, tuntuu aika vaikealta uskoa että olet ekaa kertaa täällä, ja silti sinä varmasti totuus tiedät kaikean.

Se on kumma miten teitlä ekakertaisilta kirjoittelioilta on aina lähtynyt kilvet, ja saaneet iiiisoja sakkoja, mutta vakiokyttäjillä ei koskaan niin ole.

Tai oletko niin säälittävä ettet uskalla käyttää vakionimimerkkiä.

Ja tottakai kilvet se pitää ainakin sun uudelleen rekisteöidä, koska onhan nimesi sentään varmasti totuus, ei Varmasi Totuutta tule jokapäivä vastaan, tosin herolla, ja yamahalla on oma säädöt, ettei niitä pidä katsastaa?

• ...pikkuista
        Kiki   kirjoitti:

Tottakai nimimerkki "varmasti totuus" joka on KIRJOITTANUT YHEN VIESTIN SUOMI24:ÄÄN tietää totuuden, tuntuu aika vaikealta uskoa että olet ekaa kertaa täällä, ja silti sinä varmasti totuus tiedät kaikean.

Se on kumma miten teitlä ekakertaisilta kirjoittelioilta on aina lähtynyt kilvet, ja saaneet iiiisoja sakkoja, mutta vakiokyttäjillä ei koskaan niin ole.

Tai oletko niin säälittävä ettet uskalla käyttää vakionimimerkkiä.

Ja tottakai kilvet se pitää ainakin sun uudelleen rekisteöidä, koska onhan nimesi sentään varmasti totuus, ei Varmasi Totuutta tule jokapäivä vastaan, tosin herolla, ja yamahalla on oma säädöt, ettei niitä pidä katsastaa?

Sinuhan se onkin hyvä viisastella nimimerkin käyttämisestä. Tähänkin ketjuun olet kirjoittanut noin kymmenellä eri nimimerkillä, ja vielä on varaa valittaa muille!

• röhnö

mutta lisäys vielä että joutuu rekisteröinti katsastuksen maksamaan, sen kerroin myös :)

eli kannattaako?

Ostin viime vuoden syyskuussa uuden moposkootterin. Rekisteriin pistin sen kuitenkin vasta maaliskuussa. Ei tässä tapauksessa ainakaan tarvinnut katsastaa. Kunhan vaan vei luovarit katsastuskonttorille. Sitten sai kilvet.

• ...onkin
        röhnö kirjoitti:

Ostin viime vuoden syyskuussa uuden moposkootterin. Rekisteriin pistin sen kuitenkin vasta maaliskuussa. Ei tässä tapauksessa ainakaan tarvinnut katsastaa. Kunhan vaan vei luovarit katsastuskonttorille. Sitten sai kilvet.

Tuo onkin sikäli eri asia, että kyseessä on uusi mopo (siis aikaisemmin rekisteröimätön). Muuten mopoihin pätee sama sääntö, kuin autoihin ja moottoripyöriinkin: palautetut tai poliisin viemät kilvet saa takaisin vain katsastamalla. Paitsi tietysti Turussa, siellä Kiki päättää asioista omalla ihmeellisellä tavallaan.

• sherlock
        varmasti totuus kirjoitti:

siis, samaa kilpeä ei aina saa, mutta kyllä saman kirjain-numeroyhdistelmän saat tilattua. mut jos kilvet lähtee viritetystä moposta poliisin toimesta, toimitetaan ne sellaisenaan katsastuskonttorille ja _saman kilven_ saa sieltä takaisin katsastuksen yhteydessä. paitsi jos kilpi on lukukelvoton, sillon täytyy tilata uus tai vaihtaa kirjain-numeroyhdistelmää, jollon saa uuden kilven heti mukaan.

tuossa kyllä samaa mieltä, että kikillä ei ole varaa valittaa monen nimimerkin käyttämisestä...

• Kiki  
        sherlock kirjoitti:

siis, samaa kilpeä ei aina saa, mutta kyllä saman kirjain-numeroyhdistelmän saat tilattua. mut jos kilvet lähtee viritetystä moposta poliisin toimesta, toimitetaan ne sellaisenaan katsastuskonttorille ja _saman kilven_ saa sieltä takaisin katsastuksen yhteydessä. paitsi jos kilpi on lukukelvoton, sillon täytyy tilata uus tai vaihtaa kirjain-numeroyhdistelmää, jollon saa uuden kilven heti mukaan.

tuossa kyllä samaa mieltä, että kikillä ei ole varaa valittaa monen nimimerkin käyttämisestä...

Mitenköhän sitten ohn mahdollista, että viime vuonna winnerin oston yhteydessä sai vaan paperit, ja piti hakea kilvet konttorilta, ja ei katsasusta.

Ja minulla tosiaan on varaa huomattuu monesta nimestä, koska nimellä Kiki on kirjoitettu 5318 viestiä, ja niistä noin 80% mun, mutta ton nimettömän kommentoijan tulokset on yksi...

• Kiki  
        ...pikkuista kirjoitti:

Sinuhan se onkin hyvä viisastella nimimerkin käyttämisestä. Tähänkin ketjuun olet kirjoittanut noin kymmenellä eri nimimerkillä, ja vielä on varaa valittaa muille!

...pikkuista on kirjoittatnut KOKO SUOMI24:ään yhden viesti, siis yhden viestin, en millään usko että olet ekaa kertaa täällä, eikö tosiaan kantti riitä siihen, että olisi sama nimi useammin, eikö? etkö halua että sinua, häirikkö tunnistetaan.

Ainiin, nimellä Kiki on kirjotiettu reilu 5300 viestiä, ja niistä on noin 80% mun, jokunen prosentti minuun rakastuneita häiriköitä, ja loput muita.

Eli yhden ja viiden tuhannen ero on aika iso....

• ...että
        Kiki   kirjoitti:

Mitenköhän sitten ohn mahdollista, että viime vuonna winnerin oston yhteydessä sai vaan paperit, ja piti hakea kilvet konttorilta, ja ei katsasusta.

Ja minulla tosiaan on varaa huomattuu monesta nimestä, koska nimellä Kiki on kirjoitettu 5318 viestiä, ja niistä noin 80% mun, mutta ton nimettömän kommentoijan tulokset on yksi...

Puhut edelleen täyttä paskaa, kuten aina tähänkn saakka. Siten on kaikki mahdollista.

• sherlock
        Kiki   kirjoitti:

en ihan saletti ole tuosta järjestelystä, pitääkö viedä katsastettavaksi, mut veikkaisin että jos kilvet on viety sinne vapaaehtoisesti, ei tarvitsis käydä mopoa näyttämässä. eri asia sit autoilla, jotka tarvitsee katsastaa joka vuosi. mutta kun en tiedä, en mene varmaks sanomaan.

mutta tosta olen varma, että kilven samoilla numeroilla ja kirjaimilla saa tilattua (toimitus n. 2vkoa) ja poliisin huostassa kilville tapahtuu niin ku tuossa edellisessä viestissä kerroin, eli poliisi toimittaa kilvet katsastuskonttorille, josta ne saa vasta valvontakatsastuksen jälkeen takaisin ja maksaa yhteensä ~50e.

itse olen kirjottanu tälle palstalle vain tällä nimimerkillä, eikä mun mielestä ole edes tarvetta käyttää muita nimimerkkejä. jos on jotain sanottavaa, jolla en halua tällä nimimerkillä sanoa, jätän sanomatta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe