Joskus tulee lieviä kuumia-aaltoja, mutta tämä oli outoa, kuuluuko vv-oireisiin. Heräsin tänä aamuna siihen, kun päätä olisi yks kaks käynyt särkemään, nousin ylös ja huomasin, miulla on tosi paha olo muutenkin, ikään kuin koko kroppa olisi sellaisen pahan olon vellomisessa. Sen johdosta suolisto toimi hyvin. Kun alkoi se paha olo helpottamaan, jäi kroppa jännittyneeksi, ja siksi kropalla paha olla,,, hitsi, kun en osaa oikein kirjoittaa tätä tunnetta. Niskakin jännittynyt ja tuntuu, kuin päässä ei veri kiertäisi, oksettava olo, muttei okseta. Itkettää, vaikkei ole aihetta, kuin tämä paha olo, ja tuntuu synkälle.
Onko tämä vv-oireisiin kuuluvaa?
Pian 55v.
123326
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 12
Vanhimmat
aamuisin ja kohtu poistettu ettei se "sitä" ainakaan ole...
Minulla tuo toistuu puolen tunnin välein.
Alkaa paniikkikohtauksella, sitten päänsärky, jano, pissaamisen tarve, voimakas oksettava tunne, tukala, nihkeä hiki sisältäpäin. Tuo homma kestää muutaman minuutin ja sitten alkaa palelu, kunnes koko hoito taas alusta...
Juu, noita itkukohtauksia tulee välillä, mutta onneksi aika harvoin, ehkä kerran viikossa.
Minulla on myös kylmän väreitä iholla, mutta menee äkkiä ohi. Tuo paha olo onkin vaikea selittää. Minä sanon sitä kokonaisvaltaiseksi pahan olon tunteeksi. Olen todennut, että se on henkistä, ei fyysistä pahaa oloa.
Käytättekö hormonikorv. hoitoa. ja miten on unen laita?
Minulla myös ajoittaista pahaa oloa, vellovaa ja etovaa oloa, käytän progynova estrogeeni hormonikorvaushoitoa, mutta pahaa oloa silti.
Ihmettelen tätä pahoinvoinnin tunnetta johon
usein liittyy myös päänsärkyä,pistelyä, kuumotusta ihossa. Voi mennä pitkiä aikoja ettei pahaa oloa ole, kunnes se taas palaa. Oksentanut
en ole koskaan, mutta ruoka ei silloin maistu.
Olen myös miltei 55 v, ja toistaiseksi säästynyt vaihdevuosilta.. Mutta nyt viim. kuukauden aikana tulee inhottavia hikiaaltoja, hiki on kamalan hajuista, olisi pakko päästä suihkuun. Hiukset ihan litimärät jne. Yöt nukun hyvin silti. Muita vaivoja kyllä on, ajattelinkin jääneen Luojan saarekkeeksi, jolle ei muistettu antaa vaihdevuosia. Mutta turha toivo. Yöks.... nytkin kauhea hiki....
Unohdin laittaa että olen 50v.ja kohtu poistettu v.1995 munasarjat jäljellä. Hikoiluun minulla liittyy vähän sellainen niinkuin olisi tuskahiki., ehkä se pahanolon tunne tekee sitä? Progynovaa 1 mg olen käyttänyt vajaan vuoden ja alkuun toimi hyvin, nyt myös unettomuus alkanut uudelleen vaivata, ehkä pitäis vaihtaa lääkettä. On tää vaan niin inhottavaa kun vähän väliä etova tunne pilaa päivän. Onko meitä kenties muitakin kärsiviä??
Tämä voi olla hakuammuntaa, mutta onko teillä kaikilla, jotka kärsitte noista em. oireista, tarkistettu kilpirauhasarvot? Minulla kilpparin vajaatoiminta oireili tyypillisesti paleluna ja kovana väsymyksenä, mutta sisarellani sama sairaus ilmeni mitä erilaisemmin oirein, vähän samaan tyyliin, kuin teillä. Oli unihäiriöitä, pelkotiloja, itkuisuutta, kehon "lämpötalous" sekaisin ym. Hänestä tuli kuin uusi ihminen, kun sai tyroksiini-lääkityksen. Kilpirauhassairaudet ovat yleisiä, mutta alidiagnosoituja Suomessa. Lisää tietoa aiheesta löytyy googlaamalla.
Itse käytän thyroxinia kilpirauhasen vajaatoimintaan jo 25 vuotta, arvot ovat ok joka tarkastuksessa ettei nämä vaivat voi johtua siitä. Omat vaivani alkoivat kun hormooniarvot todettiin korkeiksi elikkä vv-alkoivat. Gynekologin mukaan voisin käyttää lääkettä isommalla annoksella, mutta en ole toistaiseksi käyttänyt. Tämä vellova tunne on vaan niin pirun inhottavaa, ettei pysty keskittymään mihinkään ja olo koko ajan nuutunut ja väsyttävä.
Mitä lääkettä gyne ehdotti käytettävän isommilla annoksilla? Tyroksiiniako? Jos niin on, nosta ihmeessä annosta, niin vointi kohenee piankin.
Veriarvoihinkaan ei kannata liikaa tuijottaa. Hyvä lääkäri kuuntelee potilasta ja hänen oireitaan, eikä tuijota liikaa labra-arvoihin.
Kilpirauhaslääkitystähän pitää säätää aika-ajoin.
Joo, miulla on kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja kaikki pitäisi olla OK, en käytä mitään hormoonilääkitystä. Mutta joskus silloin tällöin tulee noita pahoja oloja, todellakin oksettava olo, ei oksennusta tule, mutta toivoo, että tulisi ja helpottaisi oloa,, kestää noin ½ päivää ja sitten yks kaks ohi, kun on levännyt.. tosin noin voimakkaita on ollut vain kerran, mitä tuossa alussa kirjoitin, että koko kroppa pahan olon vellomana.. Nyt on mennyt taas melkein pari kuukautta, ettei ole ollut mitään.. Kop-kop-kop, varmuuden vuoksi.
Eli ei mitään pahempia vv-oireita ole ollut... mitä nuo pahat olot silloin tällöin...
Siis tarkoitin että gynegologi käski ottaa progynova estrogenia enemmän esim. 2 tabl.joka toinen päivä, kun käyttämäni annos on pienin kaikista. Kilpirauhasarvoja seurataan n.1/2-1.vuoden välein, ne ovat kunnossa. Pahaa oloa ja vellovaa tunnetta kuitenkin aina silloin tällöin.
Ok. Kaikkea hyvää tämän palstan tytöille. Pärjäillään.