Aikuislukio??

Toivoa vielä!

Mulla jäi lukio peruskoulun jälkeen kesken. Nyt olen 21vuotias ja tekis mieli aloittaa koko lukio alusta ja hankkia se yo lakki.

Haluisin kuulla kokemuksia aikuislukiossa opiskelleissa? Minkä ikäisenä lähdit lukioon ja mikä oli syysi? Kuinka monessa vuodessa kirjoitit ylioppilaaksi? ja millä arvosanoin? Miten rahoitit opiskelut lukiossa? Kävitkö työssä samaan aikaan? Itse olen erittäin huono kielissä englannissa ja ruotsissa. Jos lähden lukioon ni minulla on erittäin huono pohja jatkaa lukion englantiin ja ruotsiin. Olisiko lukiossa mahdollista esim. opiskella peruskoulun englantia? tai onko joku ollut samanlaisen ongelman edessä ja kuinka olette selvinneet? Muitten aineitten kanssa en usko että minulla olisi ongelmia selviytyä.

5

544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aineopiskelija

Ainakin täkäläisessä aikuislukiossa on mahdollisuus opiskella peruskoulun kursseja, käyhän vilkaisemassa vaikka sikäläisen koulun sivuilta että miltä siellä näyttää.

Itse opiskelen 25-vuotiaana aikuislukiossa aineopiskelijana, pelkästään lukion englantia ja ruotsia, tarkoituksena vähän parannella kielitaitoa mahdollisten jatko-opintojen varalta ja ihan harrastuksenakin. En ainakaan näillä näkymin aio suorittaa koko lukiota tai kirjoittaa.

En siis osaa vastata muihin kysymyksiisi, mutta itse olin yllättynyt siitä kuinka nuorta porukkaa aikuislukiossa on. Kieliryhmissäni on muutamia ehkä 40-60 vuotiaita, mutta suurin osa on kyllä jotain 20-25.

• abi07

Menin aikuislukioon 16-vuotiaana suoraan peruskoulusta ja olen tehnyt samalla töitä suurimman osan opiskeluajastani. Käyn lukion 2,5 vuodessa. Meidän lukiossa on ainakin 0-kurssi kielissä ja matikassa, jossa kerrataan peruskoulun asioita. Rohkeasti sinne vaan, eivät ne kielten kurssit niin vaikeita ole!

• vuosimallia-66

Mukaan vaan, meilläkin kielet alkoi nollakurssilla. Ja vaikka kielet olisivatkin vaikeita, niin panostamalla itselle vahvoihin aineisiin on hyvät mahdollisuudet lakkiin. Tulipahan ainakin päivitettyä yleistieto ja uusia kokemuksia.

• Anonyymi

ItE menin enkkua pelkästään opiskelemaan ensin,mutta 2.vuoden jälkeen siirryin opiskelemaan koko yo tutkintoa ilta lukiossa ja matikka sujui helposti jo entisillä tiedoilla melkein ja 1.5v päästä olin ylioppilas ja hienolta tuntui...kävin työssä koko lukio ajan vielä...jos on motivaatiota niin menkää ihmeessä !

• Anonyymi

Kävin aikuislukion kahdessa vuodessa. Olin myös käytännöllisesti katsoen koko opiskeluajan vakituisessa kokopäivätyössä, illat koulussa ja kotiin päästyä kotitehtävät. Yo-kirjoitusten ajan olin opintovapaalla työstä. Kirjoitin kerralla kaikki aineet kuten silloin kuului tehdä.
      Yo-todistus oli hyvä LLLMB. Pääsin samana vuonna yliopistoon haluamalleni alalle. Olin silloin 35v. Valmistuin maisteriksi useita vuosia myöhemmin työn ohessa.

Tiedän, että kaikkien opintie ei ole yhtä sujuva, mutta kannattaa yrittää. Itselleni lukioaika oli elämäni parhaita aikoja.

Aikuislukiossa ei panosteta penkkareihin, vanhojen tansseihin eikä muihin huveihin. Ylioppilasjuhlat kuitenkin pidetään. Aikuisopiskelijan tiukka aikataulu sisältää vain oppitunteja, läksyjen tekemistä ja kokeista suoriutumista työpäivän jälkeen. Näin oli ainakin ennen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      177
      3952
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      20
      3094
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      25
      2791
    4. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      55
      2691
    5. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      54
      2592
    6. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      90
      2565
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      11
      2310
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      86
      2025
    9. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      147
      1909
    10. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      202
      1847
    Aihe