AA ja Al anon

Pettynyt

Yritin löytää aikanaan apua al anonista, kuinka auttaisin ja tukisin alkoholisti vaimoani eroon viinasta, mutta siellä tulin vain ahdistuneemmaksi, kun joka käänteessä toitotettiin, jätä se holisti-puolisosi ei teidän elämästä mitään kuitenkaan tule. Ja samaan aikaan huomasin, että useilla tukihenkilöillä tuntui olevan tavoitteena seksisuhteen luominen autettavaan. Tein myös samanlaisia havaintoja jo olemassa olevista suhteista. Saman kaltaista touhu oli myös vaimoni mielestä AA:n puolella varsinkin nais-alkoholisteja kohtaan. Tätä samaa ”jätä se mandraa” saa myös jatkuvasti lukea näiltä keskustelusivuilta. Onko näiden järjestöjen tukitoiminnan tavoitteena hyväksi käyttää näitä heikoilla olevia avuntarvitsijoita ja saada avio-/ avoparit eroamaan ja saattaa heidät riippuvaisiksi näistä järjestöistä ja ”tukihenkilöistä” julistussanomalla ”ilman meitä sinä et ole yhtään mitään”. Onhan tietysti tilanteita missä ei juuri muuta ole tehtävissä, kuin ero mutta eivät kaikki jommankumman tai molempien alkoholiongelmaan apua hakevat ole eroamassa toisistaan. Tämä pitäisi ottaa paremmin huomioon molempien järjestöjen toiminnassa. Onneksi heräsimme ajoissa hakemaan apua muualta ja olemme edelleen onnellisesti yhdessä ja vaimo kuvilla (2 vuotta).

24

5678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paikkaansa, AA:n ja AL-Anonin tarkoitus ei ole neuvoa ketään pariskuntaa avioeroon saatikka että siellä yritettäisiin kehittää seksisuhdetta vastakkaiseen sukupuoleen. Mutta onnittelut jokatapauksessa jos olette saaneet apua jostain muualta ja parisuhteenne on nyt kunnossa ja alkoholi on myös pois kuvioista. Mutta ei sääntöä ilman poikkeusta, AA:ssa ja Al-Anonissa voi olla henkilöitä jotka ovat sairaita myös sukuvietin alueelta mutta se ei ole AA:n tai Al-Anonin syytä.

      • seurassa

        ''saatikka että siellä yritettäisiin kehittää seksisuhdetta vastakkaiseen sukupuoleen...'' ; ))


    • Al-Anonystävä

      Et voi pahemmin metsässä olla noine tulkintoinesi AA:sta ja Al-Anonista. Se, että joku puhuu niin tai näin, ei todellakaan ole kummnakaan yhteisön toimintaperiaate.

      Parhaimmillaan Al-Anon ja sen ohjelman tarkoitus on saada avuntarvitsija itse osallistumaan omaan elämäänsä, ottamalla vastuu omasta elämästään.
      Ne eivät toden totta ole mitään avioliittoneuvoloita. Oman kokemukseni mukaan monet parisuhteet voivat hyvin, vaikka toinen heistä olisi saanut kohtalokseen kohtalokkaan sairauden.

      Ja se onnistuu toipumisohjelman avulla, asianomaisten luottamalla heitä itseään suurempaan voimaan. Mutta valitettavasti sekin onnistuu monasti vasta omien voimien ehtyessä.

      • Yks' pelatsettu

        Em. järjestöt eivät ole aviolittoneuvoloita. Itse olin varsin heikoilla ja vietävissä oman sairauteni kanssa ja olin joutua myös tähän pyöritykseen, mutta onneksi yksi "järkevä" kuiva aa-lainen tuli väliin ja esti hyväksikäytön, mutta näitä on silti eikä niissä aina käy hyvin vaan ongelmat vain pahenevat. Kyllä näistä liian läheisitä tukitoimista ja niiden vaaroista tulisi varoittaa jokaista.


      • A.A.Milne

        ...... on ristiriidassa avioliittokaavan kanssa!
        Kolmannessa askeleessahan tulee oma tahto luovuttaa jollekin korkeimmalle.( ei koske vain juoma-asioita 12/12- kirjan mukaan). Kuitenkin avioon mennessä on TAHTONUT rakastaa puolisoaan.


      • calmato
        A.A.Milne kirjoitti:

        ...... on ristiriidassa avioliittokaavan kanssa!
        Kolmannessa askeleessahan tulee oma tahto luovuttaa jollekin korkeimmalle.( ei koske vain juoma-asioita 12/12- kirjan mukaan). Kuitenkin avioon mennessä on TAHTONUT rakastaa puolisoaan.

        Lupaus ja päätös
        "tahdon rakastaa myötä ja vastoinkäymisissä" siis raukeaa, ei enää mitään omaa tahtomista missään suhteessa...

        ...odotellaan vaan tietoa Korkeimman tahdosta meidän suhteemme ja toivotaan voimaa sen toteuttamiseen.

        Ja sinulleko tuli vahvasti sellainen olo, että Korkeampi voimasi tahtoo paiskata sinut ja puolisosi mahdollisimman kaus toisistanne? :-)


      • A.A.Milne
        calmato kirjoitti:

        Lupaus ja päätös
        "tahdon rakastaa myötä ja vastoinkäymisissä" siis raukeaa, ei enää mitään omaa tahtomista missään suhteessa...

        ...odotellaan vaan tietoa Korkeimman tahdosta meidän suhteemme ja toivotaan voimaa sen toteuttamiseen.

        Ja sinulleko tuli vahvasti sellainen olo, että Korkeampi voimasi tahtoo paiskata sinut ja puolisosi mahdollisimman kaus toisistanne? :-)

        .....sellaista oloa, että Jumalani tahtoisi paiskoa puolisoani ja minua erilleen. Sellaistahan on kai yleensä pidetty perkeleen työnä ;-).

        Kyllä minä parisuhteen vaikeina hetkinä TAHDON hoitaa suhdetta, enkä jäädä ihan hattivattina odottelemaan tulevaa.

        Nyt saattoi lipsahtaa jo palstan aiheen ulkopuolelle, joten kysynkin että otetaanko al-anonissa kuppia?


      • calmato
        A.A.Milne kirjoitti:

        .....sellaista oloa, että Jumalani tahtoisi paiskoa puolisoani ja minua erilleen. Sellaistahan on kai yleensä pidetty perkeleen työnä ;-).

        Kyllä minä parisuhteen vaikeina hetkinä TAHDON hoitaa suhdetta, enkä jäädä ihan hattivattina odottelemaan tulevaa.

        Nyt saattoi lipsahtaa jo palstan aiheen ulkopuolelle, joten kysynkin että otetaanko al-anonissa kuppia?

        Al-Anon kokoontumisissa ei nautita alkoholipitoisia virvokkeita, mutta kahvia ja teetä kuluu, kesäisin myös limukkaa. Omista juomisista ei kokouksissa yleensä puhuta, mutta sen verran tiedän että osa juo yhdessä juovan puolison kanssa, osa juo vaikka puoliso on raittiina, osa on absolutisteja juovan puolison rinnalla ja osa on absolutisteja raittiin puolison kumppaneina.

        Päähuomio on Al-Anonissa siinä, miten pystyisimme elämään omaa elämäämme tyytyväisinä, onnellisina ja tasapainoisina (noin suht.) huolimatta siitä, juoko läheisemme vai eikö - eli miten irrottautua siitä, että alkoholi tavalla tai toisella on alkanut pyörittää elämäämme juovan läheisen kautta. Ohjelma ehdottaa, että pidättäytyisimme alkoholistin juomisen mahdollistamisesta. Se ei ehdota al-anonin jäsenen oman juomisen suhteen mitään.

        Monille on kuitenkin käynyt sillä tavalla, että alkoholista on karissut läheisen viinanhuuruisten vuosien aikana kaikki positiiviset mielikuvat ja ei tee enää itsekään mieli juoda, jos on koskaan tehnytkään. Minä tykkäsin kyllä nuorempana istua oluella työporukoiden ja muiden kavereiden kanssa, mutta elämä alkoholistien lähellä vei siitä viehätyksen. Olen ollut absolutisti jo iät ajat, voisin juoda sen puolesta, että en ole alkoholisti, mutta en vain halua, ei yhtään huvita.


    • ottomAAni

      Playboyn listauksen mukaan AA-kerhot keikkuvat kymmenen parhaan iskumestan joukossa mitä satunnaisen seksiseuran löytämiseen tulee.

      Kuulin sellaisenkin tarinan kun AA:n jäsen kertoi ryhmässä lähtevänsä hoitamaan parisuhdetta, niin ryhmäpäällikkö (joita ei ole) sanoi että pitää keskittyä toipumiseen!

      • kuullut

        sellasta,että ravintoloissakin jotkut Ei AA-laiset yrittävät
        humalapäissään hakea satunnaista seksiseuraa.
        Mitähän ihmisiä ne sellaiset mahtavat olla?


      • ottomAAni
        kuullut kirjoitti:

        sellasta,että ravintoloissakin jotkut Ei AA-laiset yrittävät
        humalapäissään hakea satunnaista seksiseuraa.
        Mitähän ihmisiä ne sellaiset mahtavat olla?

        Siinäpä onkin ero. Ravintolassa humalapäissään ei ole mikään "ylivertainen" toipumisohjelma!

        Tajuux eron?


      • qwerdnj

        Onko ryhmäpäälliköllä isompi autopaikka kuin tavisryhmäläisillä?


    • pientä toivoa panosta jossa...

      Tosi holisteillehan tuo on mainio iskumesta. Herkässä tilassa olevia on helppo iskeä ja toisaalta noista holisteista ei kukaan muu kuin joku syrjäytynyt ole kiinnostunut.

    • Alkis muija

      Tiedän omasta kokemuksesta, että vailla itsetuntoa oleva ihminen on hyvin helposti aa-vertaistukien vietävissä, sillä onhan nämä kohtalo toverit vallan muuta kuin se kotona odottava puoliso, mutta vastuullisten aa- ja al-anontoimijoiden tulisi osaltaan puuttua ja kitkeä tällainen toiminta pois ettei tuettavaa upoteta syvemmälle suohon josta vaikeampi nousta ylös. Itse koin myös ongelmallisena kun alkoholiriippuvuus yritettiin korvata aa-riippuvuudella juuri niin kuin kerrot.
      Ja sinulle joka olet sitä mieltä, että holisteista ei kukaan muu kuin joku syrjäytynyt ole kiinnostunut, niin kyllä sillä holistilla saattaa olla lähimmäinen, joka on hyvinkin kiinnostunut hänestä.

    • calmato

      Mutta onhan meitä ihmisiä kovin monenlaisia. Vasta toipumassa oleva alkoholisti tai perheongelmien sairastuttama läheinen ei todellakaan ole mikään ammattiauttaja, vaan AA:n ja Al-Anonin idea perustuu vertaistukeen. Sinne ei siis kenenkään kannata mennä sillä ajatuksella, että sieltä voisi saada neuvoja, jotka auttavat. Molempien vertaistukiryhmien idea on se, että ryhmään tullut oppisi ohjelman ja muiden tukemana tekemään itse terveempiä valintoja omassa elämässään. Takapakkia tulee aina välillä, kuten muussakin toipumisessa.

      Eroottisia jäönnitteitä syntyy aina, kun mukana on eri sukupuolta olevia ihmisiä. Miksi tämä ei koskisi myös näitä ryhmiä? Siksi suositeltavaa onkin, että AA- ja Al-Anonkummi olisivat omaa sukupuolta, mikäli kummia pyydetään.

      Oma kokemukseni Al-Anonryhmistä on pikemminkin se, että raittiit alkoholistit tulevat mukaan katselemaan meitä naisia vähän sillä silmällä. Useimmilla alkoholisteillahan on tietysti alkoholistiläheisiä, joten heillä on sen perusteella oikeus osallistua kokouksiin. Välillä ollaan al-anonryhmissä helisemässä näiden kovasti tilaa ja huomiota kaipaavien kaksoisjäsenten kanssa. Onneksi vain oikeasti ryhmän tukea tarvitsevat kaksoisjäsenet jäävät mukaan.

      Itse en ole omina al-anonvuosinani kovin monta kertaa törmännyt siihen, että joku jäsen sortuisi neuvomaan toista. Neuvominen ei todellakaan kuulu al-anonin toimintatapaan, vielä vähemmän sellaiset neuvot, jotka kehottavat pariskuntia eroamaan tms. Päin vastoin ohjelma ehdottaa, että ryhmään mukaan tulevan ei pitäisi tehdä puoleen vuoteen kovin rajuja ratkaisuja elämässään, vaan odottaa että on saanut edes hieman mielentyyneyttä ja harkintakykyä ohjelman ja ryhmäkäyntien aikana tuon puolen vuoden kuluessa. Usein läheinen on niin sekaisin päästään, että vaivoin kykenee edes huolehtimaan jokapäiväisistä askareistaan ja työstään, jos sellainen on.

      • myös AA:ssa

        on neuvojia ja kaikkitietäviä ihmisiä, ei pidä katsoa yksittäistä ihmistä vaan ryhmää ja ohjelmaa. AA on auttanut minua ja arvostan ohjelmaa ja AA:laisia, mutta olen kuullut myös noita "jätä se" -kehotuksia.Kun maallikko neuvoo toista, hän neuvoo yleensä oman elämänkokemuksensa mukaan. Valitettavasti samat neuvot eivät läheskään aina sovi toiselle ihmiselle. Siksi olisi viisasta tukeutua ohjelmaan. Näin juuri yritetään toimiakin, eli toisen puheenvuoroihin ei kommentteja mielellään. On eri asia, jos AA:han tullut palaverin jälkeen haluaa neuvoja ja pyytää niitä. Edelliseen viitaten tulisi kuitenkin olla varovainen neuvojen antamisessa, koska maallikkoapu ja vertaistuki voi mennä metsäänkin.


    • ottomAAni

      Täältä on kadonnut mielenkiintoinen viestiketju missä AA-ryhmässä henkisen manipuloinnin kohteeksi joutunut nainen tilitti kokemuksiaan. Onkohan mihin kadonnut?Taidan surffailla tuonne uskonnot&fundamentalismi-palstalle huhuilemaan viestin perään!

      • eilen illalla

        mutta en ollut ihan varma. Harmi, että keskustelua hieman kipeästä aiheesta sensuroitiin. Tuli mieleen, ettei vaan käynyt kuten sananlaskussa: "se koira älähtää.. j.n.e."


      • ottomAAni
        eilen illalla kirjoitti:

        mutta en ollut ihan varma. Harmi, että keskustelua hieman kipeästä aiheesta sensuroitiin. Tuli mieleen, ettei vaan käynyt kuten sananlaskussa: "se koira älähtää.. j.n.e."

        Laitoin sinne aamulla aloituksen, missä voipi keskustella vertaistuen uskonnollisesta puolesta!


      • ....................

        Juuri tästä ketjusta! Kummallista!


    • seksisuhteita

      viritellään. Mikä ihme se nyt olisi jos ei noissa kerhoissa.
      Itte kattelen naisia kuntosalilla. Yritän niitä iskeäkin, tosin huonolla menestyksellä.
      Kaupassakin katselen naisia sillä silmällä.
      Se on tätä poikamiehen elämää.
      Baarissa sitä, ehkä eniten yritän. Tosin kaikista huonoimmalla menestyksellä.
      Kännipäissään tulee joskus lopulta sorruttua, niihin baarihoroihin, alkoholisoituneisiin deekuämmiin. Prkl... että ällöttää aamulla.

      Vaikka en kai sen parempia ansaitsekaan kun olen kai ittekin melkoinen deeku, muiden paitsi itteni mielestä.

      • calmato

        tunnut olevan ainakin sen puolesta, että naiset kiinnostaa.

        Vielä kun te ihanat miehet pitäisitte huolta terveydestänne, niin teistä olisi meille naisille silmän- ja muutakin iloa pitkään pitkään pitkään.

        Kuntosali ja deekuilu on aika yleinen yhdistelmä, joka ottaa pahasti sydämen päälle. Ainakaan krapulassa ei kannata urheilla, eihän?


    • Nimetön

      Valitettavasti olet pitkälti oikeassa, joskin moni asia on ryhmästä kiinni. Olen itsekin törmännyt AA:ssa paitsi seksuaaliseen vokotteluun myös karmeaan sovinismiin. Kannattaa varoa kaikkia fundamentalistisia oppeja, joiden teho perustuu riippuvuuteen ryhmästä tai opista.Olet onnekas, että sait apua muualta. Kaikkea hyvää sinulle

      ex- AA

    • Anonyymi

      Hei Pettynyt
      Kiitos luin vanhan 2006 kirjoituksesi . Kiitos kokemuksestasi ja allekirjoitan kaikki mitä kirjoitit vuonna 2006 . Nyt on vuosi 2019 ja AL-Anon on kasvanut huimasti lapsenkengistä jäsenistönsä kehittymisen , sivistyksen ja aikakauden mukaan . Itse olen ollut AA:ssa vuodesta 1999 ja Al-anonissa vuodesta 2003 vaihtelevin menestyksen . Nykyään ryhmät pääosin jäsenistöineen noudattaa 12/12 paremmin ja näin ollen tuollaiset kuvaamasi sairaat jutut eivät kuki niin räikeästi . Ohjelma on sairastuneen tukena , ryhmä tapaamiset , kummi, kirjallisuus ja hengellisyys . Kirjoittamasi ei mikään ole tervettä ja olet ne havainnut ja se osuus on tervettä erottaa sairas toiminta , näin on myös omalla kohdallani ollut ja tukeutumalla ohjelmaan olen pysynyt hyvin mukana 20 vuotta .

    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe