Onko täällä sappihapporipulista kärsiviä? Millä tutkimuksella sairaus voidaan diagnosoida?
Minulla ajoittaista ripulointia, enkä osaa yhdistää sitä mihinkään ruokalajiin. Kunnon ripuli on selvä juttu, jos otan yhtään alkoholia. Puoli pulloa siideriä tai puoli lasia kuohuviiniä riittää. Tuolloin ripuli tulee aika rajuna ja siihen liittyy kylmänväreet ja palelutärinä.
Paksusuoli on tähystetty, siinä ei löydöksi. Onko jollain kokemuksia samanlaisista vaivoista ja onko löytynyt diagnoosi?
Ripulista yleensä ja sappihapporipulista
5
6143
Vastaukset
- kärsijätär
minulla on sama oireyhtymä eli alkoholia en voi juoda, sillä jos esim. illalla otan lasin viiniä, herään aamuyöstä hikimärkänä, tärisen ja ripuloin monta tuntia. minulla ripulioireet muutenkin tulevat ja menevät. välillä tiedän jo aamusta, että jaaha, tänään on taas vatsa huonona ja juoksentelen vessassa. pitkään luulin, että minulla on usein mahatauti, mutta eihän kenelläkään voi olla mahatauti monta kertaa kuussa. sappeni on katsottu vain ultralla eikä vatsaani ole tähystetty, ei edes suolistoa. lääkärit vain puistelleet päätään ja sanoneet, ettei siellä mitään vakavaa ole. olen ihan kypsä. samat oireet kuin sulla. peloittaisi vain mennä tähystykseen. en siis osaa auttaa, mutta tiedän tunteesi ja halusin kertoa, että meitä on muitakin samasta kärsiviä. jaksamista!
- Vahtera
Se on sinänsä lohduttavaa, että en ole yksin tämän vaivani kanssa. Lääkärille en ole maininnut ripulin yhteyttä pieniinkin alkoholimääriin, seuraavalla kerralla täytyy mainita sekin.
Yritän kovasti löytää muita syy-yhteyksiä. Eräänkin kerran söin vastasavustettua lohta ja se ilta oli taas yhtä pytyllä istumista. Kalassa ei ollut vikaa, koska kukaan muu ei sairastunut. Mikä nyt kalassakin voi olla sellaista, ettei imeytyisi? Rasva?
Tosi inhottava vaiva, varsinkin sen kylmän tärinän kera. Lievä pahoinvointikin siihen joskus liittyy, ei kuitenkaan aina.
- sappihapporipuliin
Siis mulla on ainakin lääkitys nimenomaan sappihapporipuliin (käytän Questran-jauhetta).
Mulla ripuli alkoi pikkuhiljaa pahentuen koko ajan. Puolisen vuotta meni ennenkuin tuo lääkitys löytyi. Ja sekin auttaa vain kohtuullisesti eli edelleen välillä on ripulia, mutta ei yhtä jatkuvaa, kuin silloin alussa.
Mulla siis ripuli oli ian sellaista "vesi lentää" -sarjaa ja aivan jatkuvaa, siis päivästä toiseen, viikosta viikkoon ja kuukaudesta kuukauteen.
Tutkimuksina kaikkea mahdollista. Paksunsuolen tähyssä löytyi koepalojen mukaan mikroskooppinen koliittikin, mutta sen lääkitys (Asacol) ei muuttanut mitään. Lopulta oikeastaan ihan vaan kokeiltiin tuota Questran-jauhetta ja se toi apua, vaikkei tosiaan ihan kokonaan ripulointia saanut loppumaan. Mutta eipä enää sentään tarvi esim. aamupäivisin kymmentä kertaa vessassa juosta.
Alkoholi ei minulla vaikuta mitenkään ripuliin, siis ei pahenna eikä paranna. - maksaako vaivaa
Mulla oli aikoinaan maksasairaus, joka johti sittemmin maksansiirtoon. Maksan ollessa huonossa kunnossa oireilin sappihapporipulilla. Sairaalassa tekivät imeytymiskokeen, jolloin minulle syötettiin rasvaa voinappeina ja sulatejuustona tietty määrä päivässä ja lopuksi sain hiilitabletteja. Sitten mitattiin jotenkin kuinka paljon elimistöstäni oli sitä rasvaa poistunut ulostuksen yhteydessä ja miten paljon sitä imeytyi. Minulla oli siis rasvan imeytymishäiriö. Elimistö normalisoitui maksansiirron jälkeen. Tuo rasvainen uloste jäi kellumaan wc-altaaseen aina vetämisen jälkeen, kun siinä oli niin paljon rasvaa.
- tästä kyse:
Nimittäin kun lääkärit eivät tunnista oireita, jotka ovat kosteusvauriomikrobien aiheuttamia,
niin he yleensä diaknosoivat:
1.vika korvien välissä, tai
2.refluksitauti!
Testaa onko tästä kyse-
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Oireista
jos on, niin ainoat lääkkeet ovat-
1.altistumisen lopettaminen kosteusvauriomikrobeille,
2.maitohappoa tuottavat bakteerit ja maitohappobakteeri-
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Kosteusvauriohome-Miten toimin.htm#Maitohappobakteeri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574