freelancer-verokortti

miten toimii?

Olen koittanut kysellä verotoimistosta tietoa, mutta sitä tulee vaan niin nihkeesti :/ Taitaa olla oikein valtionsalaisuus kyseessä. Eli miten freelancer-verokortti käytännössä toimii?

Harkitsen siis kyseiseen korttiin vaihtamista käännöstöiden takia. Olen kuitenkin vielä opiskelija. Miten on, kannattaako? Tuloja ei ole, ainakaan vielä :), paljoa.

5

1243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei edes ole

Varmasti on nihkeää tietoa. Sinun pitää itse tietää tulosi, ei sitä voi verovirkailija tietää.
      Ei ole olemassa mitään freelancer-korttia.

• Myös opiskeilija

Heips,

Olen täysin samassa tilanteessa kuin sinä. Minäkin olen vielä opiskelija, ja minäkin teen käännöstöitä opiskelujeni oheella. Minulla oli aiemmin käytössä tuo ns. freelancer-kortti, mutta muutama vuosi sittenhän verokorttikäytäntö uudistui, ja nykyään käytössä on käsittääkseni A- ja B-mallin kortit. Käytän itse B-korttia, josta olen toimittanut kopion jokaiselle työnantajalleni.

A-mallissa on tarkat rajat päivä-, viikko- ja kuukausituloille, kun taas B-mallissa on vain kokonaistulon määrä. Työnantaja ei tarvitse alkuperäistä B-korttia, vaan voit toimittaa siitä kopion.

Eli, kun verokortti tulee vuoden alussa laitat rastiin ruutuun jossa lukee: "Käytän mallia B", ja otat tarvittavan määrän kopioita tuosta B-verokortista. Sitten toimitat kopion jokaiselle käännöstoimeksiantajalle ja mahdollisille muille työnantajalle. Siinä on tuloraja perustulolle ja sitten ylimenevälle osalle, sinun tulee itse huolehtia siitä, että tulot pysyvät rajoissa. Jos perusraja on ylittymässä voit itse nostaa veroprosenttia (käyttämällä vero.fi -sivuilla olevaa verolaskuria) ja ilmoittaa uuden veroprosentin työnantajalle.

Sinulla on varmasti tämän vuoden verokortti ja mukana tulevat oheisliitteet tallessa? Tutustu niihin, mielestäni nämä asiat selviävät niistä.

• verokortti

Kyllä edelleenkin on käytössä tuo freelancer verokortti.

Eli sellaisen saa verottajalta, kun kertoo, että minulla on useita työnantajia ja kerrot tietysti arvioidut vuositulot. Näiden vuositulojen mukaisesti saat freelancer verokortin, jossa esim. veroprosenttina 15%.

Verokorttihan on todellakin nimeltään freelancer-verokortti. Saadaksesi sen, sinun täytyy suht.tarkasti tietää vuosiansiosi. Jos et tiedä, niinkuin usein onkin, on sitten vaan väitettävä verottajalle, että tienaat niin ja niin paljon. Jos menee yli, maksat mätkyjä, mielellään oma-aloitteisesti, jos ali, saat palautusta, taikka haet jossain vaiheessa vuotta uuden kortin, jossa pienempi prosentti.

Ilman omaa "jämäkkyyttä" verottaja ei mielellään jakele tällaisia "pieniä" veroprosentteja, joita usein freellä näkee.

Esim. mieheni käyttää tuota korttia. Verotettavat vuosiansiot noin 18.000 euroa ja vero% tuolla kortilla 15%

• alkuperäinen kyselijä
        verokortti kirjoitti:

Kyllä edelleenkin on käytössä tuo freelancer verokortti.

Eli sellaisen saa verottajalta, kun kertoo, että minulla on useita työnantajia ja kerrot tietysti arvioidut vuositulot. Näiden vuositulojen mukaisesti saat freelancer verokortin, jossa esim. veroprosenttina 15%.

Verokorttihan on todellakin nimeltään freelancer-verokortti. Saadaksesi sen, sinun täytyy suht.tarkasti tietää vuosiansiosi. Jos et tiedä, niinkuin usein onkin, on sitten vaan väitettävä verottajalle, että tienaat niin ja niin paljon. Jos menee yli, maksat mätkyjä, mielellään oma-aloitteisesti, jos ali, saat palautusta, taikka haet jossain vaiheessa vuotta uuden kortin, jossa pienempi prosentti.

Ilman omaa "jämäkkyyttä" verottaja ei mielellään jakele tällaisia "pieniä" veroprosentteja, joita usein freellä näkee.

Esim. mieheni käyttää tuota korttia. Verotettavat vuosiansiot noin 18.000 euroa ja vero% tuolla kortilla 15%

Vielä semmoinen lisäkysymys, että huoliiko ns. tavallinen työnantaja freelancer-korttia? Jos vaikka sattuisinkin menemään ns. tavallisiin töihin käännöstöiden lisäksi esim. kesällä.

Entäs miten ulkomailla (EUssa lähinnä)? Tavallinen sekä käännöstoimeksiantaja. Huoliiko molemmat freelancer-kortin?

• Myös opiskelija
        alkuperäinen kyselijä kirjoitti:

Vielä semmoinen lisäkysymys, että huoliiko ns. tavallinen työnantaja freelancer-korttia? Jos vaikka sattuisinkin menemään ns. tavallisiin töihin käännöstöiden lisäksi esim. kesällä.

Entäs miten ulkomailla (EUssa lähinnä)? Tavallinen sekä käännöstoimeksiantaja. Huoliiko molemmat freelancer-kortin?

Eiköhän "tavallinenkin" työnantaja huoli freelancer-korttia. Tavallisia työnantajahan käännöstoimistot, kaupungin käännösvirasto tai vastaavatkin ovat. Itselläni oli joskus muina vuosina käytössä nimenomaan freelancer-kortti, ja hyvin se kelpasi kaupungille kesätöissä. Työnantajalle tärkein on tietää, minkä veroprosentin hän vetää palkastasi, ja sehän ilmenee freelancer-kortista.

Mitä käännöstoimeksiantajiin muuten tulee, niin kotimaissa kuin ulkomailla, niin monet eivät huoli lainkaan verokortilla töitä tekeviä. Vaan antavat mielummin toimeksiannon yrittäjänä työskentelevälle (joka siis itse maksaa veronsa, tellinsä ja lellinsä). Tämän ainakin minä olen huomannut viimeisen viiden vuoden ajan, mitä olen käännöksiä tehnyt. Ainahan voi yrittää saada töitä verokortillakin, mutta usein jo työilmoituksissa haetaan toiminimellä työskentelevää.

Minulla ei ole kokemusta työskentelystä muissa EU-maissa kuin Ruotsissa, siellä työnantaja ei maksanut veroja puolestani, vaan minun piti itse ilmoittaa ne verotoimistolle veroesityksessä. Sillä Pohjoismaiden välillä on olemassa jokin verotussopimus. Näissä asioissa kannattaa varmasti ottaa yhteyttä suoraan verotoimistoon, menee asiat varmasti oikein.

Itse tosiaan käytän tuota normaalin verokortin b-mallia, siinä kun pystyy nostamaan tulorajoja vuoden aikana. Kuten olenkin joutunut tekemään. Eli ei tarvitse maksaa ikäviä jälkiveroja seuraavana vuonna. Käsitin edellisen vastaajan viestistä, että tämä ei ole mahdollista freelancer-kortissa. Mutta itsepä päätät, minkälaisen verokortin pyydät verotoimistolta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      72
      2698
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2672
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2322
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      34
      1619
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      239
      1553
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1475
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1270
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1216
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe