Itsetehty joulukalenteri

Tonttu1987

Kaupoissa myydään valmiina kankaisia ja puisia (ym.) joulukalentereita, joiden luukkuihin voi piilottaa yllätyksiä. Olinkin ajatellut tehdä vastaavan kalenterin itse (mihin siis voi laittaa pieniä yllätyksiä), mutta en tiedä, että miten. Ongelmana on esim. että mistä materiaalista? Itselläni ei ainakaan tällä hetkellä ole käytössä ompelukonetta, joten sekin vähän haittaa... Oletteko tehneet itse kalentereita? Jos minulle liikenisi jotain hyviä neuvoja... Mielellään mahdollisimman halpaa ja yksinkertaista. Mietin tulitikkuaskeista tehtyä "laatikkokalenteria", mutta askeihin ei mahdu kovin isoja juttuja. Ja niitä pitäisi olla paljon!

21

16632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hamsteri

      kehittelisit huovasta liimaamalla taustakankaalle ensin jonkinlaisen tontun, joulukuusen tms, siihen ompelisit jotain purje/verhorenkaita 24 kpl ja niihin renkaisiin ripustaisit silkkinauharusetilla pieniä paketteja tai kankaisia lahjapusseja joihin olisi kätkenyt yllätyksiä.

    • paperia, siimaa värit

      Tarvit 48 arkkia tavallista paperia, pitkän siiman ja värit, esim. vesivärit tai väriliidut. Taittele 48 rasiaa, eli 24 pohjaa ja 24 kantta. Netistä löytynee rasian taitteluohje. Jos et osaa, voit tehdä vaikka sitten kirjekuoria niistä, voihan niihinkin panna yllätykset. Koristele vesiväreillä tai kynillä tai tarroilla tms. ihan millä vaan ne rasiat ja pujota ne siihen siimaan. Sido toinen siiman pää vaikka taulukoukkuun ja toinen vaikka ikkunan kahvaan. "Pyykkinarujoulukalenteri" on valmis. Jos teet kirjekuoria, niin laita ne vaikka pikkuisilla pyykkipojilla siihen siimaan. Rasian voi laittaa siimaan myös silmäneulan avulla pujottamalla ja tekemällä vaikka pikku reijät nurkkiin. Rasiat pitänee teipata kiinni yllätyksen laiton jälkeen ettei ne aukeile.

      • ............

        Jotain tämmöstä ajattelinkin, kiitoksia avusta:) Enköhän nyt saa jonkun kalenterin väsättyä...


    • eri kokoisista

      Askejahan löytyy eri kokoisina. Sitten vain liimaat 24 kpl yhteen sopivassa leveys x korkeus = x askia, esim 4 x 6. Askien etuseinään voi ommella esim. pienen hakasen (saa ompelutarviketiskiltä) ja väsätä tussilla numeron.

      Sitten päällystät koko "piirongin" hienolla paperilla tai tapetilla.

      Piironkiin voi liimata myös jalat jostain nappuloista.

      • ..........

        ..muuten ihan kiva idea, mutta mistäs hommaat nuo tulitikkuaskit? Ei viittis ostaa itelle varastoon 24 askillista tikkuja ja tyhjät askitkit maksoivat sinellissä 0,40€!! Siitähän tulee pelkän "laatikoston" hinnaksi melkein 10€! Eikä ollut tarkoitus koko omaisuutta käyttää kyseiseen kalenteriin....


      • loppujen lopuksi
        .......... kirjoitti:

        ..muuten ihan kiva idea, mutta mistäs hommaat nuo tulitikkuaskit? Ei viittis ostaa itelle varastoon 24 askillista tikkuja ja tyhjät askitkit maksoivat sinellissä 0,40€!! Siitähän tulee pelkän "laatikoston" hinnaksi melkein 10€! Eikä ollut tarkoitus koko omaisuutta käyttää kyseiseen kalenteriin....

        Kun hyvin teet niin se kestää. Perheen uusi ikioma perinne.

        En silti tiennyt, että kymppi on sinulle niin iso raha, joten anteeksi. En osaa sanoa näin äkkipäätä mistä isohkoja tikkulaatikoita saisi halvemmalla.


      • ......
        loppujen lopuksi kirjoitti:

        Kun hyvin teet niin se kestää. Perheen uusi ikioma perinne.

        En silti tiennyt, että kymppi on sinulle niin iso raha, joten anteeksi. En osaa sanoa näin äkkipäätä mistä isohkoja tikkulaatikoita saisi halvemmalla.

        ...En teekään kalenteria itselleni vaan ystävälleni. Sovittiin summittaisesta budjetista, enkä tosiaan viitsisi käyttää pelkän kalenterin tekoon niin paljon rahaa kun pitää vielä hankkia yllätyksetkin...


      • .....
        loppujen lopuksi kirjoitti:

        Kun hyvin teet niin se kestää. Perheen uusi ikioma perinne.

        En silti tiennyt, että kymppi on sinulle niin iso raha, joten anteeksi. En osaa sanoa näin äkkipäätä mistä isohkoja tikkulaatikoita saisi halvemmalla.

        ...sekin, että kaupasta saa valmiita kalentereita jo melkein 10€:lla, oli tarkoitus selvitä halvemmalla kun tekee itse...


      • lisää tässä
        loppujen lopuksi kirjoitti:

        Kun hyvin teet niin se kestää. Perheen uusi ikioma perinne.

        En silti tiennyt, että kymppi on sinulle niin iso raha, joten anteeksi. En osaa sanoa näin äkkipäätä mistä isohkoja tikkulaatikoita saisi halvemmalla.

        Monille pienituloisille ja esim. isoperheisille 10 e voi olla iso raha. En ole tuo, jolle vastasit, mutta ymmärrän hyvin, kun aikaisemmin olin työtön ja kymppi oli tosi iso raha. Nythän se ei enää tunnu missään, kun on töissä.

        Tuli muuten mieleen, että ilmaiseksi saa rasioita mm. kaupoista tai sitten pahvilaatikoita, josta voi itse sitten esim. teipin avulla tai ompelemalla koota rasioita. Jos olet säästänyt vanhat joulukortit, voit ommella niistä rasiat tai koota teipin avulla, jos et jaksa ommella.

        Myös maitopurkeista saat kivasti 24 rasiaa, kun säästät purkkeja etkä heitä niitä roskiin. Jugurttipurkeista saa myös hauskan kalenterin, kun tekee niihin itse avattavat kannet esim. pahvista tai paperista. Ne purkit voidaan "pinota" ikäänkuin halkopinoksi ja päällystää paperilla tai maalata akryyliväreillä, jos sellaiset sattuu olemaan. Jos ei ole, niin vanha lahjapaperi käy päällystämiseen ja joulun aikaan tulee nättejä mainoksia, joista voi leikata jouluisia kuvia koristeluun.

        Vanha kenkälaatikko joulukalenteriksi. Päälystä nätillä paperilla. Tee lokerot laatiikkoon teippaamalla ja liimaamalla suorakaiteen muotoinen kaitale laatikkoon ja sitten toisia kaitaleita pystyyn päin. Leikkaa kaitaleisiin viillot, niin saat työnnettyä ne siihen poikkipäin liimattuun kaitaleeseen (muodosta ristikon), josta siis tulee lokerikko 24 lokeroa. esim.6 lokeroa neljään riviin, joten poikittain menee kaksi kaistaletta ja pystysuunnassa 5.


      • tikkupuntti
        .......... kirjoitti:

        ..muuten ihan kiva idea, mutta mistäs hommaat nuo tulitikkuaskit? Ei viittis ostaa itelle varastoon 24 askillista tikkuja ja tyhjät askitkit maksoivat sinellissä 0,40€!! Siitähän tulee pelkän "laatikoston" hinnaksi melkein 10€! Eikä ollut tarkoitus koko omaisuutta käyttää kyseiseen kalenteriin....

        Tulitikkuja saa kaupasta. Puntti eli kymmenen kappaletta maksaa 50cnt (Cassasta)-1e (S-market) jos tietää mistä etsiä.
        Otat vain tikut pois ja sinulla jää yhden rasian hinaksi alle 10senttiä. Raapaisupinnan päälle voi liimata paperia jos haluaa. Huomattavasti halvempaa kuin sinooperi.


      • :) hyvä juttu
        tikkupuntti kirjoitti:

        Tulitikkuja saa kaupasta. Puntti eli kymmenen kappaletta maksaa 50cnt (Cassasta)-1e (S-market) jos tietää mistä etsiä.
        Otat vain tikut pois ja sinulla jää yhden rasian hinaksi alle 10senttiä. Raapaisupinnan päälle voi liimata paperia jos haluaa. Huomattavasti halvempaa kuin sinooperi.

        Ihan totta, turhaan ylimääräistä maksaa niistä askartelukauppojen rasioista. :)


    • huovasta

      Oma aikuisten joulukalenterini on sellainen että leikkasin huovasta tossun muotoisia palasia 48 kpl, ompelin puoliskot yhteen jättäen yläpään auki, kirjoitin lyhyitä runoja (netistä löytyy yllättävänkin kivoja) ja mietelauseita, joka päivälle omansa. Sen jälkeen tossut puisilla pyykkipojilla nauhaan/naruun kiinni ja lenkki molempiin narun päihin ripustukseen. Pyykkipojat voi vielä halutessaan koristella jouluisesti.

    • renkailla paketit

      Jostain lehdestä joskus sain mallin nopeatekoiseen joulukalenteriin:
      Juuttikankaaseen (tai muuhun tarpeeksi jäykkään kankaaseen) kirjaillaan villalangalla ketjupistoin joulukuusi. Latvaan tietysti tähti keltaisella (nykyäänhän on kultalankojakin).Kuusen koristeiksi kirjaillaan(myös ketjupistoin) esim. omenoita, pipareita ym. yhteensä 24 kpl. Kuhunkin koristeeseen kiinitetään muovirengas (lenkki langastakin käy).
      Tähän lenkkiin sitten kiinnitetään joulupaperiin tai muuhun nättiin paperiin paketoitu pieni tavara (karamelli tai esim. heijastin, hiuskoriste ym.)Paketoimisessa ja tavarien hankkimisessa on suurin työ.
      Kankaan yläreuna taitetaan ja ommellaan niin, että siihen voidaan pujottaa puinen tai metallinen tanko, johon kiinnitetään nyöri, josta se voidaan kiinnittää seinään.
      Ei tarvita ompelukonetta.
      Kannatta ensin lyijykynällä sommitella kuusi ja koristeet.

      • tip tap tip tap

        70-luvulla. Sen kuusen nimittäin. Tein sen illalla lasten nukkuessa ja lankoina käytin villalankoja. Se on nyt lastenlasten käytössä. Niissä pikkupakettien väkertämisesssä on aika homma, mutta ehkä vois tehdä siihen punaisesta kankaasta pussukat. Niissä ei vaan salaisuus taida säilyä. Muovirenkaat hajosivat mutta laitoin langasta lenkit. Viimeiseksi laitoin usein suklaakellon tai tontun tms. Se oli yleensä rutussa paljosta kokeilusta, kun kaveritkin oli mukana arvailemassa mitä paketeissa mahtaisi olla.
        Meillä on kaksi lasta, joten paketteja avattiin vuoropäivinä. Hankalinta on keksiä paketin sisältöjä, jos ei halua laittaa aina karamellejä.


    • Askartelija 13 v.

      voisit tehdä kankaaseen 24 reikää ja liimata sen toisen kankaan päälle. sitten kun liima on kuivunut voisit tehdä paperisia rasioista itse kartongista ja liimata ne rakoihin. laita kansi rasioihin foliosta taittelemalla. toivottavasti tästä oli apua, ja huom. itse olen tuon keksinyt ja olen 13 vuotta :)

      • Kolmetoista myös :)

        Netistä löytyy kaikenlaisia kauniita koristekude-kaavoja ja aihoita. Voisit ottaa yhden lankakerän pääväriksi, joista siis kutoa pussukoita. Toisella värillä kutoisit pussukoihin numeroita. Ja pussukoihin sitten piilottelisit yllätyksiä. Olisiko tälläinen mitään? Pussukat voisi sitten ripustaa helposti esimerkiksi korkkitauluun vaikkapa hakaneuloilla. Tosin, hintaa tälle kertyy melkoisesti..


      • hmmps
        Kolmetoista myös :) kirjoitti:

        Netistä löytyy kaikenlaisia kauniita koristekude-kaavoja ja aihoita. Voisit ottaa yhden lankakerän pääväriksi, joista siis kutoa pussukoita. Toisella värillä kutoisit pussukoihin numeroita. Ja pussukoihin sitten piilottelisit yllätyksiä. Olisiko tälläinen mitään? Pussukat voisi sitten ripustaa helposti esimerkiksi korkkitauluun vaikkapa hakaneuloilla. Tosin, hintaa tälle kertyy melkoisesti..

        olla ihan akuutti asia enää :-) kun katsoo viestin lähetysvuotta 2006...

        mutta ihan kivoja ideoita :-9 Itse tein joskus ihan neliskanttisista kankaanpaloista sykeröitä jonkun pienen lahjan päälle ja narulla roikkumaan.


      • kojon
        hmmps kirjoitti:

        olla ihan akuutti asia enää :-) kun katsoo viestin lähetysvuotta 2006...

        mutta ihan kivoja ideoita :-9 Itse tein joskus ihan neliskanttisista kankaanpaloista sykeröitä jonkun pienen lahjan päälle ja narulla roikkumaan.

        Vessapaperin hylsyistä voisi koota joulukuusen muotoisen kalenterin, liimaa hylsyt vaan yhteen ja taakse joku taustapahvi. Kannet hylsyille voi askarrella esim. pahvista tai kankaasta.


    • kolmen lapsen äiti

      tiimarista saa ihan hyvää tavaraa, kuten tyhjiä tulitikkuaskeja. ne olen koristellut esim. puukuvioilla ja 3D-koristeilla, ja ihan kauniit askit on tullut. sitten liimaan ne kiinni jouluaiheiselle paperille esim. kuuseksi leikattu kartonki.
      olen myös liimannut paksua huopaa tötterön malliseksi ja kiinnittänyt ne jouluisiksi maalattujen puisien pyykkipoikien kanssa juuttinaruun. niiden sisälle pistän konvehdin tai kaksi illalla aina ennen nukkumaan menoa ja lapset ovat iloisia saadessaan "yllätyksen". he eivät voi myöskään ryöstää seuraavien päivien suklaita, mikä on meillä ollut yleistä kaupan suklaakalentereilla.

    • 12vuotta

      Itte olen 12 vuotta ja oon ny parina vuonna tehny pikkusisaruksilleni kalenterit. Oon koristellut tulitikkuaskit (joita koko vuosi kerätty) ja sit joka aamu ennenkö he on herännyt niin piilottanut sen jonnekkin ja on sit ollu niillä kivaa ku on saanu ettiä ja löytää jotain kivaa esim. kinder yllätyksiä, karkkeja, rusina askeja, koruja ym..

    • vauvan sukista

      Tein kalenterin vauvan sukista. Ompelin ne kiinni punaiseen tikkikankaaseen ja joihinkin kiinnitin koristeeksi kilikellon tai muu jouluesineen. Joka joulunaika saan itsekin muistella vauva-aikaa, kun laitan illalla yllärin sukkaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1935
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      102
      965
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      574
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe