sisälämmitin autoon

jenni_____

mulla on ihan tavallinen henkilöauto, nissan primera. moottorinlämmitin on, mutta haluaisin ostaa autoon sisälämmittimen, ihan perusmallin. kuinka paljon niistä kannattaa maksaa, mikä olisi hyvä merkki? kannattaako ostaa jostain marketista vai autovaraosaliikkeistä? onko jotain seikkoja lämmittimen kanssa, jota tulis ottaa huomioon, sijottelu tai joku muu?
kiitos neuvoista.

14

9403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvää

      niin kuin täällä tuntuu olevan tapana neuvoa, ota suoraan yhteyttä huoltoliikkeisiin ja suorita itse hintavertailua. Mitä niitä täällä kyselet... :D

      • taaskaan saanut,

        kun noin pännii. Toinen vaihtoehto on, että
        yksinkertaisesti sinulla ei ole mitään sa-
        nottavaa tuohonkaan asialliseen tiedusteluun.


      • tuo vaikuttaa
        taaskaan saanut, kirjoitti:

        kun noin pännii. Toinen vaihtoehto on, että
        yksinkertaisesti sinulla ei ole mitään sa-
        nottavaa tuohonkaan asialliseen tiedusteluun.

        lähinnä kannanotolta muihinkin samantyyppisiin kyselyihin. Ei ehkä ollut aivan tosissaan kirjoitettu, minkä voinee päätellä hymiöstäkin?

        Sinuun tuo näyttää upponneen täydestä - eipä itseltäsikään näyttänyt tulleen mitään järkevää ehdotusta. Kommentoit vain asiaa kuten minäkin juuri teen...


      • mitä varten

        tällaiset keskustelupalstat on olemassa? Jos ei saisi kysellä....


    • Lyly

      sorry ton toisen puolesta. Oli taas kerran asiaton ja tyly vastaus.
      Mutt se huoltoliike/korjaamo-kohta ok.
      Ne kun hoitanee sen asennuksen myös. Asennuksen puutteesta kun tulee helposti masennus haarotusjohtojen, ym vetämisen takia.

      On olemassa ihan erikseen autosähköliikkeitä ja korjaamoja. Kantsii kääntyä niiden puoleen.

    • kokemusta tekemisestä

      Sisälämmittimelle pitää asentaa laillinen haaroitettu johto,ja loppupäähän auton sisälle ns. maadoitettu pistoke.
      Nämä ovat kalliita osia. Maksavat paljon enemmän kuin varsinainen sisälämmitin, jopa enemmän kuin moottorilämmitin.
      1) tarkista ensin minkälainen on moottorinlämmitinmallisi ja minkälainen on siitä ulos tuleva liitinosa
      2) merkkiä en nyt muista, mutta jos se ulos tuleva liitin on sitä kookasta mallia, niin joutunet vaihtamaan sen (olikohan eber? )
      3) edelläoleva tarkoittaa seuraavaa, että joudut aloittamaan johdotuksen vedon moottorinlämmittimen ensimmäisen liitoskohdan jälkeen - siihen joudut laittamaan haaroitusosan (ostaa se - ei voi itse tehdä ), ja tästä haaroitusosasta vedetään hyväksytty johto auton etuosaan jonka päähän tulee pieni liitin. Siihen liitetään "se ulkojohto, jonka toinen pää laitetaan sähköpistokkeeseen
      4) Sitten siitä HAAROITUSOSASTA, joka jäi sinne konepellin alle - siitä vedetään hyväksytty johto (osta se - ei voi tehdä ) auton koritilaan useinmiten apumiehen puoleiseen jalkatilaan, siihen sivustaan ja ruuvataan kiinni. Päähän tulee asiaan tarkoitettu naaraspistoke.
      5) Nämä kaikki läpivedot on hyvä suunnitella "ikuisiksi" - siis sellaisiksi ettei niiden kautta pääse esim vettä vuotamaan väärään paikkaan eikä ne hinkkaudu poikki mihinkään rautaan. Juuri tämän takia on tässä johto-osassa metallinen päällinen (muistuttaa hieman suihkuletkun metalliosaa, mutta paljon laadukkaampi).

      6) Sisätiloihin pitää valita sellainen lämmitin.joka on sinne tarkoitettu -siis "ei mitään regulaaripuhallinta joka ei ole kosteussuojattu ja joka kuumenee paljon. Hyväksyttyjä lämmitinmerkkejä on esim Calix, Defa ja Modernum ja onhan niitä paljon muitakin.
      Se sisätilan lämmitin asennetaan esim. jalkatilaan sen oman johdon kautta - MITÄÄN JATKOJOHTOJA EI SAA OLLA VÄLISSÄ. Muistaakseni palovakuutuksessa on tällainen maininta.
      Lämmittimissä on usein mukana kiinnitystelineitä, joiden kautta lämmitin voidaan kiinnittää kiinteästi - jos se vain mahtuu.
      Oma lämmittimeni sisätiloihin maksoi 19 €, siinä on tehoja 600W ja 1100W. Lisäksi siinä on kylmäpuhallus. Mainoksen mukaan lämmitimen lämmitysteho alenee tarpeen mukaan - varsinaista termostaattia ei ole ja puhallin pyörii niin kauan kuin auto on lämmityksessä - ellei sitä sitten erikseen sammuta siitä lämmittimen päällä olevasta katkaisimesta / irrota johtoa. Joissakin paikoissa ei saa pitää sisätilan lämmitintä päällä - kuulemma mukaan sulakkeet tolpissa ei kestä, jos siinä ei ole 16 A sulaketta. Toinen lämmitin on isommassa matkailuautossani, Modernum, jossa tehot 750W, 1250w tai jopa 2000w. Koska sen auton asunto-osa on iso, niin 1200 W on siihen sopiva ja siinä lämmittimessä on myös termostaatti. Lämmitin on n. 2 krt ulkomitoiltaan isompi verrattuna tuohon henkilöauton lämmitimeen. Se on liian kookas h-autossa pidettäväksi ja liian tehokas – käytin sitä joskun myös h-autossa kunnes päädyin hankkimaan siihen ihan oman yksilön. Sen verran voin sanoa, että tämä Modernum lämmitin on ollut käytössäni 1980 luvulta lähtien eikä ole milloinkaan ollut rikki – mutta se oli tuolloin tosi kallis – taisi olla silloista rahaa liki 400 mk. Hyvää ei halvalla saa – ja tuo taitaa olla ikuinen peli – ja on ehdottomasti tarkoitettu hieman isompien tilojen lämmittämiseen verrattuna h-auton sisätilojen tiloihin.

      Muistelin juuri mitä tuo "haaroitussarja maksoi - se taisi ns. tarviketorilla Oulussa maksaa n. 100 €. Tein itse kaikki liittämistyöt (n. 1 vuosi sitten), ja siihen meni aikaa monta tuntia, sillä en halunnut porata yhtään reikää autoon, vaan sain läpivientikumien kautta homman toimimaan. Mikäli asennustyön tuntipalkka on esim. 50 €, niin kyllä siihen se 3 tuntia saattaa mennä - riippuu hieman kuinka riuskaotteinen on auton purkaja. (==150€). Kun itse omaan autooni työn tein, en repinyt mitään ennenkuin mietin mitä teen ja miten teen. En kylläkään ala toisille tekemään; oli se sen verran hankala homma, että saa kukin omansa tehdä.

      Laitoin lisäksi hieman erikoisen systeemin; asensin lämmittimen auton (sedanmalli) takaikkunan hattuhyllylle - pulttasin peräkopin kautta hattuhyllyn läpi telineen kiinni, ja siihen lämmittimeen kuuluvan telineen, johon asensin telineen. Syy tällaiseen asentamiseen oli yksiselitteinen: kun lämmin ilma puhaltaa takaa eteen, se on erittäin tehokas ja tasaisesti joka paikkaan leviävä lämmin ilma, auton lukot kuivuvat kosteudesta jne. Lisäksi ikkunat aukeavat tehokkaasti ja huurut lähtevät hyvin pois. Voin tarvittatessa jopa istua autossa kun moottorilämmitin on päällä ja puhallin toimii - siinä voi puhelut puhua ja hyvin tarkenee samalla kun odottaa moottorin lämpeämistä. Pitää tietenkin muistaa irrottaa johto pistorasiasta, ennenkuin lähtee ajamaan :) Mutta tuskin sitä unohtaa kun koko ajan lämmin ilma tulee niskatukkaa kohti. Lähtiessäni töihin asunnolta – auto on autotallissa, jätän ihan hieman sivuikkunaa raolleen ja kun ”kaukokatkaisimella” asuintalon sisältä laitan virran päälle moottorilämmittimen pistokkeeseen, alkaa lämmitys ja siitä raollaan olevasta ikkunasta menee kosteudet ulos. Hyvinkin lyhyen lämmitysajan jälkeen on auto kesänotkeassa kunnossa ja liikkeelle lähteminen on nautinto. Ulkona työpaikan p-ruudussa laitan tuulilasin päälle kevyen kangassuojan. Kun lämmitys menee kellon perusteella päälle, pitää ikkunan päällä oleva suoja ikkunan huurteettomana ja lisäksi tehostaa lämmitystä. Ikkunoita ei tohdi jättää raolleen – on noita varkaita joka nurkassa ja huono tuuri kun sattuu niin menettää auton tai jotain sen sisältä –esim sen erikoisesti asennetun lämmittimen. Se näkyy ikkunan läpi selvästi – ja vaikka se on pienen rahan laite, niin ”kaikki tarttuu varkaiden käsiin kun tilaisuus heille sattuu”.

      Toivotan pitkämielisyyttä asentamisessa mikäli siihen alat. Itse päätin homman tehdä ja se on palkinnut monta kertaa mukavuudellaan.
      Ai niin – olen myös muistanut pitää matot lattialla lumettomana ja jos sinne joskus lumi sulaa (kuten aina tapahtuu), käytän mattoja ulkona ja kopistan ne puhtaiksi. Yötä vasten saatan ottaa kumiset etumatot pois ja jätän ne kuivumaan. Kun aamulla lähden töihin, on lämmin ilma kuivattanut myös mattojen alla olleen kangasmaton (jos se sattuu olemaan kostea), ja kumimattojen takaisinasentaminen ottaa aikaa n. 15 sekuntia. Kokonaisuus: auto on aina siisti, kuiva ja miellyttävä käyttää.

    • Marjaana Espoosta

      Tässä tuoretta hintatietoutta: ostin kesällä käytetyn Jazzin, josta puuttui sisäpistoke. Paikallinen huoltoasema asensi haaroittimen ja lasku oli 132 eur. (sisähaaroitussarja 84 eur, asennus 65 eur/h) Aika asennukselle oli klo 8.00 ja tekstiviesti valmiista työstä tuli 10.30
      Hyvää syksyä ja turvallisia ajomatkoja!

    • pepen71

      defa sisälämmitin on paras. Halpahallien vehkeillä et tee mitään vaikka ne ovat puolet halvempia. Osta kerralla hyvä maksaa 40-50e. Kestää vuodesta toiseen.

      • jj

        mikähän tekee Defasta muita paremman, puhaltimen moottori, lämmityselementti, lämpösuojat ym tulevat ihan samoilta valmistajilta kuin esim. melkein puolet halvemmalla Modernumilla.
        Onhan Defassa tietty "trendikkäin" kuoren muotoilu.
        Kiinalaiset alle 10e lämppärit ovat hyväksyttyjä, jos hyvän kinkin haluaa, osta harmaakuorinen, älä mustakuorista Motoxia tms.
        Kaikkia merkkejä korjanneena, voin sanoa Mdernumia kaikkein kestävimmäksi, mutta myös kaikkein meluisammaksi, hinnaltaan yleensä halvin eurooppalaisista.
        Modernum ei ole valmistaja, vaan tuotemerkki, valmistaja on ruotsalainen Engströms Mekaniska Verkstad.
        Löytyy heidän valmisteitaan useilla merkeillä, koska hinta-laatusuhde on äärimmäisen hyvä.


      • mahtavakäry

        ostin defan, nyt se kärähti hyvin vähän käytön jälkeen , hyvä ettei palanut koko auto talli . vanha halpis viikinki pelaa edelleen


      • autopuhaltimissa
        mahtavakäry kirjoitti:

        ostin defan, nyt se kärähti hyvin vähän käytön jälkeen , hyvä ettei palanut koko auto talli . vanha halpis viikinki pelaa edelleen

        Aika harvinaista autokäyttöön tarkoitettujen puhaltimien kärähtäminen on. Ne on rakenteellisesti suunniteltu selvästi alemmissa lämpötiloissa toimiviksi ja esimerkiksi hehkuvia vastuksia niissä ei sallita.


      • mahtavakäry
        autopuhaltimissa kirjoitti:

        Aika harvinaista autokäyttöön tarkoitettujen puhaltimien kärähtäminen on. Ne on rakenteellisesti suunniteltu selvästi alemmissa lämpötiloissa toimiviksi ja esimerkiksi hehkuvia vastuksia niissä ei sallita.

        tuprahti luultavasti puhaltimen moottori , pisin yhämittainen käyttöaika ollut parituntia , takuuaika mennyt umpeen , mutta tekis mieli kyllä lähettää kauppaan/maahantuojalle/tehtaalle.


    • lämmityspuhallin

      Auton sisätilan lämmittimen tulee olla siihen tarkoitukseen hyväksytty, eli oikea auton sisätilan lämmitin. Tavallista huonekäyttöön tarkoitettua puhallinta ei saa missään tapauksessa auton lämmittämisen käyttää.

      Hyvin tuntuvat toimivan myös tarkoitukseen suunnitellut "halpislämmittimetkin".

      Autokäyttöön tarkoitettua lämmitintä voi käyttää myös "tavallisen puhallinlämmittimen" käyttökohteissa, mutta ei päinvastoin.

    • Snaut

      Itse ostin viime viikolla sellaisen hyvin pienen Defa-1350 merkkisen lämmittimen. Laite ruuvataan kiinni jalkatilan seinään tai hanskalokeron alle. Lämmitin vaikuttaa tukevalta ja laadukkaalta mutta ääni on karseaa ujellusta (no eipä sitä tarvitse kuunnella). Hinta on noin 60 euroa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe