Olisi tarkoitus saada 12 V DC järjestelmässä yksi laite eristettyä muun järjestelmän virranpudotuksilta: Autoa startatessa jännite tippuu 12:sta muutamalla voltilla ja sitä ei saisi tapahtua . Jos lisään laitteen sisäänmenoon kondensaattorin ja sen eteen vielä diodin, miten mitoitan ne? Laitteen maksimivirranotto on noin 500 mA. Diodi pitäisi valita vielä siten ettei se juuri laskisi jännitettä..
Niin ja aika, jonka konkka turvaisi 12 V jännitteen, on noin 4 sekuntia.
Konkan ja diodin mitoitus 12V DC:lla??
25
8037
Vastaukset
- lyijyhyytelöakku.
Sellainen 3Ah varmaan riittää. Rajoita ylläpitovirta sitten diodilla. Kestää näin pidemmänkin startin.
- diodaattori
ei ole diodi, sillä se pudottaa jännitettä joka tapauksessa,
diodista riippuen 0,5 V... 1 V.
Kondensaattorin varaus on
Q = U*C, missä U on jännite ja C on kapasitanssi.
Toisaalta varaus on kondensaattorista otetun
virran ja ajan tulo:
Q = I*T.
Noista yhdistämällä saadaan
U*C = I*T ja edelleen
C = I*T / U.
Tarvittavan kondensaattorin kapasitanssi riippuu
juuri täsmälleen siitä, kuinka paljon jännite saa pudota.
Jos sallittava jännitteenpudotus on
esimerkiksi 1 V, niin
C = 500 mA * 4 s / 1 V = 2000 mF = 2 F,
eli aika iso konkka. - (c)Hokka
Olen joskus purkanut atx-powerista diodeja ja huomannut että kynnysjännite alle 0,3V parhaimmillaan kuormitettunakin. Mutta mutta... joko tosiaan pieni lyijyhyytelö diodin taakse tai sitten rakennettava hakkuri. Saako kysyä mikä laite tarvitsee tämän 12V kokoaika?
- kysyä
"Saako kysyä mikä laite tarvitsee tämän 12V kokoaika?"
No, keksin juuri aikakoneen, eli Time Machine'n ja aikahypyt kärsii ja sotkeentuu jos ajanmääritysgeneraattorin jännite tippuu. - Sähköiskua odotellessa
Kiitos paljon vastauksista tähän mennessä (paitsi aikamatkaajalle). En hoksannut että noilla lähtöarvoilla se konkan koko olisikin ihan älytön..
Tarkoitus: Asensin autoon GSM-releen, joka ohjaa taukolämmitintä. Jotta kovilla pakkasilla sähkötöpselin ulottumattomissa voisi arvioida akun varaustilaa autoa lämmitellessä (jottei vie starttivirtoja lämmitykseen), voisin käyttää GSM-releeseen integroitua jännitevahtia. Siinä jännitteelle ohjelmoidaan jokin hälytysraja mutta ikävä kyllä autoa startatessa se jänniteraja tulee alitettua hetkeksi ja rele hälyttää tekstiviestillä.
Tämän vuoksi olisi tarkoitus eristää releen puoli siten että se ottaisi huomioon vain pidempiaikaisen jännitteen laskun ja hälyttäisi aiheesta.
Rele kuluttaa valmiustilassa alle 50 mA, joten jos sillä mitoittaa niin 0,5 V jännitteen lasku tapahtuisi 4 sekunnissa 80 mF konkalla. Taidan kokeilla n. 100 mF ja katsotaan miten käy. - Sähköiskua odotellessa
Sähköiskua odotellessa kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista tähän mennessä (paitsi aikamatkaajalle). En hoksannut että noilla lähtöarvoilla se konkan koko olisikin ihan älytön..
Tarkoitus: Asensin autoon GSM-releen, joka ohjaa taukolämmitintä. Jotta kovilla pakkasilla sähkötöpselin ulottumattomissa voisi arvioida akun varaustilaa autoa lämmitellessä (jottei vie starttivirtoja lämmitykseen), voisin käyttää GSM-releeseen integroitua jännitevahtia. Siinä jännitteelle ohjelmoidaan jokin hälytysraja mutta ikävä kyllä autoa startatessa se jänniteraja tulee alitettua hetkeksi ja rele hälyttää tekstiviestillä.
Tämän vuoksi olisi tarkoitus eristää releen puoli siten että se ottaisi huomioon vain pidempiaikaisen jännitteen laskun ja hälyttäisi aiheesta.
Rele kuluttaa valmiustilassa alle 50 mA, joten jos sillä mitoittaa niin 0,5 V jännitteen lasku tapahtuisi 4 sekunnissa 80 mF konkalla. Taidan kokeilla n. 100 mF ja katsotaan miten käy.Mitäs eroa kodensaattorityypeillä on? Mitä kannattaa tähän 100 mF kohteeseen katsoa? Kolmea tyyppiä olisi tarjolla..
- renenaattori
Sähköiskua odotellessa kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista tähän mennessä (paitsi aikamatkaajalle). En hoksannut että noilla lähtöarvoilla se konkan koko olisikin ihan älytön..
Tarkoitus: Asensin autoon GSM-releen, joka ohjaa taukolämmitintä. Jotta kovilla pakkasilla sähkötöpselin ulottumattomissa voisi arvioida akun varaustilaa autoa lämmitellessä (jottei vie starttivirtoja lämmitykseen), voisin käyttää GSM-releeseen integroitua jännitevahtia. Siinä jännitteelle ohjelmoidaan jokin hälytysraja mutta ikävä kyllä autoa startatessa se jänniteraja tulee alitettua hetkeksi ja rele hälyttää tekstiviestillä.
Tämän vuoksi olisi tarkoitus eristää releen puoli siten että se ottaisi huomioon vain pidempiaikaisen jännitteen laskun ja hälyttäisi aiheesta.
Rele kuluttaa valmiustilassa alle 50 mA, joten jos sillä mitoittaa niin 0,5 V jännitteen lasku tapahtuisi 4 sekunnissa 80 mF konkalla. Taidan kokeilla n. 100 mF ja katsotaan miten käy.pitovirta on paljon pienempi kuin vetovirta.
voit vetäistä releen päälle hetkeksi
kondensaattorilla, ja sitten jatkaa vastuksen kautta
kulkevalla virralla. - relestaattori
Sähköiskua odotellessa kirjoitti:
Mitäs eroa kodensaattorityypeillä on? Mitä kannattaa tähän 100 mF kohteeseen katsoa? Kolmea tyyppiä olisi tarjolla..
vaikkapa
www.elfa.se - Sähköiskua odotellessa
renenaattori kirjoitti:
pitovirta on paljon pienempi kuin vetovirta.
voit vetäistä releen päälle hetkeksi
kondensaattorilla, ja sitten jatkaa vastuksen kautta
kulkevalla virralla.Releen päälle konkalla? En hoksaa..
Ongelmia: 100 mF onkin sellainen koko ettei sellaista saa edes tilaamalla paikallisesta elektroniikkaputkasta. 5,5 Voltille olisi löytynyt hyvin valikoimaa mutta 12 V on vaikea. Jos 10:lla 10 mF konkalla rakentaa sopivan, se ei enää mahdu paikalleen ja hintaa tulisi 250 €.
Pitäisiköhän harkita akkuja, sellaisia ihan pirun pieniä.. - päästöhidastettu rele.
Sähköiskua odotellessa kirjoitti:
Releen päälle konkalla? En hoksaa..
Ongelmia: 100 mF onkin sellainen koko ettei sellaista saa edes tilaamalla paikallisesta elektroniikkaputkasta. 5,5 Voltille olisi löytynyt hyvin valikoimaa mutta 12 V on vaikea. Jos 10:lla 10 mF konkalla rakentaa sopivan, se ei enää mahdu paikalleen ja hintaa tulisi 250 €.
Pitäisiköhän harkita akkuja, sellaisia ihan pirun pieniä..Sellaisia on käytetty joskus puhelinkeskuksissa ja porrasvaloissa.
- Sähköiskua odotellessa
päästöhidastettu rele. kirjoitti:
Sellaisia on käytetty joskus puhelinkeskuksissa ja porrasvaloissa.
Ymmärsinkö oikein, tarjoatteko vaihtoehdoksi relettä joka pysyisi päällä vaikka jännite laskee hetkellisesti? Jos kyllä niin ei.
Eli ongelma on siinä, että rele ei saa nähdä jännitteen putoamista! Se valvoo jännitettä analogisesti ja sen pitää nähdä koko ajan yli 12 V jännite jotta siitä olisi hyötyä. - Roope...
Sähköiskua odotellessa kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, tarjoatteko vaihtoehdoksi relettä joka pysyisi päällä vaikka jännite laskee hetkellisesti? Jos kyllä niin ei.
Eli ongelma on siinä, että rele ei saa nähdä jännitteen putoamista! Se valvoo jännitettä analogisesti ja sen pitää nähdä koko ajan yli 12 V jännite jotta siitä olisi hyötyä.Rele on siitä metka kapine, että jos se vetää esim. 12V, niin pitojännite saattaa olla 6 - 8 V.
Eli rele ei välttämättä päästä edes käynnistyksen aikana... - Ilpo...
Sähköiskua odotellessa kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, tarjoatteko vaihtoehdoksi relettä joka pysyisi päällä vaikka jännite laskee hetkellisesti? Jos kyllä niin ei.
Eli ongelma on siinä, että rele ei saa nähdä jännitteen putoamista! Se valvoo jännitettä analogisesti ja sen pitää nähdä koko ajan yli 12 V jännite jotta siitä olisi hyötyä.Jos relettäsi ohjaa joku elektroniikka, joka haistelee akkujännitettä, niin laita siihen kytkentään yhdellä oparilla tehty integraattori riittävän pitkällä aikavakiolla, jotta lyhyet alentumat ei anna hälytystä. Integraattorissa et tarvitse isoja kondensaattoreita...
Tuollaisen kytkennän kyllä raapaisee hetkessä, mikä ei hälytä lyhyessä jännitteenalentumisessa, kuten käynnistyksen aikana... - kytkentä...
Ilpo... kirjoitti:
Jos relettäsi ohjaa joku elektroniikka, joka haistelee akkujännitettä, niin laita siihen kytkentään yhdellä oparilla tehty integraattori riittävän pitkällä aikavakiolla, jotta lyhyet alentumat ei anna hälytystä. Integraattorissa et tarvitse isoja kondensaattoreita...
Tuollaisen kytkennän kyllä raapaisee hetkessä, mikä ei hälytä lyhyessä jännitteenalentumisessa, kuten käynnistyksen aikana...Integraattorikytkentä esim. sivulla:
http://www.joensuu.fi/fysiikka/kurssit/eleper/MonisteII.pdf , sivu 13.
Voidaan käyttää myös LM3900 op-amppia, jolloin ei tarvitse kaksipäistä ( -) jännitelähdettä tai virtuaalista maapotentiaalia... - Sähköiskua odotellessa
kytkentä... kirjoitti:
Integraattorikytkentä esim. sivulla:
http://www.joensuu.fi/fysiikka/kurssit/eleper/MonisteII.pdf , sivu 13.
Voidaan käyttää myös LM3900 op-amppia, jolloin ei tarvitse kaksipäistä ( -) jännitelähdettä tai virtuaalista maapotentiaalia...Tutustun seuraavaksi tuohon intgraatiovahvistimen toiminta-ajatukseen. Ensialkuun vaikutti hieman korkeammalta elektroniikan asteelta kuin mihin olen tottunut..
Älkää takertuko siihen releeseen!! Rele on tässä tapauksessa vain nimitys GSM-ohjaukselle. Tarkoitus ei siis ole ohjata mitään relettä vaan saada GSM-ohjauksen jännitteenvalvontasilmukka näkemään täysi jännite myös starttauksen aikana! - xyz...
Sähköiskua odotellessa kirjoitti:
Tutustun seuraavaksi tuohon intgraatiovahvistimen toiminta-ajatukseen. Ensialkuun vaikutti hieman korkeammalta elektroniikan asteelta kuin mihin olen tottunut..
Älkää takertuko siihen releeseen!! Rele on tässä tapauksessa vain nimitys GSM-ohjaukselle. Tarkoitus ei siis ole ohjata mitään relettä vaan saada GSM-ohjauksen jännitteenvalvontasilmukka näkemään täysi jännite myös starttauksen aikana!Laita 3kpl 1F 5.5V muistikonkkia sarjaan. Jotain vitosen kappale Elfalla.
- Sähköiskua odotellessa
xyz... kirjoitti:
Laita 3kpl 1F 5.5V muistikonkkia sarjaan. Jotain vitosen kappale Elfalla.
Eikö siitä ole sitten haittaa jos tuollalailla jnnitealueeksi konkalle tulee 16,5 V. Toimiiko se silti 12 V järjestelmässä "täysillä"?
- Kauko...
Sähköiskua odotellessa kirjoitti:
Eikö siitä ole sitten haittaa jos tuollalailla jnnitealueeksi konkalle tulee 16,5 V. Toimiiko se silti 12 V järjestelmässä "täysillä"?
Tuossa tuo jännite tarkoittaa max. jännitekestoa, eli sitä ylittävää jännitettä ei kestä, pienempää kylläkin. Sitäpaitsi, kun auto on käynnissä, akun jännite on 14 voltin kahta puolta, riippuen laturin jännitesäätimestä.
Jos kytket noita po. konkkia sarjaan, kannattaa jokaisen kondensaattorin rinnalle laittaa noin 100kohm - 470kohm vastus (kaikkiin tietysti samansuuruinen). Tämä siitä syystä, ettei elektrolyyttikondensaattoreiden pienet ja erilaiset vuotovirrat sotke kondensaattoreiden jännitteenjakoa eli yksittäisille kondensaattoreille tulevaa jännitettä, eli tuon tasausvastusten ansiosta kaikille jakaantuu sama jännite = 1/3 käyttöjännitteestä. Tämän tasaisen jännitteenjakautumisen voi tietysti vielä varmistaa mittarilla, joka ei kuormita piiriä. - Sähköiskua odotellessa
Kauko... kirjoitti:
Tuossa tuo jännite tarkoittaa max. jännitekestoa, eli sitä ylittävää jännitettä ei kestä, pienempää kylläkin. Sitäpaitsi, kun auto on käynnissä, akun jännite on 14 voltin kahta puolta, riippuen laturin jännitesäätimestä.
Jos kytket noita po. konkkia sarjaan, kannattaa jokaisen kondensaattorin rinnalle laittaa noin 100kohm - 470kohm vastus (kaikkiin tietysti samansuuruinen). Tämä siitä syystä, ettei elektrolyyttikondensaattoreiden pienet ja erilaiset vuotovirrat sotke kondensaattoreiden jännitteenjakoa eli yksittäisille kondensaattoreille tulevaa jännitettä, eli tuon tasausvastusten ansiosta kaikille jakaantuu sama jännite = 1/3 käyttöjännitteestä. Tämän tasaisen jännitteenjakautumisen voi tietysti vielä varmistaa mittarilla, joka ei kuormita piiriä.Löysin 0,22 F 5,5 V konkat, joita laitan sarjaan 3 kpl. Laskukaavalla saan näin noin 0,1 F kapasiteetin!
Päteekö tuo vastustarve (jännitteenjako) myös näille backup-konkille (eivät ilmeisesti ole lyyttimallia)? Malli on Supercap FA0H. - Sähköiskua odotellessa
Kauko... kirjoitti:
Tuossa tuo jännite tarkoittaa max. jännitekestoa, eli sitä ylittävää jännitettä ei kestä, pienempää kylläkin. Sitäpaitsi, kun auto on käynnissä, akun jännite on 14 voltin kahta puolta, riippuen laturin jännitesäätimestä.
Jos kytket noita po. konkkia sarjaan, kannattaa jokaisen kondensaattorin rinnalle laittaa noin 100kohm - 470kohm vastus (kaikkiin tietysti samansuuruinen). Tämä siitä syystä, ettei elektrolyyttikondensaattoreiden pienet ja erilaiset vuotovirrat sotke kondensaattoreiden jännitteenjakoa eli yksittäisille kondensaattoreille tulevaa jännitettä, eli tuon tasausvastusten ansiosta kaikille jakaantuu sama jännite = 1/3 käyttöjännitteestä. Tämän tasaisen jännitteenjakautumisen voi tietysti vielä varmistaa mittarilla, joka ei kuormita piiriä.Hoplaa, nyt löysin 0,22 F 5,5 V konkat, joita laitan sarjaan 3 kpl. Laskukaavalla saan näin noin 0,1 F kapasiteetin!
Päteekö tuo vastustarve (jännitteenjako) myös näille backup-konkille (eivät ilmeisesti ole lyyttimallia)? Malli on Supercap FA0H. - vuoksi...
Sähköiskua odotellessa kirjoitti:
Hoplaa, nyt löysin 0,22 F 5,5 V konkat, joita laitan sarjaan 3 kpl. Laskukaavalla saan näin noin 0,1 F kapasiteetin!
Päteekö tuo vastustarve (jännitteenjako) myös näille backup-konkille (eivät ilmeisesti ole lyyttimallia)? Malli on Supercap FA0H.Kyllä ne käsittääkseni ovat elektrolyyttipohjaisia. Mutta vaikka ei olisikaan, niin ei tee pahaa laittaa vaikka 220 kilo-ohmin vastukset elkojen rinnalle...
- Masitheman
Meil vanis oli 2 akkuu. Matkustamon akku ja moottorin ja hallinyalaitteiden akku.
Sit oli joku sinine nyrkin kokone komoltti konehuonees. Toine ku hyyty ni toine toimi silti. Ja toisiperi. Oliskoha ollu joku isolaattori- nyt_ei_avaudu
No voi harmi kun se komoltti oli sininen, punaisena olisi ollut selvä juttu.
- Suurijännä
20kV konkka hoitaa homman kotiin ja riittää vielä puskuriinkin virtaa.
- Hakkuri
Laita siihen väliin hakkuri.
https://www.partco.fi/fi/teholaehteet/dcdc-jaennitemuuntimet/18195-dsn2577-96.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p611986Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,521720- 561626
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.51547Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis61525Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin61445Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä81326Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta121291Revi siitä ja revi siitä
Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla41183Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä
Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni41158