Aion nyt ostaa 3-akselisen Scania veturin 124 tai 144 96-00 nousutelillä ja puoliperävaunun tukkien ajoon Venäjältä (leimikosta) Suomeen (tehtaalle) täydellä sallitulla kuormalla 48t. Kumpi jousitus on kestävämpi ja helpompi/halvempi huoltaa? Onko rautajousilla parempi kuormakestävyys ja elinikä? Olen ollut vain maastureiden ja pakettiautojen kanssa tekemisissä ja raskaan kaluston hommat on täysin uusi asia mulle. Markkinoilla on suurin osa tajolla ilmajousituksella, mutta löytyy myös rautajousilla. Kannattaako etsiä nimenomaan rautajousilla ja kannattaako maksaa siitä enemmän?
Parabelli- vai ilmajousilla?
21
7276
Vastaukset
- Junior-Trucker
No en nyt ole mikään tukkikuski, mutta voisin veikata, että Venäjän teillä on helpompi elää rautajousten kanssa.. Nykyään Parabelijouset kestävätkin huomattavasti paremmin kuin lehtijouset. Tuo on kyllä varmasti asia, joka jakaa mielipiteitä. Mutta ennenkun kannattaa mitään mielipidettä uskoa, niin täytyy siihen perustelukin löytyä.
- olen vaan
ilmapalkeiden puolella.
itä naapurin tiet on niin huonossa kunnossa routa heittoja sen sellaisia. luulenpa että mukavampi ajella ilma jousilla. ja vaikka palje nyt sattuisi jostain syystä räjähtämään ainahan voi ostaa vaan "vara" palkeen matkaan niin homma luistaa. - Junior-Trucker
olen vaan kirjoitti:
ilmapalkeiden puolella.
itä naapurin tiet on niin huonossa kunnossa routa heittoja sen sellaisia. luulenpa että mukavampi ajella ilma jousilla. ja vaikka palje nyt sattuisi jostain syystä räjähtämään ainahan voi ostaa vaan "vara" palkeen matkaan niin homma luistaa.No niinhän se menee, että mielipiteitä on erilaisia. Eikä siinä mitään kun löytyy peruste.:) Sitä vaan vielä rautajousten puolesta ajattelin, että tuleehan sitä ilmajousiin monesti muutakin vikaa kuin palkeen puhkeaminen...ja onko se sitten täys kuorma päällä niin hääviä itänaapurin puolella tienpenkalla vaihdella ilmapaljettakaan... toisaalta, onhan niissä se ajomukavuus omaa luokkaansa rautajousiin verrattuna. Puolensa kuitenkin kaikissa. Kannattaa vaan ottaa sekin huomioon, että kyseessä ei todellakaan ole enää uusi auto..
- ilmajousen
olen vaan kirjoitti:
ilmapalkeiden puolella.
itä naapurin tiet on niin huonossa kunnossa routa heittoja sen sellaisia. luulenpa että mukavampi ajella ilma jousilla. ja vaikka palje nyt sattuisi jostain syystä räjähtämään ainahan voi ostaa vaan "vara" palkeen matkaan niin homma luistaa.kannalla myös. Korkeidenkin kuormien alla ovat mulla toimineet hyvin. Vaunusta piti poistaa toiset tasonsäätöventtiilit, eli jäi yks per akseli. Syynä oli se, että mutkaisilla, kaltevilla teillä ajaessa ei venttiilit ehtineet korjata kallistumista ja myöhästyessään saivat vaunun ikävästi keinumaan. Palkeet kestää hyvin, harvat puhkeamiset ovat johtuneet kiven joutumisesta palkeen jalan ja kumin väliin.
- Venäjällä
Junior-Trucker kirjoitti:
No niinhän se menee, että mielipiteitä on erilaisia. Eikä siinä mitään kun löytyy peruste.:) Sitä vaan vielä rautajousten puolesta ajattelin, että tuleehan sitä ilmajousiin monesti muutakin vikaa kuin palkeen puhkeaminen...ja onko se sitten täys kuorma päällä niin hääviä itänaapurin puolella tienpenkalla vaihdella ilmapaljettakaan... toisaalta, onhan niissä se ajomukavuus omaa luokkaansa rautajousiin verrattuna. Puolensa kuitenkin kaikissa. Kannattaa vaan ottaa sekin huomioon, että kyseessä ei todellakaan ole enää uusi auto..
Oletko koskaan käynyt Venäjällä tai ajanut kuorma-autoa, kun esität ihan pönttöjä. Siis rautajouset on itänaapurin teillä oikein ongelma ja sen on todennut tosi moni jousipakkoja vaihdellut.
- Junior-Trucker
Venäjällä kirjoitti:
Oletko koskaan käynyt Venäjällä tai ajanut kuorma-autoa, kun esität ihan pönttöjä. Siis rautajouset on itänaapurin teillä oikein ongelma ja sen on todennut tosi moni jousipakkoja vaihdellut.
Kuorma-autoa olen ajanut, joskaan en ammatikseni. Jonkin verran kuitenkin. Jousipakkojakin olen vaihdellut, mutta itänaapurin puolella en ole käynyt. Sen vaan tiedän, että moni siellä rautajousillakin ajaa, ihan suomalaisetkin. Toisekseen, kuten aikaisemmin totesin, niin nykypäivän rautajouset kestävät ihan eri tavalla kuin 20-vuotta sitten...
Mutta onhan se ihan OK, että ilmajouset ovat sitten sinne paremmat. Puolensa vaan kaikessa, tässä tapauksessa ehkä kuitenkin ilmajousten heikkoudet ovat lievemmät kuin rautajousten. Siitähän ei päästä mihinkään, että jos ilmajousten ohjauspuoleen joku hämminki tulee, niin ihmeissään sitä ollaan. Harvinaistahan sekin tosin on. Kuitenkin viestin aloittaja on ostamassa 5- vuotta vanhaa autoa, jossa voi kuitenkin olla jo jos jonkinlaista vikaa, myös ilmajousissa.
- Scanian ostaja
Kiitos mielipideistänne ja perusteluistanne, ne on tässä vaiheessa todella tärkeät mulle, kun pitää tehdä ostopäätös parin viikon sisällä. Laittakaa vaan lisää, jos on jotain sanottava tai lisättävä asiasta. Teidän neuvot vaikuttavat lopulliseen ostopäätökseeni.
Soittelin myös tässä muutamalle tuttavalle, ne on sitä mieltä, että kyllä nuo ilmapussit kestää. Venäjälläkin katsoin kalustoa, siellä näyttää olevan suurin osa ilmajousituksella, mutta en tiedä johtuuko se niiden paremmuudesta vai siitä, ettei ne muuta saa tuotua Euroopasta.
Tässä vaiheessa olen sitä mieltä, että kai kannattaa ottaa ilmajousituksella, kyllä se venäläinen kuski pysty vaihtamaan sen, jos jotain sattuu. Mutta keräilen mielelläni neuvoja lisää. Kiitos etukäteen!
P.S. Entä puoliperävaunu? Löytyi valmiiksi tehty tukkipuoliperävaunu ilmajousituksella (pankkoilla ja sermilla) ja on tiedossa myös konttiperävaunu lehtijousilla, josta saa tehtyä tukkuperävaunun. Loppuhinta on sama. Kumpi kannattaa ottaa?- kyl sen Igori rikki saa!
Mut muuten mielipiteenäni (just rajan takaa tulleena)Kaanian Parapeli pakka ei kuorman kans nouse millään,mut ilmajousen säätöö voi vähä viritellä ja saa tarvittavaa "Jääpitoa" huomattavasti paremmin. Kaaniassa on myös joka ikunen palje erillainen eri akselilla ja nosto palje vielä sekin omanlaisensa joten vähintää kaks paljetta pitää mukana raahata ja kaanian tunnetusti todella pienet säilytys tilat jää vieläkin pienemmiksi.Joten siihen ilmajousi kärryys laita iso laatikko vara osille! Jaa,miks kärry ilmalla?! No samasta pidon parantamis syystä! Saat siitä tehtyä ekalle akselille nosto akselin kätevästi käyttämällä samanlaista paljetta,ku muutkin kärryn palkeet ovat! Ja ilmajousen kanssa ABS:t toimii huomattavasti paremmin ja se sun Igoris on vähemmän vaarallinen meille muille tien käyttäjille.
- lapinpolttaja
noh,totta kai lehtijousilla oleva,koska se on painavampi ja se tulee katkeamaan tukijalkojen etupuolelta...muutenkin koko juttu haiskahtaa provolle,sillä kukaan täysjärkinen ei lähde ajamaan puuta venäjältä...ja tässä tulee perustelut:hinta=liian alhaihen riskiin nähden.
mitä jos jäät kiinni ns.laittomasti kaadetun puun kanssa?.saako kuljetuksen antajalta rahat?.
viipurissa seisoo nyt pari yhdistelmää odottamassa mitä tuleman pitää...kaikki "piti" olla kunnossa,mutta eipäs ollutkaan.ja huolintaliikekkin,kuka vastasi ajosta,katosi johonkin...iso oli suomalainen metsäjätti,jonne tukin piti kulkea...entä mites kalusto?,suomen vai venäjän kilpiin?...suomen kilvet=ongelma,maksat tullissa,maksat verot,maksat katsastukset,maksat vakuutuksista liikaa,onko auto käynyt ennen venäjällä?,entä kärri?,onko ne joutuneet syyttäjän mustalle listalle?,onko runkonumero kunnossa?,entä moottorin numero?,onko niitä jouduttu kaivertamaan?,ym,ym...ja mistä löydät sen venäläisen kuskin,joka pystyy tekemään muutakin,kuin ajamaan eteenpäin?... - Scanian ostaja
lapinpolttaja kirjoitti:
noh,totta kai lehtijousilla oleva,koska se on painavampi ja se tulee katkeamaan tukijalkojen etupuolelta...muutenkin koko juttu haiskahtaa provolle,sillä kukaan täysjärkinen ei lähde ajamaan puuta venäjältä...ja tässä tulee perustelut:hinta=liian alhaihen riskiin nähden.
mitä jos jäät kiinni ns.laittomasti kaadetun puun kanssa?.saako kuljetuksen antajalta rahat?.
viipurissa seisoo nyt pari yhdistelmää odottamassa mitä tuleman pitää...kaikki "piti" olla kunnossa,mutta eipäs ollutkaan.ja huolintaliikekkin,kuka vastasi ajosta,katosi johonkin...iso oli suomalainen metsäjätti,jonne tukin piti kulkea...entä mites kalusto?,suomen vai venäjän kilpiin?...suomen kilvet=ongelma,maksat tullissa,maksat verot,maksat katsastukset,maksat vakuutuksista liikaa,onko auto käynyt ennen venäjällä?,entä kärri?,onko ne joutuneet syyttäjän mustalle listalle?,onko runkonumero kunnossa?,entä moottorin numero?,onko niitä jouduttu kaivertamaan?,ym,ym...ja mistä löydät sen venäläisen kuskin,joka pystyy tekemään muutakin,kuin ajamaan eteenpäin?...noh,totta kai lehtijousilla oleva,koska se on painavampi ja se tulee katkeamaan tukijalkojen etupuolelta...
#Eikö se ole rungon vahvuudesta kiinni. Jos otan Närkö, Jyki tai Wiler merkkisen paksun rungon, niin varmasti pitäisi kestää.
muutenkin koko juttu haiskahtaa provolle,sillä kukaan täysjärkinen ei lähde ajamaan puuta venäjältä...
#Ei ole provo. Minä lähden ajamaan. En ole aloittamassa aivan nollasta, kun puukauppaa on tehty muutaman vuoden, raskaan kaluston jutut on vain uusi asia mulle, koska ennen kaikki ajot on hoidettu kuljetusyritysten voimin.
ja tässä tulee perustelut:hinta=liian alhaihen riskiin nähden.
#Tämä homma kyllä koko ajan kiristyy, mutta eiköhän tässä pärjää vielä vähän aikaa, kunhan osaa hoitaa talousasiat ja on järkeä päässä.
mitä jos jäät kiinni ns.laittomasti kaadetun puun kanssa?.saako kuljetuksen antajalta rahat?.
#Ajan vain omia puita ja jos ei paperit ole kunnossa, niin se ei lähde Venäjältä.
entä mites kalusto?,suomen vai venäjän kilpiin?...suomen kilvet=ongelma,maksat tullissa,maksat verot,maksat katsastukset,maksat vakuutuksista liikaa
#Tarkaa lukua en tiedä, mutta olen nyt keräilemässä tietoja ja tekemässä vertailuanalyysin. Tuntuu, että venäjän kilpiin tulisi halvemmaksi, mutta toisaalta suomen kilvissä on vähemmän vaivaa. Jos haluaa venäjän kilpiin, pitää olla vähintään 2002 ja nuorempi auto ja joutuu tullausmaksut maksmaan, se menee yli meikäläisen budjetin, kun ajattelin suomesta ostaa 1996-1998 15-17ke veturin, mielestäni ei kannattaa uhrata hirmun paljon rahaa puuautoon, kun joka tapauksessa se tulee paskaksi, eikä sitä rahaa enää saa siitä takaisin.
onko auto käynyt ennen venäjällä?,entä kärri?
#Kukapas sitä tietää... Myyjä voi kertoa, ettei oo käynyt, mutta ei sitä pysty tarkistamaan mitenkään.
onko ne joutuneet syyttäjän mustalle listalle?
#En tiedä minkä syyttäjän ja mikä musta lista? Voisitko selittää tarkemmin?
onko runkonumero kunnossa?,entä moottorin numero?,onko niitä jouduttu kaivertamaan?
#Runkonumero tarkistetaan ennen kaupantekoa. Eihän moottorin numerolla ole suomessa mitään merkitystä.
ja mistä löydät sen venäläisen kuskin,joka pystyy tekemään muutakin,kuin ajamaan eteenpäin?...
#Etsimällä löytyy. On myös yksi hyvä korjaja tiedossa venäjän puolella. Suhteitä on sen verran, ettei se ole mikään ongelma.
P.S. Onko Scania liikkeissa tai saako mahdollisesti jostain muualta semmoisen palvelun, että voisi käydä testissä ennen lopullista kaupantekoa, kun en itse ymmärrä kuorma-autoista mitään? - on molemmat
Scanian ostaja kirjoitti:
noh,totta kai lehtijousilla oleva,koska se on painavampi ja se tulee katkeamaan tukijalkojen etupuolelta...
#Eikö se ole rungon vahvuudesta kiinni. Jos otan Närkö, Jyki tai Wiler merkkisen paksun rungon, niin varmasti pitäisi kestää.
muutenkin koko juttu haiskahtaa provolle,sillä kukaan täysjärkinen ei lähde ajamaan puuta venäjältä...
#Ei ole provo. Minä lähden ajamaan. En ole aloittamassa aivan nollasta, kun puukauppaa on tehty muutaman vuoden, raskaan kaluston jutut on vain uusi asia mulle, koska ennen kaikki ajot on hoidettu kuljetusyritysten voimin.
ja tässä tulee perustelut:hinta=liian alhaihen riskiin nähden.
#Tämä homma kyllä koko ajan kiristyy, mutta eiköhän tässä pärjää vielä vähän aikaa, kunhan osaa hoitaa talousasiat ja on järkeä päässä.
mitä jos jäät kiinni ns.laittomasti kaadetun puun kanssa?.saako kuljetuksen antajalta rahat?.
#Ajan vain omia puita ja jos ei paperit ole kunnossa, niin se ei lähde Venäjältä.
entä mites kalusto?,suomen vai venäjän kilpiin?...suomen kilvet=ongelma,maksat tullissa,maksat verot,maksat katsastukset,maksat vakuutuksista liikaa
#Tarkaa lukua en tiedä, mutta olen nyt keräilemässä tietoja ja tekemässä vertailuanalyysin. Tuntuu, että venäjän kilpiin tulisi halvemmaksi, mutta toisaalta suomen kilvissä on vähemmän vaivaa. Jos haluaa venäjän kilpiin, pitää olla vähintään 2002 ja nuorempi auto ja joutuu tullausmaksut maksmaan, se menee yli meikäläisen budjetin, kun ajattelin suomesta ostaa 1996-1998 15-17ke veturin, mielestäni ei kannattaa uhrata hirmun paljon rahaa puuautoon, kun joka tapauksessa se tulee paskaksi, eikä sitä rahaa enää saa siitä takaisin.
onko auto käynyt ennen venäjällä?,entä kärri?
#Kukapas sitä tietää... Myyjä voi kertoa, ettei oo käynyt, mutta ei sitä pysty tarkistamaan mitenkään.
onko ne joutuneet syyttäjän mustalle listalle?
#En tiedä minkä syyttäjän ja mikä musta lista? Voisitko selittää tarkemmin?
onko runkonumero kunnossa?,entä moottorin numero?,onko niitä jouduttu kaivertamaan?
#Runkonumero tarkistetaan ennen kaupantekoa. Eihän moottorin numerolla ole suomessa mitään merkitystä.
ja mistä löydät sen venäläisen kuskin,joka pystyy tekemään muutakin,kuin ajamaan eteenpäin?...
#Etsimällä löytyy. On myös yksi hyvä korjaja tiedossa venäjän puolella. Suhteitä on sen verran, ettei se ole mikään ongelma.
P.S. Onko Scania liikkeissa tai saako mahdollisesti jostain muualta semmoisen palvelun, että voisi käydä testissä ennen lopullista kaupantekoa, kun en itse ymmärrä kuorma-autoista mitään?Parabellien välissä ilmapussi. Saat molempien edut.
- lapinpolttaja
Scanian ostaja kirjoitti:
noh,totta kai lehtijousilla oleva,koska se on painavampi ja se tulee katkeamaan tukijalkojen etupuolelta...
#Eikö se ole rungon vahvuudesta kiinni. Jos otan Närkö, Jyki tai Wiler merkkisen paksun rungon, niin varmasti pitäisi kestää.
muutenkin koko juttu haiskahtaa provolle,sillä kukaan täysjärkinen ei lähde ajamaan puuta venäjältä...
#Ei ole provo. Minä lähden ajamaan. En ole aloittamassa aivan nollasta, kun puukauppaa on tehty muutaman vuoden, raskaan kaluston jutut on vain uusi asia mulle, koska ennen kaikki ajot on hoidettu kuljetusyritysten voimin.
ja tässä tulee perustelut:hinta=liian alhaihen riskiin nähden.
#Tämä homma kyllä koko ajan kiristyy, mutta eiköhän tässä pärjää vielä vähän aikaa, kunhan osaa hoitaa talousasiat ja on järkeä päässä.
mitä jos jäät kiinni ns.laittomasti kaadetun puun kanssa?.saako kuljetuksen antajalta rahat?.
#Ajan vain omia puita ja jos ei paperit ole kunnossa, niin se ei lähde Venäjältä.
entä mites kalusto?,suomen vai venäjän kilpiin?...suomen kilvet=ongelma,maksat tullissa,maksat verot,maksat katsastukset,maksat vakuutuksista liikaa
#Tarkaa lukua en tiedä, mutta olen nyt keräilemässä tietoja ja tekemässä vertailuanalyysin. Tuntuu, että venäjän kilpiin tulisi halvemmaksi, mutta toisaalta suomen kilvissä on vähemmän vaivaa. Jos haluaa venäjän kilpiin, pitää olla vähintään 2002 ja nuorempi auto ja joutuu tullausmaksut maksmaan, se menee yli meikäläisen budjetin, kun ajattelin suomesta ostaa 1996-1998 15-17ke veturin, mielestäni ei kannattaa uhrata hirmun paljon rahaa puuautoon, kun joka tapauksessa se tulee paskaksi, eikä sitä rahaa enää saa siitä takaisin.
onko auto käynyt ennen venäjällä?,entä kärri?
#Kukapas sitä tietää... Myyjä voi kertoa, ettei oo käynyt, mutta ei sitä pysty tarkistamaan mitenkään.
onko ne joutuneet syyttäjän mustalle listalle?
#En tiedä minkä syyttäjän ja mikä musta lista? Voisitko selittää tarkemmin?
onko runkonumero kunnossa?,entä moottorin numero?,onko niitä jouduttu kaivertamaan?
#Runkonumero tarkistetaan ennen kaupantekoa. Eihän moottorin numerolla ole suomessa mitään merkitystä.
ja mistä löydät sen venäläisen kuskin,joka pystyy tekemään muutakin,kuin ajamaan eteenpäin?...
#Etsimällä löytyy. On myös yksi hyvä korjaja tiedossa venäjän puolella. Suhteitä on sen verran, ettei se ole mikään ongelma.
P.S. Onko Scania liikkeissa tai saako mahdollisesti jostain muualta semmoisen palvelun, että voisi käydä testissä ennen lopullista kaupantekoa, kun en itse ymmärrä kuorma-autoista mitään?kaikki kovajousiset kärryt edustamassani kuljetusliikkeessa ovat ratkeilleet,tahi jopa katkenneet tuolla venäjän liikenteessä.kärryn merkillä ei ole väliä,eikä vuosimallilla.jykistä halkeaa jousen korvalliset ja halkeamia ilmestyy akseleiden yläpuoleisiin välipalkkeihin...ja tulli kyttää muutenkin kovajousisia...venäjän kilpiin voi myös laittaa ns.väliaikaisella tullauksella,mutta hyödyttääkö?,lisäksi auto ja kärri PITÄÄ laittaa eri yhtiön nimiin,kuin kuljetuksesta vastaava yhtiö,näin ongelma tilanteessa,esim kolari,ei venäjän valtio pysty takavarikoimaan kalustoa...mustalista on valtion syyttäjän lista ajoneuvoista,joiden epäillään kuljettaneen ns.pimeitä lasteja.eli niitä veronkierto juttuja.tuon asian tarkistaminen on hankalaa,mutta jos tuntee oikeita ihmisiä,oikeasta paikasta,niin harasoo(en voi sanoa tapaa tässä,koska se olisi yllytystä rikolliseen toimintaan,mutta käsitit? kai)...
ja sitten TÄRKEIN ASIA=moottorin numero,toistan vielä,moottorin numero!.tuo maaginen numero on heti putiinin jälkeen tärkein asia...vaikka autosi olisi kilvetön,niin moottorin numeron on täsmättävä kaikkiin pumaskoihin ja asiakirjoihin...suomessa ei ketään tuo numero kiinnosta,mutta tuolla suuressa tuntemattomassa se on oltava KUNNOSSA...kuvitellaan tilanne,autosi joutuu pikku kolariin ja miliisi tulee paikalle.he haluavat kaikki paperit ja tutkittuaan ne,he pyytävät kippaamaan kopin...loput kai ymmärrät...ennen tästä selvisi rahalla ja niin kai nykyäänkin,mutta summat ovat aika suuria...ja jos uusia numeroita on meistetty,tai edes vanhoja vahvistettu,niin merkkiliikkeen todistus alkuperäisyydestä ei meinaa mitään...mutta mitäpä minä tässä jaarittelemaan...onnea yritykseen ja kantapään kautta tässä muutkin on oppineet maan tavoille... - Scanian ostaja
lapinpolttaja kirjoitti:
kaikki kovajousiset kärryt edustamassani kuljetusliikkeessa ovat ratkeilleet,tahi jopa katkenneet tuolla venäjän liikenteessä.kärryn merkillä ei ole väliä,eikä vuosimallilla.jykistä halkeaa jousen korvalliset ja halkeamia ilmestyy akseleiden yläpuoleisiin välipalkkeihin...ja tulli kyttää muutenkin kovajousisia...venäjän kilpiin voi myös laittaa ns.väliaikaisella tullauksella,mutta hyödyttääkö?,lisäksi auto ja kärri PITÄÄ laittaa eri yhtiön nimiin,kuin kuljetuksesta vastaava yhtiö,näin ongelma tilanteessa,esim kolari,ei venäjän valtio pysty takavarikoimaan kalustoa...mustalista on valtion syyttäjän lista ajoneuvoista,joiden epäillään kuljettaneen ns.pimeitä lasteja.eli niitä veronkierto juttuja.tuon asian tarkistaminen on hankalaa,mutta jos tuntee oikeita ihmisiä,oikeasta paikasta,niin harasoo(en voi sanoa tapaa tässä,koska se olisi yllytystä rikolliseen toimintaan,mutta käsitit? kai)...
ja sitten TÄRKEIN ASIA=moottorin numero,toistan vielä,moottorin numero!.tuo maaginen numero on heti putiinin jälkeen tärkein asia...vaikka autosi olisi kilvetön,niin moottorin numeron on täsmättävä kaikkiin pumaskoihin ja asiakirjoihin...suomessa ei ketään tuo numero kiinnosta,mutta tuolla suuressa tuntemattomassa se on oltava KUNNOSSA...kuvitellaan tilanne,autosi joutuu pikku kolariin ja miliisi tulee paikalle.he haluavat kaikki paperit ja tutkittuaan ne,he pyytävät kippaamaan kopin...loput kai ymmärrät...ennen tästä selvisi rahalla ja niin kai nykyäänkin,mutta summat ovat aika suuria...ja jos uusia numeroita on meistetty,tai edes vanhoja vahvistettu,niin merkkiliikkeen todistus alkuperäisyydestä ei meinaa mitään...mutta mitäpä minä tässä jaarittelemaan...onnea yritykseen ja kantapään kautta tässä muutkin on oppineet maan tavoille...1. Se homma on jonkun verran tuttu mulle, kun olen tuonut, tullanut ja laittanut rekisteriin Venäjälle muutaman auton. Tälläkin hetkellä mulla on 3 maasturia Venäjällä myynnissä ja 3 tulee lisää. Se on niinkuin semmoinen harrastukseni. Kyllä pitää olla aika tarkka moottorinumeron suhteen, olen yleensä puhdistanut niitä öljyllä ja hammasharjalla ja pahimmissa tapauksissa hiomapaperilla, mutta ei saa olla mekanisesti vaurioitu, ei saa uutta laittaa tilalle, ei saa olla ruostunut tai ei suositellaan sitä, koska ne tekee tarkistukset ja sitten joutuu käräjöimään vähintään 1kk. Mutta se koskee vain VENÄJÄLLÄ rekisterissä olevia autoja. Ei se voi millään tavalla koskea SUOMESSA rekisterissä olevia autoja. Ne eivät ole tähän valtuutettu millään tavalla. Eikä edes suomen rekisteriotteessa ole moottorinumeroa. Minähän ajattelin laittaa suomen rekisteriin.
2. Miten venäjän tulli tai viranomaiset pystyy takavarikoimaan autoni kolarin seurauksena? Ei se ole mahdollista, siellä vakuutukset on voimassa, jotka kattavat vähintään 4000 euron vahingot ja ylimenevä vahingon osuus jää vastapuolen niskoille perittäväksi. Eikä ole mitään järkeä laittaa tuo auto ja kärry toisien firmojen nimiin, kun joutuu sitten pitämään kaksi ylimääräistä firmaa ja hallinto- ja kirjanpitokustannukset nousevat sen takia. Monet suomalaiset yrittäjät ajavat omilla autoilla ja ne taitaa olla yhden yrityksen nimiin rekisteröity.
3. En ole koskaan kuullut mustasta listasta. Onko se joku venäjän tullin ylläpitämä lista? Suhteita kyllä löytyy ja voin tarkistaa sitäkin kautta, kunhan se on sen verran tärkeä asia. - lapinpolttaja
Scanian ostaja kirjoitti:
1. Se homma on jonkun verran tuttu mulle, kun olen tuonut, tullanut ja laittanut rekisteriin Venäjälle muutaman auton. Tälläkin hetkellä mulla on 3 maasturia Venäjällä myynnissä ja 3 tulee lisää. Se on niinkuin semmoinen harrastukseni. Kyllä pitää olla aika tarkka moottorinumeron suhteen, olen yleensä puhdistanut niitä öljyllä ja hammasharjalla ja pahimmissa tapauksissa hiomapaperilla, mutta ei saa olla mekanisesti vaurioitu, ei saa uutta laittaa tilalle, ei saa olla ruostunut tai ei suositellaan sitä, koska ne tekee tarkistukset ja sitten joutuu käräjöimään vähintään 1kk. Mutta se koskee vain VENÄJÄLLÄ rekisterissä olevia autoja. Ei se voi millään tavalla koskea SUOMESSA rekisterissä olevia autoja. Ne eivät ole tähän valtuutettu millään tavalla. Eikä edes suomen rekisteriotteessa ole moottorinumeroa. Minähän ajattelin laittaa suomen rekisteriin.
2. Miten venäjän tulli tai viranomaiset pystyy takavarikoimaan autoni kolarin seurauksena? Ei se ole mahdollista, siellä vakuutukset on voimassa, jotka kattavat vähintään 4000 euron vahingot ja ylimenevä vahingon osuus jää vastapuolen niskoille perittäväksi. Eikä ole mitään järkeä laittaa tuo auto ja kärry toisien firmojen nimiin, kun joutuu sitten pitämään kaksi ylimääräistä firmaa ja hallinto- ja kirjanpitokustannukset nousevat sen takia. Monet suomalaiset yrittäjät ajavat omilla autoilla ja ne taitaa olla yhden yrityksen nimiin rekisteröity.
3. En ole koskaan kuullut mustasta listasta. Onko se joku venäjän tullin ylläpitämä lista? Suhteita kyllä löytyy ja voin tarkistaa sitäkin kautta, kunhan se on sen verran tärkeä asia.taisin jo mainita,että kantapään kautta oppii...
otan esimerkiksi oman työpaikkani.meillä yhdistelmiä venäjän ajossa noin 220kpl.suurin osa venäläisissä kilvissä,muutama suomen ja leittuan.yhtiö A hoitaa kuljetukset,yhtiö B omistaa kaluston ja yhtiö C koko paskan.esimerkkinä käyköön tämä,kun yhtiö A:n auto ajoi kolarin pietarissa,jossa joku rassukka kuoli,niin kuljettaja pidätettiin välittömästi ja auto takavarikkoon.lastin sai vaihtaa toiseen auttoon,mutta yhdistelmä jäi "pantiksi".nyt astuu yhtiö B kentälle ja vaatii kalustoaan pois takavarikosta,perusteena se,että yhtiö B ainoastaan vuokraa kalustoaan.näin takavarikko laukeaa ennen kuljettajan oikeudenkäyntiä,jota ei ole vielä tapahtunut,sillä kolaristahan on vasta vähän yli vuosi.auto oli muuten suomen kilpinen.syyttäjän mustalla listalla on jonkun huhun mukaan noin 100 suomalaista kuljetusyrittäjää(kuka tietää?).oletko koskaan ajatellut,kun pitkään venäjälle ajaneet kuljetusliikkeet vaihtaa aika taajaan nimeään.
kun yksi nimi on poltettu loppuun,niin suomen kilpiset rekisteröidään muistaakseni 4-5kertaa parin viikon aikana erinimille.näin saadaan auton "historiaa" hävitettyä.nyt on ongelmana se,
että ne autot,jotka ovat olleet takavarikossa joskus ja tälläisen "veijarifirman" omistuksessa,
niin harmia on odotettavissa.jos virkailia päättää näpytellä runko/moottorinumeron tietokoneelle ja se täsmää listalla olevaan,niin auto käännytetään takaisin suomeen tai ajatetaan häkkiin...siinä sitten pitää esittää kaiken maailman todistukset(keneltä ostettu,keneltä hän on ostanut auton,ym).5-6viikkoa saa helposti menemään tuollaisessa sopassa.meillä 2kpl saksasta ostettuja rekkoja on pietarissa häkissä tämän takia.kaikki "piti" olla ok,mutta eipäs ollutkaan...mielivaltaa kuvastaa myös se,että uusi rekka joutui samaan myllyyn,tuossa keväällä.
4viikkoa vei rekisteröinti ja tullaukset...
loppusanoiksi vielä,että jos luulee nähneensä kaiken,niin tervetuloa venäjän liikenteeseen... - Scanian ostaja
lapinpolttaja kirjoitti:
taisin jo mainita,että kantapään kautta oppii...
otan esimerkiksi oman työpaikkani.meillä yhdistelmiä venäjän ajossa noin 220kpl.suurin osa venäläisissä kilvissä,muutama suomen ja leittuan.yhtiö A hoitaa kuljetukset,yhtiö B omistaa kaluston ja yhtiö C koko paskan.esimerkkinä käyköön tämä,kun yhtiö A:n auto ajoi kolarin pietarissa,jossa joku rassukka kuoli,niin kuljettaja pidätettiin välittömästi ja auto takavarikkoon.lastin sai vaihtaa toiseen auttoon,mutta yhdistelmä jäi "pantiksi".nyt astuu yhtiö B kentälle ja vaatii kalustoaan pois takavarikosta,perusteena se,että yhtiö B ainoastaan vuokraa kalustoaan.näin takavarikko laukeaa ennen kuljettajan oikeudenkäyntiä,jota ei ole vielä tapahtunut,sillä kolaristahan on vasta vähän yli vuosi.auto oli muuten suomen kilpinen.syyttäjän mustalla listalla on jonkun huhun mukaan noin 100 suomalaista kuljetusyrittäjää(kuka tietää?).oletko koskaan ajatellut,kun pitkään venäjälle ajaneet kuljetusliikkeet vaihtaa aika taajaan nimeään.
kun yksi nimi on poltettu loppuun,niin suomen kilpiset rekisteröidään muistaakseni 4-5kertaa parin viikon aikana erinimille.näin saadaan auton "historiaa" hävitettyä.nyt on ongelmana se,
että ne autot,jotka ovat olleet takavarikossa joskus ja tälläisen "veijarifirman" omistuksessa,
niin harmia on odotettavissa.jos virkailia päättää näpytellä runko/moottorinumeron tietokoneelle ja se täsmää listalla olevaan,niin auto käännytetään takaisin suomeen tai ajatetaan häkkiin...siinä sitten pitää esittää kaiken maailman todistukset(keneltä ostettu,keneltä hän on ostanut auton,ym).5-6viikkoa saa helposti menemään tuollaisessa sopassa.meillä 2kpl saksasta ostettuja rekkoja on pietarissa häkissä tämän takia.kaikki "piti" olla ok,mutta eipäs ollutkaan...mielivaltaa kuvastaa myös se,että uusi rekka joutui samaan myllyyn,tuossa keväällä.
4viikkoa vei rekisteröinti ja tullaukset...
loppusanoiksi vielä,että jos luulee nähneensä kaiken,niin tervetuloa venäjän liikenteeseen...Kiitos hyödyllisestä tiedosta, otin kaikki talteen. Teillä on gigantti kuljetusyritys, mulla on kuitenkin pieni firma ja ajan vain omia puita eli kyse on aika pienestä mittakaavasta, joten pidän kaikki kalustoni ainakin tässä vaiheessa yhden firman nimissä, mutta tulevaisuudessa varmaan joudun laittamaan kuljetukset ja omistukset eri firmojen nimiin, jos homma laajenee ja kasvaa.
P.S.1.Onko miten vaikea rekisteröidä Venäjälle tytäryhtiö, jonka nimiin voisi sitten laittaa vähän kalustoa väliaikaisella tuonnilla vai pitääkö mielummin olla ihan venäläinen yhtiö (OOO) ja saako suomalainen henkilö (tai yhtiö)perustaa venäjälle oman OOO? - kyl sen Igori rikki saa!
Scanian ostaja kirjoitti:
Kiitos hyödyllisestä tiedosta, otin kaikki talteen. Teillä on gigantti kuljetusyritys, mulla on kuitenkin pieni firma ja ajan vain omia puita eli kyse on aika pienestä mittakaavasta, joten pidän kaikki kalustoni ainakin tässä vaiheessa yhden firman nimissä, mutta tulevaisuudessa varmaan joudun laittamaan kuljetukset ja omistukset eri firmojen nimiin, jos homma laajenee ja kasvaa.
P.S.1.Onko miten vaikea rekisteröidä Venäjälle tytäryhtiö, jonka nimiin voisi sitten laittaa vähän kalustoa väliaikaisella tuonnilla vai pitääkö mielummin olla ihan venäläinen yhtiö (OOO) ja saako suomalainen henkilö (tai yhtiö)perustaa venäjälle oman OOO?Juu,laita korvan taakse vaan ja usko Lapinpolttajaa,o näemmä ihan oikeesti Tietoinen niistä OIKEISTA ONGELMISTA! mitä on ollu turha edes selittää Suomalaisille Kotisohvan kuluttajalle. Yhdyn vilpittömästi siihen,että jos alusta aloitat ajeleen AMMATTIMAISTA liikennöintiä,nii ota vaan heti kaikki varotoimet käyttöön ja jos oot 5:n vuoden kuluttua vielä jostain ihmeen syystä sitä mieltä,että organisaatiosi on liian raskas,nii purkaa sitä sitten.
- Scanian ostaja
kyl sen Igori rikki saa! kirjoitti:
Juu,laita korvan taakse vaan ja usko Lapinpolttajaa,o näemmä ihan oikeesti Tietoinen niistä OIKEISTA ONGELMISTA! mitä on ollu turha edes selittää Suomalaisille Kotisohvan kuluttajalle. Yhdyn vilpittömästi siihen,että jos alusta aloitat ajeleen AMMATTIMAISTA liikennöintiä,nii ota vaan heti kaikki varotoimet käyttöön ja jos oot 5:n vuoden kuluttua vielä jostain ihmeen syystä sitä mieltä,että organisaatiosi on liian raskas,nii purkaa sitä sitten.
Lapinpolttajalla on kyllä kokemusta, ihan asiallinen kaveri, kiitos vinkkeistä. Ja jos ajatellaan tulevaisuutta, niin kyllä mulle 3-5 autoa riittää ihan hyvin omien puiden ajoon, en suunnittele varsinaista kuljetustoimintaa, vaan päälinjani on kuitenkin mennä puunjalostukseen, mutta kukapas sitä tietää...
- lapinpolttaja
Scanian ostaja kirjoitti:
Kiitos hyödyllisestä tiedosta, otin kaikki talteen. Teillä on gigantti kuljetusyritys, mulla on kuitenkin pieni firma ja ajan vain omia puita eli kyse on aika pienestä mittakaavasta, joten pidän kaikki kalustoni ainakin tässä vaiheessa yhden firman nimissä, mutta tulevaisuudessa varmaan joudun laittamaan kuljetukset ja omistukset eri firmojen nimiin, jos homma laajenee ja kasvaa.
P.S.1.Onko miten vaikea rekisteröidä Venäjälle tytäryhtiö, jonka nimiin voisi sitten laittaa vähän kalustoa väliaikaisella tuonnilla vai pitääkö mielummin olla ihan venäläinen yhtiö (OOO) ja saako suomalainen henkilö (tai yhtiö)perustaa venäjälle oman OOO?edustamani yhtiö osti aikoinaan pietarista kuljetusliikkeen,jota lähtivät kasvattamaan.
jotenkin on jäänyt mieleen,että aikoinaan piti ulkomaalaisomistuksessa olevan yhtiön johtoportaassa olla venäläinen ns.vastuuhenkilö.
edellisessä työpaikassani venäläistä sisaryritystä johti nimellisesti "ukko" joka lakaisi pihaa ja talvisin sitä hiekoitti.oikea johtokunta oli suomalaista.tosin tämä pykälä voi olla jo poistunut,sillä meidän pietarin sisaryhtiötä johtaa hollantilainen karju.
OOO voi perustaa suomalainen yhtiö,mutta pääoman määrästä en tiedä,mitä vaaditaan.luullakseni samankaltainen systeemi,kuin osakeyhtiön perustaminen suomeen.itse olen vain alimmantason ylempi johtaja,jonka toimenkuvaan liittyy vain pyörien pitäminen pyörimässä...ei nurkan valtaukset ja osinkopotit...
- Tosi parapellumi
Käytetty Sisu missä on parrapeli apujousella! Se on VOITTAMATON! Sitten hankit norria lavallisen mukaan ja ei, kun vot puun ajuun march!
- scanian ostaja
vaikka se on vahva auto, mulla kuitenkin on sen verran ennakkoluuloja tästä merkkistä ja venäjällä se ei kovinkaan tunnettu auto ole. toinen varavaihtoehto olisi kai volvo, en tiedä kumpi on parmpi scania vai volvo, mutta päädyn ensimmäisen, kun kuskien kertomuksien mukaan se on vähän yksinkertaisempi ja syö vähemmän naftaa.
- ukiiukl
scanian ostaja kirjoitti:
vaikka se on vahva auto, mulla kuitenkin on sen verran ennakkoluuloja tästä merkkistä ja venäjällä se ei kovinkaan tunnettu auto ole. toinen varavaihtoehto olisi kai volvo, en tiedä kumpi on parmpi scania vai volvo, mutta päädyn ensimmäisen, kun kuskien kertomuksien mukaan se on vähän yksinkertaisempi ja syö vähemmän naftaa.
veturin, niin kärry myös ilmajousilla.
Kokemuksesta tiedän, että ilmajousisella tulee ajettua kovempaa huonoilla teillä. Tällöin kärryssä rautajouset joutuvat kohtuuttoman koville.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760