Tiedätkö mitä lapsesi puhelimellaan tekee?

Suomi24toimitus

Vanhemmat ovat entistä vähemmän perillä lastensa puhelimen käytöstä, paljastaa Pelastakaa Lasten tuore kysely.

Lasten kännykänkäyttö lisääntyy koko ajan. Kännykällä puhutaan, tekstaillaan, pelataan ja kuvataan. Puhelimella käytetään myös nettiä entistä useammin.

Silti yli neljännes kyselyyn vastanneista nuorista kertoi, että ei ole koskaan puhunut vanhempiensa kanssa kännykän käytöstä.

Mobiilikyselyn voi kokonaisuudessaan lukea Pelastakaa Lasten nettisivulta:
http://www.pelastakaalapset.fi/nettivihje/Mobiilikysely_2006.pdf

Oletko sinä sopinut lastesi kanssa säännöt kännykän ja netin käytölle?

62

12450

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mage

Minulle ei olla puhuttu mitään tollasta :D toisaalta olen jo 17wee.

Mutta kantsis vanhempien laittaa estoja, jos laskua tulee liikaa...

• meillä

Olemme 5-lapsinen perhe, ja kaikilla on kännykät käytössä.
      Vanhin sai kännykän rippilahjaksi,
      ja nuorin reilut 4 vuotta sitten 11-vuotiaana.

Kännykänkäyttösäännöt olemme yhdessä sopineet ja hyväksi havainneet.

Jos puhelinlasku menee yli 10 euroa/kk, joutaa puhelin ainakin vähäksi aikaa "hyllylle".
      Meillä oli vielä pari vuotta sitten lankaliittymäkin, joten tuon 10,-/nenä täytyi riittää ns. omiin puheluihin.
      Saldorajaa meillä ei ole koskaan ollut käytössä.

Nyt ei ole enää lankapuhelinta, mutta kännykkälaskut ovat edelleen hyvin hallinnassa.
      Toiseksi nuorimman laskut ovat usein alle kaksi euroa, ja vanhimmankaan (22-v.) laskut eivät ole koskaan olleet 14:ää euroa suuremmat. Keskimäärin koko perheen kännykkälaskut ovat 6-7 euroa luokkaa.

Olen sitä mieltä, että mitään saldorajoja ei tarvita, kun alunperin opettaa lapset käyttämään kännykkää oikein.

Nettiin ei meillä kännykkää käytetä, ja netissä olemistakin valvotaan pienin "pistokokein".

• ette kai

te oikeesti maksa 22 vuotiaan puhelinlaskuja?

kuullostaa ihan järjettömältä. itse olen maksanut puhelinlaskut 18vuotiaasta alkaen kokonaan ja 16 vuotiaasta asti puoliksi, olen myös 22vuotias ja noin pienet laskut nyt maksaa ihan hyvin jo itse, ja ihan mielellään vieläpä. Ärsyttää vaan roikkua porukoitten helmoissa

• tipaania

EN TAJU miten teillä oikeasti saa käyttää vain 10 EUROA sehän on ihan järjetöntä anteeksi vain :'D
        Itse olen kohta 15 ja omani on 30 e :S
        Ja en silläkään meinaa pärjätä

• meillä
        ette kai kirjoitti:

kuullostaa ihan järjettömältä. itse olen maksanut puhelinlaskut 18vuotiaasta alkaen kokonaan ja 16 vuotiaasta asti puoliksi, olen myös 22vuotias ja noin pienet laskut nyt maksaa ihan hyvin jo itse, ja ihan mielellään vieläpä. Ärsyttää vaan roikkua porukoitten helmoissa

Kyllä me maksetaan hänenkin laskunsa, koska hän on opiskelija, eikä mitään tuloja ole.

Toisekseen, niin kauan, kuin laskut pysyvät siinä 6 euron tuntumassa/kk, niin kyllä maksetaan!!

• näin meillä
        tipaania kirjoitti:

EN TAJU miten teillä oikeasti saa käyttää vain 10 EUROA sehän on ihan järjetöntä anteeksi vain :'D

Tähän mennessä mikään tärkeä asia ei ole jäänyt toimittamatta sen takia, ettei olisi lupa soittaa!

Meillä vaan toimitetaan vain tärkeät asiat, ja höpötyspuoli hoiellaan muuten. Soittoäänistä ja taustakuvista ei meillä ole koskaan innostuttu!

• nojuu..

ootteks jotai lessuja ku on tuollane vankilameininki? :D 10e/kk?! :D mulla menee se alle viikossa ihan helposti..

• penautti

Voi elämä..
        siis n. 10€ / kuukaudessa??!!
        Ei jumatsukka, ittelläni kun olin 11-v, nii puhelinlaskut oli n. 40€ /kk, pelkistä puheluista ja txtviesteistä.
        Siis 22-v mies, ja 10€ kännykkämaksu? Eikä..
        En haluis olla tein perhees, sorry.

• opiskelija-
        meillä kirjoitti:

Kyllä me maksetaan hänenkin laskunsa, koska hän on opiskelija, eikä mitään tuloja ole.

Toisekseen, niin kauan, kuin laskut pysyvät siinä 6 euron tuntumassa/kk, niin kyllä maksetaan!!

Kyllä hän saa opintotukea ja luulis jo tuon ikäisen asuvan itsenäisesti....

• känny-
        tipaania kirjoitti:

Kun ei tahdo riittää 50 ekuakaan siihen pojan lasku. Kuitenkin yritän keskittää kaveripuhelut sunnuntaille, kun sillon on euron päivä. On kuitenkin kaikenmaailman virastopuhelut jotka maksaa maltaita 01, 02 ja 03 alkuiset numerot ovat n. 3 euroa minuutti..... herätys

• --__--
        nojuu.. kirjoitti:

ootteks jotai lessuja ku on tuollane vankilameininki? :D 10e/kk?! :D mulla menee se alle viikossa ihan helposti..

olla mitään "lessuja" pärjätäkseen 10€/kk. Itse olen 17v, ja pärjään helposti pari-kolmekin kuukautta tuolla kympillä. Ihmettelen itse suuresti miten joku toinen voi tuhlata puheluihin 40-30€/kk ja ylöspäin...

• tuleva mummo

Mulla on 8 lasta viisi on jo täyttänyt 18v. ja opiskelee muualla,kun kotipaikkakunnalla,asuu omillaan. olivat sen verran itsenäisiä,että 18v. täytettyään lähtivät luotani omiin asuntoihinsa vuokralle.Halusivat muuttaa tarpeeksi kauas kotoa,että saavat aloittaa itsenäisen elämän. Käyvät toki kotona aina kun ehtiivät ja olen lupautunut auttamaan myös rahallisesti ,mikäli eivät minimi opintotuellaan tule toimeen ja asumislisällään,mutta ei yksikään ole vielä laskujaan minulle tuonut.Ovat tehneet kyllä viikonloppuisin sekä lomillaan työtä.Siitä asti ovat hoitaneet omat puh.ym laskunsa.Silloin ,kun asuivat alaikäisinä kotona maksoin laskut,jotka oli kuukaudessa noin 15-20 ekee. Nuoremmat kolme ovat alaikäisiä ,joiden kännykkä laskut ovat samaa luokkaa ,kun isommilla aikanaan.Se on sovittu juttu.Netissä meillä saa olla vapaasti,koska luotan sen verran heihin,että ovat ainoastaan sellaisilla sivuilla ,jotka on sallittuja heille.Onhan se toisaalta helpompi kaupunkeissa ja keskustoissa hoitaakin juoksevat asiat ,kun on kaikki liki.Meillä,kun likempään naapuriinkin on liki 1km. isolle maantielle 3,5 km Kirkolle 15 km.ja kaupunkiin ,missä on virastot sun muut 35 km.Puhelin on siis välttämätön jo matkojenkin takia.Jos vaikka sattuu jäämään kouluautosta,saa edes soittaa,että jää jonkun luo yöksi mikäli ei päästä kotiin hakemaan.Itsellääni ,kun ei ajokorttia ole eikä autoa.

• Jaanuzx

Ei herraijjumala, mitä te oikein niille lapsille teette! Sitäpaitsi myöhässä olette, virheitänne ei voi enää korjata.

Se nyt on vaan totuus että kirjoituksesi perusteella jo päättelee sen että lapsenne ovat arkoja raukkoja eivätkä osaa elää eivätkä menesty elämässään missään muualla kuin koulun penkillä, yhtään päätöstä elämässään ei voi tehdä kysymättä isältä tai äidiltä, koska ennenkään ei ole voinut tehdä.

Teettekö sille 22 vuotiaallekkin netin käytöstä pistokokeita?!?!?! Lapsillanne ei ole tule olemaan koskaan normaalia, iloista elämää, kuten muilla on.

Saahan siinä kuvitella miksi ei ole kännykkälaskut viittä euroa enempää, kavereita lapsillanne tuskin on, joille soitella.

• kasvatusta on monenlaista
        meillä kirjoitti:

Mielestäni on mahdotonta rajoittaa sitä mitä lapset näkevät ja millaisilla sivuilla liikkuvat.
        Filosofiani on että omat ala-aste ikäiset lapset saavat surffata missä haluavat, sillä ehdolla että kaikesta mikä saa miettimään, keskustellaan avoimesti. Näin lapsi oppii ottamaan vastuuta tunteistaan. Tämä tietenkin vaatii oman ajan "uhraamista". Vain "laatuaika" ei riitä. Kiireisten on parasta kieltää lapsiltaan kaikki mahdollinen.

- välittävä isä

• Kerpo
        Jaanuzx kirjoitti:

Ei herraijjumala, mitä te oikein niille lapsille teette! Sitäpaitsi myöhässä olette, virheitänne ei voi enää korjata.

Se nyt on vaan totuus että kirjoituksesi perusteella jo päättelee sen että lapsenne ovat arkoja raukkoja eivätkä osaa elää eivätkä menesty elämässään missään muualla kuin koulun penkillä, yhtään päätöstä elämässään ei voi tehdä kysymättä isältä tai äidiltä, koska ennenkään ei ole voinut tehdä.

Teettekö sille 22 vuotiaallekkin netin käytöstä pistokokeita?!?!?! Lapsillanne ei ole tule olemaan koskaan normaalia, iloista elämää, kuten muilla on.

Saahan siinä kuvitella miksi ei ole kännykkälaskut viittä euroa enempää, kavereita lapsillanne tuskin on, joille soitella.

...kirjoittanut Jaanuzx, varhaisteini vm. -89, joka ei taida ymmärtää sen "koulun penkillä menestymisen" tarvetta tulevaisuudessa? Lisäksi on älytöntä puhelinlaskun perusteella olettaa, ettei ole kavereita. Irkkiä/pikaviestiohjelmia sitä muutenkin yhteydenpitoon nykyään käytetään.

Ps. Ei sitä huuto-/kysymysmerkkiä tarvitse kuitenkaan raiskata, vaikka ei 22-vuotiaalle netin käytöstä pistokokeiden pitäminen olisikin äärettömän typerää.

• laskutMaksava
        opiskelija- kirjoitti:

Kyllä hän saa opintotukea ja luulis jo tuon ikäisen asuvan itsenäisesti....

Siinähän vuori 21v oppii maksamaan laskunsa kun on tottunut äidin ja isän laskut maksavan. Itse maksanut kaikki laskut 16 vuotiaasta asti. Töitä olen tehnyt jo kolme vuotta vaikka opiskelija olenkin. Itse ainakin opin pitämään itsestäni huolta itsenäisesti. eikä se koulu iltatöistä kärsi, sanoi kuka mitä tahansa. Saatpahan maksaa laskuja kauan jos opiskelijana poikaasi pidät koko opiskelun ajan. Onnea yritykselle. Hyvällä tuurilla opiskelee seuraavat neljä vuotta. Entäpä kun poikasi ei saakaan töitä? maksatko edelleen laskusi. Ja varsinkin kun tuntuu et on super alhaset laskut 21 vuotiaaksi niin luulisi edes hänen itsensä tajuavan ettei voi vanhempien omia laskuja maksaa. Ymmärrän kyllä jos joskus tulee tiukkaa ja pitää lainata "vippi" porukoilta, mutta sehän on asia erikseen. Siinä pidän parempana vaihtoehtona vanhempia kuin esim. kännykkävippejä tai pankkia.

• hyvänen aika
        laskutMaksava kirjoitti:

Siinähän vuori 21v oppii maksamaan laskunsa kun on tottunut äidin ja isän laskut maksavan. Itse maksanut kaikki laskut 16 vuotiaasta asti. Töitä olen tehnyt jo kolme vuotta vaikka opiskelija olenkin. Itse ainakin opin pitämään itsestäni huolta itsenäisesti. eikä se koulu iltatöistä kärsi, sanoi kuka mitä tahansa. Saatpahan maksaa laskuja kauan jos opiskelijana poikaasi pidät koko opiskelun ajan. Onnea yritykselle. Hyvällä tuurilla opiskelee seuraavat neljä vuotta. Entäpä kun poikasi ei saakaan töitä? maksatko edelleen laskusi. Ja varsinkin kun tuntuu et on super alhaset laskut 21 vuotiaaksi niin luulisi edes hänen itsensä tajuavan ettei voi vanhempien omia laskuja maksaa. Ymmärrän kyllä jos joskus tulee tiukkaa ja pitää lainata "vippi" porukoilta, mutta sehän on asia erikseen. Siinä pidän parempana vaihtoehtona vanhempia kuin esim. kännykkävippejä tai pankkia.

Mitä te täällä tuomitsette jonkun elämäntapaa? Ei se tee ihmisestä huonoa jos vanhemmat maksavat osan laskuista. Minulla on todella alhaiset puhelinlaskut yleensä olleet, koska ei ole kavereita,joille soitella. Ja mulla ei todellakaan ole rahaa oikein mihinkään. Mun opintotuella ei elä, se menee vuokraan, koska asun yksiössä. Ja soluasunnossa olen asunut ja se oli yhtä helvettiä sillon. Töitä en saa, koska mulla ei ole työkokemusta eikä suhteita, ja myöskään sen takia en saa työkokemustakaan. Se ei tarkoita kuitenkaan, että olisin joku sosiaalipummi tai vanhempine rahoilla elävä hemmoteltu kakara. Olen 22-vuotias, eikä mun vanhemmilla ole mitään sitä vastaan että he maksavat mun kännykkälaskut. Voisin tosin kyllä maksaa ne itsekin, mutta näin he haluavat jostain syystä. Olkaa iloisia että te ootte saaneet töitä ja teillä on kavereita keille soitella ja teidän vanhemmat antaa teidän itsenäistyä. Vaikka jollakulla tilanne ois toinen, ei häntä tarvitse täällä mollata.

• Eino Jeesus
        penautti kirjoitti:

Voi elämä..
        siis n. 10€ / kuukaudessa??!!
        Ei jumatsukka, ittelläni kun olin 11-v, nii puhelinlaskut oli n. 40€ /kk, pelkistä puheluista ja txtviesteistä.
        Siis 22-v mies, ja 10€ kännykkämaksu? Eikä..
        En haluis olla tein perhees, sorry.

Minä löydän rahalle muutakin käyttöä! Olen 25 vuotias mies ja tuo 10 euroa riittää vaikka kahdeksi kuukaudeksi. Miksi puheluihin pitäisi tuhalata kun rahalla voi saada muutakin. Jos mulla on jollekin asiaa niin soitan mutta en ymmärrä miten kuukaudessa saa monta kymppiä edes tuhlattua puhelinlaskuun...siinähän pitää olla koko ajan puhelimessa tai viestiä näpyttämässä...

kai sit jollain on niin laaja kaveripiiri että yhteydenpito maksaa mutta itse mieluummin käyn niiden harvojen kaverieni luona juttelemassa ihan kasvotusten :D

• en ihmettele
        känny- kirjoitti:

Kun ei tahdo riittää 50 ekuakaan siihen pojan lasku. Kuitenkin yritän keskittää kaveripuhelut sunnuntaille, kun sillon on euron päivä. On kuitenkin kaikenmaailman virastopuhelut jotka maksaa maltaita 01, 02 ja 03 alkuiset numerot ovat n. 3 euroa minuutti..... herätys

Mulla 3 hengen talous...ja laps 13v. sen laskut about 4 €/kk. Ja saa asiansa varmaan toimitettua...Meillä puh. laskut /kk yht. n. 30 egee max.
        Sä unohdit muuten sen 07 alkuisen...se sulle maksaa..??

• ei ole teidän asiaa
        hyvänen aika kirjoitti:

Mitä te täällä tuomitsette jonkun elämäntapaa? Ei se tee ihmisestä huonoa jos vanhemmat maksavat osan laskuista. Minulla on todella alhaiset puhelinlaskut yleensä olleet, koska ei ole kavereita,joille soitella. Ja mulla ei todellakaan ole rahaa oikein mihinkään. Mun opintotuella ei elä, se menee vuokraan, koska asun yksiössä. Ja soluasunnossa olen asunut ja se oli yhtä helvettiä sillon. Töitä en saa, koska mulla ei ole työkokemusta eikä suhteita, ja myöskään sen takia en saa työkokemustakaan. Se ei tarkoita kuitenkaan, että olisin joku sosiaalipummi tai vanhempine rahoilla elävä hemmoteltu kakara. Olen 22-vuotias, eikä mun vanhemmilla ole mitään sitä vastaan että he maksavat mun kännykkälaskut. Voisin tosin kyllä maksaa ne itsekin, mutta näin he haluavat jostain syystä. Olkaa iloisia että te ootte saaneet töitä ja teillä on kavereita keille soitella ja teidän vanhemmat antaa teidän itsenäistyä. Vaikka jollakulla tilanne ois toinen, ei häntä tarvitse täällä mollata.

hekilökohtainen vapaus. yksityisvalinta. ei kloonaukselle.

• sauli_koo
        ette kai kirjoitti:

ja makso silloinkin kun olin töissä ja tienasin enemmän kuin kumpikaan vanhemmistani. en valita, onhan se joka penni pois perintöverosta.

• känny-
        en ihmettele kirjoitti:

Mulla 3 hengen talous...ja laps 13v. sen laskut about 4 €/kk. Ja saa asiansa varmaan toimitettua...Meillä puh. laskut /kk yht. n. 30 egee max.
        Sä unohdit muuten sen 07 alkuisen...se sulle maksaa..??

Enpä ole ikinään soittanut mihinkään senssi- ja seksilinjoille. Niitten tarjontaa kyllä saa netistä jos sitä on VAILLA.

• meillä
        Jaanuzx kirjoitti:

Ensinnäkin epäijöille: ei todellakaan olla mitään lessuja!

Olen sitä mieltä, että kun lapset oppivat ns. oikean puhelimen käytön, laskut pysyvät automaattisesti pieninä.

Meillä nuoriso hoitaa paljon asioita sähköpostitse ja mesellä. Myös jonkun verran Skypellä.

Ja kavereita on kaikila tosi paljon.
        Usein he ovat meillä, ja keskustelevat kasvotusten, tai sitten menevät kavereidensa luokse.

Eikä he tosiaankaan kysy aina vanhemmilta, mitä tekevät; tässähän on nyt kyse nimenomaan kännykän käytöstä!

Eikä kukaan ole huippuoppilas, mutta ihan kohtalaisesti pärjäävät kyllä. Parantamisen varaahan on silti aina.
        Enkä pidä hyvää koulumenestystä mitenkään huonona asiana. Täytyyhän sitä jokaise tulevaisuuttaan ajatella!

Tämä opiskelijamme on toisella paikkakunnalla, ja kun laskut ovat noinkin pienet (alle 14,-), niin tässä vaiheessa olemme luvanneet hoitaa ne.

se 10,-/kk/nenä on alun alkaen sovittu - jo vuosia sitten, mutta samalla lailla he soittelevat nykyäänkin.

Tämän 22-vuotiaan surffailua emme nykyisin voi enää valvoa, koska hän ei siis asu kotona.

Luulen tietäväni paremmin kuin sinä, että nuoremme elävät ihan samanlaista elämää kuin muutkin nuoret. Heidän kännykänkäyttönsä on vaan ilmeisesti taitavampaa kuin muiden!!!

Tiedän monia perheitä, joiden lapset ovat pari viikkoa ilman puhelinta, kun saldoraja on kiinni. Silloinhan he siis pärjäävät (kun on pakko) ilman kännykkää kaksi viikkoa.
        onhan se paljon järkeämpää, että kun kännykkä on, niin sillä voi soittaa silloin, kun on asiaa. Ja vain silloin, kunon asiaa!!!

• Nimetön
        ette kai kirjoitti:

mä en ymmärrä et miks nyky nuoria hyyssätää tollai! ostellaa kaiken maailman kännyköitä jo muutamabn vuojen ikäselle ja ja nettiyhteyksiä ja muita pelikonsoleja,sitte ruikutetaa et meijän lapset ei tee muutako pelaa ja sitte ne saa vaikutuksia niistä. itse olen syntynyt v84 ja kun täytin 15v tienasin itse omalla työllä ekan puhelimen nokia 5110 ja sen laskut jouduin itse maksamaa. ja oli kovan työn takana saaha äiti ottamaa liittymä omiin nimiinsä ku olin kuitenki alaikänen. laskut oli aikas pieniä ku kuitenki joutu itsemaksamaa. puhelita enimmäksee tarvin silloin että työn antaja voi soittaa jos on jotain työhö koskevia asioita. rahasta ei vanhemmilla ollu pulaa,vaan halusivat opettaa itse ottamaa vastuuta. sääliksi käy nyky nuoria.suurin osa ei osaa tehä muutako ruikuttaa ja valittaa,vaikka saavatkaiken valmiiksi.mutta vanhempien syytä,kukapa ei haluaisi lapsellee parasta se ei vaa aina ole hyväksi.se on vielä parenpaa kun itse näkee vaivaa että sen saa,sitä osaa arvostaa enemmän!!! sitte näistä pilalle hemmotelluista kakaroista/teineistä tulee uus avuttomia ja roikkuvat vanhempien kukkarolla aikasinakin vielä. ei tietenkää kaikki mutta melko moni!!! mihin tämä maailma on menossa nykyää 18vuotiiatki on vielä lapsia! järkyttävää 10v vuojen päästä 20v on vielä lapsia!!!

• tuleva äiti
        hyvänen aika kirjoitti:

Luuletko, että kellään omaa elämää aloittelevalla on sitä työkokemusta yhtään sen enempää!? _kaikki_ joutuvat aloittamaan alusta! Esim kaupan hyllyjen täyttöön pääsee 15 vuotiaskin.

Yhtään tuomitsematta kerron hyvän esimerkin. Serkkuni (32 v yksinhuoltaja): isä ja äiti maksoivat opintojen aluksi vuokraa ja puhelinlaskun - kun piti asua siinä yksiössä (sivuhuom. luuletko muuten, että se soluasuminen on kenellekään herkkua) ja yliopisto opinnot on niin rankkoja. Niinhän siinä kävi, että siinne kolmikymppiseksi sai isi ja äiti maksaa, jonka jälkeen tapahtui vahinkoraskaus ja saattoi muuttaa isin ja äidin luo takaisin vauvaa kasvattelemaan. Nyt ne kolme sukupolvea iloisesti asuvat yhteisessä kodissa, serkkutyttö käyttää vanhempiaan ilmaisena lapsenhoitajana (kun on aina palveluun tottunut). Kaikki riitelevät keskenään koko ajan ja ovat tosi onnettomia; mutta muuttaakaan eivät osaa kaavaansa.

Mitä tästä opimme: lasten _pitää_ aikuistua, alkaa kantaa oma vastuunsa omasta elämästään ja maksaa itse ne hemmetin laskunsa!

• !!!!!!!!!!
        tuleva mummo kirjoitti:

Mulla on 8 lasta viisi on jo täyttänyt 18v. ja opiskelee muualla,kun kotipaikkakunnalla,asuu omillaan. olivat sen verran itsenäisiä,että 18v. täytettyään lähtivät luotani omiin asuntoihinsa vuokralle.Halusivat muuttaa tarpeeksi kauas kotoa,että saavat aloittaa itsenäisen elämän. Käyvät toki kotona aina kun ehtiivät ja olen lupautunut auttamaan myös rahallisesti ,mikäli eivät minimi opintotuellaan tule toimeen ja asumislisällään,mutta ei yksikään ole vielä laskujaan minulle tuonut.Ovat tehneet kyllä viikonloppuisin sekä lomillaan työtä.Siitä asti ovat hoitaneet omat puh.ym laskunsa.Silloin ,kun asuivat alaikäisinä kotona maksoin laskut,jotka oli kuukaudessa noin 15-20 ekee. Nuoremmat kolme ovat alaikäisiä ,joiden kännykkä laskut ovat samaa luokkaa ,kun isommilla aikanaan.Se on sovittu juttu.Netissä meillä saa olla vapaasti,koska luotan sen verran heihin,että ovat ainoastaan sellaisilla sivuilla ,jotka on sallittuja heille.Onhan se toisaalta helpompi kaupunkeissa ja keskustoissa hoitaakin juoksevat asiat ,kun on kaikki liki.Meillä,kun likempään naapuriinkin on liki 1km. isolle maantielle 3,5 km Kirkolle 15 km.ja kaupunkiin ,missä on virastot sun muut 35 km.Puhelin on siis välttämätön jo matkojenkin takia.Jos vaikka sattuu jäämään kouluautosta,saa edes soittaa,että jää jonkun luo yöksi mikäli ei päästä kotiin hakemaan.Itsellääni ,kun ei ajokorttia ole eikä autoa.

Lapset eivät ole vanhempiensa omaisuutta.

• kasvatus teettää!
        känny- kirjoitti:

Kuka se hullu sanoi ettei lapset pärjää koulussa kuten ennenkin, ilman kännyä? Mielestäni varmasti pärjää paremmin ilman ja on vanhempien (jos osaavat hekään ajatella) helpompi selvitä taloudellisesti. Ottakaa selvää miten laumasieluja olette! Se on tutkittu että nuoret ja nuoret vanhemmat ovat korviaan myoten veloissa ilman vastinetta! Mitä siitä seuraa? Menestymättömiä nuoria, hajoavia perheitä, huonosti voiva yhteiskunta, surua ja murhetta! HERÄTKÄÄ PAHVIPÄÄT! Kulutuspuolelle kyllä kerkiää ilman tarkoitushakuisuuttakin! En ole rikas, mutta kaikesta päätellen pärjään vaikka ilman tuloja paremmin kuin keskiverto-suomalainen!

• näin meillä
        kasvatus teettää! kirjoitti:

Kuka se hullu sanoi ettei lapset pärjää koulussa kuten ennenkin, ilman kännyä? Mielestäni varmasti pärjää paremmin ilman ja on vanhempien (jos osaavat hekään ajatella) helpompi selvitä taloudellisesti. Ottakaa selvää miten laumasieluja olette! Se on tutkittu että nuoret ja nuoret vanhemmat ovat korviaan myoten veloissa ilman vastinetta! Mitä siitä seuraa? Menestymättömiä nuoria, hajoavia perheitä, huonosti voiva yhteiskunta, surua ja murhetta! HERÄTKÄÄ PAHVIPÄÄT! Kulutuspuolelle kyllä kerkiää ilman tarkoitushakuisuuttakin! En ole rikas, mutta kaikesta päätellen pärjään vaikka ilman tuloja paremmin kuin keskiverto-suomalainen!

Valitustahan siitä tietenkin lasten taholta tulee, ellei kaikki suju, kuin "kaikilla muillakin kavereilla ".
        Vanhempien tehtävä on asettaa rajat, ja valvoa, että niitä noudatetaan. Eihän niistä muuten ole mitään hyötyä, ellei niitä valvota!

Kyllä meilläkin tapellaan tietokoneen käytöstä, mutta ellen pitäisi jotain rajaa, niin nuorisohan istuisi sen ääressä kaiket illat.

Onhan se selvää, että siinä välillä lasten ja vanhempien välit kiristyvät, kun ei asiat mene laten mielen mukaan.
        Vanhemmat pääsevät helpommalla, kun antavat lasten olla - saadaan sopu säilymään. Näin tehdään kuitenkin karhunpalvelus, kun ajatellaan elämää pitemmälle.

Miksi vanhemmat eivät uskalla olla vanhempia ja auktoriteetteja omille lapsilleen??
        Täytyyhän sitä oppia sietämään arvostelua, myös omien lasten taholta!!

• .................

otsikossa isolla NETISSÄ ja itse artikkelissa mainitaan vain kännykät...onkohan mennyt puurot ja vellit sekaisin?

• jutussa puhutaan netistä

Lainaus etusivulta: "lapset käyttävät kännykkäänsä yhä useammin nettiselailuun ja kuvien lähettämiseksi nettiin."

Lainaus jutusta: "Puhelimella käytetään myös nettiä entistä useammin."

Ehkäpä toimitus halusi vain herättää kysymyksen siitä, että miten hyvin me vanhemmat ylipäätänsä olemme perillä lastemme tekemisistä. Kotiselaimeen voi asentaa turvaohjelmia, joiden avulla tietyille nettisivuille ei edes pääse, mutta puhelimeen moisia ohjelmia ei ole.

Meidän muksujen puhelimista ei nettiin pääse (tarkistettu on), mutta omastani pääsee. Itse luen puhelimella mm. näitä Suomi24:n keskusteluja.

• mies22v

no jos vanhemmat hommaa nettiyhteydet lapsesa puhelimee ni eiköhä nuo tiedä et mihi ne sitä käyttää!!!

• rajoja ja rakkautta :-)

Joo, tiedetään ainakin puhelin laskun perusteella! Taas 120 euroa, että rapsahti. Ja toissapäivänä pentu hehkutti käyneensä kaverinsa kanssa pornosivuilla internetissä. Huonosti kasvatettu? On häntä kehoitettu rajoittamaan puhelimen käyttöä ja kielletty tuhmilla sivuilla käymistä, mutta...

• puugis

aika noloo ottaa joltain 22vuotiaalta puhelin "hyllylle" miettikäänyt.. :D ja miks sillä ei oo omia tuloja?!
        Pitäs nyt jo 16 vuotiaankin pystyä elättämää itsensä niin entäs joku 22? lot of laugh

• kokemusta on

miksi puhelin käytöstä ollaan niin tarkkoja? Sehän on päivän selvää että vanhemmat näkee laskusta käytetyt palvelut ja hyvin monet vanhemmat asian tietää. Puhelimet juuri kehittyy parempaan päin edistääkseen ihmisten välistä kommunikointia. Miksi riistää sekin lapsilta ja varsinkin niiltä joilla on pitkät välimatkat. Pelit ja internetti puhelimessa ovat ihan sallittavaa ne kehittävät lapsen kielituntemusta esim. englannin osaamista, mutta asian ymmärtää jos tulee liiallisia puhelinlaskuja. Se on asia mihin pitää puuttua, eikä se että mihin sitä käyttää jos puhelinlaskut on kohtuullisia.

• ---

Hei,

Antakaa nyt herranjumala niitten lasten pelata mitä vaan!

• Piece of mind

Olen samaa mieltä...... Lakatkaa ihmiset puuttumasta joka asiaan......

• on ratkaistu

siten että lapset saavat surffailla missä vaan. Toistaseks laskut on pysynyt kurissa. Emmää jaksa enää kasvattaa, hunningolle joutavat...

• Isoveli valvoo

Kyl se on vanhemmista kii. Pitää antaa lapsille tarkat säännöt ja valvottava niitä, ja ehkä 1½ päivässä.

• janjahkola

En todellakaan voi tietää, koska minulla ei ole lapsia.

• maxza

oon 18v oma saldo viime kuukaudelta oli 2,58e :D 1,99e kk-maksun osuus, eikä ole enää kampanjan 5e alennus voimassa

• Saya^

Tuo nuorten kännykän suuri käyttö on todellista.
      Itse olen 15-vuotias ja ehkä siksi hieman huono ihminen puhumaan tässä tapauksessa, mutta päätin kuitenkin vastata tähän viestiin.
      Itsekkin osallistuin kyselyyn. Tosin kuulun ilmeisestikkin ns. erilaisiin nuoriin joilla ei ole kamerapuhelinta ja jonka vanhemmat tietävät tasan tarkkaan mitä puhelimellani teen.
      On tietysti minulla ja vanhemmillani yksityisyyssuoja jne. selvää.
      Mutta en käytä kännykkää mihinkään mitä en voisi vanhemmilleni kertoa.
      En myöskään keskustele/tekstaile puhelimellani sellaisten henkilöiden kanssa etten vanhemmilleni heitä voisi mainita.
      Tässä on etuna myös se ettei tule liian suuria laskuja kun puhelintani ei voi käyttää muuta kuin ns. perustoimintoihin. Toisaalta mielestäni en tarvitse kameraa ja jos minulla sellainen olisi niin en sitä kyllä typeryyksiin käyttäisi.
      On siis hyvä jos vanhemmat tietävät lastensa kännykkätottumuksista. Ihmetyttää vain mikseivät lapset voisi kertoa esim. kiusaamisesta vanhemmilleen.
      Hyvä siis siinäkin asiassa lapsia rohkaista : Muistuttaa että kiusaamisesta saa ja pitää kertoa jollekkin aikuiselle vaikka se tuntuisikin pahalta.

• Nimetön

Hyvät ihmiset puhukaa skypellä niin tulee halvaxs...

www.skype.com

eikä maksa mittään...

Jeesustelija

• blondi-72hki

kahdella nuorimmalla 10-20e kk ja kahdella vanhimmalla 20-40e kk.
      Ei se aina riitä mutta ei väliä,olkoot riittämättä,heillä kun on prepaid-liittymät kaikilla.
      Tiedän mihin ne menevät ja ei aina kovin fiksusti mutta noo so what;O)))

• Haaskapaaska

Tässäpä kirjoittaa 16v poika jonka vanhemmat TIETÄVÄT mitä teen koneella.

Ensinnäkin, te vainoharhaiset rouvat ja isännät taloissanne. Jos lapset pelailee väkivaltaisia pelejä, eivät he voi saada niistä vaikutteita. Tutkimusten mukaan vaikutteita voi vain saada mielenhäiriöiset tai muuten päästään vialla olevat, alle 7v lapset.

Nykyään kun kuuntelee näitä tietämättömiä, he taivastelevat että "VOEE kuinka hirveetä ku miunki lapsesta tulloo vielä joku tappaja ku tollasii pellaa.."

Menkääpä jonku lapsenne luo jonka näet pelaavan räiskintäpelejä ja kysykää, miltä heistä tuntuu/ mitä he ajattelevat kun he tappavat porukkaa ruudun takaa.

Uskoakseni vastaus on "Tää on vaan peli", joka on uskottava vastaus eikä saa johtaa vastaukseen "Nyt lähtee tietokone/pelimasiina"

Terseisin, minä.

• Haaskapaaska

Pakko myöntää että mokasin, ja kirjoitin aivan väärään paikkaan.. Mutta kyllähän viestini toimisi tässä koska aihe oli pääsivulla että mitä lapsi tekee tietokoneella.

• minsuuu

Mäki tein ton testin sillon. Mitä puhumista kännykän käytössä on? en ihan tajuu!xD

• murrr

ei pienillä lapsilla kuuluisi olla ala aste ikäisenä vielä ollenkaan puhelinta. eka kapula minkä itsekkin sain oli rippilahjaksi.

mitään saldo rajaa ei ollut kun ensimmäisinä kuukausin testattiin miten tuli puhelinta käytettyä. eikä sellaista ikinä tarvittukkaan.

ihan turhaa sekoittaa lasten päät nykylaitteilla. vasta kun sitä ikää ja vastuun tuntoa alkaa kertyä.

sitä varten ne pelikonsolit on olemassa

• Toimittajille

Ensinnäkin mainittu firma kerää nyt näyttävällä kampaniallaan ryvettynttä imagoansa kuosiinsa. Toiseksi nuorilla on oikeus omiin sisäisiin asioihin, joihin vanhemmilla on lupa olla puuttumatta. Kolmanneksi mitkään tilastot tai sattumukset ei tue piiloviestintää, jossa lapset olisivat erityisessä vaarassa kännyköiden ja netin suhteen!

Lapsia pitää ja tulee valvoa. Nyt kyseessä on populistinen, jo toinen perättäinen mainitun tahon julkisuuteen tuoma pelote. Piiloviestimin.

Silloin, kun vanhemmat valvovat kuin BB, isoveli lapsiaan, olemme kommunistisessa valtiossa, poliisivaltiossa. Lapsilla on vastuunsa ikätasoonsa nähden. Heille tulee antaa omaa sisäistä vastuuta.

Se ei poista sitä, etteikö isä ja äiti olisi vastuussa. Kaikkea ei pidä kuitenkaan lasten vanhemmille paljastaa. Ikätasoo huomioon ottaen!

harmittaa että journalistit menee piiloviestinnän mukaiseen työhön, ehkä raha ratkaisee ja hyvät jutut!

PerHOnen!

• Jokainen lapsi elää maailmaa, missä ei ole aikuisuus ,eikä aina lapsikaan.
      Lapsella on oikeus myös omaan elämäänsä, niine puutteineen tai niine elämää paremmaksi tavoittelimineen ajatuksineen.
      Sekä aikuisilla myös vastuu, sekä itsestään, että myös lapsesta, jonka kanssa keskustelee tässä intteraktiivisessa yhteisössä.
      Jos toivoisin jotain, toivoisin näille lapsille täällä netissä,mahdollisimman taitavaa kuuntelijaa olematta silti mitään itse vailla.
      Sekä ihnaa elämää luonnossa ja myös paljon läheisen rakkautta.
      Aikusille, toivoisin paljon ymmärrystä sekä ohjaavaa kantaa, kun täällä nuoren näkee, sekä myös tajuta se, että joka täällä yhdenkin nuoren elämän kunniallisesti pelastaa,,,se on oikea ihminen chatissa.
      Ja taatusti vippinsä ansainnut.... Hyvää Joulukuuta kaikille , kuhan sinne mennään ....

• Hän...

Hyvä ja kaunis ajatus... Suomessa vaan tahtoo olla liikaa "nujertajia",,, (eihän lapset mitään osaa) tyyliin. Nostan sulle hattua!
        Itse 13 v. tytön isä.
        kaikkea hyvää sun joulunodotukseesi!!

• Ja etsii virpomisohjeita.

• LOL LOL

Hajokaa kaikki tähä *****.. ei voi olla noi säälittäviä.. voi ku tein poika käy vähä kattoo tisuja ja heti ollaa "et hunningolla".. parempi et tisuja ku ******!! JA kännykät voitte laittaa... no joo.. on se elämä rankkaa ku pitää murehtia mitä pelejä pikku Arto pelailee iltasin. Miettikää ny niit todellisia asioita.. voi voi.. Ja oikeesti 16v ja olin jo töis ja ostin melkee kaiken ite.. 18V töihin, 20V opiskelemaa Ammattikorkeeseen ja edelleen töissä.. nyt 21v.. Siinä sitä oppii elämää ku töitä tekee ja itse leipänsä tienaa.. Sieltä äidin helman altaon varmasti helppo pällistellä oikeaa maailmaa, mutta joskus se tulee ja kostautuu, Sen voi taata. ja virheistä oppii ja viinalla unohtuu.. Ei oo helppoo olla 18v ja kännykkä hyllyllä jemmas :) voe voe..

• LOL LOL kirjoitti:

Hajokaa kaikki tähä *****.. ei voi olla noi säälittäviä.. voi ku tein poika käy vähä kattoo tisuja ja heti ollaa "et hunningolla".. parempi et tisuja ku ******!! JA kännykät voitte laittaa... no joo.. on se elämä rankkaa ku pitää murehtia mitä pelejä pikku Arto pelailee iltasin. Miettikää ny niit todellisia asioita.. voi voi.. Ja oikeesti 16v ja olin jo töis ja ostin melkee kaiken ite.. 18V töihin, 20V opiskelemaa Ammattikorkeeseen ja edelleen töissä.. nyt 21v.. Siinä sitä oppii elämää ku töitä tekee ja itse leipänsä tienaa.. Sieltä äidin helman altaon varmasti helppo pällistellä oikeaa maailmaa, mutta joskus se tulee ja kostautuu, Sen voi taata. ja virheistä oppii ja viinalla unohtuu.. Ei oo helppoo olla 18v ja kännykkä hyllyllä jemmas :) voe voe..

Mä oon 18 ja teen kahta työtä.

• 18v jäpikkä

Olen aina saanut vapaasti tehdä mitä haluan. Niin netissä kuin sen ulkopuolella. Ikinä ei ole ollut ongelmia.

Vanhemmat ovat aina ottaneet sen lähinnä normaalina jos ovat vahingossa huomanneet että olen käynyt pornosivuilla (silloin kun ei ollut kun 2konetta perheessä)

Meillä on muutenkin aina ollut vapaa perhe.

Olen aina saanut ryypätä ja polttaa tupakkiakin niinkuin haluan ja nykyään en melkein KOSKAAN juo (tarkoittaa ehkä 2krt vuodessa jos sitäkään) ja poltan kyllä.

Se on minun tosi paha paheeni. Josta yritän kovasti päästä eroon.

Itse vapaan kasvatuksen saaneena sitä myös puollan koska omasta mielestäni olen parempi keskiverto nuorta esim siinä että en juo ja tupakoinin yritän lopettaa..

Koulun käyntini on päin persettä mutta se johtuu ihan muusta kuin kasvatuksesta.

Niin ja noista puhelinlaskuista vielä että minulle on kerran elämässäni tullut 90€ lasku ja sen jälkeen on aina melkeen ollut siinä 5 - 30€ ja nyt varsinkin kun asun yksin ja maksan kaiken itte ni minulla on 20€ saldoraja kummassakin puhelimessa (eli max. lasku on 40€ - 50€ riippuen saldon hitaudesta. Yleensä laskut on yhteensä siinä 20€ luokkaa)

• Miehiä

..se siellä kiusii. ;)

p.s.Lupaa yhtä sun toista.

"Oletko sinä..." No aivan yhtä hyvin kuin nuo muijat tuolla
      Pelastakaa Lasten ry.n, omat lapset ,............

• ei enää nuori

tässä keski ikäisenä kirjoitan nuorten puolesta. Tänä päivänä nuoret on paljon viisaanpia etenkin tieto liikenteen ( netti kännykkä )käytössä. Ja useimmat tietävät rajansa.

- Valvominen tänä uusiutuvien laitteiden aikana on mahdotonta. korkeintaan pieni valistus nuorille olisi kieltämättä paikallaan....ja näin ollaan varmaankin toimittu.

- Ensinnä keksitään internet ja sitten äly puhelimet ja nyt pitäisi ruveta valvomaan lastensa laitteiden käyttöä Hmmm..nuoret on nyky aikana niin viisaita yleensä kaikissa näissä laitteissa että välillä itsenikin on kysyttävä nuoremmilta neuvoa miten jokin laite toimii.

Eli mitä älykkäämpiä laitteita kehitetään niin enemmän tulleepi probleemia..liika paapominen ei mitään tässä tapauksessa auta..minusta tuon linkin kännykän ja netin väiltä olisi saanut jättää pois.
      ja kun se siinä nyt on niin tottakait sitä käytetään valvottiinpa tahi ei.

• ChiBiBii

minusta netin käyttö on ihan hyväksi nuorille. nuoret oppivat netin kautta paljon uusia asioita ja kieliä keskustellessaan ulkomaalaisten kanssa ja viestitys netin välityksellä on yleensä ilmaista ;)

en voi itsekkään älytä mitä nämä yhet valittavat kun kännykkä laskut ovat niin pieniä. oppikaa rajoittamaan! kaikilla ei ole tarvetta soittaa kavereille 24/7 ja osa osaa käyttää internettiä ja puhua jonkun keskustelu ohjelman kautta tai lähettää netistä viestin kännykkään ilmaiseksi vielä. itelläni on usein alle 10e/kk mutta joskus sitä pitää käyttää vähän enemmän. rahaa on alkanut säästyä kun tuttuni opetti minut käyttämään internettiä ja nytten minulla menee siitä vain se kk maksu ja voin lähettää viestejä ja keskustella tuttujen ja kavereiden kanssa ympäri maailmaa melkeinpä ilmaiseksi ja niinkuin joku sanoi aikasemmin että sen rahan voi käyttää muuallekkin niin siinä hän on oikeassa ^^ mieluummin pidän yhteyttä kavereihin ja tuttuihin " 80e pienemmillä kuluilla " kuin nämä jotkut henkilöt joilla menee melkein 100e/kk. voin käyttää sen 80e johonkin muuhun tarpeelliseen.

älkää haukkuko toisten kasvatuksia. laskut ei ole kasvatuksesta kiinni. moni ei vain käytä paljon kännykkää niin paljon kuin te. kaikille kännykkä ja netti eivät ole koko elämä ^^

peleistä kanssa. niin no onhan siellä kaikenlaisia pelejä mutta loppuen lopuksi nehän on vain pelejä. normaali ihminen ei sekoa niistä :) pelaaminen voi olla jopa hyödyllistä lapsillesi. tosin kohtuuden rajoissa. lapsi tutustuu ihmisiin ympäri maailmaa ja englannin kieli kehittyy ja miksei muutkin kielet. pelit voivat itseasiassa kehittää lasta moneen suuntaan mutta silti pitäisi pistää jonkinlainen raja pelaamiseen ettei lapsesi pelaa yli 10 tuntia päivässä ^^

• Tahvo Näsi

Uhkapeliä ja netti-pornoa tuo viimeksi näytti sielä katselevan, mutta ei piru vie suostunut näyttämään minulle mistä löysi ne jutut. Ei mitään auktoriteetin pelkoa noilla nykyjunnuilla.

• Nimetön

hehe=) mäki kattoin isän kaa kotona 14v pornoa ja otettii olutta=) isä ja äiti oli jo sillo eronneet et äiti ei ollu mäkättämässä=) nyt olen 22v ja on jo oma muija ja säännöllinen työ. ja ei mun isä tai äiti rahottanu mun kännyköitä saati niistä tulevia laskuja!! ittte ne piti perkule maksaa!!en eläessäni saanu edes viikkorahaa,vaa 12v pölli mehtää tienaamaa. oli se makia ku sai tilin ku sama ikäset oli tyhjätaskuja=) sama homma tulee olee munki jälkeläisillä!!! lapsille pitää opettaa vastuuta ja selviytymistä. toki ruoka ja vaatteet ja asumisen kustannan ja viikko rahan 15v asti,toki edellyttää että se tekee kotona,koti töitä. sitte saa kustantaa ite omat vapaa ajan harrastukset!! mie piän 15v poikaa nuorena miehenä joka pystyy tekemää raskaitaki töitä. olen itsekki tehnyt ja en tästä hullumaksi tullu=) se auttaa päärjäämää intissäki raskaissa taistelu harjotuksissa!!!

• apa86

joopa joo. antaa poikien puhua..isi ja äiti maksaa.

• hoi

Vanhempien on turha syytellä lapsia suurista puhelinlaskuista, sillä vanhempien tehtävä on selvittää lapselle, kuinka puhelinta käytetään, miten sitä käytetään ja kuinka paljon sitä käytetään.

Tekstiviestit imevät suurn oan monenkin lapsen/nuoren puhelinlaskusta, sekä joutavanpäiväiset soittoäänten ja taustakuvien tilaamiset.

opettakaa vanhemmat oikeaa puhelimen käyttöä,
      se on hyödyksi lapselle tulevaisuudessa(kin)!

• Tietokone kotona?

Se antaa myös lähes rajattomat mahdollisuudet asioiden hoitoon kotona ilman lisäkuluja! Oletteko ikinä kuulleet mihin kaikenlaisiin puheluihin ja toimintoihin sitä voi hyödyntää? Aikuinen nyt ymmärrettävästi tarvitsee työreissullaan kännyn, mutta kotiin tultua jo voikin soittaa koneella vaikka Kuubaan paikallishinnalla (Kuuban). Venäjälle maksaa esimerkiksi kiinteään puhelimeen 1,7 senttiä minuutti, Ranskaan n.2,5 senttiä, USAan samoin ja niin edelleen! Kännyyn ei kannata soittaa! Tietokoneiden välillä ilmaiseksi vaikka koko päivä, jos on asiaa! Ottakaa netistä vaikka Messenger, tai helpompi www.skype.fi, jo alkaa pelittää! Taas: HERÄTKÄÄ!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      45
      2937
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      46
      2844
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2629
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      338
      1694
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1074
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1051
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      917
    8. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      772
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      760
    10. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      43
      722
    Aihe