Farkkujen kaventaminen

sanni03

Eli ongelma on seuraava; farkut ovat liian leveät vyötäröstä eli ns pyörivät jalassa. Tarkoitus olisi saada muutama sentti kavennettua, mutta olen varsinainen poropeukalo ompelussa eli housujen lyhentäminenkin menee miten sattuu. Jos jollakulla vain on kärsivällisyyttä kertoa ohjeita mitenkä tuon helpommin saisi tehtyä niin olen mitä enemmissä määrin kiitollinen!!! Olen tosin kuullut että takasaumasta esim saisi helposti tuon tehtyä mutta entäs vyölenkit jne. Toinen tapa olisi tietysti ulkosaumoista kaventaa, mutta enpä tiedä. Kiitos jo etukäteen :)

4

9381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapeammiksi

Farkut voi tosiaan kaventaa takasaumasta, ja hyvä on tehdä niin erityisesti silloin jos ylimääräistä väljyyttä on nimenomaan takana. Jos taas väljyyttä on vyötäröllä joka puolella, niin kavennuksen voi ottaa sivuilta. Tasaisimman tuloksen saa, jos ottaa kaikista kolmeta, mutta se on jo niin iso revohka etten suosittele.

Muutenkin tuo kaventaminen ei ole ihan viidessä minuutissa tehty. Ihan ensimmäiseksi täytyy farkut sovittaa ja merkata nuppineuloin kuinka paljon niitä täytyy kaventaa ja mihin asti lantiolla kavennus tulee (eli missä kohti lantiota farkut on jo sopivan kokoiset eikä ylimääräistä välhyyttä enää ole.. Siihen kohti merkitään sivusaumaan nuppineula poikittain). Nämä mitat on hyvä merkitä muistiin paperille, jos vaikka nuppineula sattuu tippumaan. Ja kavennuksia tulee kummastakin sivusaumasta saman verran. Sitten vyötärökaitale puretaan pois ainakin sen sauman kohdalta, mitä kavennetaan. Sitten farkut kannattaa kääntää nurinpäin ja merkata liidulla tai jollain vyötärölle se kavennusmäärä ja mihin asti kavennus tulee. Ja vyötäröllä oleva kavennus, esim. 1,5cm "ohennetaan" pituusmerkkiin lantiolla. (Eli vyötäröltä lähdetään piirtämään ompelulinjaa kohti kavennuksen loppumerkkiä lantiolla. Tästä viivasta pitää tehdä kaareva, ettei sivusaumaan tule kulmaa.) Kavennuksen jälkeen vyötärökaitale on tietysti liian pitkä farkkuihin. Sitä täytyy lyhentää ja itse olen tehnyt sen niin, että olen katkaissut vyötärökaitaleen ja lyhentänyt sitä tarvittavan määrän ja sitten ommellut päät yhteen ja sitten vyötärökaitaleen kiinni lahkeisiin. Jos sauma on vyölenkin kohdalla, pitää vyölenkki ottaa pois vyötärkaitaleen lyhentämisen ajaksi. Vyölenkki ommellaan sitten siis viimeisenä takaisin, ja se peittääkin vyötärökaitaleen lyhennyssauman hyvin. (Toisaalta, myös vyö peittää sauman ihan yhtä hyvin.)

Ei tästä selostuksesta varmaan juuri tolkkua saa, mutta jos nyt jotain apua oli..

• sanni03

Kiitoksia erittäin paljon vastauksestasi!!! Enköhän näillä eväillä pääse alkuun :). Vaikka olenkin ns surkea ompelija, ymmärsin silti mistä ns on kyse. Kiitokset vielä kerran täydentävästä vastauksesta!!!!

• toinen ohje
      • kato googlesta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3326
    2. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      90
      3064
    3. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2984
    4. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      67
      2895
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      51
      2847
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2609
    7. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      33
      2414
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

ja mikä huonoin?
      Ikävä
      49
      2269
    9. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      41
      2137
    10. Vielä ei ainakaan

Kukaan muu tunnu miltään sun jälkeen. Olit niin ainutlaatuista
      Ikävä
      32
      1923
    Aihe