TM testasi öljyt

Teppo

Uusimmassa TM:ssä oli öljytesti. Ykköspallin jakoivat Mobil 1 ja Teboil Diamond. Tosin oli siinä kyllä virheitäkin. Missä mukamas 4l purkki Mobil 1:stä maksaa 68€?!

95

48389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko

      68e 4 litraa? Ei missään niin paljoa.
      N. 30 egeä.

      • nakki

        mitäs tosta Vehon laskusta tuleekaan? kun liki uuteen autoon tehtiin sellanen käyttöönottotarkastus 2000 km:n ajon jälkeen, jolloin vaihdatin öljyt ja suodattimen samalla.
        Se teki 59.29 € (3,6 l) vaihtotyö20,00 € suodatin 14,78 - > ~94 €...

        Suosittelen muita paikkoja, jos takuu esim ei vaadi Veholla asiointia

        elämä on ;-)


      • oleellisempaa

        on se että miten usein vaihtaa öljyt ja suodattimet kuin se minkä öljynvalmistajan litkut laittaa koneeseen


      • 450 000 km
        oleellisempaa kirjoitti:

        on se että miten usein vaihtaa öljyt ja suodattimet kuin se minkä öljynvalmistajan litkut laittaa koneeseen

        Ja mitenkä oleellisen usein öljy pitäisi vaihtaa?

        Minä olen vaihtanut 50 000 km välein, 450 000 km on autolla nyt ajettu ja pari sataa tuhatta vielä ajattelin sillä ajaa.

        Selvästikin olen turhan usein öljyt vaihtanut, koska öljynkulutus ei ole uudesta muuttunut miksikään.


      • 1a.

        "N. 30 egeä. ",

        mistä saa Mobil 1, 30 €,
        kerro, vai oletko oikeesti

        "esko, jonka juttuja ei kannata uskoa"


        Harvoin meilä on "pörsseissäkään" alle 40 €,
        merkkiliikeissä 55 €.


      • tuohon hintaan
        1a. kirjoitti:

        "N. 30 egeä. ",

        mistä saa Mobil 1, 30 €,
        kerro, vai oletko oikeesti

        "esko, jonka juttuja ei kannata uskoa"


        Harvoin meilä on "pörsseissäkään" alle 40 €,
        merkkiliikeissä 55 €.

        Esim. pääkaupunkiseudulla Hong Kong / Tarjoustalo Mobil 1 5W-50 4l 27.90, Mobil 1 5W-40 4l 32.90, Mobil 1 0W-40 39.90 4l.

        Ja testissähän oli tuo 5W-40.


      • seos.
        tuohon hintaan kirjoitti:

        Esim. pääkaupunkiseudulla Hong Kong / Tarjoustalo Mobil 1 5W-50 4l 27.90, Mobil 1 5W-40 4l 32.90, Mobil 1 0W-40 39.90 4l.

        Ja testissähän oli tuo 5W-40.

        muistatko,
        puhuttiin siitä Mobil 1 josta viestin aloittaja aloitti.

        Ei tuo ole läheskään samaa, jos luottaa oljynvalmistajaan,
        tai, ehkä itse tiedät paremmin.

        tuo lopuusa oleva 40 € toki pitää paikkansa,
        mutta aina kannatta katsoa pohjan leima ja kyljen teksti,
        onko aitoa.


      • oli Mobil 1 5W-40
        seos. kirjoitti:

        muistatko,
        puhuttiin siitä Mobil 1 josta viestin aloittaja aloitti.

        Ei tuo ole läheskään samaa, jos luottaa oljynvalmistajaan,
        tai, ehkä itse tiedät paremmin.

        tuo lopuusa oleva 40 € toki pitää paikkansa,
        mutta aina kannatta katsoa pohjan leima ja kyljen teksti,
        onko aitoa.

        Jonka hinnaksi oli mainittu 68e 4 litraa ja jota saa 32.90 4 litraa tai 34.90 5 litraa pääkaupunkiseudun Hong Kong / Tarjoustalo. Minimani on myös yksi halpa paikka, niiden hintaa en tiedä.

        Tuo aitous juttu on täysin urbaani legenda niin kauan ennen kuin joku tuo nenäni eteen ns. väärennettyä Mobilia. Noissa paikoissa purkit ovat niin aitoja kuin olla voi, kyseessä ovat suuret ketjut ihan kuin joku Hessumobiili, eivät todellakaan tuo itse öljyjänsä maahan, kirpputorilta voi tietysti löytää mitä vaan.


      • Eepi 2
        450 000 km kirjoitti:

        Ja mitenkä oleellisen usein öljy pitäisi vaihtaa?

        Minä olen vaihtanut 50 000 km välein, 450 000 km on autolla nyt ajettu ja pari sataa tuhatta vielä ajattelin sillä ajaa.

        Selvästikin olen turhan usein öljyt vaihtanut, koska öljynkulutus ei ole uudesta muuttunut miksikään.

        Liekkö ´pilkkuvirhe´ sinun öljynvaihtoväli-suosituksessa; pitäisi kait olla lähempänä 5000 km kuin 50000km? Ostettiin hiljattain jonkun mummon ´siististi´ 80000km ajama Mazda 3, johon oli öljynvaihdot tehty merkkihuollossa 25000 km:n välein merkkisuodatin , (öljy Mobil S 3000, 5w40 ); auton käynnistämisen jälkeen ´kylmänä´ usein /ei aina, ilmeisesti venttiilikopasta kuuluu epämääräistä metallin kalkatusta 5...20 sek. ajan; v. 1965 lähtien olen ajanut kaikenmaailman japsi- ja aaturäppänöillä (vanhoilla ja uusilla) enkä ole kokenut mitään vastaavaa; apua ´vaivaan´ en ole saanut merkkiliikkeestäkään, vaikka ko. autotyyppiä on maailmassa valmistettu jo lähes 5000000 kappaletta (= 5 milj.); minulla siis on tuuria omistaa kuulemma ensimmäinen tällä tavoin nakuttava Mazda-tapaus koko maailmassa ( täytyy ilmeiseti alkaa lottoamaan, jossa päävoiton voi saada ilm. helpostikin ko. todennäköisyydellä )?
        Itse olen aprikoinut, että kalina johtuisi hydraulisten venttiilin-säätimien/nostimien paskottumisesta liian pitkään ajettujen öljyjen takia?
        Ei taida sittenkään olla syy öljyssä, jos sinä lasetat oljyilläsi 50000 km:n vaihtovälein --- millä autolla ajelet ?
        terv. Eepi 2


    • Jukka

      Hyvä että edes jotenkin testataan.Edelleen uusien öljyjen laboratoriokokeiden sijasta kaipaisin enemmänkin tietoa siitä mitä tuhansien ajokilometrien jälkeen on öljyn ominaisuuksista jäljellä.

      Tässä testissä ainoa josta siihen saa osviittaa on leikkautuvuustesti. Itse kiinnitän siihen eniten huomiota, siinä parhaat/hyvät todennäköisesti ovat parhaita valintoja oikeassa käytössä. Uutena tehdyt mittaukset eivät valitettavasti vastaa siihen miten ne öljyt käyttöä kestävät.

      • Mobililainen

        Tosin nuokaan testit kauan päde koska öljyjen formulat muuttu sen verran usein. Mobil 1:n purkkikin oli vuodelta 2005 tammikuussa kun tarkkaan kuvasta tihrusti ja vanhalla tarralla. Toivottavasti öljy oli uudempaa ja kuva on jostain arkistosta poimittu.


    • muita

      Mitäs muita oli mukana ja testattiinko kylmäpumpattavuus?

    • valuttivat kannusta pakkasessa

      Synteettisten öljyjen testi kiinnostaisi minuakin mutta ei voisi vähempää hyödyttää joku "testi" jossa uutta öljyä kaadetaan kannusta pakkasessa ja todetaan ettei sitä saa pumpattua enää -50 asteen pakkasessa.

      En kai minä tuollaisella kelillä mihinkään olisi menossa eikä kukaan muukaan jos tänne etelä-Suomeen moinen osuu.

      Oikeassa testissä pitäisi selvittää miten öljy todella toimii moottorissa vuoden pari ja suojaa konetta kulumiselta sekä korroosiolta jopa parin vuoden ja 60tkm vaihtovälin ajan.

      Se oli viimeksi 1970-luvulla kun autot eivät lähteneet pakkasella käyntiin jos oli väärät öljyt. Nykyautot ja öljyt riittävät ainakin täällä etelässä niillä pakkasilla mitä ylipäätänsä vielä on vaikka joku raukka joutuisi pitämään autoaan kadun varrella eikä lämmitä sitä lohkarilla tai polttoainelämppärillä ennen käynnistystä.

      • Mä en ainakaan ottaisi autoa enää ulos tallista -30 C asteen lämpötiloissa. Ajelen ne pari hassua päivää sitten tarvittaessa vaikka taxilla.

        Öljyistä viis, mutta nivelten kumit sun muut joutuvat liian koville. Näin pohjoisessa, kuin me suomalaiset asumme, asuu maailmassa yhteensä vain 10 miljoonaa ihmistä. Suomalaisten lisäksi siis eskimoita, votjakkeja ja saamelaisia. Ei autoja ole tehty näihin keleihin. Saamelaisetkin kulkevat poroilla, kun on tarpeeksi kylmää.


        Master Eq


      • ainakaan meille
        MasterEq kirjoitti:

        Mä en ainakaan ottaisi autoa enää ulos tallista -30 C asteen lämpötiloissa. Ajelen ne pari hassua päivää sitten tarvittaessa vaikka taxilla.

        Öljyistä viis, mutta nivelten kumit sun muut joutuvat liian koville. Näin pohjoisessa, kuin me suomalaiset asumme, asuu maailmassa yhteensä vain 10 miljoonaa ihmistä. Suomalaisten lisäksi siis eskimoita, votjakkeja ja saamelaisia. Ei autoja ole tehty näihin keleihin. Saamelaisetkin kulkevat poroilla, kun on tarpeeksi kylmää.


        Master Eq

        Kyllä hyvät autot kestää pakkasessakin, ja jos hajoaa niin eihän se ole kuin köyhällä ongelma.


      • niin vaihda
        MasterEq kirjoitti:

        Mä en ainakaan ottaisi autoa enää ulos tallista -30 C asteen lämpötiloissa. Ajelen ne pari hassua päivää sitten tarvittaessa vaikka taxilla.

        Öljyistä viis, mutta nivelten kumit sun muut joutuvat liian koville. Näin pohjoisessa, kuin me suomalaiset asumme, asuu maailmassa yhteensä vain 10 miljoonaa ihmistä. Suomalaisten lisäksi siis eskimoita, votjakkeja ja saamelaisia. Ei autoja ole tehty näihin keleihin. Saamelaisetkin kulkevat poroilla, kun on tarpeeksi kylmää.


        Master Eq

        jos,,,,,,niin tarkista automerkkisi.

        ei meillä ole ollut ongelmia,
        ei yhtään ole mennyt mm. nivelien kumeja,
        vaikka on ollut autoja uudesta 10-18 vuottakin.

        1975 mallin Golffikin oli 10 vuotta ja 130 000 km
        silloin oli jotain 1977 aamuisin kaikissa mittareissa -42 - -45 astetta pakkasta ja yli -40 säilyi koko päivän.

        Pakkasesta ei ollut mitään muuta ongelmaa,
        kui se,
        ei voinut ajaa tasakaasulla, pitkiä matkoja,
        kaasuttajan kurkku jätyi.

        Ja tuo Golf 1975 lähti 2 sek. startilla käymään aamulla klo 6.00 ja illalla klo 20.00.

        On myös ollut Asconoita, eikä nivelien kumeja ole mennyt,
        Tojotat olivat silloin vielä niin vanhanaikaisia ja takavetoisia.


      • nakki

        kyll mun ostamassani lehdessä näkyi moniakin testi ja mittaustuloksia, kuten leikkaavuus, jähmepiste, pumpattavuus ja mikä lie samepiste, ym

        Jakaakohan ne tosiaan erilaisia painoksia, vai miks noin erilaisen lehden oot löytäny?

        Tosin mittaukset oli ns labra-sellaisia eikä satojen tuhansien ajokilmetrien tuloksia ;-)


      • et näköjään
        nakki kirjoitti:

        kyll mun ostamassani lehdessä näkyi moniakin testi ja mittaustuloksia, kuten leikkaavuus, jähmepiste, pumpattavuus ja mikä lie samepiste, ym

        Jakaakohan ne tosiaan erilaisia painoksia, vai miks noin erilaisen lehden oot löytäny?

        Tosin mittaukset oli ns labra-sellaisia eikä satojen tuhansien ajokilmetrien tuloksia ;-)

        mitä ihmeen iloa on "testissä" jossa tuoretta öljyä valutetaan kannusta pakkasessa ja mitataan pari arvoa. Sekö on öljyn tarkoitus?

        Minun koneessani öljyn tarkoitus on voidella moottoria sekä suojata sitä korroosiolta monenlaisissa olosuhteissa kesät talvet jopa parin vuoden ja 40tkm ajan eikä tuo testi kertonut pätkääkään siitä miten öljy selviää tehtävästä johon se on tarkoitettu.

        Mutta jos vaihtaa joka ilta koneeseen tuoreet öljyt ja jättää kärryn yöksi 50 asteen pakkaseen ilman lohkaria niin tuon perusteella voi toki päätellä jaksaako startti pyörittää sen verran että pääsee aamulla kirkolle bingoon.


      • Sinua ahdistaa
        et näköjään kirjoitti:

        mitä ihmeen iloa on "testissä" jossa tuoretta öljyä valutetaan kannusta pakkasessa ja mitataan pari arvoa. Sekö on öljyn tarkoitus?

        Minun koneessani öljyn tarkoitus on voidella moottoria sekä suojata sitä korroosiolta monenlaisissa olosuhteissa kesät talvet jopa parin vuoden ja 40tkm ajan eikä tuo testi kertonut pätkääkään siitä miten öljy selviää tehtävästä johon se on tarkoitettu.

        Mutta jos vaihtaa joka ilta koneeseen tuoreet öljyt ja jättää kärryn yöksi 50 asteen pakkaseen ilman lohkaria niin tuon perusteella voi toki päätellä jaksaako startti pyörittää sen verran että pääsee aamulla kirkolle bingoon.

        Eiköhän tuo öljyn laatu tuoreena kerro hieman sen laadusta vanhempanakin, ainakaan ne eivät järjestelmällisesti mene täysin ristiin.

        Vai harmittaako sinua nyt kun Mobil/Teboil rankattiin parhaaksi?


      • öljyt
        MasterEq kirjoitti:

        Mä en ainakaan ottaisi autoa enää ulos tallista -30 C asteen lämpötiloissa. Ajelen ne pari hassua päivää sitten tarvittaessa vaikka taxilla.

        Öljyistä viis, mutta nivelten kumit sun muut joutuvat liian koville. Näin pohjoisessa, kuin me suomalaiset asumme, asuu maailmassa yhteensä vain 10 miljoonaa ihmistä. Suomalaisten lisäksi siis eskimoita, votjakkeja ja saamelaisia. Ei autoja ole tehty näihin keleihin. Saamelaisetkin kulkevat poroilla, kun on tarpeeksi kylmää.


        Master Eq

        Kyllä öljyt pitää vaihaa ainakin kerran vuodessa vaikka suositus olisi mikä !


      • suklaamonni2010
        ainakaan meille kirjoitti:

        Kyllä hyvät autot kestää pakkasessakin, ja jos hajoaa niin eihän se ole kuin köyhällä ongelma.

        Öky autot näyttää aina Helsingissä jäätyvän tien poskeen kun cdti esp atc hsp ja muut käikäleet lakkaa autosta toimimasta heti kun on hiukankin normaalia kylmempää.


      • zzzzzaazza
        suklaamonni2010 kirjoitti:

        Öky autot näyttää aina Helsingissä jäätyvän tien poskeen kun cdti esp atc hsp ja muut käikäleet lakkaa autosta toimimasta heti kun on hiukankin normaalia kylmempää.

        Ja mitäköhän tekemistä sillä asialla on vuoden 2006 TM:n öljytestin kanssa?


    • Muuan2

      Nykyiset öljyt ovat kaikki niin huippukamaa, että erot niiden välillä ovat moottorin kannalta merkityksettömiä.

      Useimpien moottoreiden öljyn laadun minimivaatimus on melko vaatimaton.

      Jos öljyn toisinaan vaihtaa, ei koneeseen tule mitään ongelmia öljyn takia. Öljynsuodatin on tärkeämpi kuin öljy. Jos suodatin on rihkamaa, ei huippuöljystäkään ole suurta hyötyä.

      • Muuan3

        Juuri näin.

        Moottorin kannalta ei ole pienintäkään merkitystä sillä, onko öljysi 5w-40 Teboil, Shell vaiko Mobil.

        Tuskin kukaan tosissaan uskoo, että jos käytät koko ajan Mobilia, moottorisi kestää vain 748500 km ajon, kun taas Shellillä se kestää jopa 754650 km... :-))


      • The Rat
        Muuan3 kirjoitti:

        Juuri näin.

        Moottorin kannalta ei ole pienintäkään merkitystä sillä, onko öljysi 5w-40 Teboil, Shell vaiko Mobil.

        Tuskin kukaan tosissaan uskoo, että jos käytät koko ajan Mobilia, moottorisi kestää vain 748500 km ajon, kun taas Shellillä se kestää jopa 754650 km... :-))

        Entäs longlife huolto-ohjelmat?

        Menee meinaan säätämiseksi sitten vastuista jos koneeseen kaatelee jotain muuta kuin valmistajan suosittelemaa tavaraa - siis jos jotain hajoaa...

        En tiedä, mutta kuullut oon... Että on muutenkin vähän nirsompaa öljyn suhteen nuo koneet.


      • Muuan3
        The Rat kirjoitti:

        Entäs longlife huolto-ohjelmat?

        Menee meinaan säätämiseksi sitten vastuista jos koneeseen kaatelee jotain muuta kuin valmistajan suosittelemaa tavaraa - siis jos jotain hajoaa...

        En tiedä, mutta kuullut oon... Että on muutenkin vähän nirsompaa öljyn suhteen nuo koneet.

        Lähtökohta on siis se, että autoon laitetaan ohjekirjan mukaista öljyä, joka täyttää kirjan laatuvaatimukset.

        Niinpä onkin aivan sama, käyttääkö vaikka Volkkarin Longlife-koneessa Mobilin LL-öljyä tai vaikkapa Castrolin LL-öljyä. Koneen kulumiseen tällä ei ole käytännön vaikutusta.


      • The Rat
        Muuan3 kirjoitti:

        Lähtökohta on siis se, että autoon laitetaan ohjekirjan mukaista öljyä, joka täyttää kirjan laatuvaatimukset.

        Niinpä onkin aivan sama, käyttääkö vaikka Volkkarin Longlife-koneessa Mobilin LL-öljyä tai vaikkapa Castrolin LL-öljyä. Koneen kulumiseen tällä ei ole käytännön vaikutusta.

        Nykyiset öljyjen laatuluokitukset eivät täytä ll-ohjelman asettamia vaatimuksia, vaan jokaisella automerkillä on vähän omat merkintänsä. Ei ole siis standardeja.

        Toisin sanoen yksi ll-öljy voi olla hyvinkin erilainen kuin toinen ll-öljy. Tietysti, jos pienellä printillä löytyvät ne vaatimukset ja valitsee ne täyttävän öljyn, ei ongelmaa pitäisi olla... :)


      • Citikka...
        Muuan3 kirjoitti:

        Juuri näin.

        Moottorin kannalta ei ole pienintäkään merkitystä sillä, onko öljysi 5w-40 Teboil, Shell vaiko Mobil.

        Tuskin kukaan tosissaan uskoo, että jos käytät koko ajan Mobilia, moottorisi kestää vain 748500 km ajon, kun taas Shellillä se kestää jopa 754650 km... :-))

        Näissä ranskiksissa on joidenkin mielestä öljymerkillä väliä, jotkut öljyt aiheuttaa enemmän "kylmälimaa" kuin toiset, se taas johtaa huohotinputkien tukkeutumiseen ja pakkasilla saattaapi öljyt lennellä pihalle.
        Toki auton käyttökin vaikuttaa kylmäliman muodostumiseen.


      • Muuan3
        The Rat kirjoitti:

        Nykyiset öljyjen laatuluokitukset eivät täytä ll-ohjelman asettamia vaatimuksia, vaan jokaisella automerkillä on vähän omat merkintänsä. Ei ole siis standardeja.

        Toisin sanoen yksi ll-öljy voi olla hyvinkin erilainen kuin toinen ll-öljy. Tietysti, jos pienellä printillä löytyvät ne vaatimukset ja valitsee ne täyttävän öljyn, ei ongelmaa pitäisi olla... :)

        Automerkkien omat öljyvaatimukset ohittavat yleiset (API tai ACEA) vaatimukset. Siitä huolimatta suurilla öljymerkeillä löytyy sopiva öljy kyllä lähes autoon kuin autoon. Eli ei ole olemassakaan "yleistä" longlife-laatuvaatimusta eikä siten sellaista öljyäkään.

        Jos esim. VW:n tunnus 506.01 löytyy öljypurkista, niin siitä vain koneeseen öljymerkistä riippumatta.


      • The Rat
        Muuan3 kirjoitti:

        Automerkkien omat öljyvaatimukset ohittavat yleiset (API tai ACEA) vaatimukset. Siitä huolimatta suurilla öljymerkeillä löytyy sopiva öljy kyllä lähes autoon kuin autoon. Eli ei ole olemassakaan "yleistä" longlife-laatuvaatimusta eikä siten sellaista öljyäkään.

        Jos esim. VW:n tunnus 506.01 löytyy öljypurkista, niin siitä vain koneeseen öljymerkistä riippumatta.

        Kiitti.

        Pitää pitää mielessä jos nykyinen litran pönikkä loppuu (pari desiä enää jäljellä). :)


      • nankang
        The Rat kirjoitti:

        Entäs longlife huolto-ohjelmat?

        Menee meinaan säätämiseksi sitten vastuista jos koneeseen kaatelee jotain muuta kuin valmistajan suosittelemaa tavaraa - siis jos jotain hajoaa...

        En tiedä, mutta kuullut oon... Että on muutenkin vähän nirsompaa öljyn suhteen nuo koneet.

        Sen pitäisi riittää jos laittaa valmistajan standardin mukaista öljyä. Se ettei haluta korvata jos on laitettu muuta kuin merkkihuollon myymää oljyä, on silkkaa epärehellistä rahanahneutta.


      • lisää
        Citikka... kirjoitti:

        Näissä ranskiksissa on joidenkin mielestä öljymerkillä väliä, jotkut öljyt aiheuttaa enemmän "kylmälimaa" kuin toiset, se taas johtaa huohotinputkien tukkeutumiseen ja pakkasilla saattaapi öljyt lennellä pihalle.
        Toki auton käyttökin vaikuttaa kylmäliman muodostumiseen.

        Joo ongelma on kyllä tuttu vanhasta, jo edesmenneestä XM:n ajoista.
        Siinä (ja monessa Pökötissä myös) jäätyi huohotinletku parikin kertaa. Ja öljyt sitä myöten mahtavan savupilven muodostaen pihalle.

        Olivat pölvästit laittaneet ko huohotinletkun kulkemaan 2-litrasen moottorin öljypohjasta koneen etu- eli kylmemmältä puolelta ylös ja siitähän se pakkaskylmään tuloilmaan sotkeutuessaan jäätyi.

        Mutt kerro lisää, kerro tarkemmin. Siis mitä öljyjä pitää vältellä ja mitä suosia?
        Mulla on just uus 1.6-litranen C4.
        Toivoakseni ovat oppineet jotain tosta XM-ajasta.

        Laittoivat siihen Mobilin 0W-40


      • ei paljoa kokemusta
        lisää kirjoitti:

        Joo ongelma on kyllä tuttu vanhasta, jo edesmenneestä XM:n ajoista.
        Siinä (ja monessa Pökötissä myös) jäätyi huohotinletku parikin kertaa. Ja öljyt sitä myöten mahtavan savupilven muodostaen pihalle.

        Olivat pölvästit laittaneet ko huohotinletkun kulkemaan 2-litrasen moottorin öljypohjasta koneen etu- eli kylmemmältä puolelta ylös ja siitähän se pakkaskylmään tuloilmaan sotkeutuessaan jäätyi.

        Mutt kerro lisää, kerro tarkemmin. Siis mitä öljyjä pitää vältellä ja mitä suosia?
        Mulla on just uus 1.6-litranen C4.
        Toivoakseni ovat oppineet jotain tosta XM-ajasta.

        Laittoivat siihen Mobilin 0W-40

        Olen vai nlukenut monien moittivan Shellin Helixiä, kuulemma sitä käyttäessä muodostuu herkästi kylmälimaa.

        Totalia ja Mobilia tuntuu porukka kehuvan.

        Tärkeäähän on ajella kylmillä ilmoilla moottori kunnolla lämpimäksi, silloin kylmälimaa ei pääse sillälailla muodostumaan.


    • virheitä

      siinä testissä on, jos niinkin yksinkertainen asia, kuin hinnan ilmoitus on väärin.

      • Äly hoi

        Miten niin "hinta oli väärä"? Ihan oikea ohjehintahan se oli. On sitten aivan eri asia, millä hinnalla mikäkin markettiketju sitä myy!


    • että testattiin

      Kukaanhan meistä ei pysty sanomaan onko noissa käytännössä pientäkään eroa kun yhtä öljyä kerrallaan käytetään mutta kyllä allekirjoittanut syöttää jatkossa Mobil1:ä koneeseen, melko selvästi Teboilin kanssa testin ykkönen mutta noista kuitenkin tasaisempi suoritus.

      Älkää nyt kukaan kuitenkaan mainitko mitään markettiöljystä :-)

      • pissis_poju

        GTi Golfini koneeseen laitetaan myös jatkossa AINOASTAAN MOBILIA.
        Muut on kuravettä, Mobil on ykkönen!


      • Lammasko?
        pissis_poju kirjoitti:

        GTi Golfini koneeseen laitetaan myös jatkossa AINOASTAAN MOBILIA.
        Muut on kuravettä, Mobil on ykkönen!

        kesät talvet. Ei ole ollut koskaan mitään murhetta ja koneet tuntuu kestävän ikuisesti (ainakin yli 500tkm) joka automerkissä mitä on ollut. Ei koskaan ongelmia pakkaskäynnistyksissä -37C asti kun ei ole kylmemmissä oloissa tarvinnut olla. Niin kauan kun tota saa en vaihda. Ja testeissä vuodesta toiseen vaa yleensä paras vaikka testit tehtäisiin koemoottoria käyttämällä ja sitten mitattais leikkauskestävyydet, viskositeetti-indeksin muuttuminen vanhemmiten ja muut.


      • sgsgsgw
        Lammasko? kirjoitti:

        kesät talvet. Ei ole ollut koskaan mitään murhetta ja koneet tuntuu kestävän ikuisesti (ainakin yli 500tkm) joka automerkissä mitä on ollut. Ei koskaan ongelmia pakkaskäynnistyksissä -37C asti kun ei ole kylmemmissä oloissa tarvinnut olla. Niin kauan kun tota saa en vaihda. Ja testeissä vuodesta toiseen vaa yleensä paras vaikka testit tehtäisiin koemoottoria käyttämällä ja sitten mitattais leikkauskestävyydet, viskositeetti-indeksin muuttuminen vanhemmiten ja muut.

        Mobil rally formulaa ei enää ole uusi nimi mobilin 5W50 öljylle on peak life.
        Ja muuten tuo 5w50 on turhan paksua ainakin suomeen.


    • :):):):):):):):):):)

      Luulisi että Neste tietää paremmin kumpi öljyistään on parempi kuin TM :):):):):):):):)

      Testattiinko tuossa ollenkaan voiteluominaisuuksia? Öljystä sentään kyse.

      • fbd89gf8gh+

        Tuloksia ei suhteutettu mihinkään. Nyt on vaikea sanoa onko samepisteen tai jonkin muun arvon muutos 10-->15 paljon vai vähän. Entä jos moottorille haittallinen arvo on vasta 100. Ja silti TM jakoi pisteitä noista eroista. Sama kuin antaisi pisteitä tietokoneen prosessorin suorituskyvylle 2000MHz = 10 ja 2020MHz = 9. Ei mitään käytännön eroa. Nyt ei ole mitään selvyyttä onko noilla arvoilla ja eroilla mitään merkitystä moottorin kulumisen tai toiminnan kannalta (pl. kylmäkäynnistyvyys). Kuluuko moottori enemmän esim. pölyn tai lämpötilan vaikutuksesta kuin öljyn laadun??

        Testi oli aika huonosti tehty. Alussakin sanottiin, että moottorilla ei voida mitata koska ei voida suoraan sanoa että erot johtuisivat öljyistä.

        Millaista öljy oli 10v sitten? Oliko se ominaisuuksiltaan samanlaista vai heikompaa ja kuinka paljon?

        Aika turha testi ja Eurol (motox) pärjäsi hyvin hintaansa nähden. Ei tainnut olla pumpattavissa alle -35:n mutta eipä ollut reilusti kalliimpi Nestekään.

        Testin toteutus ja pisteytys ontuu. Jarrupalatestin TM kämmäsi huolella ja myönsi itsekin toteutustavaltaan olleen väärän ja johtaneen vääriin pisteytyksiin tuotteille. Oiskohan tässä nyt vähän samaa? Öljyjä ei ehkä ihan noin yksinkertaisesti voi panna paremmuusjärjestykseen. Mitattu arvoja ja saatu tuloksia, mutta ei kerrottu mitä ne merkitsee ja onko mittaukset valideja.


      • :):):):):):):):):):)

        Tälläisen testin järjestäjällä pitäisi olla oikeaa öjytuntemusta. En muista kuka tämän testin järjestelyistä vastasi, toivottavasti ei tekniikan maailman autotoimittajat.

        Kyllä varmaan nuo pakkaspumpattavuus tiedot pitää paikkansa, mutta ne löytyy jokaisen valmistajan internetsivuiltakin.


      • löytyy sitä
        :):):):):):):):):):) kirjoitti:

        Tälläisen testin järjestäjällä pitäisi olla oikeaa öjytuntemusta. En muista kuka tämän testin järjestelyistä vastasi, toivottavasti ei tekniikan maailman autotoimittajat.

        Kyllä varmaan nuo pakkaspumpattavuus tiedot pitää paikkansa, mutta ne löytyy jokaisen valmistajan internetsivuiltakin.

        OIKEAA öljyntuntemusta...

        Mikä tuossa nyt hiertää, onko suosikkimerkki rankattu hieman huonommaksi kuin piti?

        Kyllä nuo tietää mitä tekevät, ei tuo nyt mitään salatiedettä ole vaikka niin täällä tuntuu jotkut uskovan.


      • kun tälläkin
        löytyy sitä kirjoitti:

        OIKEAA öljyntuntemusta...

        Mikä tuossa nyt hiertää, onko suosikkimerkki rankattu hieman huonommaksi kuin piti?

        Kyllä nuo tietää mitä tekevät, ei tuo nyt mitään salatiedettä ole vaikka niin täällä tuntuu jotkut uskovan.

        Älähän nyt. Tälläkin palstalla joku/jotkut ovat hehkuttaneet mm. Euroilia ja kas kummaa se öljy ei olekkaan pumpattavissa reilun -30 asteen pakkasessa. Ja koska öljy on auton seistessä öljypohjassa niin tuota öljypohjaa ei saa normaalilla lohkolämmittimellä edes lämmitettyä ollenkaan, joten empä euroilia käyttäisi talvella ollenkaan.


      • :):):))::):):):):):):):):):)
        kun tälläkin kirjoitti:

        Älähän nyt. Tälläkin palstalla joku/jotkut ovat hehkuttaneet mm. Euroilia ja kas kummaa se öljy ei olekkaan pumpattavissa reilun -30 asteen pakkasessa. Ja koska öljy on auton seistessä öljypohjassa niin tuota öljypohjaa ei saa normaalilla lohkolämmittimellä edes lämmitettyä ollenkaan, joten empä euroilia käyttäisi talvella ollenkaan.

        Euroolia en ole itse käyttänyt enkä 50 asteen pakkasessa joutunut käynnistämään. Mutta jos öljy toimii yli 30 pakkasasteellakin niin se riittää eteläsuomalaiselle taatusti. Koillislapin ihmisten varmaan kannattaa olla tarkempia tuon suhteen.

        Eikös joku täällä sanonut, että bilteema ja motonetx öljyt tulevat euroolilta? Ei ollut bilteemaöljyssäkään mitään vikaa.

        Eurooleissa se joku leikkautuvuusindexi oli muita suurempi, mutta 50 sarjan öljyä ei voi suoraan verrata näihin muihin. Mitä tuollainen indexi edes kuvaa? Mikä on skaalaus? Ehkä Euroolin kymmenkertaiselta näyttänyt ero, ihan kuin ölis hiekkaa öljyssä, sekin oli pienen pieni?


      • enää
        :):):))::):):):):):):):):):) kirjoitti:

        Euroolia en ole itse käyttänyt enkä 50 asteen pakkasessa joutunut käynnistämään. Mutta jos öljy toimii yli 30 pakkasasteellakin niin se riittää eteläsuomalaiselle taatusti. Koillislapin ihmisten varmaan kannattaa olla tarkempia tuon suhteen.

        Eikös joku täällä sanonut, että bilteema ja motonetx öljyt tulevat euroolilta? Ei ollut bilteemaöljyssäkään mitään vikaa.

        Eurooleissa se joku leikkautuvuusindexi oli muita suurempi, mutta 50 sarjan öljyä ei voi suoraan verrata näihin muihin. Mitä tuollainen indexi edes kuvaa? Mikä on skaalaus? Ehkä Euroolin kymmenkertaiselta näyttänyt ero, ihan kuin ölis hiekkaa öljyssä, sekin oli pienen pieni?

        Mutta jos öljy ei ole edes pumpattavissa reilun -30 asteen pakkasessa, niin olisi kyllä hyvin mielenkiintoista nähdä että miten kauan menee että tuollainen laaduton öljy lähtee kiertämään -20 asteen pakkasessa... veikkaa että se öljy on jo tosi jähmeää tossa lämpötilassa. Ja joka startilla menee pitkään ennekuin kone saa kunnon voitelua. Lisäksi mitä säästää ostamalla eurolia verrattuna varmasti laadukkaseen merkkiöljyyn? 10-20 euroa/öljynvaihtoväli?


      • :)):):)))
        enää kirjoitti:

        Mutta jos öljy ei ole edes pumpattavissa reilun -30 asteen pakkasessa, niin olisi kyllä hyvin mielenkiintoista nähdä että miten kauan menee että tuollainen laaduton öljy lähtee kiertämään -20 asteen pakkasessa... veikkaa että se öljy on jo tosi jähmeää tossa lämpötilassa. Ja joka startilla menee pitkään ennekuin kone saa kunnon voitelua. Lisäksi mitä säästää ostamalla eurolia verrattuna varmasti laadukkaseen merkkiöljyyn? 10-20 euroa/öljynvaihtoväli?

        Performance level:
        API: SL/CF , ACEA: A3/B3/B4
        VW 502.00/505.00
        GM-LL-B-025 (5W-30 & 5W-40)
        MB: 229.1 en 229.3 (5W-30 & 5W-40)
        Porsche: All Models (5W-40 & 5W-50)
        BMW LL-98

        Typical properties: 5W30 5W40 5W50
        Specific Gravity 20°C kg/l 0,849 0.849 0,851
        Viscosity 100°C mm2/s 12 13,8 19
        Viscosity 40°C mm2/s 71,8 82,8 119
        Viscosity (-30°C) mPa.s


      • :):):))::):):):):):):):):):)
        :)):):))) kirjoitti:

        Performance level:
        API: SL/CF , ACEA: A3/B3/B4
        VW 502.00/505.00
        GM-LL-B-025 (5W-30 & 5W-40)
        MB: 229.1 en 229.3 (5W-30 & 5W-40)
        Porsche: All Models (5W-40 & 5W-50)
        BMW LL-98

        Typical properties: 5W30 5W40 5W50
        Specific Gravity 20°C kg/l 0,849 0.849 0,851
        Viscosity 100°C mm2/s 12 13,8 19
        Viscosity 40°C mm2/s 71,8 82,8 119
        Viscosity (-30°C) mPa.s

        eli markkinoiden halvin öljy on longlife tasoa. Mutta jos joku haluaa maksaa 15€/L mobiluskossaan niin mikäettei.


      • ei ole
        :):):))::):):):):):):):):):) kirjoitti:

        eli markkinoiden halvin öljy on longlife tasoa. Mutta jos joku haluaa maksaa 15€/L mobiluskossaan niin mikäettei.

        Edelleenkään ei ole mitään tietoa, että lähteekö Euroil -20 asteen pakkasessa liikkeelle ja miten nopeasti. -30 asteen pakkasessa se ei lähde ollenkaan liikkeelle, joten kone käy ilman öljyä aika pitkään.


      • vai mikä se nyt oli
        :):):))::):):):):):):):):):) kirjoitti:

        eli markkinoiden halvin öljy on longlife tasoa. Mutta jos joku haluaa maksaa 15€/L mobiluskossaan niin mikäettei.

        Ihan vapaasti Eurolia. Itse ostan Mobilia, josta esim. tuo Mobil 1 5W-40 maksaa 34e 5 litran tonkassa, siitä voi laskea litrahintaa mikäli asialla on jotain merkitystä.

        Vapaa maa.


      • :):):):):):):):):):)):))::)...
        vai mikä se nyt oli kirjoitti:

        Ihan vapaasti Eurolia. Itse ostan Mobilia, josta esim. tuo Mobil 1 5W-40 maksaa 34e 5 litran tonkassa, siitä voi laskea litrahintaa mikäli asialla on jotain merkitystä.

        Vapaa maa.

        Ehkä ostankin. Tuollainen Euroilin 5W50 on väljään moottoriin ja kovaan ajoon luulutavasti parempi valinta kuin joku Mobilin 0W30 litku.


      • vikapäin?
        :)):):))) kirjoitti:

        Performance level:
        API: SL/CF , ACEA: A3/B3/B4
        VW 502.00/505.00
        GM-LL-B-025 (5W-30 & 5W-40)
        MB: 229.1 en 229.3 (5W-30 & 5W-40)
        Porsche: All Models (5W-40 & 5W-50)
        BMW LL-98

        Typical properties: 5W30 5W40 5W50
        Specific Gravity 20°C kg/l 0,849 0.849 0,851
        Viscosity 100°C mm2/s 12 13,8 19
        Viscosity 40°C mm2/s 71,8 82,8 119
        Viscosity (-30°C) mPa.s

        ainakin TM:n testissä ne oli toisin päin
        ei siis: Viscosity (-30°C) mPa.s


      • se vertailu/testi

        niin tiedät

        Kumma miks joidenkin pitää kommentoida vaikkei tunne kommentoitavaa juttuakaan!

        Ja kyll ne ehkä tietääkin, mutt ei ehken osaa tehdä parempaa tai sitt ns kaupalliset syyt johtaa huonompaan lopputulokseen. You know, ne komponenttien hinnat, tuotantokustannukset, katteet, markkinaosuudet, etc määräävät tuotteen tasosta ainakin yhtä paljon kuin sen ominaisuudet.

        Olisko tolla Mobililla isommat rahkeet ku Nesteellä? Ainakin markkinat sillä lie moninkertaiset tuotteilleen, ku musta jotenkin vaan tuntuu, ett Neste ei taida olla 'isossa maailmassa' niin kauhian tunnettu sittenkään...


      • sallinmunnauraa
        :):):))::):):):):):):):):):) kirjoitti:

        eli markkinoiden halvin öljy on longlife tasoa. Mutta jos joku haluaa maksaa 15€/L mobiluskossaan niin mikäettei.

        usko sinä jos niin haluat mutta mitä en omaani 40.000 euron autoon laita mitään Eurol litkua,
        öljyä tarvitsee sen verran harvoin ja on auton käyttökustannuksissa niin pieni osuus että siitä en säästä


      • ph
        vai mikä se nyt oli kirjoitti:

        Ihan vapaasti Eurolia. Itse ostan Mobilia, josta esim. tuo Mobil 1 5W-40 maksaa 34e 5 litran tonkassa, siitä voi laskea litrahintaa mikäli asialla on jotain merkitystä.

        Vapaa maa.

        Koneet jotka käyvät yötä päivää esim isot dieselit laivoissa. Ei niihin vaihdeta öljyjä--- joka satamassa eikä niissä ole edes öljytikkua .. öljy separoidaan vakuumissa eli poistetaan epäpuhtaudet tämä proressi pyörii niin kauan kun kone on käynnissä toki öljymäärä on moninkertainen autoihin verrattuna mutta tehtävä on sama. kerrankin mersun apumoottori käydä puksutteli 11 kuukautta tosin tasasella kierrosluvulla ja pyöritti vaan generaattoria. kone avattiin telakala ja elecrtoni mauserilla todetiin, että mikään oleellinen osa ei vaatinut vaihtoa. Kannentiiviste kuitenkin tuli uusi eli suodatus on kaiketi se oleellisin osa öljyt sinänsä voi kestää vaikka mitä, mutta siihen sekaantuva palamisen tuotos ym parasiitit heikentävät voiteluominaisuuksia ja jne
        Hyvä suodatin aina rasvan vaihdon yhteydessä. Syynteettiset voiteluaineet onko ne öljyä?


    • Äly Hoi

      Vai oli hinta väärä? Aivan oikea ohjehinta. Jos markettiketju myy sitä halvemmalla, onko se Tekniikan Maailman vika?

    • ostin

      Mobilia 2kpl 4l:n kannua, maksoi 24,90 kpl.

      • Pihi mutta itara

        Sopisiko tarkentaa, että mitä mobilia ja mistä ostit


    • asiantuntija

      osti Teboilin ja välittää sen öljyjä ympäri Eurooppaa ja Venäjää? Siksi koska siellä osataan tehdä kunnon öljyjä.

    • eräsvain

      En tiedä on Mobil oililla täällä pohjoisessa labraa tai edes sekoittamoa öljyille, Teboil sekoittaa omat öljyt Haminassa ja siellä on myös labra. Kenties pohjolan olosuhteet ovat hieman erilaiset kuin etelä -euroopassa?

      Miksi Neste ei pärjännyt? Kenties vaan ei löydy tarvittavaa osaamista? Menee kemistipuolelle

      • Mobililainen

        Mobilin öljytehdas ja labra löytyy Naantalin satamasta.


      • keliolosuhteet

        kun kymmenissä muissa maissa. Minnesotassa esim on paljon v-mäisemmät kun lunta tuppaa tulemaan oikein kunnolla. Vietin siellä pari vuotta samoin kun Kanadassa. Suomessa tuo lumen määrä on niin vähäinen. Samoin lämpötilat eivät vaihdu niin hirveästi ja äkkiä. Ja muut pohjoismaat tietty samaa kun täälläkin. Tosin Norjassa oli aika karmeeta kun ilman kosteus ja sitten kova pakkanen rassaavat kalustoa. Siellä olin vaan yhden talven. Tuota Rally Formula 5W/50 tunnutaan arvostavan kovin joka puolella, sekä kuumissa että kylmissä maissa. Mielenkiintoinen juttu kun se on ollut jo kai ainakin 10v markkinoilla niin kun joku jossain sanoikin. Enpäs ole nähnyt TM testiä mutta täytyy kaivaa lehti jostain.


      • Neste Mobil

        En kyllä tiedä noista paremmuus asioista,mutta
        olen kuullut ,että Neste jalostaa Mobilille
        perusöljyn.Niin kyllä varmaan Nesteellä tietoa on.


      • City Pro 5-40w
        Mobililainen kirjoitti:

        Mobilin öljytehdas ja labra löytyy Naantalin satamasta.

        Neste City Pro5-40w Täytää BMW LL ja M-B LL:än
        luulisi kelpaavan sinukin romuusi


      • Varmaa tietoa
        Neste Mobil kirjoitti:

        En kyllä tiedä noista paremmuus asioista,mutta
        olen kuullut ,että Neste jalostaa Mobilille
        perusöljyn.Niin kyllä varmaan Nesteellä tietoa on.

        öljyt nesteelle...


    • testistä!

      Eipä tuossa testissa otettu kantaa muuhun kun öljyjen kylmäominaisuuksiin. Eli jos ajelee nurkka-ajoa on testistä hyötyä, öljyjen toimivuudesta moottorin ollessa lämmin testi ei kerro juuri mitään.

      • wavbgvgl

        luitsa sitä testiä? nimenomaan leikkautuvuus ja haihtuvuus mitattiin kuumana, eli 100 asteen lämpötilassa. tosin samalla vaivalla kyl ois saanu ehkä hieman enemmänkin irti litkuista, mut hyvä näin..


      • tehtävä?
        wavbgvgl kirjoitti:

        luitsa sitä testiä? nimenomaan leikkautuvuus ja haihtuvuus mitattiin kuumana, eli 100 asteen lämpötilassa. tosin samalla vaivalla kyl ois saanu ehkä hieman enemmänkin irti litkuista, mut hyvä näin..

        Jos öljyn tehtävä on vähentää kitkaa eli voidella on kyseessä raaka-öljyn sekä jalostamolta tulevan perusöljyn ominaisuuksista. Liekkautuvuus kertoo lisäaineiden aiheuttamasta vistositeetin nopeasta alenemisesta (öljy muuttuu liruksi)-> ei pysy koneessa, alhainen öljynpaine, ongelmia hydrausisissa nostimissa, kampiakselin laakereissa, ym. Haihtuvuus taasen perusöljyn hiilivetyjakaumasta eli mitä kevyempiä jakeita on öljyssä sen suurempi on haihtuvien osuus moottorin lämmitessä, kertoo jotain perusöljystä tai pikemminkin siitä millaiseen käyttöön ja olosuhteisiin valmistaja on öljyn tarkoittanut.


    • mainontaa

      menetti uskottavuutensa jo 25 vuotta sitten.Ja kiinnostaisi tietää mitkä ovat öljyjen laatuluokitukset venäjällä,nehän tulevat varmaan pian käyttöön suomessakin lukoilin pakkauksissa.

      • otaselvääasioista

        Kuule, mistä luulet tuollaista?

        On meinaan juuri toisinpäin, Teboil öljyä
        viedään Venäjälle mutta kenties Lukoil voisi tuoda sinun tyyppisille urpoille omaa
        urpoöljyä ja voit ihan itse päättää mihin päähän sitä laitat


      • elkääs nyt
        otaselvääasioista kirjoitti:

        Kuule, mistä luulet tuollaista?

        On meinaan juuri toisinpäin, Teboil öljyä
        viedään Venäjälle mutta kenties Lukoil voisi tuoda sinun tyyppisille urpoille omaa
        urpoöljyä ja voit ihan itse päättää mihin päähän sitä laitat

        Kaikki niistä öljyistä oli hyviä ja juuri sellaisia kuin valmistaja on ne suunnitellut arvoiltaan olevan. Pienissä eroissa mentiin kaikissa testeissä. sellaisissa joilla ei ole mitään käytännön merkitystä. Ja käytetyn öljyn arvoja on turha arvailla koska nekin täyttävät vaatimukset aivan varmasti. Sitä varten niillä öljy-yhtiöillä on labransa. Päivittäin siellä käytettyjä öljyjä tutkitaan, joten turhia tälläiset jorinat vaikka sopiihan niitä kommentoida asiantuntemuksellaan.


      • öäo
        elkääs nyt kirjoitti:

        Kaikki niistä öljyistä oli hyviä ja juuri sellaisia kuin valmistaja on ne suunnitellut arvoiltaan olevan. Pienissä eroissa mentiin kaikissa testeissä. sellaisissa joilla ei ole mitään käytännön merkitystä. Ja käytetyn öljyn arvoja on turha arvailla koska nekin täyttävät vaatimukset aivan varmasti. Sitä varten niillä öljy-yhtiöillä on labransa. Päivittäin siellä käytettyjä öljyjä tutkitaan, joten turhia tälläiset jorinat vaikka sopiihan niitä kommentoida asiantuntemuksellaan.

        Leikkautuvuus oli testin kehnoimpia mut silti jaetulla ykköspallilla?


      • ei ongelmia.
        öäo kirjoitti:

        Leikkautuvuus oli testin kehnoimpia mut silti jaetulla ykköspallilla?

        tilastot vääristävät; mitään rankkoja eroja ei kuitenkaan löytynyt koko testissä ja teboil täyttää viskositeettistandardin luokitukset. tokihan ne palkkien korkeuserot näyttävät suurilta ensikäteen, mutta öljyissä se ei ole niin pienestä kiinni.


      • osssss
        elkääs nyt kirjoitti:

        Kaikki niistä öljyistä oli hyviä ja juuri sellaisia kuin valmistaja on ne suunnitellut arvoiltaan olevan. Pienissä eroissa mentiin kaikissa testeissä. sellaisissa joilla ei ole mitään käytännön merkitystä. Ja käytetyn öljyn arvoja on turha arvailla koska nekin täyttävät vaatimukset aivan varmasti. Sitä varten niillä öljy-yhtiöillä on labransa. Päivittäin siellä käytettyjä öljyjä tutkitaan, joten turhia tälläiset jorinat vaikka sopiihan niitä kommentoida asiantuntemuksellaan.

        Viitisen vuotta teboil öljyillä ajanut Vw 1.9 tdi koneella ja ei ainakaan koneongelmia ole syntynyt.Turbokin pysynyt kunnossa.


      • uutta testiä odottaa
        osssss kirjoitti:

        Viitisen vuotta teboil öljyillä ajanut Vw 1.9 tdi koneella ja ei ainakaan koneongelmia ole syntynyt.Turbokin pysynyt kunnossa.

        Kannattaisiko odotella uutta öljyvertailua ja jatkaa asiantuntijoiden vääntöä sen jälkeen?!?
        ossskin voisi kertoa millä laadulla ajaa, kuinka paljon ja millä vaihtoväleillä,
        tuollaisilla ylimalkaisilla heitoilla ei ole paskan vertaa merkitystä.
        PS. joko nyt olet löytänyt lämpimän auton tuon waginan tilalle.


      • osssss
        uutta testiä odottaa kirjoitti:

        Kannattaisiko odotella uutta öljyvertailua ja jatkaa asiantuntijoiden vääntöä sen jälkeen?!?
        ossskin voisi kertoa millä laadulla ajaa, kuinka paljon ja millä vaihtoväleillä,
        tuollaisilla ylimalkaisilla heitoilla ei ole paskan vertaa merkitystä.
        PS. joko nyt olet löytänyt lämpimän auton tuon waginan tilalle.

        TB diesel diamond 5-40.Ja vaihtoväli alle 15000km.Saatan talveksi vaihtaa vaikka alle 10000 ajettuna.Itehän voi nollailla tuota ajotietokonetta että ei piippaile aina.
        Ei ole vielä vaihdettu autoa kun vaihdossa saa niin vähän.Lieneekö pitää yrittää ensin isse myydä?
        30 e tuo öljy maksaa 4l niin aivansama vaikka vaihtaa tiheämmin.


      • Väärä keskiarvo
        öäo kirjoitti:

        Leikkautuvuus oli testin kehnoimpia mut silti jaetulla ykköspallilla?

        Teboil sai pisteet 10 9 10 10 10 7=56 eli keskiarvo 9.3, eikä 9.5


    • 9+5

      Eivät tainneet testata Red Line -öljyjä? Luulisin että se olisi ollut parasta öljyä jos olisivat tutkineet.

      • luuloja löytyy

        Kaikkea sitä pieni ihminen luulee, varsinkin vuoden 2006 pohjalta!


      • RUAHAHAHAAAAA

        Mitä turhaa tuollaisia surkeita tuntemattomia merkkejä onkaan testata. Eihän noilla liruilla ole mitään kunnon luokituksiakaan.


      • fsdfsdf
        RUAHAHAHAAAAA kirjoitti:

        Mitä turhaa tuollaisia surkeita tuntemattomia merkkejä onkaan testata. Eihän noilla liruilla ole mitään kunnon luokituksiakaan.

        Redline öljyt ovat Group V öljyjä ja esterisellaisia. Mobil 1 on Group III öljyä eli synteettisten sarjassa halvimmasta ja p-skimmasta päästä.


      • pikkupajan pashaa
        fsdfsdf kirjoitti:

        Redline öljyt ovat Group V öljyjä ja esterisellaisia. Mobil 1 on Group III öljyä eli synteettisten sarjassa halvimmasta ja p-skimmasta päästä.

        Mikäs öljyluokitus se group on?


      • hkfgd
        fsdfsdf kirjoitti:

        Redline öljyt ovat Group V öljyjä ja esterisellaisia. Mobil 1 on Group III öljyä eli synteettisten sarjassa halvimmasta ja p-skimmasta päästä.

        Failed.


      • jore6
        RUAHAHAHAAAAA kirjoitti:

        Mitä turhaa tuollaisia surkeita tuntemattomia merkkejä onkaan testata. Eihän noilla liruilla ole mitään kunnon luokituksiakaan.

        Ei ole luokitusta, koska konetta suojaavien aineiden osuus on suurempi, kuin "normeissa". Esteripohjainen(=paras) öljy, jos sanoo sinulle mitään? Sikäli olisivat väärässä seurassa testissä, että käytännössä ovat kalliita 'kilpaöljyjä'.


      • Anonyymi
        pikkupajan pashaa kirjoitti:

        Mikäs öljyluokitus se group on?

        Volvokuskit käyttää niitä halpis öljyjä...


    • mikavi

      Entäs Euroilin öljyt?

      • 12

        Jos jähmepiste on -30-40c 100% varmasti Group III.


    • kayttajamerkki

      Millastas kamaa toi teboilin diamond on nykyisin? Eikös ne muuttanut "reseptiä" tässä taanoin?

      • dsfd23223

        Se on ihan Teboil Diamondia edelleen eli hyvää moottoriöljyä.


      • timanttiöljyä
        dsfd23223 kirjoitti:

        Se on ihan Teboil Diamondia edelleen eli hyvää moottoriöljyä.

        Joo samaa varmaa venäläistä Group kakkosta kuin ennekin


      • Parempia tutkimuksia
        timanttiöljyä kirjoitti:

        Joo samaa varmaa venäläistä Group kakkosta kuin ennekin

        Lueskelin vuosia sitten jenkkiläisiä dokumentteja öljyistä. Noihin 0W-40 tai edes 5W-40 skaaloihin ei päästä ilman lisäaineita, jotka taas - jollei viime vuosina ole jotain aivan erityistä keksitty - heikentävät öljyn pysymistä hyvälaatuisena pitkään.

        Eli kannattaa hommata öljyä, joka ei ole tarkoitettu sekä 30 asteen pakkasiin että 40 asteen helteisiin, jolle välttämättä tarvitse.

        Jos vaihtaa öljyjä kaksi kertaa vuodessa, kannattaa käyttää talvella paksumpaa ja kesällä ohuempaa.

        Jenkeillä noita öljyvertailuja löytyy, joissa mukana myös kalliita öljyjä, aivan eri sarjaa kuin nämä Mobilin 1 jne. Noista näkee, miten bulkkiöljyt pärjäsivät, mutta tuskin Teboilin Diamondia niistä löytyy, joten sellaisilla ajaminen on tietysti hieman enemmän arpapeliä.

        Ja tietysti mitä pohjoisemmassa asuu, sitä suurempi merkitys on kylmäominaisuuksilla kuten ajalla, joka kestää käynnistyksestä tehokkaaseen voiteluun.

        Itse olen "etelässä" Diamondilla ajellut, ja vaihtanut liian harvoin...


      • kfowkfoekfoeoi
        Parempia tutkimuksia kirjoitti:

        Lueskelin vuosia sitten jenkkiläisiä dokumentteja öljyistä. Noihin 0W-40 tai edes 5W-40 skaaloihin ei päästä ilman lisäaineita, jotka taas - jollei viime vuosina ole jotain aivan erityistä keksitty - heikentävät öljyn pysymistä hyvälaatuisena pitkään.

        Eli kannattaa hommata öljyä, joka ei ole tarkoitettu sekä 30 asteen pakkasiin että 40 asteen helteisiin, jolle välttämättä tarvitse.

        Jos vaihtaa öljyjä kaksi kertaa vuodessa, kannattaa käyttää talvella paksumpaa ja kesällä ohuempaa.

        Jenkeillä noita öljyvertailuja löytyy, joissa mukana myös kalliita öljyjä, aivan eri sarjaa kuin nämä Mobilin 1 jne. Noista näkee, miten bulkkiöljyt pärjäsivät, mutta tuskin Teboilin Diamondia niistä löytyy, joten sellaisilla ajaminen on tietysti hieman enemmän arpapeliä.

        Ja tietysti mitä pohjoisemmassa asuu, sitä suurempi merkitys on kylmäominaisuuksilla kuten ajalla, joka kestää käynnistyksestä tehokkaaseen voiteluun.

        Itse olen "etelässä" Diamondilla ajellut, ja vaihtanut liian harvoin...

        minä kyllä laittaisin toisin päin, eli talveksi ohuempaa ja kesäksi paksumpaa, esim talveksi 0w30 ja kesäksi 5w40


    • 34

      " Noihin 0W-40 tai edes 5W-40 skaaloihin ei päästä ilman lisäaineita, jotka taas - jollei viime vuosina ole jotain aivan erityistä keksitty - heikentävät öljyn pysymistä hyvälaatuisena pitkään."

      Ei tietenkään päästä, siksi ne ovat moniasteöljyjä. Eli eri lämpötiloissa toimivat kuin yksiasteöljyt yhdessä lämpötilassa. Esim. 0W-40 on yhtä paksua kuin SAE 40 100C:ssä, mutta kuitenkin -35C:ssä pumpattavuus on SAE 0W -alueella, toisin kuin SAE 40 tuskin valuisi purkista tuossa lämpötilassa.

      "Jos vaihtaa öljyjä kaksi kertaa vuodessa, kannattaa käyttää talvella paksumpaa ja kesällä ohuempaa"

      Aika huuhaata jälleen. Kyllä esim. 5W-30 -öljy toimii vallan mainiosti niin kesällä kuin talvella. Laadukkaalla 5W- öljyllä jähmepisteet huihtelevat siellä -48 tuntumassa. Mitä ohkaisempaa öljy on kylmänä sitä nopeammin se pääsee voideltaviin pintoihin. Nestejäähdytetyssä moottorissa muutenkin öljynlämpötilat ovat aika vakiot.

    • Anonyymi

      ahaa

      • Anonyymi

        Ihananosto 2006 ketjuun ja kattava ja älykäs kommentointisi antaa uskoa tulevaisuuteen ja suomaliseen nuoreen joka pelastaa maamme talouden ja sivistyksen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe