Ymmärrän, että mm. netti tarjoaa loputtomasti tietoa ja "tietoa" änkytyksestä, mutta kaipaisin - ja varmasti moni muukin - esimerkiksi joltakulta tätä palstaa seuraavalta logopediltä yksinkertaisia pikku vinkkejä siihen, miten vaikkapa 4-vuotiaan pikku änkyttäjän vanhemmat voivat yrittää auttaa asiaa kotioloissa *ennen kuin* tuntuu siltä, että tilanne vaatii virallista puheterapeuttia.
Silmäily änkytysaiheisille nettisivuille paljastaa, että tärkeintä on olla kiinnittämättä asiaan turhaa huomiota, ja toisaalta on tärkeää antaa lapselle riittävästi aikaa ja huomiota, kun hän puhuu. Mahtaako näiden maalaisjärkisten neuvojen lisäksi olla vielä jotain muuta yksinkertaista, mitä kannattaisi muistaa ottaa huomioon?
kotikonsteja änkytykseen?
6
1119
Vastaukset
- annastiina
Minullakin 4 vuotias lapsi, joka alkoi änkyttää vuosi sitten ihan yhtäkkiä. Änkytys jatkui välillä pahempana välillä lievempänä kevääseen, ja kesän ajan änkytys oli poissa kokonaan..olin jo ihan onnessani..kunnes se palasi taas n 2kk sitten. Neuvolasta kyselin, niin sanottiin että se on tosi yleistä tässä iässä, eikä siihen saisi kiinnittää tosiaankaan MITÄÄN huomiota. Välillä vaan tuntuu pahalta, kun toinen yrittää kauan sanoa, että saa sanan pihalle. Onneksi muut lapset eivät ole (vielä) alkaneet kiusata.. Netistä en minäkään ole mitään saanut irti.
- kysyväinen
Olemme kyllä välillä olleet olevinamme kiinnittämättä mitään huomiota, mutta suoraan sanottuna moinen teeskentely tuntuu melko epärehelliseltä. Lapsella on reilusti järkeä päässä ja tietysti huomaa, kun juttu ei luista. Silloin voi mielestäni - siis maalaisjärjellä ajatellen - *joskus* sanoa rehellisesti ja rauhallisesti, että pienille puhuminenkin (niinkuin moni muukin asia) on joskus vähän vaikeaa ja sen jutun voi kertoa ihan rauhallisesti. Silloin se puhe tuleekin monesti paljon rauhallisemmin ja suoremmin. Eihän muillakaan lapsenkasvatuksen aloilla todellakaan pidä teeskennellä olevansa huomaamatta lapsen ongelmia; eri asia sitten on, miten ne huomataan ja huomioidaan.
Sellainen mukava harrastus meillä on, että pelaamme aika paljon lapsen suosikkipelejä, jotka menevät niin iloisella ja reippaalla rutiinilla, että keskustelussa tarvittavat sanat ja lauseet luistavat vanhasta muistista, ja siinä sivussa sitten muutkin asiat. Ei toimine kaikilla pikku änkyttäjillä, mutta meillä aika kivasti ja toivottavasti muillakin.
Toivoisin todella, että joku ammattiylpeyttä tunteva logopedi ihan hyvän hyvyyttään edes pikkuisen kommentoisi tätä keskustelua, ettei kaikkia änkyttäjiä tarvitsisi kiikuttaa puheterapiaan asti. - minä9999
kysyväinen kirjoitti:
Olemme kyllä välillä olleet olevinamme kiinnittämättä mitään huomiota, mutta suoraan sanottuna moinen teeskentely tuntuu melko epärehelliseltä. Lapsella on reilusti järkeä päässä ja tietysti huomaa, kun juttu ei luista. Silloin voi mielestäni - siis maalaisjärjellä ajatellen - *joskus* sanoa rehellisesti ja rauhallisesti, että pienille puhuminenkin (niinkuin moni muukin asia) on joskus vähän vaikeaa ja sen jutun voi kertoa ihan rauhallisesti. Silloin se puhe tuleekin monesti paljon rauhallisemmin ja suoremmin. Eihän muillakaan lapsenkasvatuksen aloilla todellakaan pidä teeskennellä olevansa huomaamatta lapsen ongelmia; eri asia sitten on, miten ne huomataan ja huomioidaan.
Sellainen mukava harrastus meillä on, että pelaamme aika paljon lapsen suosikkipelejä, jotka menevät niin iloisella ja reippaalla rutiinilla, että keskustelussa tarvittavat sanat ja lauseet luistavat vanhasta muistista, ja siinä sivussa sitten muutkin asiat. Ei toimine kaikilla pikku änkyttäjillä, mutta meillä aika kivasti ja toivottavasti muillakin.
Toivoisin todella, että joku ammattiylpeyttä tunteva logopedi ihan hyvän hyvyyttään edes pikkuisen kommentoisi tätä keskustelua, ettei kaikkia änkyttäjiä tarvitsisi kiikuttaa puheterapiaan asti.Änkyttäjänä sanoisin, että muiden huomio ei auta asiaa. On todella ärsyttävää kun joku sanoo sanan jota yrittää sanoa, kaikkein paras on ihminen joka kärsivällisesti kuuntelee loppuun asti keskeyttämättä.
Änkytystä on kovin eriasteista, joten joskus se häiritsee enmmän ja joskus vähemmän. Se ei kuitenkaan estä elämää. Minulla on akateeminen tutkinto, suoritan parhaillani toista työn ohessa, olen hyvässä virassa, naimisissa, yhden lapsen äiti ja odotan toista - eli en todellakaan syrjäytynyt luuseri vaikka änkytänkin. - änkyttäjän isä
kysyväinen kirjoitti:
Toivoisin todella, että joku ammattiylpeyttä tunteva logopedi ihan hyvän hyvyyttään edes pikkuisen kommentoisi tätä keskustelua, ettei kaikkia änkyttäjiä tarvitsisi kiikuttaa puheterapiaan asti.meillä ainakin auttoi. Meidän poika alkoi änkyttää alle kolmivuotiaana, odottelimme että meneekö itsestäään ohi kuten neuvolassa sanotaan, mutta eipä tuo mennyt. Poika hermostui itse ja tuskaili miksi sanat pomppii, miksei ne tottele. Silloin päätimme että nyt kyllä mennään puheterapiaan... ja sehän auttoi. Nyt poika on yhdeksänvuotias, kolmannellla koulussa ja ilmaisee itseäään sujuvasti - itse asiassa tuntuu olevan enempi puhuja kuin matemaatikko ;)
Kotikonsteisa sen verran, että ympäristön rauhoittaminen auttaa. Tv:n tai radion ei tarvitse olla päällä koko ajan ja lasta ei saa hoputtaa kun se yrittäää puhua. Änkys tulee päällle juuri silloin kun yrittäää puhua nopeammin kuin pystyy. Usein änkyttäjillä on päässä valmiudet puhua enemmmän kuin puhe-elimet antaa myöten, eli ääänihuulet sun muut eivät ole kehitttyneet samaa vauhtia kuina aivot.
- keino
Olen kuullut että kannattaa hankkia koira perheeseen niin se auttaa lapsen änkytyksessä....en vain
- ä-ä-äiti
pah, meidän koira ei ainakaan ole mikään puheterapeutti. Tai ehkä änkytys alkoi, koska meillä on koira...
Tuntuu pahalta kun lapsi änkyttää eikä osaa auttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445239Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243440Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992830Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui562643- 1702312
- 242119
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261881Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661845Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391