Räikeän värinen noin 6cm pitkä. Punertava pieniä valkoisia täpliä täynnä ja kyljissä useita keltaisia isoja pyöreitä täpliä rivissä. Pää punainen ja perä ja punainen piikki peräpäässä?? Käveli vastaan kun olin lenkillä. Mikä mahto olla tuo?????
Mikä toukka??
4
1026
Vastaukset
- *Nilla
Hyles gallii eli matarakiitäjä.
Ja kertomasihan tapahtui joskus elo-syyskuussa, eikö? :)- Kiinnostunut2
Matarakiitäjän toukkia olen nähnyt kyllä ihan yllin kyllin ja eri värisävyjä. Tätä en ole lötyänyt vain mistään perhoskirjasta???????????? Tämä oli punertava punainen viiru selässä ja kyljissä useita isoja keltaisia täpliä?? ja pieniä valkoisia täpliä täynnä????????? Punainen piikki ja pää?????????? Tuli vastaan lenkkipolulla Syyskuun alussa. Eikös Matarakiitäjän toukalla mene kyljissävain yhdet isot keltaiset täplät!? Tällä niitä oli enemmän??? Matarankiitäjän toukkiahan on horsmat joskus täynnä mitä erillaisia muunnoksia??????? Edellekin epäselvä toukka????????
- *Nilla
Kiinnostunut2 kirjoitti:
Matarakiitäjän toukkia olen nähnyt kyllä ihan yllin kyllin ja eri värisävyjä. Tätä en ole lötyänyt vain mistään perhoskirjasta???????????? Tämä oli punertava punainen viiru selässä ja kyljissä useita isoja keltaisia täpliä?? ja pieniä valkoisia täpliä täynnä????????? Punainen piikki ja pää?????????? Tuli vastaan lenkkipolulla Syyskuun alussa. Eikös Matarakiitäjän toukalla mene kyljissävain yhdet isot keltaiset täplät!? Tällä niitä oli enemmän??? Matarankiitäjän toukkiahan on horsmat joskus täynnä mitä erillaisia muunnoksia??????? Edellekin epäselvä toukka????????
olen sitä mieltä, että otuksesi on matarakiitäjän (Hyles gallii) toukka. Koteloitumisvaellukselle lähdettyään se ei enää kaipaa suoja/pelotusväriään, vaan muuttuu hetkeksi vaelluksensa ajaksi hyvinkin eri väriseksi siihen toukkaan, jonka tavanomaisesti tapaamme horsmaa tai mataraa syömässä.
http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Hyles_Galii
Tänä vuonna löydettiin etelänpäiväkiitäjää toukkina todella paljon, löydettiinpä jopa pääkallokiitäjäkin monen vuoden tauon jälkeen.
Teoreettinen mahdollisuus olisi tietty, että toukkasi voisi olla Hyles euphorbiaen eli tyräkkikiitäjän toukka, mutta kova havainto se olisi. Kuva tai talteen otettu toukka olisi myös upeeta siinä tapauksessa.
http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Hyles_Euphorbiae
Oikeastaan mikään muu laji ei noilla tuntomerkeiilä tule kysymykseen.
- haaveilija
Hei! Mieleen tulee kyllä kieltämättä tyräkkikiitäjä. Itse olen kerännyt niitä Kanarialta, ja ovat juuri tuollaisia punakirjavia ja erittäin pilkullisia. On kai joskus vaeltanut Suomeenkin. Viime kesien poikkeuksellisuus kiertokiitäjine ja etelänpäiväkiitäjineen antaa olettaa kaiken olevan mahdollista!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vedonlyöntiä .
Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka363545- 113278
- 1443064
Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi
pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?1032635Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua
MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv742615- 441435
Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka
voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t61388Päivi Räsänen sai kutsun kongressiin todistajaksi.
Pystyykö Päivi pysymään totuudessa ja kertomaan kongressille, että raamattu ei ole lakikirja jota pitäisi noudattaa poli3971148Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?
Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos511067Kaikkea hyvää kaikki
Kaikkea hyvää kaikki ja positiivisia ja hyviä asioita. Kylmää on kovia pakkasia. Pikku hiljaa kevättä kohti taas. Voimaa6900