Mikä toukka??

Kiinnostunut2

Räikeän värinen noin 6cm pitkä. Punertava pieniä valkoisia täpliä täynnä ja kyljissä useita keltaisia isoja pyöreitä täpliä rivissä. Pää punainen ja perä ja punainen piikki peräpäässä?? Käveli vastaan kun olin lenkillä. Mikä mahto olla tuo?????

4

1026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Nilla

Hyles gallii eli matarakiitäjä.

Ja kertomasihan tapahtui joskus elo-syyskuussa, eikö? :)

• Kiinnostunut2

Matarakiitäjän toukkia olen nähnyt kyllä ihan yllin kyllin ja eri värisävyjä. Tätä en ole lötyänyt vain mistään perhoskirjasta???????????? Tämä oli punertava punainen viiru selässä ja kyljissä useita isoja keltaisia täpliä?? ja pieniä valkoisia täpliä täynnä????????? Punainen piikki ja pää?????????? Tuli vastaan lenkkipolulla Syyskuun alussa. Eikös Matarakiitäjän toukalla mene kyljissävain yhdet isot keltaiset täplät!? Tällä niitä oli enemmän??? Matarankiitäjän toukkiahan on horsmat joskus täynnä mitä erillaisia muunnoksia??????? Edellekin epäselvä toukka????????

• *Nilla
        Kiinnostunut2 kirjoitti:

Matarakiitäjän toukkia olen nähnyt kyllä ihan yllin kyllin ja eri värisävyjä. Tätä en ole lötyänyt vain mistään perhoskirjasta???????????? Tämä oli punertava punainen viiru selässä ja kyljissä useita isoja keltaisia täpliä?? ja pieniä valkoisia täpliä täynnä????????? Punainen piikki ja pää?????????? Tuli vastaan lenkkipolulla Syyskuun alussa. Eikös Matarakiitäjän toukalla mene kyljissävain yhdet isot keltaiset täplät!? Tällä niitä oli enemmän??? Matarankiitäjän toukkiahan on horsmat joskus täynnä mitä erillaisia muunnoksia??????? Edellekin epäselvä toukka????????

olen sitä mieltä, että otuksesi on matarakiitäjän (Hyles gallii) toukka. Koteloitumisvaellukselle lähdettyään se ei enää kaipaa suoja/pelotusväriään, vaan muuttuu hetkeksi vaelluksensa ajaksi hyvinkin eri väriseksi siihen toukkaan, jonka tavanomaisesti tapaamme horsmaa tai mataraa syömässä.

http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Hyles_Galii

Tänä vuonna löydettiin etelänpäiväkiitäjää toukkina todella paljon, löydettiinpä jopa pääkallokiitäjäkin monen vuoden tauon jälkeen.
        Teoreettinen mahdollisuus olisi tietty, että toukkasi voisi olla Hyles euphorbiaen eli tyräkkikiitäjän toukka, mutta kova havainto se olisi. Kuva tai talteen otettu toukka olisi myös upeeta siinä tapauksessa.

http://www.lepiforum.de/cgi-bin/lepiwiki.pl?Hyles_Euphorbiae

Oikeastaan mikään muu laji ei noilla tuntomerkeiilä tule kysymykseen.

• haaveilija

Hei! Mieleen tulee kyllä kieltämättä tyräkkikiitäjä. Itse olen kerännyt niitä Kanarialta, ja ovat juuri tuollaisia punakirjavia ja erittäin pilkullisia. On kai joskus vaeltanut Suomeenkin. Viime kesien poikkeuksellisuus kiertokiitäjine ja etelänpäiväkiitäjineen antaa olettaa kaiken olevan mahdollista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      36
      3545
    2. rakastan jotakin

en uskalla sanoa sitä täällä ääneen
      Ikävä
      11
      3278
    3. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      144
      3064
    4. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      103
      2635
    5. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      74
      2615
    6. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      44
      1435
    7. Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka

voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t
      6
      1388
    8. Päivi Räsänen sai kutsun kongressiin todistajaksi.

Pystyykö Päivi pysymään totuudessa ja kertomaan kongressille, että raamattu ei ole lakikirja jota pitäisi noudattaa poli
      Maailman menoa
      397
      1148
    9. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?

Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos
      Tv-sarjat
      51
      1067
    10. Kaikkea hyvää kaikki

Kaikkea hyvää kaikki ja positiivisia ja hyviä asioita. Kylmää on kovia pakkasia. Pikku hiljaa kevättä kohti taas. Voimaa
      Ikävä
      6
      900
    Aihe