Minkä ikäisenä tulit mummuksi

keskustelu palstan avauduttua

74

21037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mummin iässä

      Onnellisia ja nuoria mummuja koko palsta täynnä.
      Ilo silmälle lukea, että on ihmisiä, joiden mielestä lapsi on tärkein.
      Että lapsesta voi nauttia ja iloita vanhempien kanssa yhdessä lapsen kasvusta ja kehityksestä.

      Monella on ollut muilla palstoilla mielessä vain lapsen tiukka kasvatus ja isovanhempien lepruilu.

      Moni isovanhempi sanoo, että lapsenlapset ovat rakkaampia kuin omat.
      En ole sitä koskaan hyväksynyt, koska asetelma on eri: Omien lapsien hoivaaminen on ihan muuta kuin lastenlasten. Ei voi verrata niitä tunteita, eikä pidäkään.
      Omat lapset ovat kuitenkin ne ovat lähinnä sydäntä olleet, nyt ja aina, vaikka sinne mahtuu myös lasten puolisot ja tietenkin kaikki lapsenlapset.

      • Ainut ensikertaisuus

        Lapsenlapsessa on parasta se, että voi ja saa olla lapsen kanssa ajassa paikassa nyt tarvittavalla tavalla. Tarkoitan ettei edes pohjamudassaan tarvitse miettiä; tätä lasta, taloutta ja rahan riittävyyttä.
        Fyysisesti mummu on aivan erilailla koitoksella pienen lapsen kanssa. Siinä missä pienenlapsen äiti; kyykkii, kumartelee ja nostelee 3- 24 kg lasta, päivästä toiseen, on se mummulle kuin käynti punttisalilla.
        Isovanhemman oma fysiikka muuttuu monella tapaa, vanheneminen ei pysähdy lapsenlapsenhoidolla.

        ”Lapsenlapset ovat elämän jälkiruoka”
        Jälkiruoka on parasta pienehkönä annoksena sopivaan aikaan nautittuna.
        Vaikka elämä olisi ollut ”vain” perunasosetta ja lihapullia jälkiruoka kruunaa aterian.
        Elämästä ei tee täyttä, sen pituus, vaan tärkeintä/tyydyttävintä, on täysi elämä.
        Täydenelämän mitta, ei ole pituus vaan leveys.


      • mummoXi
        Ainut ensikertaisuus kirjoitti:

        Lapsenlapsessa on parasta se, että voi ja saa olla lapsen kanssa ajassa paikassa nyt tarvittavalla tavalla. Tarkoitan ettei edes pohjamudassaan tarvitse miettiä; tätä lasta, taloutta ja rahan riittävyyttä.
        Fyysisesti mummu on aivan erilailla koitoksella pienen lapsen kanssa. Siinä missä pienenlapsen äiti; kyykkii, kumartelee ja nostelee 3- 24 kg lasta, päivästä toiseen, on se mummulle kuin käynti punttisalilla.
        Isovanhemman oma fysiikka muuttuu monella tapaa, vanheneminen ei pysähdy lapsenlapsenhoidolla.

        ”Lapsenlapset ovat elämän jälkiruoka”
        Jälkiruoka on parasta pienehkönä annoksena sopivaan aikaan nautittuna.
        Vaikka elämä olisi ollut ”vain” perunasosetta ja lihapullia jälkiruoka kruunaa aterian.
        Elämästä ei tee täyttä, sen pituus, vaan tärkeintä/tyydyttävintä, on täysi elämä.
        Täydenelämän mitta, ei ole pituus vaan leveys.

        Minusta tuli mummi 1,5 v. sitten enkä ole vieläkään oikein sopeutunut siihen tehtävään. Rakastan toki pikkuista paljon ja meillä on ilmeisesti sielun yhteys olemassa, mutta en ole vielä mummi. En osaa olla tarpeeksi etäinen, rauhallinen ja pukeutua "aikuisen naisen" lailla. Leikin, riehun ja sählään. Luulen tyttäreni toivovan lapselleen turvallista ja seesteistä mummelia, vaan en ole sellainen eikä minusta ihan heti sellaista tulekaan. Vastahan pääsin vastuusta vapaaksi omastani, nyt on minun vuoroni elää ja leikkiä, en ole vielä mummO!


      • mummu-05 omat kans

        Niin tietysti omat pitäs olla ensin ja sitten lapsen lapset.Mulla vaan on niin kivasti,että itelläni on yhtä vanha lapsi ,kun lapsenlapsikin,siinä on vain 3kk ikäeroa lapsen lapsen hyväksi.12.11. vietettiin yhteiset 1v. synttärit.Siis eno nuorempi.Ainoa lapsen lapsi.Sitten itselläni on vielä lisäksi 3v. ja 6v.kaksospojat.Itse olen viimeiset iltatähdet saanut ns.viimeisimmässä iässä.(nyt 48v.)
        Lapsen lapsi on melkein ,kuin oma ,koska on niin paljon luonani hoidossa niin viikolla kuin viikonlopullakin.Olen ylpeä hänestä.Moni on sanonut ,kun vien omaani ja häntä rattaissa,että kävisi omastasi ovat todella kyllä kaikki niin saman näköisiäkin.


      • 38 v
        mummoXi kirjoitti:

        Minusta tuli mummi 1,5 v. sitten enkä ole vieläkään oikein sopeutunut siihen tehtävään. Rakastan toki pikkuista paljon ja meillä on ilmeisesti sielun yhteys olemassa, mutta en ole vielä mummi. En osaa olla tarpeeksi etäinen, rauhallinen ja pukeutua "aikuisen naisen" lailla. Leikin, riehun ja sählään. Luulen tyttäreni toivovan lapselleen turvallista ja seesteistä mummelia, vaan en ole sellainen eikä minusta ihan heti sellaista tulekaan. Vastahan pääsin vastuusta vapaaksi omastani, nyt on minun vuoroni elää ja leikkiä, en ole vielä mummO!

        Ei se minua vanhenna että nuorena lapsenlapsia sain jo 39v minulla oli heitä kaksi. Kun nuorena tulee äidiksi niin sitä helposti myös nuorena on mummu. Vaikka olen työelämässä minulla on ollut paljon viikonloppuja jolloin lapset ovat olleet kanssani ihan vauvasta asti, ihanaa ja ihania erilaisia viikonloppuja ja nyt vanhin täyttää 15v, pääsee ripille ja minä olen juuria ja juuri ylittänyt 50 rajapyykin. Vieläkin meillä on yhteisiä viikonloppuja vaikka heillä alkaa olla omia menoja ja mummu jää toiseksi. Päivääkään en antaisi pois todella ovat antaneet minulle paljon ja pysyn nuorena ja opin uusia asioita heiltä. Itse ihminen itsensä vanhaksi tekee/tuntee ei lapsenlapset. ( on hienoa kun jotkut sanovat ette sinä voi olla noin ison lapsen mummu, äidiksi luulin)Eläköön mummous ja isovanhemmuus!!!!


      • Yksi mikrosiru
        38 v kirjoitti:

        Ei se minua vanhenna että nuorena lapsenlapsia sain jo 39v minulla oli heitä kaksi. Kun nuorena tulee äidiksi niin sitä helposti myös nuorena on mummu. Vaikka olen työelämässä minulla on ollut paljon viikonloppuja jolloin lapset ovat olleet kanssani ihan vauvasta asti, ihanaa ja ihania erilaisia viikonloppuja ja nyt vanhin täyttää 15v, pääsee ripille ja minä olen juuria ja juuri ylittänyt 50 rajapyykin. Vieläkin meillä on yhteisiä viikonloppuja vaikka heillä alkaa olla omia menoja ja mummu jää toiseksi. Päivääkään en antaisi pois todella ovat antaneet minulle paljon ja pysyn nuorena ja opin uusia asioita heiltä. Itse ihminen itsensä vanhaksi tekee/tuntee ei lapsenlapset. ( on hienoa kun jotkut sanovat ette sinä voi olla noin ison lapsen mummu, äidiksi luulin)Eläköön mummous ja isovanhemmuus!!!!

        Jouduin laskemaan ikäni. Olin 55-vuotias, kun ensimmäinen lapsenlapsi syntyi. Sen jälkeen on syntynyt muutamia lisää.


    • naisen elämän kaari

      Naisen elämän kaari ilman perineitä ja sukurasitusta (suurperhe)

      Naisen elämässä on useita tärkeitä virstan pylväitä.
      Kuukautisten alku on asuminen naisen elämään.
      Ensimmäinen Rakkaus.
      Ensimmäinen seksisuhde
      Parisuhde: opetella olemaan vaimo kumppani ja täyttää paikkansa työelämässä tasavertaisena yhteiskunnan kansalaisena.
      Lasten syntymien; mullistava jo fyysisenä tapahtumana, uusi rooli äitinä / kasvattajan ja naisen mallina lapsilleen. Perhe antaa monia rooleja…
      Lasten aikuistuminen ja omaan talouteen muutto
      Lasten aikuistuttua ja irtautuessa katsella elämän tuotosta, lastensa osaamista ja kykyä perheen perustamisessa, oman talouden hoidossa.
      Fyysinen vanhenemin; kuukautisten pois jäänti, iän tuoma fyysinen vanheneminen kaikkine oireineen.

      Asiasta tuli kerran hyvin valaiseva TV ohjelma. Ohjelma kuvasi naisen elämän kaaren, kuhunkin elämän vaiheeseen liittyviä asioita.
      Mielestäni mielen ja fyysisen olemuksen yhtenäisyys avittaa paikan ottamisessa elämän kaaressa.

      Elämän saldo on syynättävissä, menotili on lopetettu, vain tulotilille kertyy enää tulosta.
      Keskustelua olisi ihan kiva saada elämän tästä vaiheesta.
      Olen ensimmäisen polven kaupunkilaismummu, mitään esikuvia ei ole. Paikka yhteiskunnassa on yksin asuva, eläkeläismummu.

      • Tyttärenpoikani Teemu sanoo minua supermummuksi! Hän on jo 14 ja olen hoidellut häntä jo yli 10 vuotta epäsäännöllisesti. Viime vuonna täytin 70 v.ja kävin kahdestaan pojanpoikani, 8 vuotiaan kanssa viikon lomalla Rodoksella. Istuin ja luin uima-altaan reunalla, kun hän teki temppujaan vedessä. Olin ihmeissäni, kun minuun luotettiin ja annettiin poika mukaan. Kaksi vuotta sitten tein syyslomamatkan 10 vuotiaan tyttären pojan kanssa Madeiralle. Mielestäni altaan vesi oli kylmää ja katselin siitä reunalta pojan sukeltamista. Mukavaa olla supermummu!!


      • AnMaKo

        Itse olen mummon kasvattama, koska äitini on
        kuollut ollessani 1½ vuotias, enkä muista häntä
        lainkaan. Minä tulin mummoksi 51 vuotiaana ja olin erittäin otettu siitä, olihan se viimeinen
        arvonnousu elämäni kaaressa. Harmi vaan kun olin silloin vielä työelämässä mukana, enkä joutanut
        lapsenlikaksi riittävän usein. Nyt 5.12. on tämän
        "vauvelin" lakkiaiset joihin aion ehdottomasti
        osallistua.


      • mummo kanssa

        Kivahan se toisaalta olisi jos elämä tuossa kronologisessa järjestyksessä menisi. Itse tulin mummoksi 45 vuotiaana, silloin tyttäret olivat 27v ja 21v ja poikani 6vuotias. Mummona olo on ihan mukavaa, mutta kun siinä vielä omaksin suht pieni vesseli häärii, niin eipä ole tullut ihan kamalasti kaipuuta niitä pieniä hoitamaan. Toki tarvittaessa aina olen ollut käytettävissä, mikäli on ollut vapaata, eikä muita menoja. Joskus olen ajatellut että ehkä tyttäreni jää lapsineen jostain paitsi, kun mummo elää vielä täysillä omaakin elämää. Lastenlapsilleni pikkueno on kyllä kaikki kaikessa.


    • pienelle pojalle

      jonka tyttäreni sai maaliskuussa
      ja ikää minulla on 38v.
      Mummin näköistä minusta ei vielä saa
      ja luonteeltanikin olen hyvin nuorekas.
      Poika sulattaa mummin sydämmen täysin
      ja touhua höpöttää kuin vanhempi mummi
      konsanaan.
      Niin suloinen on tuo lapsi ja viaton vielä
      ja voi mikä ihana ilo ja hymy hänestä säteilee.

      Näemme noin kerran viikossa ja hyvin nuo
      nuoret pärjäävät. Kun emme liikaa hössötä
      heidän kimpussa ja
      tarvittaessa tuemme ja kannustamme
      heitä he kokevat itsensä enemmän itsenäisiksi.
      He pystyvät itse selviämään asioistaan ja
      samalla he ovat hienosti kehittyneet vanhemmuudessa.
      Ei tullut uusavuttomia kuten ehdin jo pelätä.

      • Mies.

        Jaa ettei sinusta vielä mummoa saa. Jutut ainakin kuullostaa vanhan muijan jutuilta...


      • ukki
        Mies. kirjoitti:

        Jaa ettei sinusta vielä mummoa saa. Jutut ainakin kuullostaa vanhan muijan jutuilta...

        no kaikkee sitä vielä , että .....
        Eihän minusta saa mummoo tekemälläkään.Kun minulla on ne kolokottimet jalkojen välissä. Mutta olen minä ukki ollut jo 12 vuotta.


    • TUULA

      minusta tuli mummo kun olin 45,ja äitini oli 49 ja minun mummo 59 joten nämä mummot nuortuu

    • nyt 52 v

      tulin 35,5 vuotiaana, ostin heti keinutuolin ja nyt olen siinä samassa keinussa keinutellut kaikki seitsemän lapsieni lasta. vanhin mummutettava on nyt 16,5 v ja nuorin 9 v. on ollut ihania hetkiä heidän kanssaan ja nyt ovat jo kaikki koulussa. miten aika meneekään nopeasti. tyttöjä on kolme ja poikia neljä.

      • jatkoa

        kun tulee nuorena mummuksi, niin jaksaa olla näiden palleroiden kanssa erilailla kuin sitten vanhempana. nyt kokemuksena voin sanoa että ne ihanat hetket ja tapahtumat ovat meidän molempien siis näiden lasten ja mummum ja
        ukin yhteiset hetket ovat kivoja muistoja. muistellaan reissuja eri retkillä, kalareissut oikeinki poikien mieluisia, ja ottakaa mummut niitä valokuvia hetkistänne sillon kun olette yhdessä lasten ollessa vielä pieniä. niiden kautta saa jakaa niitä muistoja lasten kanssa yhdesssä, niitä katellessa.lapset kasvaa niin äkkiä pois siitä lapsuudesta. meilläkin jo sellainen tilanne että alkaa näillä isommilla tulla omat kuviot ja menot niin ei olla sitte mummulassa niin usein yö- kylässä. mutta kuvat kertoo paljon tapahtumia hetkistä ja tunnelmista/
        tapahtumista.


    • syksyllä 06

      Niin minusta tuli mummi ja miehestäni vaari 43v kaksi kuukautta sitten.
      Olihan se pikkuinen yllätys mutta kyllä se pikkuinen prinsessa on niin ihana että ylpeitä isovanhempia molemmat ollaan.
      Nuoripari saa olla ihan omissa oloissaan, ei liiaksi sekoiteta heidän elämää. Mutta aina otetaan prinsessa hoitoon jos he sitä kysyvät, ovat saaneet jo yhden vapaan päivän ja yön kun pikkuinen oli mummilla hoidossa.
      Itse sain ensimmäisen lapsen 20v ja meillä oli(on vieläkin) niin ihanat mummut ja vaarit että saimme aina silloin tällöin vapaan viikonlopun milloin saimme olla vain kahden mieheni kanssa.
      Nyt meillä on viisi lasta(23v,21,19v,17v ja12v) ja yksi lapsenlapsi ja ensi vuonna vietämme 25v hääpäivää.
      Mukavaa joulun odotusta kaikille isovanhemmille myös tuleville !

    • paras ikä

      85-vuotiaana ja ystävättäreni 92,5-vuotiaana. Yksi sukulaiseni tuli jo 53-vuotiaana - hieman aikaisin mummous hänellä siis jo alkoi.

      • ei koskaan liian aikaista

        kaikki kertovat mummona olosta se on ihanaa aikaa kun lapsenlapset tulevat käymään huusholli on sekaisin ja niitä ihania kiljahduksia ja myös pientä riitaa johon mummona saan joskus puuttua tulin itse mummoksi 38-v. en tunne itseäni sen kummemmaksi paitsi joskus kun työkaverit ja jotkut ystävistä möläyttä kaupassa että mitä mummolle kuuluu "heko "


    • ahvenanmaankeisari

      Ylpeä mummu.

    • sapunella

      miusta tuli mummo 45vanhana ja tuplana kun tyttäreni pyöräytti kaksoispojat.tulevat taas ensiviikoksi mummon hoivii.pidämme pikkujoulua kun vanhemmatkin pitävät.asenneettaa jouluvalot parvekkeelle saavat pojat laittaa valot päälle.

    • muumimamma_66

      Tulin 37 vuotiaana..ja nyt minulla jo kaksi ihanaa lastenlasta..:)...

    • nuori mummu

      tulin mummuksi 38 vuotiaana.olen valtavan ylpeä tyttären pojastani.itse olin 15 vuotias kun sain tyttäreni,ihan täysi kakara vielä,mutta kummasati sitä vain,on mummuksi asti päästy.ensi vuoden alussa minusta tulee kaksi ja puoli kertanen mummo!ei mikään voita mummuna olemista!

    • muuo

      tulin itse mummiksi 39v ja kokemuksena melko erikoinen, ei ollut lainkaan mummomainen olo, mutta opin heti pitämään itseäni mummona, tunne on mahtava ja kauppareissuilla huomaa että mummo löytää aina jotain ostettavaa ihanille lapsen lapsilleen, suosittelen mummoutta.

    • 39 vuotiaana

      tuplamummo 42 vuotiaana.

    • sinde44

      olen neljän lapsen mummu, lastenlapset ovat 7v,
      6v, 4v ja 3v. mummuksi tulin 37-vuotiaana.

    • böffe

      40 vuotiaana minusta tuli mummo....

      • mummoja

        On vielä kiva vetää viikseen paljaallakin.mummossa vara parempi!!!!!!!!!!!!!!!!


    • mummiksi v.2003

      Tulin mummiksi 40vuotiaana ja se on ehkäpä elämäni paras hetki.
      Pieni vauvantuoksuinen käärö tuusotti vieressä jo 3 viikkoisena.Siinä ei paljoa nukuttu,kun katselin lasta vähän väliä,että onko kaikki hyvin ja kuinka suloinen hän onkaan.
      Ja se hampaaton hymy pelastaa päivän pahankin.
      Ne kommentit ja hassut kysymykset saa naurun hersyämään.
      Nyt odottelen jo toista lastenlasta.
      Elämä on ihana jatkumo.
      Kiitos lapselleni,että saan paijata lapsenlasta niin paljon ja rakastaa teitä molempia.

    • ehkäpä mummi

      mummoksi 34v. ei ehkä ole mummoikä normaalisti. tämän ikäisille pitäisi keksiä joku muu termi koska mummo ei oikein anna oikeata kuvaa, tosin ei se ole koskaan haitannut. olen ollut todella tyytyväinen ratkaisuihini. lapsenlapseni on jo 14 ja itsekin koen olevani vielä aika nuori ja energinen 48 vuotiaana.

      • Mummojen klaanit

        Oma miniäni oli 39v. kun sai esikoisensa. Täällä ollaan jo mummoja siinä iässä.
        Kovin on kiire muutamilla, ja taas toiset miettivät pitkään lapsentekoa.
        Miten sitten lienee, tuleeko lapsista kovin erilaisia, jos vanhemmat ovat tavallista nuorempia tai tavallista vanhempia?

        Omalla yttärelläni oli alaluokilla luokkatoveri, jonka äiti oli ollut 16 v. kun tytär syntyi. Teini-ikäisinä tytöistä kyllä huomasi, että heidän suhtautumisensa asioihin oli kovin erilainen, johtuiko sitten äitien vaikututksesta vai ei.

        Itse en kyllä kuittelisi meneväni viihteelle tyttäreni kanssa, tai pitäisi samoja vaatteita.

        Toisaalta voi kysyä, mitä pahaa siinä, että äiti lähtee pitämään tyttöstään silmällä diskoon. Ovatpahan turvassa, molemmat.


      • mummumummumummmumummu
        Mummojen klaanit kirjoitti:

        Oma miniäni oli 39v. kun sai esikoisensa. Täällä ollaan jo mummoja siinä iässä.
        Kovin on kiire muutamilla, ja taas toiset miettivät pitkään lapsentekoa.
        Miten sitten lienee, tuleeko lapsista kovin erilaisia, jos vanhemmat ovat tavallista nuorempia tai tavallista vanhempia?

        Omalla yttärelläni oli alaluokilla luokkatoveri, jonka äiti oli ollut 16 v. kun tytär syntyi. Teini-ikäisinä tytöistä kyllä huomasi, että heidän suhtautumisensa asioihin oli kovin erilainen, johtuiko sitten äitien vaikututksesta vai ei.

        Itse en kyllä kuittelisi meneväni viihteelle tyttäreni kanssa, tai pitäisi samoja vaatteita.

        Toisaalta voi kysyä, mitä pahaa siinä, että äiti lähtee pitämään tyttöstään silmällä diskoon. Ovatpahan turvassa, molemmat.

        "Toisaalta voi kysyä, mitä pahaa siinä, että äiti lähtee pitämään tyttöstään silmällä diskoon. Ovatpahan turvassa, molemmat. "

        Niin ehtii se kolmaspolvi enne kuin mummu on 45 vuotta, ja sitten taas se neljäs kun mummumummumummu on 60 vuotta.


    • Raijana

      Tulin mummoksi 49 vuotiaana. Lastenlapsia on nyt 5 ja yksi pieni vauveli seuraavaa polvea.
      Asuttiin omakotitalossa silloin, kun lastenlapset olivat pieniä.
      Meillä on monta albumia täynnä kuvia heistä.
      Nyt vanhin täyttää vuoden alussa 19 vuotta ja nuorinkin on jo 12v.
      Olen ostellut paljon vaatteita lastenlapsille, Lelujen oston olen pyhittänyt vanhempien vastuulle.
      Monasti ajattelen, miten tyhjää elämä olisi ilman omia lapsia ja nyt näitä nuoria.
      Ensikuun alussa kastetaan pieni tytöntyllerö. Iso-mummona en pääse läheltä seuraamaan hänen elämäänsä, koska välimatkaa on melkein 500 km.
      Haluaisin asian olevan toisin, mutta ei se ainakaan muutamaan vuoteen tästä muutu.

    • KUN OLIN 42 vuotias

      42 vuotiaana tulin kahden lapsen mummoksi ja 3 v. myöhemmin syntyi vielä yksi taapero. Hyvin olen jaksanut hoitaa vauvoja öisinkin kaikkine herätyksineen. Paljon on hoitoapua pyydetty ja anettukin. harva se vkl lapset meijän tykönä ja yleensä mökillä. Nuorilla on menoja tänä aikana melkoisen paljon !

    • mummi-ihminen

      Minä tulin mummoksi 35 vuotiaana, ja nyt kolme lastenlasta. Vanhin kohta viiden, toisiksi vanhin kohta vuoden ja nuorin puoli vuotta.

    • mummili

      Tunnen itseni nuoreksi,mutta olen mummi. Mummu en ole koskaan kenelkään....Mutta lapseni lapsen mummi olen ja olen siitä onnnellinen ja ylpeä.

    • nuorena

      Tulin mummiksi toissapäivänä.
      Itse sain tyttären 15v ja tyttäreni pojan 15v.
      Ihanaa olla nuori mummi

      • täysillä

        Tuo on jo liian paksua ollakseen totta!!


      • uskoa
        täysillä kirjoitti:

        Tuo on jo liian paksua ollakseen totta!!

        Mutta näin se vaan on..elämä kuljettaa


      • äiti16

        uskon että tulit 30v mummoksi.mun äiti saanu mut 15v ja mä mun lapsen 16v.


      • Onnittelen!!!

        ennätys?


    • syntymä

      -Ensimmäisen lapsenlapseni syntyi runsaat 10 vuotta sitten elämäni suurimpien kriisien keskellä.Samaan ajankohtaan osui nuorimman 15-vuotiaan lapseni sairastuminen,velkasaneeraus,kahden lähiomaisen hautajaiset,lapsuudenkodin menetys,avioero,seurakuntakriisi ja omat 50-vuotisjuhlani,joten muistan tilanteen eläneeni kuin "sumussa" läpi.Keskimmäisen poikani kihlaus,häät ja isäksi tulo tapahtuivat niin nopealla aikataululla,etten ehtinyt mummon osaani edes syvemmin valmistautua omien perheasioiden ja vaikeuksien vuoksi.-Seuraavista lapsenlapsista on sitten jo osannut iloita.Kaikki neljä ovat fiksuja ja hyvin kasvatettuja jälkeläisiä.Ilo ja etuoikeus on viettää aikaa heidän kanssaan silloin,tällöin.Eniten iloitsen,että heillä on mahdollisuus varttua kodissa,jossa on esillä kristillinen terve arvoperusta.Se on todella tärkeä asia.-Suuressa sisarusparvessa ovat oppineet sosiaalisesti ottamaan toiset huomioon.Annan kiitokset miniälleni,joka on monipuolinen ja pätevä äiti,kannustava,virikkeellinen monilahjakkuus kasvattajana poikani rinnalla.Hän valitsi kotiäitiyden 10:ksi vuodeksi,kunnes nuorinkin täytti 4 vuotta ja aloitti vasta sen jälkeen opiskelut ammattiin.Asuntovelkaa on paljon ja poikani tekee yrittäjänä pyöreitä päiviä.Mummona autan tarvittaessa.
      -Sain ensimmäisen lapseni 17 vuotiaana ja viidennen 34-vuotiaana.Neljä lastani elää sinkkuna eivätkä ole juuri seurustelleetkaan.Kaksi vanhinta tarvitsevat apuani säännöllisesti sairautensa vuoksi.Viikko-ohjelmastani kuluu siis eniten aikaa omien aikuisten lasteni "huoltamiseen".-Mummouteni ei näyttele elämässäni pääosaa enkä kuulu "hössääviin" mummotyyppeihin,koska olen edelleenkin kiinni äidin osassa olosuhteiden vuoksi.-Elämän ilta on seestynyt kuitenkin hyvin onnellisen uuden avioliittoni myötä.

    • pikku-mummu

      Minä tulin mummuksi 45vuotiaana. Tyttö oli tuolloin 25v. Joten olisin voinut tulla aikaisemminkin. Olen 2 pojan Tom 11v ja Jacob 8v mummu. On ollut ihanaa kun on itsekkin ollut vielä aika nuori. On jaksanut paremmin kuin vanhemmat isovanhemmat.Mutta oikeastaan tulin vielä aikaisemmin kun minun sampon lapset sai lapsia. Meillä on kolme muuta Madeleine 18v,Sandra 17v ja Sammy 12v. Minusta on ollut hauskaa lasten kanssa ja niiltä saa paljon.

    • mummun lapsi

      Pikku-mummu syntyi meidän äidin ollessa 37vuotias!!

    • Nimetön

      Minusta tuli mummo 42- vuotiaana. Olen todella onnellinen nuori kahden poikavesselin mummo.

      • mummi..

        44-vuotiaana.

        Tyttäreni suloinen pojanpallero on nyt jo puolitoistavuotias


      • Hyvin ennätti

        Poikani oli 33 vuotias, miniäni 28 vuotias ja minä mummo 70 vuotias, mieheni 66 v. "Ensin" ammatti, tupa ja takka, sitten vasta akka".
        Suloista seurata lastenlasten kehittymistä. Ovat 3 v. ja 1 v. Toiselle pojalle odotetaan. Siis hyvin pullat uunissa. Ketterä vaari rakensi nuorenparin mökkisaunan uusiksi ja laajensi saunakamarin. Hyvä on kesäisin lapsia peseskellä, kun vedetkin tulevat, lämpiävät ja menevät. Mummo hyrisee hyvästä mielestä ja auttaa voimiensa mukaan.


    • ihana asia

      Minusta tuli valloittavan pienen pojan mummo lokakuussa 2005!
      En minä osaa sitä sanoilla kuvat mitä se on kun sylissä pitää lapsenlasta,toivon vaan se tunne välittyy mummolle ja lapsenlapselle siinä niin että sen muistaa aina.
      mummon syliin mahtuu monta pikkuista!

      • niin että

        Siis kirjoitin että mummoksi tulin lokakuussa 2005.
        Olin silloin 54 vuotias.
        Terveisin onnellinen mummo.


    • 43 v.

      Lapseni ilmoitti juuri, että minusta on tulossa mummo. Tyttö on mielestäni äidiksi liian nuori, joten ilmoitin, ettei minun mummouteni tässä ole tärkeää vaan se, että hänestä tulee äiti.

      Itselläni on nuorimmainen vielä kotona. Opiskelen työn ohessa ja urakin on vielä kesken. Valitettavasti mummous ei tunnu omalta jutulta vielä ja luultavasti menetän jotain, sillä en aio olla osallistuva mummo. Voi kuulostaa itsekkäältä, mutta nyt eletään tätä päivää.

      Minulla ei ole halua eikä kiinnostusta mummoiluun. Tytär elää omaa elämäänsä ja toivon todella, että hänen eväänsä riittävät omaan ja itsenäiseen elämään. Onneksi hänen rinnallaan on kumppani, jonka kanssa vanhemmuus jakaa.

      Toivotan onnea kaikille nuorille äideille!

      • AnMaKo

        Tuntuipa todella itsekkäälle mielipiteesi,
        vaikka eletäänkin tätä päivää, kuten sanoit.
        Toivon hartaasti, että mielipiteesi muuttuisi, kunha saatte sen pienen palleroisen.


      • liioteltu
        AnMaKo kirjoitti:

        Tuntuipa todella itsekkäälle mielipiteesi,
        vaikka eletäänkin tätä päivää, kuten sanoit.
        Toivon hartaasti, että mielipiteesi muuttuisi, kunha saatte sen pienen palleroisen.

        ei ole sen näkösiä kuin mainoksissa on.

        Paremminkin mainoksen mummo on isomummo.

        Eli sekin mainos:hyvä,hyvä!!

        Ei niin vanhoja mummoja ole näön perusteella nykysin.


      • nääntynyt mummo
        AnMaKo kirjoitti:

        Tuntuipa todella itsekkäälle mielipiteesi,
        vaikka eletäänkin tätä päivää, kuten sanoit.
        Toivon hartaasti, että mielipiteesi muuttuisi, kunha saatte sen pienen palleroisen.

        vaaditaan ihan liikaa jos asuu lähellä lapsenlapsia saa olla piikana joka viikonloppu.

        Siinä väsyy ja alkaa etsimään muita juttuja tai muuttaa kauemmaksi.


      • Nuorena
        AnMaKo kirjoitti:

        Tuntuipa todella itsekkäälle mielipiteesi,
        vaikka eletäänkin tätä päivää, kuten sanoit.
        Toivon hartaasti, että mielipiteesi muuttuisi, kunha saatte sen pienen palleroisen.

        Olin juuri täyttänyt 38-vuotta kun tulin mummoksi.
        Lapsi tuotiin joka viikonloppu minulle hoitoon että vanhemmat pääsevät juhlimaan.

        Otin vastentahtoisesti lapsen kun olin juuri tullut väsyneenä töistä.
        Jos en olisi ottanut niin sitten mökötystä ja syyllistämistä.

        Sain itse lapset alle kakskymppisenä, hoidin heidät hyvin ja itse ilman apua.
        Mieskään ei ollut kiinnostunut lapsenhoidosta.

        Nyt olen yli kuuskymppinen enkä pidä lapsista, he ovat olleet minulle velvollisuutta ja pakkopullaa, paitsi omiani rakastin enemmän kuin itseäni.
        En sopeudu enkä halua sopeutua isomummin rooliin vaikka olen terve ja jaksaisin kyllä.


      • todella...
        Nuorena kirjoitti:

        Olin juuri täyttänyt 38-vuotta kun tulin mummoksi.
        Lapsi tuotiin joka viikonloppu minulle hoitoon että vanhemmat pääsevät juhlimaan.

        Otin vastentahtoisesti lapsen kun olin juuri tullut väsyneenä töistä.
        Jos en olisi ottanut niin sitten mökötystä ja syyllistämistä.

        Sain itse lapset alle kakskymppisenä, hoidin heidät hyvin ja itse ilman apua.
        Mieskään ei ollut kiinnostunut lapsenhoidosta.

        Nyt olen yli kuuskymppinen enkä pidä lapsista, he ovat olleet minulle velvollisuutta ja pakkopullaa, paitsi omiani rakastin enemmän kuin itseäni.
        En sopeudu enkä halua sopeutua isomummin rooliin vaikka olen terve ja jaksaisin kyllä.

        onneksi itse en ajattele samoin...


    • ei yhtään liia nuorena..,je...

      minä tulin mummuksi ensimäisen kerran 39v ja nyt lapsenlapsia on kymmenen jee jee jepulis.....

    • papaksi

      en siiis löytäny sopivaa palastaa niin kirjotan tänne!!!!! tulin nimittäin just N-Y-T ja oon 37 v
      kun vanhin poikani tuli isäksi ja on 18 (kohta 19) niin ei tää varmaan oo iha tavallista näin
      nuorena mut kait se on "tarttuvaa" kun musta tuli
      hänen isä kun olin 18.. poika ei oo ollu suurin
      piirtein päivääkään yksin jostain 15 vuotiaasta
      kun alko seurustella mutta nyt tää lapsen äiti on
      kuiteski hänen kolmas suhteensa ja niitten täytyy
      mennä avioon ja pojan kantaa vastuunsa!! poika on
      iha tavallinen nuori ja saanu ammattikoulun käytyy niin eikö töihin vaaan ja omaan elatukseen
      jos näin tapahtuu niin hankkikoot lapsii niin paljo kun huvittaa Niin ja armeija hällä on tietty käymättä P S kax hänen nuorempaa sisarustaan myös seurustelee niin toivottavasti ei viel ota mallia iso veljestä nuorempi veli on
      17 ja siltä sattu vahingossa putoon kortsupakkaus
      lattialle kun tuli tyttöystävänsä luota niin ajattelin vaan.. ja likka on kohta 16 ja tapailee
      jotain poikaa meillä on muuten siis 9 lasta (nuorin 1 v) joten saavat leikkikavereita

    • mäk

      25 V TULIN MUMMOKSI JA OON ONNELLINEN MUMMONA. ILONA HARTOLA

    • Mummu2

      34 vuotiaana, jep jeo

    • vanhana

      tulin isovanhemmaksi.

    • sama

      vaikka 100-vuotiaana, ihmiset on aina samanlaisia, käyttäytymiseltään, mummo o mummo ja ukki o ukki, ikä ei vaikuta.

      • Vihdoin mummiksi

        Tulin mummiksi 5 tuntia sitten. Olen 50-vuotias,ja voin sanoa että olisin voinut tulla mummiksi jo 15v. sitten,mutta siitä ajasta kun sitä aloin todella odottaa mummiutumista,on kulunut 4 vuotta.Ei se ole aina itsestään selvää,että lapsia ja lapsenlapsia saadaan, heitä vain toivotaan, ja ollaan onnellisia jos toiveemme toteutuu.Kun vuosikaudet katselee vanhempien epätoivoa heidän toivoessaan saada ilmoittaa tuleville mummoille ja papoille iloisesta uutisesta,ei oikein jaksa ymmärtää että joku sanoo ettei ole sulattanut ajatusta
        tai ei haluaisi olla mummi. Tuntuu aivan uskomattoman ihanalta,minun pieni poikani,hän onkin aikuinen mies ja saa kertoa äidille keskellä yötä että nyt heillä on tytär.Vihdoinkin. Liian usein asiat otetaan itsestään selvyyksinä,vaikka sitä ne eivät todellakaan ole. Siispä,mummit,papat,isomummit,isopapat ja ennenkaikkea äidit ja isät,iloitkaa jokaisesta pienestä ihmisestä joka meille annetaan. Älkää miettikö oletteko sopivan ikäsiä,mahtuuko hän teidän elämäänne vaan toivottakaa tervetulleeksi sydän ja syli avoinna jokainen pikku tulija. Hän on pääosassa,emme me,itsekeskeiset aikuiset.


    • isintytto

      42v.tulin mummiksi ensimmäistä kertaa ja nyt olen kohta 14:sta lapsen mummo.

    • tm

      Jouduin oikein laskemaan,milloin tulin mummoksi .37votiaana ensimmäisen kerran ja sen jälkeen vielä kuusi ihanuutta tuli maailmaan. No nyt olen74vuotta ja olen myös neljän lapsen isomummo, vanhin heistä on 13vuotta ja nuorin on 3vuotta. mikä minun roolini ? Se on olla mummo .Tämä kuvaa mielestäni hyvin mummona olemista. 3vuotias totesi ,kun olin lähdössä ,isomummo minulle tulee kyllä kova ikävä sinua! tällä tahdon sanoa että rakastetaan ja ollaan tukena, kannustetaan ja iloitaan heidän kanssaan. Nyt olen lähdössä matkalle ja yksi lapsenlapsistani tulee kanssani viikoksi,itse olen useamman viikon.Sitten on taas mukava palata perheen pariin.

    • +

      Ensin 57v 1kk ja 21 p.
      Toisen kerran 60v. 8kk ja 9 p.

      • Kohta triplamummo

        43-vuotiaana, kun sain kuukauden välein kaksi lastenlasta


    • 4+1, lisää odottelen

      Heips!Itse tulin mummoksi 36v. risat.Nyt olen 41.v risat ja lapsenlapsia on nyt neljä yksi.Tyttärellä kaksi lasta,pojalla kaksi lasta ja entisellä miniällä uudesta liitosta yksi lapsi.Kaikkia olen hoitanut ja autan aina tarvittaessa lastenhoito-ongelmissa.osaan myös sanoa ei,eikä kukaan ole vielä suuttunut,vaikken aina jaksakkaan.Joka päivä olen ollut kiitollinen lapsistani ja heidän lapsistaan ja hekin ovat (onnekseni) arvostaneet apuani,kun he ovat sitä tarvinneet.itse en rahallisesti heitä pysty auttamaan,mutta aikaani annan aina,kun sitä on mahdollisuus antaa.Toivotan kaikille mummuille jaksamista ja iloista syksyä lastenlapsiaan hoidellen ja heistä nauttien.HYVÄÄ SYKSYÄ KAIKILLE!

    • ninni64

      Minusta tuli onnellinen mummu tammikuussa 2002.Toisen kettan mummiksi joulukuussa 2004.Olen itse nyt 47v ja minulla on 6 lasta vanhin 28 jq nuorin 1v10kk.Lapsenlapset 7ja9,

    • Elämä jatkuu

      Hieno homma.
      Silloin en vielä tiennyt että itse sairastuisin vakavasti. Se tapahtui neljä vuotta myöhemmin. Uskon kuitenkin että mummous oli apuna toipumisessani, sillä minulla ajattelin etten voi täältä mihinkään lähteä, kun minulla olisi niin paljon kerrottavaa ja näytettävää tälle jälkikasvulle ja hänen sisaruksilleen. Siitäkin on nyt kulunut jo 8 v. Ja, toivon, että meillä on vielä paljon yhteisiä vuosia.

    • pävö

      En osannut vielä ajatellakkaan tulevani mummuksi olihan poikanikin vasta 17v.joten sen kuullessani mulle iski paniikki lähinnä kai että kummatkin olivat vielä koulussa.Oma ikäni 45v ei haitannut.Ihanaa se mummuna oleminen on.

    • Mirkku Hki

      Olin 46 vuotias, nyt vanhempi lapsenlapsista on 15 v ja nuorempi 10 v. Ihan kivaa mummina olo!

    • Nuori mummo

      Biologisesti en ole mummo, kuitenkin olen 100% mummo syämmessäni mieheni 3v pojan pojalle. Joka viettää yön-pari kuussa vaarin ja "Hanna mummon" luona. Tuntuu hyvältä olla läsnä pikku pojan elämässä mummon roolissa vaikka olenkin vasta 31v, mieheni 40v ja meidän poikamme 1,5v oli jo setä syntyessään.

    • tulin mummiksi

      yhdeksän vuotiaana

    • Anonyymi

      Hei terv yks mummoksi tuleva keväällä ensimmäinen lapsenlapsi syntyy. Miltä se tuntuu samassa tilanteessa olevasta joka saa nimenomaan ensimm lapsenlapsen. Terv vajaa 70 v tuleva mummi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      456
      3326
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      436
      3115
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2849
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2202
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2050
    6. 182
      1420
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1226
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      81
      1200
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1050
    Aihe