Miehiä päiväkodissa?

dook

Olen nyt 9-luokalla ja alkaa pian yhteishaku tulemaan. Elikkäs, olin 2 viikkoa TET-jaksoa (Työ Elämään Tutustumis-Jaksoa) päiväkodissa. Lapset olivat hirveen mukavia, kun oli 2 viikkoa kulunut, niin tietenkin oli kiintynyt heihin. Ja nyt pari viikkoa tuskaillu ikävän kaipuuta.
Mutta, mutta. Eli olen 9-luokalla oleva poika, joka aikoo päiväkotiin töihin, mutta mietin että kannattaako minun mennä sinne, kun naisia on enemmän, eli kaivataanko miehiä päiväkotiin?
Toivon että kerrotte kaivataanko (Etenkin naiset, jotka ovat töissä päiväkodissa).

Kiitos etukäteen niille, jotka vastaava tähän viestiin! Ja toivon saavani rohkaisua kohti päiväkotiin. :)

37

4658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-tarhantäti

      Olen ollut päiväkodissa töissä, sellaisessa ryhmässä, jossa oli mies lastentarhanopettaja. Minusta se oli hyvä. Mutta olen kuullut myös negatiivisia kokemuksia. Sen perusteella sanoisin, että jos pidät lapsista, ja päiväkodissa työskentely, ison lapsiryhmän kanssa kiinnostaa, kannattaa harkita vakavasti päiväkodinsedän uraa.

      Tyttäreni ovat niin tottuneita siihen, että päiväkodissa on myös setä, että kun rakentavat palikoilla kaupunkia, laittavat he aina päiväkodin pihalle lasten ja naisten lisäksi yhden "Erkin".

    • kannattaa lähteä

      Ehdottomasti kannattaa lähteä! Mielestäni on aika ikävää, että nykyään niin iso osuus päivähoiton työntekijöistä on naisia. Etenkin lasten kannalta olisi kuitenkin hyvä, että työntekijöissä olisi niin miehiä kuin naisiakin.

      • Lastenhoitaja itsekkin

        Ehdottomasti lähde opiskelemaan,jos ala kiinnostaa!tiedän montakin miestä,jotka ovat päiväkodissa,osa on lastenhoitajina ja toiset taas opettajina..ja jos totta puhutaan,niin miehiä tarvitaan tällä alalla kummassakin roolissa!miehet ovat rikkaus naisvaltaselle alalle.ja lisäksi nykyisin on niin paljon YH-äitejä joiden lapsille on hyvä näyttää vähän miehen mallia.Tervetuloa alalle!ja ehkä meille joskus töihin.:)


      • ei kokemusta mutta kuulopuh...
        Lastenhoitaja itsekkin kirjoitti:

        Ehdottomasti lähde opiskelemaan,jos ala kiinnostaa!tiedän montakin miestä,jotka ovat päiväkodissa,osa on lastenhoitajina ja toiset taas opettajina..ja jos totta puhutaan,niin miehiä tarvitaan tällä alalla kummassakin roolissa!miehet ovat rikkaus naisvaltaselle alalle.ja lisäksi nykyisin on niin paljon YH-äitejä joiden lapsille on hyvä näyttää vähän miehen mallia.Tervetuloa alalle!ja ehkä meille joskus töihin.:)

        vastapainoksi voisin sanoa muutamia negatiivisiä puolia. Todennäköisesti useampi äiti tulee katsomaan kieroon mieshoitajaa. ja jos olet pikkusten ryhmässä ja vaippoja alat työiltä vaihtelemaan niin pedofiiliksiksin saatetaan syyttää. tai valvot esim, lasten vessassa käyntiä niin pedofiilin leiman saat


      • joidenkin...
        ei kokemusta mutta kuulopuh... kirjoitti:

        vastapainoksi voisin sanoa muutamia negatiivisiä puolia. Todennäköisesti useampi äiti tulee katsomaan kieroon mieshoitajaa. ja jos olet pikkusten ryhmässä ja vaippoja alat työiltä vaihtelemaan niin pedofiiliksiksin saatetaan syyttää. tai valvot esim, lasten vessassa käyntiä niin pedofiilin leiman saat

        skitsojen mielestä, mutta niitä riittää aina, arvostelemaan sekä naisten että miesten tekemää työtä. Miehiä tarvitaan ehdottomasti päiväkoteihin!


      • Nimetön
        ei kokemusta mutta kuulopuh... kirjoitti:

        vastapainoksi voisin sanoa muutamia negatiivisiä puolia. Todennäköisesti useampi äiti tulee katsomaan kieroon mieshoitajaa. ja jos olet pikkusten ryhmässä ja vaippoja alat työiltä vaihtelemaan niin pedofiiliksiksin saatetaan syyttää. tai valvot esim, lasten vessassa käyntiä niin pedofiilin leiman saat

        Eiks toi pedofiili juttu ole jo vähä liikaa, mitä jos menenkin/pääsenkin vähä iäkkäämpään ryhmään.

        Tossa tulikin mieleen, että saako sen ryhmän valita, kun on valmistunut perustutkinnosta ja päiväkotiin töihin, eli saako valita ikäryhmän, vai heittääks ne jonnekkin? :) Itse en sentään päässy vaippoja vaihtaa sillon kun olin 2-viikkoa TET-jaksolla.
        Mutta hieno kommentia on tullut, kiitos kannustuksesta.


      • dook
        ei kokemusta mutta kuulopuh... kirjoitti:

        vastapainoksi voisin sanoa muutamia negatiivisiä puolia. Todennäköisesti useampi äiti tulee katsomaan kieroon mieshoitajaa. ja jos olet pikkusten ryhmässä ja vaippoja alat työiltä vaihtelemaan niin pedofiiliksiksin saatetaan syyttää. tai valvot esim, lasten vessassa käyntiä niin pedofiilin leiman saat

        Sullahan ei ole kokemusta, niin sillon kun olin TET-jakson, niin siellä vesssassa on ihan ovet, yksityisyydelle, ei siellä lapsien pidä mennä käydä vessas, että oikein aikuiset näkee. Kunhan ne vaan käy ja pesee kädet. Ennemmin aikuiset kattoo, että ne pesee kädet. En sitten tiedä onko kaikissa muissakin päiväkodeissa vessassa ihan omat "vessakopit".


      • mies-lto
        ei kokemusta mutta kuulopuh... kirjoitti:

        vastapainoksi voisin sanoa muutamia negatiivisiä puolia. Todennäköisesti useampi äiti tulee katsomaan kieroon mieshoitajaa. ja jos olet pikkusten ryhmässä ja vaippoja alat työiltä vaihtelemaan niin pedofiiliksiksin saatetaan syyttää. tai valvot esim, lasten vessassa käyntiä niin pedofiilin leiman saat

        Ja höpön höpön. Pikemminkin luuserin leiman saa, jos ei kaikkia töitä suostu tekemään. Vaippojen vaihto ja ns. vessapoliisina olo on aika oleellinen osa tätä työtä, varsinkin pienten puolella. Joka rupeaa pedofiiliksi tuollaisen takia epäilemään, on jo vakavasti sairas mieleltään. Takana uraa päiväkodeissa jo yli 20 vuotta, eikä kertaakaan ole kukaan vielä pedofiiliksi syyttänyt, vaikka sujuvasti vaihtuu pienten vaipat, sukupuoleen katsomatta. Vaihtaahan ne naisetkin siellä poikien vaippoja, eikös he sitten ole myös epäilyksenalaisia?


      • päiväkodissa...
        dook kirjoitti:

        Sullahan ei ole kokemusta, niin sillon kun olin TET-jakson, niin siellä vesssassa on ihan ovet, yksityisyydelle, ei siellä lapsien pidä mennä käydä vessas, että oikein aikuiset näkee. Kunhan ne vaan käy ja pesee kädet. Ennemmin aikuiset kattoo, että ne pesee kädet. En sitten tiedä onko kaikissa muissakin päiväkodeissa vessassa ihan omat "vessakopit".

        kuule ihan vaippoja vaihdetaan ja peppuja pyyhitään ja pestään. Se on sitä perushoitoa.


      • kyllä...
        Nimetön kirjoitti:

        Eiks toi pedofiili juttu ole jo vähä liikaa, mitä jos menenkin/pääsenkin vähä iäkkäämpään ryhmään.

        Tossa tulikin mieleen, että saako sen ryhmän valita, kun on valmistunut perustutkinnosta ja päiväkotiin töihin, eli saako valita ikäryhmän, vai heittääks ne jonnekkin? :) Itse en sentään päässy vaippoja vaihtaa sillon kun olin 2-viikkoa TET-jaksolla.
        Mutta hieno kommentia on tullut, kiitos kannustuksesta.

        ...päiväkodeissa ei saa sen koommin itse valita ryhmää...yleinen käytäntö lienee on, että kukin hoitaja/opettaja vaihtaa ryhmää tietyn määrän vuosia täytyttyä...tällä vältetään ns leipääntyminen ja rutinoituminen, saadaan vaihtelua niinikään. Mutta ainakin omila kokemuksillani erityisryhmiin ei voida työntekijää pakottaa, muutoin ei välttämättä kovinkaan paljoa kuunnella toiveitasi vaan sinne ryhmään palkataan missä pula on (tosin tänä päivänä kaikissa ryhmissä on pula työntekijöistä joita on aivan liian vähän lapsi lukumäärään nähden). mutta jos esim selkä tms vaivoja niin tuskin pienille laittavat töihin...käytäntöjä on yhtä monta kuin on päiväkotejakin ja niiden johtajia.
        mutta joo...good luck


      • turiset
        mies-lto kirjoitti:

        Ja höpön höpön. Pikemminkin luuserin leiman saa, jos ei kaikkia töitä suostu tekemään. Vaippojen vaihto ja ns. vessapoliisina olo on aika oleellinen osa tätä työtä, varsinkin pienten puolella. Joka rupeaa pedofiiliksi tuollaisen takia epäilemään, on jo vakavasti sairas mieleltään. Takana uraa päiväkodeissa jo yli 20 vuotta, eikä kertaakaan ole kukaan vielä pedofiiliksi syyttänyt, vaikka sujuvasti vaihtuu pienten vaipat, sukupuoleen katsomatta. Vaihtaahan ne naisetkin siellä poikien vaippoja, eikös he sitten ole myös epäilyksenalaisia?

        itse olen myös päiväkodissa ollut töissä liki 15v ja ei kyllä ole kertaakaan tullut moista syytöstä saati ajatusta että päiväkodissa työskentelevää miestä olisi pedofiiliksi epäilty. Yhdyn täysin tuohon ajatukseen, että vika on jo siinä vaiheessa aika paha siellä ajattelijan päässä kuka miettii että miehet päiväkodissa ovat pedofiilejä...HUHHUH...
        Miehiä lisää päiväkoteihin ja palkka paremmaksi kaikille!


      • olla
        turiset kirjoitti:

        itse olen myös päiväkodissa ollut töissä liki 15v ja ei kyllä ole kertaakaan tullut moista syytöstä saati ajatusta että päiväkodissa työskentelevää miestä olisi pedofiiliksi epäilty. Yhdyn täysin tuohon ajatukseen, että vika on jo siinä vaiheessa aika paha siellä ajattelijan päässä kuka miettii että miehet päiväkodissa ovat pedofiilejä...HUHHUH...
        Miehiä lisää päiväkoteihin ja palkka paremmaksi kaikille!

        Provo...


      • äippäx2
        ei kokemusta mutta kuulopuh... kirjoitti:

        vastapainoksi voisin sanoa muutamia negatiivisiä puolia. Todennäköisesti useampi äiti tulee katsomaan kieroon mieshoitajaa. ja jos olet pikkusten ryhmässä ja vaippoja alat työiltä vaihtelemaan niin pedofiiliksiksin saatetaan syyttää. tai valvot esim, lasten vessassa käyntiä niin pedofiilin leiman saat

        Aivan vastaavasti isät voisi katsoa kieroon kun päiväkodin tädit vaihtavat heidän pojilleen vaippoja. Eikös se ole ihan sama asia mut vaan toisinpäin?
        Itse olen ollut vuosikausia hoitoalalla töissä, myös lasten parissa ja aina mieshoitajat on havaittu erittäin tarpeellisiksi.Lapset ovat tykänneet todella paljon sekä vanhemmat.


      • usko tota
        Nimetön kirjoitti:

        Eiks toi pedofiili juttu ole jo vähä liikaa, mitä jos menenkin/pääsenkin vähä iäkkäämpään ryhmään.

        Tossa tulikin mieleen, että saako sen ryhmän valita, kun on valmistunut perustutkinnosta ja päiväkotiin töihin, eli saako valita ikäryhmän, vai heittääks ne jonnekkin? :) Itse en sentään päässy vaippoja vaihtaa sillon kun olin 2-viikkoa TET-jaksolla.
        Mutta hieno kommentia on tullut, kiitos kannustuksesta.

        varoittelijaa!

        meillä on ollut pari kertaa miessijainen ja aina sanon että onpa kiva kun on miehia. ja oon kysellytkin niiden perään. en kyllä voi kuvitella että kukaan tuntemani äiti suhtautuisi mitenkään oudosti tähän!

        meillä on ihanat tädit tarhassa, mutta lapsi saa aika vääristyneen kuvan yhteiskunnasta, kun miehet eivät hoida (ja sen lisäksi melkein puolet suomen lapsista elävät ilman isiä (kuten omanikin) hae ihmeessä jos olet lapsi rakas, mutta valmistaudu siihen että työ on vaativaa, huonopalkkaista ja epäarvostettua. vallitettavasti! ehkäpä se että miehiä alalle menisi,. noistaisi myös palkkoja ja arvostusta?


      • Anonyymi
        ei kokemusta mutta kuulopuh... kirjoitti:

        vastapainoksi voisin sanoa muutamia negatiivisiä puolia. Todennäköisesti useampi äiti tulee katsomaan kieroon mieshoitajaa. ja jos olet pikkusten ryhmässä ja vaippoja alat työiltä vaihtelemaan niin pedofiiliksiksin saatetaan syyttää. tai valvot esim, lasten vessassa käyntiä niin pedofiilin leiman saat

        Ei pidä paikkaansa. Aivan sairasta ajattelua. Miehiä työskentelee jo jonkun verran päiväkodeissa. On hyvä, että on mieshoitajia. Tulee erilaista näkökulmaa päiväkotiin.


    • jos kiinnostaa

      Tuttu poitsu on ollut päiväkodeissa ja varsinkin lapset ovat hänestä tykänneet, kaipaavat "miehen mallia" sinnekin, ei pelkkien naisten kanssa oleminen mitään herkkua lapsillekaan ole, sitten kun löytää sen oman paikkansa, eli naiset ovat asiallisia, ei siinä mitään ongelmia ole. Nuo pedofiili ym jutut ovat sellaisia, että niistä ei kannata välittää,
      eli mukaan vaan lapsia hoitamaan !

    • pedofiileja...?

      Taitaa olla jollain vähän väärää tietoa, kun ajattelee, että miehiä automaattisesti pedofiileiksi epäiltäisiin... Toki niitäkin varmaan on, jotka ihmettelee miehen ammatinvalintaa, mutta omaa tyhmyyttä tuollainen ajattelu. Toisaalta nykypientenlasten vanhemmat ovat varmaan suurin osa sen ikäisiä, ettei heidän joukossaan juuri ole "vanhankansan" ajattelua tuosta asiasta. Eli kun entisaikaan on niin tarkkaan ollut nämä "miesten hommat" ja "naisten hommat" erikseen. Mielestäni on loistavaa, että nykyään löytyy niin miehiä kuin naisiakin vähän joka alalta. Mutta enemmänkin saisi olla miehiä päivähoitoalalla.

      Ja taitaapa noita olla niin miehiä kuin naisiakin, pedofiileja siis.

    • ei tietysti suoraan

      Tuosta ikäryhmästä vielä. Eli eihän sitä suoranaisesti voi valita mihin ryhmään menee, kun töitä hakee. Eli jos jossain on paikka auki pienten puolella, niin ei sitä silloin eskarelle mennä, jos kyseiseen paikkaan hakee ja paikan saa :D Mutta kyllähän osa painottaa opinnoissaan enemmän tiettyjä alueita, eli joku voi painottaa harjoittelujaan, tehtäviään jne sinne eniten kiinnostavalle alueelle.

      Monissa päiväkodeissa taitaa kuitenkin nuo paikat kiertää. Eli samat ihmiset eivät ole koko työuraansa siellä samalla puolella, vaikka samassa päiväkodissa pitkään työskentelisikin. Joten siinä mielessä toki on parasta jos on monipuoliset tiedot ja taidot, eri ikäryhmistä, jne.

    • lähäri-mies

      Lähäri opintoihin kuuluu myös vanhusten ja vammaisten hoitoa. Pyllyä saat sitten pestä ja kakkavaippaa vaihtaa, myös aikuiselta. Suuntaavat opinnot ovat sitten lasten kanssa oloa... ps.Piikittämistäkin pääset harjoittelemaan.

      • dook

        Heh. Jos oikein muistan niin siinä voi valita sen suuntauntumisen, eli nuoret, lapset sit en muista mikä viell.
        Vai kuuluuks se vaippojen vaihto ym. siihen opintoo, eli jotain "pajatunteja", vai mitä?


      • mies-lähäri
        dook kirjoitti:

        Heh. Jos oikein muistan niin siinä voi valita sen suuntauntumisen, eli nuoret, lapset sit en muista mikä viell.
        Vai kuuluuks se vaippojen vaihto ym. siihen opintoo, eli jotain "pajatunteja", vai mitä?

        Perusopinnot ovat kaikilla samat, ja sitten viimeinen vuosi on vasta suuntaavia opintoja...Työharjoittelua siis kertyy:Vanhukset, vammaiset jne.On hyvä nähdä eri vaihtoehtoja jos mieli vaikka muuttuu, ja haluaa suuntautua esim.Ensihoitoon...


    • äitee +4

      meillä lapsen päikkärissä on yksi mies kymmenen naista. Arvaas kenestä lapset tykkää eniten? Kyllä siellä miehelle on tilausta. Muista vaan asiaa miettiessäsi, että monissa paikoissa kieretään ryhmästä toiseen määräajoin ja silloin joskus osuu kohdalle ne vuodet siellä ihan pientenkin kanssa vaippoineen ja muine juttuineen.

      Mukavaa on että alalle hakeutuu enemmän miehiäkin sillä monella lapsella se ainoa miesmalli voi olla isoisä ja sitten se tarhan setä.. Ja on se todella muillekkin vähän vaihtelua naisporukkaan eikä vähiten sille naisporukalle.

    • lh--22--

      Meidän päiväkodissa oli kesätöissä nuorimies ja eskaripojat varsinkin oli aivan innoissaan kun saatiin mies taloon.
      "Kesämies" sitten innostuinkin meitä naisia enemmän ns.poikien jutuista, pelasivat jalkapalloa ja opettelivat oikeat säännöt ja rakensivat majaa.

      Tokihan noita samoja juttuja voi myös naiset tehdä (kuten miehet auttaa ompelu/helmi/askarteluhommissa.. :)), mutta on se erilaista kun on itsekkin kiinnostunut.
      Myöhemmin jääkiekkoileva harjoittelija poika, opetti omaa lajiaan eskreille!

      Että mukaan vaan jos silta tuntuu :)

    • lastenohjaaja!

      todellakin menet! ihana kun kerranki joku kyselee tämmöistä. kyllä minun mielestäni pitäis miehiä saada enempi päiväkotiin, koska kyllä ne poikalapset oikeasti tarvitsisi sellaisen hoitajan sinne, joka leikkii niitä ritari/sankari leikkejä heidän kanssaan, mitä me naiset emme niin hyvin osaa.

      ehdottomasti!

      • ei ainoastaan

        se mies niitä ritarileikkejä, pelejä tms varten ole hyväksi lapsille, siis niin tytöille kuin pojillekin mies lto/lh/av...olisi hyväksi. Tänä päivänä on aivan liikaa yh-äitejä joiden lapset näkevät joka toinen vkl suurinpiirtein isäänsä. Siinäpä lapsen hienoa saada miehen mallia tosiaankin. Siksi enemmän miehiä päiväkoteihin, se on se normaali arki jossa lapset imevät sitä miehistäkin tapaa toimia eri tilanteissa.


      • Lastentarhanopettaja

        pojat tarvitse "miehenmallia". Tytöille on aivan yhtätärkeää kohdata mies arjessa kuin se on pojillekkin. Ei ne ritarileikit ole se päätarkoitus jota miehet pelkästään kykenevät tekemään. Tässä onkin se kompastuskivi jossa naisten on muutettava näkemystään nais-, mies rooleissa.
        Tämä on asia josta kannattaa joka lastentarhassa keskustella mikä on lastentarhan työntekijöiden ammattirooli. Jos olen hyvä laulamaan niin laulanko vaan ja ei muuta sitten minulta odotetakkaan.
        Mies pitää ottaa lastentarhaan ammattilaisena eikä suhtautua mieheen että nyt saamme miehen joka leikkii sotaa, ritrileikkiä, pelaa jalkapalloa, nikkaroi, kaivaa hiekkalaatikolla poikien kanssa. Eikö ole ammattityöntekijästä ja sille vaadittavista taidoista kyse kun otetaan mieskin lastentarhaan töihin.


    • kyllä

      Kyllä ehdottomasti suosittelen päivähoitoalaa, mikäli vain kiinnostusta on! Hienoa lukea, että kokemuksesi perusteella juuri olet tuota asiaa alkanut pohtia. Karu totuushan alasta on huono palkka ja erittäin vastuullinen ja rankka työ (yhteistyö vanhempien kanssa, erityislapset, työ-ergonomia jne jne). Mutta paljon se antaakin, ja varmasti voisin kuvitella, että miespuolisena saat työstä irti paljon enemmänkin kuin naiset, sillä varsinkin poikien elämässä saatat kohota liki "jumalalliseen" asemaan..on mielestäni erittäin tärkeää että päiväkoteihin saataisiin miehiä töihin, niin paljon on nykyään lapsia jotka syystä tai toisesta elävät äidin kanssa ja se ns. miehen malli on vähissä/kadoksissa. SUOSITTELEN

      • dook1

        Osaisitkohan sitten vaikka karkeasti sanottuna, miten iso/huono palkka se on?


      • peruspalkka
        dook1 kirjoitti:

        Osaisitkohan sitten vaikka karkeasti sanottuna, miten iso/huono palkka se on?

        ilman ikälisiä n.1660 (kalleusluokka I)eli suuret kaupungit...


      • tuolla rahalla
        peruspalkka kirjoitti:

        ilman ikälisiä n.1660 (kalleusluokka I)eli suuret kaupungit...

        naama kurtussa pysyykin


    • Lastentarhanopettaja

      valitse sitä ammattia joka sinua kiinnostaa.

      Ala on kyllä hyvin vaativa ja ehkä mieheltä odotetaan ja vaaditaan hiukan enempi kuin mitä naiselta. Miehen on mielestäni hallittava alan ammatti ja vielä osattava kaikkea käytännöntyötä enempi kuin mitä odotetaan naisen osaavan.

      Olen mies ja neljän lapsen isä. Minulla on ensinnäkin yksi toinen ammatti ja työvuosia siitä 15 vuotta. Minulla myös neljän vuoden työkokemus hoitoalalta jota ajattelin ensin uudeksi ammatiksi mutta lastentarhanopettajan työ oli mielenkiintoisempi joten se on minun nykyinen ammatti ja työ.

      Olen työskennellyt jo 25 vuotta lastentarhassa ja esikouluryhmässä. Mielestäni minulta miehenä kylläkin "sanattomasti" vaaditaan enempi kuin naisilta. Näin tuntevat monet muutkin miespuoliset alantyökaverit.

      Olen hyvin kätevä ja monitaitoinen joten ei koskaan ole ollut ongelmia toteutaa suunnitelmia. Toisin on usein naisten kohdalla että suunnittelut on jääneet puheiksi ja taitamattomuus esteenä eli sitäkautta jäännyt tekemättä ja unohduksiin. Mutta siksi on hyvä että meitä on alalla monen sortin taitajia ja näin kompensoidaan toisiamme.

      Mies lastentarhassa on aarre ja misetä tarvitaan. Tunnen joka päivä sen tärkeyden ja nyt kun tapaan entisiä tarhalaisia ovat jo 25 vuotiaita sieltä vanhimmasta päästä, niin muistellaan menneitä. Lastentarha tädit usein unohtuvat mutta minä miehenä olen jäänyt heidän elämän "muistikirjaan" hyvinkin tärkeänä vaikuttjana.

      Meitä miehiä oli joitakin vuosia töissä samanaikaiseti neljä samassa lastentarhassa. Miesten läsnäolo kohottaa tarhan mainetta ja "fiilis" on hyvä. Näin ainakin meillä.

      Minulla on ehkä ollut eri lähtökohta kuin sinulla olinhan jo paljon vanhempi kun koulutin itseni lastentarhanopettajaksi. Mutta sinä kasvat siihen ammattiin vuosien mukana. Ainahan voi hankkia uuden ammatin jos vanha ei enään täytä toiveita. Näin tein minäkin silloin kun koulutin itseni uudelleen tähän ammattiin.

      Miinusta on huono palkka näinkin vaativasta työstä.

    • -lh22-

      Ehdottomasti jos ala kiinnostaa :)

      Itselläni on ollut pari miestä työkuvioissa muutaman vuoden aikana. On ollut ilo katsella kuinka he tekevät työtä sydämellään.

      On monia lapsia,joilla ei ole isää kuvioissa mukana tai ovat etävanhempina. Olisi mukava saada enemmän "miehenmalleja" päiväkotielämään!

    • :-R

      Juu, eli mita talla miehenmallilla sitten tarkotetaan: pitäiskö olla niinku mies, komennella ja olla kova? Vai saako sitten pitää lapsia sylissä ja "helliä" niitä, sekä leikkiä?? :D

      • Naishoitaja

        Miehenmalli elää niinkuin mies,normaalia elämää.Komentamista tarpeen mukaan,niinkuin muutkin tekevät.Ei tarvitse olla kova,lapsille on tärkeää kun on läsnä ja pääsee syliin,saa hellyyttä,niiden kans pelaa,leikkii,laulaa,loruaa yms.riittää kun on mies! :D olipa sekavasti selostettu!


      • lapsi sitten
        Naishoitaja kirjoitti:

        Miehenmalli elää niinkuin mies,normaalia elämää.Komentamista tarpeen mukaan,niinkuin muutkin tekevät.Ei tarvitse olla kova,lapsille on tärkeää kun on läsnä ja pääsee syliin,saa hellyyttä,niiden kans pelaa,leikkii,laulaa,loruaa yms.riittää kun on mies! :D olipa sekavasti selostettu!

        poimii itselleen miehestä sitä mitä pitää juuri siinä miehessä hyvänä tai huonona eli se kehitys kulkee omaa latuaan jos lapsi saa siihen virikkeitä myös miehistä, kunhan vaan annamme sen mahdollisuuden.


    • Mmp75

      Moi.
      Pyöriskelin täällä netis ja löysin sun mielenkiintoisen aiheen. Itse työskentelen Lto:na Vantaalla (siis oon mies). Kaikenkaikkiaan olen noin 7 vuotta tehny näitä hommia eri työpaikoissa ja paikkakunnilla. Aivan varmasti kaivataan miehiä lisää tälle alalle. Itse olen siinä mielessä "onnellisessa" asemassa kun työpaikallani on myös muita mies-työkavereita...ei naisissa mitään vikaa ole, mutta kyllä tälle alalle miehiä kaivataan ehdottomasti lisää. Nykyään lapsilla on mitä rikkonaisemmat perhesuhteet...lapset tarvitsevat "isähahmoa" elämäänsä, mikäli sitä ei kotioloista löydy. Työ on erittäin vaihtelevaa ja haasteellista. Lisäksi tässä ammatissa ei voi jäädä "laakereille lepäämään" vaan saa kokoajan ammatillisesti kehittyä ja opiskella uusia asioita. Kannustan sua ehdottomasti harkitsemaan "päiväkodin sedän" uraa, jos itse sitä haluat...miinuksena voisin sanoa ehdottomasti liian alhainen palkka ja henkinen ja fyysinenkin kuormittavuus. Hyvät jatkot! T. Mmp

      • d00k-

        Niin. Eli miks sinä päätit hakeutua lähihoitajaks? Mielellään muutkin voivat vastata tähän kysymykseen. :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe