ratsastus

kallista...

Eikä siitä maksusta saa edes kuittia!! Oletteko huomanneet saman? Kuinkahan paljon ne vetää pimeenä tuloa? Täällä jkl: ssäkin tunti maksaa 17 - 20 E / ratsastaja. Ja opetuksen sekä opettajan kärsivällisyys vaihtelee huomattavasti. Ei oikein innosta maksaa tollaisia hintoja huutavalle ja töykeälle ratsastuksen opettajalle ja jos vielä ottaa ne pimeenä.

19

2852

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maahinen88

      Toki jokainen saa olla omaa mieltä asioista, mutta enpä usko, että kovinkaan moni talli ottaa pimeänä tuntien maksuja. Kyllähän sen aika nopeasti huomaa verottajakin jos tallilla menee hyvin, mutta rahaa ei näy kovin paljoa tulevan. Tallin pidossa on nimittäin niin paljon kuluja, rahat tunneista menevät kyllä aika hyvin kuluihin. Kuittia ei suuremmassa osassa talleista jaella ihan käytännön syistä. Siihen menee aina paljon aikaa, joka on pois tuntien pidosta, varsinkin jos tallia pyörittää vain tämä yksi ratsdastuksenopettaja.
      Ratsastus on toki kohtuullisen kallis harrastus, mutta siihen on syynsä. Kun ryhtyisi oikeasti laskemaan kuinka paljon tallin pito maksaa, huomaa nopeasti, ettei sillä helposti elä. Ikävä kyllä vähän huononpiakin ratsastuksenopettajia löytyy maastammme, mutta kannattaa kokeilla monia eri talleja, jolloin yleensä löytää sellaisen paikan mistä itse pitää. 17-20 euroa on vielä ihan kohtuullinen hinta, varsinkin kun verrataan helsingin seutuun jossa tunti voi maksaa helposti lähemmäs 30 euroa. Kannattaa muistaa, että monilla talleilla myydään 10 kerran kortteja tai vastaavia, jotka tulevat helvemmiksi kuin irtotunnit.

      • eharmi.

        Kaikki laittaa puolet, tai 2/3 sivuun,
        on kyse parturista, tai ratsastustallista.

        Epäilijä koettakoon kuinka menee jos kaiken ilmoittaa,
        siinä samassa voi myös pienemmät poistokuitit unohtaa ja pääsee helpommalla.
        ----------

        tuo huuto on aina kun on yksilöopetusta, eikä joukkuelaji.
        ihminen on aina ihminen, kun ollaan pienessä ryhmässä,
        oli kyseessä paini, kamppailulajit, ratsastus ym.

        Vain joukkuelajeissa on fiksumpia valmentajia,
        koska ne joko palkataan,
        tai nuorimmille valitaan 20-30 lapsen vanhemmista, se paras.

        Kannattaa ajatella, ei lapsi mitenkään paremmin kestä
        vieraan huutamista, kuin aikuinenkaan,
        toki on pakko kärsiä,
        kun ei saa itse valita, vanhempiaan.


    • kokemuksella

      tuota kuitittomuutta en osaa kommentoida, mutta itse 25 v ratsastaneena ja omien lasten kanssa talleja kiertäessä olen myös huomannut, että suurin osa opettajista on käytöstavoiltaan kuin karsinassa kasvaneita.

      Tuntuu todella oudolta, että asiakaspalvelu- ja opetustehtävässä oleva luulee voivansa käyttäytyä miten sattuu ja vielä laskuttaa siitä. Lapsena kaiken kärsi ja kuvitteli haukkumisen olevan vaan lisähinta muuten niin ihanasta harrastuksesta. Nyt aikuisena tajuaa, että ihan mistä tahansa ei kannata maksaa.

      Omille lapsille olen vihdoin löytänyt "täydellisen" opettajan, mutta olemmekin kiertäneet todella monta tallia. En vaan yksinkertaisesti suostunut maksamaan tunnista, jossa opettaja ei osaa huomioida lapsia (=selitää, opettaa) tai käyttäytyy sikamaisesti (=puhuu kännykkään, karjuu asiattomia, tupakoi). Nyt meillä on ihanan napakka, vaativa, motivoiva, palkitseva opettaja, jota kaikki lapset fanittavat innolla.

      Hinta on kyllä kallein missä olemme olleet 25 euroa, mutta yhtään ei harmita.

    • tuntuu

      olevan. Meillä päin 11€ tunti ja opettajista pidetään kovasti, eivät huuda ja opettavat asiantuntevan kuuloisesti. (Itse en tiedä ratsastuksesta yhtään mitään;).

      • niinhän

        se on, että ratsastus on kallista, mutta niin on hevosen pitokin...hevosharrastus ja hevoset työnä ei ole rikastuttavaa työtä. Otetaanko huomioon se että tes:n mukainen hevosen hoitajan palkka on vajaa 7e ja hänen "pomonsa", tallimestarin palkkakin se reilu 8 e.... hevosen pito on kallista ja palkka alalla huono.
        Kokeile siis eri talleja kuten joku ehdottikin.
        Eräs puhui niistä "sarjakorteista".Ainakin pk-seudulla monella tallilla näistä saa kuitin, irtotunneista ei.
        Eräs puhui kuinka tunti maksaa sen 11 e...
        juu, kyllä pk-seudullakin löytyy näitä paikkoja, mutta nämä tallit ovat yleensä yksityisiä pikkutalleja ja ei yleensä srl:n hyväksymiä.
        Joissakin näissä talleissa opetus saattaa olla vajavaista, (esim opettaja ei ratsastuksenopettaja/ohjaaja) jne. Näissä kalliimmissa paikoissa yleensä on maneesit ja kentät ja opettaja on ammattitaitoinen.
        ja älkää nyt rakkaat käsittäkö väärin, monella halvalla pikkutallilla on pätevä hyvä opettaja, mutta siihen kannattaa tutustua. Ei pidä juosta vain halvemman hinnan perässä.Itse olen aikoinani (15v) mennyt ratsastustunnille, maksanut siitä silloin 40mk ja tuntia piti oman ikäiseni tallityttö joka vain kertoili mitä meidän tulee tehdä, eikä niinkään opettanut uusia asioita.
        Kierrelkää lastenne kanssa eri paikoissa ja tutustukaa paikkoihin.
        ja jos kuitittomuus häiritsee, niin varmasti joku sinulle siellä tallilla sen kirjoittaa jos sitä pyydät.


      • maksaa
        niinhän kirjoitti:

        se on, että ratsastus on kallista, mutta niin on hevosen pitokin...hevosharrastus ja hevoset työnä ei ole rikastuttavaa työtä. Otetaanko huomioon se että tes:n mukainen hevosen hoitajan palkka on vajaa 7e ja hänen "pomonsa", tallimestarin palkkakin se reilu 8 e.... hevosen pito on kallista ja palkka alalla huono.
        Kokeile siis eri talleja kuten joku ehdottikin.
        Eräs puhui niistä "sarjakorteista".Ainakin pk-seudulla monella tallilla näistä saa kuitin, irtotunneista ei.
        Eräs puhui kuinka tunti maksaa sen 11 e...
        juu, kyllä pk-seudullakin löytyy näitä paikkoja, mutta nämä tallit ovat yleensä yksityisiä pikkutalleja ja ei yleensä srl:n hyväksymiä.
        Joissakin näissä talleissa opetus saattaa olla vajavaista, (esim opettaja ei ratsastuksenopettaja/ohjaaja) jne. Näissä kalliimmissa paikoissa yleensä on maneesit ja kentät ja opettaja on ammattitaitoinen.
        ja älkää nyt rakkaat käsittäkö väärin, monella halvalla pikkutallilla on pätevä hyvä opettaja, mutta siihen kannattaa tutustua. Ei pidä juosta vain halvemman hinnan perässä.Itse olen aikoinani (15v) mennyt ratsastustunnille, maksanut siitä silloin 40mk ja tuntia piti oman ikäiseni tallityttö joka vain kertoili mitä meidän tulee tehdä, eikä niinkään opettanut uusia asioita.
        Kierrelkää lastenne kanssa eri paikoissa ja tutustukaa paikkoihin.
        ja jos kuitittomuus häiritsee, niin varmasti joku sinulle siellä tallilla sen kirjoittaa jos sitä pyydät.

        mutta johtuneeko tuo hinta 11€ siitä, ettei talli ole minkään kaupungin lähellä. Maneesi on, kenttä on, maastorata on, uudet tallit, aikuset opettajat ja yli 20 vuoden kokemus. En lähtisi pelkän hinnan perusteella arvostelemaan kummankaan, en kalliin, enkä halvan tallin toimintaa. Näillä seuduilla saa talli laittaa ihan varmasti ovensa kiinni, jos aikoo saada 25€ tunnilta, ei riitä kävijöitä.


    • wecsy

      Meillä on 20 euroa kun on hihnassa ja 10 euroa kun ilman. 190 euroa on kymmene tunnin sarja. ja jos tulee puolisen tuntias aikasemmin niin saa laittaa hevosta. Opetus on hyvää ja asiantuntevaa onko susta kallista?

    • eräs vaan

      Varmaan joka alalle mahtuu muutama veronkiertäjä, joten epäilemättä niitä löytyy myös ratsastuskoulujen yrittäjistä. Mutta suurin osa hoitaa varmasti veronsa moitteettomasti. Jos sinua epäilyttää, jokin tietty talli, tee asiasta tutkimuspyyntö verovirastolle.

      Oletko ajatellut, että ratsastus on ainoita ohjattuja harrastuksia, joita kunta/valtio ei tue. Yrittäjän täytyy periä kaikki kustannukset oma palkka tuntien hinnoissa.

      Ainoa tuet mitä ratsastuskoulu voi saada on maatilan investoint-- ja peltotuet (jos täyttää Eu:n maatilan määritelmän), Maatilayrityksen investointi tukia (lähinnä korkotukilainaa) laajennukseen ja pientä harrastustukea (2-3€/harrastaja, jos ratsastuskoulua pyörittää yhdistys (ratsastusseura).

      Jumpat ja lasten palloiluharkat vedetään yleensä koulujen saleissa joista kunta ei peri vuokraa tai peritty vuokra on nimellinen. Jääkiekkoilijat pelaa kuntien omistamissa ja huoltamissa häähalleissa, joiden käyttömaksut eivät peitä edes hallien käyttökustannuksia

      • sammm.

        "tee asiasta tutkimuspyyntö verovirastolle."

        älä nyt tuollaisia neuvo,
        ei niitä niin vaan tehdä.

        pitää tehdä "rikosilmoitus" ja siitä annetuista tiedoista on vastuussa.

        Jos me tuollaiseen ryhtyisimme,
        siinä elämä menisikin ohi.

        "äänestetään vain jaloilla, ja koetetaan itse menestyä"


    • Himmu79

      Aloittaja voi vaikka koeluontoisesti osallistua hevosen kustannuksiin kuukauden ajan niin että maksaa joka heinänkorren ja kauranjyvän sun muut mahdolliset ell kustannukset ja kengitykset. Luulen että aloittaja tulee kuitenkin siihen tulokseen, että se 20€/viikko on aika pieni hinta.

      • yksi...

        siis yksi hevonenhan tienaa tallille noin 60 € / päivä. Mistä keksit tuon 20 € viikko? Sit kun laskee, et noin 4-5 hevosta pyörii kehässä kerrallaan.. se tekee 100 € tunti ja kolme kertaa päiväs. eli 300 € päivä!!!! Onko se hevosen pitäminen todella noin kallista ? Enpä usko!!! Yli kymmenen vuokratallipaikan vuokrat. Kyllä siinä varmasti nettoo ihan kivasti.


      • Himmu79
        yksi... kirjoitti:

        siis yksi hevonenhan tienaa tallille noin 60 € / päivä. Mistä keksit tuon 20 € viikko? Sit kun laskee, et noin 4-5 hevosta pyörii kehässä kerrallaan.. se tekee 100 € tunti ja kolme kertaa päiväs. eli 300 € päivä!!!! Onko se hevosen pitäminen todella noin kallista ? Enpä usko!!! Yli kymmenen vuokratallipaikan vuokrat. Kyllä siinä varmasti nettoo ihan kivasti.

        oli se 20€ jonka aika moni maksaa ihan mukisematta viikossa. Se, että hevonen tienaa tunneilla on ainoa tulo mitä ratsastuskouluilla on. Lisäksi on tietysti ne mahd. vuokralaiset. Jos alkaa laskemaan kaikki kulut yhteen kengitys, ruoat, työntekijöiden palkat (vaikka paskat onkin), vakuutukset, sähkö, vesi niin kyllä siitä aika hyvä hinta tulee per päiväkin. Ja täytyyhän tallinpitäjänkin elää liiketoiminnallaan. Harva kuitenkaan hyväntekeväisyyttä päivätöinään tekee...


      • me muutkin
        Himmu79 kirjoitti:

        oli se 20€ jonka aika moni maksaa ihan mukisematta viikossa. Se, että hevonen tienaa tunneilla on ainoa tulo mitä ratsastuskouluilla on. Lisäksi on tietysti ne mahd. vuokralaiset. Jos alkaa laskemaan kaikki kulut yhteen kengitys, ruoat, työntekijöiden palkat (vaikka paskat onkin), vakuutukset, sähkö, vesi niin kyllä siitä aika hyvä hinta tulee per päiväkin. Ja täytyyhän tallinpitäjänkin elää liiketoiminnallaan. Harva kuitenkaan hyväntekeväisyyttä päivätöinään tekee...

        maksamme veromme tuloistamme. Ei pidä lähteä yrittämään tällaista bisnestä, jos se ei kannata kuin pimeenä.


      • tallitytöt...
        me muutkin kirjoitti:

        maksamme veromme tuloistamme. Ei pidä lähteä yrittämään tällaista bisnestä, jos se ei kannata kuin pimeenä.

        eivät saa palkkaa, vaikka tekevät hurjasti töitä!!!! Joskus ehkä ilmaisen r.tunnin tai 10 karkkirahaa. Isäntä ja emäntä itse vaan ratsastelee ja "opettaa" tuntilaisia.


    • auttaisi!

      Kummityttöni (iida) käy säännöllisesti (kaksi kertaa viikossa) ratsastamassa lähimmällä ratsastuskoululla. Itse hänet siihen innoitin ja maksan tytön tunnit..
      Olet oikeassa, ratsastus on kallis harrastus. Tallilla jossa Iida käy, annetaan tuntilaisille kuitti mikäli he sellaisen haluavat. Joten tuo on aivan paikkakohtainen juttu. Täällä ratsastuskoulussa tunti maksaa 20€, sisältäen että hevonen tulisi itse varustaa ja hoitaa ennen tunnin alkua.
      Opetus on suhteellisen laadukasta, onhan opettajana koulutuksen käynyt ihminen.
      Huutelee ratsastajille, töykeästikkin, mutta se on joillakin talleilla tarkoituskin - ehkä saa asiat paremmin kaaliin. Seuratessani tunteja jotkut tytöt eivät tottele kunnon puhumista, vaan tekevät pyydetyn vasta sitten kun sanoo kovempaa. Tunnin sisältö ei kovin laajaa ole, sillä samaa asiaa vatvotaan kauan. Ja se on hyvä, asiat opitaan nopeasti ja hyvin.
      Itse olen muutama vuosi sitten pitänyt tunteja ratsastustytöille ja myönnän, että huutelin usealle, aika töykeästikkin. Mutta ratsastuksenopettajat eivät tarkoita mitään pahaa. Niiden tehtävä on opettaa!

      Nykyisin lapsilta kielletään ratsastusmahdollisuus juuri sen takia, kun ei tahdo jaksaa uskoa määrää, mitä rahaa kuluu. Minä sanoisin että koittakaa pärjätä opettajan kanssa, ei se niin kamala voi olla. Jos niin vaikeaa on oppia tunnilla niin ei auta muu kun vaihtaa tallia.

    • hevosten ylläpitokin

      ja opettajillekin tulee maksaa palkkaa sekä tallista vastaaville jne.

      Meillä 30 min 12 € ja 60 min taisi olla ainakin 19-23 €. Yksityistunti saattoi olla kutakuinkin 35 €.

      Opet koulutettuja, ammattitaitoisia, upeita ihmisiä. Talli hyvin hoidettu ja SRL:n jäsen, terveysviranomaisten säännöllisesti tarkastama ja täyttää kuluttajaviranomaisten säädökset ja määräykset. Tallissa koulutettu täysi-ikäinen vastuuhenkilökunta, vaikka niitä hevostenhoitajakortteja suorittaviakin näkee. Onhan hevosmiestaidot paljon muutakin kuin se toiminta, mikä satulassa tapahtuu. Yhteisö kasvattaa kohteliaaseen käytökseen. Kaikkien etu. Upeaa toimintaa, josta ymmärrettävistä syistä pitää maksaa. Meillä nimilistat, joihin maksu tunnista kuitataan, kursseista maksetaan laskulla, jolloin kuitti jää. Merkintä nimilistassa on myös vakuutusyhtiöitä varten. Ryhmät eivät ole ylisuuria ja hevosista pidetään huoli, että jaksavat työssään - sekä vaihtuvuudesta pidetään huoli.

      Ratsastusseuran kanssa yhteistyö toimii mm. kilpailutoiminnassa. Omaa hevosta ei tarvitse olla, jos kilpailuihin osallistuu ja lajia harrastaa.

      Sama periaate toimii purjehdusseuroissa ja tenniksessäkin - lajin pääsee sisälle ilman suuria panostuksia.

      Meillä ei mäyräkoiria osteskella kotiin missään muodossa - mutta esimerkiksi ratsastustunti maksetaan viikottain mielellään.

    • veroa veroa

      Jos maksat pankkikortilla ostoksesi on siinä AINA kuitti,näin ei esim.parturit VOI kusettaa eikä muutkaan!!
      Juuri siksi halutaankin käteisestä eroon että saadaan verohuijarit kiikkiin!!

    • tampereelt

      Siis siel on halpaa!! verrattun amis tallil käyn ku ny on jo 23 e !

    • asmvdmionsonad

      Tiedän tapauksia kyllä kun opettaja huutaa vaan huutamisen ilosta ja hyvin rumasti puhuu kaiken. En itsekään maksa semmosesta opetuksesta.

      Mutta välillä ystävällisemmänkin opettajan on pakko huutaa että ei tarttis ambulanssia seuraakasi tilata paikalle. Nuoret oppilaat ja heidän vanhemmat eivät useinmiten edes näe mahdollista vaaratilannetta ja onnettomuutta, minkä opettaja ehkäisee karjasemalla. Vaikkei sitä tapahdu mutta raaka tosi on että hevonen voi yhdellä oikein suunnatulla potkulla tappaa ihmisen.

      Tässä kaikille esimerkki kaikille takajalan voimasta ja nopeudesta..

      http://www.youtube.com/watch?v=BrcW6k4lg1Q

      Ja tässä esimerkki tyhmästä käyttäytymisestä hevosen seurassa, mitä siis estämme karjumalla.

      http://www.youtube.com/watch?v=eXHOMWadofM

      Nauttikaa=)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe