Laavakivi

Ms.x

Ostin akvaariokaupasta laavakiven, jossa on pari kivaa koloa. Kivi on kyllä aika karkeapintainen ja nyt tuli tietty mieleen, onko se huono juttu ajatelleen partista ja piikkisilmiä, jos niitä sattuu masuun... ? Entä miten nuo olisi käsiteltävä ennen käyttöönottoa ja liukeneeko niistä jotain ?

5

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Ostin kas kerran aikas kookkaan laavakiven kun mainostettiin että sillä olisi suodattavia ominaisuuksia.
      Vesi pilaantu ja ihmettelin, miksi? Halkaisin kiven ja sisältä löyty jokin ihmeellinen kuoriainen joka kait sitten mätäni kun se joutui kosketuksiin veden kanssa.

      Muuten voit olla huoleti kunhan peset sen kiehuvassa vedessä ennen kuin laitat sitä akvaarioon!!!

      HUUHTELE KUNNOLLA

      • Ms.x

        Kiitos sulle vastauksesta !!

        No olin jo ihan varma otsikostas että taas meni rahaa turhaan, mutta huoli olikin turha :) Ostin niitä vielä kaksikin.

        Nyt muistankin, että luin jostain tuon juttusi, en vaan muistanut että kyseessä oli just laavakivi !! Aika inho ylläri taatusti ! Selvä, kiehuvassa vedessä ja hyvä huuhtelu. Pitääkö noita hoitaa jotenkin, jos keräävät mömmöjä huokosiinsa ?

        Mä ostin kaverilta käytetyn 60-litraisen johon meinaan jotain karanteeni/sairaalaa. Meillähän kuoli kaksi kääpiörihmanaarasta ja uros nyt muutoin ok paitti kakka valkosta rihmaa ollut Lempi-naaraan kuoleman jälkeen. Silmiä kattelin olisko pullistuneet, mutta kai ne ihan normaalit onkin (vertasin kaupan kaloihin, on ne nyt vähän ulkonevat normaalistikin..) Juttelin kalakauppiaan kanssa ja hän vakuutti ettei niissä olisi huomattu tautia. Loisia kuulemma saattaa olla. Pikkuakvaario on kypsä vasta aikasintaan viikonpäästä ja mietin nyt mitä tehdä. Yleislääkettä olis mutta ei kai sitä tuonne kannata laittaa kun muut näyttää kakkivan ihan normaalisti. Tietty pelkään että Edwardinkin käy huonosti. Epäilin eka vahvasti lannoitepläjäystä kalakuolemien syyksi, mutta eipä siihen saatu selvyyttä.

        Aattelin, tehdäänkö muuten tämmöistä ja toimiiko se: Pikkuakvaariossa vettä ja kypsymässä. Siellä kanto yms.toisesta akvaariosta. Voiko sen "desinfioida" yleislääkkeellä ennen uusien kalojen tuloa ? Siis toimiiko lääke poistaen mahd.taudinaiheuttajat kalattomasta akvaariosta, joka on kypsymässä ? Mä siis siirsin vastoin yleisiä suosituksia kannon ja pari kasvintainta isosta altaasta tuonne pikkualtaaseen.


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        Kiitos sulle vastauksesta !!

        No olin jo ihan varma otsikostas että taas meni rahaa turhaan, mutta huoli olikin turha :) Ostin niitä vielä kaksikin.

        Nyt muistankin, että luin jostain tuon juttusi, en vaan muistanut että kyseessä oli just laavakivi !! Aika inho ylläri taatusti ! Selvä, kiehuvassa vedessä ja hyvä huuhtelu. Pitääkö noita hoitaa jotenkin, jos keräävät mömmöjä huokosiinsa ?

        Mä ostin kaverilta käytetyn 60-litraisen johon meinaan jotain karanteeni/sairaalaa. Meillähän kuoli kaksi kääpiörihmanaarasta ja uros nyt muutoin ok paitti kakka valkosta rihmaa ollut Lempi-naaraan kuoleman jälkeen. Silmiä kattelin olisko pullistuneet, mutta kai ne ihan normaalit onkin (vertasin kaupan kaloihin, on ne nyt vähän ulkonevat normaalistikin..) Juttelin kalakauppiaan kanssa ja hän vakuutti ettei niissä olisi huomattu tautia. Loisia kuulemma saattaa olla. Pikkuakvaario on kypsä vasta aikasintaan viikonpäästä ja mietin nyt mitä tehdä. Yleislääkettä olis mutta ei kai sitä tuonne kannata laittaa kun muut näyttää kakkivan ihan normaalisti. Tietty pelkään että Edwardinkin käy huonosti. Epäilin eka vahvasti lannoitepläjäystä kalakuolemien syyksi, mutta eipä siihen saatu selvyyttä.

        Aattelin, tehdäänkö muuten tämmöistä ja toimiiko se: Pikkuakvaariossa vettä ja kypsymässä. Siellä kanto yms.toisesta akvaariosta. Voiko sen "desinfioida" yleislääkkeellä ennen uusien kalojen tuloa ? Siis toimiiko lääke poistaen mahd.taudinaiheuttajat kalattomasta akvaariosta, joka on kypsymässä ? Mä siis siirsin vastoin yleisiä suosituksia kannon ja pari kasvintainta isosta altaasta tuonne pikkualtaaseen.

        Välillä kiveä voi huuhdella mutta tuskin se muuta hoitoa kaipaa.

        Ei tarvitse lääkkeillä lutrailla karanteeni akvariossa ellei kala ole kipeä.. etsi ja lue se aquahoidon karanteeni juttu.
        Kanto kannattaa myös huuhdella kuumalla vedellä huolellisesti. Lue se karanteeni juttu .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/karante.php


      • Ms.x
        fish KING kirjoitti:

        Välillä kiveä voi huuhdella mutta tuskin se muuta hoitoa kaipaa.

        Ei tarvitse lääkkeillä lutrailla karanteeni akvariossa ellei kala ole kipeä.. etsi ja lue se aquahoidon karanteeni juttu.
        Kanto kannattaa myös huuhdella kuumalla vedellä huolellisesti. Lue se karanteeni juttu .. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/karante.php

        Juu kyllä on lueskeltu noita Järven sivuja ja uusin Akvaristi ostettu jossa luki karanteenista.

        Tämä allas nyt on ikäänkuin väärin perustettu koska en halunnut pelkkää "tyhjää allasta". Se nyt periaatteessa on ihan normaali allas jossa pidän kasveja. Ja kaloja jos sairastuu. Jotain tuommosta olen kaavaillut. Uudet kalat otan kuitenkin ekaksi tuonne pieneen tarkkailuun. 200 litraisessa kalat näyttävät kyllä olevan ihan terveinä. Ainoastaan rihmaa olen huolissani tässä seuraillut.

        Mutta ihana havainto tänään: Uroskääpiörihman kakka on muuttunut normaalin näköiseksi ! En ole lääkinnyt tmv. Syöttänyt vain hyvin. Voiskohan olla ollut vaan stressiä vai mahtaako loiset tai tauti olla yhä mahdollinen..

        Olen tuossa aikasemmin jutuissani kertonut, että nitraattitesti oli vanhentunut. No, ostin uuden uutukaisen Seran tippatestin ja eilen lukema oli 5mg nitraattia. Viime vedenvaihdosta on 10 päivää. Onko nitraattiarvo siihen nähden yhä pieni ?
        Täytyykin kokeilla vielä tuolla vanhentuneella testillä, näyttääkö kuitenkin nitraattia samanverran kuin tämä uusi testi.


      • fish KING
        Ms.x kirjoitti:

        Juu kyllä on lueskeltu noita Järven sivuja ja uusin Akvaristi ostettu jossa luki karanteenista.

        Tämä allas nyt on ikäänkuin väärin perustettu koska en halunnut pelkkää "tyhjää allasta". Se nyt periaatteessa on ihan normaali allas jossa pidän kasveja. Ja kaloja jos sairastuu. Jotain tuommosta olen kaavaillut. Uudet kalat otan kuitenkin ekaksi tuonne pieneen tarkkailuun. 200 litraisessa kalat näyttävät kyllä olevan ihan terveinä. Ainoastaan rihmaa olen huolissani tässä seuraillut.

        Mutta ihana havainto tänään: Uroskääpiörihman kakka on muuttunut normaalin näköiseksi ! En ole lääkinnyt tmv. Syöttänyt vain hyvin. Voiskohan olla ollut vaan stressiä vai mahtaako loiset tai tauti olla yhä mahdollinen..

        Olen tuossa aikasemmin jutuissani kertonut, että nitraattitesti oli vanhentunut. No, ostin uuden uutukaisen Seran tippatestin ja eilen lukema oli 5mg nitraattia. Viime vedenvaihdosta on 10 päivää. Onko nitraattiarvo siihen nähden yhä pieni ?
        Täytyykin kokeilla vielä tuolla vanhentuneella testillä, näyttääkö kuitenkin nitraattia samanverran kuin tämä uusi testi.

        Sellainen 20mg/l on hyvä paikka vaihtaa vettä akvaariosta niin että nitraatti taso on 2-5 paikkeilla.
        Hyvä nyrkkisääntö on kuitenkin vaihtaa vettä kerran viikossa n. kolmannes-puolet kerralla tai pienemmissä alle sata litraisissa useammin 2-3 kertaa viikossa neljännes.

        Hyvä että tuo ukkokäppänärihmis näyttää terveen kala merkkejä, tosin tilanne voi aina muuttua mitä emme toki toivo, hienoa että kaikki kääntyi lopulta hyvin päin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe