Moottorikatamaraani

Haaveilija

Haaveissa olisi sellainen turistikatamaraani tyylinen alus yhteysalukseksi. Ongelmana on että molemmissa päissä, kotisatamassa ja saaressa on matalat ja pitkät hiekkarannat sekä välissä pätkä aavaa saaristomerta jossa joskus aallon korkeus voi olla helposti 1,5m. Maailmalla olen nähnyt turistikäytössä aluksia joilla ajavat ihan rantaan turisteja viedessään ja kuitenkin lähtevät suhtkovaan aallokoon niillä. Ilmeisesti niissä on jonkinlaiset nostokölit?
Haaveissa olisi hankkia/teettää alus jonka mitat olisivat noin pituus13- 17m, leveys 4m ja rungonsyväys maks sellaiset 60-80 cm. Väkeä tulisi kuitenkin mahtua noin 20-40 henkeä. Mitään hyttejä ei tarvita ja marssivauhdiksi riittää 12-15solmua.
Onko tällaisia Suomessa, tekeekä joku järkevällä hinnalla, onko jollain kokemusta moisita, mistä voisi katsella käytettyjä. En edes kunnon kuvia ole löytänyt vielä.

Etukäteen tiedoista kiitollinen.

24

5893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pankkisi johtaja

      Mikä on järkevä hinta?

      Arvelisin tuollaisen maksavan vähintään 100 000e.

      • Haaveilija

        Hinta voisi olla mitä vain 25000(ritsa) ja 200 000:n välillä. Itse asiassa 100 000€ on se summa jolla oletan jonkinlaisen käytetyn kenties löytyvän. Nykyisen yhteysaluksemme arvo on reilut 100 000€. Ja oikein namuun voisin laittaa tuon 200 000€. Mutta monenlaisesta ritsastakin on tullut kelpo vehkeitä väsättyä, tässä ei vaatimustaso muuten ole huikea kunhan runko täyttää vaatimukset. Loppu olisi vain penkkejä ja ohjaamoa.


    • vinkkiä....

      www.sailingworld.fi on ainakin Fountane Pajot power-kattien myyjä suomessa, ja olen kuullut että on kattifriikki muutenkin, niin jos ei siellä mallistossa ole niin voi se ainakin auttaa. ja mielellään auttaakin, on sellaisen miehen maineessa. Vaikka on purjemies, niin konettä käyttelee mielellään :)

    • R K-S

      tarkoitettu alus? Pari juttua:
      - Noin iso katamaraani tulisi olla huomattavsti leveämpi.
      - Nuo mainitut budjetit tuskin vesibussille riittää. Sen hän pitäisi täyttää MKH:n ym. vaatimukset.

    • mitoilla

      Kannattaa rakentaa aivan loiva v-pohja,rakensin vähän vastaavanlaisen aikoinaan (16x6)mutta puutavaran kuljetukseen.

      • Haaveilija

        Ei tule ammattikäyttöön,m utta kylläkin erän yrityksen omaan henkilökunnan yms vieraiden kuljetukseen. Myös nykyinen aluksemme on katsastettu II - alueelle.

        Loiva V-pohja ei käsittääkseni ole aallokossa mistään kotoisin? Koetan siis löytää/haaveilla yhdistelmästä jolla pääsee rantautumaan matalalle,nostokölein tms, ratkaisuin, mutta kestäisi pientä aallokkoakin. Siis vain pientä, missään myrskyssä ei tarvitse pärjätä.
        Ja ammattilaiset väittävät että katamaaraanirunkoinen olisi paras ratkaisu. Itse en tiedä, ei ole yhtään sellaisista kokemusta. Ja tuntuvat olevan näillä leveysasteilla isot moottorikatamaraanit melkoisia harvinaisuuksia, etelässähän niitä on aika paljon.


      • kutsuu
        Haaveilija kirjoitti:

        Ei tule ammattikäyttöön,m utta kylläkin erän yrityksen omaan henkilökunnan yms vieraiden kuljetukseen. Myös nykyinen aluksemme on katsastettu II - alueelle.

        Loiva V-pohja ei käsittääkseni ole aallokossa mistään kotoisin? Koetan siis löytää/haaveilla yhdistelmästä jolla pääsee rantautumaan matalalle,nostokölein tms, ratkaisuin, mutta kestäisi pientä aallokkoakin. Siis vain pientä, missään myrskyssä ei tarvitse pärjätä.
        Ja ammattilaiset väittävät että katamaaraanirunkoinen olisi paras ratkaisu. Itse en tiedä, ei ole yhtään sellaisista kokemusta. Ja tuntuvat olevan näillä leveysasteilla isot moottorikatamaraanit melkoisia harvinaisuuksia, etelässähän niitä on aika paljon.

        Katamaraanissakin on omia ongelmiaa. Jos sillä ajetaan niin korkeassa aallokossa, että aalto lyö ponttonien välillä olevaan siltaan, on ryske vähintäin yhtä kova kuin loivalla v-pohjalla varustetussa veneessä. Tallinnan aluksistakin kelin pahetessa ensin putoavat pelistä pois pienet kantosiipialukset ja sitten katamaraanit. Tasapohjaiset lautat jatkavat aina vaan menoaan.

        Käsittääkseni 16 metrinen alus on kohtalaisen massiivinen eikä tasapohjaisenakaan kamalasti ryskytä kun et liussa aja.


      • ManeluisMies
        kutsuu kirjoitti:

        Katamaraanissakin on omia ongelmiaa. Jos sillä ajetaan niin korkeassa aallokossa, että aalto lyö ponttonien välillä olevaan siltaan, on ryske vähintäin yhtä kova kuin loivalla v-pohjalla varustetussa veneessä. Tallinnan aluksistakin kelin pahetessa ensin putoavat pelistä pois pienet kantosiipialukset ja sitten katamaraanit. Tasapohjaiset lautat jatkavat aina vaan menoaan.

        Käsittääkseni 16 metrinen alus on kohtalaisen massiivinen eikä tasapohjaisenakaan kamalasti ryskytä kun et liussa aja.

        No, ei se nyt ihan noin mene. Kyllä katti on merikelpoinen kun se rakennetaan sellaiseksi. Hki-Tallinna välin 'katit' on enemmän kuljetuksasuksia kuin ihan oikeita katteja. Samaa kalibeeria on nuo Ruomi-Ruotsi laivat, jhoilla ei ole asiaa kunnon merille.

        Jokainen vene ryskii, mutta merikatti alkaa ryskimisen myöhemmin. Ja katilla poistuu mm rullaaminen ja se on miellyttävämpää menoa. Jos ajatellaan Itämerta, ei aallokko nouse niin suureksi sinun ajoissasi että syskeestä siltaa tulisi ongelma laisiankaan. tai ainakaan enempää kuin loiva V-pohjaisella.

        Mutta kaksi runkoa tarjoittaa lähes tupla hintaa. Sille ei voi mitään. Kannattaa käyttää kunnon suunnittelijaa, että katista ei tule 'laituria'. Ellet sitten löydä valmista.


    • mitoilla

      Eikä syväyksessäkään ole eroa päinvastoin loiva v ui matalammassa,potkurinkin saa tunneliin pohjan tasalle. Puhumattakaan keulapotkurista,jos ei muuten satu laituriin.

      • JohanOM

        60 feet moottorikatti tarvii vettä alleensä vain 1,20 metriä.

        Paljonko loiva V -tarvitsee jos on samaa kokoluokkaa?

        Tämä esimerkki oli nyt sellainen matka- ja avomerikatti salonkeineen ja muineen. Luulen että 'työkatin' saa uimaan vielä matalammalla/pienemmällä uppoumalla.


      • Haaveilija
        JohanOM kirjoitti:

        60 feet moottorikatti tarvii vettä alleensä vain 1,20 metriä.

        Paljonko loiva V -tarvitsee jos on samaa kokoluokkaa?

        Tämä esimerkki oli nyt sellainen matka- ja avomerikatti salonkeineen ja muineen. Luulen että 'työkatin' saa uimaan vielä matalammalla/pienemmällä uppoumalla.

        ...haaveksi jäädä moinen ajatus. Oikein kenelläkään ei tunnu Suomessa olevan käsitystä/kokemusta moisista. Tai sitten puhun koko ajan "väärien" ihmisten kanssa:)


      • luokkaa
        JohanOM kirjoitti:

        60 feet moottorikatti tarvii vettä alleensä vain 1,20 metriä.

        Paljonko loiva V -tarvitsee jos on samaa kokoluokkaa?

        Tämä esimerkki oli nyt sellainen matka- ja avomerikatti salonkeineen ja muineen. Luulen että 'työkatin' saa uimaan vielä matalammalla/pienemmällä uppoumalla.

        Samaa luokkaa on syväys yksirunkoisissa.

        Syväyshän johtuu siitä, että veneen on kelluttava. Arkimedeen teorian mukaan kappale nesteeseen upotettuna syrjäyttää oman painonsa verran nestettä.

        15*6 metrinen proomu voi kuorminensa painaa 45 tonnia jos se uppoaa 50cm. 10 mm paksusta pellistä hitsattu avoin laatikko (15*6*1) painaa noin 10 tonnia eli painuu vain 10 cm veteen.


      • nyt sentään
        Haaveilija kirjoitti:

        ...haaveksi jäädä moinen ajatus. Oikein kenelläkään ei tunnu Suomessa olevan käsitystä/kokemusta moisista. Tai sitten puhun koko ajan "väärien" ihmisten kanssa:)

        tuommoinen ponttoonivene on suht koht simppeli rakentaa, otat yhteyttä venesuunnitteliaan ja annat työmääräyksen suunnittelusta, jonka jälkeen pyydät tarjoukset vaikkapa alumiinista valmistavilta veneentekiöiltä. Näinpä sinulla on vuoden puolentoista päästä upouusi ponttoonivene!


      • Haaveilija
        nyt sentään kirjoitti:

        tuommoinen ponttoonivene on suht koht simppeli rakentaa, otat yhteyttä venesuunnitteliaan ja annat työmääräyksen suunnittelusta, jonka jälkeen pyydät tarjoukset vaikkapa alumiinista valmistavilta veneentekiöiltä. Näinpä sinulla on vuoden puolentoista päästä upouusi ponttoonivene!

        Moisia suunnittelisivat ja mitähän sellaiset suunnitelmat maksanevat noin 15 metriselle katille? 5 vaiko 50 000?

        Siinä mielessä kyllä oman teettäminen olisi poikaa että silloin saisi juuri aivan tarkoituksenmukaisen aluksen.

        Pitänee miettiä taas tovi:)


      • täältä
        nyt sentään kirjoitti:

        tuommoinen ponttoonivene on suht koht simppeli rakentaa, otat yhteyttä venesuunnitteliaan ja annat työmääräyksen suunnittelusta, jonka jälkeen pyydät tarjoukset vaikkapa alumiinista valmistavilta veneentekiöiltä. Näinpä sinulla on vuoden puolentoista päästä upouusi ponttoonivene!

        Ins.tsto Olli Ahtiluoto Lahdesta.


      • 14tn

        Olen ajellut tuollaisella 3v!
        10x5, syväys 1.4
        2 keulapotkuria
        2 moottoria
        runko teräs!
        Että kaikenlaisia niitä onkin!


      • Comboboats
        14tn kirjoitti:

        Olen ajellut tuollaisella 3v!
        10x5, syväys 1.4
        2 keulapotkuria
        2 moottoria
        runko teräs!
        Että kaikenlaisia niitä onkin!

        Moi tästä vinkki teille

        Tästä löytyy nyt uudenlainen asuntovene: http://comboboats.fi. Combo 38 on moottorikatamaraani joka antaa aivan uuden merkityksen sanalle ”asuntovene”.


      • einytsentään
        Comboboats kirjoitti:

        Moi tästä vinkki teille

        Tästä löytyy nyt uudenlainen asuntovene: http://comboboats.fi. Combo 38 on moottorikatamaraani joka antaa aivan uuden merkityksen sanalle ”asuntovene”.

        Larun uivassa oli tuommoinen Combo 38. En mennyt edes sisälle katsomaan kun se oli niin epäesteettisen näköinen ulospäin. Kaveri kysyikin että kumpi pää on keula? Kyllä veneellä pitää olla esteettistä itsetuntoa sen verran että silmä lepää katsellessa, vaikkakin se on vähän niinkuin muitten ongelma miltä minä ulospäin näytän.
        Tämä vähän offtopiccina edelliseen Combo-kommenttiin, juu, kyllä antaa uuden merkityksen sanalle "vene"


      • Comboboats kirjoitti:

        Moi tästä vinkki teille

        Tästä löytyy nyt uudenlainen asuntovene: http://comboboats.fi. Combo 38 on moottorikatamaraani joka antaa aivan uuden merkityksen sanalle ”asuntovene”.

        Tai, sehän riippuu aina jossain määrin hinnasta.

        Ainoa mikä ihmetyttää on koivun valinta sisustusmateriaaliksi. Onhan se vaaleaa ja antaa valoisuutta, mutta ymmärtääkseni se elää liikaa ilman kosteuden mukaan sopiakseen kunnolla venekäyttöön. Muistan erään aikanaan tunnetun suomalaisen arkkitehdin, joka halusi Nauticat 33:seensa koivusta tehdyn sisutuksen. Syksyllä yhtään vetolaatikkoa ei saanut auki, vaikka vene muuten oli mallisisariaan avaramman oloinen.


      • Mate in Pohojanmaa
        einytsentään kirjoitti:

        Larun uivassa oli tuommoinen Combo 38. En mennyt edes sisälle katsomaan kun se oli niin epäesteettisen näköinen ulospäin. Kaveri kysyikin että kumpi pää on keula? Kyllä veneellä pitää olla esteettistä itsetuntoa sen verran että silmä lepää katsellessa, vaikkakin se on vähän niinkuin muitten ongelma miltä minä ulospäin näytän.
        Tämä vähän offtopiccina edelliseen Combo-kommenttiin, juu, kyllä antaa uuden merkityksen sanalle "vene"

        Olin yllättynyt, että on ihan suomalainen vene ja täällä tehty. Olin aivan vakuuttunut, että se on tuotu jostain itärajan takaa. Mutta ehkä jos sen maalaa kamaflaache-värityksellä, niin ei niin rumenna maisemaa. Alaohjaamosta ei nähnyt eteenpäin ollenkaan. Yritystä oli silti...


      • Fantan.fi
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tai, sehän riippuu aina jossain määrin hinnasta.

        Ainoa mikä ihmetyttää on koivun valinta sisustusmateriaaliksi. Onhan se vaaleaa ja antaa valoisuutta, mutta ymmärtääkseni se elää liikaa ilman kosteuden mukaan sopiakseen kunnolla venekäyttöön. Muistan erään aikanaan tunnetun suomalaisen arkkitehdin, joka halusi Nauticat 33:seensa koivusta tehdyn sisutuksen. Syksyllä yhtään vetolaatikkoa ei saanut auki, vaikka vene muuten oli mallisisariaan avaramman oloinen.

        http://www.fantan.fi/index.html
        Samaa kokoluokkaa kuin tuo Combo ja kulkee 2*36hp Solella 16 solmua. Ei pauku, rämise eikä keinu. Isokaan aalto ei lyö välipohjaan.
        On tekeillä kesäksi 2011 myös 100 paikkainen sisävesiristeilijä Inarille.
        http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/yritysuutiset/?oid=2010/02/30610


    • RST Katamaraani

      Terve
      Otappa yhteyttä Päijätmoto Muurame Panu Laukkanen. Alus n. 10 x 4.5 m (yksiön verran sisätilaa) koneet 2x50hp Ponttonit 4.5 mm haponkestäväteräs.

    • O W-A

      Käytettyjä yhteyskatteja löytyy myös tuossa kokoluokassa.

      Kannattaa suunnata katseet Norjaan ja Islantiin, missä katit ovat yhteysaluksina suosittuja. Islannin kruunun kurssi on edelleen sen verran matalalla, että sieltä voisi löytää melko tuoreitakin yksilöitä 150 000-350 000 euroon.

      Norjasta voisi löytyä tälläkin hetkellä kuvailusi täyttävä alus, mutta hinta asettunee 450 000-500 000 euroon.
      Alus on 15 m pitkä, syväys 0,75 m ja leveys 6 m. Koneet on 2*MTU ja tehoa on 2*850 hv, marssivauhti 29 solmua ja max 38 solmua. Ja alus on katsastettu 38 hengelle rannikkoliikenteeseen max 12 mailia rannikosta.

      Jos käytettyjä katselet, ota yhteys meklariin, esimerkiksi Djurgardsvarvetiin. Heillä olisi lisäksi myynnissä Myrskylintu, ei katti, mutta loistava yhteysvene etsimässäsi kokoluokassa, tosin syväys on 1,2 m.

      Uudisrakenne tulee maksamaan omaisuuksia ainain teettettynä, tosin jos todella tyydyt 10-15 solmun vauhteihin, ei konetehoa tarvita juurikaan, noiden nopeiden katien koneen kun maksavat jo 100 000-150 000 euroa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe