Hyvä psykologi/terapeutti Turusta

Osaisiko joku suositella hyvää psykologia tai terapeuttia Turusta? Mielellään yksityiseltä sektorilta. Olen ensikertalaisena hakemassa apua, liikaa tuttuja julkisella sektorilla, joten pakko maksaa yksityisen kovat hinnat. Miten ajanvaraussyteemit menevät? Tyhmä kysymys, mutta kuten totesin, ekaa kertaa olen liikenteessä tämän asian suhteen. Muutenkin olisi kiva kuulla, mitä ensimmäisellä käynnillä tapahtuu? Maataanko siellä sohvalla, kuten aina elokuvissa ja kulutetaan paketti kaupalla nenäliinoja?

Masennusta on takana jo pian 14 vuotta, paremmat ja huonommat kaudet mukaan lukien. Nyt taas ollut jo pitkään huono kausi, tuntuu, etten jaksa enää... Mukaan kuvaan ovat tulleet taas fyysiset oireetkin, jotka taas johtavat poissaoloihin työpaikalta. Sama juttu kuin silloin kouluaikoina. Mikään ei kiinnosta, en ole ollut iloinen ja onnellinen aikoihin, unihäiriöt vaivaavat, henkinen ja fyysinen pahoinvointi, ruokahalu muuttunut, matala ärsyyntymiskynnys, pelko- ja ahdistustiloja jne. Mies ja lapsi kärsivät tästä myös... Tulee entistä kurjempi olo myös siitä. Kaikki näkee, etten voi hyvin, mutta miksi kukaan ei kysy, mikä sulla on??? Itsekin olen niin sulkeutunut ja ujo, etten uskalla avata suutani, pyörittelen vain päässäni tätä paskaa! Monta kertaa olen mielessäni päättänyt, että nyt haen apua, mutta en uskalla... Lähipiirini, myös mieheni, pitävät psyykkisiä sairauksia noloina ja halveksittavina. Sen olen monta kertaa kuullut hänen ja monen muun suusta. Ja sitten tulee vielä kauheampi olo olla se halveksittu yksilö, jota tarvitsee hävetä. Siksi avunhakemiskynnys on niin korkea, täytyisi tunnustaa olevansa sellainen, mitä muut eivät voi ymmärtää ja sietää. Tänäänkin jäin pois töistä ja itken nyt yksin kotona...

Kiitos tuhannesti, jos joku osaa neuvoa, että pääsisin jotenkin eteenpäin!!!
Ilmoita

38 Vastausta

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Vain sinä itse voi tietää kenen kanssa tulet toimeen, joten henkilökohtainen tapaaminen ennen hoitosuhteen aloittamista kannattaa. Lue ennakkoon ehdokkaasi teoreettisesta taustasta ja etsi netistä tai yliopiston kirjastosta käsiisi hänen vanhat gradunsa/ lisurinsa/väitöskirjansa/ tieteelliset artikkelit ja julkaisut, jotka antavat jotain osviittaa hänen ajattelustaan. Käy tutustumassa netin keskusteluryhmissä toisten terapiakokemuksiin ja kysele sieltä vinkkejä. Henkilötapaamisessa kysy rohkeasti haluamasi kysymykset, kuuntele fiiliksiäsi ja tee valinta sen mukaan. Sinä maksat joten sinä myös päätät!
3 VASTAUSTA:
..varusteltu ihminen, tuon vois tehdäkin. Mutta masentunut tavis ehkä tyytyy näihin nettikeskusteluihin ja puhelinluettelon keltaisiin sivuihin.
Oikeassa oot siinä, ettei voi etukäteen tietää, millainen kukakin terapeutti on, ennen kuin hänet tapaa.
Ainakin keltaisilla sivuilla näitä terapeutteja on runsaasti, sieltä minäkin aikoinani omani etsin. Mut kandee kyllä etukäteen miettiä, millaista terapiaa sä haluaisit.
Kun on sellaisia terapeutteja, jotka vaan istua möllöttää, eikä niiltä saa puserrettua sanan sanaa. Ne vaan silloin tällöin kysyy, et miltä se ja se sust tuntui. Mä kypsyin tällaiseen lähestumistapaan niin, et lopulta sanoin, et musta tuntuu ihan paskalta tää lässytys.

Että jos haluat ratkaisukeskeistä terapiaa tai kognitiivista tai lyhyt tai pitkäkestoista, niin pitää soittaa ja kysyä niiltä terapeuteilta, käyttääkö ne sitä terapiamuotoa, mitä sä haluat.

Sit varmaan ois hyvä, että terapeutilla ois se kela-pätevyys, niin saisit korvaukset heti. Vai onko sulla kelan sponssaama terapia? Silloin ne suosittelee sulle ns. omia terapeutteja. Se ei kylläkään ole mikään laadun tae. Usko pois.
Onko sulla jotain tuttuja paikallisessa mtt:ssä. Jos ei, niin sinne vois soittaa ja kysyä suosituksia..Ja tää palstakin on ihan ok, mut kun me kaikki ollaan erilaisia. Se terapeutti, joka oli mun mielestä ihan perseestä, vois olla sun mielestä ihan ok...
+Lisää kommentti
Turussa on sellainen kun Poliklinikka Toivola, olen itse käynyt siellä pariin eri otteeseen ja siellä on monta psykiatria, mukava rauhallinen paikka ja jutellaan ihan istuen, 45 min. kerrallaan. Suosittelen.Ekalla kerralla kartoitetaan mikä sinua vaivaa, ei tarvitse itse huolehtia puhumisesta, kyllä ne kysyvät ja pitävät huolen että kaikki toimii. Mitään nopeaa apua ei heti tule mutta ajan kanssa. Minunkin mieheni ensin oli sitä mieltä että kannattaako siellä käynti, mutta nyt hän on huomannut että olen iloisempi ja rauhallisempi kuin ennen. Itse olen sairastanut vaikeaa masennusta jo 35 vuotta, olen nyt 49v. Ole rohkea ja soita, tilaa aika. puhuminen auttaa aina. Tseppiä sulle.
Ilmoita
ÄLÄ!! ainakaan mene Arja Pa .., Mauno T .. nimiä muistuttaville terapeuteille aivan kelvottomia ja "huijari" tyyliisiä joihin kertasi ja rahasi kuin myös parantumisen mahdollisuutesi menevät TÄYSIN HUKKAAN.

(löytyy lähipiiristäni monet TODELLA HUONOT kokemukset näistä ja aina muutamasta kerrasta- kuukausien mittaisiin kokemuksiin)

mutta löytyy kyllä varmasti mukavia ja osaavia psyko-terapeutteja (keillä ei pelkät paperit) vaan oikeasta avusta kokemusta kyllä.
Ilmoita
Suosittelen todella lämpimästi sen nimistä terapeuttia kuin Tiina Gränö. Ratkaisukeskeinen koulutus ja psykofyysistä osaamista myös. Ihanan lämminhenkinen ihminen jolle on helppo puhua!
Ilmoita
Täällä turkulainen 21v opiskelija ihmettelee samaa asiaa... Mutta elämäntilanteeni takia ei ole varaa mihinkään kalliseen apuun.. Paljon käynnit maksaa? Kuinka useasti käydään? Olen samankaltaisessa tilanteessa kuin ketjun aloittaja...
2 VASTAUSTA:
Hei olematon,
Psykoterapiakäynti kestää 45 minuuttia ja maksaa n. 50-70 euroa. On olemassa lyhytkestoista terapiaa (esim. 10-20 käyntiä) tai pitkäkestoista (esim. yksi käynti viikossa 1-3 vuoden ajan).
Kallistahan se on jos itse maksaa kokonaan. Kelalta voi kuitenkin hakea kuntoutuspsykoterapiaan korvausta, jolloin Kela maksaa terapiasta suurimman osan (nuorten alle 25-vuotiaiden terapiasta korvataan muistaakseni noin 52 euroa kerralta). Kelan myöntämään kuntoutustukeen on edellytyksenä hoitosuhde lääkäriin ja lääkärin/psykiatrin diagnoosi ja B-lausunto. Kela myöntää kuntoutustukea silloin, kun hakijan työ- tai opiskelukyky on uhattuna eli siis ihan täysin työkyvytön ei saisi olla (silloin on muita kuntoutusvaihtoehtoja), ja pitää pystyä sitoutumaan terapiaan ja osoittaa että on motivoitunut.

Mitä se terapia sitten on? Psykoterapiasuuntauksia on monia, ja niissä on vähän eri painotuksia (katso esim ratkaisukeskeinen terapia, psykodynaaminen terapia, kognitiivinen psykoterapia... ja sitten on olemassa myös taideterapiaa, musiikkiterapiaa yms). Perusajatus on kuitenkin se, että terapiassa käsitellään elämääsi, persoonallisuuttasi, pelkojasi, haaveitasi, mennyttä, nykyisyyttä ja tulevaa, ihmissuhteita ym (riippuen syystä miksi hakeudut terapiaan), yleensä keskustellen mutta joskus voidaan käyttää myös muita menetelmiä kuten kirjoittamista tai piirtämistä. Yleensä sinä puhut ja terapeutti kuuntelee, tekee tarkentavia kysymyksiä, joskus ehdotuksia. Se on ikään kuin sellaista omien asioiden jäsentelyä toisen avustuksella. Se on parhaimmillaan tosi eheyttävä ja voimauttava prosessi, välillä rankkakin. Itse olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja voin sanoa, että olen kuin uusi ihminen. Siis paljon enemmän läsnä, luottavaisempi, elämä tuntuu selkeämmältä. Masennus on väistynyt ja tilalle on tullut uutta puhdasta tyhjää tilaa.

Jos haluat aloittaa terapian, niin sinun pitäisi siis ensin hakeutua lääkärin vastaanotolle diagnoosin saamiseksi. Tämän voi tehdä opiskeluterveydenhuollon kautta, jolloin se on pitempi ja hankalampi prosessi koska voit joutua jonottamaan aikoja etkä välttämättä pääse heti erikoislääkärille vaan sinut laitetaan seurantaan (riippuu tosin koulustakin). jos haluat asioiden edistyvän nopeammin niin voit mennä yksityiselle psykiatrille. Sekin tietysti sitten taas maksaa valitettavasti. Kolmen kuukauden hoitosuhde vaaditaan mutta se voi käytännössä tarkoittaa vaikka kerran kuussa käyntiä.

Sitten sinun pitää etsiä itsellesi sopiva terapeutti. Lääkäri/psykiatri voi siinä myös neuvoa.Tämä saattaa olla vaikeaa sillä hyville terapeuteille on usein pitkät jonot. Sähköpostitse voi tiedustella vapaita aikoja, ja käydä ensin tutustumiskäynnillä jossa katsotte toimiiko teidän kemiat. Se nimittäin on terapiassa edellytyksenä, terapiassa voit ikäänkuin peilata muita ihmissuhteita (nykyisiä ja aiempia) terapeutin kautta ja siksi on tärkeää että tunnet olosi mukavaksi hänen seurassaan.

Jos tuntuu, että terapian aloitus on liian iso askel niin kannattaa kuitenkin käydä opiskelijaterveydenhuollossa juttelemassa. Sitä kautta voi päästä mm. psykologin tai mielenterveyshoitajan juttusille ja tapaamisia voi olla muutama peräkkäin. Se ei ole varsinaista psykoterapiaa, mutta voi olla monelle kuitenkin helpottavaa ja auttaa eteenpäin elämässä.

Muuten, jos menet lääkärin vastaanotolle tämän asian puitteissa niin hän hyvin todennäköisesti määrää masennuslääkkeitä. Muista että niitä ei ole kuitenkaan kenenkään pakko syödä eikä se ole terapiaan pääsyn ehtona (tästä on kela erikseen säätänyt). Oma mielipiteeni on, ettei lääkitystä olisi hyvä aloittaa ennen kuin on pysyvä ja vakiintunut hoitosuhde (lääkäriin, terveydenhoitajaan tai terapeuttiin). Lääkkeet auttavat parhaiten vaikeassa masennuksessa ja pelkällä lääkityksellä ei kannattaisi hoitaa minkään asteista masennusta.
terapiassa käyvä kirjoitti:
Hei olematon,
Psykoterapiakäynti kestää 45 minuuttia ja maksaa n. 50-70 euroa. On olemassa lyhytkestoista terapiaa (esim. 10-20 käyntiä) tai pitkäkestoista (esim. yksi käynti viikossa 1-3 vuoden ajan).
Kallistahan se on jos itse maksaa kokonaan. Kelalta voi kuitenkin hakea kuntoutuspsykoterapiaan korvausta, jolloin Kela maksaa terapiasta suurimman osan (nuorten alle 25-vuotiaiden terapiasta korvataan muistaakseni noin 52 euroa kerralta). Kelan myöntämään kuntoutustukeen on edellytyksenä hoitosuhde lääkäriin ja lääkärin/psykiatrin diagnoosi ja B-lausunto. Kela myöntää kuntoutustukea silloin, kun hakijan työ- tai opiskelukyky on uhattuna eli siis ihan täysin työkyvytön ei saisi olla (silloin on muita kuntoutusvaihtoehtoja), ja pitää pystyä sitoutumaan terapiaan ja osoittaa että on motivoitunut.

Mitä se terapia sitten on? Psykoterapiasuuntauksia on monia, ja niissä on vähän eri painotuksia (katso esim ratkaisukeskeinen terapia, psykodynaaminen terapia, kognitiivinen psykoterapia... ja sitten on olemassa myös taideterapiaa, musiikkiterapiaa yms). Perusajatus on kuitenkin se, että terapiassa käsitellään elämääsi, persoonallisuuttasi, pelkojasi, haaveitasi, mennyttä, nykyisyyttä ja tulevaa, ihmissuhteita ym (riippuen syystä miksi hakeudut terapiaan), yleensä keskustellen mutta joskus voidaan käyttää myös muita menetelmiä kuten kirjoittamista tai piirtämistä. Yleensä sinä puhut ja terapeutti kuuntelee, tekee tarkentavia kysymyksiä, joskus ehdotuksia. Se on ikään kuin sellaista omien asioiden jäsentelyä toisen avustuksella. Se on parhaimmillaan tosi eheyttävä ja voimauttava prosessi, välillä rankkakin. Itse olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja voin sanoa, että olen kuin uusi ihminen. Siis paljon enemmän läsnä, luottavaisempi, elämä tuntuu selkeämmältä. Masennus on väistynyt ja tilalle on tullut uutta puhdasta tyhjää tilaa.

Jos haluat aloittaa terapian, niin sinun pitäisi siis ensin hakeutua lääkärin vastaanotolle diagnoosin saamiseksi. Tämän voi tehdä opiskeluterveydenhuollon kautta, jolloin se on pitempi ja hankalampi prosessi koska voit joutua jonottamaan aikoja etkä välttämättä pääse heti erikoislääkärille vaan sinut laitetaan seurantaan (riippuu tosin koulustakin). jos haluat asioiden edistyvän nopeammin niin voit mennä yksityiselle psykiatrille. Sekin tietysti sitten taas maksaa valitettavasti. Kolmen kuukauden hoitosuhde vaaditaan mutta se voi käytännössä tarkoittaa vaikka kerran kuussa käyntiä.

Sitten sinun pitää etsiä itsellesi sopiva terapeutti. Lääkäri/psykiatri voi siinä myös neuvoa.Tämä saattaa olla vaikeaa sillä hyville terapeuteille on usein pitkät jonot. Sähköpostitse voi tiedustella vapaita aikoja, ja käydä ensin tutustumiskäynnillä jossa katsotte toimiiko teidän kemiat. Se nimittäin on terapiassa edellytyksenä, terapiassa voit ikäänkuin peilata muita ihmissuhteita (nykyisiä ja aiempia) terapeutin kautta ja siksi on tärkeää että tunnet olosi mukavaksi hänen seurassaan.

Jos tuntuu, että terapian aloitus on liian iso askel niin kannattaa kuitenkin käydä opiskelijaterveydenhuollossa juttelemassa. Sitä kautta voi päästä mm. psykologin tai mielenterveyshoitajan juttusille ja tapaamisia voi olla muutama peräkkäin. Se ei ole varsinaista psykoterapiaa, mutta voi olla monelle kuitenkin helpottavaa ja auttaa eteenpäin elämässä.

Muuten, jos menet lääkärin vastaanotolle tämän asian puitteissa niin hän hyvin todennäköisesti määrää masennuslääkkeitä. Muista että niitä ei ole kuitenkaan kenenkään pakko syödä eikä se ole terapiaan pääsyn ehtona (tästä on kela erikseen säätänyt). Oma mielipiteeni on, ettei lääkitystä olisi hyvä aloittaa ennen kuin on pysyvä ja vakiintunut hoitosuhde (lääkäriin, terveydenhoitajaan tai terapeuttiin). Lääkkeet auttavat parhaiten vaikeassa masennuksessa ja pelkällä lääkityksellä ei kannattaisi hoitaa minkään asteista masennusta.
(Jatkuu)
Terapiassa ei maata sohvalla vaan istutaan yleensä mukavissa nojatuoleissa terapeutin työhuoneessa. Ensimmäisellä käynnillä kartoitetaan tilannettasi ja sitä mitä toivoisit terapiasta saavasi. Terapeutti myös kertoo itsestään ja omista työtavoistaan ja muista käytännön asioista. Suurin osa terapeuteista on todella mukavia ja ihmisläheisiä ja avoimia (oma kokemukseni, kävin tutustumiskäynnillä kolmen eri terapeutin luona ja olen myös jutellut parin kaverin kanssa aiheesta). Psykiatreissa sen sijaan on kaiken maailman pöpipäitä...
Onnea matkaan! =)
+Lisää kommentti
Hei, jos psykoterapiaan hakeutuminen on ajankohtaista, tarjoan edullisen ja nopean ratkaisun. Otan kogntiiviseen psykoterapiaan koulutuspotilaita samalla hinnalla kuin KELA:n omavastuu, mutta voit aloittaa psykoterapian heti ja ilman selvittelyjä ja hakemuksia. Laadun takaa kokeneiden vaativan erityistason psykoterapeuttien työnohjaus. Katso sivuilta www.terapiavuokko.fi
Ilmoita
Hei,
Tämmöinen uusi sivusto on tullut, josta voi hakea psykoterapeutteja esim. Turusta ja varata ajan netistä:
https://www.vapaatajat.fi/psykoterapia/
Ilmoita
Tuossa vapaatajat sivustolla on mukana näköjään vain muutamia terapeutteja. Mistä tietää, ovatko hyviä, osaavia tai itselle sopivia? On yleensä pitkä suhde, joten pitäis olla toimiva myös. Oon ymmärtänyt, että on erilaisia suuntauksia ja sitten vielä terapiakouluttajissa eroa jopa siinä. miten valitaan koulutukseen....
Ilmoita
Vapaita aikoja psykologille: www.bfm.fi
Ilmoita
1 VASTAUS:
Mulla meni kaikki yllä olevat osoitteet samoille sivuille :((((((!
+Lisää kommentti
Katso Kelan sivustolta kuntoutuspsykoterapian kohdalta. Sieltä löytyy hyvä lista terapeuteista, joilla monelle on karttunut hyvän peruskoulutuksen jälkeen kosolti lisäosaamista lisäkoulutusten, työnohjauksen ja kokemuksen kautta.

Terapiasuuntautumisen osalta kysy vinkkiä lääkäriltäsi - tosin reaalielämässä monet terapeutit ovat opiskelleet ja työskennelleet sen verran pitkään, että yhdistelevät luontevasti eri terapiasuuntauksia terapiatavoitteen ja asiakkaalle sopivan työskentelymenetelmän mukaan.

Hyvät terapeutit ovat kysyttyjä, joten joskus kannattaa odottaa hetki vapautuvaa. Etenkin, jos aloitat pitkän terapian. Kysyttyjen terapeuttien mainonta on maltillista. Se tiedottaa, mutta ei hyökkää eikä tarjoa halpoja tutustumiskäyntejä. Kysy psykoterapeuttia - älä vain terapeuttia. Psykoterapeutti on ammattinimikkeenä suojattu, terapeuttina voi toimia kuka tahansa.
Ilmoita
Katso Kelan sivustolta terapeutteja. Heillä on ainakin koulutus tarjoamaansa psykoterapiaan. Kelan sivustoilla olevilla terapeuteilla on merkintä, voivatko antaa yksilö-,pari- tai perheterapiaa. Kentällä jotkut psykoterapeutit tarjoavat kaikkea mahdollista ilman erillistä koulutusta. Jotkut kertovat olevansa jopa "asiantuntijoita" oltuaan vuoden tai pari työtehtävässä. Kyllähän pitäisi hälytyskellot soida, ettei asiantuntijaksi niin nopeasti voi kehittyä. Markkinavoimat jylläävät tai liian iso ego. Jotkut tarjoavat lisäksi vielä työnohjaustakin ilman koulutusta siihen. Hei haloo!
Ilmoita
Kyllä itse suosittelen kauko ojasta itse pskiatril käyny 8 vuotiaasta nyt 32 ja ojanen luki ja perehtyi ja kaikki paska johtui syystä mitä ei ole muut tehny mitää vaan epöillyt ehdottomasti suosittelen
Ilmoita
minusta anu on ok näkönen
Ilmoita
www.minduu.fi löysin hyvän psykologin, jolla myös terapiakoulutuksia.
Ilmoita
Edellä olevaan suositukseen liittyen myös toinen näkökulma. Voi olla että tässä on kyseessä pelkkä huhu, mutta varmuuden vuoksi jokaisen Poliklinikka Toivolassa käyvien potilaiden kannattaa tarkistaa omat potilastietonsa, koska Toivolassa vastaanottavan terveydenhuollon ammattihenkilön kohdalla on ilmennyt taas uudestaan vakavia ongelmia muun muassa potilasasiakirjamerkinnöissä.

Olemme jutelleet tästä huhusta keskusteluryhmässämme, mutta emme ole voineet varmistaa, kenestä Poliklinikka Toivolan tiloissa työskentelevästä psykoterapeutista tai psykiatrista on kyse. Valvovat viranomaisethan eivät anna keskeneräisistä valvonta-asioista tietoa, ja on myös niin, että valvonnassa olevan asian selvittelykään ei vielä merkitse virheiden olemassaoloa. Tämän asian tiimoilta voimassa olevista kanteluista meillä ei ole muuta tietoa kuin huhu, että yksi henkilö on perunut täydennettävänä olevat kantelunsa, koska on kokenut henkisesti raskaskaalta tuntuvaa painostusta ja pyöritystä kantelun kohteiden taholta. Tästä on tietoa valvovalla viranomaisella.

Keskusteluryhmässämme olemme ihmetelleet, miten onnistuu Poliklinikka Toivolan tiloissa vastaanottavien terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta, kun kuulemamme mukaan potilaat pelkäävät kertoa hoidossa ja kohtelussa ilmenneistä ongelmista Poliklinikka Toivolan johdolle. Nettisivutietojen perusteella Poliklinikka Toivolassa ei ole potilasasiamiestä, joten tietoa potilaan oikeuksista ja apua muistutuksen tekemiseen on potilaiden osattava kysyä suoraan valvovilta viranomaisilta, eikä se ole helppoa stigman omaaville potilaille. Asiakas- ja potilasvaltuutettua ei Suomessa ole. (Keskusteluryhmässämme, kun tästä huhusta on puhuttu, on myös puhuttu kuulemistamme hyvistä hoitokokemuksista Poliklinikka Toivolan vastaanottotiloissa.)

Laadukas hoito, myös psykoterapiahoito, tarkoittaa sitä, että potilasturvallisuus on taattu, eikä valvontavastuuta vieritetä potilaiden harteille. Terveydenhuollon ammattihenkilöille tämä on selvä asia ja kerrattavissa esimerkiksi toimintaansa ohjaavasta lainsäädännöstä. Ammatillisesti pätevät psykoterapeutit ja psykiatrit tietävät myös sen, että jos et puutu havaitsemiisi ongelmiin, olet itse ongelma.

Tämän kommentin lopussa olevassa linkissä on Lääkärilehden lyhyt juttu, joka selventää potilaille, miksi lainmukaiset potilasasiakirjamerkinnät ovat tärkeitä, ja miksi jokaisen potilaan on syytä tarkistaa potilastietonsa säännöllisesti. Ammatillisesti ja eettisesti oikein toimivilla psykiatreilla, psykoterapeuteilla tai terveyspalveluyksikön johdolla ei ole koskaan mitään sitä vastaan, että potilaat käyttävät potilaslain suomia oikeuksia.

Lääkärilehti - Puutteita potilasasiakirjoissa: Hyvät potilastietomerkinnät palvelevat sekä lääkärin että potilaan oikeusturvaa. -> Linkki: https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/puutteita-potilasasiakirjoissa/

Asiasanat: psykoterapia, psykoterapeutti, psykiatri, potilas, potilasasiakirjat, potilasasiakirjamerkinnät, oikeusturva, potilasturvallisuus, laatu, etiikka, luottamus, potilaslaki, valvonta, vertaistuki
Ilmoita
Tuon psykiatripsykoterapeutin tunnistaa vastaanoton seinällä olevasta musta lammas -valokuvataulusta, ja kun sen kirjoituksia lukee niin oudon henkilökohtaisesta ja mukasuojelevasta! suhtautumisesta potilaisiin, terapiassa joku saattaa kokea että ns. doriksiin. Selitti terapiansa olevan laajassa kuviossa "tiedettä, taidetta ja uskontoa". Vaihdoin aikanaan toiseen terapeuttiin, kun luin suomi24-keskusteluista, että terapeutin saa ihan omallakin luvalla vaihtaa. Kelan kanssa asia hoitui, kannattaa kysyä sieltä lisätiedot miten menetellään ja miten pitää toimia, jos itsellä on aihetta vaihtaa terapeuttia.

Mieleen jäi että tuosta terapeutista oli vaikea päästä irti. En osaa selittää tarkemmin. Sellainen tunne vaan oli että pitää lähteä vähän kuin salassa ja nopeasti, jotta vaihto käy asiallisesti. Se jotenkin lannisti ja ahdisti eniten kun sitä piti koko ajan kehua, sen hoidossa ei tätä oikein edes ymmärtänyt. Pelotti miten se reagoi kun sille sanoo ettei enää jatka sen hoidossa. Ja kuitenkin se oli hyvin karismaattinen ja empaattinen. Mutta vain kun sille itselle sopi, ymmärsin jälkeen päin.
Ilmoita
Kelan sivuilta löytyy psykoterapeuttiluettelo.

Vastaamo on erikoistunut psykoterapioihin ja sen sivuilla on tosi hyvin ja laajasti erilaista tietoa potilaille. Se merkitsi meidän perheelle paljon kun haettiin apua.
Ilmoita
logoterapeutin, elämäsi on pelastettu.
Ilmoita
Täällä on mainittu Poliklinikka Toivola ja että siellä ei ole potilasasiamiestä. Nyt siellä on. Kysyin aikaa Poliklinikka Toivolasta psykoterapiaan ja millainen systeemi siellä on ja siinä heti kerrottiin että toimistonhoitaja on Poliklinikka Toivolan potilasasiamies. Hän toimii vain niiden työntekijöiden potilasiamiehenä, jotka on mainittu Poliklinikka Toivolan kotisivuilla ja joihin otetaan yhteyttä toimiston kautta. Minulta kysyttiin tietoja terapeutin valintaa varten ja potilasasiamies kertoi että poliklinikka Toivolassa on viikottain kokouksia, joissa jaetaan uusille asiakkaille aikoja. Potilasasiamies neuvoi että suoraan aikoja voi kysyä niiltä poliklinikan työntekijöiltä, joilla on poliklinikannettisivuilla suora puhelinumero, mutta he eivät ole poliklinikka Toivolan työntekijöitä ja siksi heidän potilasasiamies on aluehallintovirastossa. Hän ei osannut sanoa heti puhelimessa suoraan, onko sieltä mahdollista saada terapeuttia. Hän kertoi että poliklinikka hallinnoi myös terapeuttipankkia, jossa voi olla vapaita terapeutteja Kelan kuntoutuspsykoterapiaa tarvitseville. Nyt olen jo puoli vuotta etsinyt terapeuttia ja valmistuminen junnaa paikoillaan. Onko Turussa liian vähän niitä psykoterapeutteja, joilla on Kelan hyväksyntä? Ja miksi psykoterapiaa edes suositellaan kun niitä ei ole Turussa????
1 VASTAUS:
Hei, tuossa viestissä on väärääkin tietoa. Tarvittaessa tarkista asian tiedot Poliklinikka Toivolan ylilääkäriltä, johtavalta psykologilta tai Poliklinikka Toivolaa ylläpitävän ja sitä valvovan säätiön hallituksen jäseniltä, esimerkiksi puheenjohtajalta.

Huom! Avissa ei ole olemassa potilasasiamiestä, joka palvelee yksityisen teveydenhuoltoyksikön asiakkaita. Terveyspalveluja tarjoavilla yksiköillä on omat potilasasiamiehet.

Jos potilasasiamies on terveydenhuollon ammattihenkilö, niin hän auttaa hoidon vuoksi vaikeuksissa olevia potilaita potilaslain mukaisesti ja joka tilanteessa. Jos hän on oman tilanteensa vuoksi epävarma, niin hän auttaa potilaita ainakin vähintään niin, että kertoo valvoville viranomaisille kuulemansa ja havaitsemansa ongelmat, jotka liittyvät omavalvontaan, hoidon laatuun ja potilasturvallisuuteen.

Poliklinikka Toivola on kuntoutuspsykoterapiaa antava kuntoutuslaitos. Siksi sen valvonta kuuluu myös oikeusasiamiehelle.

Jos potilaat eivät saa terveysyksiköstä oikeaa tietoa valitessaan psykoterapeuttia, tai ongelmia havaitsessaan tietoa muistuksen tekemiseen, niin tarvitsemansa ohjeet saa Avista, tai kantelun tekemiseen oikeusasiamiehen toimiston puhelinneuvonnasta. Ensisijainen kantelupaikka on Avi.

Poliklinikka Toivolan kotisivutiedot näyttävät olevan niin epäselvät, että selvästikään potilaat eivät saa niiden kautta tarvitsemaansa täsmällistä ja oikeaa tietoa. Oletettavasti siksikin väärinkäsityksiä syntyy. Terveysyksikön epäselvien ja puutteellisten tietojen aiheuttamista väärinkäsityksistä on aina vastuussa kyseinen terveyspalveluyksikkö. Terveysyksikön omavalvonnan vastuulle kuuluu kaikki sen kotisivuilla oleva tieto, jota annetaan terveysyksikköön potilaaksi hakeutuville ja siellä käyville potilaille. Tiedot eivät saa johtaa potilaita harhaan. Tietojen on oltava oikeita, täsmällisiä ja ymmärrettäviä.

Omavalvontakäytäntö on Poliklinikka Toivolassa sama kuin esimerkiksi Mehiläisessä. Vastuullinen ja eettisiä periaatteita noudattava terveyspalveluyksikkö huolehtii aina myös siitä, että siellä työskentelevien ammatinharjoittajien vastaanotoilla käyvien potilaiden kohdalla kaikki menee hoidon kannalta laadukkaasti eikä potilaiden terveyttä ja turvallisuutta vaaranneta. Näin on varmasti myös Poliklinikka Toivolan kohdalla, koska sen toimintalupa on kunnossa.

Psykoterapeutin valintaankin saa hyviä ohjeita esimerkiksi netissä toimivasta Mielenterveystalo.fi-paikasta.

Klikkaa itsesi Mielenterveystaloon ja tutustu sen tarjontaan: Kaikille avoinna olevasta Mielenterveystalosta löydät tietoa, omahoito-ohjelmia, oppaita, oirenavigaattoreita sekä palveluhakuja. Mielenterveystalossa on tarjolla myös nettiterapiaa jonne pääsee lääkärin lähetteellä ympäri Suomen.​
+Lisää kommentti
Mielenterveystalo ei ole suositeltava paikka. Siellä on lähinnä biomedikaaliseen sairauskäsitykseen pohjautuvaa, kapea-alaista ja vanhentunutta informaatiota psyykkisistä ongelmista ja niihin saatavailla olevista apukeinoista kuten terapiasta,
2 VASTAUSTA:
pahasti vanhentunutta tietoa on lääkäreilläkin ja erityisesti psykiatreilla, koska mielenterveystaloa ylläpitävä THL on laittanut "hälytyksen" päälle. nyt THL yrittää saada kenttäväen pikaisesti mukaan laaturekisteritoimintaan, jotta suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä saataisiin kuriin väärät psykoottistasoiset diagnoosit (esim. yleistyneessä masennussairaudessa) ja niihin määrättyjen lääkitysten vakavat haitat. tässä on kyseessä kotikutoinen opioiditasoinen ongelma, jonka on aiheuttanut psykiatrien villi diagnosointi- ja lääkityskäytäntö ja näistä johtuvat potilaiden vakavat lääkehaitat.

psykiatriaa on viranomaisten vaikea valvoa ja psykiatriassa esiintyviin toistuviin ongelmiin on vaikea puuttua kolmesta syystä: 1) virkavastuulla toimiva julkinen sektori on aliresurssoitu 2) yksityisen mielenterveyssektorin toiminta on pirstaleista, valvonta usein lääkärin ja terapeuttien omalla vastuulla 3) kanteluissa potilaiden kertomaa ei uskota, jos väärän mielenterveyteen liittyvän diagnoosin antanut lääkäri väittää toista kuin potilas.
"Mielenterveystalo ei ole suositeltava paikka. Siellä on lähinnä biomedikaaliseen sairauskäsitykseen pohjautuvaa..."

Mun mielestä Mielenterveystalon sisältö on monipuolista, mutta totta on sekin, että siellä on paljon myös biomedikaaliseen sairauskäsitykseen pohjautuvaa väitettä.

Mielenterveystalon sairauskäsitys perustuu käypä hoito -suosituksiin. Ongelma onkin se, että valtapsykiatria näkee sairautta kaikessa mahdollisessa millä se voi oikeuttaa omaa "erikoisosaamisasemaansa" lääketieteen areenoilla.
+Lisää kommentti
Teen juuri kantelua :)
1 VASTAUS:
Tätä ei kerrota missään, mutta näin on: Koska terveydenhuoltoa koskevat kantelumenettelyt ovat kirjallisia, ei kanteluprosessissa käsitellä nauhoitteita tai muita tallenteita. Jos haluat vedota tallenteisiin, tulee niiden sisältö kirjoittaa auki kanteluasiakirjaan.
+Lisää kommentti
Tätä tapahtuu -> Joidenkin yksityisektorilla toimivien psykiatrien ongelmakäytäntöihin liittyy oman psykoterapiahoidon suosittelu potilaille, joihin heillä on ollut hoitokontakti julkisella sektorilla, tai jotka ovat tulleet yksityisvastaanotolle tarvitsemansa lääkärinlausunnon vuoksi.

Tätä ehdotetaan -> Jotta tällaiselle epäeettiselle ja epäammattimaiselle toiminnalle saadaan loppu, olisi enemmän kuin aiheellista, että Suomen Psykiatriayhdistys laatisi nimenomaan psykiatrian erikoislääkäreille tarkoitetut ohjeet, joissa korostetaan niin perusoikeuksien kuin potilasturvallisuudenkin näkökulmasta eettisesti oikeiden toimintamallien noudattamisen vaatimusta, kun työskennellään yksityissektorilla. Yksityissektorilla vastaanottavien psykiatrien olisi hyvä saada oman alansa edunvalvontajärjestöltäkin perusteltua tietoa siitä, miksi hyvän hoitokäytännön mukaisen hoidon varmistaminen ja valvominen ei saa jäädä psyykkisesti oireilevien, tai muutoin hankalassa elämäntilanteessa olevien potilaiden harteille. Suomessa sote-alalla toimivien keskusteluryhmässä totesimme äskettäin, että ei se paljon auta, jos kuntaa patistetaan valtuustoaloitteella noudattamaan hyvän hoitokäytännön mukaisia hoitomenetelmiä, kun samaan aikaan yksityisellä sektorilla tapahtuvaa vähintäänkin erittäin ongelmallista toimintaa katsotaan psykiatrien keskuudessa läpi sormien. Yksityisektorilla työskentelevien psykiatrien on kyettevä valvomaan itsekin oman toimintansa oikeellisuutta joka, eikä antaa keskinäisten riitojen tai kollegialisuuksien johtaa siihen pisteeseen, että vakaviinkaan ongelmiin ei puututa, eikä niitä siksi korjata.

Nyt olisi jo aika tälle -> Suomen Psykiatriayhdistyksen tulisi opastaa jäseniään eettisesti ja ammatillisesti oikeaan toimintaan, koska joidenkin psykiatrien herkkänahkaisuuden vuoksi ei oikein kukaan sote-alan ammattihenkilö uskalla puuttua psykiatrisissa hoidoissa ilmenneisiin epäkohtiin. Toivomme valtakunnan tasolla tapahtuvaa hyvähenkistä keskustelua, jotta tulevaisuudessa onnistutaan kitkattomasti korjaamaan psykiatrisen hoidon ongelmat jo omavalvonnassa, myös yksityisellä sektorilla.

Keskustelut ja ongelmien selvittelyt tuottavat loppupeleissä positiivisia asioita kansalaisten elämään. Mielenterveyspalvelujenkin suhteen on myös kuultavissa hyviä signaaleje. Kuten että Turun kaupungilla on nykyään työntekijöille selkeät eettiset ohjeet ja niissä nollatoleranssi _kaikelle_ väärinkäytökselle. Se on hyvä signaali!
Ilmoita
Täältä asiallista tietoa, psykoterapian ABC, https://minduu.fi/fi/psykoterapian-abc/

Lisäksi tämä luotettava ostopalvelumalli on tulossa muillekin paikkakunnille, myös Turkuun, HUS Yhteistyöllä sujuvammin sopivalle psykoterapeutille, https://minduu.fi/fi/terapeuteille/hus/
Ilmoita
Nyt käydään laajempaakin keskustelua käypä hoito -suositusten hyödyistä ja haitoista sekä niiden kehittämisestä, koska on ilmennyt, että potilaat eivät voikaan aina luottaa siihen, että esim. yksityissektorilla potilailleen hoitoaan jopa käypä hoitona suositteleva lääkäri toimisi tilanteessa ehdottomasti potilaan eikä oman saldonsa parhaaksi.

Kun psykiatri yksityisellä sektorilla suosittelee vaikuttamatonta hoitomenetelmäänsä, ns. kotkotushoitoaan, jopa sellaisellekin potilaalle, joka on selvästi kertonut hänelle ettei luota häneen lääkärinä, eikä hänen antamastaan hoidosta ole ollut mitään hyötyä, vaan ainoastaan haittaa, niin eipä voi muuta sanoa kuin että jotain mätää on...

Suomeen tarvitaan pikaisesti asiakas- ja potilasvaltuutettu, jotta jatkossa potilailla on aina ja joka tilanteessa takuuvarmasti taho, joka pystyy heitä auttamaan epäeettisesti ja -ammatillisesti toimivien ammatinharjoittajalääkäreiden suhteen. On varmistettava kaikin mahdollisin tavoin potilasturvallisuus senkin suhteen, ettei potilaita sidota epäkunniakkain keinoin turhiin hoitoihin, niihin kotkotuksiin.

Vaikuttaa siltä, että kela-korvauksia tullaan korottamaan, jotta perusterveydenhuolto saadaan toimimaan esimerkiksi ostopalvelujen kautta. Pistää miettimään...
Ilmoita
Kysymys syytepyynnön tekemisestä

Kun henkilölle, joka ei ole saanut oikeutta, vinkataan että hänen kannattaisi tehdä syytepyyntö tietyn /... / toimintaan liittyvässä asiassa, jossa on syytä epäillä /... /, koska on ilmennyt että asian selvittäminen on jäänyt (erinäisistä syistä) tämän henkilön vastuulle, niin mitä se syytepyynnön tekeminen tarkalleen ottaen tarkoittaa?
1 VASTAUS:
Oho, kysymys tuli väärään kohtaan. Uusi yritys.
+Lisää kommentti
Omin päin ilman suosituksia ei kannata valita terapeuttia. Kelan listalla on valvotut terapeutit ja valvirasta voi kysyä myös. Nettiterapiakin auttaa.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Hyvä psykologi/terapeutti Turusta

Osaisiko joku suositella hyvää psykologia tai terapeuttia Turusta? Mielellään yksityiseltä sektorilta. Olen ensikertalaisena hakemassa apua, liikaa tuttuja julkisella sektorilla, joten pakko maksaa yksityisen kovat hinnat. Miten ajanvaraussyteemit menevät? Tyhmä kysymys, mutta kuten totesin, ekaa kertaa olen liikenteessä tämän asian suhteen. Muutenkin olisi kiva kuulla, mitä ensimmäisellä käynnillä tapahtuu? Maataanko siellä sohvalla, kuten aina elokuvissa ja kulutetaan paketti kaupalla nenäliinoja?

Masennusta on takana jo pian 14 vuotta, paremmat ja huonommat kaudet mukaan lukien. Nyt taas ollut jo pitkään huono kausi, tuntuu, etten jaksa enää... Mukaan kuvaan ovat tulleet taas fyysiset oireetkin, jotka taas johtavat poissaoloihin työpaikalta. Sama juttu kuin silloin kouluaikoina. Mikään ei kiinnosta, en ole ollut iloinen ja onnellinen aikoihin, unihäiriöt vaivaavat, henkinen ja fyysinen pahoinvointi, ruokahalu muuttunut, matala ärsyyntymiskynnys, pelko- ja ahdistustiloja jne. Mies ja lapsi kärsivät tästä myös... Tulee entistä kurjempi olo myös siitä. Kaikki näkee, etten voi hyvin, mutta miksi kukaan ei kysy, mikä sulla on??? Itsekin olen niin sulkeutunut ja ujo, etten uskalla avata suutani, pyörittelen vain päässäni tätä paskaa! Monta kertaa olen mielessäni päättänyt, että nyt haen apua, mutta en uskalla... Lähipiirini, myös mieheni, pitävät psyykkisiä sairauksia noloina ja halveksittavina. Sen olen monta kertaa kuullut hänen ja monen muun suusta. Ja sitten tulee vielä kauheampi olo olla se halveksittu yksilö, jota tarvitsee hävetä. Siksi avunhakemiskynnys on niin korkea, täytyisi tunnustaa olevansa sellainen, mitä muut eivät voi ymmärtää ja sietää. Tänäänkin jäin pois töistä ja itken nyt yksin kotona...

Kiitos tuhannesti, jos joku osaa neuvoa, että pääsisin jotenkin eteenpäin!!!

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta