Hyvä psykologi/terapeutti Turusta

pieni ihminen

Osaisiko joku suositella hyvää psykologia tai terapeuttia Turusta? Mielellään yksityiseltä sektorilta. Olen ensikertalaisena hakemassa apua, liikaa tuttuja julkisella sektorilla, joten pakko maksaa yksityisen kovat hinnat. Miten ajanvaraussyteemit menevät? Tyhmä kysymys, mutta kuten totesin, ekaa kertaa olen liikenteessä tämän asian suhteen. Muutenkin olisi kiva kuulla, mitä ensimmäisellä käynnillä tapahtuu? Maataanko siellä sohvalla, kuten aina elokuvissa ja kulutetaan paketti kaupalla nenäliinoja?

Masennusta on takana jo pian 14 vuotta, paremmat ja huonommat kaudet mukaan lukien. Nyt taas ollut jo pitkään huono kausi, tuntuu, etten jaksa enää... Mukaan kuvaan ovat tulleet taas fyysiset oireetkin, jotka taas johtavat poissaoloihin työpaikalta. Sama juttu kuin silloin kouluaikoina. Mikään ei kiinnosta, en ole ollut iloinen ja onnellinen aikoihin, unihäiriöt vaivaavat, henkinen ja fyysinen pahoinvointi, ruokahalu muuttunut, matala ärsyyntymiskynnys, pelko- ja ahdistustiloja jne. Mies ja lapsi kärsivät tästä myös... Tulee entistä kurjempi olo myös siitä. Kaikki näkee, etten voi hyvin, mutta miksi kukaan ei kysy, mikä sulla on??? Itsekin olen niin sulkeutunut ja ujo, etten uskalla avata suutani, pyörittelen vain päässäni tätä paskaa! Monta kertaa olen mielessäni päättänyt, että nyt haen apua, mutta en uskalla... Lähipiirini, myös mieheni, pitävät psyykkisiä sairauksia noloina ja halveksittavina. Sen olen monta kertaa kuullut hänen ja monen muun suusta. Ja sitten tulee vielä kauheampi olo olla se halveksittu yksilö, jota tarvitsee hävetä. Siksi avunhakemiskynnys on niin korkea, täytyisi tunnustaa olevansa sellainen, mitä muut eivät voi ymmärtää ja sietää. Tänäänkin jäin pois töistä ja itken nyt yksin kotona...

Kiitos tuhannesti, jos joku osaa neuvoa, että pääsisin jotenkin eteenpäin!!!

79

12989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja haastattele

      Vain sinä itse voi tietää kenen kanssa tulet toimeen, joten henkilökohtainen tapaaminen ennen hoitosuhteen aloittamista kannattaa. Lue ennakkoon ehdokkaasi teoreettisesta taustasta ja etsi netistä tai yliopiston kirjastosta käsiisi hänen vanhat gradunsa/ lisurinsa/väitöskirjansa/ tieteelliset artikkelit ja julkaisut, jotka antavat jotain osviittaa hänen ajattelustaan. Käy tutustumassa netin keskusteluryhmissä toisten terapiakokemuksiin ja kysele sieltä vinkkejä. Henkilötapaamisessa kysy rohkeasti haluamasi kysymykset, kuuntele fiiliksiäsi ja tee valinta sen mukaan. Sinä maksat joten sinä myös päätät!

    • tumatu

      Turussa on sellainen kun Poliklinikka Toivola, olen itse käynyt siellä pariin eri otteeseen ja siellä on monta psykiatria, mukava rauhallinen paikka ja jutellaan ihan istuen, 45 min. kerrallaan. Suosittelen.Ekalla kerralla kartoitetaan mikä sinua vaivaa, ei tarvitse itse huolehtia puhumisesta, kyllä ne kysyvät ja pitävät huolen että kaikki toimii. Mitään nopeaa apua ei heti tule mutta ajan kanssa. Minunkin mieheni ensin oli sitä mieltä että kannattaako siellä käynti, mutta nyt hän on huomannut että olen iloisempi ja rauhallisempi kuin ennen. Itse olen sairastanut vaikeaa masennusta jo 35 vuotta, olen nyt 49v. Ole rohkea ja soita, tilaa aika. puhuminen auttaa aina. Tseppiä sulle.

    • tyytyväinen

      Suosittelen todella lämpimästi sen nimistä terapeuttia kuin Tiina Gränö. Ratkaisukeskeinen koulutus ja psykofyysistä osaamista myös. Ihanan lämminhenkinen ihminen jolle on helppo puhua!

    • olematon

      Täällä turkulainen 21v opiskelija ihmettelee samaa asiaa... Mutta elämäntilanteeni takia ei ole varaa mihinkään kalliseen apuun.. Paljon käynnit maksaa? Kuinka useasti käydään? Olen samankaltaisessa tilanteessa kuin ketjun aloittaja...

      • terapiassa käyvä

        Hei olematon,
        Psykoterapiakäynti kestää 45 minuuttia ja maksaa n. 50-70 euroa. On olemassa lyhytkestoista terapiaa (esim. 10-20 käyntiä) tai pitkäkestoista (esim. yksi käynti viikossa 1-3 vuoden ajan).
        Kallistahan se on jos itse maksaa kokonaan. Kelalta voi kuitenkin hakea kuntoutuspsykoterapiaan korvausta, jolloin Kela maksaa terapiasta suurimman osan (nuorten alle 25-vuotiaiden terapiasta korvataan muistaakseni noin 52 euroa kerralta). Kelan myöntämään kuntoutustukeen on edellytyksenä hoitosuhde lääkäriin ja lääkärin/psykiatrin diagnoosi ja B-lausunto. Kela myöntää kuntoutustukea silloin, kun hakijan työ- tai opiskelukyky on uhattuna eli siis ihan täysin työkyvytön ei saisi olla (silloin on muita kuntoutusvaihtoehtoja), ja pitää pystyä sitoutumaan terapiaan ja osoittaa että on motivoitunut.

        Mitä se terapia sitten on? Psykoterapiasuuntauksia on monia, ja niissä on vähän eri painotuksia (katso esim ratkaisukeskeinen terapia, psykodynaaminen terapia, kognitiivinen psykoterapia... ja sitten on olemassa myös taideterapiaa, musiikkiterapiaa yms). Perusajatus on kuitenkin se, että terapiassa käsitellään elämääsi, persoonallisuuttasi, pelkojasi, haaveitasi, mennyttä, nykyisyyttä ja tulevaa, ihmissuhteita ym (riippuen syystä miksi hakeudut terapiaan), yleensä keskustellen mutta joskus voidaan käyttää myös muita menetelmiä kuten kirjoittamista tai piirtämistä. Yleensä sinä puhut ja terapeutti kuuntelee, tekee tarkentavia kysymyksiä, joskus ehdotuksia. Se on ikään kuin sellaista omien asioiden jäsentelyä toisen avustuksella. Se on parhaimmillaan tosi eheyttävä ja voimauttava prosessi, välillä rankkakin. Itse olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja voin sanoa, että olen kuin uusi ihminen. Siis paljon enemmän läsnä, luottavaisempi, elämä tuntuu selkeämmältä. Masennus on väistynyt ja tilalle on tullut uutta puhdasta tyhjää tilaa.

        Jos haluat aloittaa terapian, niin sinun pitäisi siis ensin hakeutua lääkärin vastaanotolle diagnoosin saamiseksi. Tämän voi tehdä opiskeluterveydenhuollon kautta, jolloin se on pitempi ja hankalampi prosessi koska voit joutua jonottamaan aikoja etkä välttämättä pääse heti erikoislääkärille vaan sinut laitetaan seurantaan (riippuu tosin koulustakin). jos haluat asioiden edistyvän nopeammin niin voit mennä yksityiselle psykiatrille. Sekin tietysti sitten taas maksaa valitettavasti. Kolmen kuukauden hoitosuhde vaaditaan mutta se voi käytännössä tarkoittaa vaikka kerran kuussa käyntiä.

        Sitten sinun pitää etsiä itsellesi sopiva terapeutti. Lääkäri/psykiatri voi siinä myös neuvoa.Tämä saattaa olla vaikeaa sillä hyville terapeuteille on usein pitkät jonot. Sähköpostitse voi tiedustella vapaita aikoja, ja käydä ensin tutustumiskäynnillä jossa katsotte toimiiko teidän kemiat. Se nimittäin on terapiassa edellytyksenä, terapiassa voit ikäänkuin peilata muita ihmissuhteita (nykyisiä ja aiempia) terapeutin kautta ja siksi on tärkeää että tunnet olosi mukavaksi hänen seurassaan.

        Jos tuntuu, että terapian aloitus on liian iso askel niin kannattaa kuitenkin käydä opiskelijaterveydenhuollossa juttelemassa. Sitä kautta voi päästä mm. psykologin tai mielenterveyshoitajan juttusille ja tapaamisia voi olla muutama peräkkäin. Se ei ole varsinaista psykoterapiaa, mutta voi olla monelle kuitenkin helpottavaa ja auttaa eteenpäin elämässä.

        Muuten, jos menet lääkärin vastaanotolle tämän asian puitteissa niin hän hyvin todennäköisesti määrää masennuslääkkeitä. Muista että niitä ei ole kuitenkaan kenenkään pakko syödä eikä se ole terapiaan pääsyn ehtona (tästä on kela erikseen säätänyt). Oma mielipiteeni on, ettei lääkitystä olisi hyvä aloittaa ennen kuin on pysyvä ja vakiintunut hoitosuhde (lääkäriin, terveydenhoitajaan tai terapeuttiin). Lääkkeet auttavat parhaiten vaikeassa masennuksessa ja pelkällä lääkityksellä ei kannattaisi hoitaa minkään asteista masennusta.


      • terapiassa käyvä
        terapiassa käyvä kirjoitti:

        Hei olematon,
        Psykoterapiakäynti kestää 45 minuuttia ja maksaa n. 50-70 euroa. On olemassa lyhytkestoista terapiaa (esim. 10-20 käyntiä) tai pitkäkestoista (esim. yksi käynti viikossa 1-3 vuoden ajan).
        Kallistahan se on jos itse maksaa kokonaan. Kelalta voi kuitenkin hakea kuntoutuspsykoterapiaan korvausta, jolloin Kela maksaa terapiasta suurimman osan (nuorten alle 25-vuotiaiden terapiasta korvataan muistaakseni noin 52 euroa kerralta). Kelan myöntämään kuntoutustukeen on edellytyksenä hoitosuhde lääkäriin ja lääkärin/psykiatrin diagnoosi ja B-lausunto. Kela myöntää kuntoutustukea silloin, kun hakijan työ- tai opiskelukyky on uhattuna eli siis ihan täysin työkyvytön ei saisi olla (silloin on muita kuntoutusvaihtoehtoja), ja pitää pystyä sitoutumaan terapiaan ja osoittaa että on motivoitunut.

        Mitä se terapia sitten on? Psykoterapiasuuntauksia on monia, ja niissä on vähän eri painotuksia (katso esim ratkaisukeskeinen terapia, psykodynaaminen terapia, kognitiivinen psykoterapia... ja sitten on olemassa myös taideterapiaa, musiikkiterapiaa yms). Perusajatus on kuitenkin se, että terapiassa käsitellään elämääsi, persoonallisuuttasi, pelkojasi, haaveitasi, mennyttä, nykyisyyttä ja tulevaa, ihmissuhteita ym (riippuen syystä miksi hakeudut terapiaan), yleensä keskustellen mutta joskus voidaan käyttää myös muita menetelmiä kuten kirjoittamista tai piirtämistä. Yleensä sinä puhut ja terapeutti kuuntelee, tekee tarkentavia kysymyksiä, joskus ehdotuksia. Se on ikään kuin sellaista omien asioiden jäsentelyä toisen avustuksella. Se on parhaimmillaan tosi eheyttävä ja voimauttava prosessi, välillä rankkakin. Itse olen käynyt 2 vuotta terapiassa ja voin sanoa, että olen kuin uusi ihminen. Siis paljon enemmän läsnä, luottavaisempi, elämä tuntuu selkeämmältä. Masennus on väistynyt ja tilalle on tullut uutta puhdasta tyhjää tilaa.

        Jos haluat aloittaa terapian, niin sinun pitäisi siis ensin hakeutua lääkärin vastaanotolle diagnoosin saamiseksi. Tämän voi tehdä opiskeluterveydenhuollon kautta, jolloin se on pitempi ja hankalampi prosessi koska voit joutua jonottamaan aikoja etkä välttämättä pääse heti erikoislääkärille vaan sinut laitetaan seurantaan (riippuu tosin koulustakin). jos haluat asioiden edistyvän nopeammin niin voit mennä yksityiselle psykiatrille. Sekin tietysti sitten taas maksaa valitettavasti. Kolmen kuukauden hoitosuhde vaaditaan mutta se voi käytännössä tarkoittaa vaikka kerran kuussa käyntiä.

        Sitten sinun pitää etsiä itsellesi sopiva terapeutti. Lääkäri/psykiatri voi siinä myös neuvoa.Tämä saattaa olla vaikeaa sillä hyville terapeuteille on usein pitkät jonot. Sähköpostitse voi tiedustella vapaita aikoja, ja käydä ensin tutustumiskäynnillä jossa katsotte toimiiko teidän kemiat. Se nimittäin on terapiassa edellytyksenä, terapiassa voit ikäänkuin peilata muita ihmissuhteita (nykyisiä ja aiempia) terapeutin kautta ja siksi on tärkeää että tunnet olosi mukavaksi hänen seurassaan.

        Jos tuntuu, että terapian aloitus on liian iso askel niin kannattaa kuitenkin käydä opiskelijaterveydenhuollossa juttelemassa. Sitä kautta voi päästä mm. psykologin tai mielenterveyshoitajan juttusille ja tapaamisia voi olla muutama peräkkäin. Se ei ole varsinaista psykoterapiaa, mutta voi olla monelle kuitenkin helpottavaa ja auttaa eteenpäin elämässä.

        Muuten, jos menet lääkärin vastaanotolle tämän asian puitteissa niin hän hyvin todennäköisesti määrää masennuslääkkeitä. Muista että niitä ei ole kuitenkaan kenenkään pakko syödä eikä se ole terapiaan pääsyn ehtona (tästä on kela erikseen säätänyt). Oma mielipiteeni on, ettei lääkitystä olisi hyvä aloittaa ennen kuin on pysyvä ja vakiintunut hoitosuhde (lääkäriin, terveydenhoitajaan tai terapeuttiin). Lääkkeet auttavat parhaiten vaikeassa masennuksessa ja pelkällä lääkityksellä ei kannattaisi hoitaa minkään asteista masennusta.

        (Jatkuu)
        Terapiassa ei maata sohvalla vaan istutaan yleensä mukavissa nojatuoleissa terapeutin työhuoneessa. Ensimmäisellä käynnillä kartoitetaan tilannettasi ja sitä mitä toivoisit terapiasta saavasi. Terapeutti myös kertoo itsestään ja omista työtavoistaan ja muista käytännön asioista. Suurin osa terapeuteista on todella mukavia ja ihmisläheisiä ja avoimia (oma kokemukseni, kävin tutustumiskäynnillä kolmen eri terapeutin luona ja olen myös jutellut parin kaverin kanssa aiheesta). Psykiatreissa sen sijaan on kaiken maailman pöpipäitä...
        Onnea matkaan! =)


    • Terapia Vuokko

      Hei, jos psykoterapiaan hakeutuminen on ajankohtaista, tarjoan edullisen ja nopean ratkaisun. Otan kogntiiviseen psykoterapiaan koulutuspotilaita samalla hinnalla kuin KELA:n omavastuu, mutta voit aloittaa psykoterapian heti ja ilman selvittelyjä ja hakemuksia. Laadun takaa kokeneiden vaativan erityistason psykoterapeuttien työnohjaus. Katso sivuilta www.terapiavuokko.fi

    • Terapian_tarpeessa
      • Anonyymi

        Harmi, että vain pieni osa terapeuteista löytyy tuon sivuston kautta.


    • Kummastuttaa

      Tuossa vapaatajat sivustolla on mukana näköjään vain muutamia terapeutteja. Mistä tietää, ovatko hyviä, osaavia tai itselle sopivia? On yleensä pitkä suhde, joten pitäis olla toimiva myös. Oon ymmärtänyt, että on erilaisia suuntauksia ja sitten vielä terapiakouluttajissa eroa jopa siinä. miten valitaan koulutukseen....

    • terapeutti

      Vapaita aikoja psykologille: www.bfm.fi

      • kolkytneljä34

        Mulla meni kaikki yllä olevat osoitteet samoille sivuille :((((((!


    • Terapiasta

      Katso Kelan sivustolta kuntoutuspsykoterapian kohdalta. Sieltä löytyy hyvä lista terapeuteista, joilla monelle on karttunut hyvän peruskoulutuksen jälkeen kosolti lisäosaamista lisäkoulutusten, työnohjauksen ja kokemuksen kautta.

      Terapiasuuntautumisen osalta kysy vinkkiä lääkäriltäsi - tosin reaalielämässä monet terapeutit ovat opiskelleet ja työskennelleet sen verran pitkään, että yhdistelevät luontevasti eri terapiasuuntauksia terapiatavoitteen ja asiakkaalle sopivan työskentelymenetelmän mukaan.

      Hyvät terapeutit ovat kysyttyjä, joten joskus kannattaa odottaa hetki vapautuvaa. Etenkin, jos aloitat pitkän terapian. Kysyttyjen terapeuttien mainonta on maltillista. Se tiedottaa, mutta ei hyökkää eikä tarjoa halpoja tutustumiskäyntejä. Kysy psykoterapeuttia - älä vain terapeuttia. Psykoterapeutti on ammattinimikkeenä suojattu, terapeuttina voi toimia kuka tahansa.

    • Björn60

      Katso Kelan sivustolta terapeutteja. Heillä on ainakin koulutus tarjoamaansa psykoterapiaan. Kelan sivustoilla olevilla terapeuteilla on merkintä, voivatko antaa yksilö-,pari- tai perheterapiaa. Kentällä jotkut psykoterapeutit tarjoavat kaikkea mahdollista ilman erillistä koulutusta. Jotkut kertovat olevansa jopa "asiantuntijoita" oltuaan vuoden tai pari työtehtävässä. Kyllähän pitäisi hälytyskellot soida, ettei asiantuntijaksi niin nopeasti voi kehittyä. Markkinavoimat jylläävät tai liian iso ego. Jotkut tarjoavat lisäksi vielä työnohjaustakin ilman koulutusta siihen. Hei haloo!

    • Anskuvain

      Kyllä itse suosittelen kauko ojasta itse pskiatril käyny 8 vuotiaasta nyt 32 ja ojanen luki ja perehtyi ja kaikki paska johtui syystä mitä ei ole muut tehny mitää vaan epöillyt ehdottomasti suosittelen

    • tyutuuu

      minusta anu on ok näkönen

    • Turunruusu

      www.minduu.fi löysin hyvän psykologin, jolla myös terapiakoulutuksia.

    • KetäänEiJätetäYksin

      Edellä olevaan suositukseen liittyen myös toinen näkökulma. Voi olla että tässä on kyseessä pelkkä huhu, mutta varmuuden vuoksi jokaisen Poliklinikka Toivolassa käyvien potilaiden kannattaa tarkistaa omat potilastietonsa, koska Toivolassa vastaanottavan terveydenhuollon ammattihenkilön kohdalla on ilmennyt taas uudestaan vakavia ongelmia muun muassa potilasasiakirjamerkinnöissä.

      Olemme jutelleet tästä huhusta keskusteluryhmässämme, mutta emme ole voineet varmistaa, kenestä Poliklinikka Toivolan tiloissa työskentelevästä psykoterapeutista tai psykiatrista on kyse. Valvovat viranomaisethan eivät anna keskeneräisistä valvonta-asioista tietoa, ja on myös niin, että valvonnassa olevan asian selvittelykään ei vielä merkitse virheiden olemassaoloa. Tämän asian tiimoilta voimassa olevista kanteluista meillä ei ole muuta tietoa kuin huhu, että yksi henkilö on perunut täydennettävänä olevat kantelunsa, koska on kokenut henkisesti raskaskaalta tuntuvaa painostusta ja pyöritystä kantelun kohteiden taholta. Tästä on tietoa valvovalla viranomaisella.

      Keskusteluryhmässämme olemme ihmetelleet, miten onnistuu Poliklinikka Toivolan tiloissa vastaanottavien terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonta, kun kuulemamme mukaan potilaat pelkäävät kertoa hoidossa ja kohtelussa ilmenneistä ongelmista Poliklinikka Toivolan johdolle. Nettisivutietojen perusteella Poliklinikka Toivolassa ei ole potilasasiamiestä, joten tietoa potilaan oikeuksista ja apua muistutuksen tekemiseen on potilaiden osattava kysyä suoraan valvovilta viranomaisilta, eikä se ole helppoa stigman omaaville potilaille. Asiakas- ja potilasvaltuutettua ei Suomessa ole. (Keskusteluryhmässämme, kun tästä huhusta on puhuttu, on myös puhuttu kuulemistamme hyvistä hoitokokemuksista Poliklinikka Toivolan vastaanottotiloissa.)

      Laadukas hoito, myös psykoterapiahoito, tarkoittaa sitä, että potilasturvallisuus on taattu, eikä valvontavastuuta vieritetä potilaiden harteille. Terveydenhuollon ammattihenkilöille tämä on selvä asia ja kerrattavissa esimerkiksi toimintaansa ohjaavasta lainsäädännöstä. Ammatillisesti pätevät psykoterapeutit ja psykiatrit tietävät myös sen, että jos et puutu havaitsemiisi ongelmiin, olet itse ongelma.

      Tämän kommentin lopussa olevassa linkissä on Lääkärilehden lyhyt juttu, joka selventää potilaille, miksi lainmukaiset potilasasiakirjamerkinnät ovat tärkeitä, ja miksi jokaisen potilaan on syytä tarkistaa potilastietonsa säännöllisesti. Ammatillisesti ja eettisesti oikein toimivilla psykiatreilla, psykoterapeuteilla tai terveyspalveluyksikön johdolla ei ole koskaan mitään sitä vastaan, että potilaat käyttävät potilaslain suomia oikeuksia.

      Lääkärilehti - Puutteita potilasasiakirjoissa: Hyvät potilastietomerkinnät palvelevat sekä lääkärin että potilaan oikeusturvaa. -> Linkki: https://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/puutteita-potilasasiakirjoissa/

      Asiasanat: psykoterapia, psykoterapeutti, psykiatri, potilas, potilasasiakirjat, potilasasiakirjamerkinnät, oikeusturva, potilasturvallisuus, laatu, etiikka, luottamus, potilaslaki, valvonta, vertaistuki

    • merkityksellistä

      Kelan sivuilta löytyy psykoterapeuttiluettelo.

      Vastaamo on erikoistunut psykoterapioihin ja sen sivuilla on tosi hyvin ja laajasti erilaista tietoa potilaille. Se merkitsi meidän perheelle paljon kun haettiin apua.

    • Jos-löydät-jostakin---

      logoterapeutin, elämäsi on pelastettu.

    • Anonyymi

      Täällä on mainittu Poliklinikka Toivola ja että siellä ei ole potilasasiamiestä. Nyt siellä on. Kysyin aikaa Poliklinikka Toivolasta psykoterapiaan ja millainen systeemi siellä on ja siinä heti kerrottiin että toimistonhoitaja on Poliklinikka Toivolan potilasasiamies. Hän toimii vain niiden työntekijöiden potilasiamiehenä, jotka on mainittu Poliklinikka Toivolan kotisivuilla ja joihin otetaan yhteyttä toimiston kautta. Minulta kysyttiin tietoja terapeutin valintaa varten ja potilasasiamies kertoi että poliklinikka Toivolassa on viikottain kokouksia, joissa jaetaan uusille asiakkaille aikoja. Potilasasiamies neuvoi että suoraan aikoja voi kysyä niiltä poliklinikan työntekijöiltä, joilla on poliklinikannettisivuilla suora puhelinumero, mutta he eivät ole poliklinikka Toivolan työntekijöitä ja siksi heidän potilasasiamies on aluehallintovirastossa. Hän ei osannut sanoa heti puhelimessa suoraan, onko sieltä mahdollista saada terapeuttia. Hän kertoi että poliklinikka hallinnoi myös terapeuttipankkia, jossa voi olla vapaita terapeutteja Kelan kuntoutuspsykoterapiaa tarvitseville. Nyt olen jo puoli vuotta etsinyt terapeuttia ja valmistuminen junnaa paikoillaan. Onko Turussa liian vähän niitä psykoterapeutteja, joilla on Kelan hyväksyntä? Ja miksi psykoterapiaa edes suositellaan kun niitä ei ole Turussa????

      • Anonyymi

        Hei, tuossa viestissä on väärääkin tietoa. Tarvittaessa tarkista asian tiedot Poliklinikka Toivolan ylilääkäriltä, johtavalta psykologilta tai Poliklinikka Toivolaa ylläpitävän ja sitä valvovan säätiön hallituksen jäseniltä, esimerkiksi puheenjohtajalta.

        Huom! Avissa ei ole olemassa potilasasiamiestä, joka palvelee yksityisen teveydenhuoltoyksikön asiakkaita. Terveyspalveluja tarjoavilla yksiköillä on omat potilasasiamiehet.

        Jos potilasasiamies on terveydenhuollon ammattihenkilö, niin hän auttaa hoidon vuoksi vaikeuksissa olevia potilaita potilaslain mukaisesti ja joka tilanteessa. Jos hän on oman tilanteensa vuoksi epävarma, niin hän auttaa potilaita ainakin vähintään niin, että kertoo valvoville viranomaisille kuulemansa ja havaitsemansa ongelmat, jotka liittyvät omavalvontaan, hoidon laatuun ja potilasturvallisuuteen.

        Poliklinikka Toivola on kuntoutuspsykoterapiaa antava kuntoutuslaitos. Siksi sen valvonta kuuluu myös oikeusasiamiehelle.

        Jos potilaat eivät saa terveysyksiköstä oikeaa tietoa valitessaan psykoterapeuttia, tai ongelmia havaitsessaan tietoa muistuksen tekemiseen, niin tarvitsemansa ohjeet saa Avista, tai kantelun tekemiseen oikeusasiamiehen toimiston puhelinneuvonnasta. Ensisijainen kantelupaikka on Avi.

        Poliklinikka Toivolan kotisivutiedot näyttävät olevan niin epäselvät, että selvästikään potilaat eivät saa niiden kautta tarvitsemaansa täsmällistä ja oikeaa tietoa. Oletettavasti siksikin väärinkäsityksiä syntyy. Terveysyksikön epäselvien ja puutteellisten tietojen aiheuttamista väärinkäsityksistä on aina vastuussa kyseinen terveyspalveluyksikkö. Terveysyksikön omavalvonnan vastuulle kuuluu kaikki sen kotisivuilla oleva tieto, jota annetaan terveysyksikköön potilaaksi hakeutuville ja siellä käyville potilaille. Tiedot eivät saa johtaa potilaita harhaan. Tietojen on oltava oikeita, täsmällisiä ja ymmärrettäviä.

        Omavalvontakäytäntö on Poliklinikka Toivolassa sama kuin esimerkiksi Mehiläisessä. Vastuullinen ja eettisiä periaatteita noudattava terveyspalveluyksikkö huolehtii aina myös siitä, että siellä työskentelevien ammatinharjoittajien vastaanotoilla käyvien potilaiden kohdalla kaikki menee hoidon kannalta laadukkaasti eikä potilaiden terveyttä ja turvallisuutta vaaranneta. Näin on varmasti myös Poliklinikka Toivolan kohdalla, koska sen toimintalupa on kunnossa.

        Psykoterapeutin valintaankin saa hyviä ohjeita esimerkiksi netissä toimivasta Mielenterveystalo.fi-paikasta.

        Klikkaa itsesi Mielenterveystaloon ja tutustu sen tarjontaan: Kaikille avoinna olevasta Mielenterveystalosta löydät tietoa, omahoito-ohjelmia, oppaita, oirenavigaattoreita sekä palveluhakuja. Mielenterveystalossa on tarjolla myös nettiterapiaa jonne pääsee lääkärin lähetteellä ympäri Suomen.​


    • Anonyymi

      Mielenterveystalo ei ole suositeltava paikka. Siellä on lähinnä biomedikaaliseen sairauskäsitykseen pohjautuvaa, kapea-alaista ja vanhentunutta informaatiota psyykkisistä ongelmista ja niihin saatavailla olevista apukeinoista kuten terapiasta,

      • Anonyymi

        pahasti vanhentunutta tietoa on lääkäreilläkin ja erityisesti psykiatreilla, koska mielenterveystaloa ylläpitävä THL on laittanut "hälytyksen" päälle. nyt THL yrittää saada kenttäväen pikaisesti mukaan laaturekisteritoimintaan, jotta suomalaisessa terveydenhuoltojärjestelmässä saataisiin kuriin väärät psykoottistasoiset diagnoosit (esim. yleistyneessä masennussairaudessa) ja niihin määrättyjen lääkitysten vakavat haitat. tässä on kyseessä kotikutoinen opioiditasoinen ongelma, jonka on aiheuttanut psykiatrien villi diagnosointi- ja lääkityskäytäntö ja näistä johtuvat potilaiden vakavat lääkehaitat.

        psykiatriaa on viranomaisten vaikea valvoa ja psykiatriassa esiintyviin toistuviin ongelmiin on vaikea puuttua kolmesta syystä: 1) virkavastuulla toimiva julkinen sektori on aliresurssoitu 2) yksityisen mielenterveyssektorin toiminta on pirstaleista, valvonta usein lääkärin ja terapeuttien omalla vastuulla 3) kanteluissa potilaiden kertomaa ei uskota, jos väärän mielenterveyteen liittyvän diagnoosin antanut lääkäri väittää toista kuin potilas.


      • Anonyymi

        "Mielenterveystalo ei ole suositeltava paikka. Siellä on lähinnä biomedikaaliseen sairauskäsitykseen pohjautuvaa..."

        Mun mielestä Mielenterveystalon sisältö on monipuolista, mutta totta on sekin, että siellä on paljon myös biomedikaaliseen sairauskäsitykseen pohjautuvaa väitettä.

        Mielenterveystalon sairauskäsitys perustuu käypä hoito -suosituksiin. Ongelma onkin se, että valtapsykiatria näkee sairautta kaikessa mahdollisessa millä se voi oikeuttaa omaa "erikoisosaamisasemaansa" lääketieteen areenoilla.


    • Anonyymi

      Teen juuri kantelua :)

      • Anonyymi

        Tätä ei kerrota missään, mutta näin on: Koska terveydenhuoltoa koskevat kantelumenettelyt ovat kirjallisia, ei kanteluprosessissa käsitellä nauhoitteita tai muita tallenteita. Jos haluat vedota tallenteisiin, tulee niiden sisältö kirjoittaa auki kanteluasiakirjaan.


    • Anonyymi

      Tätä tapahtuu -> Joidenkin yksityisektorilla toimivien psykiatrien ongelmakäytäntöihin liittyy oman psykoterapiahoidon suosittelu potilaille, joihin heillä on ollut hoitokontakti julkisella sektorilla, tai jotka ovat tulleet yksityisvastaanotolle tarvitsemansa lääkärinlausunnon vuoksi.

      Tätä ehdotetaan -> Jotta tällaiselle epäeettiselle ja epäammattimaiselle toiminnalle saadaan loppu, olisi enemmän kuin aiheellista, että Suomen Psykiatriayhdistys laatisi nimenomaan psykiatrian erikoislääkäreille tarkoitetut ohjeet, joissa korostetaan niin perusoikeuksien kuin potilasturvallisuudenkin näkökulmasta eettisesti oikeiden toimintamallien noudattamisen vaatimusta, kun työskennellään yksityissektorilla. Yksityissektorilla vastaanottavien psykiatrien olisi hyvä saada oman alansa edunvalvontajärjestöltäkin perusteltua tietoa siitä, miksi hyvän hoitokäytännön mukaisen hoidon varmistaminen ja valvominen ei saa jäädä psyykkisesti oireilevien, tai muutoin hankalassa elämäntilanteessa olevien potilaiden harteille. Suomessa sote-alalla toimivien keskusteluryhmässä totesimme äskettäin, että ei se paljon auta, jos kuntaa patistetaan valtuustoaloitteella noudattamaan hyvän hoitokäytännön mukaisia hoitomenetelmiä, kun samaan aikaan yksityisellä sektorilla tapahtuvaa vähintäänkin erittäin ongelmallista toimintaa katsotaan psykiatrien keskuudessa läpi sormien. Yksityisektorilla työskentelevien psykiatrien on kyettevä valvomaan itsekin oman toimintansa oikeellisuutta joka, eikä antaa keskinäisten riitojen tai kollegialisuuksien johtaa siihen pisteeseen, että vakaviinkaan ongelmiin ei puututa, eikä niitä siksi korjata.

      Nyt olisi jo aika tälle -> Suomen Psykiatriayhdistyksen tulisi opastaa jäseniään eettisesti ja ammatillisesti oikeaan toimintaan, koska joidenkin psykiatrien herkkänahkaisuuden vuoksi ei oikein kukaan sote-alan ammattihenkilö uskalla puuttua psykiatrisissa hoidoissa ilmenneisiin epäkohtiin. Toivomme valtakunnan tasolla tapahtuvaa hyvähenkistä keskustelua, jotta tulevaisuudessa onnistutaan kitkattomasti korjaamaan psykiatrisen hoidon ongelmat jo omavalvonnassa, myös yksityisellä sektorilla.

      Keskustelut ja ongelmien selvittelyt tuottavat loppupeleissä positiivisia asioita kansalaisten elämään. Mielenterveyspalvelujenkin suhteen on myös kuultavissa hyviä signaaleje. Kuten että Turun kaupungilla on nykyään työntekijöille selkeät eettiset ohjeet ja niissä nollatoleranssi _kaikelle_ väärinkäytökselle. Se on hyvä signaali!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nyt käydään laajempaakin keskustelua käypä hoito -suositusten hyödyistä ja haitoista sekä niiden kehittämisestä, koska on ilmennyt, että potilaat eivät voikaan aina luottaa siihen, että esim. yksityissektorilla potilailleen hoitoaan jopa käypä hoitona suositteleva lääkäri toimisi tilanteessa ehdottomasti potilaan eikä oman saldonsa parhaaksi.

      Kun psykiatri yksityisellä sektorilla suosittelee vaikuttamatonta hoitomenetelmäänsä, ns. kotkotushoitoaan, jopa sellaisellekin potilaalle, joka on selvästi kertonut hänelle ettei luota häneen lääkärinä, eikä hänen antamastaan hoidosta ole ollut mitään hyötyä, vaan ainoastaan haittaa, niin eipä voi muuta sanoa kuin että jotain mätää on...

      Suomeen tarvitaan pikaisesti asiakas- ja potilasvaltuutettu, jotta jatkossa potilailla on aina ja joka tilanteessa takuuvarmasti taho, joka pystyy heitä auttamaan epäeettisesti ja -ammatillisesti toimivien ammatinharjoittajalääkäreiden suhteen. On varmistettava kaikin mahdollisin tavoin potilasturvallisuus senkin suhteen, ettei potilaita sidota epäkunniakkain keinoin turhiin hoitoihin, niihin kotkotuksiin.

      Vaikuttaa siltä, että kela-korvauksia tullaan korottamaan, jotta perusterveydenhuolto saadaan toimimaan esimerkiksi ostopalvelujen kautta. Pistää miettimään...

    • Anonyymi

      Kysymys syytepyynnön tekemisestä

      Kun henkilölle, joka ei ole saanut oikeutta, vinkataan että hänen kannattaisi tehdä syytepyyntö tietyn /... / toimintaan liittyvässä asiassa, jossa on syytä epäillä /... /, koska on ilmennyt että asian selvittäminen on jäänyt (erinäisistä syistä) tämän henkilön vastuulle, niin mitä se syytepyynnön tekeminen tarkalleen ottaen tarkoittaa?

      • Anonyymi

        Oho, kysymys tuli väärään kohtaan. Uusi yritys.


    • Anonyymi

      Omin päin ilman suosituksia ei kannata valita terapeuttia. Kelan listalla on valvotut terapeutit ja valvirasta voi kysyä myös. Nettiterapiakin auttaa.

    • Anonyymi

      Turussa on terapeuttipankki. Siellä on tietoja psykoterapeuteista, jotka on vapaana. Ne psykoterapeutit on merkitty myös Julkiterhikkiin, minkä pitäisi taata se, että psykoterapeutin toiminta on viranomaisten silmissä laillista ja hyväksyttyä.

      Mikä on psykoterapiapankki? Turun Psykoterapiayhdistys on Poliklinikka Toivolan kanssa perustanut vuonna 2010 tietopankin, joka välittää terapiaan hakeutuville psykoterapeuttien yhteystietoja.

      Miten psykoterapiapankki toimii? Kun potilas soittaa Poliklinikka Toivolaan, niin sen toimistonhoitaja esittää potilaalle muutamia yleisluontoisia kysymyksiä hänen tilanteestaan. Sitten toimistonhoitaja hankkii tiedot vapaista psykoterapiapaikoista, ja potilas saa ne häneltä soittamalla sovittuna aikana. Samalla potilas saa ajan psykoterapeutille, jos vapaana oleva psykoterapeutti ottaa vastaan Poliklinikka Toivolassa.

      Googlaamalla Turun Psykoterapiayhdistys löytyy yhteystiedot.

    • Anonyymi

      Tässä potilaan vinkki! Googlaa itsesi Terveyskylään, se on potilaita varten rakennettu ja toimivuutensa takia myös palkittu palvelumalli. Siellä on esimerkiksi erilaisia itsehoito-oppaita, ja jos tarvitset kuntoutuksena psykoterapiaa, niin löydät sieltä myös apua psykoterapeutin valintaan ja etsintään.

      Terveyskylä on asiantuntijoiden ja potilaiden yhdessä kehittämä verkkopalvelu. Se on aina avoinna, ja sinne pääsee mistä tahansa, kunhan käytössä on verkkoyhteys ja tietokone, tabletti tai älypuhelin. Terveyskylän palveluvalikoimaan kuuluvat myös chatit, chatbotit, ja oirenavigaattorit.

      Suora lainaus sivustolta: "Terveyskylää rakennettiin osana Virtuaalisairaala 2.0 -kehittämishanketta. Se on HUS:n koordinoima ja Suomen kaikkien yliopistollisten sairaanhoitopiirien yhteinen projektikokonaisuus, johon on saatu rahoitusta sosiaali- ja terveysministeriöltä. Kehittäminen jatkuu, vaikka hankekausi päättyi."

    • Anonyymi

      Onko turkulaisen polik.toivolan Naantalissa asuva psykoterapeutti ja psykiatri se jonka pätevyys kannattaa tarkistaa johdolta vai mistä se tarkistetaan?

    • Anonyymi

      Vastaamo on usein kallein.

      Itse suosittelisin ratkaisukeskeistä tai kognitiivista suuntausta. Psykodynaamisia ja analyyttisiä pidetään usein pitkäkestoisimpina joita käydään pisimpään

    • Anonyymi

      Edellä Anonyymi huomauttaa: "Vastaamo on usein kallein." Väitämme vastaan. Vertailevia keskusteluja käyvässä pöydässämme todetaan juuri nyt, että Turussa sijaitsevaa säätiön omistamaa psykoterapiapaikkaa (X) kalliimpaa ei ole. Siellä ontuu potilaiden oikeusturva ja se on kallista se, monin tavoin.

      Vastaamossahan "hintaan" kuuluu sellainen luotettavuus kuin että sen nettisivuilla olevien psykiatrien ja psykoterapeuttien potilaat ovat oikeutettuja Vastaamon potilasasiamiehen palveluihin.

      X:ssä ei asiat ole näin selkeitä ja ymmärrettäviä. Siellä käyvien potilaiden pitää selvittää erikseen psykiatreilta ja psykoterapeuteilta, millaisella sopimuksella oma psykoterapeutti, psykiatri tai psykiatripsykoterapeutti X:n tiloissa työskentelee, ja kuuluuko sopimukseen X:n potilasasiamiespalvelu, tai joku muu potilasasiamies, vai onko niin ettei ole potilasasiamiestä lainkaan.

      Kun ollaan tästä erikoisesta X:n käytännöstä nyt jutellut ja vertailtu terveyspalvelupaikkojen sivustoja, niin sitä tässä ihmetellään, että miksi psykoterapiapaikka X ei kerro nettisivuillaan tästä muista paikoista poikkeavasta käytännöstään. Nythän se aiheuttaa potilaille jälkikäteen yllätyksiä. Pahoja, kuten siellä on tapahtunutkin. Esimerkiksi tällainen kokemus: Ensin ylilääkäri kertoo X:ssä vastaanottoa pitävän psykiatripsykoterapeutin potilaalle, että X:n potilasasiamies on tämänkin potilaan potilasasiamies, mutta kuultuaan, miten vakavista asioista potilas on tekemässä muistutuksen, ylilääkäri tuleekin myöhemmin siihen tulokseen, ettei potilasasiamiespalvelu kuulukaan tälle potilaalle. Ennen tätä kieltoa potilasta kuitenkin pomputeltiin viikkoja, koska kantelua edeltävä muistutusmenetelmäkin oli ylilääkärille (psykiatrian erikoislääkäri) täysin vieras asia. Hän ensin sanoi potilaalle, että X:ssä ei käsitellä muistutuksia, jota selitteli myöhemmin, että tämän kanssa käymänsä "keskustelun pohjalta ei toki voi ajatella, että antaisin jollekin kollegalle muistutusta". Kun potilas erikoisen selityksen kuultuaan jälleen kerran tarkentaa ylilääkärille, että on hän tekemässä kirjallista muistutusta kuten Avin ohjeiden mukaan on tehtävä ennen kantelua, jotta sen ja vastauksen voi liittää kanteluun, ja nyt pitäisi saada tietää millaiset menettelykäytännöt X:ssä on, mihin se tuodaan, milloin saa vastauksen, niin tässä vaiheessa ylilääkäri luopui vänkäämisestään sen verran, että sanoi "no, jos sää haluat jotain kirjallista jättää. niin kyllähän meidän pakko sitten on miettiä että miten me siihen suhtaudutaan", ja muistutusmentelmä "menee niin että sitten kun sää tuot ne muistutukset, niin sitten me tutustutaan niihin, että mistä sää halua muistuttaa, ja sitten me arvioidaan että onko se meidän mielestä sellaista, ja sitten me myös yritetään... joo, näinhän se menee, joo".

      Asia eteni toista reittiä, mutta X:ssä vallitsevat potilaslain vastaiset käytännöt ja asenteet ovat juuri niitä potilaissa masennusta ylläpitäviä tekijöitä, jotka olisi mahdollista poistaa helposti, jos psykiatria vaan itse niin tahtoo. Kyllähän nyt psykiatrien ja psykoterapeuttien täytyy tajuta, että kun virhe tapahtuu, niin ei mikään ole niin haitallista potilaille kuin se että virhettä ei korjata ja sitä aletaan selitellä piiloon.

      Nyt kun Suomessa mietitään että mitä tehtäis, jotta masentuneet saisivat oikeaa apua oikeaan aikaan, niin kannattaa muistaa, että mikään muutos parempaan ei onnistu, jollei vaadita myös sitä, että psykiatrian erikoislääkärienkin asenteiden on muututtava potilaslain mukaiseksi. Kollegiaalisuus ei saa johtaa silmien sulkemiseen! Haitallista hoitoa, hoidossa väärinkäytösten kohteeksi joutuneet mielenterveydenongemista kärsivät potilaat on autettava oikean avun piiriin asiallisesti ja nopeasti.

      Lopuksi suositus ja huom!: Kun valitsette psykoterapeuttia, niin tarkistakaa että psykoterapeutilla on myös ammattitaitoinen potilasasiamies, joka antaa potilaille tietoa ja apua tarvittaessa, ja uskaltaa olla itsekin yhteydessä Aviin jos on tarvetta. Ja huom! Jos psykoterapeutti tulee liian lähelle, millä tavalla vaan, niin sitä ei tarvitse sietää yhtään! Eikä muutakaan väärältä tuntuvaa toimintaa. Heti yhteydenotto vaikka Aviin, jos ei muuta tahoa ole! Kyllä hyviä, ammatillisesti ja eettisesti oikein toimivia psykoterapeutteja löytyy!

      • Anonyymi

        Yrityksen oma palkattu potilasasiamies ei tuo aina sitä autuutta... Vaikka kuinka yritys mainostaisi että potilasasiamies on ja hän auttaa..


      • Anonyymi

        Käytäntö taitaa olla toinen... En ole kuullut että potilasasiamies olisi koskaan ottanut yhteyttä itse aviin ja kannellut vahingosta, joka tapahtuu firmassa kenen leipää syö ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytäntö taitaa olla toinen... En ole kuullut että potilasasiamies olisi koskaan ottanut yhteyttä itse aviin ja kannellut vahingosta, joka tapahtuu firmassa kenen leipää syö ;)

        Terveydenhuollossa ja valvonnassa on kyllä iso puute se, että mikään laki tai määräys ei aseta minkäänlaista koulutusvaatimusta potilasasiamiehille!

        Potilaslaissa kyllä luetellaan tehtävät, mitkä on osattava hoitaa, mutta jostain syystä ihan kaikki yksityisen puolen terveydenhuollon työnantajat ja ammatinharjoittajat eivät vieläkään tarkista potilasasiamiehiltä, että he varmasti hallitsevat lain vaatimat työtehtävät. Ja kyllä kentältä löytyy vielä niitäkin ammatinharjoittajia, jotka luulevat olevansa niin erehtymättömiä, etteivät koe tarpeelliseksi hankia potilasasiamiespalvelua potilaille - vaikka voi tuo johtua salailuhalustakin, koska yleensä potilasasiamiehet ovat niitä jotka ensimmäisinä kuulevat potilaan kokemista hoidon ongelmista.

        Käsittääkseni julkisella sektorilla, ainakin sairaanhoitopiireissä, vaaditaan potilasasiamieheltä osaamisensa näytöksi sellainen koulutus, joka osoittaa takuuvarmasti pätevyyttä vaadittavien lain mukaisten työtehtävien hoitamiseen. Julkisella sektorilla myös tarkistetaan työnantajan toimesta virkavastuun mukaisesti potilasasiamiehen osaamistaso, eli vaaditaan tutkintotodistukset. Työnantaja on juridisesti vastuussa siitä, että paikan potilasasiamies osaa tehtävänsä. Myös yksityisen sektorin työnantaja. Työnantajan vastuu ei ole leikin asia. Jos joku henkilö saisi päähänsä väittää luikuripuhein työnantajalle, että hän voi hoitaa potilasasiamiehen tehtävät ja esim. aiheuttaa osaamattomuuttaan potilaille ja työnantajalle haittaa, niin se joku on huijari jonka toiminnasta työnantaja on vastuussa, koska työnantajan velvollisuuteen kuuluu palkata tehtävään ammattitaitoinen potilasasiamies, eikä mitään luikuria.

        Päteviä potilasasiamiehiä kyllä löytyy yksityisistäkin firmoista. Ja kun potilasasiamiehellä on terveydenhuollon ammattihenkilön koulutus, niin silloinhan hänen toimintansa automaattisesti kuuluu viranomaisvalvonnan piiriin. Toisin kuin jos yksityisen terveysfirman potilasasiamiehenä on esim. toimistonhoitaja. Toimistonhoitajia ei avi eikä valvira valvo. Mikä tietysti voi tuntua kätevältä asialta joidenkin terveysfirmojen mielestä...


    • Anonyymi

      Hyviä terapeutteja löytyy, olen samaa mieltä, omasta kokemuksesta. Ja huonojakin. Hyvä tuo kirjoituksesi.

      Kyseenalaistan kuitenkin sitä, miten puolueeton voi olla lääkäriaseman "oma" potilasasiamies. Jos lääkäriasemalla tai vaikka julkisessakin organisaatiossa on potilasasiamies palkkalistoilla, niin kyllä hän laulaa sen lauluja jonka leipää syö. Ehkä jossain isoissa organisaatioissa julkisella puolella missä on parempi virkasuoja kuin yksityisellä, ja missä on töissä useita potilasasiamiehiä niin että he voivat tukea toisiaan, ja jos paikkakunta on sellainen että huonon "kelin" sattuessa voi saada töitä muualtakin, niin voi olla parempi tilanne.

      Hyviä nuo sitaatit mitä kerroit muistutuksen tekemisestä. Noin se toimii monessa paikassa, minulla on kokemusta julkiselta. Muistutukseni kaikuivat kuuroille, suorastaan pehmustetuille korville. "Mitäs me kollegat...":)

    • Anonyymi

      Mielestäni on todella hyvä, että muistutuksen/kantelun laatimisesta puhutaan. Itse tein aikoinaan sen virheen, että suuntasin muistutuksen Psykologiliiton ammattieettiselle lautakunnalle. Tällainenkin mahdollisuus siis on olemassa, tai oli ainakin tuolloin. Kyseessä oli Turun kaupungin palveluksessa ollut henkilö, jonka kaltaiseen en olisi koskaan uskonut voivani apua etsiessä törmätä.

      Psykologiliitolla asian käsittely oli todella lepsua ja kesti uskomattoman kauan. Psykologi taas paljasti tässä prosessissa itsestään uusia puolia. Tai no, ehkä vain naiiviuttani en ollut odottanut sentään niin mittavaa kieroilua ja manipulointia. Minkäänlaiseen rehelliseen itsekritiikkiin hän ei kyennyt. Jopa Psykologiliiton yhteyshenkilö totesi myöhemmin puhelinkeskustelussa, että oman toiminnan arvioinnin sijasta tämä psykologi oli pyrkinyt puolustautumaan erittäin voimakkaasti. Tarkoitus kuitenkin kuulemma oli, että psykologi pyrkisi pohtimaan myös sitä, onko omassa työskentelyssä kehitettävää.

      Myöhemmin sain tietää, että tämä psykologi oli muistutusprosessin aikana opiskellut psykoterapeutiksi ja oli siirtynyt kaupungin hommista arvostetumpaan paikkaan. Kun asian ratkaisu ("ei voi ratkaista, koska osapuolten välillä ei yhteisymmärrystä") tuli, hän oli juuri päättämässä opintojaan. Tämä teki asiasta vielä vaikeamman käsittää - mitä psykoterapeuttiopiskelijoille oikein opetetaan? Manipulointia? Valehtelua? Oman käytöksen valkopesua uhriutumalla?

      Näistä asioista todella pitäisi puhua enemmän. Itse olen jopa miettinyt muistutuksen aikaisten materiaalien laittamista verkkoon, ihan mahdollisen keskustelun herättämiseksi, Toki ilman nimiä ja muita kohdentavia tietoja. Todennäköisesti tämä henkilö sentään oppi tapahtuneesta varovaiseksi.

    • Anonyymi

      "muistutuksen aikaisten materiaalien laittamista verkkoon, ihan mahdollisen keskustelun herättämiseksi,"

      Se olisi hyvä. Tietenkin, todella, niin ettei ketään tunnisteta. Malleja muistutusten tekemiselle ei ole liikoja saatavilla :) Ja muutenkin keskustelua näistä asioista tarvitaan.

      Olen itsekin tehnyt muistutuksen, eri ympäristössä tosin, sairaalahoitoon liittyen. Olen joskus ajatellut jakaa jotenkin sitä tekstiä, ihan vaan muille avuksi. Hieman vaikealta on toistaiseksi tuntunut, koska asia on vielä liian "lähellä" ja todella kipeä. - Ja helposti tulee itselle se tunne, että vaikka karsisin siitä kaiken mahdollisen tunnistettavan, niin että omia asioitani kuitenkin levittelisin ja, jospa joku tunnistaa. Minullahan ei ole siinä mitään hävettävää, päinvastoin, vaan niillä jotka vahingoittivat minua siinä prosessissa, muka työnsä puitteissa. Mutta uhrin asema on raskas ja itse muistutuksen tekemisessäkin oli niin paljon kamalaa, että tuntuu että pääsisi helpommalla jos vain unohtaisi koko asian. Mutta haluaisin auttaa muita, ja ettei kukaan joutuisi samaan. - Muistutuksen tulos oli muuten nolla, mutta sehän ei liene kenellekään yllätys kun asia koskee psykiatriaa.;) ja olen iloinen että valitin kuitenkin, koska vaikkei heidän tarvinnut antaa kenellekään seuraamuksia, niin tulivat kuitenkin miettineeksi ja ei se varmaan ollut kivaa niitä minun (huolellisesti laadittuja) tekstejäni lukea kuitenkaan. Heillekään.

      Anonyymi 11.7.2019 9:53

    • Anonyymi

      "Tämä teki asiasta vielä vaikeamman käsittää - mitä psykoterapeuttiopiskelijoille oikein opetetaan? Manipulointia? "

      Jatkan. Ei niille psykoterapeuttiopiskelijoille kyllä välttämättä opeteta tarpeeksi itsetuntemusta, se riippuu siitä paljonko käyvät ns. omassa terapiassa. Kun sanoit että hän opiskeli terapeutiksi muistutusprosessin aikana, niin oli ilmeisesti aika lyhyt koulutus, ehkä joku kognitiivinen tai ratkaisukeskeinen? Niissä on hyvin vähän omaa terapiaa pakollisena vaatimuksena. Todella pinnallinen pätkä. Jotkut saattavat käydä enemmänkin vapaaehtoisesti, mutta kun sitä ei pidetä tärkeinä monissakaan terapiakoulutuksissa. Ajatellaan esim., ettei terapeutin persoonalla ole niin väliä. Vaikka juuri sillä on väliä, ja sillä, kuinka terapeutin ja asiakkaan persoonat sointuvat yhteen, ymmärtävätkö he toisiaan.

      Ja tosiaan nuo manipulointi- ym. taipumukset, jotka varmasti liittyvät terapeutin omiin syviin (ei ehkä pinnalta näkyviin) ongelmiin pitäisi saada pois tai ainakin vähenemään riittävän pitkällä koulutusterapialla. Muuten niitä ei edes tiedosta. Moni terapeutti onkin käytännössä tällainen "loose cannon", irtotykki, joka ampuu minne sattuu... Syyttää asiakkaita virheistään, joita ei edes tiedosta.

      Asiakkaalla on aina oikeus kysyä terapeutin tai psykologin koulutuksesta ja omasta terapiasta, oli kyseesä julkinen tai yksityinen.

      Anonyymi 11.7.2019 9:53

    • Anonyymi

      Hei Anonyymi, kiitokset kommenteistasi! Olen siis se edellinen anonyymi, joka kirjoitti muistutuksen tekemisestä Psykologiliitolle. Se minun tekstini ei ehkä olisi rakenteeltaan malliksi kelpaava muille, mutta sisällön puolesta voisi olla jotain hyödyllistä.

      Tekstin laatiminen oli todella rankkaa, kun asiat joutui siinä käymään läpi ja tavallaan elämään uudelleen. Varmaan se oli hyväksikin ja jopa helpotti oloa, mutta itse kirjoittaminen otti koville. Joutui myös kohtaamaan oman häpeän tunteensa: mikä minussa oli (tai on) vikana, kun ammattiauttaja uskalsi käyttäytya noin? Näkeekö minusta jo kilometrin päähän, että olen vaaraton enkä osaa puolustaa itseäni?

      Tuntui että psykologi käänsi kaiken minusta johtuvaksi ja siirsi keskustelun minuun. Hän mm. otti esiin sen, etten muka ollut halukas "oikeaan" psykoterapiaan, mikä taas kertoi minusta sitä ja sitä. Kuitenkin papereissa selvästi luki, ettei poliklinikan lääkäri katsonut minun olevan kelpoinen pääsemään Kelan terapian piiriin! Tämänkin hän käänsi päälaelleen ja löysi keinon kääntää painopiste minuun ja vikoihini. Vastaavia esimerkkejä olisi monta.

      Mainitsin että kyseinen henkilö oli muistuksen käsittelyn aikaan psykoterapiakoulutuksessa. Kyseessä oli psykodynaaminen suuntaus, ei mikään lyhytterapia. Ehkä hän otti niin hyökkäävän (eikä kovin rehellisen...) asenteen siksi, että lähellä häämötti hyvä työpaikka ja vakaa asema. Tavallaan tuon ymmärtää, mutta vaikea hyväksyä.

      Hyvä kuitenkin, että näistä syntyy keskustelua.

    • Anonyymi

      Nyt on todella kiinnostavaa, tärkeää ja hyödyllistä keskustelua ja tietoa tässä ketjussa. Kiitos :)

      Psykoterapeuttien koulutussysteemi kyllä tuntuu olevan mystistä hommaa! Valitettavasti siitä eivät potilaat osaa kysyä, eivätkä aina uskallakaan silloin kun etsivät itselleen / perheenjäsenelle sopivaa terapeuttia. Psykoterapiakoulutusta annetaan niin monen erilaisen tahon kautta, ettei niistä tavallinen ihminen pääse selville nettihakujenkaan avulla. Onko psykoterapeuttikoultuksen järjestäjistä missään kootusti tietoa esillä? THL:ssä? Valvirassa?

      Näihin kysymyksiin olisi kiva saada vastaus:

      Mistä kaikkialta, keiden järjestämistä ja vastuulla olevista koulutuspaikoista psykoterapeutit hankkivat Valviran hyväksymän osaamisensa? Entä miten hyvin koulutuksen antaja, koulutuksesta vastaava henkilö/taho valvoo sitä, että koulututettavat soveltuvat alallle, toisten ihmisten auttajiksi, psykoterapeutiksi? Ja millainen toimintamalli koulutuksesta vastaavalla taholla on, jos kesken koulutuksen ilmenee, että koulutettava henkilö ei sovellu alallle? Koulutuksen hintahan on korkea, etenkin psykodynaamisessa. Mutkistaako se kouluttajan halukkuutta valvoa alalle soveltuvuutta koko koulutuksen ajan? Entä jos alalle soveltumattoman koulutus keskeytetään, niin millaiset sopimuskäytännöt silloin astuvat voimaan, kenen maksettavaksi, piikkiin väärä opiskelijavalinta menee, opiskelijan, koulutuksesta vastaavan tahon, koulutuksen järjestäjän, yhteiskunnan...

      Terveydenhuollon muiden ammattilaisten koulutussisällöt ovat hyvin avoimia, joten tiedetään, että niihin kuuluu alaa säätelevän lainsäädännön opiskelu. Mutta miten on psykoterapeuttikoulutuksissa, onko niissä esillä omaa työtä säätelevä lainsäädäntö ja missä määrin? Vai ajatellaanko kouluttajien, koulutettavien ja virallisten valvojien taholta, että psykoterapeuttityössä tarvittavat lait on varsinaisen ammatin ohella opiskeltu ja tajuttu, ja se riittää terapeutin työssäkin? Ja mitenkähän on koulutuksessa painotettu täydennyskoulutuksen tarvetta? Moni terapeutti työskentelee ammatinharjoittajana, eikä heidän työtään valvo läheltä kukaan muu kuin he itse.

      Nämä koulutusasioiden selvittämiset ovat mielestäni tärkeitä, jottei ammattitaidottomuus tule aiheuttamaan hoitovirheitä laajemminkin sitten kun joskus terapiatakuu toteutuu. Lyhyessäkin terapiajaksossa huono hoito voi aiheuttaa potilaalle suurta haittaa, ja paha ehtii niittää satoa. Tämä pitää uskaltaa ymmärtää. Realismi on potilasturvallisuutta myös mielenterveysongelmien hoidossa. Sen ovat tajunneet jo psykiatrit, ainakin SuomiAreenan keskustelun perusteella. Niin innokkaasti siellä hehkutettiin psykiatriaan kenties tulevaa uutta käytäntöä, toipumisorientaatiota eli paradigman muutosta. Mikä suomeksi tarkoittaa sitä, että myös psykiatrian luotsaamissa mielenterveyden hoitokäytännöissä on noudatettava perustuslakia ja potilaslakia, eikä mikään käypä hoito -suositus mene lakien edelle.

    • Anonyymi

      Edellä mainitsemastani mielenterveyshoidon paradigman muutoksesta selkeää tietoa esimerkiksi opinnäytetyössä, jonka nimi on 'Mielenterveyspotilaan toipumisorientaation edistäminen'. Se on tehty Turun AMK:hon sairaanhoitajien koulutuslinjalle vuonna 2017. Löytyy netistä, kun googlaa nimen. Työstä ilmenee tekijöidensä terve asenne potilaiden masennukseen ja siitä toipumiseen sekä isompiinkin henkisiin ongelmiin ja psykiatrisiin sairauksiin.

      Opinnäytetyön tekijät toteavat toipumisen tarkoittavan sitä, että sairauden oireet vähenevät tai loppuvat kokonaan. Toipumisorientaatiossa puolestaan terveys ja hyvinvointi kohenevat ja tyydytystä tuova elämä on mahdollista sairauden haasteiden keskelläkin. "Tässä opinnäytetyössä toipuminen ja toipumisorientaatio tarkoittavat samaa asiaa."

      Kannattaa lukaista tuo työ ja arvioida sitten, onko oma psykoterepeutti ajan hermoilla ja vaikuttavan hoidon jäljillä.

    • Anonyymi

      Onkohan Hannu Lauermalla vastaanottoa yksityissektorilla? Ei löydy yhteystietoja googlaamalla joten ei ehkä ole.

    • Anonyymi

      Alkuperäiseen vastaukseen, KELAn terapeutit löytää täältä: https://asiointi.kela.fi/palvelutuottajarekisteri/

      Valitsisin terapeutin, jolla on oikeat sivut, ei mitään Googlen sähköpostia ja jolla olisi kognitiivinen tai ratkaisukeskeinen koulutustausta - vaikka näitä kritisoidaankin sillä perusteella, että heidän oma itsetuntemuksensa on heikompi ja vain dynaamiset sekä analyyttiset menetelmät ovat sellaisia, joissa terapeutti on itse käynyt pitkän terapian - kyllä, heidän mukaansa vain pitkällä terapialla pärjää. Ensin vointi huonontuu ja terapiassa menee ikuisuus.

      Ottaisin ensin mieltä valmentavan suuntauksen, ei sellaisen jossa on äiti - lapsi asetelma ja terapiassa eletään omaa elämäänsä, joka voi haitata oikeaa elämää.

    • Anonyymi

      "Alkuperäiseen vastaukseen, KELAn terapeutit löytää täältä: https://asiointi.kela.fi/palvelutuottajarekisteri/

      Valitsisin terapeutin, jolla on oikeat sivut..."

      Olen tässä sinun kanssa samaa mieltä! Ehdottomasti kannattaa käyttää terapeutin etsinnässä apuna Kelan sivuilla olevaa hakupalvelua. Tosin siihenkään ei voi sinisilmäisesti luottaa. Huhujen mukaan psykoterapiahoidon laadun ja potilasturvallisuuden omavalvonta tuottaa joillekin psykoterapeuteille ja psykoterapiapaikoille ylivoimaisia vaikeuksia. Siksi ongelmien esilletulo ja selvittely on jälkikäteistä. Tästä syystä psykoterapiapalvelun luotettavuudesta kertova tilanne ei välttämättä ole ajantasainen Kelan terapeuttihakupalvelussa.

      Psykoterapian laadun ja potilasturvallisuuden etukäteisvalvonnassa kaiken a ja o on tehokas omavalvonta, ja tässä potilasasiamies on tärkeässä roolissa. Edellä kirjoitettujen kommenttitietojen vuoksi suosittelen terapeutin etsijöitä kiinnittämään huomiota myös siihen, miten omavalvonta on järjestetty ja onko potilasasiamies potilaan käytössä.

      Vastaukseni ketjun alkuperäiseen kysymykseen on, että suosittelen Terveystalon psykoterapeutteja, koska sen nettisivuillakin on tieto, jonka mukaan "Terveystalon potilasasiamies toimii myös itsenäisten ammatinharjoittajien ja ammatinharjoittajayhtiöiden potilasasiamiehenä Terveystalon toiminnan osalta". Terveystalossa käyvä potilas ei siis jää yksin ja vaille tarvitsemaansa tietoa ja apua, jos psykoterapeutin hoidossa ja/tai potilaiden potilasturvallisuudessa ilmenee ongelmia.

    • Anonyymi

      Mitä terapiapalveluiden omavalvonta tarkoittaa? Miten se toimii ja toteutuu?

      "Psykoterapian laadun ja potilasturvallisuuden etukäteisvalvonnassa kaiken a ja o on tehokas omavalvonta, ja tässä potilasasiamies on tärkeässä roolissa. Edellä kirjoitettujen kommenttitietojen vuoksi suosittelen terapeutin etsijöitä kiinnittämään huomiota myös siihen, miten omavalvonta on järjestetty ja onko potilasasiamies potilaan käytössä."

      • Anonyymi

        Kysyt: "Mitä terapiapalveluiden omavalvonta tarkoittaa? Miten se toimii ja toteutuu?"

        Vastaus: Siitä nyt ei ota selvää Erkkikään.

        Psykoterapiapalveluiden omavalvonnasta ei ole kirjoitettu sen paremmin tieteellisiä artikkeleita kuin mitään muutakaan. Asia ei jostain syystä kiinnosta ketään. Ehkä siksi, että näissä meidän psykiatrisissa käypä hoito -suosituksissa money talks. Tämä näkyy etenkin yksityisen sektorin tarjoamissa psykiatria- ja psykoterapiapalveluissa. Eli se nyt vaan on nimenomaan rahastajien kannalta niin, että sitä parempi mitä vähemmän mielenterveyshoitojen oikeaa vaikutavuutta ja turvallisuutta läheltä omavalvonnan keinoin seurataan.

        Yliopistot ovat alkaneet kouluttaa psykoterapeutteja, mutta eipä siinäkään koulutuksessa liiemmin taideta omavalvontaan kiinnittää huomiota. Terapeuttikoulutuksesta löytyy Duodecim-lehdestä artikkeli: Psykoterapia ja yliopistoyhteistyö, 2013;129(19):1964-5, Jorma Piha ja Jarl Wahlström


      • Anonyymi

        Meille kaveri vinkkasi, että Valviran sivuilta löytyy tietoa siitä, mitä laadukas psykoterapiapalvelu eli laajemmin terveydenhuollon palvelu sisältää ja mitä omavalvonta tarkoittaa terveydenhuollon palveluissa. Tässä vinkki eteen päin! Pääset tietoihin kun googlaat sanat:
        -valvira
        -omavalvontasuunnitelma

        Huhut on huhuja, mutta joskus ne kannattaa ottaa vakavasti. Valitettavasti vieläkin kuuluu olevan psykoterapiapaikkoja, joissa toimivien henkilöiden oma edunvalvonta päihittää potilasturvallisuuden ja siksi omavalvonnasta laistetaan. Tässä onnistutaan, koska henkisesti väsyneet potilaat ja heidän omaisensa eivät jaksa kysellä potilasoikeuksien perään. Saati että jaksaisivat selvittää ja tehdä muistutuksia ja kanteluja.

        Usein kuulee myös väitettävän, että yksityissektorilla itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiva psykoterapeutti tai psykiatri ei voi edes tehdä toimintaansa liittyvää omavalvontaa. Tämä on puppupuhetta. Googlaamallakin löytyy esimerkkejä siitä, että omavalvontaa voi aina tehdä eikä se ole edes vaikeaa. Ohjeethan omavalvontasuunnitelman tekoonkin löytyy Valviran nettisivuilta, ja tätä ohjetta on osannut käyttää ainakin eräs googlaamani traumapsykoterapiaa antava terveydenhuollon ammattilainen.

        Saatiin kaverilta myös sellainen vinkki, että häpeilemättä kannattaa googlata psykoterapeuttiehdokkaiden nimet. Ei paljastunu mitään kummia, joten en tiedä miten oltaisiin toimittu, jos jostain ehdokkaasta olisi netissä ollut ikävää tietoa. Kun se on kuitenkin myös niin että pelkkään nettitietoon ei voi luottaa.


    • Anonyymi

      Koska nykyään on laajemminkin terveydenhuollossa toimivien ammattilaisten yleisessä tiedossa, että psykoterapioissa on laatu kirjavaa ja potilasturvallisuuden valvonnassa vaikeuksia, ja joidenkin ammatinharjoittajapsykiatrien tekemissä diagnosoinneissakin erikoisia ongelmia, niin on todella hyvä, että näistä asioista keskustellaan myös täällä nettipalstalla, potilaiden kesken. Realistinen, oikea tieto on potilaillekin tärkeää, jotteivat he täysin sinisilmäisesti luota vastaanotolla kuulemiinsa terveydenhuollon ammattilaisten puheisiin. Mielenterveyshoidossa potilailta vaadittu täydellinen luottamus ei ole aina potilaiden parhaaksi!

      Jostain syystä Terveystalo on nyt hoksannut lisätä potilasasiamiesinfoonsa erikseen tuon edellä olevassa kommentissa mainitun tiedon "Terveystalon potilasasiamies toimii myös itsenäisten ammatinharjoittajien ja ammatinharjoittajayhtiöiden potilasasiamiehenä Terveystalon toiminnan osalta".

      Kun itse taannoin vähän selvittelin, miten potilasasiamiestoimintaa on yksityisellä terveyspuolella järjestetty niin ilmeni, että ainakin näissä isoimmissa terveysfirmoissa - Terveystalo, Mehiläinen, Pihlajalinna - vaikuttaa olevan käytäntönä se, että niissä tehdään hoidonlaatu- ja potilasturvallisuussyistä yksiköissä työskentelevien ammatinharjoittajien kanssa sellaiset sopimukset, joissa huomioidaan potilaslain mukaiset potilaan oikeudet, sekä turvataan terveysyksikön mahdollisuudet puuttua heti tilanteisiin, joissa vastaanottotilaa vuokraavan ammatinharjoittajan kohdalla ilmenee ongelmia ammattitaidossa / diagnosoinneissa / hoidossa / kohtelussa siten, että potilaan/potilaiden terveys vaarantuu.

    • Anonyymi

      "Mielenterveyshoidossa potilailta vaadittu täydellinen luottamus ei ole aina potilaiden parhaaksi!"

      Sanoit tärkeän asian. Siinä olisi oikeastaan kokonaan uuden keskustelun paikka.

      Kiitos että jaat mitä olet selvittänyt psykoterapioiden valvonnasta. Itse kyseenalaistan kuitenkin sen, onko terapiatoiminta ylipäätään oikeassa paikassa osana terveydenhuoltoa. Terapia on vuorovaikutteista psykososiaalisen tuen antamista, ja sellaisena se ei mielestäni kohdistu ongelmiin, jotka olisivat pohjimmiltaan lääketieteellisiä. En näe psyyken ongelmia sairautena (siltäkään osin, kun ne heijastuvat fysiikkaan, kuten kaikki ihmismielen tilanteet).

      Monet terapia-asiakkaiden saamassaan palvelussa kokemista ongelmista juontavat joltain osin terapioiden kytkemisestä nykyiseen lääketieteeseen ja sen ihmiskuvaan, ja terveydenhuoltojärjestelmään. Asia on ehkä liian pitkä puitavaksi tässä, mutta totean vaan, että mielestäni terapioita pitäisi toteuttaa ja niitä pitäisi myös valvoa esimerkiksi sosiaalihuollon osana, tai jonkun muun, ei-lääketieteellisen viitekehyksen osana.

      Kiitos selvityksistäsi, niistä on varmaan apua monelle.

    • Anonyymi

      "En näe psyyken ongelmia sairautena (siltäkään osin, kun ne heijastuvat fysiikkaan, kuten kaikki ihmismielen tilanteet). Monet terapia-asiakkaiden saamassaan palvelussa kokemista ongelmista juontavat joltain osin terapioiden kytkemisestä nykyiseen lääketieteeseen ja sen ihmiskuvaan, ja terveydenhuoltojärjestelmään."

      Olen samaa mieltä. (Olen Anonyymi 1.8.2019 8:04)

      Omalla kohdallani psyyken ongelmat olivat seurausta elämäntilannevaikeuksista. Niitä pahensi tämä yksityissektorin uumeniin (työelämä)ongelmiaan paennut psykiatripsykoterapeutti (hän kertoi ongelmistaan minulle). Huijarimaisin manipulointikeinoin hän hyväksikäytti elämäntilanneahdistustani. Myös taloudellisesti niin että rahavaikeuteni eivät päättyneet siihenkään, kun pääsin eroon hänestä ja hänen ns. rahastusmielessä antamastaan hoidosta. Eikä hän rahastanut vain minua väärillä diagnooseillaan ja väärillä hoidoillaan, vaan myös yhteiskuntaa. Hänelle on maksettu kelakorvauksia psykoterapiakuntoutuksesta ja sairaudenhoidosta, ja myös kunta on osallistunut hänen antamansa ns. hoidon kustannuksiin.

      Nyt kun olen päässyt eroon tuosta erikoisesta terveydenhuollon ammattihenkilöstä niin olen helpottunut ja nykyään hyvin luottavainenkin sen suhteen, että päivistäni vähitellen poistuu tämä suru, joka johtuu siitä että ison osan elämästäni varasti terveydenhuollon ammattihenkilö; en vielä tiedä toimiko hän tyhmyttään vai tahallisesti. Nykyään en voi kuin ihmetellä kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat tuon psykiatripsykoterapeutin epäeettisyydestä ja epäammatillisuudesta aavistelleet/tienneet mutteivat siihen puuttuneet. Puuttumattomuudella tuo väärä toiminta on normalisoitu.

      Olen selvitellyt itselleni yksityissektorin terveydenhuollon valvontaan liittyviä seikkoja, koska tuon psykiatripsykoterapeutin ja hänen vastaanottopaikkansa johdon antamat selittelyt eivät ole valaisseet tapahtunutta, vaan herättäneet enemmän kysymyksiä siitä, miksi siellä asiat ovat menneet niin kuin ovat. Syiden kaivelu oikeaa tietoa hankkimalla auttaa henkisesti. Oikea tieto poistaa hämmenystäni ja antaa varmuutta omalle olemiselle.

      Minua auttaa tässä tilanteessa myös se, että tiedän saavani tarvitsemani avun omasta terveyskeskuksestani. Sanon tämän, koska on tärkeää, että julkinen perusterveydenhuolto toimii. Ja silloin kun ei toimi, niin havaittujen ongelmien korjaaminen kyllä pistää toimimaan!

    • Anonyymi

      Turusta psykoterapeuttia etsivänä kiinnostaa anonyymin kirjoittama kohta " ...niissä tehdään hoidonlaatu- ja potilasturvallisuussyistä yksiköissä työskentelevien ammatinharjoittajien kanssa sellaiset sopimukset, joissa huomioidaan potilaslain mukaiset potilaan oikeudet, sekä turvataan terveysyksikön mahdollisuudet puuttua heti tilanteisiin, joissa vastaanottotilaa vuokraavan ammatinharjoittajan kohdalla ilmenee ongelmia... "

      Kysymys jollekin joka tietää. Pitääkö minun nyt varmuuden vuoksi kysellä aina myös että onko psykoterapiapaikassa vastaanottava psykoterautti työsuhteessa vai ammatinharjoittaja vai yrittäjä ja millainen sopimussisältö on tehty psykoterapiapaikan kanssa jos hän on siellä ammatinharjoittajana tai yrittäjänä jotta saan apua jos hoidossa ilmenee ongelmia vai kertovatko psykoterapeutit tämän heti kaikille jotka ovat tulossa potilaaksi vai kerrotaanko sopimustiedot jossain julkisessa palvelussa esimerkiksi Valvirassa??????? Sillä eihän sitä koskaan tiedä mitä hoidon laatua saa kun ummikkona sopivaa psykoterapeuttia etsii eli apua voi tarvita jos huono valinta tulee tehtyä.

      Edellä on annettu linkki Kelan terapeuttihakupalveluun. Kiitos siitä ja tiedoksi että siellä olevat hakemani Turun psykoterapeutit olivat ainakin loppukeväästä täynnä niin että uusia potilaita ei otettu. Joten pakko hakea nyt muitakin kuin mitä Kelan listoilla on koska opiskelut alkaa kohta ja olisi hyvä saada ajoissa terveysasiat toimimaan.

      Voisiko joku ystävällisesti vastata kysymykseeni tai neuvoa mistä voin asiaa kysyä. Kiitos etukäteen.

    • Anonyymi

      Heiltä itseltään voi kysyä. Yleensä eivät ota noita asioita puheeksi, oman kokemukseni mukaan ainakaan.

      Tuollainen kysymys olisi myös hyvä testikysymys heidän asenteistaan asiakkaita ja asiakkaan oikeuksia kohtaan. Jotkut saattavat tulkita sen vaikka paranoiaan viittaavaksi - eivät sano suoraan, mutta jos vihjaavat, että olet epäluuloinen tms. tai että kysymyksesi hämmästyttää häntä, niin kannattaisi ehkä jo siinä vaiheessa kävellä ulos... Tässä paljastuu paljon terapeutin ihmiskuvasta, ja onko hän ammatillisen suuntautumisensa puolesta kallellaan enemmän ns. biomedikaaliseen, diagnosoivaan suuntaan, vai humanistiseen. Jälkimmäiseltä "osastolta" saattaisi löytyä enemmän ymmärrystä tässäkin suhteessa.

      Jos psykoterapiapaikassa on joku yleinen neuvonta tms. niin sieltä voisi ihan ensimmäiseksi kysyä, millä sopimuksella terapeutit ovat heillä yleensä, onko potilasasiamiestä jne. Jotkut terapeutit työskentelevät pienemmissä kollektiiveissa, joissa ei ole yhteistä asiakaspalvelua. Jotkut taas pitävät omaa yksityisvastaanottoa, esim. minun terapeuttini oli sellainen. Hän ymmärsi erittäin hyvin asiakkaan asemaa, ja kannusti minua aina puolustamaan oikeuksiani (oli psykodynaaminen terapeutti). Hän jopa auttoi minua laatimaan aikoinaan eräitä valituskirjelmiä psykiatrisesta hoidosta, mutta se on toinen juttu...
      Anonyymi
      1.8.2019 9:39

      • Anonyymi

        "Tuollainen kysymys olisi myös hyvä testikysymys heidän asenteistaan asiakkaita ja asiakkaan oikeuksia kohtaan. Jotkut saattavat tulkita sen vaikka paranoiaan viittaavaksi - eivät sano suoraan, mutta jos vihjaavat, että olet epäluuloinen tms. tai että kysymyksesi hämmästyttää häntä --- "

        Jos joku psykoterapeutti tekee potilaan luonnollisista kysymyksistä mainitsemiasi tulkintoja, niin se on merkki siitä, että hänellä ei ole työssään tarvittavaa ammattitaitoa. Joko hän on hankkinut koulutuksensa huonolta kouluttajalta tai hänellä on ollut oppimisongelmia, jotka ovat estäneet oikean tiedon perillemenon. Toisaalta halu diagnosoida potilaan oikeuksien käyttäjät sairaiksi voi kertoa myös siitä, että diagnosoijalla itsellään on ongelma, joka vaatisi diagnosointia.

        Terveydenhuollossa työskentelevien kuuluu tietää, mitä omaan alaan vaikuttavassa lainsäädännössä sanotaan. Esimerkiksi potilaslaki on säädetty myös siksi, että se tukee terveydenhuollon yksiköissä tehtävää omavalvontaa. Potilaslaki kannustaa potilaita omatoimisuuteen ja omatoimisista potilaista omavalvonta hyötyy aina. Kun joku potilas esittää kysymyksiä, niin samalla saadaan tietoa siitä, mistä asioista kaikki potilaat tarvitsevat tietoa. Sen jälkeen osataankin jo tarjota potilaille heidän tarvitsemaansa tietoa suoraan omatoimisesti, ilman että jokainen potilas joutuu samoja kyselemään. Potilailla on tärkeä rooli omavalvonnan onnistumisessa!


      • Anonyymi

        "Jos joku psykoterapeutti tekee potilaan luonnollisista kysymyksistä mainitsemiasi tulkintoja, niin se on merkki siitä, että hänellä ei ole työssään tarvittavaa ammattitaitoa."

        Joo. Olen vaan tullut vähän kyyniseksi, kun olen tavannut aika monta terapeuttia ja muuta mt-työntekijää... Heitä on todella moneen junaan.
        Asiallisiakin onneksi on.

        Ne on todellakin vaan ihmisiä, ja koulutus vinouttaa ja vääristää heidän suhtautumistaan kanssaihmisiin monilla tavoilla, sen lisäksi että se antaa - tai pitäisi ainakin antaa - joitakin auttamisvalmiuksia. Jotkut heistä jopa tiedostavat tämän. Eräs terapeutti, jolla en aloittanut erinäisistä syistä vaikka hän oli mielestäni hyvä, kertoi kokeneensa että terapiakoulutuksella oli ollut häneen hieman falsifioiva vaikutus suhtautumisessa asiakkaisiin.

        Parempi kuitenkin käydä kouluttautuneella ja omat terapiat hyvin käyneellä terapeutilla, mieluummin kuin pikakurssit käyneellä maallikolla. Asiakkaan pitää vaan itse olla todella, todella valveutunut ja kriittinen, ja terapia-asiakkaalla ei pitäisi olla lainkaan huono itsetunto eikä niin suuri hätä ettei ehdi tai jaksa arvioida terapiasuhdetta... isoja vaatimuksia siis, vaikeuksissa olevalle ihmiselle. Mutta parempi katsoa kuin katua.

        Anonyymi
        1.8.2019 9:39


    • Anonyymi

      Eikös se ole Poliklinikka Toivolan Kai Erik Neuvonen, jonka potilaista moni on ottanut yhteyttä johtoon ja ongelmia on hoidettu terapeuttia vaihtamalla. Miksi tuota nyt ei voi suoraan sanoa. Vai onko se muka joku turkulainen salaisuus, vähän kuin ennen vanhaanTuruntauti, mistä ei saa ulkopuoliset avoimesti puhua, jotteivat potilaat säikähdä tai jotain, häh?

    • Anonyymi

      Onko verkossa mitään paikkaa, missä voisi keskustella näistä asioista ilman pelkoa siitä, että viesti menee "sopimattomana" poistoon? Itseäni kiinnostaisi esim. juuri Poliklinikka Toivolan nykytilanne, koska minulla on erittäin huono kokemus eräästä sittemmin sinne siirtyneestä psykologista. Ehkä kanteluni vähäisessä määrin jopa auttoi hänen tulevia potilaitaan - nyt hän tuskin uskaltaa enää toimia ihan miten tahansa, mutta silti olen aiheesta kiinnostunut. Haluaisin kirjoittaa siitä verkossa lisää ja kaikki tiedot olisivat suotavia.

    • Anonyymi

      "Itseäni kiinnostaisi esim. juuri Poliklinikka Toivolan nykytilanne, koska minulla on erittäin huono kokemus eräästä sittemmin sinne siirtyneestä psykologista [...]"

      Tähän voi todeta Poliklinikka Toivolasta, että potilasturvallisuutta ajatellen siellä on ollut toivoton tilanne, koska johto ja Toivolaa ylläpitävän säätiön hallitus on tyytynyt vuosikausien ajan vain huokailemaan "we have a big problem". Tarvittaviin toimenpiteisiin ei ole jostain syystä ryhdytty. Jos siellä olisi huokailujen sijaan otettu yhteyttä valvontaviranomaiseen ja ilmoitettu "Valvira, we have a big problem" niin... No niinpä niin, mutta niin ei ole toimittu! Kuulemma on tarvittu sitkeänahkainen entinen potilas, joka on vienyt viestiä valvontaviranomaiselle. Hmm. Nykytilannetta ajatellen voi olla hyväksikin, että siellä työskentelee nyt joku sellainen terapeutti, joka ei enää uskalla riskeerata uraansa.

      Miksi Poliklinikka Toivola on halunnut peitellä ongelmia viimeiseen asti? Mitä olisi paljastunut, jos sieltä oltaisiin oltu ajoissa yhteydessä valvontaviranomaiseen? Siitä ei ole tietoa, mutta olisiko jollain muulla? Tiedosta saattaa olla hyötyä niille potilaille, jotka etsivät Turusta psykoterapeuttia.

    • Anonyymi

      Luin äsken vastineet, jotka Poliklinikka Toivolassa työskentelevä psykologi oli kirjoittanut hänestä tekemääni kanteluun. Kyseinen henkilö oli tuolloin työssä julkisella puolella ja siirtyi Toivolaan valmistuttuaan psykoterapeutiksi. En ollut edes muistanut, kuinka valheellisia ja ovelia hänen vastauksensa olivat. Tulen ehdottomasti julkaisemaan kyseiset tekstit (nimiä lukuun ottamatta), kun ehdin ottaa tuon projektin työn alle.

      • Anonyymi

        Toivottavasti ehdit ottaa tuon projektisi työn alle lähiaikoina. Nythän käydään paljon keskustelua siitä miten terapiatakuu toteutetaan niin että terapialaatu on hyvää ja terapia potilaille turvallista.

        On hyvä, että kantelukäsittelyongelmistakin puhutaan avoimesti. Osaavat potilaat etukäteen arvioida mitä asioita otettava huomioon kun valitsee terapeuttia. Ja varmasti myös terveydenhuollon ammattihenkilöitä kiinnostaa tietää, miten terapeutit saattavat hyödyntää hoitosuhdetta kanteluvastauksissaan.

        Katso miten ratkaisuja on anonymisoitu kun niitä on julkaista, niistä mallia!


    • Anonyymi

      Minäkin haluaisin lukea. Tunnistetiedot tietysti karsittuina.

      Anonyymi
      1.8.2019 9:39

    • Anonyymi

      Täällä keskustelun kohteena oleva Turussa toimiva yksityissektorin terveysyksikkö, joka tarjoaa psykiatrian ja psykoterapian palveluja on nykyään nimeltään Poliklinikka Toivola Psykoterapia Turku. 'Psykoterapia Turku' on lisätty nettisivuilla olevaan yksikön nimeen äskettäin.

      Sivuilta löytyy nyt myös tieteellisesti tutkittua tietoa siellä annettavan pitkien psykoterapioiden vaikuttavuudesta. Tutkimus löytyy nettisivujen kohdasta 'Poliklinikka Toivola Psykoterapia Turku / Psykoterapiasta'. Kohdassa kerrotaan että psykoterapian pituus on osoittautunut tärkeäksi terapian vaikuttavuuden kannalta, sillä "tutkimuksissa lyhyet terapiat vaikuttivat nopeammin, mutta pidemmät hoitomuodot olivat vaikuttavimpia pitkällä tähtäimellä". Lisätietoa vaikuttavuudesta ohjaa yliopiston sivuille, jossa on artikkeli

      - Keinänen, M., & Takalo, A. (2013). Uutta tutkimustietoa psykodynaamisen psykoterapian tuloksellisuudesta. Psykoanalyyttinen psykoterapia, 2013 (9), 4-10.

      Turku harkitsee erikoissairaanhoidollisten mielenterveyspalvelujen hankkimista yksityissektorilta, koska Tyksin psykiatrinen erikoissairaanhoito ei toimi henkilökuntapulan ja eräiden muiden syiden vuoksi riittävän hyvin.

    • Anonyymi

      <<Turku harkitsee erikoissairaanhoidollisten mielenterveyspalvelujen hankkimista yksityissektorilta, koska Tyksin psykiatrinen erikoissairaanhoito ei toimi henkilökuntapulan ja eräiden muiden syiden vuoksi riittävän hyvin.>>

      mitäs nuo "eräät muut syyt" on ja pitäiskö potilaittenki ja vakavasti sairaitten omaisten kans tietää niistä ja noista henkilökuntapulanki syistä jotain, elikä onko tilanne sellane että erikoissairaanhoitoo tarttevien potilaitten kannattaa mennä suoraan yksityisel puolel ja voiks ylipäätään nykytilantees noitten turus ja varsinais-suomes toimivien yksityisten paikkojen antamiin hoidonlaatutietoihinkaa luottaa ku sairaanhoitopiirin tykspsykiatrias on ongelmia eikä varmaa siks sielläkää ehitä kaikkee tarkistamaan yksityisten antamist psyk.hoidoist kute lääkkeistä ja terapioista

      tohon alkuperäisen viestin aiheeseen niin onks ny ylipäätää tyksissäkää antaa hvyälaatusista psykoterapeuteista listaa potilaille

      potilasjärjestöissä puhutaa siitä että hoidon laatu selvitystä pitäis tyksissäki tehä ja onneks ainakin lasten psykiatriaan liittyvien ostopalvelujen hankinta-asioita tyksissä nyt selvitetään tyksin nettisivutietojen mukaan, ja tätä samaa pitäis tehä aikuistenki kohalla

      entäs mitäs asioita potilailla on lupa kysyä tyksin tai keilt ny tahansa psykiatreilta kun turkulaisessa aamuset lehdessä kerrotaan et potilaitten pitää ite selvittää psykiatrien määräämien käypä hoito suositusten mukasten psyk. hoitojen korvattavuusasiat, eikä tyksin psykiatrian puolel potilastietojakaa aina tarkisteta että mitä sairauksia on potilaalla aiemmin diagnosoitu ja millä lääkkeillä ja hoidoilla mitäki diagnoosia hoidettu ja kuka diagnosoinnu ja hoitanu, voikohan olla noin kun ei nyt luulis oleva mahotonta pyytää paperiset potilastiedot jos kerran nykyaikana teknologia estää tietojen siirron järjestelmienkautta ja siks tärkeitten potilastietojen selvittämisen vaikka potilas ymmärtäis ite antaa luvanki siihen

      se ei oo oikein mitä aamusetjutussa kerrotaan että jos psykiatreilta asioita kysyy niin ei aina tuu ihan niinku asiallista vastausta, elikä onks tommone erikoissairaanhoidon ja tyksin käytäntö nyt sitä tarpeellista priorisointia vai mitä ihmettä

      ja jos on aiheellista priorisoida potilas pois hoidoista niin eiks sitä vois tehä asiallisesti ja antaa vaik paperilla toiminnallisten häiriöiden omahoitotietoa koska siitähä siinä psyk.potilaitten kohalla usein on kyse kun joltaki psykiatrilta on mopo karannu käsistä ja lopputulemana on paljon ylidiagnosointia ja siihen sitten annetaan vaikuttamatonta ja haitallista ylihoitoa, mitä potilas ja omaiset ei maallikkoina osaa nähä eikä osaa ilman oikeaa tietoa ees ymmärtää

      potilaat kykenee kyllä omahoito-ohjeilla auttamaan tilannettaan ja korjaamaan kurssin oikeaan suuntaan ja omaiset ja ystävät kyllä auttavat läheisiään, mutta se on kans niin että psykiatrien on ekaks lopetettava se paltturin puhuminen, ja sitte psykiatrien on lopetettava asioita selvittävien potilaitten ja omaisten leimaamine huomionhakusiks ja narsisteiks tai muute vaa käytöshäiriöisiksi tai harhaisiksi ihmisiksi

      kupittaalaismielisairaalan tavat joillaki varsinaissuomalaisilla psykiatreilla missä ikinä työskentelevätki, ni niitten tapojen kyl pitäis olla jo ihan oikeesti historiaa, ongelmat vaa jatkuu ja jatkuu jos tehdyist virheistä ei oteta vieläkää vaarin vaa aletaan oikei psykiatriajoukol pahottamaa mieltä... nyt psykiatrit ryhtiä ongelmien ratkaisemisiin ja mars sinne sorvin ääreen tyksiin oikeita töitä tekemää! oikeel palkal tietenki!

      kiitos ei mulla muuta tähän ja jos tää kommentti ei joteski sovi tähä kohtaan niin kiitos jos siirrätte oikeaan kohtaan

      • Anonyymi

        korjaus kohtaan jossa pari sanaa putos ajatuksen juoksusta pois

        <pyytää paperiset potilastiedot jos kerran nykyaikana teknologia estää>

        ...pyytää paperiset potilastiedot>

        lisäys: potilasasiakirjat on pyyettävä potilasta aiemmin hoitaneilta terveydenhoitopaikoilta tai lääkäreiltä vaikka paperisina

        <jos kerran nykyaikana teknologia estää...


    • Anonyymi

      Vastenmielisintä, mitä olen apua hakiessa kohdannut, on seksuaalisen väkivallan vähättely ja uhrin kärsimyksen sivuuttaminen. Tähän olen törmännyt sekä yksityisen psykiatrin vastaanotolla että psykologilla. En ikinä suosittelisi paikkaa, missä tällainen henkilö ottaa vastaan. Mitkään nimenmuutokset eivät tuollaisessa tilanteessa auta, ei myöskään "tieteellisesti tutkitun tiedon" lisääminen verkkosivuille.

    • Anonyymi

      1. Jos joku lukija yhdistää tämän kommentin sisällön olemassa olevaan yksityissektorin terveysyksikköön, niin hänen kannattaa kysyä komenttiin liittyvistä asioista perillä olevilta, siis virallisesti tiedossa olemassa olevilta tahoilta, että voisiko, noin niin kuin yleisellä tasolla, tämän kommentin seikat olla totta, ja yleisellä tasolla, miten potilaiden tulisi toimia, etteivät he vaikean elämäntilanteensa, traumaattisten kokemustensa tai minkään sairauden vuoksi joutuisi, kauniisti sanoen, yli-innokkaan ylinäkijäpsykiatrin ylipuhumaksi, ja haittoja aiheuttavan lääkityksellä "terästetyn" psykoterapiahoidon kohteeksi.

      2. Iljettävintä, mitä olen psykiatrin ja psykoterapeutin antamasta lääkitys- ja psykoterapiahoidosta valitettuani kohdannut, on hoidon aiheuttamien todettavissa olevien erittäin vakavien haittojen vähättely ja aiheellisen valitukseni johdosta leimaamiseni turhasta riitelijäksi ja sairaudentunnottomaksi häiritsijäksi.

      3. Vastenmielistä on ollut myös yksityisen terveysyksikön terveydenhuollon ammattihenkilöstöjohdon toiminta, kun he ovat pitäneet täysin omana syynäni ja virheenäni sitä, että olen potilaana luottanut heidän yksikössään vastaanottavan psykiatri-psykoterapeutin vakuutteluihin, kun tämä on selittänyt minulle antamiensa diagnoosien olevan oikeita, sekä oman hoitosuosituksensa perusteella antamansa lääkitys- ja kuntoutuspsykoterapiahoidon (myöhemmin Kelan sairauskorvausperusteisena) olevan vaikuttavaa, koska se on käypä hoito -suositusten mukaista hoitoa.

      4. Erikoista on ollut se, että kun olen kertonut tämän yksityisen terveysyksikön ylilääkärille, siis terveydenhuollon ammattihenkilölle, yksikössä vastaanottavan psykiatri-psykoterapeutin väärästä ja virheellisestä toiminnasta jota olen potilaana kohdannut, niin tämä ylilääkäri, valitukseni aiheet ja kollegansa, psykiatripsykoterapeutin, puheet kollegoistaan selville saatuaan, suosittelee minulle vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta, ja perustelee myöhemmin (kun kerron että julkisella sektorilla lääkärini ei tällaista tarvetta havainnut, ei edes tarvetta masennuslääkitykselle) suositustaan sillä "että useaan otteeseen puhuit siinä keskustelussamme että tämä psykoterapia on ollut niin kallista, niinku se varmaan onkin suhteessa sun tuloihin, niin se tuli mulle siitä mieleen, että tää vaativa lääkinnällinen kuntoutus vois olla edullisempi vaihtoehto, siis taloudellisesti". Ylilääkärin tiedossa oli tuossa vaiheessa, että olen täysin toimintakykyinen, vaikka kärsinkin vaikeaan unettomuuteen asti siitä, että minut on jätetty yksin selviytymään haitallisen terapiahoidon erittäin vakavien seurausten kanssa. Huom! Tässä kohtaa vinkkaan vastaavaa kokenutta lukijaa: Viittaa kintaalla sairaudentunnottumuusdiagnooseille ja muille pelotteluille, ja käänny rohkeasti terveyskeskuksen puoleen. Oma tilanteeni nykyään: Vaikka eläisin loppuikäni psyyykiset terapiahaitat osin mukanani, niin olen kuitenkin nyt saanut terveyskeskukseni kokeneelta yleislääketieteen erikoislääkäriltä riittävän avun siihen että pystyn unohtamaan terapiassa kokemaani mielenmuokkausta, pahuutta, ja hankkimaan uusi muistoja; elän omaa elämääni ja menen eteenpäin. (Koska en uskalla kehua enää lääkäreitä, niin täsmennän terveyskeskuslääkäristäni, että ei hän varmaankaan kovinkaan kummoinen osaaja ole, mutta se kyllä näköjään riittää pitkälle kun toimii kaikin tavoin terveydenhuollon ammattihenkilön toimintaa säätelevien lakien mukaan.)

      5. Vielä tämä: Lopultahan yksityisen terveydenhuoltoyksikön terveydenhuollon ammattihenkilöjohto ohjasi minut kyselemään terveysyksikön vastuista toisaalle, jotta voisin varmistaa oikeat tiedot enkä haaskaisi kenenkään aikaa ja turhaan kantelisi aviinkaan asioista, jotka eivät yksikön vastuulle vuokrasopimuslain mukaan kuulu. Vaikka olinkin jo pyörityksen tässä vaiheessa pudonnut kärryiltä, niin tein työtä käskettyä, jos vaikka lopulta selviäisi, mistä saa valittaa ja mille taholle.

      - ...ja olen silloin sanonut X:lle terapiassa että sulla oli paljon helpompaa silloin kun mä söin lääkkeitä ja olin siks aina samaa mieltä sun kanssa koska mun tunteet oli niin latistuneet että mää en reagoinnut yhtään mihinkään, mullahan ei ollut sitä normaalia ahdistuksen tunnettakaan jossa hälytyskellot soi heti ja varottaa [...] halusin vaan sanoa tässä puhelussa nämä kaikki asiat Teillekin, jotta varmasti kukaan ei nyt voi vedota siellä Y:ssä että ette ole tienneet.
      - ... niin se on ihan mahdollista että on tiedetty, ja kyllä mäkin jotain olen tiennyt, en sinun suhteesi yhtään mitään mutta onhan meillä ennenkin tästä samasta henkilöstä, mutta en nyt sano enempää.
      - joo...
      - ...hän on itse sanonut monta kertaa että hän lopettaa ja näin pois päin, mutta kun hän on koko päivän kuitenkin siellä vuosikausia ollut, niin me on, mutta en sano tämän enempää.
      - no joo [...] toivottavasti tulee sellaisia lakimuutoksia jotka turvaa paremmin potilaita, koska yksityisetkin palvelut ovat tärkeitä [...] kiitos hei.
      - kiitos ja hyvää vuoden jatkoa.
      - kiitos samoin.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe