Down-riskisuhde mietityttää

ajatus harhailee

Millaisia Down-riskisuhteita teillä on ollut? Miksiköhän raja-arvona on nimenomaan 1:250. Oma riskisuhdelukuni on melko lähellä raja-arvoa ja se on jäänyt vaivaamaan mieltä....
Oletteko tekin ymmärtäneet asian niin, että esim. 1/250 riski tarkoittaa 0,25% mahdollisuutta kehityshäiriöön. Ja esim. 1/100 on 1% riski kehityshäiriöön. Lapsi voisi siis olla 99 % varmuudella kuitenkin terve?

Saanko mistään selvitettyä mitkä arvot ovat eniten vaikuttaneet saatuu riskisuhdelukuun? Niskapoimi oli ultrassa 1,4 mm. Eli sen pitäisi ainakin olla normaali.

10

1908

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • CeC87

mulla oli riskisuhde 1:160..
      terveen paperit kuitenki tuli.

• Ajatus harkailee

Tehtiinkö sulle lapsivesipunktio tai muita lisätutkimuksia tuon riskisuhteen johdosta?

Mulla on itselläni riskisuhde 1:284, joten normaali pitäs olla. Silti jäi mietityttämään, kun ei noista asioista oikein ymmärrä.

Neuvolassa tuntui, että terkkari tiennyt tuosta aiheesta tuon taivaallista. Netistä olen jotain löytänyt.

• CeC87
        Ajatus harkailee kirjoitti:

Tehtiinkö sulle lapsivesipunktio tai muita lisätutkimuksia tuon riskisuhteen johdosta?

Mulla on itselläni riskisuhde 1:284, joten normaali pitäs olla. Silti jäi mietityttämään, kun ei noista asioista oikein ymmärrä.

Neuvolassa tuntui, että terkkari tiennyt tuosta aiheesta tuon taivaallista. Netistä olen jotain löytänyt.

mulle tehtiin lapsivesipunktio.
        Ei ollut ihan mikään kiva kokemus :)
        En kyllä sinuna olis huolissani jos sua ei oo pyydetty mihinkään lapsivesi tai istukka tutkimukseen.
        Ota ihan rauhassa :) Tietysti jos haluat ni voithan kysyä neuvolasta pääsetkö siihen lapsivesi tutkimukseen kun kuitenkin noin lähellä raja arvoa on tuo sinun riskiluku.
        Mutta siis tosiaan tuo on vaan ARVIO, kävit varmaan siinä verikokeessa josta tuo riskiluku saadaan.
        Eli siihen vaikuttaa esim. Sun paino, ikä, sikiön niskaturvotus määrä jne..
        Tosiaan siis ARVIO.

Älä huolehdi liikaa :)

• Ajatus harhailee
        CeC87 kirjoitti:

En kyllä sinuna olis huolissani jos sua ei oo pyydetty mihinkään lapsivesi tai istukka tutkimukseen.
        Ota ihan rauhassa :) Tietysti jos haluat ni voithan kysyä neuvolasta pääsetkö siihen lapsivesi tutkimukseen kun kuitenkin noin lähellä raja arvoa on tuo sinun riskiluku.
        Mutta siis tosiaan tuo on vaan ARVIO, kävit varmaan siinä verikokeessa josta tuo riskiluku saadaan.
        Tosiaan siis ARVIO.

Kiitos vastauksestasi.
        En välttämättä mielelläni menisi siihen lapsivesipunktioonkaan, jos vaan saan uskoa siihen, ettei tässä nyt ole mitään syytä huolestua.

Ensimmäisen lapsen raskaudessa riskisuhde oli 1:5924 eli pisti senkin takia miettimään tuo tämänkertainen riskisuhde.

• millainen tutkimus
        CeC87 kirjoitti:

Tosiaan siis ARVIO.

oli ? Siis miten tehtiin ja mikä oli epämiellyttävää ? Itse joudun ikäni puolesta seuloihin.

CeC87 kirjoitti:

Tosiaan siis ARVIO.

Kun kävit lapsivesipunktiossa, näitkö neulan ja sikiön koko ajan "TV-ruudusta"? Itse olen menossa punktioon perjantaina, ja pelottaa, että lääkäri pistää sikiön neulalla. Tälläistä kuulemma tapahtuu...

• Epätasa-arvo

Meillä päin äidille tarjotaan kunnan puolesta joko niskaturvotusseulontaultra tai rakenneultra. Mitään veritestejä ei tehdä, jos tulos on alle 3mm eikä mistään riskiluvuista puhuta lainkaan. Koen kyllä, että me äidit olemme TODELLA eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, millä puolella Suomea asumme. Itse olen itselleni Tekayn sivulta riskiluvun hankkinut ja yksityisellä käynyt kerran rakenneultrassa. Arvatkaa, mietityttääkö odotella, mitä sieltä syntyykään...

• tiinami

Meillä myös kunnan puolesta niskapoimu-ultra, oli 1,3. Ja mun korkean iän, ym. tekijöitten seurauksena suhde 1/516. Luki siinä ultratuloksissa.

• Ajatus harhailee

Täällä Itä-Suomessa otetaan verikoe ekalla neuvolakäynnillä elin mulla rv 9:llä. Sitten 12 vk ultrassa niskapoimu. Niistä yhteistulos tuli viime viikolla ja se oli mulla siis 1:284.

En tiedä olisiko kuitenkin parempi, ettei noista tietäisi mitään. Tulee vaan huoli jo siitäkin jos arvo on edes lähellä raja-arvoja. Ja minusta noista tuloksista pitäisi osata paljon paremmin kertoa neuvolassa. Mitä minkäkinlainen tulos tarkoittaa.

Ymmärrän, ettei ne koskaan voi olla 100 % varmoja mistään.

• outoa
        Ajatus harhailee kirjoitti:

Täällä Itä-Suomessa otetaan verikoe ekalla neuvolakäynnillä elin mulla rv 9:llä. Sitten 12 vk ultrassa niskapoimu. Niistä yhteistulos tuli viime viikolla ja se oli mulla siis 1:284.

En tiedä olisiko kuitenkin parempi, ettei noista tietäisi mitään. Tulee vaan huoli jo siitäkin jos arvo on edes lähellä raja-arvoja. Ja minusta noista tuloksista pitäisi osata paljon paremmin kertoa neuvolassa. Mitä minkäkinlainen tulos tarkoittaa.

Ymmärrän, ettei ne koskaan voi olla 100 % varmoja mistään.

Asun itsekin Itä-Suomessa, ja multa otettiin perusverikokeet rv:lla 8 (eli katottiin veriryhmä ja tehtiin hiv-, kuppa-, hepatiitti-testit). Ja viime viikolla, kun oli raskausviikon 12 ultra, niin silloin katsottiin niskaturvotus ja kävin myös verikokeessa. Neuvolatäti korosti, että tuo down-koe pitää ottaa raskausviikolla 12 tai likimain samaan aikaan kuin ultra tehdään. Vastauksen verikokeesta saan vasta n. kolmen viikon päästä. Niskaturvotusta oli vain 0,4 mm.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5960
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5545
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5237
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3235
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1811
    Aihe