sellaista täällä kirjoittelen kun sain ajan kontrolliultraan kahden viikon päähän kun rakenneultrassa selvisi että sikiö on 3 viikkoa pienempi kuin pitäisi. rakenteet oli kuulema kuitenkin kunnossa ja lapsivettä normaalisti ym. niin kyselisin että onko kellään kokemusta tällaisesta että pitäisikö kovasti huolestua? ultraaja kyllä sanoi että elä huolestu mutta mietityttää silti...
liian pieni sikiö rv25
18
6964
Vastaukset
- mamiii23v
kiva kun löyty joku kellä samaa!tähän mennessä ei on ole lötäny ketään kellä olis vauva PIENEMPI kuin viikkot ovat.
mä ootan tokaa viikol 31 2 ja np ultra oli ok,rakenneultrassa jäätiin ns.kiinni mitottojen reilusta heitosta.
siis,meillä oli rakenne ultrassa viikkoja 20 ja painoarvioks saatiin 274g ja oli kuulemma todella sirot mitat viikoihin nähden.eniten heitti kuulemma se keskivartalo,3 viikkoa ja muut mitat ihan ok.
siitä sitten suoraan kontrolliin hesaan naikkarille viikol 24 ja panoarvioks saatiin 612g ja nekin oli sirot mitat jälleen.
ja siitä lähtien oon käyny viikon välein kontrollissa =( ei kauheen kivaa...
viimone mikä oli viikol 30 5 niin oli 1446g.
ja kuulemma oli ihan alakäyrillä menevä,mutta ei alle sen ja lääkäri ottaa vielä 2 viikon päästä ultran ja sitten onkin jo viimone joka on viikol 36.sano et kasvaa kuitenki omalla käyrällään ja se on tärkeintä,mutta aina tälläsis tilanteis pitää kuulemma käydä säännöllisesti ultrissa tarkistaa kasvu.
mä ite oon pieni 160\54 ja mies kans 175\hoikka et voi olla perinnöllistäkin.
eka tyttö synty täysaikasena ja pano vaan 3kg ja 45cm pituutta,et ei sekään mikään iso ollu.
mutta,tosi stressaavaa on ollu nää kuukaudet kun on tosiaan mietitty et onks kaikki kunnossa vai ei...
kaikista mitoista tärkein on kuulemma tuo reisiluun mitta,se jos jätättää niin siloin on esim.down riski suurempi,meillä onnek sse mitta ok.tosin mikään ei takaa tervettä lasta.
pääsetkö kontrolleihin ?paljon sulla oli painoarvio vauvalla?mitkä mitat heitti eneiten?
kannattaa vaatia jos et saa jatkoaikoja...
kay muuten kattoo toi. vauvat.net
siellä on paljon tietoa "vanhemmat erityislapset"siellä bongailin joitain mielenkiintosia kertomuksia raskausajan ongelmista...- aply
niin sain siis 2 viikon päähän kasvukontrollin ja ei puhunut mitään painoarvoista ja en hokannut kysyä... miten se katsotaan että se napanuora toimii kun olen sitä miettinyt itsekkin?
minäkin olen pienikokoinen, kuin myös äitini (minä 162/60, äitini 155/?) lapsen isä on kyllä ihan normaalikokoinen minun mielestä :)
minulla (siis vauvalla :)) onneksi tosiaan reisiluun mitta on lähempänä oikeaa kokoa kuin muut mitat, eli lasken downin mahdollisuuden pois.
niinkuin itsekin sanoit niin on vaan tosi stressaavaa kun ei tiedä mitä tapahtuu ja onko joku vialla. ultraaja sanoi että ei kannata stressata kun rakenteet kunnossa mutta kuitenkin... tuntuu että se ei välttämättä kertonut kaikkea tai jotain vastaavaa. tässähän tulee jo ihan vainoharhaiseksi.
kiitos kovasti vastauksista. helpottavaa tosiaan etten ole ainut ja sielläkin on kaikki kuitenkin mennyt hyvin. aina kuulee vain nuista liian isoista vauvoista... tuota napanuora juttua jään vielä tänne pohtimaan. näkeekö ne sen toimivuuden ihan ultrassa? - mamiii23v
aply kirjoitti:
niin sain siis 2 viikon päähän kasvukontrollin ja ei puhunut mitään painoarvoista ja en hokannut kysyä... miten se katsotaan että se napanuora toimii kun olen sitä miettinyt itsekkin?
minäkin olen pienikokoinen, kuin myös äitini (minä 162/60, äitini 155/?) lapsen isä on kyllä ihan normaalikokoinen minun mielestä :)
minulla (siis vauvalla :)) onneksi tosiaan reisiluun mitta on lähempänä oikeaa kokoa kuin muut mitat, eli lasken downin mahdollisuuden pois.
niinkuin itsekin sanoit niin on vaan tosi stressaavaa kun ei tiedä mitä tapahtuu ja onko joku vialla. ultraaja sanoi että ei kannata stressata kun rakenteet kunnossa mutta kuitenkin... tuntuu että se ei välttämättä kertonut kaikkea tai jotain vastaavaa. tässähän tulee jo ihan vainoharhaiseksi.
kiitos kovasti vastauksista. helpottavaa tosiaan etten ole ainut ja sielläkin on kaikki kuitenkin mennyt hyvin. aina kuulee vain nuista liian isoista vauvoista... tuota napanuora juttua jään vielä tänne pohtimaan. näkeekö ne sen toimivuuden ihan ultrassa?näkee mun mielestä ultrauksen avulla,mulla ainaki jokakerta katotaan ultralla ne viratukset.
ei kaik niitä muuten pysty näkemään(?)
stressaavaa on,pakko myöntää...meille kun ensin lääkärit täällä kotikunnalla pelotteli tolla vammasuudella ja sit ku päästiin hesaan naikkarille ja brunolle nii ne molemmat oli sitä mieltä et kaikki kuitenki ok.
mut silti...silti pelottaa.
kysy nyt ihmeessä ens kerral se painoarvio siltä ja myös,että monellako viikolla heittää ja mikä eniten.ja sit jos se ei jatkoa enää anna sulle niin ehota ite et saisit käydä säännöölisesti tarkistaa ultralla et kaikki olis kunnossa.
mulla tosin mahakin on aika onnettoman pieni verrattuna muihin samaoilla vikoilla odottaviin =(
3 viikon heitto oli näiden oman paikkakunnan lääkärien mukaan liikaa...mut muualla kuitenki on rauhoteltu...tiedä sitten.
tavallaan lohduttaa seki et esikios tyttö oli kans vaan sen 3kg et kait sit pieni lapsia teen muutenki...tää on kans tyttö.. - aply
mamiii23v kirjoitti:
näkee mun mielestä ultrauksen avulla,mulla ainaki jokakerta katotaan ultralla ne viratukset.
ei kaik niitä muuten pysty näkemään(?)
stressaavaa on,pakko myöntää...meille kun ensin lääkärit täällä kotikunnalla pelotteli tolla vammasuudella ja sit ku päästiin hesaan naikkarille ja brunolle nii ne molemmat oli sitä mieltä et kaikki kuitenki ok.
mut silti...silti pelottaa.
kysy nyt ihmeessä ens kerral se painoarvio siltä ja myös,että monellako viikolla heittää ja mikä eniten.ja sit jos se ei jatkoa enää anna sulle niin ehota ite et saisit käydä säännöölisesti tarkistaa ultralla et kaikki olis kunnossa.
mulla tosin mahakin on aika onnettoman pieni verrattuna muihin samaoilla vikoilla odottaviin =(
3 viikon heitto oli näiden oman paikkakunnan lääkärien mukaan liikaa...mut muualla kuitenki on rauhoteltu...tiedä sitten.
tavallaan lohduttaa seki et esikios tyttö oli kans vaan sen 3kg et kait sit pieni lapsia teen muutenki...tää on kans tyttö..niin siis 3 viikkoa heittää... reisiluu vähemmän. mullakin maha pienempi kuin muilla samoilla viikoilla olevilla (kaverilla la kuukaus myöhemmin ku mulla ja on yhtä iso maha:)) kyllä ne puhui että olis koko loppuajan kontrollia parin viikon välein... tiedä sitten... pitää kysyä ne painoarvot kun tuli niin paniikki ettei osannu sillä hetkellä oikeenmitään kysyä.
miten muuten ne kasvukäyrät oli raskauden aikana sun esikoisella? kasvoiko alakäyrillä vai...? - mamiii23v
aply kirjoitti:
niin siis 3 viikkoa heittää... reisiluu vähemmän. mullakin maha pienempi kuin muilla samoilla viikoilla olevilla (kaverilla la kuukaus myöhemmin ku mulla ja on yhtä iso maha:)) kyllä ne puhui että olis koko loppuajan kontrollia parin viikon välein... tiedä sitten... pitää kysyä ne painoarvot kun tuli niin paniikki ettei osannu sillä hetkellä oikeenmitään kysyä.
miten muuten ne kasvukäyrät oli raskauden aikana sun esikoisella? kasvoiko alakäyrillä vai...?ekaa tyttöö ku ootin nii kävin sillon hämeenlinnassa ultrauksessa ja siellä kuulemma ne on muutenki aika nihkeitä huolestuu yhtään mistään.(nyt hyvinkäällä asutaan)
ja löysin jonku lappusen just vahingossa missä näin tytön painoarvion rv 33 nii se oli 1330g mikä on paljon pienempi ku mitä nytten(30 5 oli 1446g)...siis jos verrataan viikkoihin nähden.
sillon ei kukaan siellä huolestunu enkä mäkään osannu huolestuu ku kaikki oli muutenki aika uutta ja tuntu et ne ei edes kaikkea mulle siellä kertonukkaa saatika mistään käyristä,mutta veikkaan et ihan alakäyrillä ollaan menty sillonki,kontrolleis kyl kuiteski ravasin,mut en todellakaan näin usein ku nyt !
ja kuitenki nyt povataan alle kolmekilosta vauvaa...hmmm...
lekuri mulle joka kerta näyttää paperilla sen käyrän mis on pään,vartalon ja raajojen kasvukäyrät ja merkkaa ne mulle ylös ja selittää samalla ja sen mukaan kuitenki on kasvua tullu mut edelleen sillä samalla omalla ala käyrällään.
toivottavasti kaikki olis ok...millo sul on laskettu?mul on 24.1 - aply
mamiii23v kirjoitti:
ekaa tyttöö ku ootin nii kävin sillon hämeenlinnassa ultrauksessa ja siellä kuulemma ne on muutenki aika nihkeitä huolestuu yhtään mistään.(nyt hyvinkäällä asutaan)
ja löysin jonku lappusen just vahingossa missä näin tytön painoarvion rv 33 nii se oli 1330g mikä on paljon pienempi ku mitä nytten(30 5 oli 1446g)...siis jos verrataan viikkoihin nähden.
sillon ei kukaan siellä huolestunu enkä mäkään osannu huolestuu ku kaikki oli muutenki aika uutta ja tuntu et ne ei edes kaikkea mulle siellä kertonukkaa saatika mistään käyristä,mutta veikkaan et ihan alakäyrillä ollaan menty sillonki,kontrolleis kyl kuiteski ravasin,mut en todellakaan näin usein ku nyt !
ja kuitenki nyt povataan alle kolmekilosta vauvaa...hmmm...
lekuri mulle joka kerta näyttää paperilla sen käyrän mis on pään,vartalon ja raajojen kasvukäyrät ja merkkaa ne mulle ylös ja selittää samalla ja sen mukaan kuitenki on kasvua tullu mut edelleen sillä samalla omalla ala käyrällään.
toivottavasti kaikki olis ok...millo sul on laskettu?mul on 24.1niin siis maaliskuun 10. päivä on laskettu aika. harmi kun en sitä painoarviota älynny kysyä paniikiltani viimeksi... mullahan on tuo sf-mittakin tuolla alarajalla, oli viikoilla 23(?) vaan jotain 19... ja en tiedä liittyykö asiaan kun mulla on todella matala verenpaine (noin 110/55) mutta eikös se ollut että jos istukka ei toimi kunnolla niin verenpaine olisi korkealla?
- mamiii23v
aply kirjoitti:
niin siis maaliskuun 10. päivä on laskettu aika. harmi kun en sitä painoarviota älynny kysyä paniikiltani viimeksi... mullahan on tuo sf-mittakin tuolla alarajalla, oli viikoilla 23(?) vaan jotain 19... ja en tiedä liittyykö asiaan kun mulla on todella matala verenpaine (noin 110/55) mutta eikös se ollut että jos istukka ei toimi kunnolla niin verenpaine olisi korkealla?
ok, esikoistyttö synty 8.03.04 =) ja arvaa oliko sillon sairaalassa tunkua??!kyllä juu.maaliskuu on sellane ruuhka aika kuulemma...verenpaineista sen verran et mul on aina ollu tosi matalat paineet,nyt on kuiteski vissii iha ok olleet eli 103\67,ei ainakaa neuvola tätsä maininnu mitää.pyörtyili edellises raskaudes usein tän takii tosin.
rv 24 mul oli sf 19...rv 30 oli 25cm,eli pienihä se on vielki =( nyt siis rv 32.tuntuu et ei tää oo aikoihi kasvanukkaa...ja kaikki aina kauhistelee kui pieni maha mul on..samaa luokkaa täs ekas tais mahan koko olla..
jostai luin et ne kellä on alhaset verenpaineet,nii niille se vaikuttaa kuulemma lapsen synymäpainoon silleen et ne olis pienempi painosempia ku ne kellä normit paineet.en millää muista mistä luin nii mut oli joku netti sivu..tuli vaan mieleen tässä.
seki taitaa olla totta et korkeet myös vaikuttaa siihe istukan toimintaan,onneks ei oo niin ainakaan...sillo myös pelkäisin sitä raskausmyrkytystä iha hirveesti,äh on tää yhtä stressiä koo odotus ollu=( - aply
mamiii23v kirjoitti:
ok, esikoistyttö synty 8.03.04 =) ja arvaa oliko sillon sairaalassa tunkua??!kyllä juu.maaliskuu on sellane ruuhka aika kuulemma...verenpaineista sen verran et mul on aina ollu tosi matalat paineet,nyt on kuiteski vissii iha ok olleet eli 103\67,ei ainakaa neuvola tätsä maininnu mitää.pyörtyili edellises raskaudes usein tän takii tosin.
rv 24 mul oli sf 19...rv 30 oli 25cm,eli pienihä se on vielki =( nyt siis rv 32.tuntuu et ei tää oo aikoihi kasvanukkaa...ja kaikki aina kauhistelee kui pieni maha mul on..samaa luokkaa täs ekas tais mahan koko olla..
jostai luin et ne kellä on alhaset verenpaineet,nii niille se vaikuttaa kuulemma lapsen synymäpainoon silleen et ne olis pienempi painosempia ku ne kellä normit paineet.en millää muista mistä luin nii mut oli joku netti sivu..tuli vaan mieleen tässä.
seki taitaa olla totta et korkeet myös vaikuttaa siihe istukan toimintaan,onneks ei oo niin ainakaan...sillo myös pelkäisin sitä raskausmyrkytystä iha hirveesti,äh on tää yhtä stressiä koo odotus ollu=(niin vois olla perääkin tuossa että kun matalat verenpaineet niin on pienempikokoiset vauvat kun jos on sinullakin taipumusta alhaisiin verenpaineisiin... ja mulla tosiaan tuo sf-mitta näköjään samoissa lukemissa kun sullakin näilla viikoilla :)
juu maaliskuussa syntyy paljon "juhannusvauvoja" :D
minäkin olen saanut osani tuosta mahan pienuuden ihmettelystä... ei kyllä sinänsä haittaa mitään vaikka pieni onkin kun minähän olen muutenkin yrittänyt pitää matalaa profiilia ja kerroin pomollekin vasta ihan äskettäin kun alkoi olla viimeiset hetket informoida että olen jäämässä äippälomalle.
mä en tuota raskausmyrkytystä oikeen jaksa epäillä kun on siinä niin vääränlaiset oireet kuitenkin... pitää vain uskoa että kaikki menee hyvin, turha tässä ainakaan on alkaa mitään negailemaan. sullakin nyt tämä raskaus on jo niin pitkällä että en jaksa uskoa että mitään dramaattista enää tässä vaiheessa tapahtuu.
- Anneline
Kasvun hidastuminen tai pysähtyminen voi johtua siitä, että istukka ei toimi kunnolla. Vauva voidaan joutua ottamaan ulos ennenaikaisesti, jos ravinnonsaanti kohdussa on heikkoa. Toivotaan, että sinulla on kaikki kunnossa ja että vauveli kehittyy normaalisti täyteen mittaansa.
- mamiii23v
ainakaan mulla se pieni kasvuisuus ei näiden tutkimusten perusteella johdu istukan vajaa toiminnasta,joka kerta on otettu se napa\istukkavirtaus ja on ollu hyvä ... käyrillä myös käyn ja nekin ok ja rakenteet kunnossa ym.
tärkeintä kuulemma on,että vauva kuitenkin kasvaa.
mulla joka ultraus kerral on ainakin vauva kasvanu ihan kiitettävästi.
ja synymäpainoks arveltiin n.2800-3100g,toivotaan nyt et saavuttas tuon 3kg rajan edes!mutta,lopputuloksenhan näkee vasta kun syntyy =)ei sinnekkään enää kauheen kauan mene =) - aply
heips. tuohon toiseen viestiin jo vastailin ja kyselin NAPANUORAN toimivuudesta :) niin siis että näkeekö ne sen ISTUKAN toiminnan ihan ultrassa vai onko siihen vielä omat tutkimuksnsa?
- Milae
Mulla kans rakenneultrassa jo havaittiin, että sikiö "liian pieni", mutta siinä vaiheessa ei vielä kovin huolestuttavasti, reilun viikon (vai oliko kaks), en muista tarkkaan.. Mutta sitten jouduin käymään muista syistä äitipolilla jotain rv25 tms. niin siellä sitten sanottiin, että heittäis jopa ton 3vk! Jouduin sitten käymään aika pitkään kasvukontrollissa.. Yli viikolle 32 asti tai jotain. Siinä ihan vaan seurattiin, että vauva kuitenkin kasvaa. Ja kasvoihan se, mutta pieni tosin oli :) Tyttö sitten syntyi vk 41 1 ja painoi 3080g ja oli 50cm pitkä. Eli vähän pieni painoinen, mutta ei mitenkään hurjasti! Joten älä huoli, on ihan normaalia, että lapset kasvaa eri tahteja :) Näin mua ainakin rauhoiteltiin äitipolilla. Nyt tyttö on 1v10kk ja terve, suloinen neitonen :)
- aply
tuo sinun tilanne on aikalailla sama kuin minulla. ekassa rakenneultrassa koko heitti reilun viikon, laittoi uusintaultraan kun ei saanut sydämestä hyvää kuvaa kun asento oli huono. uusi ultra oli kuukauden päästä ja siellä sitten tämä koko heitti jo sen 3 viikkoa... ja nyt tosiaan sitä kontrolliultraa odottelen. helpottaa kuulla että kaikki ollut kuitenkin hyvin siellä.
- mamiii23v
aply kirjoitti:
tuo sinun tilanne on aikalailla sama kuin minulla. ekassa rakenneultrassa koko heitti reilun viikon, laittoi uusintaultraan kun ei saanut sydämestä hyvää kuvaa kun asento oli huono. uusi ultra oli kuukauden päästä ja siellä sitten tämä koko heitti jo sen 3 viikkoa... ja nyt tosiaan sitä kontrolliultraa odottelen. helpottaa kuulla että kaikki ollut kuitenkin hyvin siellä.
oli muute sama,et ekas rakenneultras ei lääkrit(3kpl) pystyny hahmottaa sitä sydäntä eli ei nähneet sitä kunnolla ja sillon myös oli se et ei vastannu niitä viikkojakaan,mut siitä sit kuukauden päästä mentiin brunolle ja kyl kaikki oli sen mukaan kunnossa,myös se sydän!toi brunon ultraus oli kyl mahtava kokemus kaikinkaikkiaan!
- painoarvio
oli rv25 520g. Raskausmyrkytys puhkesi rv 27, poika syntyi istukan vajaatoiminnan vuoksi rv 30 1 (885g). Napanuorassa havaittiin dopplerilla virtaushäiriöitä jo rv 25, lapsivettä oli koko ajan normaalisti. Huolestuttaahan se varmasti, mutta hyvä että rakenteet on kuitenkin todettu normaaleiksi. Näissä kasvuhäiriötapauksissa viikot ratkaisevat, ei koko! Usein myös nämä "stressaantuneet" sikiöt kehittävät keuhkojaankin nopeammin. Voi myös hyvin olla mahdollista, että lapsesi on vain siro ja kasvaa tasaisesti omaa tahtiaan.
Poikani tulee olemaan vielä kauan ikäisiään pienempi kooltaan, mutta muuten kehitys (henkinen ja taidot) on aivan ikäistensä tasolla. Voimia sinulle !- aply
mitenkäs tuo huomattiin dopplerilla tuo virtaushäiriö? vahingossa, vai oliko syytä epäillä ja siksi tutkittiin? jos tuollaista vajaatoimintaa on, niin pitääkö ottaa rauhallisemmmin tai jotain? mietin kun itse teen melko fyysistä työtä että pitäisikö osata olla jo sairaslomaa vailla?
- äitipolille
aply kirjoitti:
mitenkäs tuo huomattiin dopplerilla tuo virtaushäiriö? vahingossa, vai oliko syytä epäillä ja siksi tutkittiin? jos tuollaista vajaatoimintaa on, niin pitääkö ottaa rauhallisemmmin tai jotain? mietin kun itse teen melko fyysistä työtä että pitäisikö osata olla jo sairaslomaa vailla?
tutkimuksiin korkean verenpaineen vuoksi. Muita oireita ei silloin vielä ollut. Lääkäri ultrasi ja huomasi vauvan pienikokoisuuden. Kohtuvaltimoissa havaittiin "notch" (korkea virtausvastus, mitä ei saisi olla raskauden aikana) molemmin puolin. Sanoi jo silloin, että on otettava rennosti (olen opiskelija, silloin oli aikaa loman alkuun 2 vkoa), jos olisin kesätöissä, joutuisin sairauslomalle. Sain ajan parin viikon päähän sikiötutkimus-ultraan (tavallista ultraa tarkempi), tuolloin havaittiin proteiinia virtsassa ja lääkäri määräsi vuodelepoon. Laite oli jonkunmoinen ultran ja dopplerin yhdistelmä. Piirsi näytölle kuvaa napanuoran virtauksesta ja 'suhina' kuului taustalla..
Istukka lähetettiin patologille leikkaussalista tutkittavaksi ja siellä varmistui, että istukka oli alunperin kehittynyt huonosti ja näin aiheuttanut vauvan kasvuhidastuman. Toivotaan, että vauvasi kasvaa tasaiseen tahtiin, eikä teillä ilmene mitään erityisiä ongelmia! - aply
äitipolille kirjoitti:
tutkimuksiin korkean verenpaineen vuoksi. Muita oireita ei silloin vielä ollut. Lääkäri ultrasi ja huomasi vauvan pienikokoisuuden. Kohtuvaltimoissa havaittiin "notch" (korkea virtausvastus, mitä ei saisi olla raskauden aikana) molemmin puolin. Sanoi jo silloin, että on otettava rennosti (olen opiskelija, silloin oli aikaa loman alkuun 2 vkoa), jos olisin kesätöissä, joutuisin sairauslomalle. Sain ajan parin viikon päähän sikiötutkimus-ultraan (tavallista ultraa tarkempi), tuolloin havaittiin proteiinia virtsassa ja lääkäri määräsi vuodelepoon. Laite oli jonkunmoinen ultran ja dopplerin yhdistelmä. Piirsi näytölle kuvaa napanuoran virtauksesta ja 'suhina' kuului taustalla..
Istukka lähetettiin patologille leikkaussalista tutkittavaksi ja siellä varmistui, että istukka oli alunperin kehittynyt huonosti ja näin aiheuttanut vauvan kasvuhidastuman. Toivotaan, että vauvasi kasvaa tasaiseen tahtiin, eikä teillä ilmene mitään erityisiä ongelmia!niin kerkesinkin jo toiseen kohtaan vastata että verenpaineet on matalalla eli yritän positiivisesti ajatella että ei ole sitten istukassa vikaa... ehkä. voi hitsi tätä epätietoisuutta! kiitos tsempistä sinulle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882148
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161331ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191245- 351116
- 261078
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3231061- 781013