Vaikeaa matematikkaa!

-tietämätön-

Moi! Kertoisiko joku matematiikkanero, kuinka seuraava lasku lasketaan.

tehtävä.

Lentokone laskeutuu kiitoradalle 120kt (222.24 km/h) nopeudella kiitoradalle. Koneen paino on 54 000kgs. Nostovoimakerroin (CL) = 0.382. Polaari (CD) = 0,223 0,0234CLtoiseen. Kitkakertoimen arvo on 0,35. Laske laskukiitomatka.

7

1641

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuonne

      1500 m

    • Sohvatiikeri

      ja minkähän takia Flightforumille tuli samaan aikaan sama kysymys.

      Joo, aika harva varmaan osaa vastata. Sittenkin vastauksen pitäisi noudattaa jotain tiettyä teoriaa. Sen verran minäkin ymmärrän, että tuossa vaikuttaa useampia, aika hankalasti arvioitavia suureita:
      1. Aerodynaaminen vastus jarruttaa melko paljon varsinkin alussa. Se tuskin on mallinnettavissa noin yksinkertaisilla muuttujilla. Paljon riippuu koneen asennosta, tärvimien asennosta, lämpötilasta, kentän korkeudesta ja muusta.
      2. Ilmoitettu nopeus ilmeisesti on sekä maanopeus että tosi-ilmanopeus, muuten laskelma menee hankalaksi. Kysyjä siis olettanee, että ollaan standardiolosuhteissa, tuuli on tyyni ja kenttä merenpinnan tasolla.
      3. Koneen siivet kantavat jonkin verran, mutta hyvin hankala on sanoa, minä verran, vaikka tuossa onkin esitetty yksinkertaista nostovoimakerrointa. Nostovoima puolestaan pienentää kitkakerrointa... tai no eihän se pienenn, mutta kun ottaa huomioon, että kitkakerroin yleensä määritellään hidastuvuuden kautta, eikä sen mukaan, mikä on "todellinen" kahden kappaleen välinen kitka, niin sikäli vähentää.

      Sen enempää miettimättä väittäisin, että eiköhän tuo jossain kilometrin paikkeilla kosketuskohdasta pysähdy. Vähän riippuu siitä, millainen kosketus on.

    • -tietämätön-

      Ei kysymyksellä olekkaan muuta tarkoitusta, kuin että kiinnostaisi vain tietää kuinka lasku lasketaan. Eräällä sivustolla oli vastaava kysymys ja jäi vaivaamaan mieltä tuo lasku. Ei että kysymys olisi mitenkään helppo.

      • hidastelija

        tiedoilla ei yksinkertaisesti pysty mitään laskemaan,
        joten ei siihen täälläkään palstalla vastausta taatusti tule.


      • Siiven nostovoima on A*v^2 *t * CL /2

        Ilman tiheyttä ja siiven pinta-alaa ei tiedetä, mutta oletetaan ne sellaisiksi että annettu istutusnopeus (120 kt ) riittää komeen massaan (54 t) jolloin nostovoima (Fn) on 54 t * ( v / 120 )^2

        Polaari CD on vastuksen ja nostovoiman suhde jolloin konetta jarruttava kokonaisvoima Ft = (m - Fn)*u Fn * CD

        m = koneen massa ja u = kitkakerroin.

        Jatkon voi sitten laskea energiaperiaatteella tai liikeyhtälostä tai jolain sopivalla ohjelmalla.

        liikeyhtälö näyttää vähän tältä:

        Ft = m*dv/dt =m*u Fn*(CD - u) ja kun Fn oli m* v^2 /120kt ^2, ja dv/dt =d^2s/dt^2 ja v = ds/dt niin siitä vaan ratkaisemaan.


      • ei ole
        aqnostikko kirjoitti:

        Siiven nostovoima on A*v^2 *t * CL /2

        Ilman tiheyttä ja siiven pinta-alaa ei tiedetä, mutta oletetaan ne sellaisiksi että annettu istutusnopeus (120 kt ) riittää komeen massaan (54 t) jolloin nostovoima (Fn) on 54 t * ( v / 120 )^2

        Polaari CD on vastuksen ja nostovoiman suhde jolloin konetta jarruttava kokonaisvoima Ft = (m - Fn)*u Fn * CD

        m = koneen massa ja u = kitkakerroin.

        Jatkon voi sitten laskea energiaperiaatteella tai liikeyhtälostä tai jolain sopivalla ohjelmalla.

        liikeyhtälö näyttää vähän tältä:

        Ft = m*dv/dt =m*u Fn*(CD - u) ja kun Fn oli m* v^2 /120kt ^2, ja dv/dt =d^2s/dt^2 ja v = ds/dt niin siitä vaan ratkaisemaan.

        Kyllä tuulitiedotkin pitäisi tietää...


      • ???
        ei ole kirjoitti:

        Kyllä tuulitiedotkin pitäisi tietää...

        Voi kai sen tuulikomponentin lisätä tarvittaessa, eihän se laskentaperiaatetta muuta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      194
      4385
    2. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      34
      1614
    3. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      40
      1510
    4. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      25
      1494
    5. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      20
      1395
    6. Mitä ajattelet

      Kun näet kaivattuasi?
      Ikävä
      112
      1326
    7. Moi, nainen

      Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      30
      1200
    8. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1197
    9. Nyt on pakko tunnustaa

      AA että on ikävä sinua!!
      Ikävä
      19
      1159
    10. Sulla on uskomaton luonne

      Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s
      Ikävä
      44
      1048
    Aihe