Muita aikuisia joilla on putket?

Apuva!

Hei, mulle laitettiin viime torstaina putket ja nyt korvat on ollu aivan hirveän kipeät. Ja nää silleen jännästi humisee, enkä kyllä kuulekkaan melkein mitää... Onko kellään kokemusta, onko normaalia? Mulla oli viimeksi putket kun oli 5vuotta enkä yhtään muista miltä se sillon tuntu.

16

8614

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laitetaan...

      ..minulle putket.
      Koskiko putkien laitto?
      Kerrotko vähän operaatiosta, vaikka et nyt kyllä sitä kysynytkään, mutta jännittää niin julmetusti.

      • Apuva!

        no ei se laitto sattunnu koska mut nukutettii, ku pelkään kun mun korviin kosketaa kun ne on kipeet... :\Ni en antannu pistää paikallispuudutukses.


      • Korvat kipeenä..
        Apuva! kirjoitti:

        no ei se laitto sattunnu koska mut nukutettii, ku pelkään kun mun korviin kosketaa kun ne on kipeet... :\Ni en antannu pistää paikallispuudutukses.

        Oon kans saamassa putket nyt aikuisiällä.. En myöskää aatellu antaa laittaa paikallispuudutukses, vaan nukutukses sitte.. Minkä hintane toi sun operaatio oli? Kävitkö yksityisel vai tavallisella lääkärillä?

        Mulla on pitkittyny korvatulehdus, varmaa ollu jo 1½ kk:n ajan.. Ja aikamoiset kierteet takana, vuosittain ollu muutama korvatulehdus. Oon iha henkisesti poikki, ku en koskaan kuule mitään ja antibiootitkaa ei tunnu toimivan. :(


      • Anonyymi
        Apuva! kirjoitti:

        no ei se laitto sattunnu koska mut nukutettii, ku pelkään kun mun korviin kosketaa kun ne on kipeet... :\Ni en antannu pistää paikallispuudutukses.

        Mulla sama homma otan aina nukutuksessa putket kun kärsin paniikki kohtauksista ja sillee nii nukutus on helpompi ku en itekää tykkää että korvia sorkitaan tarkastus ei pelota mua onneks


    • naana_

      Tärykalvoihisin on kuitenkin tehty viillot, joten on ihan normaalia, että korvat tuntuvat kipeiltä. Luultavasti tärykalvot ovat vielä mustelmilla ja ehkä turvoksissakin. Kyllä se tilanne siitä asettuu, niin ettet kohta enää putkia muistakaan.

      Minun korvani putkitettiin paikallispuudutuksessa. Puudutusaine (fenoli) kirvelee vähän aikaa, mikä on ehdottomasti homman kurjin hetki, muuta kipua ei pitäisi tuntua. Rapinaa kuluu, siinä kaikki. Toimenpide ei kestä kuin pari minuuttia, jos sitäkään.

      • punkkari

        se puudutus siinä isoin juttu oli. lähinnä
        kirvely. putkien laitto ei tuntunu miltään.
        vajaan satkun se makso yksityisellä ja
        kelalta jotain. ja aikuisiällä mullekin ekan kerran laitettiin, nyttemmin useasti ja
        molemmat korvat sittemmin leikattu.


    • Apua?

      Moikka! Mul on kans ollut sellaista vaivaa, et korvien putkituksesta ois tod.näk apua....Korvissa tuntuu olevan nestettä, ne loksuvat ja ovat muutenkin omituiset. Minkä takia teille muille on laitettu korviin putket? Onko niistä ollut apua? hirvittää hieman toi laitto, vaikka aika helppo operaatio pitäis ollakin.

      • Korvat kipeenä..

        Mulle laitettii putket ekan kerran joskus 7-vuotiaana, kun aina oli korvat kipeenä nuhaa.. Samal leikattii nielurisat(?) pois. Ei paljoo auttanu kierteen katkeemiseen.. Nyt sit melkein 20 vuoden jälkee meinataa laittaa putket uudestaa, ku ei noi tulehukset tunnu loppuvan! :/


      • punkkari

        aika yleistä että laitetaan putket, jos on liimakorva. eli tärykalvon takana on räkää
        joka pitäis imasta pois ja sen syntyä ei voi muuten estää kuin ilmastoimalla korvat.
        putket ei oo paha juttu, ainoo huono homma
        on että korvaan ei sais mennä vettä.
        siis niin kauan kuin putket on siellä.
        eli noin 4-8 kk.


      • Apuva!
        punkkari kirjoitti:

        aika yleistä että laitetaan putket, jos on liimakorva. eli tärykalvon takana on räkää
        joka pitäis imasta pois ja sen syntyä ei voi muuten estää kuin ilmastoimalla korvat.
        putket ei oo paha juttu, ainoo huono homma
        on että korvaan ei sais mennä vettä.
        siis niin kauan kuin putket on siellä.
        eli noin 4-8 kk.

        Juu en mie muuten hötkyiliskään näitten korvien kaa mutta mie lähen viikonpäästä Intiaan. Ni ois ihan kiva jos nää toimis ennen sinne lähtöö... Mulle laitettii ekat putket ku olin hmm.. jotain 6-8kk. ja sit viimiset kun olin 5 ja nyt sitte taas. Mulla makso nukutuksen kanssa yksityisellä 778€


    • eemari

      Minulle laitettiin ensimmäiset putket joskus 10 vuotta sitten eli ihan aikuisena. Sen jälkeen on putkitettu useita kertoja, aina puuduttamalla. En ole edes tiennyt, että homman voisi tehdä myös núkutuksessa. Minusta putkitus ja puudutus eivät tunnu miltään. Putkituksesta oli pitkään apua; korvat eivät vuotaneet eikä tulehduksia ollut. Pari vuotta sitten vasen korva jouduttiin kuitenkin leikkaamaan, ja se olikin sitten ihan eri juttu se.

      • Korvat kipeenä..

        Minkä takia jouduttiin leikkaamaan? Vai tarkoitatko, että nukutuksessa piti sitten laittaa? Olen ite lykänny taas lääkäriin menoa.. piti soittaa viime viikolla aika, en vaan saanu aikaseks. Nyt pitäis uskaltaa ottaa niskasta kiinni ja mennä. Huoh. Jotenkin vaan toivoo, että jos tää nyt sitten kuitenkin loppuis iha itsestään, eikä menis.. Mut onhan tuo jo nähty, pari kuukautta menee hyvin ja sitten taas kipeänä. :( Mä en ite pysty mitenkään siihen, et puudutuksessa laitettaisiin. Ajatuskin laittaa pelkäämään, että jotain laitettaisiin korvaan tilassa, että tiedostaisin asian. :S


    • Ilmastoitu mimmi

      Lohdullista lukea juttuja, ettei puudutuksessa laittaminen ole sattunut. Toivottavasti ei satu mullakaan sitten huomenna, kun menen siihen operaatioon. Mulla on ollut syntymästä asti liimakorvat ja rakenteellisesti erittäin pienet korvakäytävät. Tähän asti on laitettu nukutuksessa, mutta sen verran sairauksia kerääntynyt, että turvallisempaa laittaa puudutuksessa. Uskoisin, että kipukynnyskin on jo ihan eri luokkaa kuin nuorempana. Tai siis mua vähän säälittiinkin siitä ja opin pelkäämään kaikkia korviin liittyviä toimenpiteitä.

      • tyttönen--

        Heippa! Juuri yritin bongailla tälläisia viestiketjuja, että saisi vertaistukea ja vaihtaa kokemuksia! Tämä kyllä aloitettu jo vuonna 2006, mutta jatketaan sitä.

        Eli olen itse 26 vuotias nainen, vauvaiästä lähtien korvatulehduskierteessä, muistaakseni lapsuusiässä ainakin 4 kertaa oli putket molemmissa korvissa, liimakorvan vuoksi, puhkottu tärykalvoa useasti.
        Sittemmin vähintään kerran vuodessa korvatulehdus, nyt viime vuonna tilanne muuttui pahempaan, enään ei antibiootit auttaneet poistamaan nestekertymää välikorvasta, saatoin syödä kolmekin ab kuuria peräjälkeen, ja vatsa koko kroppa tietysti aivan sekaisin niistä antibiooteista. Viime keväänä molemmat tärykalvot puhkottiin päivystyksessä, vas puolella liimakorva,oik puolella julmettu kipu, nyt tämän vuoden kesällä sama, vas korva puhkaistiin päivystyksessä elokuussa, siitä ei juuri apua, hetken helpotus oli, nyt olin sitten 5 päivää sitten vasemman korvan putkituksessa.

        Tehtiin puudutuksessa (fenoli) ja kirveli kyllä, aiemmin olen päivystyksessä itkua vääntänyt, mutta nyt korva ei ollut kipeä jo valmiiksi, ainoastaan tukkoisen oloinen. Eli sain hyvin tsempattua itseni ;) Korvani tärykalvo jo pahasti arpeutunut, joten luulen että siksi tuntui että puudutus ei kunnolla tehonnut, koska putken laitto sattui, lääkäri kyllä sanoi että nyt saattaa sattua kun pyöritteli putkea, ja tosiaan 3 päivää laiton jälkeen korva oli kipeä, edelleen hiukan tukkoisen oloinen on vasen korva, toivottavasti nyt tasoittuu ja korva tottuu putkeen.

        Korvalääkäri kertoi että noin puolen vuoden päästä olisi tulossa pallolaajennus korvatorveen? Sanoi että tästä olisi apua, niin että putkituksia ei enään tarvittaisiin. Laittakaa lisää kokemuksia, olisi kiva kuulla! :-)


      • Toiskorvavaivainen
        tyttönen-- kirjoitti:

        Heippa! Juuri yritin bongailla tälläisia viestiketjuja, että saisi vertaistukea ja vaihtaa kokemuksia! Tämä kyllä aloitettu jo vuonna 2006, mutta jatketaan sitä.

        Eli olen itse 26 vuotias nainen, vauvaiästä lähtien korvatulehduskierteessä, muistaakseni lapsuusiässä ainakin 4 kertaa oli putket molemmissa korvissa, liimakorvan vuoksi, puhkottu tärykalvoa useasti.
        Sittemmin vähintään kerran vuodessa korvatulehdus, nyt viime vuonna tilanne muuttui pahempaan, enään ei antibiootit auttaneet poistamaan nestekertymää välikorvasta, saatoin syödä kolmekin ab kuuria peräjälkeen, ja vatsa koko kroppa tietysti aivan sekaisin niistä antibiooteista. Viime keväänä molemmat tärykalvot puhkottiin päivystyksessä, vas puolella liimakorva,oik puolella julmettu kipu, nyt tämän vuoden kesällä sama, vas korva puhkaistiin päivystyksessä elokuussa, siitä ei juuri apua, hetken helpotus oli, nyt olin sitten 5 päivää sitten vasemman korvan putkituksessa.

        Tehtiin puudutuksessa (fenoli) ja kirveli kyllä, aiemmin olen päivystyksessä itkua vääntänyt, mutta nyt korva ei ollut kipeä jo valmiiksi, ainoastaan tukkoisen oloinen. Eli sain hyvin tsempattua itseni ;) Korvani tärykalvo jo pahasti arpeutunut, joten luulen että siksi tuntui että puudutus ei kunnolla tehonnut, koska putken laitto sattui, lääkäri kyllä sanoi että nyt saattaa sattua kun pyöritteli putkea, ja tosiaan 3 päivää laiton jälkeen korva oli kipeä, edelleen hiukan tukkoisen oloinen on vasen korva, toivottavasti nyt tasoittuu ja korva tottuu putkeen.

        Korvalääkäri kertoi että noin puolen vuoden päästä olisi tulossa pallolaajennus korvatorveen? Sanoi että tästä olisi apua, niin että putkituksia ei enään tarvittaisiin. Laittakaa lisää kokemuksia, olisi kiva kuulla! :-)

        Minulla on ollut tympastiaputki vain toisen korvan tärykalvossa. Korvalääkäri asensi sen toisaalta senkin vuoksi, että sai ylimääräisestä nesteestä välikorvassani näytteen. Näyte siis otettiin putken kautta, mutta sitten se jätettiin korvan tärykalvoon, ja kerran putki jouduttiin vaihtamaan heti kuukauden päästä, koska se oli karstoittunut. Putki oli korvani tärykalvossa vain noin puolisen vuotta, jonka jälkeen se oli itsestään korvastani poistunut itse sitä huomaamatta. Tympastiaputkelohan on niin pienen pieni värkki.
        Minulle se putki laitettiin puudutuksen avittamana tärykalvooni. Enkä kyllä voine sanoa, että olisi ollut mitenkään vaikeaa koko asennus tai sitten se johtui siitä, että sen putken viritteli korvaani todella ammattinsa osaava ja kokenut korvalääketieteen erikoislääkäri, eikä mikä tahansa "tuhnusormi" - yleislääkäri arvauskeskuksesta. Voihan olla niinkin, että kipukynnykseni on kouliintunut parin synnytyksen vietyäni lävitse aikoinaan. Sitä kipuahan sanotaan, että se olisi niitä kovimpia kipuja, mitä nainen joutuu kokemaan. Vaikkakin onneksemme nykyaikana on kehitelty synnytyskipuihinkin lieventäviä aineita selkäydinpuudutteesta lähtien.
        Minulle sitä putkea ei asennettu minkään korvatulehduskierteen vuoksi, koska minulla ei ole ollut korvatulehduksia lapsuudessani, eikä nuoruudessani ikinä, mutta vasta melkein nelikymppisenä tuli ensimmäinen todellakin kivulias korvatulehdus nuhan jälkitautina, ja silloin koski ja lujaa, ja toisen kerran tulehdukseni uusiutui vuoden parin päästä flunssan jälkeen. Molemmat ko. tulehdukset korvissani parantuivat antib.kuureilla.
        Nyt ainoastaan toinen korvani on reistaillut monen monta vuotta tinnittämällä, tukkoisuudella, kuuloni on alentunut reippaasti ja välillä kipuiluina korvassa ja korvan seutuvilla poskionteloineen jne.


    • rivitalosta

      mulla on ollut putki oikeassa korvassa joskus 20_vuotta sitten ja hyvä tuli .Putosi itsekseen.Nyt eilen laitettiin molempiin koviini putket ,kun olin käynyt ennen monta kertaa ja imetty limaa ja valtava nuha koko ajan ollut.Olen nyt 70-vuotias mutta ei se ikää katso ,koska olen ikäni kärsinyt korvistani.Aina vaikkua kerty kouluaikoina ja taas puhdistettiin.Saa nyt sitte nähdä auttavatko nämä, neljän kuukauden päästä tarkastukseen lääkärille ja soittaa voi jos jotain vaivoja tulee ennen?? Onkohan kellään näin iäkkäällä naisella putkia ,mutta eihän se ikää katso tietystikään ,niinkuin ei mikään sairaus!!kyllä nyt olivat tänään vähän kipeät,mutta toivotaan että paranee!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe