Kohta taas nähdään keiden työpaikoilla koko vuoden uurastaneet työntekijät saavat joululahjan, joka heille eittämättä kuuluu.
Ja missä firmoissa NE rahat laitetaankin hyväntekeväisyyteen! Silloin firma kailottaakin "Annoimme tänä jouluna joululahjoihin varatut rahat xxxxxxx-kohteeseen".
Hyväntekeväisyys on ok, itsekin pistän välillä pikkuisen haluamaani kohteeseen, ja haluamani summan. Mutta että työnantaja ottaa sen tavallaan tässä tapauksessa alaistensa kukkarosta! Mielestäni fiksu tapa olisi antaa työntekijöille lahja, ja LISÄKSI sitten laittaa vaikka SPR:lle jokin summa, mitä sitten kailottaa pitkin lehdissään!
Itseäni ainakin suututtaa tällainen, alaisten selkänahasta jo joululahjatkin otetaan, ja työnantaja saa kunniat!
Työnantajan joululahja
10
3694
Vastaukset
- ...
Enpä nyt tiedä onko siinä mitään epäreilua. Lahjahan on esine/asia/tms jonka saa ilmaisena ja idea on, että etukäteen tietämättä. Eli jos 10 vuotta on saanut työntekijä käteen muutaman setelin ja sitten laitetaankin hyväntekeväisyyteen, niin eihän silti kyseessä ole sellainen asia josta voi valittaa. Tai valittaa voi muttei virallisesti, eihän kyseessä ole mikään saavutettu etuus tai vakiintunut käytäntö jota ei saa muuttaa.
Jos homma on tasapuolinen kaikille, niin siitä vain. Omissakin duunipaikoissa tuntuu homma vaihtelevan vähän joka joulu. Vaihtelu on ollut nyt 2000-luvun ajan ei mistään lahjoista joulukinkkuun ja parhaimmillaan jokaiselle annettiin joulurahaa 500e. Eli jos tehdään samoin kaikkien kohdalla niin samahan tuo. Jos joku saa lahjan ja toisen lahja menee hyväntekeväisyyteen niin sitten ei mene enää ihan oikein...- AyRes
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi työnantajan pitäisi antaa duunarille joululahja?
- Parantaa
AyRes kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi työnantajan pitäisi antaa duunarille joululahja?
Henkeä ja saa työntekijät motivoitumaan!! Se on hassua ,mut ilme muuttuu täysin ja motivaatio kasvaa kun nappaa kossupullon ja savukalan lahjaksi eli se on halvin homma saada lisä tulosta aikaan ja hyvätkin tekijät pysymään työpaikassa insinöörejä kyllä riittää ,mut kunnon työväkeä ei tahdo aina rittää...
- .. ja...
Parantaa kirjoitti:
Henkeä ja saa työntekijät motivoitumaan!! Se on hassua ,mut ilme muuttuu täysin ja motivaatio kasvaa kun nappaa kossupullon ja savukalan lahjaksi eli se on halvin homma saada lisä tulosta aikaan ja hyvätkin tekijät pysymään työpaikassa insinöörejä kyllä riittää ,mut kunnon työväkeä ei tahdo aina rittää...
.. jos taas Firma B pistää ne ecut ties mihin hyväntekeväisyyteen, niin alaisia vituttaa! Firma vielä paistattelee sillä kuinka tuli taas tehtyä hyvä työ ja lahjoitettua XXX rahaa sinne ja sinne. Jää vain sanomatta että se on henkilöstön selkänahasta.
Sitten se Firma B ihmettelee kun motivaatio on hukassa heti vuoden alusta lähtien!
- katri78
aika epäloogiselta ajatuksesi tuntuvat...
ensin mietit, missä annetaan joululahjaa ollenkaan, eli et pidä sitä "saavutettuna etuna" vaan työnantajan lisäpanostuksena henkilöstöön (näin ainakin tulkitsen).
toisaalta valitat, kuinka työntekijöille kuuluva joulu"bonus" haaskataan kaiken maailman hyväntekeväisyyksiin, mihin ei voi itse vaikuttaa. huom. ethän voi vaikuttaa joululahjaan muutenkaan.
sama logiikka tappaa myös myös monet tulospalkkausjärjestelmät: tulospalkkaa pidetään saavutettuna etuna. sitä ei siis ansaita vuoden aikana hyvällä työllä, vaan tietty summa tulee muka joka tapauksessa, ja homma voidaan ainoastaan sössiä...
voi pyhä yksinkertaisuus.- aloittaja
Et tainnut ymmärtää.
Minulle on ihan sama vaikka työnantajani laittaa puolet voitostaan kankkulan kaivoon - ihan sama, töissä minä siellä vain olen ja määrätyn palkkani siitä työstä saan.
Eikä niitä joululahjoja todella ole pakko jakaa, mutta firma, joka AIEMMIN ja yleensä on muistanut työntekijöitään lahjalla - tekeekin nyt niin että jakaa ne SPR:lle ja toitottaa suureen ääneen lehdissä siitä! Ymmärrätkö nyt, firma saa kunnian ja se on otettu suoraan palkollisten lompsasta! - katri78
aloittaja kirjoitti:
Et tainnut ymmärtää.
Minulle on ihan sama vaikka työnantajani laittaa puolet voitostaan kankkulan kaivoon - ihan sama, töissä minä siellä vain olen ja määrätyn palkkani siitä työstä saan.
Eikä niitä joululahjoja todella ole pakko jakaa, mutta firma, joka AIEMMIN ja yleensä on muistanut työntekijöitään lahjalla - tekeekin nyt niin että jakaa ne SPR:lle ja toitottaa suureen ääneen lehdissä siitä! Ymmärrätkö nyt, firma saa kunnian ja se on otettu suoraan palkollisten lompsasta!suosittelen, että luet viestisi ennen kuin lähetät ne.
"ihan sama, töissä minä siellä vain olen ja määrätyn palkkani siitä työstä saan. Eikä niitä joululahjoja todella ole pakko jakaa. "
vs.
"firma saa kunnian ja se on otettu suoraan palkollisten lompsasta!"
huomaatko ristiriidan?
tämä on retorinen kysymys. ilmeisestikään et, jolloin tämä keskustelu on hedelmätöntä. - aloittaja
katri78 kirjoitti:
suosittelen, että luet viestisi ennen kuin lähetät ne.
"ihan sama, töissä minä siellä vain olen ja määrätyn palkkani siitä työstä saan. Eikä niitä joululahjoja todella ole pakko jakaa. "
vs.
"firma saa kunnian ja se on otettu suoraan palkollisten lompsasta!"
huomaatko ristiriidan?
tämä on retorinen kysymys. ilmeisestikään et, jolloin tämä keskustelu on hedelmätöntä.Eli: mulle on ok, ettei kukaan saa firmassa mitään lahjaa. Se on siis ok!
Mutta se taas ei ole ok, että firma lahjoittaa xxxxx säätiölle yyyy summan rahaa ja mainostaa isoon ääneen että annoimme sille ja sille sen ja sen verran... se olisi ollut muuten työntekijöille kuuluva raha!
- verotusarvo....
Verottaja verottaa palkansaajaa, jos lahjan arvo ylittyy alla mainitulla tavalla. Siksi työnantajat lahjoittavat rahat hyväntekeväisyyteen, koska saavat siitä vähennyksen. Itse sain juuri naurettavan lahjan työnantajalta, parin euron arvoisen pienen taskukalenterin, jota en edes tarvitse.
Joten työnantajan on pakko huomioida verottajan ohjeet, jotta lahja on työntekijälle veroton.
Verohallituksen ohjeena:
Työnantaja voi muistaa työntekijöitään pienellä verottomalla joululahjalla.
Työnantajan työntekijöilleen antaman joululahjan täytyy olla arvoltaan vähäinen, jotta se olisi veroton. Verohallituksen ohjeen mukaan lahja voi olla esimerkiksi joulukinkku, herkkukori tai muu esinelahja. Lahja saa olla arvoltaan enintään 100 euroa. Joulurahat, lahjakortit ja muut rahaan verrattavat suoritukset katsotaan palkaksi niiden arvosta riippumatta.
Työnantaja voi vähentää omassa verotuksessaan henkilökunnalle annetun lahjan kustannukset. Arvonlisäverovähennystä siitä ei saa kuitenkaan tehdä. - joululahja
Lahjassa ei ratkaise sen arvo, vaan ajatus. Jos työnantaja ottaa joululahjan arvon työntekijän palkasta, siinä ei paljoa ajatusta ole
http://www.joululahja.info
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244736- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483135- 542677
- 2062621
- 512609
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081549