moottorisahaketjun teroitus

puunpilkkoja

Kokemuksia kaivattaisiin moottorisahaketjun teroittamiseen. Kaupat myy sähkökäyttöistä teroituskonetta, joka tarjouksessa Rautiassa oli 50 euron paikkeilla.
Onko semmonen 'lelu', vai kannattaako edelleen käydä teroituttamassa ketjut ammatti-ihmisellä??

Viilausko paras vaihtoehto?!?

12

5456

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Teräviksi

Mulla on semmonen terotin.Kyllä sillä saa ketjut kuntoon.Itse kyllä yleensä laitan sahan ruuvipenkkiin kiinni ja viilailen siinä,mut tietyst jos on menny enemmän kiveen,niin sitte koneella,syö vähä enempi ketjua.

• Tähtääjä

Opettele nyt hyvä mies viilalla teroittamaan teräketju. Kyllä sinäkin sen opit, kun me muutkin on se opittu - ainakin jotenkin. Sähkökäyttöisestä värkistä minulla ei ole kokemusta. Sellaisia viilan ohjuria olen kokeillut, ja ne auttavat oikean kulman löytämistä ja siinä pysymistä.
      Teräketjua ei kannata päästää kovin tylsäksi eli muutaman tunnin kun sahaa, niin kannattaa jo teroittaa. Vähemmän tarvitsee viilalla pyyhkiä, kun sen tekee usein. Sahaaminen on paljon kivempaa, kun terä leikkaa, eikä usein toistuva kevyt teroitus kuluta ketjua enempää, kuin harvoin tehty iso operaatio.
      Jos joutuu teräketjun teroituttamaan 'ammatti-ihmisellä', niin eikö olisi parempi myidä pois koko moposaha ja ostaa jatkossa polttopuunsa niitä tekevältä ammatti-ihmiseltä?

• kokemusta on

Itsa viilaan kiinni ruuvipenkkiin ja kaksinkäsin viilaan kiinni tulee hyvä. Muista lasken puruhammasta välillä. kulmahionakone on hyvä siinä, hipsimallä vähän kyllä sen käytössä huomaa. Puruhammas jää yleisesti huomaamatta

• Osa-aika-metsuri

Kyllä teruketju kannattaa itse viilata ei ole vaikea juttu. Olen kuullut että koneviilattuja ketjuja ei oikein pysty enää käsin viilaamaan.

Hommaa vain ketjusta riippuen 4 - 4.8mm viila ja siihen lattamainen viilan pidin. Lykit sillä pari-kolme kertaa 30 asteen kulmassa niin hyvä tulee. Muista silloin tällöin viilata purupiikit alennuskaaviota käyttäen. Viilauksen voi tehdä parin-kolmen tankillisen jälkeen, tai aina silloin kun terä tuntuu tylsälätä. Tylsä terä syö ketjua ja laippaa...ja hermoja.

• veikko 5-2

kevyesti ja usein. Terotuslaitteella teroitetun ketjun voi viilata myös käsiviilalla. Itse viilaan terän joka tankilliselle, kevyesti.
        sahan teräketjun viilaaminen ei ole mitään salatiedettä, helpottaa jos ammattimies tai -nainen näyttää kädestäpitäen . Silmään viilaaminen on kuulemma vaikeamppaa, tiedähäntä...

• puunpilkkoja
        veikko 5-2 kirjoitti:

kevyesti ja usein. Terotuslaitteella teroitetun ketjun voi viilata myös käsiviilalla. Itse viilaan terän joka tankilliselle, kevyesti.
        sahan teräketjun viilaaminen ei ole mitään salatiedettä, helpottaa jos ammattimies tai -nainen näyttää kädestäpitäen . Silmään viilaaminen on kuulemma vaikeamppaa, tiedähäntä...

....siispä viila-pakki kuntoon ja terää viilailemaan.
        Kiitos kommenteista!

• Nainen...
        puunpilkkoja kirjoitti:

....siispä viila-pakki kuntoon ja terää viilailemaan.
        Kiitos kommenteista!

Sitä pitää pitää polvella:) ite pyyhkäisen viilalla parikertaa joka hampaasta kun tankkaan, pysyy terävänä ja tytyväisenä;)

• Koneella teroittaja

Kaveri epäilee koneellista teroitusta.Enpä usko,että uudetkaan ketjut olisi käsin viilattuja.Olen teroitellut sivuhommana parin vuoden ajan muutaman sadan ketjun,ensin käsin sitten koneella(400e).Kone tekee jokaisesta hampaasta samanpituisen molemmin puolin!! Ei ole valituksia tullut,kiitosta olen saanut.

• Koneella teroittaja kirjoitti:

Kaveri epäilee koneellista teroitusta.Enpä usko,että uudetkaan ketjut olisi käsin viilattuja.Olen teroitellut sivuhommana parin vuoden ajan muutaman sadan ketjun,ensin käsin sitten koneella(400e).Kone tekee jokaisesta hampaasta samanpituisen molemmin puolin!! Ei ole valituksia tullut,kiitosta olen saanut.

Tuolla yksi puhuu 35 eurosta, sinä 400 eurosta.
        Onko kyse ollenkaan samasta pelistä?

• on, eikä
        Vaari kirjoitti:

olekaan. kai ne koneella motonketjutkin teroittavat, jos yleensä muuta kuin vaihtavat?

• Koneella teroittaja
        Vaari kirjoitti:

Kysye oli teroituskoneen hinnasta.Koneeni olen ostanut Jyväskylästä,Metsätyö Oy firmasta.Hinta oli 395eur. Laite on alumiinirunkoinen muistaakseni Jolly merkkinen,todella toimiva kone.Käytännössä kuluvia osia yksi(palautus-/nostojousi),Tietenkin teroituskiviä kuluu. Onhan vanha sanonta,halvalla ei hyvää saa,tai "köyhän ei kannata ostaa halpaa",voimassa. Minun mielestäni VIILA on parempi vaihtoehto,kuin 39-50eur:n MUOVILELUT.

• mmm

Vanhamies osti meille sellasen sähkökäyttöösen terotuskoneen, kyllä se toimi (ketju oli rakennuksella ajettu naulaan aika pahoon) ketju parani paljon mutta ei siittä mitään huippua tullu ei tosin ollu kallis koneskaa(35eukkoo)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3495
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1301
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      51
      1267
    4. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1202
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1122
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1057
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1010
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      911
    9. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      892
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    Aihe