Vaihtoehto kirkolliselle kasteelle

ehdotuksia?

En kuuluu mihinkään kirkkokuntaan enkä aio liittyä jos en löydä kolonialismista, sovinismista ja homofobiasta vapaata seurakuntaa. Haluaisin kuitenkin juhlistaa lapsen nimenantoa jotenkin. Kertokaapa väestörekisteriin kuuluvat miten olette hoitaneet kasteen?

11

3009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • info löytyi edellisistä

Info löytyikin jo edellisistä keskusteluista. Haluaisin kuitenkin yhdistetyt kasteristiäiset eli pakanallisen kasteen, jossa lapsi toivotettaisiin tervetulleeksi ihmisyhteisöön ja liitettäisiin rituaalisesti ihmiskunnan jäseneksi sekä ristiäiset, joissa juhlittaisiin pienen ihmisyksilön ainutlaatuisuutta ja olemassaoloa nimeämisen kautta. Onko jotain vanhoja kivoja pakanallisia traditioita?Ehdotuksia?

• Anonyymi

Pakanallisia rituaaleja...järjestäppä nimiäiset vaikka täydenkuun aikaan, metsässä , keskellä yötä. Pyydätte koko porukalla lapsoselle onnea, lykkyä ja tuuria kuulta, puilta ja metsän hengiltä. Onko tarpeeksi pakanallisia elämyksiä???

• vapaa-ajattelijan käsikirja

Jos tahdot lisää tietää niin googleta ja laita nimijuhla hakusanaksi...

Uskontokuntiin kuulumattomat lapset saavat nimensä seuraavasti. Lapsen synnyttyä sairaala lähettää syntymätodistuksen väestörekisterin pitäjälle, joka taas lähettää rekisteripaperit huoltajalle/huoltajille. Huoltaja/huoltajat keksivät sopivan määrän hyväksyttäviä etunimiä ja lähettävät rekisteripaperit takaisin rekisterinpitäjälle kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä.

Lapsen syntymää ja nimenantoa voidaan juhlia, jos halutaan ja mikäs sen mukavampaa. Voidaan pitää ns. nimijuhla. Nimijuhlassa voidaan pitää juhlapuhe, antaa hyödyllisiä kasvatusohjeita ja lahjoja, esittää ohjelmaa ja musiikkia. Juhla on täysin vapaamuotoinen.

Kummeja eli kasteentodistajia ei tunneta. Uskonnottomien ei ole syytä apinoida kristillistä perinnettä, jossa kummien alkuperäisenä tehtävänä on lapsen kristillisen kasvatuksen varmistaminen. Jos halutaan lapselle "nimikkoaikuiset" niin onhan se toki mahdollista, siitä vaan ei päästä mihinkään, että kyse on kristillisen kummiperinteen lainaamisesta ja vapaa-ajattelijat eivät halua suositella sellaista.

• juhlistaminen

siis kastehan EI OLE TAPA JUHLISTAA NIMEN ANTOA; kasteessa otetaan lapsi seurakunnan jäseneksi. Ei anneta nimeä, sillä nimetöntähän ei voi kastaa, siksi pappi kysyy minkä vanhemmat on antaneet lapselle nimeksi (tai vaihtoehtoisesti ilmoittaa samaisen asian).

Miten väestörekisteriin kuuluva hoitaa kasteen? Siten että jättää kastamatta! Nimen taas saa myös kastamaton lapsi, ne ovat kaksi täysin eri asiaa (kumma jos tänä päivänä tätä ei joku tajua). Nimi paperiin, paperi maistraattiin ja that's it. SE taas ei ole toimituksena mikään KASTE...

Jos haluat juhlistaa jotain asiaa, keksit kyllä tavankin, ilman apuja.

• jestas....

eikö ap olisi saanut kysyä vinkkejä miten juhlistaa lapsen nimen antoa...totta että ristiäisissä ei ole kyse nimenannosta mutta nykypäivänä se mielletään nimenomaan nimenantojuhlaksi..miksi muuten useimmat vanhemmat salaisivat nimen ristiäisiin asti...mut eipä nyt pillastuta...

• miellät
        jestas.... kirjoitti:

eikö ap olisi saanut kysyä vinkkejä miten juhlistaa lapsen nimen antoa...totta että ristiäisissä ei ole kyse nimenannosta mutta nykypäivänä se mielletään nimenomaan nimenantojuhlaksi..miksi muuten useimmat vanhemmat salaisivat nimen ristiäisiin asti...mut eipä nyt pillastuta...

ihan rauhassa.

Mutta VÄÄRIN SE SILTI ON. Nimeä EI anneta kasteessa, tai edes RISTIÄISISSÄ, nimi pitää olla jo ennen ristiäisiä. Kaste ei edes VIRALLISTA nimeä, vaan vasta kun pappi toimittaa lomakkeen MAISTRAATTIIN siellä rekisteröidään/virallistetaan nimi.

Kasteen pitäisi olla USKONNOLLINEN juhla, ei mikään NIMENANNON JUHLISTAMINEN. Näin olen käsittänyt. Ja en kuulu kirkkoon eikä lapsia ole kastettu koska lapsikaste on vastoin Raamattua ja Jumalan sanaa, kuten muutkin kirkon opit. Puhun tässä luterilaisuudesta mutta samalla tavoin koskee myös ortodokseja, katolilaisia ja muita, etenkin lapsikasteen hyväksyviä kirkkokuntia.

• Mirkku81

Kuulun itse ainoastaan väestörekisteriin ja luin joskus jostakin naistenlehdestä kirjasta, johon oli koottu erilaisia tapoja juhlistaa perheen juhlia ilman uskonnollista aspektia.
      Löysin kyseisen kirjan muutaman vuoden päästä ja olen ollut tyytyväinen ostokseeni. Kirjassa kerrotaan lisäksi erilaisten perinteiden historiaa ja annetaan ehdotuksia juhlimiseen.
      Suosittelen lämpimästi tutustumaan: Perheen omat juhlat (Anneli Aurejärvi-Karjalainen)

• Näin oli meillä

Kovin kovin monella tuntuu olevan lapsen syntyessä sama ongelma. Joko molemmat vanhemmista eivät kuulu kirkkoon, tai vain toinen. Kummallakaan ei välttämättä ole sen suurempaa halua kuunnella jumalajuttuja (vaikka sitten vielä kuuluisivatkin kirkkoon), mutta tokihan juhlat pitäisi ja olisi kiva järjestää. Miten tilanteesta selviydytään? Ovatko ristiäiset kirkollisine virrenveisuineen, pappeineen ja jumalajuttuineen pakko ja ainoa järkevä vaihtoehto? No eivät.

Ratkaisu on helppo. Uudelle pienelle ihanuudelle voi järjestää upeat ja juhlavat NIMIÄISET.

Nimiäiset on nimi vauvan ristiäisiä vastaavalla juhlalle silloin kun vanhemmat eivät kuulu kirkkoon tai muusta syystä eivät halua järjestää ristiäisiä ja liittää lastaan kirkon jäseneksi. Meille (pariskunta Helsingin seudulta) syntyi ihana pieni tyttövauva kesällä 2005. Molemmat vanhemmista on kastettu ja kuuluneet nuoruutensa kirkkoon. Oman ajattelun myötä molemmat ovat eronneet, en itse koe jumalaa saati kirkollisia asioita lainkaan omakseni. Jos kysytään uskotko jumalaan vai sattumaan, eiköhän se se jälkimmäinen ole :) Lapseni saa päättää aikanaan itse oman näkemyksensä asioihin. Koulussa hän ei-kirkon-jäsenenä osallistuu uskonnon sijaan eettisen elämänkatsomustiedon opetukseen, jossa myös tutustutaan tasapuolisesti kaikkiin maailman uskontoihin, ei tuputeta pohjoista harvinaisuutta evankelisluterilaisuutta, ainoana oikeana.

UPEA NIMIÄISJUHLAMME JA SIVIILIKUMMIT

Järjestimme kotonamme 2kk tytöllemme n. 15-20 hengen juhlat joihin kutsuttiin läheisimmät sukulaiset. Nimesimme kummit (jotka ovat siis siviilikummit), tämä tuttavapariskuntamme ei myöskään ollut kirkon jäsen. Juhlan puhujan pyysimme Pro-Seremonioista:

http://www.pro-seremoniat.fi/palvelut/

Mukava puhuja kävi luonamme ja auttoi tilaisuuden suunnittelussa ja puheen saimme etukäteen sähköpostilla katsottavaksemme. Etukäteen kävin hankkimassa vauvalle upean valkean nimiäismekon (hankin Haloselta, myydään "ristiäismekkoina") ja kukat nimiäispöytään (olkkarin pieni pöytämme) Omalla äidilläni oli tallessa omissa ristiäisissäni aikanaan käytetty valkea liina ja kastemaljani. Tilaisuus alkoi vieraiden kerääntymisellä olohuoneeseen (vieraiden saapuessa minä olin vauvan kanssa piilossa makuuhuoneessa) jonne vauvan isä laittoi soimaan cd:ltä kauniin vivaldin kevään jonka soidessa itse kävelin vauva sylissäni olohuoneeseen, jossa vieraat näkivät meidät ensimmäisen kerran. Puhuja piti puheen johon kuului osaksi nimen lausuminen (emme olleet kertoneet kenellekään tytön nimeä etukäteen :) , jonka isä lausui ja laittoi samalla tytölle ihanan kukkakaupasta tilaamani pikkuruisen aidon kukkaseppeleen. Pöydällä oli lapsuuteni ristiäismalja jonka veteen kummit laskivat kummilupauksen lausuttuaan kädessään sytytetyt kelluvat valkoiset kynttilät (mitään päänkastelu vesikasteita ei siis nimiäisissä tietenkään ole). Tilaisuuden lopuksi lausuin itse lyhyen kauniin runon ja allekirjoitettiin Pro-Seremonioilta tulleet kauniit kummitodistukset joista yksi jäi muistoksi pienelle tulokkaalle. Ja siirryttiin keittiön valkoisella liinalla katetun tarjoilupöydän ääreen :)

Kaikkiaan tilaisuus oli omasta mielestäni kertakaikkiaan upea ja juhlallinen ja parilla vieraista oli jo tippa silmässä kauniista ja liikuttavasta tilaisuudesta, kuten oli kyllä itselläkin. Vinkkejä omien kauniiden nimiäisten järjestämiseen voi katsoa Pro-Seremonioiden sivuilta (ja myös puhujansa osaavat auttaa mieluisan suunnittelussa):

http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml

MITEN VIRALLINEN PAPERIPUOLI HOIDETAAN?

Vauvan synnyttyä saimme kotiimme kirjeen jossa kysyttiin vauvan tulevaa nimeä. Tähän paperiin kirjoitettiin koko nimi (voi postittaa ennen tai jälkeen nimiäisiä, ei tietenkään liitty siihen mitenkään) ja vanhempien allekirjoitus. Paluupostissa tuli tytön kelakortti jossa pysyvä henkilötunnus (synnytyssairaalasta saatava tunnus on siis vain väliaikainen) merkkinä siitä että tyttö on rekisteröity omalla nimellään Suomen väestörekisteriin.

MIKSI VALITA NIMIÄISET RISTIÄISTEN SIJAAN?

Kummien (siviilikummit) ei tarvitse olla kirkon jäseniä. Voivat olla tai olla olematta, ihan sama.
      Oman näköinen tilaisuus. Saat järjestää itse juuri sellaiset nimiäiset kuin haluat, et ole pakotettu kirkon vakio ristiäiskaavaan.
      Saat valita puhujan itse. Voi olla Pro-Seremonioista, sukulainen, tuttu, kenet itse haluat
      Saat vaikuttaa puheeseen itse. Pro-Seremonioiden puheen saat etukäteen tarkistettavaksesi, etkä ole pakotettu kuuntelemaan papin puheen mahdollisesti omistasi paljonkin eroavia mielipiteitä tai asioita.
      Vapaa musiikki. Ei tarvitse kuunnella virsiä, voit soittaa ihan mitä kaunista musiikkia ikinä itse haluat cd:ltä tai pyytää paikalle vaikka tutun kitaran, pianon, viulun tms. soittajan.
      Kukaan ei vaivannu. Suurin osa suomalaisista vierastaa kirkollista virrenveisuuta ja kädet ristissä papin johdolla rukoilemista, kun asiaan ei uskota itse se tekee olon helposti vaivaantuneeksi. Nimiäisissä tätä ongelmaa ei ole.
      Lapsesi tulee säästymään kesätöissään kirkollisverolta ja saa aikanaan valita katsomuksensa itse. Vai liitätkö pienen lapsesi hänen mielipidettään kysymättä automaattisesti myös jäseneksi poliittiseen puolueeseen tai muuhun näkemykselliseen järjestöön? Tuskin :)

Toivottavasti tästä nyt olisi vähän apua jollekin ristiäisiä vierastavalle tai asiaa pohtivalle tuoreelle ei-kirkon-jäsen isälle tai äidille :)

• Anonyymi

Joopa joo...juhlia pitää saada vaikka väkisin. Ja nuo kastemaljassa kelluvat kynttilät ovat kyllä kaiken huippu😂😂😂

• Anonyymi

Hei. Jos kerran inhoat ja halveksit kristillustä uskoa, tapoja ja perinteitä noin syvästi, miksi sitten halusit tyttäresi nimiäis-bileisiin valkoisen kastemekon ja kastemaljan??? Eiköpähän kirkkoon kuulumattomien vanhempien lapsi saane nimensä silloin kun hänet merkitään väestörekisteriin. Sitten vaan ilmoitus nimestä tekstarilla niille, joille haluatte tai katsotte velvollisuudeksenne lapsen nimen ilmoittaa. Helppoa vai mitä...eikä tule vahingossakaan noudatettua niitä kamalia kristillusiä tapoja.

• Anonyymi

Miten järjestetään kastamattoman lapsen hautajaiset?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7755
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1955
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1633
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1009
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      899
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe