Paljoko kuntoutustuki on?

Alkaa alkuvuodesta

Jos vaan kehtaatte,pankaapa tähän vähän summia mitä saatte?

Itse nyt sairaspäivärahalla,kelalta nyt tulee ja kosta 300pv tulee täyteen. Nyt summa on 1600e -verot...eikai kuntoutustuki ole vielä tätäkin pienempi???

Näillä pitäs maksaa eläminen,lääkkeet,lainat jne... ei hyvin mene!

17

5873

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tukituki

sama homma täällä, pitäisi kohta täyttää hakemus. Kuntoutustuki on yleensä pienempi kuin päiväraha tai vanhuuseläke. Johtunee siitä, että maksetaan kertyneiden työvuosien mukaan. Googleta kuntoutustuella, löytyy useita sivuja. Mikä on "yhtiö", jolta haet kuntoutustukea? Heidänkin sivuillaan tietoa asiasta.

• saaja

Kuntoutustuki on sun tulevan eläkkeen määrä.Minulla vajaa tuhat €uroa kuussa josta vielä menee verot joten tulosi varmaan pienenee huomattavasti .

• eläke?

mun kuntoutustukeni on 600 euroo joten sulla on varmasti tulossa ainakin 1600 euroo, eikö se riitä elämiseen? Ehkä olis sitten syytä hankkiutua vaan oikeisiin töihin ja lopettaa rutinat.

• pahimpaan

Minä sain sairauspäiväraa n. 2500€, koska se lasketaan "nykyisistä" tuloista. Kuntoustuki taas on sama kuin eläkkeesi ja jos ei ole pitkää työhistoriaa, niin voi tippua paljonkin. Minä saan nyt n. 1000€.

• tulee olemaan

matalampi kuin tuo 1600 euroa miinus verot, se on ihan saletti.
      Ota yhteyttä KELA:n ja selvitä asia siellä. Oletko muuten varma että saat kuntoutustukea? Sekään ei ole varmaa, eli ei automaattisesti sitten tule sen 300 pv:n jälkeen, kunt.tukihakemus voidaan hylätäkin...

• tietää

Kelan verkkosivuilla on laskuri,josta löytyy teille euromäärät.

• vee-e

saman suuruinen kuin eläke, se taas riippuu työhistoriasta. kuntoutustuki ei ole automaatinen vaikka sairausloma jatkuis.

peruspäiväraha on 23,50€/vrk miinus verot ja sitä saa viideltä päivältä viikossa. kyllä sillä elää vaikka se ei taia olla ihan 1600e-verot. minäki elän sillä kaikki muut anomukset hylättyinä.

kelan sivuilla on lisätietoo.

maksat sitte saamilla rahoilla mitä maksat, omat ovat menosi.
      tervetuloa oikeaan maailmaan.

• samansuuruinen

tuo sairauspäiväraha brutto, kuin sinulla.
      Nyt saan käteen kuntoutustukea 980e. Eli käteen jää parisataa vähempi... Mutta kyllä täältä vielä noustaan, ja tienataan. Joskus sitten kun toivottavasti kuntoutuu.

• verrata

riippu työhistoriasta.
        Mä saan päälle 800e ja - verot,
        sekä vielä Kela maksaa 65e
        Kansaneläkettä ja lapsista saa
        lapsikorotusta n. 18e/lapsi.

Kansaneläkkeeseen vaikuttaa puolison
        tulot.

Vaikeaa on pärjätä, kun menot on suunnitellut, että 2 on töissä mutta aina on selvitty.
        Onneksi on Tarjoustalot ja muut alennukset olemassa =)

• kansaneläkkeeseen
        verrata kirjoitti:

riippu työhistoriasta.
        Mä saan päälle 800e ja - verot,
        sekä vielä Kela maksaa 65e
        Kansaneläkettä ja lapsista saa
        lapsikorotusta n. 18e/lapsi.

Kansaneläkkeeseen vaikuttaa puolison
        tulot.

Vaikeaa on pärjätä, kun menot on suunnitellut, että 2 on töissä mutta aina on selvitty.
        Onneksi on Tarjoustalot ja muut alennukset olemassa =)

Kansanaläkkeen määrään eivät vaikuta puolison tulot, vaan omat eläketulot ja se, onko puolisoa (avo- tai aviopuoliso) vai ei. Ja kuntaryhmä.

• ulalla

entäs ammatillinen kuntoutustuki ?

• sekaisin eikä ihme

Kuntoutustuki = määräaikainen eläke.
        Eli kun ihmiselle ei makseta sairauspäivärahaa kuin 300 päivää, niin sen jälkeen siirtyy kuntoustuelle (jos vakuutusyhtiö tai Kela sen hyväksyy). Tämä määräaikaisuus on yleensä puoli vuotta ja uudet b-todistukset pitää toimittaa, jos haluaa jatkoa.
        Ei ole olemassa mitään ammatillista määräaikaista eläkettä eli ilmeisesti kyse on kuntoutuksesta ja se on ihan eri juttu. Siis ammatillisesta kuntoutuksesta. Yleensä silloin saa sitä kuntoustukea ja vakuutusyhtiö tai Kela kustantaa sitä kuntoutusta.
        On myös sellaisia kuntoutuksia, missä palkka juoksee ja työpaikka kustantaa ennaltaehkäisevästi kuntoutusta (mm. Aslak).
        Toivottavasti selvensi, nämä nimet on joskus melkoista sekamelskaa.

• Kysymyksiä
        sekaisin eikä ihme kirjoitti:

Kuntoutustuki = määräaikainen eläke.
        Eli kun ihmiselle ei makseta sairauspäivärahaa kuin 300 päivää, niin sen jälkeen siirtyy kuntoustuelle (jos vakuutusyhtiö tai Kela sen hyväksyy). Tämä määräaikaisuus on yleensä puoli vuotta ja uudet b-todistukset pitää toimittaa, jos haluaa jatkoa.
        Ei ole olemassa mitään ammatillista määräaikaista eläkettä eli ilmeisesti kyse on kuntoutuksesta ja se on ihan eri juttu. Siis ammatillisesta kuntoutuksesta. Yleensä silloin saa sitä kuntoustukea ja vakuutusyhtiö tai Kela kustantaa sitä kuntoutusta.
        On myös sellaisia kuntoutuksia, missä palkka juoksee ja työpaikka kustantaa ennaltaehkäisevästi kuntoutusta (mm. Aslak).
        Toivottavasti selvensi, nämä nimet on joskus melkoista sekamelskaa.

Olisin kysellyt myös tuosta kuntoutustuesta. Sain päätöksen ja on määräaikainen, 31.1 saakka. Kuitenkin minulla on lääkärintodistus 31.12 asti ja tuo tukihan loppuu automaattisesti jos ei laita menemään uutta lääkärintodistusta.

Tänä aikana, kun odotin kuntoutustuen päätöstä, olen ollut työvoimatoimistossa, nk. vajaa kuntoisena työnhakijana ja olen saanut kolmelta kuukaudelta päirahaa liitolta.

Miten nyt käy liiton rahojen kanssa, joudunko maksamaan ne takaisin heille, kun tuo tuki maksetaan taannehtivasti?

• vaan
        Kysymyksiä kirjoitti:

Olisin kysellyt myös tuosta kuntoutustuesta. Sain päätöksen ja on määräaikainen, 31.1 saakka. Kuitenkin minulla on lääkärintodistus 31.12 asti ja tuo tukihan loppuu automaattisesti jos ei laita menemään uutta lääkärintodistusta.

Tänä aikana, kun odotin kuntoutustuen päätöstä, olen ollut työvoimatoimistossa, nk. vajaa kuntoisena työnhakijana ja olen saanut kolmelta kuukaudelta päirahaa liitolta.

Miten nyt käy liiton rahojen kanssa, joudunko maksamaan ne takaisin heille, kun tuo tuki maksetaan taannehtivasti?

Minulle kävi vähän samalla tavalla ja sitten olikin semmoinenkin selvittäminen että päästiin taas tasapainoon. Jouduin maksamaan liitolle takaisin ja siinä meni muutama kuukausi. Istuin kerran Kelan toimistossa lähes kaksi ja puoli tuntia kun sanoin etten lähde ennen kuin asiani on selvitetty.
        On nim. vielä niin että jos/kun olet kuntoutustuella ja saat asumistukea, saat eläkeläisen as. tuen, joka on parempi kuin tavallinen. Koeta jaksaa pykäläviidakossa ja muista että tyhmiä kysymyksiä ei ole.

• Kyselijä
        vaan kirjoitti:

Minulle kävi vähän samalla tavalla ja sitten olikin semmoinenkin selvittäminen että päästiin taas tasapainoon. Jouduin maksamaan liitolle takaisin ja siinä meni muutama kuukausi. Istuin kerran Kelan toimistossa lähes kaksi ja puoli tuntia kun sanoin etten lähde ennen kuin asiani on selvitetty.
        On nim. vielä niin että jos/kun olet kuntoutustuella ja saat asumistukea, saat eläkeläisen as. tuen, joka on parempi kuin tavallinen. Koeta jaksaa pykäläviidakossa ja muista että tyhmiä kysymyksiä ei ole.

Tuota osasin arvailla, no täytyy pikkuhiljaa maksaa takaisin liitolle ne rahat. Kumma, kun ei kela voi informoida tuosta asiasta, kun ohjaavat työkkäriin, odotuajaksi.

Menihän minulta myös vammaistuki ja kela oli kuulemma laskenut väärin jotain heinäkuun sairauspäivärahoja. Että tällai en saa, kuin 2 viikon rahat vak.yhtiöltä.

Työpaikkakin irtisanoi minut ja aivan ymmärrettävää, olenhan ollut sairaana jo 14 kk.

Nyt olen tilannut ajan työvoimatoimistoon ja aion jäädä kortistoon, 1.1 lähtien. Ikää on jo niin paljon että pääsen "putkeen"

Ei kannata jatkaa kuntoutustukea, sieltä saamani tuki on niin hurjan pieni. Saisin kyllä lisää siihen ulkomailta, mut heidän käsittelyaikansa on 1-1,5v. Näen viisammaksi roikkua putkessa, sen aikaa että pääsen työttömyyseläkkeelle ja silloin odotan tuon 1-1,5v, saadakseni eläkkeen ulkomailta.

• Kyselijä
        vaan kirjoitti:

En joudu maksamaan takaisin liitolle, vaan he sumplivat vak.yhtiön kanssa ja liitto ottaa vak.yhtiöltä, sen mitä olisin saanut sieltä. Et hyvä näin.

• Kelalta

kuntoutustukea ja asumistukea yht. 730 euroa kuussa (työhistoria käytännössä nolla).

Hyvin pärjään, olen usean vuoden ajan pystynyt jopa säästämään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe