Oikoreitti

Pertsa2

Muistaako kukaan missä Vene-lehdessä oli juttu oikoreitistä Utöstä Föglön eteläpuolelta Maarianhaminaan?

Ja jos muistaa, niin viitsisitkö kertoa.

Kiitos etukäteen.

13

4913

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täältä

      www.vene-lehti.fi

      • niinku

        se onkin www.venelehti.fi


    • mainsaill

      en muista lehteä,mutta useita useita vuosia sitten se ilmeistyi.kyseessä siis ns. merikarhujen oikoreitti, jossa aika helppo maamerkkien avulla navigoida.voi siis löytyä artikkeli esim. merikarhut viitteellä.

    • No joo.

      Mennään nykyään useammin sitä kautta kuin Föglön pohjoispuolitse. Reittiä ei pysty selittämään ilman karttaa. Matkalla pljon matalia samannäköisiä saaria, joten aloittelijalle vaikea pelkin maamerkein, mutta nykyäänhän monilla on plotterit. Toinen hyvä reitti on mennä Kökarista suoraan Svenska Högarnalle, paljon vähemmän saaria ja muuta kiusaa. Samalla välttyy Marianhaminassa septisäiliögallupeilta, onko, miten iso, montakertaa päivässä tyhjennätte jne.

    • noin...

      Miten olisi, jos hankkisit kartan? Siitä näkee niin viralliset väylät kuin mahdolliset oikoreititkin. Itse en ainakaan uskaltaisi lähteä jonkun muun ylöskirjaamien nuottien mukaan ajelemaan.

      • No joo.

        Katoppas nyt siitä kartastas, jos sellainen on, miltä kyseinen vesialue näyttää. Tietämättä mistä kohtaa pitää mennä, saat kyllä yrittää pitkään. Hyvällä tuurilla pääset kyllä läpi sieltä alakautta, mutta sieltä menee vanha ja tunnettu reitti, jota ei valitettavasti ole nykymerikarttoihin merkitty. Aivan viimeisintä karttaa en ole nähnyt, mutta omassani on vielä kartoittamattomia alueita reitin varrella...

        Voishan tuon reitin alkuperäiselle kysyjälle kertoa, kun keksis miten.


    • Pertsa2

      Se reitti oli selostettu yksityiskohtaisesti Vene lehdessä. Varmaankin joskus vuonna 1996-1999. Artikkelissa oli joitain virheitä, mitkä korjattiin seuraavassa numerossa. Sama reitti selostettiin myös Vene-lehden lokikirjassa.

      En vaan millään haulla löydä ko. artikkelia tai reittiä netistä, vene-lehti ei vastaa kyselyihin eikä minulla enää ole ko. vuosikertoja. Paikallisessa kirjastossakaan noita vuosikertoja ei enää ole.

      Harmi, sillä virallinen 1,8 m väylä Banö-ön kautta kiertää pirusti.

      Kysymyksessäni on virhe. Tietysti tarkoitin Kökarista enkä Utöstä lähtevää väylää...

      Ja en kyllä lähde kyseiselle vesialueelle ilman reittiselostusta.

      • suht helppo

        Viime kesänä juuri ajoin kyseisen reitin, joskus olin mainitun artikkelin lukenut ja sitä ulkomuistista seurasin: Kökarista Föglön väylälle, Stora Sandön kohdalla etelälounaaseen, Skepparskärin edestä länteen, Skottskär-Grillskär-Dömmanskär eteläpuolta kiertäen, sitten Rågrund väylineen jo näkyykin edessä. Hyvällä ilmalla väylä oli helppo ajaa ja vettä riitti, ainoa kinkkinen paikka on ehkä tuossa Skepparskärin ja Skottskärin välillä, missä pitää pujotella pikkuluotojen ja matalikkojen välistä. Siinä tarvii tarkat silmät tai plotterin.

        Toinen vaihtoehto missä välttyy em. pujottelulta on ajaa Föglön väylää eteenpäin ja kääntyä etelään vasta Kyrklandetin kulmalla. Siitä menee suora linja Skottskärin eteen. Huonolla kelillä menisin tuota.


      • No joo.
        suht helppo kirjoitti:

        Viime kesänä juuri ajoin kyseisen reitin, joskus olin mainitun artikkelin lukenut ja sitä ulkomuistista seurasin: Kökarista Föglön väylälle, Stora Sandön kohdalla etelälounaaseen, Skepparskärin edestä länteen, Skottskär-Grillskär-Dömmanskär eteläpuolta kiertäen, sitten Rågrund väylineen jo näkyykin edessä. Hyvällä ilmalla väylä oli helppo ajaa ja vettä riitti, ainoa kinkkinen paikka on ehkä tuossa Skepparskärin ja Skottskärin välillä, missä pitää pujotella pikkuluotojen ja matalikkojen välistä. Siinä tarvii tarkat silmät tai plotterin.

        Toinen vaihtoehto missä välttyy em. pujottelulta on ajaa Föglön väylää eteenpäin ja kääntyä etelään vasta Kyrklandetin kulmalla. Siitä menee suora linja Skottskärin eteen. Huonolla kelillä menisin tuota.

        Kuvaamasi reitti ei ainakaan ole se yleisesti tunnettu. En tiedä minkälaiset kartat on käytössäsi, mutta esim. Meri-CD:n vanhemmalla versiolla en tuonne lähtisi. Tiedot on niin puutteelliset kartassa. Kuten varmaan huomasit, mittaukset loppuvat Skepparskärin kohdalla ja on syytäkin kääntyä länteen. Ainakin tuon tunnetun reitin varrella on useita kiviä, joita puuttuu Meri-CD:sta ja pari vuotta vanhasta paperikartasta. Alku ja loppu tosiaan näyttää kartalla selkeältä. Mutta edellen painottaisin, että mittaukset ovat puutteelliset sekä alue on niin kaukan väylistä, että myös kivien, luotojen ja saarien paikkatieto on myös epävarmaa. Ehkä uusimmat kartat on tuoltaosin tarkempia. Sen verran olen kyllä liikkunut väylien ulkopuolella, että tiedän kyllä, että hyvällä kelillä mennään melkein mistä vaan. Paljonko muuten on veneesi syväys?


      • eri reitti
        suht helppo kirjoitti:

        Viime kesänä juuri ajoin kyseisen reitin, joskus olin mainitun artikkelin lukenut ja sitä ulkomuistista seurasin: Kökarista Föglön väylälle, Stora Sandön kohdalla etelälounaaseen, Skepparskärin edestä länteen, Skottskär-Grillskär-Dömmanskär eteläpuolta kiertäen, sitten Rågrund väylineen jo näkyykin edessä. Hyvällä ilmalla väylä oli helppo ajaa ja vettä riitti, ainoa kinkkinen paikka on ehkä tuossa Skepparskärin ja Skottskärin välillä, missä pitää pujotella pikkuluotojen ja matalikkojen välistä. Siinä tarvii tarkat silmät tai plotterin.

        Toinen vaihtoehto missä välttyy em. pujottelulta on ajaa Föglön väylää eteenpäin ja kääntyä etelään vasta Kyrklandetin kulmalla. Siitä menee suora linja Skottskärin eteen. Huonolla kelillä menisin tuota.

        Olen itse kopioinut aikoinaan Vene lehdestä reitin karttaan ja ajanutkin sen muutaman kerran purjeveneellä, tosin moottorilla kun oli tyyntä.
        Reitin alkuosa on sama, mutta Skeppskärin kohdalla ei käännytä vielä länteen vaan jatketaan etelälounaaseen kohti Vidskärin pohjoiskärkeä. Sitten seurataan Vidskärin länsireunaa noin keskelle saarta. Saaressa oli ainakin pari kesää sitten näkyvisssä vanhat linjataulut. Kun ollaan pohjoisetelä suunnassa keskellä saarta, niin käännytään länteen, TS 271, kohti Ståtsternasin eteläpuolella olevia kivikkoja. Väylä kulkee pinnassa olevan kiven ja 3,5 syvyysmerkin välistä, niin että kivi jää eteläpuolelle ja syvyysmerkki pohjoispuolelle. Vuoden 2005 kartoissa on merkitty kaapeli samaan paikkaan. Itselläni oli reittipiste merkitty ennen kapeikkoa ja keskelle kapeikkoa, jolloin kapeikko löytyi hyvin ja kaiku näytti kokoajan yli 10 metrin syvyyslukemia. Siitä jatkoin Gaddenin pohjoispuolelle ja edelleen Björkörin pohjoispuolelta Renskärin selälle. Vuoden 2005 merikartassa on merkitty samoille paikoille kaapeli, joka Kökarin päässä oikaisee vielä enemmän, varsinkin jos lähdössä tai tulossa Karlbystä.

        Svenska Kryssarklubenin kirjoissa ja todennäköisesti Merkarhujen kirjoissa on olemassa kuvaus pohjoisemmasta reitistä, joka Föglön itäpuolella alkaa Notholmenin kohdalta, mutta sitä väylää en ole itse kulkenut.


      • Pertsa2
        eri reitti kirjoitti:

        Olen itse kopioinut aikoinaan Vene lehdestä reitin karttaan ja ajanutkin sen muutaman kerran purjeveneellä, tosin moottorilla kun oli tyyntä.
        Reitin alkuosa on sama, mutta Skeppskärin kohdalla ei käännytä vielä länteen vaan jatketaan etelälounaaseen kohti Vidskärin pohjoiskärkeä. Sitten seurataan Vidskärin länsireunaa noin keskelle saarta. Saaressa oli ainakin pari kesää sitten näkyvisssä vanhat linjataulut. Kun ollaan pohjoisetelä suunnassa keskellä saarta, niin käännytään länteen, TS 271, kohti Ståtsternasin eteläpuolella olevia kivikkoja. Väylä kulkee pinnassa olevan kiven ja 3,5 syvyysmerkin välistä, niin että kivi jää eteläpuolelle ja syvyysmerkki pohjoispuolelle. Vuoden 2005 kartoissa on merkitty kaapeli samaan paikkaan. Itselläni oli reittipiste merkitty ennen kapeikkoa ja keskelle kapeikkoa, jolloin kapeikko löytyi hyvin ja kaiku näytti kokoajan yli 10 metrin syvyyslukemia. Siitä jatkoin Gaddenin pohjoispuolelle ja edelleen Björkörin pohjoispuolelta Renskärin selälle. Vuoden 2005 merikartassa on merkitty samoille paikoille kaapeli, joka Kökarin päässä oikaisee vielä enemmän, varsinkin jos lähdössä tai tulossa Karlbystä.

        Svenska Kryssarklubenin kirjoissa ja todennäköisesti Merkarhujen kirjoissa on olemassa kuvaus pohjoisemmasta reitistä, joka Föglön itäpuolella alkaa Notholmenin kohdalta, mutta sitä väylää en ole itse kulkenut.

        Ei tässä enää mitään Vene-lehteä tarvita. Kiitos.
        Merkkasin väylän karttaan ja kokeilen ensi kesänä.

        Siis sikäli mikäli Bavariastani ei ole köli ennen pudonnut...:)


      • eri reitti kirjoitti:

        Olen itse kopioinut aikoinaan Vene lehdestä reitin karttaan ja ajanutkin sen muutaman kerran purjeveneellä, tosin moottorilla kun oli tyyntä.
        Reitin alkuosa on sama, mutta Skeppskärin kohdalla ei käännytä vielä länteen vaan jatketaan etelälounaaseen kohti Vidskärin pohjoiskärkeä. Sitten seurataan Vidskärin länsireunaa noin keskelle saarta. Saaressa oli ainakin pari kesää sitten näkyvisssä vanhat linjataulut. Kun ollaan pohjoisetelä suunnassa keskellä saarta, niin käännytään länteen, TS 271, kohti Ståtsternasin eteläpuolella olevia kivikkoja. Väylä kulkee pinnassa olevan kiven ja 3,5 syvyysmerkin välistä, niin että kivi jää eteläpuolelle ja syvyysmerkki pohjoispuolelle. Vuoden 2005 kartoissa on merkitty kaapeli samaan paikkaan. Itselläni oli reittipiste merkitty ennen kapeikkoa ja keskelle kapeikkoa, jolloin kapeikko löytyi hyvin ja kaiku näytti kokoajan yli 10 metrin syvyyslukemia. Siitä jatkoin Gaddenin pohjoispuolelle ja edelleen Björkörin pohjoispuolelta Renskärin selälle. Vuoden 2005 merikartassa on merkitty samoille paikoille kaapeli, joka Kökarin päässä oikaisee vielä enemmän, varsinkin jos lähdössä tai tulossa Karlbystä.

        Svenska Kryssarklubenin kirjoissa ja todennäköisesti Merkarhujen kirjoissa on olemassa kuvaus pohjoisemmasta reitistä, joka Föglön itäpuolella alkaa Notholmenin kohdalta, mutta sitä väylää en ole itse kulkenut.

        Onko Svenska Kryssarklubbenin tai Merikarhujen reittiselostuksia saatavana yleisesti tai vähemmän yleisesti jostain?


      • olisiko
        Flatus.Vetus kirjoitti:

        Onko Svenska Kryssarklubbenin tai Merikarhujen reittiselostuksia saatavana yleisesti tai vähemmän yleisesti jostain?

        karttaa olemassa reitistä. Mun Bavaria uij kutenkin aika syvällä joten en viitsi lähteä kokeilemaan onnea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      82
      3263
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2945
    3. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      53
      2212
    4. Mietin että

      Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1655
    5. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

      Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      19
      1544
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

      Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      8
      1497
    7. Tajusin vaan...

      Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      18
      1395
    8. Aaamu on täällä taas!

      Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1351
    9. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

      Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      35
      1325
    10. Olisitpa rakkaimpani

      Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras
      Tunteet
      6
      1268
    Aihe