Ääni poissa

Mix

Onko liikkeellä tällaista tautia: flunssa kolmatta viikkoa, yöllä kuiva kova yskä, päivällä taas irtoaa limaa. Ääni lähti viikko sitten eikä kuulu kuin pihinää. Kuiskaamalla joudun puhumaan. Koskaan ennen ei ole tällaista ollut....

31

47088

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • marjoli

meillä on töissä monelta lähtenyt flunssan jälkioireena ääni. ja minulta viime yön aikana. pomo sitten laitto mut 2 päivän sairaslomalle ja sit lisää jos ei ala ääni kuulumaan. jotain pihinää kuuluu, mutta sekin hiljenee jos puhuu. ja hoitoalalla pitäis puhua, ja paljon. olin tänään osan päivää töissä, kun vointi muuten on jo ok. mutta eihän tästä tule mitään.

Aika kuulemma parantaa. ja puhumattomuus! joten nyt suu suppuun! on tosin vaikeaa 2 lapsen äidille.. Mutta jospa tästä. niin, ja yks työkeveri oli 2 vko sairaslomalla, kunh ei hoitanut ääntään alussa kunnolla. Pitkitty ja pitkitty.

• liikkeellä

kova kurkkukipu, mutta ei varsinaista nuhaa. Viime perjantaina lähti ääni kokonaan. Nyt vain istun hissukseen suu supussa, ilmeisesti kuiskiminen ei tee hyvää äänelle?!

Tosiaan, meillä töissä ainakin neljä sairastunut tähän pöpöön. Mulla ei myöskään koskaan ole ollut tällaista, että ääni olisi mennyt kurkkukivun jälkeen. Yleensä aluksi kurkkukipu ja sitten hervoton nuha päälle. Nyt ei nuhasta ole tietoakaan.

• paikall

Mulla meni kanssa ääni kurkkukivun jälkeen,ei kiva yrittäjälle ja kahden pienen lapsen äidille.POTUTTAA

• Tuikahtava

Mulla myös samat oireet. Luulin, että yskä ois lähtenyt kaks viikkoa sitten kuumeen kanssa, mutta ei. Resilar auttaa nukkumaan, hillitsee kuivaa ärsytysyskää. Toivottavasti päästään pian eroon tästä taudista. Ilmeisesti kostea sää vaikuttaa flunssan sitkeyteen. Terveisin yököhöttäjä.

• Käheä likka.

Ääh, mullakin meni ääni just... Toivottavasti tulee huomenna takaisin.. :/ Kurkku täynnä jotakin... :(

• Ääni hukassa

Viikko sitten tuli flunssa ja kurkkukipu, pari päivää sitten lähti ääni kokonaan. Kurkku ei ole enää kipeä. Millä saa äänen takaisin? Ja mikä tauti tää on kun koskaan ei oo ennen ääni lähteny..

• 9vuotta
        Ääni hukassa kirjoitti:

Viikko sitten tuli flunssa ja kurkkukipu, pari päivää sitten lähti ääni kokonaan. Kurkku ei ole enää kipeä. Millä saa äänen takaisin? Ja mikä tauti tää on kun koskaan ei oo ennen ääni lähteny..

Tällaista samanlaista flunssaa on ollut näköjään v. 2006, nyt v. 2015. Samat oireet, ensin pari-kolmeviikkoa ailahtelevia flunssaoireita ja sitten katosi ääni yht'äkkiä. Nyt toista päivää poissa eikä parane vielä puhua. Kai se sit ajan kanssa palautuu?

• äänetön
        9vuotta kirjoitti:

Tällaista samanlaista flunssaa on ollut näköjään v. 2006, nyt v. 2015. Samat oireet, ensin pari-kolmeviikkoa ailahtelevia flunssaoireita ja sitten katosi ääni yht'äkkiä. Nyt toista päivää poissa eikä parane vielä puhua. Kai se sit ajan kanssa palautuu?

Täällä myös muutaman viikon vähän nuhaa ja tukkoisuutta, sellainen olo että tulossa kipeäksi ja yht äkkiä ääni pois. Pari päivää äänen lähtemisestä alkoi järkyttävä yskä ja nyt tätä samaa yskimistä ilman ääntä jatkunut jo pari viikkoa... Tänään vasta lääkäri aloitti ab kuurin. Saa nähdä alkaako auttamaan...

• ääni kadonnut...

Mulla on nyt 3 flunssa menossa 2 kuukauden sisään. Mun flunssat yleensä kestää aina viikon.

Tämä uusin flunssa iski perjantaina (ahkera työläinenhän sairastaa viikonloppuna) ja nyt maanantaina on ääni kadonnut ja nenä tietty ihan tukossa. Äänen katoaminen ei ole kauhean mukavaa, kun ammattina on opettaminen... :( Joten kovasti etsin täältä vinkkejä miten saisi äänen takaisin, kun sairasloma ei valitettavasti tule kysymykseenkään (pätkätyön ihanuuksia).

Äänen laatuun ei ole tänään auttanut kuuma juoma eikä edes Strepsils...

• ääni poissa

Ei tule ääntä, ei. Huomenna olisi pakko puhua, mutta ääntä ei tule ollenkaan. Mikä neuvoksi?

• äänipoissa:/
        ääni poissa kirjoitti:

Ei tule ääntä, ei. Huomenna olisi pakko puhua, mutta ääntä ei tule ollenkaan. Mikä neuvoksi?

kuukauden päivät tässä yskinyt nyt katos ääni ei voi kun kuiskailla kiva ku auttais joku paska tähä...

• boobs11

en kyllä muista koska viimeks olis näin hardcoresti lähteny ääni.. vähä hitsittää.

• Alan opiskelija

Jos ääni on poissa (esim. flunssaan liittyen): - juo runsaasti vettä (kosteuttaa äänihuulia) - vältä yskimistä, kurkun selvittelyä ym. -> ärsyttää limakalvoja ja ongelma vain pahenee - muutaman päivän äänilepo. HUOM! vältä myös kuiskaamista!! Se rasittaa äänihuulia enemmän kuin puhuminen ja hidastaa palautumista. - vältä kuivattavia aineita, esim. kofeiini, alkoholi - jos oireet ei mene ohi-> lääkäriin tutkimuksiin

• Alan opiskelija
        Alan opiskelija kirjoitti:

Jos ääni on poissa (esim. flunssaan liittyen): - juo runsaasti vettä (kosteuttaa äänihuulia) - vältä yskimistä, kurkun selvittelyä ym. -> ärsyttää limakalvoja ja ongelma vain pahenee - muutaman päivän äänilepo. HUOM! vältä myös kuiskaamista!! Se rasittaa äänihuulia enemmän kuin puhuminen ja hidastaa palautumista. - vältä kuivattavia aineita, esim. kofeiini, alkoholi - jos oireet ei mene ohi-> lääkäriin tutkimuksiin

-höyryhengitys unohtui tuosta listasta Valitettavasti ei ole mitään pikakonstia millä äänen saisi takaisin. Äänilepo ihan ykkönen: - esim. heti oireiden alkaessa 2-3 päivää täysin puhumatta ja kuiskaamatta ja vedenjuonnilla voi riittää (jos mahdollista, kommunikoi lähi-ihmisten kanssa vaikka kirjoittamalla) - Jos taas väkisin puhuu ja köhii, paraneminen on paljon epätodennäköisempää. Todennäköisesti ääni menee vain huonompaan suuntaa ja tarvitaan jo parin viikon sairasloma äänihuuliin voi tulla rasituksesta muutoksia jotka vaativat jo leikkaus- ja/tai puheterapiahoitoa. Täältä lisätietoa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00351

• Alan opiskelija

-höyryhengitys unohtui tuosta listasta Valitettavasti ei ole mitään pikakonstia millä äänen saisi takaisin. Äänilepo ihan ykkönen: - esim. heti oireiden alkaessa 2-3 päivää täysin puhumatta ja kuiskaamatta ja vedenjuonnilla voi riittää (jos mahdollista, kommunikoi lähi-ihmisten kanssa vaikka kirjoittamalla) - Jos taas väkisin puhuu ja köhii, paraneminen on paljon epätodennäköisempää. Todennäköisesti ääni menee vain huonompaan suuntaa ja tarvitaan jo parin viikon sairasloma äänihuuliin voi tulla rasituksesta muutoksia jotka vaativat jo leikkaus- ja/tai puheterapiahoitoa. Täältä lisätietoa: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00351

Suosittelen myös vesipiipun hankintaa, myydään apteekeissa, hinta n. 15 euroa: http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/cPath/29/products_id/1586 piippuun siis laitetaan suolavettä (tai vettä) noin 1 teelusikallinen (suolavesi parempaa, koska koostumus vastaa solunesteen vahvuutta. Merisuola hyvä. Tavallinen vesi voi turvottaa.) Piipun kautta hengitetään sisään, nenän kautta ulos. Voi tehdä vaikka tv:tä katsellessa. Kosteuttaa kurkunpäätä, mikä tekee hyvää äänelle, eli tätä kannattaa ehdottomasti myös kokeilla, jos ääni on käheä/poissa. Jos joutuu työssään puhumaan paljon, piippu auttaa huoltamaan ääntöelimistöä ja myös ennaltaehkäisee ääniongelmia.

• Kurkkupuoli

Suosittelen myös vesipiipun hankintaa, myydään apteekeissa, hinta n. 15 euroa: http://www.verkkoapteekki.fi/product_info.php/cPath/29/products_id/1586 piippuun siis laitetaan suolavettä (tai vettä) noin 1 teelusikallinen (suolavesi parempaa, koska koostumus vastaa solunesteen vahvuutta. Merisuola hyvä. Tavallinen vesi voi turvottaa.) Piipun kautta hengitetään sisään, nenän kautta ulos. Voi tehdä vaikka tv:tä katsellessa. Kosteuttaa kurkunpäätä, mikä tekee hyvää äänelle, eli tätä kannattaa ehdottomasti myös kokeilla, jos ääni on käheä/poissa. Jos joutuu työssään puhumaan paljon, piippu auttaa huoltamaan ääntöelimistöä ja myös ennaltaehkäisee ääniongelmia.

Ostin tuon inhalaattorin itse juuri ja kokeilin suolaliuoksella joka oli kädenlämpöistä, ja upotin itse vesipiipun kuumaan veteen, jotta se höyrystyisi. Oliko tarkoituksena siis hengittää vain nestehöyryä vai myös itse kuplivia tippoja äänihuuliin asti?

Pari viikkoa sitten äänihuuleni hoidatettiin polttamalla ja nyt on pidemmän aikaa kärsitty matalaa ääntä. Lääkäri ehdotti kyseistä laitetta.

• Erkku92

yskimistä oon vältellyt ja vettä juonut Teen ja muiden kuumien juomien muodossa. Puhumattomuus on hankalaa kun kokoajan kysellään jotain..

• tämän ja sikaflunssan aiheuttaa pölykeuhkon : sarkoidoosi aktiivinen krooninen
      menee ohi vuoden lääkekuurilla
      tähän on jo siis täsmälääke
      luin itse netistä kun haistoin vainun

• hahaa , pölykeuhko meneekin ohi pelkällä happihyppelyllä . join itse gainomax juoman ja pistin sokerinpalan suuhun rauhoitellakseni itseni tästä taudista . että se sikainfluenssasta .
        yskä on luonnollinen reaktio ilman epäpuhtauksille ja räkä , aiheuttaa yskää .
        jos sisällä yskittää , auttaa tuuletus ja happihyppely .
        stressiin en suosittele paljoa kahvia , kun se laukaisee yskänpuuskan epäpuhtaudella juomalla .
        lisäksi multaiset perunat jääkaapissa on hajuhaitta kotona , poista ne .

• Mustuaiset
        Rontykha kirjoitti:

hahaa , pölykeuhko meneekin ohi pelkällä happihyppelyllä . join itse gainomax juoman ja pistin sokerinpalan suuhun rauhoitellakseni itseni tästä taudista . että se sikainfluenssasta .
        yskä on luonnollinen reaktio ilman epäpuhtauksille ja räkä , aiheuttaa yskää .
        jos sisällä yskittää , auttaa tuuletus ja happihyppely .
        stressiin en suosittele paljoa kahvia , kun se laukaisee yskänpuuskan epäpuhtaudella juomalla .
        lisäksi multaiset perunat jääkaapissa on hajuhaitta kotona , poista ne .

Ei kannata puhua kuiskimalla. Itse tein sen virheen sikainfluenssan aikana ja ääni meni... Jos puhuu niin puhuu ääneen. Suosittelen kuitenkin antaa äänen levätä.

• Köhina

Mulla meni ääni n. viikko sitten, mitään ei kuulu ja lukiosta on paha ottaa lomaa... opinnot kärsii tästä ja innokkaana laulun harrastajana itseäkin jo ahdistaa. Kurkku ei ole kipeä enää, oli parin päivän ajan ja yskää ollu pari kuukautta. Katsotaan nyt mihin suuntaan kehittyy...

• sadboy

mulla on flunssaa yskää ja kurkku kipee eikä voi puhuu... maanantaina olis tetti ja pitäis parantuu ennen sitä päivää

• käheä ääni

Minulla meni ääni ja . Olen sellaisessa työssä , jossa joutuu kommunikoimaan paljon äänen avulla. Yrittelin kuiskia, mutta sekin rasittaa äänihuulia. Vihreää limaa irtosi aamulla kurkusta. Olen pitänyt inkiväärin palasta suussa ja pureksinut sitä, kun kirpeys häviää.

• Joopee

Ihan ympäri vuoden kuulee sanottavan: "joo, nyt on sitä ollu liikkeellä...". Eli siis aina on kaikenlaista liikkeellä.

• jeps,

Mulla oli neljä päivää sitten kurkkukipua ja kuumeinen olo vaikka kuumetta ei ollut, sen jälkeen yskää, nuhaa (limasta sellasta) ja kurkussaki limaa... nyt on ääni kans mennyt.. juokaa plajon kuumaa ja kylmää ja älkää puhuko! edes kuiskatko. kyl se siitä sitten, yskiminen siis pahentaa kans ilmesesti..

• Kokemuksella1

Sellaista flunssaa on liikkeelä, jossa lähtee ääni tai ainakin heikkenee. Äänen hoitoon ohjeet:
        1) Yritä olla puhumatta
        2) Älä kuiskaa, se vain pahentaa tilannetta.
        3) Kortisonisuihke auttaa saamaan äänen takaisin(resptilääke).
        4) Juo paljon, ei kuitenkaan liian kuumaa!
        5) Älä rasita itseäsä ruumiillisesti.
        6) Valitettavasti flunssa kestää n. kaksi viikkoa.

• jokuuh

Jee huomenna koulussa laulukoe ja ääni käheenä. Olen myös koulun kuorossa että mikä neuvoksi??

• Sopraanolyyrinen

Hei, vaiva on melko yleinen, eikä siinä auta kuin levät. Olen itse sopraano, joten tämä vaiva on minulle tuttu. Eli siis vain päivälepoa.

• Secondopinion

Öisin ilmenevä/paheneva kuiva yskä ja äänen käheys/menetys voi johtua myös vatsahappojen pääsystä ruokatorveen eli refluksitaudista. Usein flunssaan syödään särkylääkkeitä, jotka ärsyttävät vatsaa ja pahentavat refluksitautia.

• Anonyymi

Vinkkejä miten saada ääni pois yön aikana?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6010
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      4107
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      252
      2064
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2004
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      43
      1817
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1795
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe