Nukahtamislääkkeiden sivuvaikutukset

Kukka

Kyselisin, onko kellään kokemusta itsestä tai lähimmäisestä, joka on pidempään kuin kuukauden käyttänyt nukahtamislääkkeitä (merkistä ei väliä)?

Halausin kuulla, onko nämä lääkkeet aiheuttaneet sivuvaikutuksia, esim. flegmaattisuutta tai "silmien seisomista päässä" (tyhjä katse). Tai onko tuttusi/itse muuttunut kauaksi siitä henkilöstä, mitä ennen oli, ts. masentuneen oloiseksi?

Kiitoksia kaikille vastauksista!

18

10658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mameli

      Olen itse joutunut käyttämään Opamox 15 mg iltaisin koska en ole saanut itseäni rentoutuneeksi (minulla rintarangan hermosärky johon menee 75 mg Lyricaa iltaisin). Peilistä ei enää katso sama ihminen, tunnen itseni väsyneeksi ja masentuneeksi (johtuu myös kivusta joka minulla on koko ajan). Myös perheeni on tämän huomannut. Mutta nyt eletään näin.

      • Oma hoito kesken

        kuulla tilanteestasi. Olet varmasti selvittänyt vaihtoehdot hoitosi suhteen, en epäile.

        Haluaisin kysyä kuitenkin, että oletko kokeillut vaihtoehtohoitomuotoja? Esim akupunktiota tms? Jos et niin voisi olla ehkä kokeilun arvoinen juttu tuohon kipuun?

        Jaksamista ja ennen muuta hyviä yöunia!:)


      • joka kerrot

        käyttäväsi Opomaxia ja Lyricaa iltaisin, niin oletko ajatellut, että masennuksen aiheuttajasi olisikin hermokipuun tarkoitettu epilepsialääke?
        Minulle se sama lääke kipuihin määrättynä johti siihen, että olin kuin muissa maailmoissa, haluton apea, masentunut.
        Kyllä minun perheeni kiitti minua, kun ajoin Lyrican alas, olin heidän mielestään tullut takaisin elämään. Eikä lääkkeellä ollut kipuun juuri vaikutusta.
        Itse käytän Tenoxia univaikeuksiin kausittain, eikä ne ole missään vaiheessa aiheuttaneet masentunutta oloa.


    • olen 3 vuotta

      Imovanesta ja Zopiclonesta aamuisin tai seuraavana aamuna metallin maku suussa ja ennen nukkumaan menoa syömishimo, sama mitä syö.
      Zopinoxia nyt käytän, on paras edellisistä ei niin kova syömishimo ja ei metallin makua aamuisin.

      • olen 3 v.

        ei mitään muita sivu haittoja tai oireita....


      • Oma hoito kesken

        sivuvaikutuksia eri nukahtamislääkkeillä on. Ittelleni tuo somnor sopii parhaiten, mutta esim auton rattiin en oo katsonut olevan asiaa moneen kuukauteen. Kyllä ne mömmöt sen verran vaikuttaa...
        Ja väsyneenähän on (kun riittävästi) humalatilaa vastaava tila. Eli ei asiaa rattiin.

        Muuten elämä sujuu ihan ok, jos ei laske tosiaan sivuvaikutukseksi sitä, että ilman nukahtamislääkkeitä en saa unta.

        Oon itte ihan ehdottomasti sitä mieltä, että se EI OLE NORMAALIA ja syyt poistettava. Ja etenkin jos joku läheinen ihminen vielä sitä mieltä (tai itse) että elämän laatu kärsii. Täällä eletään vaan kerran. Itte haluan ainakin sen mukaan olla. Elää enkä kitua.

        Nukahtamislääkkeet siis vain väliaikainen apu, eivät ratkaise ongelmia niiden takana.


      • Oma hoito kesken
        Oma hoito kesken kirjoitti:

        sivuvaikutuksia eri nukahtamislääkkeillä on. Ittelleni tuo somnor sopii parhaiten, mutta esim auton rattiin en oo katsonut olevan asiaa moneen kuukauteen. Kyllä ne mömmöt sen verran vaikuttaa...
        Ja väsyneenähän on (kun riittävästi) humalatilaa vastaava tila. Eli ei asiaa rattiin.

        Muuten elämä sujuu ihan ok, jos ei laske tosiaan sivuvaikutukseksi sitä, että ilman nukahtamislääkkeitä en saa unta.

        Oon itte ihan ehdottomasti sitä mieltä, että se EI OLE NORMAALIA ja syyt poistettava. Ja etenkin jos joku läheinen ihminen vielä sitä mieltä (tai itse) että elämän laatu kärsii. Täällä eletään vaan kerran. Itte haluan ainakin sen mukaan olla. Elää enkä kitua.

        Nukahtamislääkkeet siis vain väliaikainen apu, eivät ratkaise ongelmia niiden takana.

        Viittaus yllä oli siis olettaen, että nukahtamislääkkeisiin turvautuva on perusterve. Sairaudethan eivät kysy aikaa ja paikkaa ja niille voi hyvin rajallisesti tehdä jotain itse.

        Pointti oli siis se, että jos on valinta (kuten omassa tapauksessa) poistaa ulkoiset syyt unihäiriöön niin miksei tehdä sitä?


      • Speedball
        Oma hoito kesken kirjoitti:

        Viittaus yllä oli siis olettaen, että nukahtamislääkkeisiin turvautuva on perusterve. Sairaudethan eivät kysy aikaa ja paikkaa ja niille voi hyvin rajallisesti tehdä jotain itse.

        Pointti oli siis se, että jos on valinta (kuten omassa tapauksessa) poistaa ulkoiset syyt unihäiriöön niin miksei tehdä sitä?

        Olen käyttänyt aika pitkään, jo yli 10v. säännöllisesti jotain nukahtamiseen auttavaa lääkitystä. Aluksi oli Opamox Tenox, mikä olikin tehokas, mutta aiheutti aamulla väsyneen ja vetämättömän olon.

        Imovane ei ollut minulla kovin tehokas, mutta Stilnoctia (zolpideemi) olen nyt käyttänyt jo useamman vuoden. Minulla on lähinnä nukahtamiseen liittyvä ongelma, joten nämä lyhytvaikutteiset sopivat parhaiten. Olin jonkin aikaa töissä bussikuskina ja lääkäri oli sitä mieltä että Stilnoct on tässä tapauksessa turvallinen, ei aiheuta aamuväsymystä. Tämän lääkeryhmän uusin, Sonata on vieläkin lyhytvaikutteisempi, lääketehdas lupaa että 4h unen jälkeen lääke on pääosin poistunut elimistöstä.

        Lääkkeistä ja liikenteestä minulla on yksi ikävä kokemus vuosien takaa. Lääkkeinä silloin tuo Opamox Tenox ja illalla nautin vielä Xanoria ahdistukseen. Aamulla lähdin (henkilöautolla) töihin ja tuntui olevan ihan normaali olo. Talvikelillä perä vähän lipsahti mutkassa, mutta ei mitenkään vaarallisesti. Huomasinkin yhtäkkiä että reaktioaika oli tolkuttoman pitkä, luistelin liikenteenjakan yli kun ei ratti vaan oikein pyörinyt käsissä. Onneksi ei kukaan loukkaantunut, auto vaan meni remonttiin.

        Rauhoittavat lääkkeet ja liikenne on siinä mielessä vaarallinen yhdistelmä, että ajokuntoa voi olla vaikea arvioida. Ei tunnu sekavuutta tai mitään humalankaltaista tilaa, mutta äkkitilanteessa ei pysty eikä ehdikään reagoimaan. Hyvä että tämä asia tuli nyt tässä puheeksi!


    • Sirrisilmä

      Imovane aiheuttaa silmiin valonherkkyyttä eli aamulla valo koskee, täytyy antaa silmien hämärässä tottua valoon pikkuhiljaa.

    • unettomuutta

      Hullulta kuulostaa, mutta nukahtamislääkkeet aiheuttaa unettomuutta. Jos ennen jatkuvaa lääkkeen käyttöä pystyit edes jotenkin saamaan luonollisen nukahtamisen, niin jatkuvan käytön jälkeen se on lähes mähdotonta. Kestää pitkän ajan, että pääsee lähtö tilanteeseen takaisin. Tosin useinhan lähtötilanne on jo lian vaikea kestää. Korjatkaa, jos olen väärässä.

      • tuohan on totta

        unettomuus on yksi monien unilääkkeiden haittavaikutuksista, mutta tulee esille vain pitemmän käytön jälkeen. Unilääkkeiden jatkuvaan käyttöön kehittyy nopeasti toleranssi, ja riippuvuus...siitä se unettomuuskin sitten tulee. Unilääkkeet on aina vain tilapäivseen käyttöön, ja jos niitä on käytetty pitemmän aikaa, on käyttö lopetettava asteittain. Unilääkkeet on vain asuste, ei itse vaate...sitä ei pitäisi käyttää ikinä yksin minkään sairauden hoidossa. Silloin kun unilääkkeet eivät auta, tai alkaa olla enemmän unettomuutta, kannattaa mennä lääkäriin.


      • Guitar83
        tuohan on totta kirjoitti:

        unettomuus on yksi monien unilääkkeiden haittavaikutuksista, mutta tulee esille vain pitemmän käytön jälkeen. Unilääkkeiden jatkuvaan käyttöön kehittyy nopeasti toleranssi, ja riippuvuus...siitä se unettomuuskin sitten tulee. Unilääkkeet on aina vain tilapäivseen käyttöön, ja jos niitä on käytetty pitemmän aikaa, on käyttö lopetettava asteittain. Unilääkkeet on vain asuste, ei itse vaate...sitä ei pitäisi käyttää ikinä yksin minkään sairauden hoidossa. Silloin kun unilääkkeet eivät auta, tai alkaa olla enemmän unettomuutta, kannattaa mennä lääkäriin.

        Stilnoctia on vähän reilut pari vuotta syöty (pari viikkoa aina taukoa ennen uutta kuuria), eikä mitään ongelmia ole ollut. Särkyjä on ollut aina, jo ennen lääkkeiden syömistä. Masennusta hieman, mutta huomattavasti vähemmän, mitä sitä oli ennenkuin aloin lääkkeitä syömään.

        Tuntuu kuitenkin että jatkuvasti väsyttää ja on voimat lopussa. Tällä viikolla olen saanut nukuttua ihan kohtuullisesti ilman lääkkeitä (arkena yli 4 tuntia melkein joka yö) ja nyt viikonloppuna nukuin kahdessa yössä yhteensä 27 tuntia. Sinänsä tilanne on kuitenkin hyvä, että lääkkeet loppui jo pari viikkoa sitten, mutta vaikka väsyttää, niin vielä ei kuitenkaan ole ylivoimaisen väsynyt olo ja uni on tullut jopa kohtuudella (alle 2 tunnin pyörimisellä/yö).

        Nyt on hyvä tilaisuus pitkittää reseptin uusimista mahdollisimman pitkälle. Koska kuten sanottu, ei noita pitäisi syödä pitkiä aikoja. Vaikkei itsellänikään vielä mitään oireita noista olekaan tullut.


      • Unedonna

        10v säänn. nukahtamislääkettä käyttäneenä, siitä riippuvaisena henkilönä haluaisin mielellään vaihtaa ajatuksia jonkun kanssa.
        Nimimerkki "asuuko sisälläni joku muukin" : )...?


      • heppu47
        Unedonna kirjoitti:

        10v säänn. nukahtamislääkettä käyttäneenä, siitä riippuvaisena henkilönä haluaisin mielellään vaihtaa ajatuksia jonkun kanssa.
        Nimimerkki "asuuko sisälläni joku muukin" : )...?

        Muutaman kerran vuodessa tulee tarvetta käyttää imovane 7.5 elämän tilaane sotkujen takia
        Kun otan lääkettä viikon putkeen niin olen huomannut, että minusta tulee, puheliaanpi,sanavalmis, sählääjä


      • heppu47
        heppu47 kirjoitti:

        Muutaman kerran vuodessa tulee tarvetta käyttää imovane 7.5 elämän tilaane sotkujen takia
        Kun otan lääkettä viikon putkeen niin olen huomannut, että minusta tulee, puheliaanpi,sanavalmis, sählääjä

        Aivan kuin olisin joku toinen ihminen


    • MPE

      Olen käyttänyt Somnor 10mg nukahtamislääkettä puoli tablettia ajoittain. Toimii hyvin, eikä aiheuta minulle mitään sivuoireita. Herään aamulla pirteänä. Hyvä lääke.

    • siperiaopetti

      Nukahtamislääkkeitä saa käyttää 2 vk, sitten hoitoon. Masennusta ei sovi itse hoitaa, vaikka olis psyk prof

    • Nukahtamislääkkeet-

      tuhoaa aivot. Ei muita huomattavia sivuvaikutuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe