Välinpitämättömyys, tunnottomuus..

kinuskikissa

Onko teillä muilla masentuneilla, mielialalääkkeitä käyttävillä sellaista, että on jotenkin tunteeton ja välinpitämätön itseään ja itselleen tapahtuvia huonoja asioita kohtaan? Minusta tuntuu, kuin tarkkailisin itseäni ulkopuolelta ja katson miten vahongoitan itseäni(minulla on myös syömishäiriö, ja sitä kautta teen hidasta itseni kuihduttamista...eli vahingoitan itseäni fyysisesti, ja välillisesti myös henkisesti..), tajuamatta asiaa ja tuntematta huolta tai pelkoa. Tämä on todella outoa, koska en ole ollenkaan huoleton tai välinpitämätön ihminen muutoin, mutta nyt tuntuu, että kaikki voimakkaat tunteet on poissa ja olen jotenkin turta, ja siten myös alttiimpi vahingoittamaan itseäni, kun en ymmärrä tilannettani, ja olen jotenkin tosi irrallaan omasta itsestäni. Terapeuttini kanssa mietimme, että voiko syynä olla liian iso annos mielialalääkettä(Cipralex 15 mg ollut nyt kuukauden, sitä ennen pitkään 10 mg), siten että lääkkeen vaikutuksesta minusta on tullut lähes tunteeton ja tasaisen masentunut.

8

2284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • masentunut 123

mullakin on samoja oireita-välinpitämätön,turta.ehkä johtuu että liika on liikaa...parempi toisaalta näin kun jatkuva ahdistus-mulla on kans lääkitys-mirtazapin 30g-hyväksyn nyt tilanteen että on näin.

• Nimetön

Hei!
      Eipä tuo annostus, jos podet vähintään keskivaikeaa masennusta, kuulosta mitenkään ylimitoitetulta. Jatka rohkeasti; kyllä asiansa tunteva lääkäri tietää, mikä määrä lääkettä tarvitaan. Tehot lääkehoidosta saadaan aika pitkällä viiveellä. En ole lääkäri, puhun vain omasta kokemuksestani.

Huomioi, että turta olo johtuu ehkä erityisesti masennuksesta. Itse olen kokenut saman ja tiedän tämän tunteen. Mikään ei tunnu yhtään miltään.

Pian se helpottaa!

• Anonyymi

Niin totta ettei mikään tunnu yhtään miltään oon asiasta jutellu monellekkin.ootko 2024 tunteeton?ja turta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin totta ettei mikään tunnu yhtään miltään oon asiasta jutellu monellekkin.ootko 2024 tunteeton?ja turta.

Itse kun aikoinaan käytin mielialalääkkeitä ja neuroleptejä, ym., minulla oli tunteet ihan hukassa. Osasin itkeä ja nauraa, enkä edes tiennyt mistä syystä niin tein jos tein.
        Koko tunnemaailmani oli sellainen, ettei millään ollut mitään väliä, sen takia vahingoitin itseäni, en tykännyt edes itsestäni, kun en tuntenut mitään, olin välinpitämätön. Siinä vaiheessa en tiennyt mistä se johtui, lähes täysi lamaannus. Epätodellinen olo, kuin zombiella.
        Yksi lääkäri on kerran suoraan myöntänyt, että lääkkeet latistavat tunteet, olikin ainoa lääkäri, joka sen on sanonut keskustelussa ääneen.

Ihmiset ovat niin erilaisia, että kyllä lääkkeetkin vaikuttavat jokaiseen eri tavalla. Koskaan ei voi sanoa " kun minulle kävi niin, täytyy sinullekin käydä juuri niin.".

• Dubious-Deed

Tämä on hyvin yleistä masennuslääkkeiden käyttäjien keskuudessa. Itse olen kokenut samaa. Nykyään olen parantunut masennuksesta, ei-kiitos masennuslääkkeiden.

Lääkkeiden ongelmana on se, että ne saattavat kyllä poistaa masennuksen oireet (vain oireet, ei itse sairautta), mutta samalla myös poistavat kyvyn tuntea mitään muutakaan. Lääkityksen alla olevat eivät kykene tuntemaan sen suuremmin positiivisia kuin negatiivisiakaan tunteita, vaan heidän tilansa on tasaisen apaattinen. Tämä voi johtaa siihen, että potilas ei enää kykene välittämään itsestään ja saattaa täten alkaa vahingoittaa itseään, koska se ei tunnu miltään. Tämä saattaa pahimmissa tapuksissa johtaa lopulta myös itsemurhaan. Itsemurhassahan on nimenomaan kyse siitä, että mikään ei enää tunnu miltään. Lääkkeiden käytöstä aiheutuvia itsemurhia on dokumentoitu virallisesti todella paljon. Löydät internetistä lisää tietoa aiheesta.

Nimenomaan itsemurhariskin takia Britanniassa on kielletty lähes kaikki SSRI lääkkeet alle 18-vuotialta. Sekin oli tapahtunut aivan liian myöhään ja nimenomaan huolestuneiden vanhempien painostuksesta ja kampanjoinnista. Liian moni nuori oli vahingoittanut itseään lääkityksen vuoksi, ennenkuin se päätettiin lopulta kieltää. Vaikka lääke kiellettiinkin vain alaikäisiltä, niiden haittavaikutukset eivät katoa mihinkään. Yhtälailla se aiheuttaa tunteettomuutta kaikenikäisissä ihmisissä. Kenties täysi-ikäiset pystyvät paremmin hallitsemaan käyttäytymistään ja täten liukuvat harvemmin itsensä vahingoittamiseen kuin alaikäiset. Oli miten oli, masennuslääkkeillä on erittäin vaarallisia vaikutuksia.

SSRI ja SNRI tyyppisten lääkkeiden tehokkuus masennuksen lievittäjinä on kyseenalaistettu monesti, mutta tämä tieto valitettavan harvoin tulee tavallisten ihmisten saataville. Lääkeyhtiöillä on ymmärrettävästi omat intressinsä - rahan tekeminen - ja jos joku suosittu lääke laitetaan kieltoon, se tekee loven yhtiön tuloihin ja myös syö uskottavuutta. He tekevät miljardibisnestä, joten heillä on keinot ja taloudellinen kyky supistaa tai jopa estää ihmisten kykyä saada tietoa lääkkeiden tietyistä haittavaikutuksista tai tehottomuudesta. Täten kehottaisin ihmisiä seuraamaan enemmän internetiä ja vähemmän valtavirtamediaa, jotta saisitte enemmän puolueetonta tietoa masennuslääkkeistä (ja muistakin lääkkeistä). Moniin sairauksiin, kuten masennukseenkin, on olemassa vaihtoehtoisia, lääkkeettömiä hoitotapoja, joista lääkeyhtiöt eivät halua sinun tietävän.

Haluaisin itsekin kovasti uskoa, että lääkeyhtiöt ovat hyvällä asialla. Hehän parantavat ihmisiä, eikö niin? Valitettavasti totuus ei ole niin valoisa. Tässä sinulle linkki uutiseen masennuslääkkeiden kieltämisestä alle 18-vuotialta Britanniassa, sekä pari muuta linkkiä.

http://www.medicalnewstoday.com/medicalnews.php?newsid=4861

http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/120603_01.html
      http://www.biovita.fi/suomi/uutiset_tiedotteet/300503_02.html

• Nimetön

Varmasti fiksuna tyyppinä tiedät, että masennus on puhtaasti aivokemiallinen häiriö ja lääkityksen tehtävänä on korjata tuo ongelma; ei turruttaa tai lamaannuttaa. Nämä tuntemukset ovat seurausta perussairaudesta, eivät lääkityksestä; riippuen tietysti mitä mömmöjä kenellekin määrätään. Jos vedät Diapamia tms, varmasti lamaantuu kertaheitolla. Yhdistelmälääkitys, josta itselläni ei ole kokemusta, saattanee tuoda yllätyksiä. Mutta jos palataan keskustelun aloittajan annokseen Cipralex 15 mg, se ei ole mielestäni mitenkään rankka. Itse olen syönyt 20 mg jonkin aikaa ilman mitään erityisiä sivuvaikutuksia.

Kannustan ehdottomasti jatkamaan lääkitystä ihan oman positiivisen kokemukseni perusteella.

• Dubious-Deed
        Nimetön kirjoitti:

Varmasti fiksuna tyyppinä tiedät, että masennus on puhtaasti aivokemiallinen häiriö ja lääkityksen tehtävänä on korjata tuo ongelma; ei turruttaa tai lamaannuttaa. Nämä tuntemukset ovat seurausta perussairaudesta, eivät lääkityksestä; riippuen tietysti mitä mömmöjä kenellekin määrätään. Jos vedät Diapamia tms, varmasti lamaantuu kertaheitolla. Yhdistelmälääkitys, josta itselläni ei ole kokemusta, saattanee tuoda yllätyksiä. Mutta jos palataan keskustelun aloittajan annokseen Cipralex 15 mg, se ei ole mielestäni mitenkään rankka. Itse olen syönyt 20 mg jonkin aikaa ilman mitään erityisiä sivuvaikutuksia.

Kannustan ehdottomasti jatkamaan lääkitystä ihan oman positiivisen kokemukseni perusteella.

Tiedän kyllä mistä masennuksessa on kyse. Nykyinen tapa hoitaa tätä aivokemiallista häiriötä SSRI ja SNRI lääkityksillä vain on kyseenalaistettu ja yritän tuoda tätä tietoa ihmisille. Tätä kemiallista häiriötä on kuitenkin mahdollista korjata muilla keinoilla, kuten e-epalla ja karnosiinilla, jotka eivät aiheuta haitallisia sivuvaikutuksia. Lääkkeisiin ei tarvitse aina turvautua.

Voin uskoa, että kaikille lääkkeet eivät aiheuta mainittavia sivuvaikutuksia, toisille taas jo pienet annokset aiheuttavat suuria sellaisia. Jos oma kokemuksesi 20 mg:sta Cipralexia on positiivinen, olen silloin iloinen puolestasi. Toivottavasti se myös auttaa sinua taistelussa masennusta vastaan. Sama ei kuitenkaan päde kaikkiin ihmisiin.

Valitettavasti lukujen valossa lääkkeiden tehokkuus masennusta hoidettaessa näyttää hyvin heikolta. Masennuspotilaista 30-45 prosenttia on lääkeresistenttejä, eli heille ei ole apua lääkkeistä vaikka niitä kuinka vaihdettaisiin ja yhdisteltäisiin. Masennuksen uusiutuminenkaan ei ole vähentynyt uusista lääkkeistä ja terapiamuodoista huolimatta. Edelleen n. 40 prosenttia masennuksesta toipuneista sairastuu uudelleen kahden vuoden kuluessa. Nykyinen psykiatrinen hoito ei siis ole yhtään sen tehokkaampaa kuin 40 vuotta sitten.

• ..sssssss.......
        Dubious-Deed kirjoitti:

Tiedän kyllä mistä masennuksessa on kyse. Nykyinen tapa hoitaa tätä aivokemiallista häiriötä SSRI ja SNRI lääkityksillä vain on kyseenalaistettu ja yritän tuoda tätä tietoa ihmisille. Tätä kemiallista häiriötä on kuitenkin mahdollista korjata muilla keinoilla, kuten e-epalla ja karnosiinilla, jotka eivät aiheuta haitallisia sivuvaikutuksia. Lääkkeisiin ei tarvitse aina turvautua.

Voin uskoa, että kaikille lääkkeet eivät aiheuta mainittavia sivuvaikutuksia, toisille taas jo pienet annokset aiheuttavat suuria sellaisia. Jos oma kokemuksesi 20 mg:sta Cipralexia on positiivinen, olen silloin iloinen puolestasi. Toivottavasti se myös auttaa sinua taistelussa masennusta vastaan. Sama ei kuitenkaan päde kaikkiin ihmisiin.

Valitettavasti lukujen valossa lääkkeiden tehokkuus masennusta hoidettaessa näyttää hyvin heikolta. Masennuspotilaista 30-45 prosenttia on lääkeresistenttejä, eli heille ei ole apua lääkkeistä vaikka niitä kuinka vaihdettaisiin ja yhdisteltäisiin. Masennuksen uusiutuminenkaan ei ole vähentynyt uusista lääkkeistä ja terapiamuodoista huolimatta. Edelleen n. 40 prosenttia masennuksesta toipuneista sairastuu uudelleen kahden vuoden kuluessa. Nykyinen psykiatrinen hoito ei siis ole yhtään sen tehokkaampaa kuin 40 vuotta sitten.

MOI!

Itse syön mielialalääkkeitä ja tunnen tunteita kuten ennenkin, mutta omasta mielestäni nykyään järkevissä mittasuhteissa. olen iloinen ja surullinen.
        Viimeksi itkin kuin juice kuoli. Mutta itku ei ole enää niin loputonta ja hysteeristä kuin ilman lääkkeitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe