Mitäs olette tehneet tai teette, jos jo reissuun lähtiessänne olette tietäneet/tiedätte joutuvanne rikkomaan ajoaikalakia (jos kyse useista tunneista, ei minuuteista, ja rikkominen olisi jatkuvaa)? Mikä on oma kantanne?
Onko asia niin yksinkertainen, että auto jää pihaan vai ajaako nälkä taipaleelle?
Mitä on isännän kanta? Onko firman vaihto ollut ainoa ratkaisu?
Laittomia reissuja
37
12564
Vastaukset
- tomppa2
Joo itselläni menee joka päivä yli tunnista kymmeneen. Ja kantani on se että ei kannata! Itse lähden tästä hommasta (täysperä- kappaletavara)
ei mitää järkee ajojärjestelijät ei piittaa meneekö pitkään vai ei kunhan auto on rivissä aamulla kun pitäis seuraavat kuormat toimittaa.
Tottakai rahaa tulee mutta aina pelottaa kun poliisin näkee ettei tyri kiekkojen kanssa kun ajaa itse aamu ja ilta vuoron niin joskus menee kiekkopakat sekasin, mutta ei ainakaan tällä kaverilla kun korkeintaan kevääseen sitten lähden tekemään säännöllisempää vuorohommaa.
Ei muuta kun tsemppiä ole sä es järkevä ja eti itselles jotain fiksumpaa ennenku alotatkaan! - Firmaa
E:Mäkinen Joensuusta ajattaa jätkillä ylipitkiä päiviä ja pojat työntää tyytyväisinä menemään.Sairasta!!Ei laillisesti voi ajaa Uimaharjun sellua Tervakoskelle ja tuoda paluut kun taasen on iltasella sellun lastaus edess.Mutt mulle riitti ko.firman touhut.Nytten ei tule ylipitkiä päiviä ja viel tiet huomisen työtkin töistä lähtiess.
- Jup
Nynnyn nynnyn,
- pistänyt
merkille että mäkisen autojen puikoissa ei oo vanhaa porukkaa, kaikki varmaan suoraan amiksesta tai sitten intin rekkakortin jäljiltä, olettaisin että palkkakin on sen mukanen, paljon muuten tuossa reissulle meni aikaa?
- meni
pistänyt kirjoitti:
merkille että mäkisen autojen puikoissa ei oo vanhaa porukkaa, kaikki varmaan suoraan amiksesta tai sitten intin rekkakortin jäljiltä, olettaisin että palkkakin on sen mukanen, paljon muuten tuossa reissulle meni aikaa?
Noin vuorokausi.Jos hyvin kävi niin ehti 3h nukkumaan Terviksessä.Sen jälkeen paluu keräily eteläsuomesta.Jos hyvin kävi niin sai koko kuorman pahvia Jns:n tai 7 jakoa mansikka tiloille savon-karjalan alueelle.Ajojärjestelijä aivan kuutamolla ajohommista.Kuskit saa tietää työnsä vasta puoliltapäivin onko sinä päivänä keikkaa olleskaan.Jos ei kuulu mitään niin eipä ollut töitä!!Työsoppareissa lukee 60-80h per 2vk jakso.Eli ei ole takuupalkkaa talossa.Täytyy vain poikia onnitella hyvästä talon valinnasta....;)
- Talossa ollut ja tulen olemaan
Uudet ja hyvät vehkeet, palkka liiton mukaan lisineen pekkasineen lomineen.
En valita yhtään verrattuna mihinkään kiitolinjan linttavolvolla nyytinjakoon. - optikolle
pistänyt kirjoitti:
merkille että mäkisen autojen puikoissa ei oo vanhaa porukkaa, kaikki varmaan suoraan amiksesta tai sitten intin rekkakortin jäljiltä, olettaisin että palkkakin on sen mukanen, paljon muuten tuossa reissulle meni aikaa?
mielestäni talossa ei ole kuin 3-4 alle 30 vuotiasta. eli pitkään on oltu amiksessa tai sinun kannattaa harkita optikolla käyntiä. ja paskanpuhujille tiedoksi että kaikki tulee TES:sin mukaan.
- ite myös
optikolle kirjoitti:
mielestäni talossa ei ole kuin 3-4 alle 30 vuotiasta. eli pitkään on oltu amiksessa tai sinun kannattaa harkita optikolla käyntiä. ja paskanpuhujille tiedoksi että kaikki tulee TES:sin mukaan.
isäntäkin ilmaantua tälle palstalle, niitten kanioitten ratissa ei varmaan oo yhtään yli kolmekymppistä
- Anonyymi
meni kirjoitti:
Noin vuorokausi.Jos hyvin kävi niin ehti 3h nukkumaan Terviksessä.Sen jälkeen paluu keräily eteläsuomesta.Jos hyvin kävi niin sai koko kuorman pahvia Jns:n tai 7 jakoa mansikka tiloille savon-karjalan alueelle.Ajojärjestelijä aivan kuutamolla ajohommista.Kuskit saa tietää työnsä vasta puoliltapäivin onko sinä päivänä keikkaa olleskaan.Jos ei kuulu mitään niin eipä ollut töitä!!Työsoppareissa lukee 60-80h per 2vk jakso.Eli ei ole takuupalkkaa talossa.Täytyy vain poikia onnitella hyvästä talon valinnasta....;)
Jakeli aikoinaan koffvin juomia pitkin tie 23 luiskija kaatuma. Tautisija aamu yöllä kalja etustajasta kulj yrittäjäksi pitkä uraputki savonlinnan ravatti sonni kulj Laukkanen kuihtu mutta karjalan Esko porskuttaa
- isäntä sanonut :
ajetaan lakien mukaan.ja niin ajankin,keikkaa useammalta huolitsijalta.joskus ollu älyttömiä aikataulu-ehdotuksia juitsarien puolelta,mä kertonu paljo ajoaikaa jäljellä,ei o tarvinnu lähteä venymään.
- tomppa2
Joo olet oikeessa itse en oo vastaan hangotellu oon aina ottanu keikat mitä tulee ja ajanu vaan, mutta pidemmän päälle tää on per....stä yleensä kuukaudessa keskimäärin ajelen n. 250/h joten en mäkään nyt älyttömästi töitä tee mutta kyllä
n. 200/h pitäs riittää ni jäis enempi aikaa perheelle ja harrastuksillekkin. - Rattimatti
tomppa2 kirjoitti:
Joo olet oikeessa itse en oo vastaan hangotellu oon aina ottanu keikat mitä tulee ja ajanu vaan, mutta pidemmän päälle tää on per....stä yleensä kuukaudessa keskimäärin ajelen n. 250/h joten en mäkään nyt älyttömästi töitä tee mutta kyllä
n. 200/h pitäs riittää ni jäis enempi aikaa perheelle ja harrastuksillekkin.Meillä ei ajossa pääse koskaan tulemaan yli kahtasataa tuntia, koska sekä toimeksiantaja että isäntä seuraavat tuntikehitystä ja laittavat kaverin huiliin, jos alkaa mennä reilusti ylitöiksi. Kiirusaikana voi kuukaudessa pahimmillaan tulla liki kaksisataa tuntia, mutta ei kyllä yli. Näin perheellisenä sitä osaa arvostaa, vaikka joskus kyllä tuntuu, että juitsarin suunnitelmat ajavat kuljettajien perheasioiden edelle. Vaan laittaa kaverin ruotuun, niin asiat palaavat normaaliin päiväjärjestykseen. Nimittäin kun kertoo sille, että saat itse maksaa meikäläisten sakot, niin alkaa lyyti kirjoittaa. Hänellähän ei ole muuta päämäärää, kun putsata oma pöytänsä ja kiillottaa omaa kilpeään.
- Tex-Ago
Rattimatti kirjoitti:
Meillä ei ajossa pääse koskaan tulemaan yli kahtasataa tuntia, koska sekä toimeksiantaja että isäntä seuraavat tuntikehitystä ja laittavat kaverin huiliin, jos alkaa mennä reilusti ylitöiksi. Kiirusaikana voi kuukaudessa pahimmillaan tulla liki kaksisataa tuntia, mutta ei kyllä yli. Näin perheellisenä sitä osaa arvostaa, vaikka joskus kyllä tuntuu, että juitsarin suunnitelmat ajavat kuljettajien perheasioiden edelle. Vaan laittaa kaverin ruotuun, niin asiat palaavat normaaliin päiväjärjestykseen. Nimittäin kun kertoo sille, että saat itse maksaa meikäläisten sakot, niin alkaa lyyti kirjoittaa. Hänellähän ei ole muuta päämäärää, kun putsata oma pöytänsä ja kiillottaa omaa kilpeään.
Lisää vastuuta ajoaikojen rikkomuksista liikennöitsijöille,huolitsijoille ja kuljetusten tilaajille.Vain niin saadaan lisää turvalisuutta teille,lisää työpaikkoja ja monella kiekolla ajavat "työnsankarit" ja wannabe,-elämäntaparahtarit pois liikenteestä.Näin saadaan myös vähennettyä niitä jokapäiväisiä liikennetiedotteita radiosta kaatuneista/kolaroineista kuorma-autoista.Päivänselvää on,että osa noista raskaankaluston onnettomuuksista johtuu juuri väsyneenä ajamisesta.Ja väsymystä edesauttaa juuri ne pitkät kiekot!
Ikävää vain on,ettei tämä tule koskaan toteutumaan kiitos rahtmaksujen ja palkkojen polkemisen.Ja kiitos niiden kaverien,jotka vaan ajavat siksi,että saavat ajaa isoa autoa puukengät jalassa.Ja olla "maanteiden kuninkaita". - YrjöJurri
Tex-Ago kirjoitti:
Lisää vastuuta ajoaikojen rikkomuksista liikennöitsijöille,huolitsijoille ja kuljetusten tilaajille.Vain niin saadaan lisää turvalisuutta teille,lisää työpaikkoja ja monella kiekolla ajavat "työnsankarit" ja wannabe,-elämäntaparahtarit pois liikenteestä.Näin saadaan myös vähennettyä niitä jokapäiväisiä liikennetiedotteita radiosta kaatuneista/kolaroineista kuorma-autoista.Päivänselvää on,että osa noista raskaankaluston onnettomuuksista johtuu juuri väsyneenä ajamisesta.Ja väsymystä edesauttaa juuri ne pitkät kiekot!
Ikävää vain on,ettei tämä tule koskaan toteutumaan kiitos rahtmaksujen ja palkkojen polkemisen.Ja kiitos niiden kaverien,jotka vaan ajavat siksi,että saavat ajaa isoa autoa puukengät jalassa.Ja olla "maanteiden kuninkaita".On nämä ajoajat tunnettu vuosikymmenet, mutta vasta EU ja sen direktiivit toivat asiat pintaan.
Toki tätä tapahtuu, osin pakosta, osin pakotettuna, mutta kokonaisuuten en enää nykyisin lähtisi asiaa noin yleistämään.
"että saavat ajaa isoa autoa puukengät jalassa.Ja olla "maanteiden kuninkaita"
Tämä kruunaa koko viestisi, jos olisit heittänyt tämän lopun pois siinä olisi ollut jopa asiaa.
PS. Ei suuret logistiikkayhtiöt ole epätietoisia alan ongelmista, jos he tappavat torpparinsa kuka heille sitten ajaa? - Rattimies
YrjöJurri kirjoitti:
On nämä ajoajat tunnettu vuosikymmenet, mutta vasta EU ja sen direktiivit toivat asiat pintaan.
Toki tätä tapahtuu, osin pakosta, osin pakotettuna, mutta kokonaisuuten en enää nykyisin lähtisi asiaa noin yleistämään.
"että saavat ajaa isoa autoa puukengät jalassa.Ja olla "maanteiden kuninkaita"
Tämä kruunaa koko viestisi, jos olisit heittänyt tämän lopun pois siinä olisi ollut jopa asiaa.
PS. Ei suuret logistiikkayhtiöt ole epätietoisia alan ongelmista, jos he tappavat torpparinsa kuka heille sitten ajaa?Kyllä näitä "maanteiden kuninkaitakin" tuonne vielä mahtuu vaikka kuinka paljon. Mene isommalle huoltikselle katsomaan niitä autoja. Mitä enemmän viirejä tuulilasissa ja ledejä hytin takaseinässä ja kaikkea muuta krumeluuria, sitä ylhäisempiä ollaan.
Siellä baarin pöydässä sitten vertaillaan, kuka eniten saa senttejä kilometrille. Tosi kunkku saa ainakin 20 senttiä ja ajaa 5000 km viikossa. Ja hyvinhän se kannattaa, kun saa ne "isot päivärahat". Tessin miehet on ihan pellejä, eikä ne tienaa mitään. Niin ja tietysti naureskellaan, kuka parhaat piilot on keksinyt ratsiassa kiekoille. Onpa jollain jopa mantereelta tuotu kiekkoharppi, millä voi piirtää itse yhdeksän tunnin lepoja kiekkoihin, kun ajaa ns. välikiekolla kaupunkijakelun.
Nämä kaverit ovat oikeasti ylpeitä siitä, kun ovat tehneet töitä pari vuorokautta samoilla silmillä vaarantaen toisten tielläliikkujien hengen. Ja vannovat etteivät itse koskaan nukahtaisi rattiin ja tietävät kyllä koska ovat liian väsyneitä ajamaan.
Sitten kun kuitenkin jossain kohtaa se silmä pääsee luppasemaan ja ollaan metsähallituksen puolella, on vika juitsarin. Kun se vaan sanoi, että täytyy mennä, vaikka todellisuudessa ikinä ei ole sanottu poikkipuolista sanaa muuta kuin korkeintaan epämiellyttävistä kuormista. Siis jos joutuu oikeasti tekemään töitä, eikä tule paljon kilometrejä.
Jos joskus saakin nukkua täyden levon, on tässäkin ajassa juotava muiden puukenkämiesten kanssa niin monta kaljaa, kun suinkin vaan ehtii. Kyllähän tosi rahtimiehen maksa polttaa pullon keskiolutta puolessa tunnissa. No onneksi sentään nukkuvat kaljapöhnässä yleensä pommiin, että ehtii ne promillet laskea. Kuormat ovat aamulla sitten tuntitolkulla myöhässä. Juitsaritkin oppivat ettei ainakaan täyttä lepoa parane luvata, kun nukkuvat aina pitkäksi.
Mutta toki on myös niitä, jotka vaan eivät osaa sanoa ei ja ajavat sen takia enemmänkin työnjohdon suostuttelemina ylipitkiä päiviä. Itsekin tuli takavuosina mentyä välillä lähemmäs 40 tuntia samoilla silmillä. Se johtui vain siitä, että ei osannut riittävän tiukasti sanoa ei, kun juitsari aikansa suostutteli. Ja myös siitä että tiesi joutuvansa paljon paskempiin hommiin ja paskemmalla autolla ajamaan, jos ei tehnyt pitkää päivää. Mutta valitettavan paljon näkee ja kuulee tuolla maailmalla liikkuessa edelleen näitä "maanteiden kuninkaita". - Rekkahenkilö
Rattimies kirjoitti:
Kyllä näitä "maanteiden kuninkaitakin" tuonne vielä mahtuu vaikka kuinka paljon. Mene isommalle huoltikselle katsomaan niitä autoja. Mitä enemmän viirejä tuulilasissa ja ledejä hytin takaseinässä ja kaikkea muuta krumeluuria, sitä ylhäisempiä ollaan.
Siellä baarin pöydässä sitten vertaillaan, kuka eniten saa senttejä kilometrille. Tosi kunkku saa ainakin 20 senttiä ja ajaa 5000 km viikossa. Ja hyvinhän se kannattaa, kun saa ne "isot päivärahat". Tessin miehet on ihan pellejä, eikä ne tienaa mitään. Niin ja tietysti naureskellaan, kuka parhaat piilot on keksinyt ratsiassa kiekoille. Onpa jollain jopa mantereelta tuotu kiekkoharppi, millä voi piirtää itse yhdeksän tunnin lepoja kiekkoihin, kun ajaa ns. välikiekolla kaupunkijakelun.
Nämä kaverit ovat oikeasti ylpeitä siitä, kun ovat tehneet töitä pari vuorokautta samoilla silmillä vaarantaen toisten tielläliikkujien hengen. Ja vannovat etteivät itse koskaan nukahtaisi rattiin ja tietävät kyllä koska ovat liian väsyneitä ajamaan.
Sitten kun kuitenkin jossain kohtaa se silmä pääsee luppasemaan ja ollaan metsähallituksen puolella, on vika juitsarin. Kun se vaan sanoi, että täytyy mennä, vaikka todellisuudessa ikinä ei ole sanottu poikkipuolista sanaa muuta kuin korkeintaan epämiellyttävistä kuormista. Siis jos joutuu oikeasti tekemään töitä, eikä tule paljon kilometrejä.
Jos joskus saakin nukkua täyden levon, on tässäkin ajassa juotava muiden puukenkämiesten kanssa niin monta kaljaa, kun suinkin vaan ehtii. Kyllähän tosi rahtimiehen maksa polttaa pullon keskiolutta puolessa tunnissa. No onneksi sentään nukkuvat kaljapöhnässä yleensä pommiin, että ehtii ne promillet laskea. Kuormat ovat aamulla sitten tuntitolkulla myöhässä. Juitsaritkin oppivat ettei ainakaan täyttä lepoa parane luvata, kun nukkuvat aina pitkäksi.
Mutta toki on myös niitä, jotka vaan eivät osaa sanoa ei ja ajavat sen takia enemmänkin työnjohdon suostuttelemina ylipitkiä päiviä. Itsekin tuli takavuosina mentyä välillä lähemmäs 40 tuntia samoilla silmillä. Se johtui vain siitä, että ei osannut riittävän tiukasti sanoa ei, kun juitsari aikansa suostutteli. Ja myös siitä että tiesi joutuvansa paljon paskempiin hommiin ja paskemmalla autolla ajamaan, jos ei tehnyt pitkää päivää. Mutta valitettavan paljon näkee ja kuulee tuolla maailmalla liikkuessa edelleen näitä "maanteiden kuninkaita"....totta, tuotahan se on. Yleensä saa ikää ja työvuosia karttua aika paljon ennen kuin oppii tai uskaltaa sanoa pomolle ja/tai juitsarille sen "ei" ja alkaa tajuta, että elämä on liian lyhyt siihen ,että asuu "koko" elämänsä muutaman neliön kopissa kilsoja tehtailemassa. Mutta mitä moisen elämänfilosofian oivaltamiseen saa pomolta vastaukseksi ja mitkä ovat vaihtoehdot, ne ovat sitten tosiaankin toisen humpan aiheita ne.
Ja niinku evp tuossa toteaa, ei se firman vaihtokaan aina auta.
Pitäis kai tähän yhdistysten luvattuun maahan perustaa vielä yksi yhdistys näiden asioiden puolesta. Eri asia, montako jäsentä siihen tulisi. Heh! - Tex-Ago
Rattimies kirjoitti:
Kyllä näitä "maanteiden kuninkaitakin" tuonne vielä mahtuu vaikka kuinka paljon. Mene isommalle huoltikselle katsomaan niitä autoja. Mitä enemmän viirejä tuulilasissa ja ledejä hytin takaseinässä ja kaikkea muuta krumeluuria, sitä ylhäisempiä ollaan.
Siellä baarin pöydässä sitten vertaillaan, kuka eniten saa senttejä kilometrille. Tosi kunkku saa ainakin 20 senttiä ja ajaa 5000 km viikossa. Ja hyvinhän se kannattaa, kun saa ne "isot päivärahat". Tessin miehet on ihan pellejä, eikä ne tienaa mitään. Niin ja tietysti naureskellaan, kuka parhaat piilot on keksinyt ratsiassa kiekoille. Onpa jollain jopa mantereelta tuotu kiekkoharppi, millä voi piirtää itse yhdeksän tunnin lepoja kiekkoihin, kun ajaa ns. välikiekolla kaupunkijakelun.
Nämä kaverit ovat oikeasti ylpeitä siitä, kun ovat tehneet töitä pari vuorokautta samoilla silmillä vaarantaen toisten tielläliikkujien hengen. Ja vannovat etteivät itse koskaan nukahtaisi rattiin ja tietävät kyllä koska ovat liian väsyneitä ajamaan.
Sitten kun kuitenkin jossain kohtaa se silmä pääsee luppasemaan ja ollaan metsähallituksen puolella, on vika juitsarin. Kun se vaan sanoi, että täytyy mennä, vaikka todellisuudessa ikinä ei ole sanottu poikkipuolista sanaa muuta kuin korkeintaan epämiellyttävistä kuormista. Siis jos joutuu oikeasti tekemään töitä, eikä tule paljon kilometrejä.
Jos joskus saakin nukkua täyden levon, on tässäkin ajassa juotava muiden puukenkämiesten kanssa niin monta kaljaa, kun suinkin vaan ehtii. Kyllähän tosi rahtimiehen maksa polttaa pullon keskiolutta puolessa tunnissa. No onneksi sentään nukkuvat kaljapöhnässä yleensä pommiin, että ehtii ne promillet laskea. Kuormat ovat aamulla sitten tuntitolkulla myöhässä. Juitsaritkin oppivat ettei ainakaan täyttä lepoa parane luvata, kun nukkuvat aina pitkäksi.
Mutta toki on myös niitä, jotka vaan eivät osaa sanoa ei ja ajavat sen takia enemmänkin työnjohdon suostuttelemina ylipitkiä päiviä. Itsekin tuli takavuosina mentyä välillä lähemmäs 40 tuntia samoilla silmillä. Se johtui vain siitä, että ei osannut riittävän tiukasti sanoa ei, kun juitsari aikansa suostutteli. Ja myös siitä että tiesi joutuvansa paljon paskempiin hommiin ja paskemmalla autolla ajamaan, jos ei tehnyt pitkää päivää. Mutta valitettavan paljon näkee ja kuulee tuolla maailmalla liikkuessa edelleen näitä "maanteiden kuninkaita".Kirjoitit hyvin mutta asiaa!Onko mitään toista ammattikuntaa jossa lakeja ja määräyksiä tietoisesti ja niin runsaasti rikotaan kuin kuljetusalalla?Ylinopeudet,ylikuormat,työ-,ja lepoaikarikkomukset jne,jne.Asiakirjaväärennöset(piirturikiekot)ovat vielä asia erikseen.Ja surkuhupaisinta tässä on vielä se,että osa näistä kavereista pitää lakien ja asetusten rikkomuksia kerskailun arvoisena."Mä vittu ajoin samoilla silmillä niin ja niin paljon" tai "Mun oli pakko tällä viikolla syödä pari kiekkoa kun tuli niin paljon tunteja ja pelkäsin koukkuja ja ne tietää jo ne piilot autosta mihin voi kiekot jemmata".
Vaikka kuljetusalalla onkin tietyt erikoispiirteet jotka tekevät työaikalakien noudattamisen tavallista vaikeammaksi,niin kyllä lait on tehty noudatettavaksi jo pelkän liikenneturvallisuuden vuoksi.18 vuotta ratin takana ovat jo opettaneet minulle mitä saattaa tapahtua esim.väsyneenä ylipitkiä päiviä tekevälle.Osa porukasta on tietty mielestään niin paljon parempia kuskeja ettei heihin vaikuta tehdyt pitkät päivät tai liian vähäinen lepo.Nämä pyyhkivät vain perseensä työaikalailla ja jatkavat menoaan ties kuinka monen kiekon turvin.Ja taas saamme kuulla niitä Radio Suomen liikennetiedotteita...kyllä te tiedätte.
Ja työnsankarit yön pimeydessä jatkavat alaspoljetuilla palkoilla kikkailemalla ja kyttiä peläten.Ja kynttilä palaa...senkin tiedätte....molemmista päistä! - Rattimatti
Rattimies kirjoitti:
Kyllä näitä "maanteiden kuninkaitakin" tuonne vielä mahtuu vaikka kuinka paljon. Mene isommalle huoltikselle katsomaan niitä autoja. Mitä enemmän viirejä tuulilasissa ja ledejä hytin takaseinässä ja kaikkea muuta krumeluuria, sitä ylhäisempiä ollaan.
Siellä baarin pöydässä sitten vertaillaan, kuka eniten saa senttejä kilometrille. Tosi kunkku saa ainakin 20 senttiä ja ajaa 5000 km viikossa. Ja hyvinhän se kannattaa, kun saa ne "isot päivärahat". Tessin miehet on ihan pellejä, eikä ne tienaa mitään. Niin ja tietysti naureskellaan, kuka parhaat piilot on keksinyt ratsiassa kiekoille. Onpa jollain jopa mantereelta tuotu kiekkoharppi, millä voi piirtää itse yhdeksän tunnin lepoja kiekkoihin, kun ajaa ns. välikiekolla kaupunkijakelun.
Nämä kaverit ovat oikeasti ylpeitä siitä, kun ovat tehneet töitä pari vuorokautta samoilla silmillä vaarantaen toisten tielläliikkujien hengen. Ja vannovat etteivät itse koskaan nukahtaisi rattiin ja tietävät kyllä koska ovat liian väsyneitä ajamaan.
Sitten kun kuitenkin jossain kohtaa se silmä pääsee luppasemaan ja ollaan metsähallituksen puolella, on vika juitsarin. Kun se vaan sanoi, että täytyy mennä, vaikka todellisuudessa ikinä ei ole sanottu poikkipuolista sanaa muuta kuin korkeintaan epämiellyttävistä kuormista. Siis jos joutuu oikeasti tekemään töitä, eikä tule paljon kilometrejä.
Jos joskus saakin nukkua täyden levon, on tässäkin ajassa juotava muiden puukenkämiesten kanssa niin monta kaljaa, kun suinkin vaan ehtii. Kyllähän tosi rahtimiehen maksa polttaa pullon keskiolutta puolessa tunnissa. No onneksi sentään nukkuvat kaljapöhnässä yleensä pommiin, että ehtii ne promillet laskea. Kuormat ovat aamulla sitten tuntitolkulla myöhässä. Juitsaritkin oppivat ettei ainakaan täyttä lepoa parane luvata, kun nukkuvat aina pitkäksi.
Mutta toki on myös niitä, jotka vaan eivät osaa sanoa ei ja ajavat sen takia enemmänkin työnjohdon suostuttelemina ylipitkiä päiviä. Itsekin tuli takavuosina mentyä välillä lähemmäs 40 tuntia samoilla silmillä. Se johtui vain siitä, että ei osannut riittävän tiukasti sanoa ei, kun juitsari aikansa suostutteli. Ja myös siitä että tiesi joutuvansa paljon paskempiin hommiin ja paskemmalla autolla ajamaan, jos ei tehnyt pitkää päivää. Mutta valitettavan paljon näkee ja kuulee tuolla maailmalla liikkuessa edelleen näitä "maanteiden kuninkaita".Homojen hommaa sellainen kilpailu, että kuka ennättää ajaa eniten. Ekonomit suurfirmoissa laskevat optimikalustomäärää ja kun huomaavat, että tuo auto pyörii kellon ympäri (samalla kuljettajalla), niin siinähän se todellisen tarvittavan ajokaluston määrä vääristyy. Sitten vielä nappaavat hiukan rahtitaksasta pois, ettei vaan kuljetusala menestyisi liian hyvin ja kuljetusyritykset/yrittäjät pysyvät herran nuhteessa. Tuota menoa kukaan muu ei hyödy tavarankuljetuksesta kuin ne ekonomit, jotka pistävät säästetyt eurot omiin taskuihinsa.
- adfwvdv
YrjöJurri kirjoitti:
On nämä ajoajat tunnettu vuosikymmenet, mutta vasta EU ja sen direktiivit toivat asiat pintaan.
Toki tätä tapahtuu, osin pakosta, osin pakotettuna, mutta kokonaisuuten en enää nykyisin lähtisi asiaa noin yleistämään.
"että saavat ajaa isoa autoa puukengät jalassa.Ja olla "maanteiden kuninkaita"
Tämä kruunaa koko viestisi, jos olisit heittänyt tämän lopun pois siinä olisi ollut jopa asiaa.
PS. Ei suuret logistiikkayhtiöt ole epätietoisia alan ongelmista, jos he tappavat torpparinsa kuka heille sitten ajaa?Vähä offia: Y-jurri puhui isojen torppareista...annan esimerkin taksoista. Pohjoissuomalainen ISO kuljetusliike, Helsinki-Oulu, reilu 2000 kiloa ja 1,2 lavametriä, hieman "hankalanmuotoista" kappaletavaraa, ei sopimuskuljettaja. Kuljetusliikkeen lasku oli alveineen karvan alle 650 euroa! Ihan hyvä tonni-tai lavataksa...Kysymys kuuluukin että mitä TORPPARI saa? Korsteita ja perunankuoria...
- osa onkin
adfwvdv kirjoitti:
Vähä offia: Y-jurri puhui isojen torppareista...annan esimerkin taksoista. Pohjoissuomalainen ISO kuljetusliike, Helsinki-Oulu, reilu 2000 kiloa ja 1,2 lavametriä, hieman "hankalanmuotoista" kappaletavaraa, ei sopimuskuljettaja. Kuljetusliikkeen lasku oli alveineen karvan alle 650 euroa! Ihan hyvä tonni-tai lavataksa...Kysymys kuuluukin että mitä TORPPARI saa? Korsteita ja perunankuoria...
Alalla onkin ongelmana yrittäjät joilla puutteelliset yrittäjäntaidot ja laskutaidot, sekä näiden toiminnan mahdollistavat kuljettajat jotka eivät ymmärrä vaatia lain suomia minimi ehtoja vaikka kuljettajista ja yrittäjistä pulaa.
- Tex-Ago
osa onkin kirjoitti:
Alalla onkin ongelmana yrittäjät joilla puutteelliset yrittäjäntaidot ja laskutaidot, sekä näiden toiminnan mahdollistavat kuljettajat jotka eivät ymmärrä vaatia lain suomia minimi ehtoja vaikka kuljettajista ja yrittäjistä pulaa.
Juuri mainitsemiesi kaltaiset kaverit estävät osaltaan kuljetusalaa uudistumasta ja järkeistymästä.Niin kauan kuin hintoja polkeville kuljetusyrittäjille lötyy alle minimipalkan ajavia kuljettajia,niin kauan palkat pysyvät alhaisina ja työpäivät laittoman pitkinä,koska aina tulee uusia yrittäjiä ja kuljettajia joille on sama mitä maksetaan ja miten ajetaan.Jos jokainen liikennöitsijä ajattaisi autojaan vain sillä rahdilla millä homma saataisiin kunnolla kannattamaan ja kuljettajille saataisiin asiallinen palkka ihan perustuntimäärällä(n.80h/2viik.)Ei tarvitsisi polkupalkoilla kerätä isompaa tilipussia pidentämällä päivää tai enemmillä kilometreillä.Ja tällöin liikennöitsijä voisi palkata lisää kuljettajia ja jopa investoida enempään kalustoon.
Ikävää vaan,ettei kuljetusalalta ilmeisesti koskaan löydy sitävertaa yksimielisyyttä,että tämä epäkohta saataisiinn korjattua! - ajaneena
Tex-Ago kirjoitti:
Juuri mainitsemiesi kaltaiset kaverit estävät osaltaan kuljetusalaa uudistumasta ja järkeistymästä.Niin kauan kuin hintoja polkeville kuljetusyrittäjille lötyy alle minimipalkan ajavia kuljettajia,niin kauan palkat pysyvät alhaisina ja työpäivät laittoman pitkinä,koska aina tulee uusia yrittäjiä ja kuljettajia joille on sama mitä maksetaan ja miten ajetaan.Jos jokainen liikennöitsijä ajattaisi autojaan vain sillä rahdilla millä homma saataisiin kunnolla kannattamaan ja kuljettajille saataisiin asiallinen palkka ihan perustuntimäärällä(n.80h/2viik.)Ei tarvitsisi polkupalkoilla kerätä isompaa tilipussia pidentämällä päivää tai enemmillä kilometreillä.Ja tällöin liikennöitsijä voisi palkata lisää kuljettajia ja jopa investoida enempään kalustoon.
Ikävää vaan,ettei kuljetusalalta ilmeisesti koskaan löydy sitävertaa yksimielisyyttä,että tämä epäkohta saataisiinn korjattua!70-luvun lopulta aina sama tulos pidennetään päivää.isä ukko ajanut jo sotien jälkeen ja sama juttu,onneksi hän tajus jäähä aikonaan eläkkeelle ja on melko hyvässä kunnoss vaikka on jo yli 80-vuotias nykyiset kuskit ei taida (itse mukaan lukien) tähä päässä semmoista on nyky meno.toivottavasti joskus meno joskus muuttuu
- palanut
tomppa2 kirjoitti:
Joo olet oikeessa itse en oo vastaan hangotellu oon aina ottanu keikat mitä tulee ja ajanu vaan, mutta pidemmän päälle tää on per....stä yleensä kuukaudessa keskimäärin ajelen n. 250/h joten en mäkään nyt älyttömästi töitä tee mutta kyllä
n. 200/h pitäs riittää ni jäis enempi aikaa perheelle ja harrastuksillekkin.Itse ajellut viimeisen 9h aikana saman verran mitä muut koko vuonna.Heittomiehenä ollut ja viimeiset 6kk ei ole aikaa perheelle eikä harrastuksille jäänyt.Koko ikäni urheilleena sitten kroppa teki stopin. Nyt 2vk alkuun saikkua selän takia ja jatkoa seuraa. Noh jäipähän joulupyhien aikaan lomaa ja lapsetkin samaan aikaan lomilla.
Varmaa on että ei taputeta päähän mutta minkäs teet.
Itse haen toisesta firmasta töitä jossa tiedän saavani paremman kohtelun.
Nykyisessä duunissa kun ei lomia saa vaikka pyytää tai jos saa niin ei ainakaan silloin kun muu perhe olisi.
Noh enpähän jää kaipaamaan tämän vuoden työtehtäviä. - Olla Tyhmä?
Rattimatti kirjoitti:
Homojen hommaa sellainen kilpailu, että kuka ennättää ajaa eniten. Ekonomit suurfirmoissa laskevat optimikalustomäärää ja kun huomaavat, että tuo auto pyörii kellon ympäri (samalla kuljettajalla), niin siinähän se todellisen tarvittavan ajokaluston määrä vääristyy. Sitten vielä nappaavat hiukan rahtitaksasta pois, ettei vaan kuljetusala menestyisi liian hyvin ja kuljetusyritykset/yrittäjät pysyvät herran nuhteessa. Tuota menoa kukaan muu ei hyödy tavarankuljetuksesta kuin ne ekonomit, jotka pistävät säästetyt eurot omiin taskuihinsa.
Ei ole ekonomin vika jos Rahtitollo on mitä on.
Terveisin akateeminen rahtari ja ex-yrittäjäkin.
Toki olen ollut tähän asti aivan liian kiltti siinä toivossa että työnteko olisi mielekästä vakiautolla ja jotain jatkuvuutta olisi mutta mitä turhaa.
Firman vaihto vaan tai oma auto alle ja keksimään erikoisjuttuja.
Fakta on että kuljetusalalla saa katetta sieltä missä ekonomit ei ole asiakkaan ominaisuudessa laskemassa mitä saa maksaa vaan poka on sellainen joka vaan haluaa tavaransa perille ja hinta ei ole se ensimmäinen kriteeri. - ei toiveita
ajaneena kirjoitti:
70-luvun lopulta aina sama tulos pidennetään päivää.isä ukko ajanut jo sotien jälkeen ja sama juttu,onneksi hän tajus jäähä aikonaan eläkkeelle ja on melko hyvässä kunnoss vaikka on jo yli 80-vuotias nykyiset kuskit ei taida (itse mukaan lukien) tähä päässä semmoista on nyky meno.toivottavasti joskus meno joskus muuttuu
Sitä se vaatii toteutukaseen.
Kunnon lakkokenraali remmiin ja rikkurit (eli hintapolkijat) sakinhivutukseen.
Hyviä keinoja miten elämä muuttuu rikkurille ikäväksi on miljoonia eikä edes laittomia.
- "evp"
Lopputili oli ainoa vaihtoehto. Firman vaihto ei tuo asiaan korjausta, sillä kaikki on yhtä ahneita.
- pytty jooseppi
Maan tapa oli,vanhan tien aikaan.Päivälaivalla yli,illala tukholmasta landskronaan aamuksi lateksia lastaan,ja ilta laivalla takas suomeen. Ihan sama juttu norjan ajossa oli sitten kuormana mitä tahansa.Ja molemmis kiekoissa oli nelinumeroinen luku ajettujen kilometrien kohdalla.
- Rekkahenkilö
Olisiko niin, että meissä on kaksi ryhmää, joille ajoaikalakiin sopeutuminen on vaikeaa. Enste ne nuoret, joilla on tämä... kutsutaan sitä nyt vaikka "puukenkäsyndroomaksi", eli kun intoa on vielä niin paljon, että on henkinen pakko ajaa yötä päivää.
Toiseks ne vanhat kuskit sekä isännät, jotka aikojen alussa oppivat siihen, että töitä voi tehdä ja teettää niin paljon kuin sielu sietää, kun valvontaa ei ollut. Eli vanhat koirat eivät opi uusia temppuja.
Vaan ei silti, olen kyllä moneen otteeseen itsekin tuonut mielipiteeni julki siitä, että vaikka ajoaikalaki sinänsä on iloinen asia, niin siinä olisi silti paljon rukkaamista niin että se toimisi ja että sitä olisi mielekästä noudattaa. Toki se monissa ajoissa toimii, en sitä kiellä ja paljonhan kyse tietysti on siitäkin, miten isäntä tai juitsari ajot osaavat ja voivat järjestää. Mutta alan ihmisinä varmasti tiedätte nämä maalaisjärkeä vastaan sotivat asiat esim. kun kuski joutuu jäämään puolen tunnin päähän himasta pitämään vrk lepoa tai kun esim. ei voi pitää ylimääräistä taukoa, koska päivä venyisi liian pitkäksi ja monet muut vastaavat tapaukset.
Eli hieman lisää joustoja lakiin tai jos laki on kiveen kirjoitettu, niin sitten joustoja valvontaan. Tosin täytyy myöntää, että ainakin toistaiseksi olen onnistunut törmäämään vain poliiseihin, jotka ovat ymmärtäneet, ettei näitä hommia välttämättä voi tehdä niin kuin tehdastöitä, että pelit seis, kun kello tulee pykälään. Tosin kahden minuutin rikkeistäkin sakottamisesta olen kyllä kuullut.
Ryhmävalitsimen käyttämättä jättämisestä sain kyllä vasta muistutuksen. En tajua itsekkään, mikä sen käytön muistamisessa on niin vaikeaa, kun se tuppaa turhan usein unohtumaan. Pitäis kai laittaa lappu kojelautaan.
Jotkut asiat taas ovat niin verissä, että kun tässä yks päivä lähdin omalla autolla kauppaan, huomasin ottaneeni kiekkorasian mukaan. En tosin tiiä, onko se ihan tervettä käytöstä enää sekään. - Samat jäljet
Kyllä siinä Landskronan tehtaanaulan kahvihuoneessa tuli monet kerrat kynsiä purtua,kun ootteli rahtikirjoja ja kellon viisarit oli kääntyneet iltapäivän puolelle! Ei siinä se jotain 8tunnin ajelu tukholmaan,ainakaan tuonnut sitä rentoutumis olotilaa? Aika tarkalle välillä meni.
- vuodet ympäri
Tommostahan se oli ns. ennenvanhaan, pyhälaivalla yli ja ma. iltalaivalla takas ja toinen keikka aina samalla viikolla eteläruotsiin tai norjaan.
- elukka1
Sitten ajetaan kun digipiirturit on käytössä??
Sitä lähinnä itse ihmettelen,tai ajaahan
voi mut eipä voi kiekoilla pelleillä ja jos tarkastus sattuu tien päällä niin huonosti käy !
Siihen nähden kuinka paljon
kiekoilla pelataa ja huijataan tuntuu että rekkaa
alkaa digiaikana seistä taukopaikoilla
aivan eri malliin.
Tai kuskeja lisää ja miestä vaihtamallahan auto liikkuu mut silti tuntuu että
logistiikka kärsii kuin myös tunnit taitaa vähentyä mitä enää todellisesti voi tehdä.
Tämmösiä mietiskelee ei vielä "kiekollinen" mut tulevaisuudessa se on meilläkin..- se.
yrittävä.aina keinot keksii.nyt tolla saa ajella ihan rauhassa.
- stycke
Itse ajoin pari kuukautta kotimaan hullunmyl...linjaliikennettä, yli puolet kiekoista oli sen näköisiä ettei itsekään oikein kehdannut katsoa. Samalla isännällä oli muitakin hommia ja kun paikka tukkujakelusta vapautui, sain siirtyä siihen samalla palkalla. Täydet mutta lailliset päivät, 200-400km/päivä, näppärä 10t jakoskootteri alla ja mukavia asiakkaita. Kunnes hiljalleen kammettiin taas nyytihommiin, jaksoin puoli vuotta katsella sitä sirkusta ja lähdin ulkomaanajoon. Nyt viihdyn.
- 110
työaika lakia on rikottu ja tullaan rikomaan (laki itsessään on aika tyhmä ja kuvastaa se laatijoiden äötä sekä tietämystä koko auto alasta).Vasta kun sakotus ja muut rangaistukset kohdistuvat vain huolitsijoihin ja omistajiin, kuski on puun ja kuoren välissä jos et mene sinulle näytetään hyvin pian että sinua ei tarvita. Nykyinen laki aiheuttaa paljon yö ja väsyneenä ajamista, miten olisi yö ajo kielto Sweitsin mallin ja päivällä saisi tehdä minkä kerkeää.PS Mitä jos ruvettaisiin karsimaan turhaa henkilöauto liikennettä ja helpotettaisiin tavaralikennettä. tämä ei onnistu koska jokaisessa hautossa istuu 1 ääni
ja politikot kalastavat ääniä järjellä ei ole mitään tekemistä näiden asioiden kanssa. - Anonyymi
Kyllähän kiitosimeonkin ajattaa laittomia kuormia. Vaarattomia pitäs ajaa yli rajojen. Kuskeille uhataan kuulema töiden vähenemistä ja muuta jos ei suostuta ajamaan ylikuormia :D
- Anonyymi
Kuljettaja vastaa kuormasta ja jos se on laiton siitä tulee piiskaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuljettaja vastaa kuormasta ja jos se on laiton siitä tulee piiskaa.
Kuljettaja vastaa myös laitomista kuorrmista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448179Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432191Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262082- 951708
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811637- 281163
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071081Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 53995
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28860