En edes lääkkeillä saa puhallettua yli kolmeasataa :(
Miten teillä?
Paljonko puhallatte?
21
3967
Vastaukset
- Puhallan
Jopa 500 vaikka ahdistusta olisikin.. Kun olen _erittäin_ pahassa kunnossa, menee 100-200, tuosta jamasta selviytymiseen meneekin sitten reilut satsit Prednisolonia. Olin 3kk ilman astmalääkkeitä sen vuoksi ettei mulla oo todettu astmaa tutkimuksissa, lekurit käski jättää lääkkeet pois, enää en samaa virhettä tee ikinä, en jaksanut kävellä sängystä edes vessaan.
- littlenancy
mä puhallan parhaimmillaan 460, mut sellanen perus on 370-390. pahimmillaan alle kolmesataa. sillon on huono olo, en kyl yleensä oikee pysty puhaltaa kunnol ku on huono olo et en sit tiedä mitä tuloksii mul on sillon. mut en kyl usko et noin huonoi ku 100 ainakaan. kuulostaa pahalta. Ja mulla on viel todettu keskivaikee astma... tsemppii teille.
- suzyanne
Hei! Mulla on ilman lääkkeitä n. 250 - 270, lääkkeiden jälkeen hieman paranee sinne 320 - 350 tuntumaan.
Lääkäri hyväksyy pienemmän annoksen ( seretide 25 / 250 evohaler, 1 annos aamuin illoin) , joka ei nosta riittävästi arvoja. Jos ahdistaa, sitten saan palauttaa siihen normaaliin annokseen, joka parantaa puhallusarvoja enemmän ( 2 annosta aamuin illoin ) . Sain viimeinkin luvan käyttää atroventtia hätäsuihkeena. Olen vaikea - astmainen.
Kuinka paljon astma haittaa liikkumistanne, kun arvot ovat tuota luokkaa? Mua ahdistaa aika helposti.
Toivon teille hyvää vointia ja alkavaa joulun aikaa!
Ystävällisin terveisin Suzyanne - Secco
Ihan kunnosta ja lääkkeistä riippuu.
- astmainen
Moi! Mä puhaltelen n. 450 hyvillä ja vähän huonommillakin päivillä. Jos ahdistaa kovasti arvot tippuu n. 10% ja ehkä vähän enemmänkin. Sairastan siis keskivaikeaa astmaa ja lääkkeinä mulla on seretide 50/250 aamuin illoin ja singulair 10mg aamuisin.
- astmaa lainkaan
kun mä puhallan ilman lääkkeitäkin 520 ja jälkeen 560. lääkkeinä oxis, pulmicort ja sinculair.
- ja ilman sitä 350
Diagnoosina ei ole astma vaan herkistyminen homeelle. Symbicort 200 4 kertaa päivässä.
- Homeloepäilty
Huomasin tuon sun diagnoosin ja uteliaisuuteni heräsi:Mitkä sun oireet ja pitkäänkö kesti, ennen kuin sait tuon diagnoosin? Itselläni nyt puhalukset menossa ja oireina jatkuva lämpöily, nenän tukkoisuus ja limakalvojen kuivuminen. Meillä töissä 7:stä oireilee 5. Mulla vaan kun noi oireet ei helpota enää pidemmillä vapaillakaan! Epäilenkin nyt jotain muuta tuon homelon lisäksi. Vastaa jos jaksat, Kiitosta!
- paljon lisätietoa asiasta
Homeloepäilty kirjoitti:
Huomasin tuon sun diagnoosin ja uteliaisuuteni heräsi:Mitkä sun oireet ja pitkäänkö kesti, ennen kuin sait tuon diagnoosin? Itselläni nyt puhalukset menossa ja oireina jatkuva lämpöily, nenän tukkoisuus ja limakalvojen kuivuminen. Meillä töissä 7:stä oireilee 5. Mulla vaan kun noi oireet ei helpota enää pidemmillä vapaillakaan! Epäilenkin nyt jotain muuta tuon homelon lisäksi. Vastaa jos jaksat, Kiitosta!
Sulla on ikävä kyllä ihan tyypilliset homeoireet, tuo lämpöily on tavallista homesairaille ja se voi olla paljon vakavamman sairauden kuin astman oire (homepölykeuhko).
Mene tuonne homesairaudet-palstalle ja kysy siellä apua, siellä kirjoittaa vuosia sairastaneita ihmisiä, joista osa on jo työkyvyttömyyseläkkeelläkin vakavan homesairauden takia, osa vasta oireilee homepaikoissa ja paranee välillä.
- luotettavalta
vertailukeinolta tuo puhaltaminen.
juu puhallan korkeintaan 250 ilman lääkkeitä, ja niiden kanssa. HAH.
Pystyn kuitenkin juoksemaan cooperin testin/tekemään mitä vaan (normaalia) toki läähätän, mutta mitä sitten?
Miksi ihmiset saavat lääkkeitä vaikka puhaltavat 500?????? en mä tota tajuu...- astmaatikko
Eihän näitä puhallusarvoja voida verrata .Toisilla arvot vaan ovat korkeammat.Vaikka on astma voi puhallukset silti olla yli 500 ja siitä huolimatta tarvitsee säännöllistä lääkitystä.Olennaista onkin se ero mikä on ilman lääkitystä ja lääkkeiden kera.
- suzyanne
astmaatikko kirjoitti:
Eihän näitä puhallusarvoja voida verrata .Toisilla arvot vaan ovat korkeammat.Vaikka on astma voi puhallukset silti olla yli 500 ja siitä huolimatta tarvitsee säännöllistä lääkitystä.Olennaista onkin se ero mikä on ilman lääkitystä ja lääkkeiden kera.
Olet oikeassa, arvoisa astmaatikko.
Puhallusarvoihin ( viite ) vaikuttaa mm. ikä ja pituus. Mun tätini mies, joka on astmaatikko niin ikään, puhaltaa reilusti yli 500 ja ennätys on jopa 700 parhaimpina aikoina, on lääkitys ja diagnosoitu astma.
Samoin vaikuttaa tupakointi. Ja kolmas, mikä vaikuttaa arvoihin, on tekniikka. Jos puhallus tekniikassa on vaikeuksia, ei se anna luotettavaa kuvaa. Siksi käytetään usein luotettavampaa testiä, spirometriaa.
Ystävällisin joulun ajankin terveisin Suzyanne. - -piipi-
suzyanne kirjoitti:
Olet oikeassa, arvoisa astmaatikko.
Puhallusarvoihin ( viite ) vaikuttaa mm. ikä ja pituus. Mun tätini mies, joka on astmaatikko niin ikään, puhaltaa reilusti yli 500 ja ennätys on jopa 700 parhaimpina aikoina, on lääkitys ja diagnosoitu astma.
Samoin vaikuttaa tupakointi. Ja kolmas, mikä vaikuttaa arvoihin, on tekniikka. Jos puhallus tekniikassa on vaikeuksia, ei se anna luotettavaa kuvaa. Siksi käytetään usein luotettavampaa testiä, spirometriaa.
Ystävällisin joulun ajankin terveisin Suzyanne.itse olen astmaatikko. säännöllinen lääkitys jota ilman en tulisi toimeen. 23v nainen, pituutta vajaat 160. ka puhallus 550. tupakkaa kuluu ihan kiitettävästi.
- Sen kun tietäisi..
Heippa!Haluaisin tähän väliin myös esittää yhden kysymyksen.
Jos spirometriassa ei ole eroa puhallustuloksissa ennen lääkkettä ja lääkkeen jälkeen,niin voiko kuitenkin olla astma?Lääkäri oli sitä mieltä että ei voi olla astmaa,vaikka hengenahdistuksesta kärsin.
Ja onko kellään kokemusta singulair nimisestä lääkkeestä?Sitä pitäisi nyt kokeilla poskiontelovaivoihin,kun valuu sitkeetä limaa nielusta alas jatkuvasti.- mä vaan
Mulle lääkäri sanoi saman, eli jos avaava lääke ei paranna tuloksia, astma ei todennäköisesti ole kyseessä...
Menen kuitenkin vielä histamiinikokeeseen. Hieman se jännittää, että onko kuinka epämiellyttävä.
*
Mulla kans välillä hengenahdistusta, ei kovin voimakasta, mutta kuitenkin. Lisäksi nielusta valuu alas limaa. Nenä ei kuitenkaan tukkoinen, vaan voin ihan vapaasti hengittää nenän kautta. Välillä pitää niistää. - mä vaan
mä vaan kirjoitti:
Mulle lääkäri sanoi saman, eli jos avaava lääke ei paranna tuloksia, astma ei todennäköisesti ole kyseessä...
Menen kuitenkin vielä histamiinikokeeseen. Hieman se jännittää, että onko kuinka epämiellyttävä.
*
Mulla kans välillä hengenahdistusta, ei kovin voimakasta, mutta kuitenkin. Lisäksi nielusta valuu alas limaa. Nenä ei kuitenkaan tukkoinen, vaan voin ihan vapaasti hengittää nenän kautta. Välillä pitää niistää.Niin, ja sit vielä nenän limakalvot ja kurkku ovat ärtyneet ja melko kuivan tuntuiset. Nenä tuntuu hengitettäessä kuivalta ja kurkkua kuivaa, joten pitää juoda usein.
Lisäksi jos nenäsuihketta otan, niin kirvelee melkoisesti etenkin toisessa sieraimessa. - ahtauma
Pienten tiehyeiden ahtauma ahdistaa, SE EI näy peffissä.
Spirometriassa MEF ja MMEF arvoissa näkyy,
samoin FEV1 mittauksessa.
Mulla ahdistaa usein tosi rajusti, keuhkoissa supistelee. PEF esim 400 mutta FEV laskee n. 1,8 arvoon,
Normaalitilassa PEF esim 400 ja FEV 3,2 (silloin kun ei ahdista)
PYYDÄ nyt oikea testi!!
Se ei ole astmaa. Keuhkoahtaumaan viittaa. (tupakoitko)
Toinen voi olla esim allerginen alveoliitti.
Oletko sinä homeista sairastunut? Silloin se tuntuu usein ahdistuksena, kauheana limanerityksenä, tukkoisuutena, poskionteloiden jatkuvalla tulehduksella.
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/000323.htm - Alveoliitikko
ahtauma kirjoitti:
Mulla ahdistaa usein tosi rajusti, keuhkoissa supistelee. PEF esim 400 mutta FEV laskee n. 1,8 arvoon,
PYYDÄ nyt oikea testi!!
Oletko sinä homeista sairastunut? Silloin se tuntuu usein ahdistuksena, kauheana limanerityksenä, tukkoisuutena, poskionteloiden jatkuvalla tulehduksella.
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/000323.htmAhdistaminen ei ole tosiaankaan aina astmaa. Valitettavasti tätä vain yleensä tutkitaan ja pienten hengitysteiden ahtauma saa rauhassa edetä, kun se jää huomiotta. Spirossa se näkyy mm. MEF ja MMEF arvoissa ja lisäksi olisi hyvä tehdä muita keuhkofunktiotutkimuksia. Esim. allerginen alveoliitti ei ole niin harvinainen kuin väitetään, se löydetään vain niin harvoin kun oikeita tutkimuksia ei tehdä eikä oikeaan aikaan. Silloin kun diffusiokapasiteetti on romahtanut ja on jo fibroosia, on jo myöhäistä. Kannattaa etsiä HYVÄ keuhkolääkäri ajoissa.
- Sen kun tietäisi......
ahtauma kirjoitti:
PYYDÄ nyt oikea testi!!
http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/000323.htmTämännäköiset spirometria tulokset ovat:
FVC 3,67 (88%),FEV1 3.6(101%),PEF 8,18 (102%),
MEF 50,5.54 (108%),ventolinesta ei muutoksia.
PEF mittaus 1 viikko (ilman lääkitystä)400-450.
Sitten vielä joku ECP 18, (verikoe,tietääkseni).
Olen 32 -vuotias,165cm.
Hengenahdistusta on,mutta ei sitten astma? - vielä..........
Sen kun tietäisi...... kirjoitti:
Tämännäköiset spirometria tulokset ovat:
FVC 3,67 (88%),FEV1 3.6(101%),PEF 8,18 (102%),
MEF 50,5.54 (108%),ventolinesta ei muutoksia.
PEF mittaus 1 viikko (ilman lääkitystä)400-450.
Sitten vielä joku ECP 18, (verikoe,tietääkseni).
Olen 32 -vuotias,165cm.
Hengenahdistusta on,mutta ei sitten astma?Mikä on se oikea testi?
- jos SYYTÄ allergiaan ei selviä
OIRETESTI
Oireista tiedät kosteusvauriohometta olevan.
Kun epäillään kosteusvauriohometta, voi sen olemassa olon varmistaa muutamilla kotikonsteillakin ja poistaa ensiapuna välitön terveyshaitta. Koska kosteusvauriohometta ei välttämättä ole näkyvissä, eikä SE VÄLTTÄMÄTTÄ HAISE*), niin on vielä yksi varma menetelmä todeta sen olemassa olo. Oireilu.
*) Kosteusvauriohomeen hajusta-kantapään kautta koettua ja käytännössä
testattua: Asunnossani on todettu jo aiemmin kosteusvauriohometta, jonka
itse haistan selvästi, koska olen altistunut jo pitemmän aikaa kosteusvaurio- homeelle. Tein viimeisen testin erään ystäväni kanssa. Kysyessäni häneltä, haistaako hän mitään erikoista asunnossani? Hän vastasi: En, mutta minun on raskasta hengittää täällä, eli jotain täällä on! Mitä tästä opimme?
...
No miksei haise?
Homeita tunnetaan yli satatuhatta eri lajia, joista noin sadan tiedetään
aiheuttavan terveyshaitan, tai vakavan terveyshaitan. Edellämainituista
homeista koostuu rakenteissa "muhiva" homecoctail.
1.Välittömästi haiseva homecoctail sisältää sädesieniä (=bakteeri) ja/
tai aspergillus -hometta.
-Tämä ryhmä on vain muutama prosentti kaikista kosteusvauriohomekohteista!
2.Viiveellä (=herkistymisen kautta) haiseva homecoctail ei sisällä sädesieniä, eikä aspergillus -hometta! Tällaisen homecoctailin pystyy haistamaan ainoastaan jo pitemmän aikaa kosteusvauriohomeelle altistunut henkilö, tai koulutettu homekoira.
-Tämä ryhmä on valtaosa kaikista kosteusvauriohome -kohteista!
Tuon haisemattomuuden vuoksi kehitin tämän oiretestin, joka sittemmin on
osoittautunut varmimmaksi yksittäiseksi konstiksi todeta kosteusvauriohomeen olemassa olo.
Elimistömme on tarkempi kuin yksikään sähköinen mittari!
Kosteusvauriohomeen toteaminen varmuudella ja ilmaiseksi:
...
1.Unettomuutta.
2.Väsymys, joka ei mene ohi lepäämällä.
3.Uneliaan sekava olo levosta huolimatta.
4.Aiheettomia kiukunkohtauksia, miniraivareita ja ärtyisyyttä.
5.Voimattomuutta, jo yhden kerroksen porraskävely vie voimat.
6.Aamulla saat kaivaa nenästä kuivaa räkäklimppiä, jossa voi olla verta.
7.Liman muodostus hengitysteissä, esim aamuisin saat rykiä hartaasti.
8.Ääni käheytyy tai vaimenee kokonaan, puhuminen vaatii ponnistelua.
9.Pientä kuumeilua, tai alilämpöä asteen kymmenyksen tai pari.
10.Olo on kuin tulisi flunssasairaaksi, mutta ei sitten tulekaan.
11.Silmiä särkee ja ne saattaa rähmiä.
12.Katseen tarkentamisen vaikeuksia.
13.Näköhäiriöitä.
14.Korvia kutiaa.
15.Säärten kutinaa, joka pahenee suihkussa ja löylyssä.
16.Nivelkipuja.
17.Lihaskipuja.
18.Näppyjä.
19.Verisuonet nousevat ns pinnalle.
20.Läiskiä iholla.
21.Verenpurkautumia iholla.
22.Viiltävää salamana leikkaavaa päänsärkyä.
23.Tavallista päänsärkyä.
24.Keskittymisvaikeuksia.
25.Aloitekyvyttömyyttä.
26.Lähimuisti pätkii, sanoja katoaa mielestä hetkellisesti.
27.Sinun on vaikea muistaa sanoja, esim hyvin tuntemasi naapurin nimeä
et muista.
28.Kun alat kertomaan jostakin asiasta ja saman tien unohdat mitä
pitikään sanoa.
29.Herkistyminen lisäaineille.
30.Herkistyminen erilaisille keinotekoisille hajusteille.
31.Suun limakalvoilla on mantelimainen imelä maku.
-Seuraavat oireet vaativat AINA ensin lääkärin tutkimuksen! Mikäli selvää
fyysistä aiheuttajaa ei löydy, niin silloin kannattaa vahvasti epäillä
kosteusvauriohometta!
32.Toistuvat ylähengitysteiden tulehdukset.
33.Virtsa haisee voimakkaasti.
...
TULKINTAOHJEET:
-Älä tuijota ainoastaan yhtä oiretta, koska se voi käydä useampaan
sairauteen!
-Jos näistä oireista olet todennut itselläsi olevan viisi kohtaa tai enemmän, kyseessä on kosteusvauriohome! Mitä enemmän ruksaat oireita sen vakavammasta homevauriosta on kyse!
-Kun olet ruksannut yli 10 oiretta, sinulla mm menee jossain vaiheessa nenä totaalisen tukkoon: Etsi homeettomat tilat asumiseen jne!!
-Kun olet ruksannut yli 20 oiretta: Poistu välittömästi homeisista tiloista!!!
Edellä olevaa testilistaa voit käyttää kosteusvauriohome tilanteen
seuraamiseen uusimalla testin, kun havaitset muutoksia terveydentilassasi,
tai sisäilmassa!
Kosteusvauriohomeen toteamisessa sinua auttaa myöskin kotikuntasi
terveystarkastaja.
PARAS JA TEHOKKAIN HOITO ON LOPETTAA ALTISTUMINEN KOSTEUSVAURIOHOMEILLE!!!
Seuraavassa suuntaa antava ohje, oireiden poistumiselle, kun
altistuminen kosteusvauriohomeille loppuu:
30-oiretta, oireilu loppuu noin 3-kuukaudessa.
20-oiretta, oireilu loppuu noin 2-kuukaudessa.
10-oiretta, oireilu loppuu noin 1-kuukaudessa.
Huomaa, että kosteusvauriohome on saattanut aiheuttaa pysyviä vaurioita,
jolloin oireilet aina altistuessasi kosteusvauriohomeelle ja jopa
luonnonhomeelle.
...............................................................................
Kosteusvauriohomeen toteamiseen löytyy kaupallisia palveluja joita voit
käyttää:
http://www.homekoira.com
http://www.oulunsisailmatutkimus.fi
Hakukoneilla esim- http://www.google.fi/ voit hakea lisää palveluja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois
Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie2625897Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia
Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta453862Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat
Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom353244Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?
Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole603129Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!
Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut1692982Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava442798Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten932767Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki
Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin792460Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa
ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt772068Abdullah iski Citycenterin vessassa
Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html1962067