Millaisia on oireilu ja merkit kun kannessa alkaa olemaan halkeamaan. Pätevimmät keinot tarkistaa asia?? Voiko ajella vaikka hiukan kuluttaisikin jäähdytysnestettä vai onko heti korjattava.
Mistä tietää on kansi halki?
9
30209
Vastaukset
- DiplomiDebiili
Jos kansi on halki, voi imetä ainakin seuraavia oireita:
-Jäähdytinneste kuplii (on ehkä öljyistä tai vaahtoaa)
-Pakoputkesta tulee epätavallisen paljon nestettä
-Öljyn seassa on nestettä (öljy muuttuu harmaaksi, voi johtua tiivisteestä)
-Öljykorkki (jos painettava), öljytikku tai huohotin putket eivät pysy paikoillaan (sylinteripaine karkaa öljykanavaan)
-Moottori käy epätasaisesti (miljoona muutakin vikaa aiheuttaa tämän)
-Kuluttaa normaalia enemmän jäähd.nestettä tai öljyä
-Moottori ylikuumenee tai käy normaalia kuumempana (ilmataskut, neste ei kierrä)
-Kun pyörittää männän yläkuolokohtaan ja kurkkaa kyseisen sylinterin tulpanreiästä sisään ja jos männän laki on kirkas; neste vuotaan sylinteriin.
-Jne.
Ensimmäinen kannattavin testi on mittaus jossa mitataan onko jäähdytinnesteessä hiilidioksisia (CO2), eli vuotaako puristustilasta nestetilaan, mutta sehän voi olla kansipahvi joka siellä vuotaa.
Ainoa varma tarkistuskeino halkeamiin on kannen koeponnistus ja kansi on otettava irti tätä toimenpidettä varten.
>Voiko ajella vaikka hiukan kuluttaisikin jäähdytysnestettä vai onko heti korjattava.<
Voi ajella, ainoa haitta on se että kuluu rahaa nesteeseen.. Jos kannessa on halkeama, se tuskin pahenee vaikka ajeleekin, mutta jos kannentiiviste on mennyt niin vaurio varmaan pahenee hiljalleen ja jossainvälissä jättää tienpäälle...- tyuj67tu
edelliset oireet voivat johtua myös pelkästään vioittuneesta kannentiivisteestä.
Kyllä se kannen halkeaminen yleensä pahenee vain, jos ko. autolla ajetaan. Tosin vaihtoonhan se melkein poikkeuksetta menee. - Pake..
tyuj67tu kirjoitti:
edelliset oireet voivat johtua myös pelkästään vioittuneesta kannentiivisteestä.
Kyllä se kannen halkeaminen yleensä pahenee vain, jos ko. autolla ajetaan. Tosin vaihtoonhan se melkein poikkeuksetta menee.Sanoisin vielä senkin että jos auton merkki olisi sattumalta Mazda Europe...varmasti kansi on halki, nimittäin Mazdan huolto-ohjelmaan kuuluu sylinterikannen vaihto aina viimeistään 100 000km. ajon jälkeen...!
Kokemusta on tuostakin asiasta...! - DiplomiDebiili
tyuj67tu kirjoitti:
edelliset oireet voivat johtua myös pelkästään vioittuneesta kannentiivisteestä.
Kyllä se kannen halkeaminen yleensä pahenee vain, jos ko. autolla ajetaan. Tosin vaihtoonhan se melkein poikkeuksetta menee.>edelliset oireet voivat johtua myös pelkästään vioittuneesta kannentiivisteestä.<
Niinpä, mutta kuitenkin oireita jotka loppujen lopuksi johtavat kannen irti ottamiseen..
>Kyllä se kannen halkeaminen yleensä pahenee vain, jos ko. autolla ajetaan.<
No vähän riippuu, halkeamathan ei yleensä sen ihmeemmin laajene tms. mutta halkeaman aiheuttama oireet "pahentavat" vikaa, esim. vettä öljyssä; laakerit/laakeripinnat kuluu, jne..
>Tosin vaihtoonhan se melkein poikkeuksetta menee.<
Helpoimmalla ja halvimmalla pääsee, mutta joskushan niitä voi tigillä täytellä jos riittää harrastusmieltä, oikean lisäaineen löytäminen voi tuottaa ongelmaa... - Delffi
Itseasiassa halkemamakin pahenee kannen lämmetessä ja jäähtyssä yhä uudestään eli lämmetessä kannen metalli laajenee ja jäähtyesä supistuu.
Lämpövaihtelun aiheuttama rasitus. - Anonyymi
Pake.. kirjoitti:
Sanoisin vielä senkin että jos auton merkki olisi sattumalta Mazda Europe...varmasti kansi on halki, nimittäin Mazdan huolto-ohjelmaan kuuluu sylinterikannen vaihto aina viimeistään 100 000km. ajon jälkeen...!
Kokemusta on tuostakin asiasta...!nyt kirjoitat paskapuhetta mitä aivosi suoltaa. minkään auton huolto ohjelmaan kuulu kannen vaihto. eikä sinne kuulu myöskään mikään epämääräinen viimeistään…
eikä kokemusta voi olla, kun mitään hajua. paljonko uusi kansi maksaa. meinaat, että kaikki olisi yhtä tyhmiä, kuin sinä, jos huoltokirjassa lukisi kansi vaihdettava viimeistään 100000 kilsan jälkeen. kun kyseessä viimeistään voi tarkoittaa 10000 jälkeen
suksi nyt vittuun kirjoittelee noita pääsi suoltamaa täyttä paskapuhetta
- automerkki ja malli ensin
ja sen jälkeen saat enemmän informaatiota!!
- Tallu14
Minulla kävi niin että jäähdytin nesteet meni ihan loppuun ja lämmöt nousi. Pysähdyin heti ja odotin ja sit laitoin sinne vettä. Mut olenko nyt rikkonut autossa jotain? Mitä pitää seurata?
- 3242523
Itsellä oli pieni halkeama venttiilin vieressä, näkyi niin että jäähdytysnestettä meni pari litraa kuukaudessa ja öljykorkin alla harmaata mönjää. Muuten ei oireillut mitenkään vaan oli pelkästään nuo oireet. Sai hitsattua kansikorjaamolla ja nyt on kestänyt jo 3v sen jälkeen. Tehot ei ehkä täysin tallessa mutta riittävästi kuitenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k713889- 1013495
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah783338Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia362638- 1241598
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361506Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221114Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421100Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi181096Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja
miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku1181016