Auttaako tehoputki+filtteri

Hävinnyt

Pitäisi saada vähän lisää tehoja mun autoon. Ei saa maksaa yli 600Euroa.

Auttaako tehoputki ja tehofiltteri yhtään? Vai onko ne vaan rahastuskikkoja?

Kaverit menee ohi niukasti ja ihan pienikin tehonlisäys auttaisi.

Paljonkohan tulisi tehoja lisää 80-luvun 180hv:n ruiskukuutoseen?

Vai onko jotain %-arvoja olemassa. En luota putkenvalmstajien kertomaan.

Kuinkas sitten nuo lastut joita saa tilata Euroopasta vapaasti hengittäviin katittomiin ruiskuautoihin. Lupaavat jopa 18hv:n tehonlisäystä.

Olisin kiitollinen vastauksista.

10

4560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JH

      Moottorin antama suurin teho riippuu siitä miten paljon se kykenee pumppaamaan ilmaa.

      Rikastamalla seosta ja lisäämällä sytytysennakkoa, voidaan lisätä vääntöä ja aavistus huipputehoakin; tähän perustuvat vapaastihengittävien lastut. Riskirajat kuitenkin lähenevät ennakkojen kanssa pelattaessa. Oktaanivaatimus voi nousta.

      Jos imupuolella kannen imukanavat ja venttiilien ajoitus määräävät jo nykyisellään imetyn ilman määrän, ei ole apua vaikka koko ilmanputsarin korvaisi jollain imutorvella.
      Vapaavirtausputsarit ovat siis joissain autoissa täyttä humpuukia. Tilanne muuttuu, jos moottorin hengitystä radikaalisti lisätään nokka-akselia vaihtamalla ja muuten perinteisiä virityskikkoja käyttämällä.

      Pakoputkiston vaihtaminen väljempään ja etenkin pakosarjan vaihtaminen peltisarjaksi(maksaa!) tuo melko varmasti muutaman hepan lisää, muttei välttämättä perstuntumalta vaan korkeintaan dynossa havaittavan eron.
      Hommahan riippuu siitä miten paljon alkuperäinen rööri ahistaa.
      Joissain isomoottorisissa vanhoissa jenkkikoneissa saattoi putkiston vaihto auttaa paljonkin, mutta sama ei välttämättä päde pienemmissä moottoreissa.

      Itse aloittaisin putkiston vaihdolla isommaksi varsinkin, jos vanha rööri alkaa olla jo taipaleensa lopussa.

      Kannen avaaminen ja imukanavien samettiseksi hiominen sekä imusarjan ja kannen liitosten juohevaksi tekeminen (ettei ole pykälää) saattaa antaa yläpäähän pienen teholisän, jos lähtökohta on karhea. Tahtovat vain olla melko viimeisteltyjä eurovehkeissä jo alkujaankin.

      Tällainen näpertely ei kuitenkaan maksa paljoa, jos laskee oman työnsä ilmaiseksi. Samalla voi kuitenkin höyläyttää kannesta jonkin verran ainetta pois jolloin puristukset nousevat ja teho/hyötysuhde kasvaa. Venttiilien tiiviys on samalla helppo tarkistaa ja pieni hiomatahnakäsittely ja karstojen poisto parantavat asiaa.
      Kannen höyläys ei paljon maksa. Pitää vain tietää paljonko saa madaltaa ja mihin puristuksiin se johtaa. Ei liikoja.
      Kansihommiin kannattaa ryhtyä, jos kannella on ajettu yli 150000. Alkavat ventt. vuodot, vuotavat ohjurinkumit yms. on helppo ja halpa hoitaa tässä vaiheessa kun kaikki vielä toimii;
      tulee ongelmattomia kilometrejä paljon lisää kannen suhteen.

      Kiihtyvyydessä voi hiukan auttaa myös yläkierroslukurajan nostaminen mikäli se käy helposti pyörijän keskipakosäädön jousta kiristämällä. Tässä pitää pysyä jossain 500 kiekan lisäyksessä. Tämä vain, mikäli autossa on tällainen jakaja.
      Vanhat sytytyskaapelitkin voisivat mennä vaihtoon, jos hiukankin epäilyttää...

      Huolehtimalla, että moottori saa viileätä ilmaa jolloin täytös on parempi, on mahdollista hiukan lisätä huipputehoja. Imupuolen koukerot ilmanputsariin päin kannattaa tarkistaa.

      Muista tarkastaa myös, että kaasuläppä taatusti aukeaa kokonaan polkimen ollessa lattiassa !!
      Tämä on se halvin tapa lisätä tehoa.

      • Hazard

        Hyvä! Tässä tulikin paljon hyvää tietoa.

        "Teho"filtteri ja peltipakosarja eivät siis itsessään lisää tehoa kuin nimellisesti, mutta ne tarjoavat hyvät edellytykset tehon nostamiseen. Tämä onnistuu juuri mainituilla konsteilla: nokat, puristukset, seos ja sytytysennakko.

        Teholastu, mikä on todellisuudessa parin euron eeprom, on lähes ainoa mahdollisuus virittää uusia autoja. Niiden moottorit ovat tehty mahdollisimman halvoiksi valmistaa ja niiden virittäminen muuten on hankalaa. Tekniikka kehittyy mutta samalla se jättää käyttäjän mahdollisuudet huoltoihin ja rakentamiseen pois. Ehkä siksi minulle rakas tekniikan rakentaminen on vaihdetty ulkonäköä kohottaviksi seikoiksi.

        Suomen oloissa levikkeillä ja spoilereilla ei saavuteta minkäänlaista hyötyä, enemmänkin vain haittaa. Kukin voi itse miettiä tarjoaako kauppakassi suorityskykyä spoileri katolla. Valitettavan usein urheilullinen ulkonäkö saa ajajan luulemaan auton olevan myös teknisesti loistopeli, mutta... Fysiikan lait eivät muutu.

        Näiden syiden vuoksi ajan vanhalla tekniikalla. Halua pystyä korjaamaan sen itse, muuten kai kaupunkilaistun liikaa. Toisaalta eipä minulla olisi rahaa valtuutettujen huoltojen hintoihin. Haluan myös pystyä tekemään jotain keskellä *ei mitään* auton pysätyessä. Haluan myös olla se kuski joka tuntee liukkauden ajamalla eikä vilkkuvista varoitusvaloista. Tietokoneet tekevät auton ajamisesta helppoa mutta ne samalla vaativat kuskin ymmärryksen toiminnastaan. Jos kuski ei huomaa auton puuttuvan ajamiseen voi muutama sekuntti aiheuttaa pahaa jälkeä. Jälkeä, minkä vanhalla autolla ajava olisi välttänyt selvillä tuntomerkeillä liukkaudesta.


    • Flektimies

      asia no. 1. - auto kiihtyy väännöllä.
      tehopakoputkisto auttaa moottoria hengittämään helpommin - tuloksena lisää vääntöä, vaikka tehoja tulisi vain 5hv lisää.

      tee putki itse - yksi iso vaimentaja takana riittää. valmis putki on täyttä rahastusta!

      • Ahtomies

        Vääntö antaa tunteen kiihtymisestä ja vain tunteen. Todellisuudessa teho on se joka autoa kiihdyttää.


      • JH
        Ahtomies kirjoitti:

        Vääntö antaa tunteen kiihtymisestä ja vain tunteen. Todellisuudessa teho on se joka autoa kiihdyttää.

        Tutustu fysiikan kirjaan jollet usko;
        vetäville pyörille tuleva vääntömomentti sysää autoa eteenpäin. Mitä enemmän sitä tulee aikayksikköä kohden, on taas kyse tehosta.

        Kiihdyttelyhommissa suurivääntöiset, mutta ei välttämättä niin suuritehoiset jenkkirassit, irtoavat viivalta mukavasti vaikka ovat painavia.
        Vääntö kampeaa etupyöriä ilmaan ja takarenkaat rypistyvät.

        400 m:n kiihdytyksessä ratkaisee alkupotku; sitä on suurivääntöisessä eniten. Suurella teholla saavutetaan suurin loppunopeus joka ei välttämättä mitenkään korreloi saavutetun ajan kanssa.
        Tällaiset tulokset ovat mahdollisia:
        - 11 sek ja loppunopeus 170 km/h
        - 12 sek ja loppunopeus 180 km/h

        Teho nostaa kiihdytyskäyrää loppupuolella, mutta jo paperilla voi nähdä edun mikä syntyy siitä, että auton kiihtyvyyskäyrä on jo heti lähdössä pystysuora. Kisa on hävitty yleensä lähdössä vaikka suuremman tehon turvin luulisi saavan vastustajan kiinni matkalla, matka kuitenkin loppuu kesken...

        Kaksi autoa: molemmissa esim. 200 heppaa, mutta toisessa laajalla kierroslukualueella reippaasti vääntöä ja toisessa korkealla kierrosluvulla kapea vääntöpiikki joka huippuarvoltaan voi olla sama kuin laajavääntöisessäkin:
        voittaja on se jossa on laajin vääntöalue; lähtee kuin korkki pullon suusta.
        Rajallinen vaihteitten määrä aiheuttaa heikompivääntöiselle notkahduksia kiihdytyskäyrään jotka näkyvät sitten kellossa.


      • no huhhuh
        Ahtomies kirjoitti:

        Vääntö antaa tunteen kiihtymisestä ja vain tunteen. Todellisuudessa teho on se joka autoa kiihdyttää.

        Sä meinaat että jos autossa vääntö olis nolla niin se liikkuis silti ihan normaalisti. mee kuule sitä mopoas laittamaan kun et tästä asiasta mitään tiedä.


      • blahblah
        JH kirjoitti:

        Tutustu fysiikan kirjaan jollet usko;
        vetäville pyörille tuleva vääntömomentti sysää autoa eteenpäin. Mitä enemmän sitä tulee aikayksikköä kohden, on taas kyse tehosta.

        Kiihdyttelyhommissa suurivääntöiset, mutta ei välttämättä niin suuritehoiset jenkkirassit, irtoavat viivalta mukavasti vaikka ovat painavia.
        Vääntö kampeaa etupyöriä ilmaan ja takarenkaat rypistyvät.

        400 m:n kiihdytyksessä ratkaisee alkupotku; sitä on suurivääntöisessä eniten. Suurella teholla saavutetaan suurin loppunopeus joka ei välttämättä mitenkään korreloi saavutetun ajan kanssa.
        Tällaiset tulokset ovat mahdollisia:
        - 11 sek ja loppunopeus 170 km/h
        - 12 sek ja loppunopeus 180 km/h

        Teho nostaa kiihdytyskäyrää loppupuolella, mutta jo paperilla voi nähdä edun mikä syntyy siitä, että auton kiihtyvyyskäyrä on jo heti lähdössä pystysuora. Kisa on hävitty yleensä lähdössä vaikka suuremman tehon turvin luulisi saavan vastustajan kiinni matkalla, matka kuitenkin loppuu kesken...

        Kaksi autoa: molemmissa esim. 200 heppaa, mutta toisessa laajalla kierroslukualueella reippaasti vääntöä ja toisessa korkealla kierrosluvulla kapea vääntöpiikki joka huippuarvoltaan voi olla sama kuin laajavääntöisessäkin:
        voittaja on se jossa on laajin vääntöalue; lähtee kuin korkki pullon suusta.
        Rajallinen vaihteitten määrä aiheuttaa heikompivääntöiselle notkahduksia kiihdytyskäyrään jotka näkyvät sitten kellossa.

        jo jäljillä, mutta ei osunut napakymppiin vieläkään. Staattinen vääntö ei kiihdytä sitä autoa mihinkään. Kiihtyvyydeen ratkaisee teho, ja tässä tapauksessa kun voimansiirroosssa on suuria rajoittavia tekijöitä, laakeampi tehokäyrä antaa tarvittavan edun verrattuna korkeampaan mutta kapeampaan tehopiikkiin.

        Voit vapaasti olla sitä mieltä että edellinen oli pilkun nus**taa, mutta juuri noista puolihuolimattomista kommenteista sikiävät asian täysin väärin ymmärtäneet tumpelot.


      • KIA Sephia 98
        no huhhuh kirjoitti:

        Sä meinaat että jos autossa vääntö olis nolla niin se liikkuis silti ihan normaalisti. mee kuule sitä mopoas laittamaan kun et tästä asiasta mitään tiedä.

        Kyllä se liikkuis ,jos joku työntäis vaa sitä autoa :P


    • eki

      vääntö ratkaisee passat tdi 150/360nm kyllä lähtee.

    • Tehopönttö

      Alkujaan kysyttiin vaikuttaako pakoputki tehoon/vääntöön? Kyllä vaikuttaa ja erityisesti äänenvaimennin, joka on helppo muuttaa leikkaamalla pohjapelti irti jotta saa sisukalut poistettua ja tilalle suora putki johon porataan 10mm reikiä vieri viereen putki täyteen ja pönttö täyteen vuorivillaa ja hitsataan irroitettu pelti takaisin, ei nouse melu juurikaan mutta takapuolituntumallakin huomaa eron.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1540
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1255
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1176
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1044
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      86
      852
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      782
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      381
      751
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      124
      709
    Aihe