Moi!
Olemme ostamassa vanhempaa omakotitaloa ja keittiö pitää uusia kokonaan. Mistä siis aloittaa? Voinko itse suunnitella kaiken ja mitä sitten? Olen ihan pyörällä päästäni tämän homman kanssa kun miehestä ei ole mitään apua.
Mistä aloittaa????
13
6819
Vastaukset
- He osaavat
Keittiösuunitelman teettämisellä alan ammattilaisella,keittiökalusteiden myyjätkin tekee suunitelmia.
Kannattaisi käyttää sisustus suunnitteluun ammattiihmisiä säästyy itse paljolta.Mikäs ukollasi on kuin ei asunnon näkö kiinnosta?. - The Rat
Itse tekisin tässä järjestyksessä:
- Suunnitelma
- Rahoitus
- Seinät katto
- Lattia
- Keittiökalusteet
- Muut härpäkkeet
Yhden keittiön olen tehnyt tuolla ohjeella. Rahoitusta nyt ei pahemmin tarvinnut silloin miettiä, mutta suunnitelman jälkeen se olisi varmaan paikallaan (jos tekee tiukkaa).
Muuten ei kokemusta kyllä ole, joten joku osaavampi voi antaa lisävinkkejä. - Keittiörempan juuri tehnyt
Itse tein juuri keittiörempan, näin pääset alkuun:
Hankkikaa keittiön pohjapiirrustus, jos ei ole niin piirtäkää itse ruutupaperille. Muistakaa mitata kaikki tarkkaan, mikäli pohjapiirrustuksesta puuttuu mittoja niin mitatkaa ja lisätkää siihen.
Muistakaa mitata myös huonekorkeus, useasta kohtaa jos katto tai lattia sattuu olemaan vino. Myös vesipisteiden, sähköpistokkeiden (ml. hellan pistoke) ja mahdollisten ilmastointiputkien sijainti pitää mitata.
Miettikää mitä haluatte ja mitä voitte tehdä itse. Vanhan keittiön purkamisesta pitäisi jokaisen normaaliälyisen ihmisen suoriutua, veden katkaisuun saattaa tarvita putkimiestä ellei putkissa ole sulkuventtiilejä. Myös sähkölaitteet voi tilapäisesti irroitaa itse (esim. hella, jääkaappi yms), kunhan ottaa sulakkeen irti. Pysyviä sähköasennuksia (ml. kiinteän sähkölaitteen poisto niin, että tilalle ei enää tule uutta, esim. keittiökaakeleihin pultatut loisteputkivalaisimet) saa tehdä vain sähkömies.
Miettikää budjettia. Keittiön saa tukkuliikkeestä 1000-7000 eurolla ja ns. keittiöliikkeestä 6000-60.000 eurolla. Lopullinen hinta riippuu keittiön koosta, valituista tuotteista ja materiaaleista.
Jos haluatte ns. tavallisen keittiön, eli normaalista lastulevystä tehty runko, johon kivinen, puinen tai laminaatista tehty työtaso kalvo-, mdf- tai täyspuuovet niin kannattaa aloittaa keittiötukuista. Niitä löytyy puhelinluetteloista ja internetistä hakusanoilla "keittiötukku" ja "keittiö tukku".
Jos haluatte jotain erikoisempaa, kuten täyspuusta tehdyn rungon, marmoriset työtasot, kultaiset hanat tai titaaniset vetimet niin keittiöliike on oikea osoite. Isoimpia suomalaisia keittiöliikkeitä ovat Puustelli, Domus, Isku-keittiöt, A la carte -keittiöt ja Parma-keittiöt. Tämä ei ole mikään kaiken kattava lista vaan ensimmäiseksi mieleeni tulevat, lisää löytyy puhelinluettelosta.
Jos haluatte itse suunnitella keittiötä alustavasti ennen liikkeeseen menoa niin esim. Ikean sivuilta löytyy suunnitteluohjelma, jolla voi asetella keittiökaapit, kodinkoneet yms. paikalleen. Ohjelma myös kertoo mitä keittiö maksaisi Ikeasta ostettuna, siitä on hyvä katsoa vähän mitä tuollainen keittiö suurinpiirtein maksaa.
Keittiöliikkeet, myös tukkuliikkeet, suunnittelevat kyllä keittiönne ja antavat tietokoneella tehdyt värilliset 3D-kuvat joista näkyy miltä keittiönne näyttäisi tietyillä ovimalleilla yms. Mitään erityistä suunnittelijaa ei kannata hankkia, ellei halua ehdottoman parasta.
Muistakaa kilpailuttaa! Kannattaa kysyä tarjousta monesta eri paikasta. Se on helpointa, mikäli piirrätte tai edes hahmottelette ensin minkälaisen keittiön haluatte (käsin, tietokoneella, Ikean-suunnitteluohjelmalla tai millä vaan) niin voitte lähettää sen tarjouspyyntönä sähköpostilla niin moneen keittiöliikkeeseen kuin haluatte. Oman kokemukseni mukaan keittiöliikkeistä ja -tukuista n. 60-70% vastaa sähköpostilla tehtyyn tarjouspyyntöön.
Keittiötä ostaessa kannattaa kysyä mitä liikkeen asennus maksaa. Mikäli hinta tuntuu kalliilta niin kysykää mihin hintaan kaupunkinne sitoutumaton kalusteasentaja homman tekee (näitäkin löytyy puhelinluettelosta).
Yleisesti ottaen keittiön asentaminen keittiöasentajalla vie 2-3 päivää ja maksaa 1000-2000 euroa. Yleinen remonttireiska tekee saman työn 2-4 päivässä ja ottaa hintaa 500-1000 euroa. Jos ostatte kalliin keittiön (10.000 ) saatte luultavasti sen asennuksen ilmaiseksi tai edulliseen hintaan, luokkaa 100-300 eur.
Mikäli keittiön aikataulu on tiukka niin pyytäkää toimitussopimus jossa keittiöliike korvaa kaikista heistä johtuvista viivästyksistä x eur teidän tilillenne. Jos esim. uusi keittiö tulee myöhässä niin keittiöliike maksaa. Aikatauluun kannattaa arvioida paljon aikaa siivoamiselle, sekä mahd. puuttuvien osien jälkitoimituksille.
Täällä puhutaan usein paljon pahaa näistä keittiötukkuliikkeistä, itse en ole tosielämässä koskaan kuullu vastaavaa joten luultavasti täällä kalliimpien keittiöliikkeiden myyjät pelottelevat potentiaalisia asiakkaita.
Yleisin harhaluulo on, että tukkuliikkeiden keittiöt joutuu itse kokoamaan liimalla. Todellisuudessa lähes kaikki tukkuliikkeet toimittavat keittiön joko palasina tai rungot valmiiksi kasattuina, itselleni tämä palvelu maksoi 200 euroa. Asiakkaan/asentajan pitää vain kiinnittää rungot seiniin ja kiinnittää saranat valmiiksi porattuihin paikkoihin. Ei kovin vaikea homma.- isot erot
tukku- ja ns. normaalikalusteille.
Ei niissä juuri suurta eroa ole. Tietysti riippuu, mistä merkeistä puhutaan. - Myyjä itsekin
mikähän keittiöfirma maksaa viivästyssanktion suoraan tilille? Itse en ole kuullut ainoastakaan.
Ja jos asiakas haluaa täyspuiset rungot yms. niin merkkiliikkeet ovat täysin väärä osoite, ainakin jos isommista merkeistä puhutaan.
- tss
ja katso millaien hintataso eri valmistajilla on; millaisilla mitoituksilla kaappeja, laatikostoja, altaita, helloja, astianpesukoneita, jää/pakastinkaappeja, liesituulettimia yms. on eri valmistajilla. Viimeisessä Gloriassa taisi olla juttua keittiöistä ja tietoa eri valmistajista.
Jos suunnittelet itse, muista, että pesualtaan ja lieden välillä tulisi olla laskutasoa vähintään 60 cm ja suunnittelusssa tulisi muistaa eri alueet; ruokatarvikkeiden säilytys, ruoan valmistus, työskentely, astioiden ja ruoanlaittovälineiden säilytys ja puhdistus.
Kaikki keittiökauppiaat eivät ole kovinkaan perehtyneitä keittiösuunnitteluun, vaan keittiömyyntiin, eivätkä osaa antaa hyviä ohjeita käytännöllisyydestä, mitoituksista, ergonomiasta, eri toimintojen sijoituksesta, valaistuksesta, pistorasioiden ja muiden sähköjen sijoituksista jne. Kysele rohkeasti; keittiö on kuitenkin kallis ja pitkäaikainen sijoitus.
Itse olen tykästynyt leveisiin ja syviin laatikoihin, johon saa kattilat, harvemmin käytetyt astiat yms ja ne saa ulos ilman kaapin perältä kaivelua. Samoin ns. "apteekkarin kaappi" on kätevä, koko kaapin sisältö/hyllyt vedetään oven mukana ulos ja yhdellä silmäyksellä näkeekoko kaapin sisällön, eikä tarvitse kurotella kaapin perälle.- huomiota
erityisesti lattiaan!!! Lattia kuntoon ennenkuin uusia kalusteita laitetaan. Tietysti myös seinät ja katto. Keittiö on kokonaisuus, ei suinkaan pelkät kaapit ja koneet, joita kyllä on helppo ostaa ja vaihtaa, kunha puitteet ovat kunnossa. Miehen kyllä pitää osallistua hommaan, jollei oman, niin vieraan, ainakin, jos esim. lattia on avattava ja oikaistava. Vanhan talon remontissa on paljon isommat asiat kyseessä kuin laatikostojen hidastukset tai kaapin ovien malli, vaikka niilläkin mekrityksensä on.
- Toinen keittiökalustemyyjä
Mistä siis aloittaa ? kysyy alkuperäinen.
Ehdotan ihan ensimmäiseksi kaupantekoa talosta, ja kauppasumman maksamista, että saa sen keittiön ( ja talon ) omistukseensa !
En ihmettele yhtään, että miehestä ei ole apua, rouva suunnittelee uutta keittiötä, vaikka kauppaa talosta ei ole edes solmittu ? Ehkä miehellä on muuta mietittävää talokaupassa kun pikkurouvan uusi keittiö ?! - peukku68
ihan ensin käytät sitä nykyistä keittiötä jos mahdollista ja huomaat sen hyvät ja huonot puolet. Harvoin keittiön siirtäminen tms tulee kyseeseen ja useimmiten ne kaapitkin on siellä, mihin ne parhaiten sopii..
Hanki tietoa; osta sisustuslehtiä joissa on keittiö teemana ja hanki oikea mitoitus ja suunnittelun perusteet työtehoseurasta, martoilta tms taholta. Lehdissä on kyllä niitäkin. Hanki kaapistoesitteitä ja käy katsomassa mallikeittiöitä.
Laske realistinen budjetti asiaan. Kaappeihin voit uhrata vaikka kuinka ja halvemmallakin saat. Koska tilaa on rajallisesti mieti mitkä ovat tärkeimpiä asioita sinulle. Jos leipoo paljon on uuni hyvä nostaa korkealle ja tehdä työtasoa reilusti jos taas ei juuri muuta tee kuin arkiruokaa niin tasoa ei kamalasti tarvita jne.
Mieti mitkä uusista trendeistä on todella tarpeen. Astianpesukone on kiva korkealal, mutta samalla menee työtasoa 60cm hukkaan. Tiskiallasta tarvitaan, mutta tarvitaanko kaksi vai riittääkö pieni apuallas? Onko valutettavaa tavaraa eli tarvitsetko valutusalueen tiskialtaaseen vai et. Kuivauskaappi on useimmille liki turha eli joko irtoteline tai pari pientä hyllyä voi riittää. Korkealla uuni on komea, mutta jos siinä paistaa kinkun vuosittain niin ergonimialla ei väliä.. siinäkin menee tasoa hukkaan helpolla..
Vältä erikoiskaappeja. Ne ovat kalliita ja usein niiden hyöty on kyseenalainen. Paras on jos suunnitelmassa voi pysyä tavallisissa osiss aja ottaa vain niitä osia lisäksi joita todella tarvitaan. Laatikostot alakaappien sijaan toimii todella hyvin!
Katso nykyisiä kaappejasi ja mieti mille tarvitaan lisätila aja mille riittää pienempikin. Itse laskin montako metriä millekkin asialal pitää olla tilaa esim astiat, jauhot jne. Kun keittiöönsaa sen määrän hylly/laatikkotilaa niin sitten voi miettiä koristehyllyjä yms jos tilaa on. Lasiovilal tms ratkaisuilla saat myös näyttävyyttä helpolla.
Oma keittiö kannattaa ainakin vähän miettiä itse alkuun vaikka sitten liikkeessä katsoisit sitä myyjänkin kanssa vielä. Toki liikkeestä saat sen suunnittelunkin tahtoessasi.
Kalusteet voi sitten ostaa joko valmiiksi kasattuna ja asennettuna tai osina tai sitlä väliltä riippuen siitä paljonko siitä miehestä on tässä apua..
Ennen kaapistopäätöstä tee päätös kodinkoneista ja lattiasta ja välitilasta. Helpointa on muuttaa suunnitelmia eikä etsiä ratkaisua asiaan joka on jo tehty.. - vai realisti
Kannattaisiko kuitenkin ensin kysyä siltä mieheltäsi miksi sitä ei keittiö kiinnosta?
Mu-tu vastauksia:
Kunhan nyt ensin saadaan talo ostettua.
Tarpeellisempaakin remppaa on ennen keittiötä.
Keittiö maksaa maltaita, ei meillä heti ole varaa sellaiseen.
ym ym
Itse keittiön suunnittelu ei ole vaikeaa. Normaalin keittiön suunnitteluun menee aikaa noin 5-10 minuuttia ja siitäkin suurin osa mittojen ottoon ja ylöskirjaamiseen. Pisin aika kuluu ovia ja tasoja valitessa kun niitä on niin montaa sorttia. Toki luoksesi tulee mielellään joku "suunnittelijakin" joka kuluttaa aikaansa lörpöttelemällä joutavia, tuntitaksa nääs, muttei niistä mitään hyötyä ole.- Myyjä itsekin
ei toimivan keittiön suunnittelu ole aikaaviepää, mutta se, että saa asiakkaan ymmärtämään, minkälaisen ratkaisun haluaa, on joskus todella hidasta. Sitäpaitsi yhdellä jos toisellakin rouvalla on päähänpinttymiä joistain "näppäristä" ratkaisuista, jotka eivät läheskään aina kyseisessä keittiössä täytä tarkoitustaan ja maksavat maltaita.
- kysyjä on
Myyjä itsekin kirjoitti:
ei toimivan keittiön suunnittelu ole aikaaviepää, mutta se, että saa asiakkaan ymmärtämään, minkälaisen ratkaisun haluaa, on joskus todella hidasta. Sitäpaitsi yhdellä jos toisellakin rouvalla on päähänpinttymiä joistain "näppäristä" ratkaisuista, jotka eivät läheskään aina kyseisessä keittiössä täytä tarkoitustaan ja maksavat maltaita.
kerrankin saanut melkomoisen määrän ihan asiallisia vastauksia!
Minäkin suosittelen ensiksi talossa asumista, ainakin vuoden verran, niin kehoittavat asiantuntijat. Sen vuoden aikana voit tutkiskella kaikkea mahdollista keittiötietoutta netistä, lehdistä, liikkeistä, tutuilta jne. Katsele erityisesti kuvia onnistuneista ja epäonnistuneista keittiöistä, analysoi niiden hyvät ja huonot puolet. Ei kannata rynnätä päätä pahkaa keittiöliikkeeseen ja ostaa sellaista mitä myyjä sattuu suosittelemaan.
Meillä on suunniteltu keittiöremonttia noin puolitoista vuotta ja vasta nyt tuntuu siltä että ollaan valmiita tekemään kauppoja, ensi tammikuussa. Ollaan ikään kuin päästy jyvälle miten tällainen keittiön hankinta oikein toteutetaan.
Mutta toisaalta, jos miehesi ei ole mukana suunnittelemassa, tuleeko koko asiasta mitään. Eikö ensin pitäisi olla yksimielisiä näinkin isossa asiassa. Ja jos se talokin on vielä ostamatta...
- ..Okko.
Unohda Keittiö Net, ellet halua ongelmia!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2053833Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii622426Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912296- 472213
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321521Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561247
- 701157
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251126