Minulla on ollut digiboxi jo monta vuotta.
Aina silloin tällöin käy niin, että kaikki kanavat ei näy (signaali ei riitä).
Antenni on tarkoitukseen sopiva UHF-antenni, elementtejä kai yli 90 kpl.
Vanhasta analogisesta antennijärjestelmästä erillisine UHF- ja VHF-antenneineen on jäänyt mastovahvistin virtalähteineen.
Siinä on kahdelle UHF-antennille paikka ja yhdelle VHF-antennille.
Jokaisen liitännän kohdalla on vahvistuksen säätöruuvi.
Varmistelen nyt tietävämmiltä, onnistuuko ilman muuta asentaa tuo tuohon nykyiseen UHF-antenniin niin, että vain se yksi UHF-liitäntä tulee käyttöön?
Ja niistä kahdesta tyhjäksi jäävästä liitännästä vaikka vahvistuskin varmuuden vuoksi minimiin?
Vahvistin on Fagor AMB 631-N
Ja virtalähde Fagor FA 102-N
Mastovahvistimesta
10
3627
Vastaukset
- ei olis kannattanut
Nimittäin tulet kyllä tarvitsemaan sitä VHF-antenniakin, digilähetyksiä tullaan lähettämään myös VHF-kanavilla kunhan ne taajuudet vapautuu analogisilta kanavilta.
Mutta kysymykseesi, miksi ei. On minullakin esi/mastovahvistin jossa on liitäntä sekä VHF- että UHF-antennille ja vain UHF-liitäntää käytän. On minulla VHF-antennikin mutta se on kytketty suoraan päävahvistimeen eikä mene mastovahvistimen kautta.
Kannattaa kyllä se ne muut liitännät säätää minimivahvistukselle varmuuden vuoksi niin ei tule häiriöitä.- Asennanko?
VHF-antennin tulevasta tarpeesta olen jotain kuullutkin.
Kylläpä hävitin sen VHF-antennin.
Jos ajatellaan tulevaa, onistuneeko sitten niin, että uusi VHF-antenni vain mastoputkeen ja koaksiaali tuohon Fagoriin? - ja se
Asennanko? kirjoitti:
VHF-antennin tulevasta tarpeesta olen jotain kuullutkin.
Kylläpä hävitin sen VHF-antennin.
Jos ajatellaan tulevaa, onistuneeko sitten niin, että uusi VHF-antenni vain mastoputkeen ja koaksiaali tuohon Fagoriin?VHF antenni siis pitää asentaa UHF-antennin alapuolelle. Elikkä olkaas tarkkana kaikki omatoimiantenniasentajat:
Mastoon tulee ylimmäksi aina UHF-antenni, sen alapuolelle, n. 40-50 cm UHF:n alapuolelle tulee VHF-antenni, ja VHF-antennin alapuolelle puolestaan ULA. Jos tilaa jää ja haluaa katella Viasattia tai Canal Digitalia niin voi asentaa pienen satelliittilautasenkin (meille sopi mastoon noiden harava-antennien alapuolelle 85 cm lautanen).
Eli muistakaa aina tuo järjestys. - Asennanko?
ja se kirjoitti:
VHF antenni siis pitää asentaa UHF-antennin alapuolelle. Elikkä olkaas tarkkana kaikki omatoimiantenniasentajat:
Mastoon tulee ylimmäksi aina UHF-antenni, sen alapuolelle, n. 40-50 cm UHF:n alapuolelle tulee VHF-antenni, ja VHF-antennin alapuolelle puolestaan ULA. Jos tilaa jää ja haluaa katella Viasattia tai Canal Digitalia niin voi asentaa pienen satelliittilautasenkin (meille sopi mastoon noiden harava-antennien alapuolelle 85 cm lautanen).
Eli muistakaa aina tuo järjestys.Seuraava kysymys onkin, että miten saan kanavat näkymään säällä kuin säällä?
Ei nimittäin tuon Fagorin asentaminen auttanut mitään.
Ennen oli vahvistimena tuollainen Steiger niminen, pelkästään sisälle, ei mastoon tuleva vahvistin ja se antoi täsmälleen saman tuloksen kuin nyt tuo Fagor mastossa.
Millainen antenni on hommattava, että näkyy?
Tuo antenni on alueeltaan sopiva, mutta ei tästä mitään tule..
Ja kohta loppuu analogiset kanavat ja tällä menolla saanee katsella ylen kanavia digitaalisenakin, muut näkyvät silloin tällöin. - viritin
ei varmaan tarvitse erikseen = kauhea harakanpesää katolla .Kyllä yhdellä pitäisi pärjätä , näin ainakin minulla , eli VHF-kanavat näkyy samalla antennilla :D , jos nykyiset analogisetkin näkyvät .
- jooko...
viritin kirjoitti:
ei varmaan tarvitse erikseen = kauhea harakanpesää katolla .Kyllä yhdellä pitäisi pärjätä , näin ainakin minulla , eli VHF-kanavat näkyy samalla antennilla :D , jos nykyiset analogisetkin näkyvät .
Nimenomaan jos ollaan heikossa kentässä, niin molemmille oma antenni eikä mitään yhdistelmäantennia.Samahan se oli analogi-aikanakin.
- silloin tarvitaan
viritin kirjoitti:
Ei UHF-antennilla voi katsoa VHF-alueella olevia kanavia! Eri asia jos sulla on ns. yhdistelmä-antenni elikkä laajakaistainen antenni joka vastaanottaa sekä VHF- että UHF-alueen kanavat. Mutta aloittajalla on nimenomaan erikseen UHF-antenni.
Toisaalta laajakaista-antennit eli yhdistelmä-antennit ei toimi kaikkialla vaan ne toimii parhaiten jos asuu lähellä lähetysasemaa, siis esim. noin 15 km päässä asemasta. Jos asuu aivan näkyvyys alueen laitamilla niin silloin eri antennit on parempi ratkaisu. - silloin tarvitaan.
viritin kirjoitti:
Ei UHF-antennilla voi katsoa VHF-alueella olevia kanavia! Eri asia jos sulla on ns. yhdistelmä-antenni elikkä laajakaistainen antenni joka vastaanottaa sekä VHF- että UHF-alueen kanavat. Mutta aloittajalla on nimenomaan erikseen UHF-antenni.
Toisaalta laajakaista-antennit eli yhdistelmä-antennit ei toimi kaikkialla vaan ne toimii parhaiten jos asuu lähellä lähetysasemaa, siis esim. noin 15 km päässä asemasta. Jos asuu aivan näkyvyys alueen laitamilla niin silloin eri antennit on parempi ratkaisu. - sikäli että
viritin kirjoitti:
jos laajakaistaista eli ns. yhdistelmä-antennia ei ole tai sitä ei voida käyttää ja yhdistelmä-antenni ei kyllä sovi joka paikkaan. Liian kaukana lähettimestä niin ainoa vaihtoehto on erillisantennit. Erillisantennit antaa enemmän vahvistusta kuin yhdistelmä-antennit ja siksi niitä käytetäänkin vielä tänäkin päivänä. Eli tärkeää on että antenni jo itsessään vahvistaa signaalia (eli siinä on paljon elementtejä joita jotkut sanoo piikeiksi). Pelkkä sähköinen vahvistin ei siis riitä, antenninkin pitää vahvistaa vastaanottamaansa signaalia.
PS. Haluaisin kysyä että miksi alkuperäinen viestini poistettiin? Se tuli kyllä alunperin kahtena kappaleena mutta vain siksi että tämä Suomi24 jumi (TAAS kerran). Mutta ei niitä molempia olisi tarvinnut poistaa.
- näkyviin!
Mikä tätä Suomi24:ää TAAS vaivaa kun aina pukkaa vaan erroria..ja osa vastauksistakin katoaa kuin pieru saharaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559