Olen ajatellut ostaa sterna 600ht onko kokemuksia ks. veneestä?
Sterna 600ht
21
8661
Vastaukset
- R K-S
Asensin yhteen Sterna 600 veneeseen FNM:n 120 hv sisäperäkoneen. Nopeus ei ollut ihan odotetun mukainen, sillä mitä enemmän antoi hanaa, sitä alemmas keula painui. Ja selvisihän se syy. Vene oli notkopohjainen. Tarkistapa onko sen veneen pohja suora. Pienikin notko pilaa homman.
- Jiniz
Katselin erään Sterna 600DC:n myynti-ilmoitusta, missä vene oli kuvattu plaanissa. Koneena oli 115hv perämoottori ja kulkuasento oli kuvassa kyntävä ja meno roiskeista päätellen raskaan oloista.
- ostin
Jiniz kirjoitti:
Katselin erään Sterna 600DC:n myynti-ilmoitusta, missä vene oli kuvattu plaanissa. Koneena oli 115hv perämoottori ja kulkuasento oli kuvassa kyntävä ja meno roiskeista päätellen raskaan oloista.
juuri tuommoisen Sterna 600HT:n koeajamatta sitä (=sika säkissä). Vene on VolvoPentan bensa sisäperämoottorilla. Ilmeneekö tuo kyntäminen siis takuuvarmasti myös omassa veneessäni? Saako jotenkin korjattua?
- R K-S
ostin kirjoitti:
juuri tuommoisen Sterna 600HT:n koeajamatta sitä (=sika säkissä). Vene on VolvoPentan bensa sisäperämoottorilla. Ilmeneekö tuo kyntäminen siis takuuvarmasti myös omassa veneessäni? Saako jotenkin korjattua?
Laita ehdottomasti suora n. 1 m. pitkä lauta tai alu-lista pohjaa vasten. Sen tulee istua tarkasti pohjaan. Jos jää keskelle edes muutaman millimetrin rako, niin pohja on notkolla. Syy notkopohjaan: Muotti on huonosti tuettu ja vääntyy käytössä "kissan selälle". Melko vaikea korjata, mutta kannattaa tehdä.
- ooooooooooo
Kyllä on täyttä paskapuhetta että muutaman millin notko vaikuttaisi niin että vene kyntää mitä kovempaa ajaa, silloinhan vähän joka veneen pohjaan potkastaisiin pieni notko niin ei tarvitse trimmiä.
Sanoisimpa ennemminkin että moottorin asennuksessa on jotain pielessä. - R K-S
ooooooooooo kirjoitti:
Kyllä on täyttä paskapuhetta että muutaman millin notko vaikuttaisi niin että vene kyntää mitä kovempaa ajaa, silloinhan vähän joka veneen pohjaan potkastaisiin pieni notko niin ei tarvitse trimmiä.
Sanoisimpa ennemminkin että moottorin asennuksessa on jotain pielessä.sillä puhun kokemuksesta. En ole mitannut tarkasti paljonko siinä Sternassa oli notkoa. Asia on kuitenkin aika oleellinen. Jos trimmi ei auta nostamaan keulaa ylös, niin kannattaa tarkistaa pohjan suoruus.
- Tosiaankin
ooooooooooo kirjoitti:
Kyllä on täyttä paskapuhetta että muutaman millin notko vaikuttaisi niin että vene kyntää mitä kovempaa ajaa, silloinhan vähän joka veneen pohjaan potkastaisiin pieni notko niin ei tarvitse trimmiä.
Sanoisimpa ennemminkin että moottorin asennuksessa on jotain pielessä.Ei pienet rungon painumat vaikuta yhtään tuohon asiaan.
Moottori väärään korkeuteen asennettu tai peräpeilin kallistuskulma niin pieni ettei trimmi enään toimi kun ei se perän nostajapumppu mahdollisesti jaksa pitää konetta ylhäällä. - vaatti trimmausta
R K-S kirjoitti:
Laita ehdottomasti suora n. 1 m. pitkä lauta tai alu-lista pohjaa vasten. Sen tulee istua tarkasti pohjaan. Jos jää keskelle edes muutaman millimetrin rako, niin pohja on notkolla. Syy notkopohjaan: Muotti on huonosti tuettu ja vääntyy käytössä "kissan selälle". Melko vaikea korjata, mutta kannattaa tehdä.
Sternan ominaisuus on että kulkee helposti keula alhaalla. Vene vaatii paljon ulostrimmausta (koneella tai vetolaitteella). Eli sternassa pitää potkurivirta nousta pintaan jo ennen peräaaltoa jotta meno olisi parhaimillaan.
Pitävällä potkurilla saavutetaan ihan hyvä tulos. Sterna kulkee suht mukavasti kokoisekseen ja siinä on vahvempi pohja kuin vastaavissa veneissä. On tosin aika herkkä nostamaan roiskeita tuulilasille sivuatuulessa.
Eli jos ei ymmärrä veneen trimmauksesta mitään niin sterna kulkee varmasti keula liian alhaalla. Mutta veneen saa kulkemaan ihan nätisti jopa isoilla (225hp) koneilla. - kannattaa .
R K-S kirjoitti:
sillä puhun kokemuksesta. En ole mitannut tarkasti paljonko siinä Sternassa oli notkoa. Asia on kuitenkin aika oleellinen. Jos trimmi ei auta nostamaan keulaa ylös, niin kannattaa tarkistaa pohjan suoruus.
Sen lisäksi on tarkistettava perän asennuskorkeus. Sterna vaatii että perä on suht syvällä jos on huonosti pitävä potkuri (= vakiopotkuri)
Jos keula ei nouse niin potkurivaihto pitävämpään isomalla "rakillä" olevaan potkuriin auttaa.
Pohjamuodolla on tietysti iso merkitys, mutta sternalla voi ajella jopa 50solmun vauhtia kunhan laittaa potkurivalinnan ja konekorkeuden kohdalleen. Jos nämä on pielessä niin sterna kyntää jo 25 solmun nopeudessa.
ELI: sterna on hieman "notkopohja" mutta ei niin paljon että se olisi ongelma vaikka ajelisi kovallakin nopeudella. Pohjamuodosta on toisaalta hyötyä siinä että se kulkee suht kevyesti isollakin kuormalla. - sopii
kannattaa . kirjoitti:
Sen lisäksi on tarkistettava perän asennuskorkeus. Sterna vaatii että perä on suht syvällä jos on huonosti pitävä potkuri (= vakiopotkuri)
Jos keula ei nouse niin potkurivaihto pitävämpään isomalla "rakillä" olevaan potkuriin auttaa.
Pohjamuodolla on tietysti iso merkitys, mutta sternalla voi ajella jopa 50solmun vauhtia kunhan laittaa potkurivalinnan ja konekorkeuden kohdalleen. Jos nämä on pielessä niin sterna kyntää jo 25 solmun nopeudessa.
ELI: sterna on hieman "notkopohja" mutta ei niin paljon että se olisi ongelma vaikka ajelisi kovallakin nopeudella. Pohjamuodosta on toisaalta hyötyä siinä että se kulkee suht kevyesti isollakin kuormalla.sitten Sternaan (HT) parhaiten? Ja terästä vai alumiinia? Jos se vakiopotkuri ei siis sovellu.
VP bensakone ja ihmisiä tavaroita noin 250kg.
- sterna
Ei tarvita mitään trimmejä plaaniin lähtemisessä jos voimaa on riittävästi, sanoisin että 120hv on alakanttiin tähän veneeseen..
- Lokki
Sterna 600DC-mallin omistaneena voin kehua sen olevan yhden parhaimmista veneistä 6-metrin kokoluokassa.
Vene on Kaarinan veneveistämön tekemä ja siistiä työtä.
Siinä oli Yamahan perämoottori eikä mitään ongelmia liukuunnosussa tai kulkuasennossa. - tumputus
Onko dc ja ht mailleissa mitään muuta eroa kuin katto ja mahd. varustuksessa?
- ei...
On katon lisäksi:
HT = sisäperämoottori
DC = perämoottori
Muten "samat" - dc ht
ei... kirjoitti:
On katon lisäksi:
HT = sisäperämoottori
DC = perämoottori
Muten "samat"HT= HardTop
DC=DayCruiser
ht=umpikatto
dc=rättikatto
kummassakin voi olla joko
sisäperä tai ulkolaita moottori.
- kippari77
Sterna 600 kulkee hyvin 135 hp sisäkoneella (bensa), kunhan vetolaitteessa on powertrimmi. Asensin vielä sähköiset trimmilevyt ja vaihdoin potkurin teräksiseen nelilapaiseen ja nyt kulutus on noin 1 l/maililla hyvin laajalla nopeusalueella. Matkanopeutena voi pitää 22-28 solmua kelistä riippuen. Vene vaatii trimmien käyttöä ja reagoi herkästi sivutuuleen, mutta on vastineeksi mukava aallokossa. Kaarinan veneveistämö teki aikanaan hyvää työtä ja vene oli aikaansa edellä monessa suhteessa. Tilankäyttö kelpaa edelleenkin esimerkiksi monelle valmistajalle.
- Odegergge
Vene oli tosiaan aikaansa edellä. Sternassa negatiivinen pohja, eli tarvitsee normaalia pienemmät tehot liukuun, mutta vastaavasti huippunopeus ei nouse kovinkaan paljon päälle 30 solmun, ajo-ominaisuuksien hekentymättä dramaattisesti. Painaa köliä veteen ja siitä tulee vaarallinen syöksähtelijä. Ei siis ole edes tarkoittu suurille kone tehoille ja suuriin huippunopeuksiin.
Käyttötarkoitukseensa mahtava ja todella kaunislinjainen pikku vene. - Anttu
Sterna 600 ht mercruiserin "koko moottorilla" (sbc 350), jossa heppoja "riittävästi" Kulkee parhaiten alu potkurilla. Nousua taisi olla 23" ja kohtuullinen kuppaus (rake). Huiput jää hivenen alle 50 kn. Ajo-ominaisuudet heikkenevät melkoisesti 40 kn:n jälkeen. Nousee korkealle vedestä ja on herkkä ohjausliikkeille, sekä matkustajien liikeille. Nojaa melko voimakkaasti tuuleen, joten trimmit lähes pakolliset.
- Anonyymi
Vielä Sternoista noin yleisesti: Suunnittelijana oli Jorma Suomela ja valimistuksen hoiti Veikko Santaari/Kaarinan veneveistämö oy (joka tosin toimi Ruskolla tuohon aikaan osoitteessa Lehtimäentie 15-19) .
Veneen suunnitelun pohjana oli viranomaiskäyttöön soveltuva partiovene mutta malli ei koskaan ehtinyt mukaan tarjouskilpailuun. Siitä tehtiin vain vapaa-ajan vene jonka piirteissä voi havaita ammattikäytön piirteitä.
Myös rungon laminointityö on tästä taustasta johtuen vähän tukevampaa tekoa kuin kilpailijoissa yleisesti. Aloittaja esitti kysymyksensä 30.11.2006. Anonyymi Asiantuntija vastasi alkuperäiseen viestiin hetki sitten. Miksi?
- Anonyymi
Katsoin ketjua nyt, vuonna 2022. Kyseinen vene kiinnostaa. Aina on kaikki tieto tervetullutta, oli kysymys kuinka vanha hyvänsä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Se olet todella sinä
En voisi onnellisempi olla ❤️ Se olet oikeasti sinä joka mulle kirjoitellut ❤️ Mulla ollut ihan kamala ikävä sinua ❤️1462368Miehelle tämä
Voi olla tosi vaikea olla normaalisti kun sinua jos joutuu katsomaan. Olet niin komea.1351342Jodel ei toimi
Aina kun avaan jodelin se vaan crashaa välittömästi? Mitä voin tehä asialle?91222- 90962
- 47954
Miten Putin pystyy elämään hirvittävien tekojensa kanssa?
Osaako joku sanoa, että miten Putin pystyy elämään kamalien, yli ymmärryksen menevien pahojen tekojensa kanssa? Vielä i293903Naisten salibandyn Veera Kauppi on lesbo .
Ja Ylen toimittajat hehkuttaa yli-sanoin ! YLE on sateenkaari yhtiö joka toimii verorahoin . ! Minkä signaalin sali140873- 39777
Olen nyt virallisesti homo
Tulin juuri firman pikkujouluista. Tämä vanhempi nainen, joka on ahdistellut minua töissä, jatkoi ahdistelemistani pikku70678Minulla on vain yksi jouluntoive
Toivoisin ihmeen, että nähtäisiin. Mutta jos ei tänä vuonna, niin tuleehan noita jouluja.30665