Ensiketalainen lentokoneessa!

Veljemme Matti

En ole ennen matkustanut lentokoneella, joten kaipaisin pientä infopakettia. :)
Ajattelin tuollaista Oulu-Helsinki väliä Blue1:llä, eli pysytään ihan kotimaassa.
Netin kautta varaaminen näytti olevan naurettavan helppoa ja jopa edullisempaa kuin junalla matkustaminen! :O
Pitääkö näissä kotimaanlennoissa olla passi matkassa tai muita vastaavia henkilöllisyyspapereita matkassa?
Jos minulla on matkassa laukun lisäksi esim. sähkökitara tuleeko siitä lisä kuluja kun se menisi omassa laukussa muiden matkalaukkujen seassa?
Mihin aikaa pitää olla kentällä ennen ilmoitettua lähtöä?
Mitäs se matkustamoon otettava matkatavara ei saa sisältää, saako olla esim. tavallinen selkäreppu matkustamossa?
Tässäpä mitä nyt tuli mieleen ja lisää olennaisista asioista mainitkaa toki! :)

24

10142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frage

      sieltä Blue:n sivuilta löytyy säännöt

    • pitää todistaa

      Henkilöllisyys pitää todistaa kotimaankin lennoilla, joten passi tai esim. ajokortti mukaan. Finnairilla oli sääntönä, että ruumaan saa laittaa 3 laukkua ilman lisämaksuja kotimaan lennoilla. Selkäreppu voi olla, kunhan ei ole liian iso eikä sisällä nesteitä tai teräviä esineitä noin lyhyesti.

      • kaikkea muuta

        sillä lennän joka viikko pari kertaa Oulu-Helsinki eikä ainakaan minulta 8 vuoden aikana ole koskaan kysytty mitään passia tai vastaavaa. Älkää neuvoko kun ette tiedä mitään.
        Ja miksi pitää selvittää kuka sinä olet jos sinulla esim. e-lippu? aika outoa jos pitäisi?


      • tätä älkää uskoko
        kaikkea muuta kirjoitti:

        sillä lennän joka viikko pari kertaa Oulu-Helsinki eikä ainakaan minulta 8 vuoden aikana ole koskaan kysytty mitään passia tai vastaavaa. Älkää neuvoko kun ette tiedä mitään.
        Ja miksi pitää selvittää kuka sinä olet jos sinulla esim. e-lippu? aika outoa jos pitäisi?

        Mitä paskaa itse höpötät. Tuota nyt ei usko erkkikään. Itse olen mennyt e-lipuilla ja muilla, myös ko. väliä ja aina kysytään henkkarit. Vaikka kysymys on tosi tyhmä, ei siihen tarvitse väärin vastata, jätä se edes selvän vittuilun asteelle.


      • dokfcdokcd
        kaikkea muuta kirjoitti:

        sillä lennän joka viikko pari kertaa Oulu-Helsinki eikä ainakaan minulta 8 vuoden aikana ole koskaan kysytty mitään passia tai vastaavaa. Älkää neuvoko kun ette tiedä mitään.
        Ja miksi pitää selvittää kuka sinä olet jos sinulla esim. e-lippu? aika outoa jos pitäisi?

        yleensä kotimaanlennoilla ei kysytäkään mitään passeja yms mutta ne kannattaa aina pitää mukana jos niitä tarvitsee. harmittaisi kyllä jos ei pääsisi passin takia lähtemään jos yhtäkkiä sitä kysytäänkin.


    • tässä...

      Kuten aikasemmat jo vastasivat niin jokin kuvallinen henkilöllisyystodistus pitää olla mukana. Itse asiassa se toimii lentolippunasi (varaus löytyy nimelläsi sekä lähtöselvityksessä että portilla olevilta päätteiltä), sähköpostiin tullutta varausvahvistusta ei itse asiassa edes tarvita. Toki kannattaa "varmuuden vuoksi" pitää mukana.

      Jos kitara on omassa laukussaan niin olettaisin sen menevän ilman lisämaksuja. Onhan se kovassa laukussa? Muuten voipi tulla vaurioita...

      Koska sinulla on ruumaan menevää matkatavaraa niin suosittelisin kentälle menoa Oulussa noin tunti ennen lähtöä. Aikaa kun voi mennä turvatarkastusjonossakin jonkin verran. Lentoyhtiön minimiaika matkatavaran jättämiselle kotimaan lennolla on 25 minuuttia ennen lähtöaikaa.

      • halvemmalla

        Kotimaassa.
        -3* matkatavara a/max 32kg
        eli kitara ruumaan vaan.
        -käsimatkatavara 1kpl/max 8kg
        nesteet käsimatkatavarassa pakattaja 1L vetoiseen kirkaaseen läpinäkyvään muovipussiin. Pussissa oleva neste/rasva/shampoo/geeli max. 100cl kokoinen eli 1dl. Muuten ruumaan tai roskiin.
        -Ole kentällä n. 1h ennen koneen lähtöä tee lähtöselvitys ja mene suoraan turvatarkastukseen niin vältät suurimmat jonot. Suurin osa matkustajista tulevat 1/2h joten tunnelma turvatarkastuksessa sen mukainen.
        -laita kaikki metalli esineet/kello/kännykkä/lompakko/rahat/vyö esim.valmiiksi takin taskuun/reppuun jolloin ei tarvikuin laittaa ne läpivalaisuun ja kävellä metallinilmaisimen läpi.
        -Lähtöportilla esitä koneeseennousukortti ja kuvallinenhenkilötodistus. Finnair ei käytä koneeseennousukorttia lipun ollessa elektroninen kotimaanlento ilman jatkoyhteyttä.Jolloin käteesi jää varauksesivahvistus matkatavarakuitti.

        Ja varausvahvistus hyvä pitää matkalla. Siitä näkyy varausnumero.

        Ja ei muutakuin menoksi...->


      • Jullinen vaan
        halvemmalla kirjoitti:

        Kotimaassa.
        -3* matkatavara a/max 32kg
        eli kitara ruumaan vaan.
        -käsimatkatavara 1kpl/max 8kg
        nesteet käsimatkatavarassa pakattaja 1L vetoiseen kirkaaseen läpinäkyvään muovipussiin. Pussissa oleva neste/rasva/shampoo/geeli max. 100cl kokoinen eli 1dl. Muuten ruumaan tai roskiin.
        -Ole kentällä n. 1h ennen koneen lähtöä tee lähtöselvitys ja mene suoraan turvatarkastukseen niin vältät suurimmat jonot. Suurin osa matkustajista tulevat 1/2h joten tunnelma turvatarkastuksessa sen mukainen.
        -laita kaikki metalli esineet/kello/kännykkä/lompakko/rahat/vyö esim.valmiiksi takin taskuun/reppuun jolloin ei tarvikuin laittaa ne läpivalaisuun ja kävellä metallinilmaisimen läpi.
        -Lähtöportilla esitä koneeseennousukortti ja kuvallinenhenkilötodistus. Finnair ei käytä koneeseennousukorttia lipun ollessa elektroninen kotimaanlento ilman jatkoyhteyttä.Jolloin käteesi jää varauksesivahvistus matkatavarakuitti.

        Ja varausvahvistus hyvä pitää matkalla. Siitä näkyy varausnumero.

        Ja ei muutakuin menoksi...->

        Onko vielä Suomessakin aikuisia ihmisiä jotka eivät koskaan ole matkustaneet lentokoneessa? En oikein usko, taitaa olla provo koko aloitus mutta paljon auttavia vastauksia sai kuitenkin;)


      • paljon,tuhansia?
        Jullinen vaan kirjoitti:

        Onko vielä Suomessakin aikuisia ihmisiä jotka eivät koskaan ole matkustaneet lentokoneessa? En oikein usko, taitaa olla provo koko aloitus mutta paljon auttavia vastauksia sai kuitenkin;)

        mutta tuskin he kuuluvat netin käyttäjinkään.


      • kaikillla
        Jullinen vaan kirjoitti:

        Onko vielä Suomessakin aikuisia ihmisiä jotka eivät koskaan ole matkustaneet lentokoneessa? En oikein usko, taitaa olla provo koko aloitus mutta paljon auttavia vastauksia sai kuitenkin;)

        Kyllä se eka kerta on joskus ollut kaikilla. Kun mietit vähän aikaa, niin ehkä tajuat asian.


      • lentokertaa?
        Jullinen vaan kirjoitti:

        Onko vielä Suomessakin aikuisia ihmisiä jotka eivät koskaan ole matkustaneet lentokoneessa? En oikein usko, taitaa olla provo koko aloitus mutta paljon auttavia vastauksia sai kuitenkin;)

        Olet varmaan livenäkin paskamaisen ylimielinen ja loukkaava toisia ihmisiä Kohtaan? Sinä varmaan aloitit lentämisenkin suoraan jo toisesta matkasta.


    • Lentomies

      Olen 35. En ole koskaan lentänyt. Terveisiä vain kaikille.

    • ei kaikki vieläkään

      Naapuri lensi ekan reissunsa 38-vuotiaana eikä omat vanhempani, 60 , ole vielä olleet koskaan lentokoneessa. Itse olin parikymppinen ekalla lentomatkallani.

      • sakura season

        Minunkaan isäni, 58v, ei ole koskaan ollut lentokoneessa. Kyllä Suomessa on varmasti paljonkin porukkaa jotka eivät ole koskaan lentäneet.


      • ekaa lentoa ootan:)
        sakura season kirjoitti:

        Minunkaan isäni, 58v, ei ole koskaan ollut lentokoneessa. Kyllä Suomessa on varmasti paljonkin porukkaa jotka eivät ole koskaan lentäneet.

        Minun äiti oli 52 kun lensi ensimmäisen kerran. Ja ite olen 22 enkä ole vielä lentäny. Se ensilento on kyllä jo varattu ja sen takia iteki eksyin tänne, ko haluan kaiken mahdollisen tiedon, miten pitää toimia:)


    • qwertyuiopå123456789

      Riippuu täysin minne lennät.

    • asiavastaus

      Aikalailla vanhaa tietoa täällä jaetaan... Tässäpä hieman voimassaolevaa faktaa:

      Pitääkö näissä kotimaanlennoissa olla passi matkassa tai muita vastaavia henkilöllisyyspapereita matkassa?

      - henkilöllisyystodistus pitää olla, kelpaa ajokortti, poliisin myöntämä henkilökortti tai passi

      Jos minulla on matkassa laukun lisäksi esim. sähkökitara tuleeko siitä lisä kuluja kun se menisi omassa laukussa muiden matkalaukkujen seassa?

      - nykyään saa vain yhden max 23 kg matkalaukun ruumaan veloituksetta. Lisälaukut maksavat vähintään 20 €/ kpl . Eli kitara yksinään ilmaiseksi mutta jos toinen laukku ruumaan lisäksi niin maksuja menee.

      Mihin aikaa pitää olla kentällä ennen ilmoitettua lähtöä?

      - No riippuu aikalailla onko lähtösi ns. ruuhka-aikaan kuten arkiaamuisin. Jos on ruumaan menevää matkatavaraa niin suosittelisin vähintään tunti ennen koneen lähtöä. Aikaa kun menee sekä lähtöselvitykseen että turvatarkastukseen jonottaessa. Käsimatkatavaran kanssahan riittää kun on prtilla 20 min ennen.

      Mitäs se matkustamoon otettava matkatavara ei saa sisältää, saako olla esim. tavallinen selkäreppu matkustamossa?

      - saa olla, kunhan mahtuu maksimimittoihin on 55x40x23 cm. Ei saa sisältää yli 1 dl nestepakkauksia eikä tietenkään puukkoja, saksia yms.

      • joopa joo

        Faktoissa mennään pieleen heti kättelyssä. On ihan lentoyhtiön asia, hyväksyykö se ajokortin. Asia kannattaa siis tarkistaa lentoyhtiöltä eikä Suoli24:stä, jonne kuka vain voi kirjoittaa mitä vain ja yleensä kirjoittaakin.

        Aikoja yhtiöt eivät suostu ilmoittamaan. Ne sanovat vain, milloin check-inin pitää olla tehtynä ja milloin pitää olla portilla. Jutun juju on tietysti siinä, että tämä riippuu mm. baggage drop -jonojen ja turvatarkastuksen jonojen pituudesta. Tuntia ennen kotimaan lentoa on kyllä jokseenkin huuhaata, ellei ole tarkoitus sekoilla kentällä ja esimerkiksi seisoa väärässä jonossa.


    • en ole käyttänyt kskaan lentonenetta ja tietokonetta 10 vuotiaasta ja nettiäki varmaa jostai 12 vuotiaasa asti, nyt olen perjantaina menossa ekaa kertaa lentokoneella ouluun.

    • Joo, kerran Egyptissä käyneenä voin sanoa, että käsimatkatavarat saa painaa 4 kg, ja nestemäiseksi luokiteltavat aineet vetoisuudeltaan maksimissa litran suljettavaan pussiin.

      • vakiomies2

        Sekin riippuu naurettavan paljon yhtiöstä.. Jossain on painoraja, ja esim. Ryanairilla on kentillä sellainen kuutio, johon voi kokeilla laukkua. Mutta se 55x40x25 on kai se yleisin koko mitä saa olla.


    • Lentäjä2

      Jos minulla on matkassa laukun lisäksi esim. sähkökitara tuleeko siitä lisä kuluja kun se menisi omassa laukussa muiden matkalaukkujen seassa?
      -Yleensä ruumaan saa laittaa kaksi matkalaukkua (riippuu toki lentoyhtiöiden säännöistä) mutta käsimatkatavaroihin saa vain yhden laukun eli jos otat kitaran et saa ottaa reppua, mutta jos laitat kitaran ruumaan (ei tietenkään välttämättä pysy ehjänä) niin saat ottaa matkustamoon repun yms.
      Mihin aikaa pitää olla kentällä ennen ilmoitettua lähtöä?
      -Ole ainakin tunti ennen koneen lähtöä, olisi hyvä olla n. 1½-2h ennen lennon lähtöä.
      Mitäs se matkustamoon otettava matkatavara ei saa sisältää, saako olla esim. tavallinen selkäreppu matkustamossa?
      -Selkäreppu saa olla, mutta se ei saa sisältää juotavia yms eikä teräviä esineitä. Jos haluat mukaan rasvan yms se pitää pakata minigrip pussiin yms ja ottaa repusta pois turvatarkastuksen ajaksi. HUOM! Turvatarkastuksen jälkeen sinun on mahdollista ostaa juomia yms lennolle tai lennonjälkeen juotavaksi.

      • mitään järkeä tässä?

        Kannattaako vastailla kuusi ja puoli vuotta sitten esitettyihin kysymyksiin?


    • 86 lentoa

      Itse olen 13v ja matkustan heinäkuun lopulla YKSIN lontooseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe