kuuntelulaite / nauhoitus

onko luvallista ?

kuinka luvallista on nauhoittaa toisen keskusteluja salaa, jos kyseessä ovat avopuolisot, joilla on perheriitoja ? entä kameran käyttö kotona ja salaa ?

4

799

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai ei

Eiköhän ole parasta, että pistätte lusikat jakoon.

• DEEPER GREEN

Nauhoteiden levitys ei ole sallittua.
      Niiden arvo oikeudessa on täysi nolla niillä ei ole oikeudessa todistus voimaa.
      Niitä nyt ei voi esittää kellekään.
      T:Marko

• mätämuna

Sellaisen keskustelun, missä itse on mukana saa salaa nauhoittaa.
      Salakatselu on sellaista, että ns. ulkopuolelta tarkkaillaan teknisellä laitteella tai kuvataan yksityistä aluetta ja siellä olevia. Jos kuvaaja on siellä alueella laillisesti, niin saanee myös salaa kuvata.

Jos tällaista materiaalia sitten levittää toisten tietoon, niin se on laitonta ja rikos, mikäli asianomistaja siitä kimmastuu ja vaatii rangaistusta.

Rikoslaki

24 luku

8 § (9.6.2000/531)
      Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
      Joka oikeudettomasti

1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai

2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville

esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi

• C.E.

"Jos kuvaaja on siellä alueella laillisesti, niin saanee myös salaa kuvata."
        Itse asiassa ei saa, vaan laillisestikin alueella oleva, tai olkoonkin vaikka alueen haltija saa kuvata salaa vain lähinnä niitä jotka ovat oikeudettomasti alueella, tai niitä jotka ovat antaneet siihen suostumuksen tai niitä joita on selvästi muulla tavoin varoitettu selvästi kuvaamisesta etukäteen.

Käytännössä tämä rajanveto on tietenkin vähän epäselvä, sillä salakatseluna ei kuitenkaan pidetä vaikkapa tavanomaisia juhla- tai vastaavanlaisen tapahtuman kuvausta, vaikka niiden ottamiseen ei olisikaan aina joka kuvattavan lupaa.

Mutta salakatselun lähtökohta ei ole suoja ulkopuolelta tapahtuvaa tarkkailua vastaan kotirauhan suojaamilla alueilla, vaan yleinen suoja kaikkea luvatonta kuvaamista kohtaan näillä alueilla, oli sitten kuvaaja alueen ulkopuolella tai sisäpuolella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe