Olen usein miettinyt,miksi nykyään on niin paljon
myytävänä puhdasrotuisia pentuja ilman rekisteri-
papereita?
Löytyy usein näistä "ilmoita ilmaiseksi lehdistä"
varsinkin samoissa puhelin numeroissa joka viikko
pentuja myynnissä ilman rekisteröintiä.
Jossain tapauksissa pentuja tuodaan Itäblockin
maista alle luovutusiän ja myydään täällä Suomessa
lähes aina puoleen hintaan siitä mitä on normaali.
Usein pennut ovat rokottamattomia ja huonosti hoi-
dettuja.
Suomalaisista kasvattajista muutamat isot kennelit
ottavat välipentueita ja myyvät niitä rekisteröi-
mättöminä.
Tämä kaikki johtuu kuitenkin siitä,että eläinsuo-
jelulaki on niin väljä valitettavasti.Näin ollen
viattomilla eläinraukoilla tehdään julmaa bisnestä
kaikin keinoin.
Toivon,ettemme tukisi tällaista.Vaan katsomme
tarkkaan mistä koiramme ostamme.
Rekisteröimättömat puhdasrotuiset koirat
31
2039
Vastaukset
- Geea
Rekisteröimätön koira on aina sekarotuinen, vaikka siitä mitä sanottaisiin. Sen kanssa ei voi käydä virallisissa näyttelyissä, eikä osallistua rodunomaisiin kokeisiin.
Niin kauan kuin niitä ostetaan,niitä myös tehtaillaan. Osalle ihmisiä ei merkitse muu kuin hinta. Sekarotuisen saa halvemmalla.- missa
Sanoit että osalle ihmisiä ei merkitse kuin hinta. Kyllä, näin on. Mutta miksi? Koska kaikille eivät ne näyttelyt merkitse, niin ei silloin koe tarpeelliseksi maksaa maltaita jostain paperin kappaleesta kun haluaa tosiasiassa vain koiran ystäväkseen tai miksi nyt kukin sen sattuu haluamaan. Minä esimerkiksi en ole kiinnostunut näyttelyistä pätkän vertaa ja etsin koiraa todella ystäväkseni. N.300€ on minulla yläraja hinnalle.
- Tipsun omistaja
taas löytyy tältäkin keskustelupalstalta yksi, joka on niin henkeen ja vereen rekisteröityjen koirien kannalla... Kyllähän se asia on niin, että koira voi olla puhdasrotuinen myös ilman papereita, vaikka kaiken maailman kenneleitten sivuilla muuta väitetäänkin. Meillä on PUHDASROTUINEN REKISTERÖIMÄTÖN tiibetinspanieli. Rekisterissä koiramme ei ole, koska tipsumme "äiti" oli ehtinyt pyöräyttää kymmenen kuukauden sisään kaksi pentuetta (toisen pentueen rekisteröinti olisi maksanut kolminkertaisen summan). Meille kyllä kelpaa koira, joka ei ole rekisterissä, sillä emme aio häntä rääkätä millään näyttelyillä. Täytyy olla ihmisen sokea jos ei erota koiraa puhdasrotuiseksi muusta kuin rekisterilapusta...! Ja näin loppuun täytyy todeta, että tipsumme äiti on Suomen muotovalio, isoäiti Pohjoismaiden muotovalio ja oma tipsumme todella kaunis verrattuna joihinkin muihin tipsuihin! :)
- Hauveliini
missa kirjoitti:
Sanoit että osalle ihmisiä ei merkitse kuin hinta. Kyllä, näin on. Mutta miksi? Koska kaikille eivät ne näyttelyt merkitse, niin ei silloin koe tarpeelliseksi maksaa maltaita jostain paperin kappaleesta kun haluaa tosiasiassa vain koiran ystäväkseen tai miksi nyt kukin sen sattuu haluamaan. Minä esimerkiksi en ole kiinnostunut näyttelyistä pätkän vertaa ja etsin koiraa todella ystäväkseni. N.300€ on minulla yläraja hinnalle.
En minäkään etsinyt/halunnut itselleni koiraa näyttelytarkoitukseen vaan ystäväksi, seuraksi yms.
Miksi siis olisi pitänyt maksaa siitä paperilapusta, jolla ei minulle olisi arvoa. Koirani on minulle rakas ilman rekisterinumeroita ja papereitakin. - papereilla
Tipsun omistaja kirjoitti:
taas löytyy tältäkin keskustelupalstalta yksi, joka on niin henkeen ja vereen rekisteröityjen koirien kannalla... Kyllähän se asia on niin, että koira voi olla puhdasrotuinen myös ilman papereita, vaikka kaiken maailman kenneleitten sivuilla muuta väitetäänkin. Meillä on PUHDASROTUINEN REKISTERÖIMÄTÖN tiibetinspanieli. Rekisterissä koiramme ei ole, koska tipsumme "äiti" oli ehtinyt pyöräyttää kymmenen kuukauden sisään kaksi pentuetta (toisen pentueen rekisteröinti olisi maksanut kolminkertaisen summan). Meille kyllä kelpaa koira, joka ei ole rekisterissä, sillä emme aio häntä rääkätä millään näyttelyillä. Täytyy olla ihmisen sokea jos ei erota koiraa puhdasrotuiseksi muusta kuin rekisterilapusta...! Ja näin loppuun täytyy todeta, että tipsumme äiti on Suomen muotovalio, isoäiti Pohjoismaiden muotovalio ja oma tipsumme todella kaunis verrattuna joihinkin muihin tipsuihin! :)
Eli suosit välipentujen tekoa... Sellaisiahan jotkut kasvattajat tekevät "vahingossa" kun ne menevät niin hyvin kaupaksi eli nartun joka juoksusta pennut ja sitten vain väitetään vahingoksi. Sehän se vasta rääkkiä onkin. Rekiteröintimaksut on melkoisen pieniä, joten sen takia ei kannata jättää papereita ottamatta - voihan niitä myydä siltikin halvemmalle. Itse ainakin myyn kotikoiriksi halvemmalla vaikka kaikilla ne paperit löytyykin.
- Melli
Tiibetinspanielisi paperiton puhdasrotuinen????
Oletko varma,että koirasi isä on samaa rotua?
Isä voi olla,vaikka japanese chin ja tietysti
osa pennuista on emän näköisiä.Tipsujakin on musta
valkoisia,kuten japanese chinejä.
Kyllä koiranäyttelyissä tuomarit eroittavat,mikä
koira voi olla sekarotuinen.Jotkut tuovat epä-
tyypillisiä puhdas rotuisia näet näyttelyihin.
Miten kasvattaja oli jättänyt emän vartioimatta
juoksun aikana ja vahinkoastuminen oli tapahtunut?
Koira saa olla,vaikka miten kaunis mutta puhdas-
rotuisuuden voi olla toista mieltä.Onneksi vakuu-
tusyhtiötkään eivät anna paperittomille,muuta
kuin sekarotuisen vakuutuksen.
Jos näyttelyt olisi rääkkäystä,niin eläinsuojelu-
laki kieltäisi niiden pidon.Täytyy sanoa,että
näyttelykoiran omistaja huolehtii koiran rokoituk-
set ja terveydentilan huolella.Tätä ei voi ylei-
sesti sanoa kaikista ilmaista/halpaa koiraa hake-
vista. - Melli
vista. - Melli
vista. - kirsikka
Hauveliini kirjoitti:
En minäkään etsinyt/halunnut itselleni koiraa näyttelytarkoitukseen vaan ystäväksi, seuraksi yms.
Miksi siis olisi pitänyt maksaa siitä paperilapusta, jolla ei minulle olisi arvoa. Koirani on minulle rakas ilman rekisterinumeroita ja papereitakin.kelpasi ihan kunnon sekoitus rehellisesti. Tuollanen idästä hakeminen vaan tukee pentutehtailua.
Kävelee se rakkikoirakin mun kanssa siinä missä puhdaskin rotukoira. - prinsessa
mielipide se on tuokin... oletko roturasisti? halveksitko paperittomia? ihan kuin vain. itse kasvatan ihan VIRALLISESTI ja omistan rek ja ei rek koiria jotka ovat aivan taatusti yhtä puhdasrotuisia. vahinkoja voi sattua kenelle vain kasvattajallekin ja olisi julmaa lopettaa terveet vahinko lapset! ei kaikki ihmise hingu kehiin koirineen. meille syntyy ensimmäinen ja aivan puhtaasti vahinko pentue ja aivan aitoja rotukoiria tämän kuun lopulla ja niin on monta jo varattu ja hyviin koteihin!
- maasa
missa kirjoitti:
Olen geean kanssa samoilla linjoilla! Kun koiralla on paperit, niin silloin tiedät, millainen tausta sillä on. Kun ostat (tai saat) rekisteröimättömän pennun niin et voi tietää millainen luonnevikainen "kylänpanokone" sen isä on. Sillä pentunahan kaikki koirat ovat suloisia ja ihania. Itse en vois ajatellakaan ostavani sellaista pentua jonka sukua en tuntis. Yhtään kertaa ei ole näyttelyissä eikä kokeissa käytetty, mutta koirat ovat meillä perheenjäseniä, joten siksi heistä halutaan pitää myöskin hyvää huolta ja ne eivät saa silloin olla mitään rakkeja!
Se että maksatko koirasta 300 vai 500 euroa ei tunnu kuin maksu vaiheessa. Itse maksoin omasta koirastani vajaa 500 ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Ens keväänä käydään näyttelyssä ja syksyllä haukkukokeissa. Mutta on meillä ollut halpoja ja hyviäkin koiria, ettei se hinta kaikkea ratkaise! - Dobberi-mami!!
missa kirjoitti:
...täällä viimeinkin...Mutta onnekseni huomaan vielä samalla tavalla ajattelevia ihmisiä, kuin itsekkin olen!!
Itselleni hankin paperittoman dobberi-uroksen ja sain todella MAHTAVAN ystävän itselleni. EN OLE KATUNUT SITÄ PÄIVÄÄKÄÄN!!! Ostin sille valjaat ja ahkion entiseltä dobberin omistajalta, jonka koira oli "todella huippusukuinen"....mutta sellanen pikku juttu....ei uskaltanut pitää sitä kotona lasten kanssa ilman kuonokoppaa....Mutta tämä minun "vahinkolapseni" on neljän lapseni verraton kaveri (lapset 4-14 vuotiaita)...Joten paperit eivät kyllä koirasta tee hyvää ystävää ainakaan....Mutta nyt sitten nämä "papereiden puolesta" puhuvat varmaan lentävät perseeleen, kun kerron, että tämä "rakkini" astui sitten paperillisen upean suvun omistavan narttuni...HUI!!!!!! Eikä se muuten ollut vahinko, vaan ihan tarkoitus! Syntyi 9 ihanaa pentua ja onneksi lähes kaikille niille on löytynyt uudet kodit. Huomasin myös tässä, ettei kaikki ihmiset halua olla esillä koiriensa kustannuksella vaan haluavat ystävää ja seuraa...Joten meillä tällä hetkellä 10 paperitonta ja yksi paperillinen dobberi.....Mutta meillä ainakin pennut saavat ihmiskontaktia sekä rakkautta alusta lähtien ja toivottavasti sillä on vaikutusta tulevaisuuteen!!!!
KIVA MUUTEN KUULLA, ETTÄ SAMALLA TAVALLA AJATTELEVIA IHMISIÄ ON VIELÄ TÄSSÄKIN MAASSA!! TSEMPPIÄ VAIN KAIKILLE "RAKKIEN" OMISTAJILLE!!!!! - Dobberi.mami
Dobberi-mami!! kirjoitti:
...täällä viimeinkin...Mutta onnekseni huomaan vielä samalla tavalla ajattelevia ihmisiä, kuin itsekkin olen!!
Itselleni hankin paperittoman dobberi-uroksen ja sain todella MAHTAVAN ystävän itselleni. EN OLE KATUNUT SITÄ PÄIVÄÄKÄÄN!!! Ostin sille valjaat ja ahkion entiseltä dobberin omistajalta, jonka koira oli "todella huippusukuinen"....mutta sellanen pikku juttu....ei uskaltanut pitää sitä kotona lasten kanssa ilman kuonokoppaa....Mutta tämä minun "vahinkolapseni" on neljän lapseni verraton kaveri (lapset 4-14 vuotiaita)...Joten paperit eivät kyllä koirasta tee hyvää ystävää ainakaan....Mutta nyt sitten nämä "papereiden puolesta" puhuvat varmaan lentävät perseeleen, kun kerron, että tämä "rakkini" astui sitten paperillisen upean suvun omistavan narttuni...HUI!!!!!! Eikä se muuten ollut vahinko, vaan ihan tarkoitus! Syntyi 9 ihanaa pentua ja onneksi lähes kaikille niille on löytynyt uudet kodit. Huomasin myös tässä, ettei kaikki ihmiset halua olla esillä koiriensa kustannuksella vaan haluavat ystävää ja seuraa...Joten meillä tällä hetkellä 10 paperitonta ja yksi paperillinen dobberi.....Mutta meillä ainakin pennut saavat ihmiskontaktia sekä rakkautta alusta lähtien ja toivottavasti sillä on vaikutusta tulevaisuuteen!!!!
KIVA MUUTEN KUULLA, ETTÄ SAMALLA TAVALLA AJATTELEVIA IHMISIÄ ON VIELÄ TÄSSÄKIN MAASSA!! TSEMPPIÄ VAIN KAIKILLE "RAKKIEN" OMISTAJILLE!!!!!...välitän vielä näistä rakeistani niin paljon, että käytän ne eläinlääkärissä ja huolehdin niiden terveydestä, koska ne ovat todellakin perheenjäseniä. Todella tietämätöntä väittää, että vain huippusukuisten koirien omistajat tekevät niin...HUH HUH MITÄ TIETÄMÄTTÖMYYTTÄ!!!! Joten nämä "pikku rääpäleenikin" saavat rokotukset, madotukset ja tarkastukset kuin huippusukuiset rotukoirat konsanaan :)
- missa
maasa kirjoitti:
Olen geean kanssa samoilla linjoilla! Kun koiralla on paperit, niin silloin tiedät, millainen tausta sillä on. Kun ostat (tai saat) rekisteröimättömän pennun niin et voi tietää millainen luonnevikainen "kylänpanokone" sen isä on. Sillä pentunahan kaikki koirat ovat suloisia ja ihania. Itse en vois ajatellakaan ostavani sellaista pentua jonka sukua en tuntis. Yhtään kertaa ei ole näyttelyissä eikä kokeissa käytetty, mutta koirat ovat meillä perheenjäseniä, joten siksi heistä halutaan pitää myöskin hyvää huolta ja ne eivät saa silloin olla mitään rakkeja!
Se että maksatko koirasta 300 vai 500 euroa ei tunnu kuin maksu vaiheessa. Itse maksoin omasta koirastani vajaa 500 ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Ens keväänä käydään näyttelyssä ja syksyllä haukkukokeissa. Mutta on meillä ollut halpoja ja hyviäkin koiria, ettei se hinta kaikkea ratkaise!"Kun ostat (tai saat) rekisteröimättömän pennun niin et voi tietää millainen luonnevikainen "kylänpanokone" sen isä on."
Bohahahaa... :) Kyllä on kaikki koirat perhepiirissäni ollut ties minkälaisia kylänpanokoneiden aikaansaannoksia, mutta arvaapa mitä! IHANAMPIA koiria saa etsiä! Ei, ne eivät ole näyttelykelpoisia, kun ovat sekarotuisia kuin mitkä, mutta niin kauniita ja hyväluonteisia, että!!!! Ja arvaapa toinen asia! Nekin ovat perheenjäseniä! Jopa niin paljon että kotonani ollut "rakki" pidettiin vaikka nuorin siskoistani tuli allegiseksi. Siellä koira on edelleen hyvin voivana 11-v perheenjäsenenä ja siellä asuu vielä siskonikin, mutta siitä koirasta ei hänelle enää allergiaoireita tule, koska hän on tottunut siihen.
Eli suorastaan loistavia koiria saa ihan paperittominakin vaikka minkä sortin hutsukoirien synnyttämänä! ;) Jotkut hyväksyvät koirat sellaisenaan kuin ne ovat. Sellaista se on ihmiselämän kanssakin. Harvoinpa niitä ruvetaan sukugeenejä vanhempien välillä setvimään, ennenkuin lasten tekoon ryhdytään. - Karvakuono
Dobberi.mami kirjoitti:
...välitän vielä näistä rakeistani niin paljon, että käytän ne eläinlääkärissä ja huolehdin niiden terveydestä, koska ne ovat todellakin perheenjäseniä. Todella tietämätöntä väittää, että vain huippusukuisten koirien omistajat tekevät niin...HUH HUH MITÄ TIETÄMÄTTÖMYYTTÄ!!!! Joten nämä "pikku rääpäleenikin" saavat rokotukset, madotukset ja tarkastukset kuin huippusukuiset rotukoirat konsanaan :)
Valitettavasti tälläkin palstalla annetaan toisenlainen kuva näiden rakkien kasvattajista. Pentuni kasvattaja kävisi myös hyvästä esimerkistä ihan rotukoirienkin kasvattajalle, sen verta oli vastuuntuntoinen kasvattaja. Pentue ei ollut vahinko, vaikka emä olikin rekisteröity ja näyttelyissäkin palkittu, pennut tarkastutettiin eläinlääkärillä (mistä sain todistuksen itsellenikin), madotettiin yms ja mukaamme annettiin ruokapussi, hoito-ohjeita ja "koiran passi" sekä kehotus ottaa yhteyttä jos tulee ongelmia tai kysyttävää. Ja yhtedenottoja on ollut puolin ja tosin tämän puolen vuoden aikana, kasvattaja on ollut kiinnostunut miten pärjäämme koiran kanssa ja me myös mielellämme kertoneet miten koira on kehittynyt ja kasvanut. Välimatkan takia emme ole vielä päässeet käymään luonaan/hän meidän luona mutta sekin päivä tulee että hän pääsee näkemään miten 8 viikkoisena luotaan haettu pentu on kasvanut ja kehittynyt!
Uskallan väittää että minun sekarotuinen koirani on saanut ja tulee saamaan paremman elämän kuin jotkut rekisteröidyt rotukoirat!! Niiden joukossa kun näkee myös laiminlyöntejä ja välinpitämättömyyttä.
Hieno sukupuu ja rekisteripaperit eivät yksinään takaa että koira kasvatetaan ja että siitä huolehditaan oikealla tavalla! Kyllä se on vastuuntuntoisesta kasvattajasta sekä omistajasta kiinni, ei rekisteripapereista yms - Karvakuono
Dobberi.mami kirjoitti:
...välitän vielä näistä rakeistani niin paljon, että käytän ne eläinlääkärissä ja huolehdin niiden terveydestä, koska ne ovat todellakin perheenjäseniä. Todella tietämätöntä väittää, että vain huippusukuisten koirien omistajat tekevät niin...HUH HUH MITÄ TIETÄMÄTTÖMYYTTÄ!!!! Joten nämä "pikku rääpäleenikin" saavat rokotukset, madotukset ja tarkastukset kuin huippusukuiset rotukoirat konsanaan :)
Valitettavasti tälläkin palstalla annetaan toisenlainen kuva näiden rakkien kasvattajista. Pentuni kasvattaja kävisi myös hyvästä esimerkistä ihan rotukoirienkin kasvattajalle, sen verta oli vastuuntuntoinen kasvattaja. Pentue ei ollut vahinko, vaikka emä olikin rekisteröity ja näyttelyissäkin palkittu, pennut tarkastutettiin eläinlääkärillä (mistä sain todistuksen itsellenikin), madotettiin yms ja mukaamme annettiin ruokapussi, hoito-ohjeita ja "koiran passi" sekä kehotus ottaa yhteyttä jos tulee ongelmia tai kysyttävää. Ja yhtedenottoja on ollut puolin ja tosin tämän puolen vuoden aikana, kasvattaja on ollut kiinnostunut miten pärjäämme koiran kanssa ja me myös mielellämme kertoneet miten koira on kehittynyt ja kasvanut. Välimatkan takia emme ole vielä päässeet käymään luonaan/hän meidän luona mutta sekin päivä tulee että hän pääsee näkemään miten 8 viikkoisena luotaan haettu pentu on kasvanut ja kehittynyt!
Uskallan väittää että minun sekarotuinen koirani on saanut ja tulee saamaan paremman elämän kuin jotkut rekisteröidyt rotukoirat!! Niiden joukossa kun näkee myös laiminlyöntejä ja välinpitämättömyyttä.
Hieno sukupuu ja rekisteripaperit eivät yksinään takaa että koira kasvatetaan ja että siitä huolehditaan oikealla tavalla! Kyllä se on vastuuntuntoisesta kasvattajasta sekä omistajasta kiinni, ei rekisteripapereista yms - Tipsun omistaja
Melli kirjoitti:
vista.emmehän me "rakkien" omistajat pidä niin hyvää huolta koiristamme kuin "oikeat" kasvattajat...eikö vain? Kuules, kyllä meidän tipsua käytetään tarkastuksissa ja rokotettavana samalla tavalla kuin "paperillisiakin" koiria ja annamme säännöllisesti jopa matokuurin (yllätyitkö?).
Ai, onko tipsuja mustavalkoisenakin...? Kas kummaa kun en tiennyt... Meidän tipsumme sattuu olemaan soopeli.
Kyllä jotkut ovat niin tietävinään... - Tipsun omistaja
Melli kirjoitti:
vista.Minulle ei siis tarvitse pitää luentoa tipsujen mahdollisista värivaihtoehdoista, niistä olen kyllä selvillä. Ja meidän tipsumme ei ole tarjoamasi mustavalkoinen vaan soopeli. Tipsumme vanhempien taustat on selvillä ja heidän paperit nähty ja tarkistettu. Koiramme on meille erittäin rakas ilman papereitakin!!!
- Geea
Minulle ei siis tarvitse pitää luentoa tipsujen mahdollisista värivaihtoehdoista, niistä olen kyllä selvillä. Ja meidän tipsumme ei ole tarjoamasi mustavalkoinen vaan soopeli. Tipsumme vanhempien taustat on selvillä ja heidän paperit nähty ja tarkistettu. Koiramme on meille erittäin rakas ilman papereitakin!!!
Ei pienintäkään epäilystä,etteikö tipsusi ole sinulle rakas. Siihen ei totisesti papereita tarvita. Mutta älä nyt ole tyhmä ja väitä sitä puhdasrotuiseksi vain sillä perusteella, että olet nähnyt JONKUN koiran paperit. Sen isä voi olla vaikka Irlannin susikoira, eikä sen tarvitse näkyä koirasi ulkonäössä mitenkään. Mullakin asuu naapurissa täydellisen pystykorvan näköinen koira, sen isä on kuitenkin labu.
- Nita
prinsessa kirjoitti:
mielipide se on tuokin... oletko roturasisti? halveksitko paperittomia? ihan kuin vain. itse kasvatan ihan VIRALLISESTI ja omistan rek ja ei rek koiria jotka ovat aivan taatusti yhtä puhdasrotuisia. vahinkoja voi sattua kenelle vain kasvattajallekin ja olisi julmaa lopettaa terveet vahinko lapset! ei kaikki ihmise hingu kehiin koirineen. meille syntyy ensimmäinen ja aivan puhtaasti vahinko pentue ja aivan aitoja rotukoiria tämän kuun lopulla ja niin on monta jo varattu ja hyviin koteihin!
Toivottavasti et ole SKKY:n alaisten kerhojen
jäsen,kun tuollaisia kirjoitat etkä papillonkas-
vattaja.Voit muuten joutua Kennelliiton kurinpito-
lautakuntaan,niin kuin yhdelle tuntemalle papillon
kasvattajalle kävi.Sattui pra-sairas uros astumaan
vahingossa hänen narttunsa ja kasvattaja sattui
rekisteröimään ne vielä(ei Pevisa-rotu).Myi pennut
1500mk/kpl rekisteröityinä ja laittoi alennuksen
syyn kauppakirjaan.SKKY haki yhdessä papillonyhd.
kanssa rekisteröintikieltoa kasvattajalle,vaikka
polvi-ja silmätarkastukset ovat rodussa vapaa-
ehtoisia.Papilloneilla ei koeta olevan,muuta niin
vakavaa perinnöllistä sairautta kuin pra.Patella
luxatio,epilepsia eivät ole este ilmeisesti.
Kuitenkin tästä tuli huomautus SKKY:lle ja rodun
yhdistykselle.Ilkeästi toimittiin,mutta eipäs
ole edes anteeksi pyydetty tältä loukatulta
kasvattajalta.Ilmeisesti oli vain tarkoitus saada
häpäisy aikaan.
- heartN**
Kuullut samaa, lisänä että tosiaankaan ei edes kaikista tiedä..etteivät olisi vielä samasta pentueesta olevia risteytyksiä.
Liiallisen ns. "sisar siittämisen" myötähän tulee osakseen koiria jotka ovat häiriintyneitä.
Tosiaankin saisi olla raha toisarvoinen , kuitenkin sellaisesta asiasta kyse että osa koirista loppujen lopuksi hylätään, syynä koiran käyttäytyminen tai sairaudet (jatkuvat).
Liiton pitäisi tiukentaa valvontaa ja olla tietoja sekarotuisistakin koirista..missä tapahtuma jatkuvaa.
Kuitenkaan en heti yleistä..mutta tätäkin tapahtuu paljon, jopa suomessakin.- terve koira
Itse ostin pari vuotta sitten ison villakoiran
moskovasta (siis itäblockin takaa), koirani oli hyvin hoidettu, rekisterissä, rokotettu, madotettu, sekä tietenkin erittäin kaunis ja menestynyt hyvin näyttelyissä.Nyt olen kohta taas hakemassa toista villakoiraa toisen koiran kaveriksi.
Kun tiedät keneltä ostat niin ei ainakaan saa huonosti hoidettua koiraa.
moni vain kuuntelee juoruja kuinka huonosti koirat hoidetaan, mutta käykää ihmeessä itse katsomassa esim. kennelissä, ennen kun alatte
kertomaan sellaista mitä olette vain kuulleet. - terve koira
moskovasta (siis itäblockin takaa), koirani oli hyvin hoidettu, rekisterissä, rokotettu, madotettu, sekä tietenkin erittäin kaunis ja menestynyt hyvin näyttelyissä.Nyt olen kohta taas hakemassa toista villakoiraa toisen koiran kaveriksi.
moni vain kuuntelee juoruja kuinka huonosti koirat hoidetaan, mutta käykää ihmeessä itse katsomassa esim. kennelissä, ennen kun alatte
kertomaan sellaista mitä olette vain kuulleet. - liisa
terve koira kirjoitti:
kertomaan sellaista mitä olette vain kuulleet.Kyllähän sieltä Itä-Blockista löytyy asiallisiakin
kasvattajia,mutta paljon sieltä tulee Suomeen
alle luovutusiän olevia pentuja myyntiin.
Se on vain valitettavaa,että koirajobbarit mustaa-
vat asiallisten kasvattajien maineen.
Huomioitkos,että tässä varoitettiin ostamasta
hämärästi tänne tulleita koiria.Ilman ketään kas-
vattajaa mustamaalaten.Kennelliiton julkaisemassa
Koiramme lehdessä on ollut jo vuosi sitten kirjoi-
tus tästä Itäblockista tulleiden koirien epäselvistä taustoista. - prinsessa
mulla on REKISTERÖITY koira jolla on vanhemmat saman pentueen sisarukset, eikä parepaa koiraa olekkaan; luonne täydellinen, rodun omainen ja ulkomuoto on just nappiin... voittaja koira aina... PURE TÄTÄ!
- PRINSESSA
terve koira kirjoitti:
kertomaan sellaista mitä olette vain kuulleet.mä toin myös koiran ja hyvän toinkin... tyytyväinen asiakas.
- maasa
prinsessa kirjoitti:
mulla on REKISTERÖITY koira jolla on vanhemmat saman pentueen sisarukset, eikä parepaa koiraa olekkaan; luonne täydellinen, rodun omainen ja ulkomuoto on just nappiin... voittaja koira aina... PURE TÄTÄ!
Minun koiran isä on myöskin emän isä. Koirani nyt kaks vuotta ja parempaa vaikea löytää. On metsästyskoira ja toimii kuin unelma..
- Marili
puhdasrotuinen koira on rekiteröity. miksi kukaan kasvattaja uhraisi aikaa, rahaa jne. siihen että tekee pentueen rotukoirilla ja sitten myy pennut halvemmalla kun ei viitsi niitä rekisteröidä, kun sen sijaan rekisteröidyistä pennuista voi pyytää ja saada enemmän rahaa. rekisteröinti kun ei nyt kuitenkaan maksa omaisuutta.
miksi sitten petuja ei rekisteröidä? kun vanhemmat on mitä sattuu! eri rotuisia tai muuteen vaan sopimattomia jalostukseen, esim. sairauden tai sukulaisuuden vuoksi.
myyjä voi esittää vanhempina ihan mit vaan ja selittää mitä vaan mutta takana rekisteröimättömyyteen löytyy syy miksi niitä ei edes olisi saanut rekisteröidä. syy voi olla myös eläinsuojelullinen, ei yksinkertaisesti saa enän rekisteröity tekeleitään.
monirotuisen koiran ja ihan mukavan sekä mukavan näköisen saa monesti edullisesti. siitä saa ihan oivan kaverin. jos haluaa ostaa rotukoiran, ostaa rekisteröidyn, maksaa käyvän hinnan ja saa edes jonkilaisen takuun siitä mitä ostaa.- Dobberi-mami!!
"Koiraihmiset ovat mukavia" ....Lainasin osan 14-vuotiaan poikani puheesta. Joten yhteistähän meistä kaikista löytyy, papereilla tai ilman :)
EIKÖ NIIN? - Dobberi-mami!!
"Koiraihmiset ovat mukavia" ....Lainasin osan 14-vuotiaan poikani puheesta. Joten yhteistähän meistä kaikista löytyy, papereilla tai ilman :)
EIKÖ NIIN?
- Marizu
...valitettavasti hyväksy paperittomia rotukoiria. Miksi ihmeessä pennut tulisi jättää papereitta? Itse meinasin joskus sen virheen tehdä, mutta onneksi ystäväni sai minut puhuttua ympäri, ja teetinkin rekisteröidyt pennut. Nyt minulla on kennelnimi ja kasvatan rotua, olen nyt lähiaikoina perehtynyt rotuuni todella tarkkaan, mm. periytymiseen, ja eilen päätin jättää sijoitetut koirani pennuttamatta, koska ne kantavat emänsä geenejä, jolla polvet oli 3/3. Tosin, tätä en tiennyt ennen viimeistä astutusta. Nyt meidän 6½v Namu on ansaituilla eläkepäivillä, ja astuttamaan Namua ei tulla koskaan.
Ja toinen asia, mitä ihmettelen... Miksi kasvattajat eivät voi pitäytyä vain nartuissa? Itse en urosta meinaa itselleni hankkia. Meille riittää nartut, ja vierasta urosta käytämme...
Linjaaminen tiettyyn koiraan taas on ihan normaalia, ihan hyvin voit löytää koirasi sukutaulusta saman "täydellisen" koiran nimen monta kertaa.
Valitettavasti monille kasvattajille nämä välipennut eivät ole vahinkoja. ja sekarotuisuus voi ilmetä paperittomalla koiralla aikuisena. Tai sitten pennun emä voi olla puhdas ja isä esim 2 rodun edustaja, jossa toinen rotu on sama kun emällä.
Esim: emä on puhdas kultainennoutaja ja isä kultaisennoutajan ja keltaisen labratorinnoutajan risteytys... Vaikea tuostakin esimerkistä on erottaa, onko koira puhdas vai ei... Ihan hyvin pennun myyjä voi väittää sitä puhtaaksi.
Minulla oli eka koirani aivan ihana sekarotuinen piski :))
Caron emä oli puhdas kultsu ja isä berni/briardi sekoitus... Kaikki luuli Caroa Sileäkarvaiseksi noutajaksi. :)))
Luonne Carolla oli mitä parhain!! ja kaikki se oppi todella hyvin...
Mut nyt olen kai tullut rotusokeaksi, kun olen alkanut kasvattamaan rotukoiria.
hyväksyn kyllä sekarotuiset koirat, mut en niiden tehtailua ja niillä rahastamista... Kyllä monet vastuuntuntoiset ihmiset ostavat pennun papereillakin pelkäksi kotikoiriksi...
Ja rotukoirissa on se hyvä puoli, että niiden ulkonäkö ja luonne on tiedossa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803